به اولین سایت تخصصی هواداران بارسلونا در ایران خوش آمدید. برای استفاده از تمامی امکانات سایت، ثبت نام کنید و یا با نام کاربری خود وارد شوید!

شناسه کاربری:
کلمه عبور:
ورود خودکار

نحوه فعالیت در انجمن‌های سایت
دوستان عزیز توجه کنید که تا زمانی که با نام کاربری خود وارد نشده باشید، تنها می‌توانید به مشاهده مطالب انجمن‌ها بپردازید و امکان ارسال پیام را نخواهید داشت. در صورتی که تمایل دارید در مباحث انجمن‌های سایت شرکت نمایید، در سایت عضو شده و با نام کاربری خود وارد شوید.

پیشنهاد می‌کنیم که قبل از هر چیز، با مراجعه به انجمن قوانین و شرح وظایف ضمن مطالعه قوانین سایت، با نحوه اداره و گروه‌های فعال در سایت و همچنین شرح وظایف و اختیارات آنها آشنا شوید. به علاوه دوستان عزیز بهتر است قبل از آغاز فعالیت در انجمن‌ها، ابتدا خود را در تاپیک برای آشنایی (معرفی اعضاء) معرفی نمایند تا عزیزان حاضر در انجمن بیشتر با یکدیگر آشنا شوند.

همچنین در صورتی که تمایل دارید در یکی از گروه‌های کاربری جهت مشارکت در فعالیت‌های سایت عضو شوید و ما را در تهیه مطالب مورد نیاز سایت یاری نمایید، به تاپیک اعلام آمادگی برای مشارکت در فعالیت‌های سایت مراجعه نموده و علائق و توانایی های خود را مطرح نمایید.
تاپیک‌های مهم انجمن
در حال دیدن این عنوان: ۲ کاربر مهمان
این عنوان قفل شده است!
     
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم)
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام: ۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی
- ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور
- جوزپ گواردیولا
گروه:
- كاربران بلاک شده
سوره یونس
آیه 21

----------------------------------------------
آيه
وَإِذَآ أَذَقْنَا النَّاسَ رَحْمَةً مِّن بَعْدِ ضَرَّآءَ مَسَّتْهُمْ إِذَا لَهُم مَّكْرٌ فِى ءَايَاتِنَا قُلِ اللَّهُ أَسْرَعُ مَكْراً إِنَّ رُسُلَنَا يَكْتُبُونَ مَا تَمْكُرُونَ‏
---------------------------------------------
ترجمه
وهرگاه پس از رنجى كه به مردم رسيده، (طعم) رحمت و لطفى به آنان بچشانيم، (به جاى سپاس،) در آيات ما مكر و حيله مى‏كنند. بگو: تدبير الهى سريعتر و نافذتر است. همانا فرستادگان ما (فرشتگان)، آنچه را مكر و نيرنگ مى‏كنيد مى‏نويسند.
---------------------------------------------
نکته ها
آيه‏ى قبل به بهانه‏گيرى آنان اشاره كرد كه مى‏گفتند: چرا آيه‏اى نازل نمى‏شود. اينجا به لجاجت آنان پرداخته، كه پس از نزول آيه هم به جاى تقدير، نيرنگ مى‏كنند.
در مكّه خشكسالى و قحطى شد و خداوند به بركت رسول خدا صلى الله عليه وآله باران فرستاد. ولى مشركان گفتند كه باران به خاطر بت‏ها بوده است! اين آيه نازل شد و آنان را رسوا كرد. [236]
در اكثر تفاسير آمده است كه يكى از تدابير ومكر دشمنان، كوبيدن شخصيّت پيامبر و استهزاى آيات الهى بوده است.
_____________________________
236) تفاسير صافى، فى‏ظلال‏القرآن و كبيرفخررازى.
-------------------------------------------
پيام ها
1- نعمت‏هايى را كه انسان از آن استفاده مى‏كند، گوشه‏اى از رحمت بى‏كران الهى است. «اذقنا الناس رحمة»
2- انسان از نعمت‏هاى الهى سوء استفاده مى‏كند و به جاى شكر، مكر مى‏كند. «اذقنا الناس رحمة....اذا لهم مكرٌ»
3- كسى كه مكر كند، به تدبير و مكر قهرآميز الهى گرفتار مى‏شود. «اذا لهم مكر... اللَّه اسرع مكرا»
4- كيفر الهى با جرم متناسب است. «لهم مكر، اللّه اسرع مكراً»
5 - فرشتگان الهى حتّى افكار وتدابير انسان را ثبت مى‏كنند. «يكتبون‏ماتمكرون»





۵ مهر ۱۳۹۰
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم)
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام: ۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی
- ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور
- جوزپ گواردیولا
گروه:
- كاربران بلاک شده
سوره یونس
آیه 22

----------------------------------------------
آيه
هُوَ الَّذِى يُسَيِّرُكُمْ فِى الْبَرِّ وَالْبَحْرِ حَتَّى‏ إِذَا كُنتُمْ فِى الْفُلْكِ وَ جَرَيْنَ بِهِم بِرِيحٍ طَيِّبَةٍ وَفَرِحُواْ بِهَا جَآءَتْهَا رِيحٌ عَاصِفٌ وَ جَآءَهُمُ الْمَوْجُ مِن كُلِّ مَكَانٍ وَظَنُّواْ أَنَّهُمْ أُحِيطَ بِهِمْ دَعَوُاْ اللَّهَ مُخْلِصِينَ لَهُ الدِّينَ لَئِنْ أَنْجَيْتَنَا مِنْ هَذِهِ لَنَكُونَنَّ مِنَ الْشَّكِرِينَ‏
---------------------------------------------
ترجمه
او كسى است كه شما را در خشكى و دريا سير مى‏دهد، تا آنگاه كه در كشتى باشيد و بادى موافق، كشتى‏ها را به جريان در آورد و بدين وسيله خوشحال شوند، ناگهان تندبادى آيد و موج از هر سو سراغشان آيد و گمان برند كه در محاصره‏ى بلا گرفتارند، (در اين هنگام) خداوند را با اخلاص عقيده مى‏خوانند (و مى‏گويند:) اگر ما را از اين خطر نجات دهى، قطعاً از شاكران خواهيم بود.
---------------------------------------------
نکته ها
آلوسى و مراغى در تفاسير خود، آورده‏اند كه شيعيان هنگام خطر، امامان خود را صدا مى‏زنند، در حالى كه مشركان در وقت خطر خدا را صدا مى‏كنند!! غافل از آنكه توسّل به امام معصوم شهيد كه به گفته‏ى قرآن زنده است، با توسّل به بت فرق دارد.
------------------------------------------
پيام ها
1- قوانينِ حاكم بر طبيعت، مخلوق ومحكوم خداوند است. «هو الذى يسيّركم»
2- كارهاى انسان، به خدا هم نسبت داده مى‏شود، چون قدرت از اوست. با آنكه سِير، عمل انسان است، «سيروا فى الارض»، امّا مى‏فرمايد: «هو الّذى يسيّركم»
3- انسان هر چه هم پيشرفت كند، از گزند حوادث طبيعى درامان نيست. «جاءتها ريح عاصف»
4- مرفّهان نپندارند كه پيوسته در رفاه خواهند بود. «فرحوابها، احيط بهم»
5 - حوادث طبيعى، غرور و تكبّر انسان را برطرف ساخته، او را در برابر خداوند خاضع مى‏سازد. «دَعَوا اللَّه»
6- هنگام خطر فطرت انسان، به يك مبدأ نجات متوجّه مى‏شود. «دعوا اللَّه مخلصين»
7- ايمان و اخلاص بايد دائمى باشد، نه موسمى و به هنگام احساس خطر. «احيط بهم دعوا اللّه مخلصين»
8 - انسان در هنگامه‏ى خطر قول مى‏دهد، ولى به رفاه كه رسيد غافل مى‏شود. «لئن انجيتنا»
9- ناسپاسى و كفران نعمت‏ها، يكى از زمينه‏هاى بروز سختى و عذاب است. «لئن انجيتنا من هذه لنكوننّ من الشاكرين»




۵ مهر ۱۳۹۰
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم)
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام: ۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی
- ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور
- جوزپ گواردیولا
گروه:
- كاربران بلاک شده
سوره یونس
آیه 23

----------------------------------------------
آيه
فَلَمَّآ أَنْجَهُمْ إِذَا هُمْ يَبْغُونَ فِى الْأَرْضِ بِغَيْرِ الْحَقِّ يَأَيُّهَا النَّاسُ إِنَّمَا بَغْيُكُمْ عَلَى‏ أَنْفُسِكُم مَّتَعَ الْحَيَوةِ الدُّنْيَا ثُمَّ إِلَيْنَا مَرْجِعُكُمْ فَنُنَبِّئُكُم بِمَا كُنتُمْ تَعْمَلُونَ‏
----------------------------------------------
ترجمه
پس چون خداوند نجاتشان داد، در آن هنگام در زمين به ناحقّ سركشى مى‏كنند. اى مردم! همانا سركشى شما فقط به زيانِ خودتان است. كاميابى زندگى دنيا (چند روزى بيش نيست)، سپس بازگشت شما به سوى ماست كه شما را به عملكردتان آگاه خواهيم ساخت (وكيفر ستم‏هايتان را خواهيم داد).
----------------------------------------------
نکته ها
«بَغى» به معناى طلب است. ظالم چون هميشه خواهانِ حقّ ديگران است، به او باغى مى‏گويند. [237]
______________________________
237) تفسير الميزان.
-----------------------------------------------
پيام ها
1- انسان بى‏وفا، عهدشكن و ناسپاس است. «فلمَّا أنجاهُم ، يَبغون» (در آيه‏ى قبل، وعده داد اگر نجات يابد شكر كند، ولى پس از نجات ناسپاسى مى‏كند)
2- ظلم به مردم، ظلم به خويش است، چون همه از يكديگريم. [238] «بغيكم على انفسكم»
3- كيفر ستم، هم در دنياست هم در آخرت. «على انفسكم، الينا مرجعكم»
4- ظالمان، تنها در چند روزه‏ى دنيا كاميابى دارند كه در برابر كيفر قيامت، ناچيز است. «متاع الحياة الدنيا»
5 - ريشه‏ى ظلم‏ها، دنياطلبى انسان است. «متاع الحياة الدنيا»
6- ياد قيامت، از عوامل بازدارنده‏ى گناه است. «ياايّها الناس... الينامرجعكم»
7- خداوند به همه‏ى كارهاى انسان آگاه است وانسان نيز در قيامت از همه‏ى كارهاى خود آگاه خواهد شد. «فننبّئكم بما كنتم تعملون»
______________________________
238) بعضكم من بعض» آل‏عمران، 195.




۵ مهر ۱۳۹۰
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم)
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام: ۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی
- ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور
- جوزپ گواردیولا
گروه:
- كاربران بلاک شده
سوره یونس
آیه 24

----------------------------------------------
آيه
إِنَّمَا مَثَلُ الْحَيَوةِ الدُّنْيَا كَمَآءٍ أَنزَلْنَهُ مِنَ السَّمَآءِ فَاخْتَلَطَ بِهِ نَبَاتُ الْأَرْضِ مِمَّا يَأْكُلُ النَّاسُ وَالْأَنْعَمُ حَتَّى‏ إِذَآ أَخَذَتِ الْأَرْضُ زُخْرُفَهَا وَازَّيَّنَتْ وَظَنَّ أَهْلُهَآ أَنَّهُمْ قَدِرُونَ عَلَيْهَآ أَتَهَآ أَمْرُنَا لَيْلًا أَوْ نَهَاراً فَجَعَلْنَهَا حَصِيداً كَأَن لَّمْ تَغْنَ بِالْأَمْسِ كَذَ لِكَ نُفَصِّلُ الْأَيَتِ لِقَوْمٍ‏يَتَفَكَّرُونَ‏
----------------------------------------------
ترجمه
همانا مَثَل زندگى دنيا همچون آبى است كه از آسمان فرود آورديم، پس گياهِ زمين از آنچه مردم و چهارپايان مى‏خورند با آن در آميخت (و روئيد)، تا آنكه زمين (از آن گياهان) زينت بگرفت و اهل زمين پنداشتند كه بر استفاده از آن همه‏ى نباتات توانايند. (ناگهان) فرمان (ويرانى ما) شبى يا روزى آمد، پس آن را چنان درو كرديم كه گويى ديروز گياهى وجود نداشته است. ما اين گونه آيات خود را براى گروه انديشمند تشريح مى‏كنيم.
--------------------------------------------
نکته ها
آيه‏ى قبل، دنيا را متاعى ناچيز شمرد واين آيه با تمثيلى زيبا، آن را ترسيم مى‏كند.
در برخى روايات، اين آيه رمز ظهور حضرت مهدى‏عليه السلام به شمار آمده است كه هرگاه زمين غرق در زرق، برق و ماديّات شد، با امر الهى و انقلاب مكتبى همه چيز عوض مى‏شود. [239]
_____________________________
239) تفسير نورالثقلين.
--------------------------------------------
پيام ها
1- مثال، از بهترين شيوه‏هاى تبليغ و آموزش است. «انّما مثل الحَياة الدّنيا»
2- بهترين مثال‏ها آن است كه از طبيعت گرفته شود و زمين و زمان آن را كهنه نسازد. «انّما مثل الحَياة الدّنيا كماء»
3- در بهره‏گيرى از مواهب مادّى طبيعت، انسان و حيوان يكسانند، ولى ارزش انسان به بهره‏گيرى از معنويّات است. «يأكل الناس والأنعام»
4- تناسب داشتن سبزه‏ها با نيازهاى انسان و حيوانات، از الطاف الهى است. «نبات الارض يأكل الناس و الانعام»
5 - زينت انسان، ايمان است [240] وزينت زمين، گياهان هستند. «ازّيّنت»
6- دنيا، انسان را فريب داده و به خيال و گمان وامى‏دارد. «ظنّ اهلها انهم قادرون»
7- همان گونه كه روياندن گياهان به دست خداست، [241] خشكاندن و نابود كردن آن هم به دست اوست. «جعلناها حصيداً»
8 - دنيا وجلوه‏هاى آن، در معرض انواع حوادث است. «ازّيّنت... حصيداً»
9- عمر انسان در دنيا همچون عمر سبزه‏ها وگلها كوتاه وگذراست. «مثل الحَياة الدّنيا... كأن لم تغن بالامس»
10- قهر خدا گاه چنان شديد است كه هيچ اثرى را باقى نمى‏گذارد. «لم تغن بالأمس»
11- مثالهاى قرآن، زمينه‏ى تفكّر است، پس آنها را ساده نگيريم. «لقومٍ يتفكّرون»
12- دلبستگى و مغرور شدن به دنيا، نشانه‏ى كوته‏فكرى و مغرور نشدن، نشانه‏ى انديشه وفكر است. «لقومٍ يتفكّرون»
_________________________________
240) حبّب اليكم الايمان و زيّنه فى قلوبكم» حجرات، 7.
241) ءَانتم تزرعونه ام نحن الزارعون» واقعه، 64.




۵ مهر ۱۳۹۰
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم)
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام: ۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی
- ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور
- جوزپ گواردیولا
گروه:
- كاربران بلاک شده
سوره یونس
آیه 25

----------------------------------------------
آيه
وَاللَّهُ يَدْعُواْ إِلَى‏ دَارِالسَّلَمِ وَيَهْدِى مَن يَشَآءُ إِلَى‏ صِرَ طٍ مُّسْتَقِيمٍ‏
------------------------------------------------
ترجمه
و خداوند (مردم را) به سر منزل سلامت و سعادت (بهشت) مى‏خواند و هر كه را بخواهد، به راه راست هدايت مى‏كند.
------------------------------------------------------
نکته ها
«دارالسلام»، يكى از نامهاى بهشت است، زيرا در آنجا كينه‏اى در دلها نيست، تا جنگ وجدال وبهره‏كشى پيش بيايد. «ونزعنا ما فى صدورهم من غلّ» [242]
سلام، نام خداست ودارالسلام، يعنى جوار رحمت الهى وجايى كه كلام ودرودشان سلام است و از خداوند هم به آنان سلام مى‏شود. «سلام قولاً من ربّ رحيم» [243]
در روايات، راه ولايت اميرالمؤمنين عليه السلام و رهبران معصوم آسمانى به عنوان بهترين نمونه‏ى راه مستقيم بيان شده است.
_______________________________
242) اعراف، 43.
243) يس، 58.
-----------------------------------------------
پيام ها
1- دعوت الهى، نشانه‏ى لطف خاصّ او بر بندگان است. «واللّه يدعوا»
2- سلامتى دنيا گذراست، ولى سلامت آخرت، پايدار است. «دار السّلام»
3- صراط مستقيم، مايه‏ى آرامش است و علاوه بر آخرت، همين دنيا را هم براى انسان دارالسلام مى‏سازد. «يدعوا الى دار السّلام»
4- زندگى و جامعه‏اى سالم، خواستگاه خداوند است. «يدعوا الى دارالسّلام»
5 - خداوند، هم دعوت مى‏كند و هم راه نشان مى‏دهد. «يدعوا، يهدى»
6- دعوت الهى براى همه است، ولى هدايتِ ويژه، مخصوص كسانى است كه او بخواهد. «يهدى من يشاء»
7- حركت در صراط مستقيم، توفيق الهى مى‏خواهد. «يهدى...الى صراط مستقيم»





۵ مهر ۱۳۹۰
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم)
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام: ۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی
- ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور
- جوزپ گواردیولا
گروه:
- كاربران بلاک شده
سوره یونس
آیه 26

----------------------------------------------
آيه
لِّلَّذِينَ أَحْسَنُواْ الْحُسْنَى‏ وَزِيَادَةٌ وَلَا يَرْهَقُ وُجُوهَهُمْ قَتَرٌ وَلَا ذِلَّةٌ أُوْلَئِكَ أَصْحَبُ الْجَنَّةِ هُمْ فِيهَا خَلِدُونَ‏
---------------------------------------------
ترجمه
براى آنان كه نيكى كنند، پاداشى نيكوتر (از نظر كيفى) و افزون‏تر (از نظر كمّى) خواهد بود و بر چهره‏ى آنان غبار ذلّت و خوارى ننشيند، آنان اهل بهشتند و هميشه در آنجايند.
----------------------------------------------
نکته ها
«رَهَق» به معناى پوشاندن اجبارى است و «قَتر» به معناى غبار، دود و خاكستر.
اعطاى پاداش زيادتر و مضاعف، با تعبير «زيادة» ، «ضِعف» و «اضعاف» مكرّر در قرآن آمده است. از جمله: هر كه نيكى كند پاداش ده برابر دارد، [244] خداوند علاوه بر پاداش كامل از فضل خود به آنان عطا مى‏كند، [245] پاداش هفتصد برابر براى انفاق در راه خدا. [246]
امام صادق عليه السلام مى‏فرمايد: هر چيز اندازه‏اى دارد، جز اشك كه قطره‏اى از آن آتشها را خاموش كند. سپس فرمود: كسى كه اشكى براى خدا بريزد، چهره‏اش تيرگى و خوارى نخواهد ديد. «لا يرهق وجوههم قترٌ ولاذلّة» [247]
در بعضى روايات مراد از «زيادة» را دنيا گرفته‏اند. [248] و روايات بسيارى از اهل سنّت، «زيادة» را ملاقات با خدا (والطاف او) دانسته است. [249]
«احسنوا»، دامنه‏ى نيكى، شامل عقيده‏ى نيك، عمل شايسته و گفتار خوب مى‏شود.
_______________________________
244) انعام، 160.
245) نساء، 173.
246) بقره، 261.
247) تفسير نورالثقلين.
248) تفسير نورالثقلين.
249) تفسير درّالمنثور.
---------------------------------------------
پيام ها
1- دريافت الطاف الهى، مخصوص نيكوكاران است. «للذين احسنوا الحسنى»
2- خداوند، هم پاداش عمل را مى‏دهد و هم تشويق مى‏كند. «الحسنى وزيادة»
3- پاداش نيكوكاران در قيامت، بهترين پاداش‏هاست. «للذين احسنوا الحسنى»
4- آنان كه به غيرخدا رو كنند عذرى ندارند، چون خداوند هم دعوت مى‏كند، «يدعوا الى دارالسلام» هم راهنمايى مى‏كند، «يهدى من يشاء» هم مزد مى‏دهد، «الحسنى» و هم اضافه مى‏دهد. «زيادة» و هم اضافه‏اش بسيار مهم است. [250]
5 - احسان و نيكى در دنياى زودگذر و فانى، زندگى در بهشت جاودان را بدنبال دارد. «احسنوا... هم فيها خالدون»
________________________________
250) كلمه‏ى «زيادة» نكره آمده كه نشانه‏ى عظمت است.




۵ مهر ۱۳۹۰
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم)
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام: ۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی
- ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور
- جوزپ گواردیولا
گروه:
- كاربران بلاک شده
سوره یونس
آیه 27

----------------------------------------------
آيه
وَالَّذِينَ كَسَبُواْ السَّيَِّاتِ جَزَآءُ سَيِّئَةٍ بِمِثْلِهَا وَتَرْهَقُهُمْ ذِلَّةٌ مَّا لَهُم مِّنَ اللَّهِ مِنْ عَاصِمٍ كَأَنَّمَآ أُغْشِيَتْ وُجُوهُهُمْ قِطَعاً مِّنَ الَّيْلِ مُظْلِماً أُوْلَئِكَ أَصْحَبُ النَّارِ هُمْ فِيهَا خَلِدونَ‏
-----------------------------------------------
ترجمه
و آنان كه به دنبال كسب بدى‏ها رفتند، به قدر همان بدى‏ها مجازات دارند و غبار ذلّت و خوارى آنان را فرا مى‏گيرد. از قهر خداوند، پناه دهنده‏اى ندارند، گويا چهره‏هايشان با پاره‏هايى از شب تيره پوشانده شده است. آنان اهل دوزخند و در آن جاودانه‏اند.
--------------------------------------------
نکته ها
امام باقرعليه السلام فرمود: اين آيه در مورد اهل بدعت وشبهات وشهوات است. [251]
«ليلِ مُظلم»، شبى است كه از نور ماه هيچ خبرى نيست كه در هر ماه، يك شب چنين است. در مقابل «ليلِ مُقمِر» كه مهتابش براى همه روشن است.
به قرينه‏ى آياتى همچون: «وجوه يومئذٍ عليها غبرة. ترهقها قترة. اولئك هم الكفرة الفجرة» [252] و آيه‏ى «فامّا الّذينَ اسودّت وجوههم أكفرتم بعد ايمانكم» [253] مى‏توان گفت كه در اين آيه جمله‏ى «اُغشيت وجوههم قطعاً من الليل» نظر به كفّار دارد.
________________________________
251) تفسير نورالثقلين.
252) عبس، 40 - 42.
253) آل‏عمران، 106.
-----------------------------------------------
پيام ها
1- انسان‏ها با اراده سراغ گناه مى‏روند، نه به اجبار. «كسبوا»
2- رفتار خداوند با بدكاران، عادلانه است. «جزاء سيّئة بمثلها»
3- دنيا، سراى عمل و آخرت سراى پاداش است. «والذين كسبوا... جزاء»
4- تشويق بايد بيش از تنبيه و مجازات باشد. درباره‏ى نيكان فرمود: «الحسنى و زيادة» و درباره‏ى بدكاران فرمود: «سيئةٌ بمثلها»
5 - روسياهى مخصوص كفّار است، نه مؤمنان گنهكار. «ترهقهم ذلّة»
6- در قيامت، هم مجازات و تنبيه است، هم تحقير و روسياهى. «سيئة بمثلها، اغشيت وجوههم...»
7- راه فرار ونجات وشفاعت به روى كافران بسته است. «مالهم‏من‏اللّه‏من‏عاصم»






۵ مهر ۱۳۹۰
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم)
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام: ۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی
- ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور
- جوزپ گواردیولا
گروه:
- كاربران بلاک شده
سوره یونس
آیه 28

----------------------------------------------
آيه
وَيَوْمَ نَحْشُرُهُمْ جَمِيعاً ثُمَّ نَقُولُ لِلَّذِينَ أَشْرَكُواْ مَكَانَكُمْ أَنتُمْ وَ شُرَكَآؤُكُمْ فَزَيَّلْنَا بَيْنَهُمْ وَقَالَ شُرَكَآؤُهُمْ مَّا كُنتُمْ إِيَّانَا تَعْبُدُونَ‏
ترجمه
و روزى كه همه را (در قيامت) گردهم آوريم، آنگاه به مشركان مى‏گوييم: شما و شريكانى كه براى خدا مى‏پنداشتيد در جاى خود بمانيد (تا به حسابتان رسيدگى شود)، پس ميانشان جدايى مى‏افكنيم و معبودها (به مشركين) مى‏گويند: شما (در حقيقت) ما رانمى‏پرستيديد، (بلكه در پى هوسها و اوهام خود بوديد).
-------------------------------------------------
نکته ها
در آيه قبل، سخن از اين بود كه براى مجرمان وكافران هيچ راه نجاتى نيست، واين آيه مى‏گويد: حتّى واسطه‏هاى خيالى هم به جاى شفاعت، از آنان بيزارى مى‏جويند.
--------------------------------------------------
پيام ها
1- قيامت و حوادث آن را فراموش نكنيم. «يوم نحشرهم جميعا»
2- قيامت مخصوص انسان‏ها نيست، بلكه همه‏ى معبودهاى ساختگى نيز حاضر مى‏شوند. «انتم وشركاءكم»
3- قيامت، روز جدايى است. «زيّلنا بينهم» (در قيامت براى بازجويى، ميان انسان‏ها جدايى مى‏افتد)
4- آنچه را كافران شفيع خود مى‏پنداشتند، در قيامت از آنان تبرّى مى‏جويند. «ما كنتم ايّانا تعبدون»
5 - در قيامت بت‏ها داراى شعور و نطق مى‏شوند ومعبودانشان را انكار و يا اظهار بى‏اطلاعى مى‏كنند. «ما كنتم ايّانا تعبدون»






۵ مهر ۱۳۹۰
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم)
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام: ۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی
- ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور
- جوزپ گواردیولا
گروه:
- كاربران بلاک شده
سوره یونس
آیه 29

----------------------------------------------
آيه
فَكَفَى‏ بِاللَّهِ شَهِيداً بَيْنَنَا وَبَيْنَكُمْ إِن كُنَّا عَنْ عِبَادَتِكُمْ لَغَفِلِينَ‏
---------------------------------------------
ترجمه
پس (معبودها به مشركان گويند:) گواهى خدا ميان ما و شما كافى است، به راستى ما از پرستش شما بى خبر بوديم.
-------------------------------------------------
نکته ها
در آيه‏ى قبل، معبودها مى‏گفتند كه شما ما را عبادت نمى‏كرديد. اينجا مى‏گويند: ما از عبادت شما غافل بوديم. نتيجه اينكه: هر عبادتى كه معبود از آن بى‏خبر باشد، عبادت نيست.
در قرآن، بارها به مسأله‏ى تنفّر و برائتِ معبودها از مشركان و عمل آنها اشاره شده است. از جمله: آيه‏ى 17 سوره فرقان و آيه‏ى 63 سوره قصص.
-----------------------------------------------------
پيام ها
1- بت‏ها در قيامت شعور و نطق پيدا مى‏كنند. «فكفى باللّه شهيدا»





۵ مهر ۱۳۹۰
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم)
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام: ۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی
- ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور
- جوزپ گواردیولا
گروه:
- كاربران بلاک شده
سوره یونس
آیه 30

----------------------------------------------
آيه
هُنَالِكَ تَبْلُواْ كُلُّ نَفْسٍ مَّآ أَسْلَفَتْ وَرُدُّواْ إِلَى اللَّهِ مَوْلَهُمُ الْحَقِّ وَ ضَلَّ عَنْهُم مَّا كَانُواْ يَفْتَرُونَ‏
-----------------------------------------------
ترجمه
آنجا هر كس به (جزاى) آنچه از پيش فرستاده، مبتلا شود و به سوى سرپرست حقيقى خودشان (خداوند) برگردانده شوند و آنچه به افترا ودروغ خدا مى‏پنداشتند، از پيش چشمشان محو شود.
-----------------------------------------------
پيام ها
1- قيامت، روز دريافت كارنامه‏ى آزمون دنيوى است. «تبلوا كل نفس»
2- حسابرسى در قيامت، براى همه‏ى انسان‏هاست. «تبلوا كل نفسٍ»
3- سرچشمه‏ى هستى، او و پايان كار به سوى اوست. «ردّوا» [254]
4- مولاى حقيقى، خدا و غير او هر چه باشد پوچ است. «مولاهم الحقّ»
5 - در قيامت، جلوه‏هاى دروغين معبودها محو خواهد شد. «ضلّ عنهم»
________________________________
254) ردّوا» در مواردى به كار مى‏رود كه آغاز نيز از آنجا سرچشمه گرفته باشد.





۵ مهر ۱۳۹۰
     
برو به صفحه
این عنوان قفل شده است!

اختیارات
شما می‌توانید مطالب را بخوانید.
شما نمی‌توانید عنوان جدید باز کنید.
شما نمی‌توانید به عنوان‌ها پاسخ دهید.
شما نمی‌توانید پیام‌های خودتان را ویرایش کنید.
شما نمی‌توانید پیام‌های خودتان را حذف کنید.
شما نمی‌توانید نظرسنجی اضافه کنید.
شما نمی‌توانید در نظرسنجی‌ها شرکت کنید.
شما نمی‌توانید فایل‌ها را به پیام خود پیوست کنید.
شما نمی‌توانید پیام بدون نیاز به تایید بزنید.

فعالترین کاربران ماه انجمن
فعالیترین کاربران سایت
اعضای جدید سایت
جدیدترین اعضای فعال
تعداد کل اعضای سایت
اعضای فعال
۱۷,۹۴۳
اعضای غیر فعال
۱۴,۳۶۳
تعداد کل اعضاء
۳۲,۳۰۶
پیام‌های جدید
بحث آزاد در مورد بارسا
انجمن عاشقان آب‍ی و اناری
۵۸,۲۰۵ پاسخ
۸,۴۲۱,۳۶۵ بازدید
۲ روز قبل
Salehm
بحث در مورد تاپیک های بخش سرگرمی
انجمن سرگرمی
۴,۶۶۵ پاسخ
۵۴۹,۴۷۶ بازدید
۲ روز قبل
ali
هرچه می خواهد دل تنگت بگو...
انجمن مباحث آزاد
۷۶,۴۹۴ پاسخ
۱۱,۶۸۲,۹۲۰ بازدید
۳ روز قبل
یا لثارات الحسن
برای آشنایی خودتون رو معرفی کنید!
انجمن مباحث آزاد
۷,۶۴۳ پاسخ
۱,۲۴۵,۵۵۰ بازدید
۴ روز قبل
Activated PC
آموزش و ترفندهای فتوشاپ
انجمن علمی و کاربردی
۱۳۵ پاسخ
۴۴,۹۹۰ بازدید
۴ روز قبل
RealSoftPC
جام جهانی ۲۰۲۲
انجمن فوتبال ملی
۲۳ پاسخ
۲,۰۹۰ بازدید
۵ روز قبل
Crack Hints
موسیقی
انجمن هنر و ادبیات
۵,۱۰۱ پاسخ
۱,۰۲۳,۲۱۳ بازدید
۶ روز قبل
Activated soft
علمی/تلفن هوشمند/تبلت/فناوری
انجمن علمی و کاربردی
۲,۴۱۹ پاسخ
۴۳۸,۱۹۵ بازدید
۱۲ روز قبل
javibarca
مباحث علمی و پزشکی
انجمن علمی و کاربردی
۱,۵۴۷ پاسخ
۷۴۹,۶۵۳ بازدید
۱ ماه قبل
رویا
مســابــقـه جــــذاب ۲۰ ســــوالـــــــــــــــــــی
انجمن سرگرمی
۲۳,۶۵۸ پاسخ
۲,۲۱۱,۳۶۵ بازدید
۱ ماه قبل
رویا
اسطوره های بارسا
انجمن بازیکنان
۳۴۳ پاسخ
۸۶,۴۹۸ بازدید
۶ ماه قبل
jalebamooz
تغییرات سایت
انجمن اتاق گفتگوی اعضاء و ناظران
۱,۵۵۷ پاسخ
۲۷۷,۹۸۵ بازدید
۱۱ ماه قبل
یا لثارات الحسن
حاضرین در سایت
۱۶۴ کاربر آنلاین است. (۱۰۷ کاربر در حال مشاهده تالار گفتمان)

عضو: ۰
مهمان: ۱۶۴

ادامه...
هرگونه کپی برداری از مطالب این سایت، تنها با ذکر نام «اف سی بارسلونا دات آی آر» مجاز است!