به اولین سایت تخصصی هواداران بارسلونا در ایران خوش آمدید. برای استفاده از تمامی امکانات سایت، ثبت نام کنید و یا با نام کاربری خود وارد شوید!

شناسه کاربری:
کلمه عبور:
ورود خودکار

نحوه فعالیت در انجمن‌های سایت
دوستان عزیز توجه کنید که تا زمانی که با نام کاربری خود وارد نشده باشید، تنها می‌توانید به مشاهده مطالب انجمن‌ها بپردازید و امکان ارسال پیام را نخواهید داشت. در صورتی که تمایل دارید در مباحث انجمن‌های سایت شرکت نمایید، در سایت عضو شده و با نام کاربری خود وارد شوید.

پیشنهاد می‌کنیم که قبل از هر چیز، با مراجعه به انجمن قوانین و شرح وظایف ضمن مطالعه قوانین سایت، با نحوه اداره و گروه‌های فعال در سایت و همچنین شرح وظایف و اختیارات آنها آشنا شوید. به علاوه دوستان عزیز بهتر است قبل از آغاز فعالیت در انجمن‌ها، ابتدا خود را در تاپیک برای آشنایی (معرفی اعضاء) معرفی نمایند تا عزیزان حاضر در انجمن بیشتر با یکدیگر آشنا شوند.

همچنین در صورتی که تمایل دارید در یکی از گروه‌های کاربری جهت مشارکت در فعالیت‌های سایت عضو شوید و ما را در تهیه مطالب مورد نیاز سایت یاری نمایید، به تاپیک اعلام آمادگی برای مشارکت در فعالیت‌های سایت مراجعه نموده و علائق و توانایی های خود را مطرح نمایید.
تاپیک‌های مهم انجمن
در حال دیدن این عنوان: ۱ کاربر مهمان
این عنوان قفل شده است!
     
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم)
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام: ۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی
- ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور
- جوزپ گواردیولا
گروه:
- كاربران بلاک شده
سوره یونس
توضيحات


سيماى سوره‏ ى يونس‏
دهمين سوره‏ى قرآن كريم كه در اوايل بعثت در مكّه نازل شده است، «يونس» نام دارد. اين سوره يكصد ونه آيه دارد و عمده‏ى مطالب آن، پيرامون توحيد و حقّانيّت قرآن، پاسخ به منكران وحى، بيم دادن مشركان، بيان عظمت آفرينش و آفريدگار، ناپايدارى دنيا و توجّه دادن به آخرت است.
سوره‏ى قبل، يعنى توبه، رفتار منافقان و كيفر آنها را بيان مى‏كرد؛ اين سوره به بيان رفتار مشركان پرداخته است.





۵ مهر ۱۳۹۰
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم)
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام: ۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی
- ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور
- جوزپ گواردیولا
گروه:
- كاربران بلاک شده
سوره یونس
آیه 1

----------------------------------------------
آيه
الر تِلْكَ ءَايَتُ الْكِتَبِ الْحَكِيمِ‏
----------------------------------------------
ترجمه
الف، لام، را، اين است آيات كتاب استوار و حكمت‏آميز.
-----------------------------------------------
نکته ها
شش سوره‏ى پياپى، با حروف مقطعه‏ى «الر» آغاز شده‏اند: يونس، هود، يوسف، رعد، ابراهيم و حجر. البتّه در سوره‏ى رعد «المر» آمده است.
امام صادق‏عليه السلام درباره‏ى حروف مقطّعه‏ى «الر» فرمودند: (الف) رمز أنا، (لام) رمز اللّه و (راء) رمز رئوف است؛ يعنى أنا اللّه الرؤف. [196] و در روايت ديگرى مى‏خوانيم كه اين حروف همان متشابهات قرآن است. [197]
_____________________________
196) تفسير نورالثقلين.
197) تفسير نورالثقلين.
---------------------------------------------
پيام ها
1- قرآن، مقام والايى دارد. «تلك» اشاره به دور است.
2- قرآن، كتاب حكيم است؛ هم حَكَم و داور است، هم داراى مطالب حكيمانه است و هم محتواى محكمى دارد. (تاريخ و گذشت زمان و دشمن، خللى در قرآن وارد نمى‏كند) «الكتاب الحكيم»





۵ مهر ۱۳۹۰
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم)
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام: ۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی
- ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور
- جوزپ گواردیولا
گروه:
- كاربران بلاک شده
سوره یونس
آیه 2

----------------------------------------------
آيه
أَكَانَ لِلنَّاسِ عَجَباً أَنْ أَوْحَيْنَآ إِلَى‏ رَجُلٍ مِّنْهُمْ أَنْ أَنذِرِ النَّاسَ وَبَشِّرِ الَّذِينَ ءَامَنُواْ أَنَّ لَهُمْ قَدَمَ صِدْقٍ عِندَ رَبِّهِمْ قَالَ الْكَفِرُونَ إِنَّ هَذَالَسَحِرٌ مُّبِينٌ‏
------------------------------------------------
ترجمه
آيا براى مردم شگفت‏آور است كه به مردى از خود آنان وحى كرديم كه مردم را بيم و هشدار بده و به مؤمنان بشارت بده كه براى آنان نزد پروردگارشان جايگاه نيكويى است؟ كافران گفتند: همانا اين مرد جادوگرى آشكار است!
------------------------------------------------
نکته ها
«قَدم صِدق» چند معنى دارد:
1- سابقه‏ى خوب. مثل «قدمٌ فى الحرب، قدم فى الاسلام»، يعنى در مبارزه و در اسلام سابقه دارد.
2- مقام و منزلتِ صدق و نيكو.
3- رهبر و پيشواى صدق. در روايات شيعه و سنّى «قَدَم صِدق» را رسول اللَّه صلى الله عليه وآله و على عليه السلام دانسته‏اند. [198]
4- شفاعت. در روايتى مراد از «قدم صدق» مقام شفاعت معرّفى شده است. [199]
كافران در ردّ رسالت پيامبر هيچ گونه دليل ومنطقى نداشتند، بلكه با بعيد دانستن آن، از پذيرش آن شانه خالى مى‏كردند. چنانكه اصول اعتقادى را نيز فقط با تعجّب انكار مى‏كردند:
در توحيد: «اَجَعل الآلهة الهاً واحداً» [200]
در نبوّت: «اهذا الّذى بعث اللَّه رسولاً» [201]
در معاد: «من يحيى العظام و هى رميم» [202]
در امامت: «انّى يكون له الملك ولم يؤت سعةً من المال» [203]
_________________________________
198) تفاسير قرطبى وبرهان.
199) تفسير نورالثقلين.
200) ص، 5.
201) فرقان، 41.
202) يس، 78.
203) بقره، 247.
--------------------------------------------
پيام ها
1- ريشه‏ى كفر، غالباً استبعاد و تعجّب از وحى است. «عجبا ان اوحينا»
2- سرچشمه‏ى دعوت انبيا، وحى الهى است. «اوحينا الى رجل»
3- لياقت‏هاى معنوى افراد، در ظاهر ديده نمى‏شود. اگر كسى مورد لطف خاص خدا قرار گرفت، او را تحمّل كنيم. «رجل منهم»
4- پيامبران به خاطر الگو بودنشان بايد از مردم ودرد آشنا باشند. «منهم»
5 - وظيفه‏ى پيامبران، بشارت و انذار است. «اَنذر، بشّر»
6- هر آنچه نمى‏فهميم، آن را رد نكنيم. زيرا كه انكار و تهمت زدن، شيوه‏ى كفّار است. «قال الكافرونَ انّ هذا لساحِرٌ مُبين»
7- ايمان، زمينه‏ى قدم صدق وجايگاه ويژه نزد خداوند است. «انّ لهم الجنّة»





۵ مهر ۱۳۹۰
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم)
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام: ۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی
- ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور
- جوزپ گواردیولا
گروه:
- كاربران بلاک شده
سوره یونس
آیه 3

----------------------------------------------
آيه
إِنَّ رَبَّكُمُ اللَّهُ الَّذِى خَلَقَ السَّمَوَتِ وَالْأَرْضَ فِى سِتَّةِ أَيَّامٍ ثُمَّ اسْتَوَى‏ عَلَى الْعَرْشِ يُدَبِّرُ الْأَمْرَ مَا مِن شَفِيعٍ إِلَّا مِن بَعْدِ إِذْنِهِ ذَ لِكُمُ اللَّهُ رَبُّكُمْ فَاعْبُدُوهُ أَفَلَا تَذَكَّرُونَ‏
---------------------------------------------
ترجمه
همانا پروردگارتان، خدايى است كه آسمان‏ها و زمين را در شش روز و دوران آفريد، سپس بر عرش استيلاء يافت (زمام امور را به دست گرفت). كار جهان را تدبير و سامان دهى مى‏كند. هيچ شفاعت‏كننده‏اى جز با اذن او نيست. آن خداوند است كه پروردگار شماست، پس او را بپرستيد. آيا پند نمى‏گيريد؟
----------------------------------------------
نکته ها
مراد از شش روز، شش روزگار و شش مرحله ودوران در آفرينش است، و ممكن است مراد از آن، مدّتى برابر شش روز باشد.
«عَرش»، مركز تدبير و كنايه از قدرت است. وقتى مى‏گويند: فلانى بر تخت نشست يا او را از تخت پايين كشيدند، يعنى به قدرت رسيد يا بركنار شد. سلطه‏ى خداوند، هم پيش از آفرينش آسمان‏ها و زمين بر هستى بوده، «وكان عرشه على الماء» [204] ، هم پس از خلقت آنها، و پس از پايان جهان و در قيامت هم سلطه‏ى الهى بر همه‏ى هستى باقى است. «يحمل عرش ربّك يومئذٍ ثمانية» [205]

امام صادق‏عليه السلام فرمود: عرش، مربّع است، زيرا كلماتى كه بناى اسلام بر آن است نيز چهار كلمه است: «سبحان‏اللّه والحمدللّه ولااله‏الااللّه واللّه‏اكبر». [206]
__________________________________
204) هود، 7.
205) الحاقه، 17
206) علل الشرايع، ص 398.
----------------------------------------------------
پيام ها
1- آفرينش جهان با برنامه‏ريزى و زمان بندى صورت پذيرفته است. «ستّة ايّام» (وقتى بر نظام هستى برنامه و تدبير حاكم است، چگونه مى‏توان پذيرفت انسان كه گل سرسبد موجودات است، بى‏برنامه باشد؟!)
2- اوّل خداشناسى، سپس خداپرستى. «ان ربكم اللَّه الذى ... فاعبدوه»
3- هستى قانون‏مند و هدفدار است. لازمه‏ى تدبير امر، عاقبت وهدف داشتن و قانون‏مند بودن است. «يدبّر الامر»
4- عبادت، سزاوار كسى است كه خلقت و تدبير به دست اوست، نه ديگران. «خلق... يدبّر... ذلكم اللَّه ربّكم فاعبدوه»
5 - خداوند هستى را آفريده، «خَلق» ودر قبضه دارد، «استوى» وبا حكمت دائماً آن‏را اداره مى‏كند، «يدّبر» وبدون اذن او كسى را نفوذى نيست، «مامن‏شفيع» و توجّه به اين حقايق، زمينه‏ى پيدايش روح بندگى وپرستش است. «فاعبدوه»
6- واسطه‏شدن هر موجودى بايد از سوى خداوند تأييد شود. پس بى‏جهت بت‏ها را شفيع قرار ندهيم. «ما من شفيع الاّ من بعد باذنه»
7- الوهيّت از ربوبيّت جدا نيست. طاغوت‏ها مى‏كوشند خالق را خدا بدانند، ولى سياستگذار ومدبّر را خودشان، ودين را از سياست جدا بدانند. «اللَّه‏ربّكم»
8 - انسان آفريدگار خويش را باور دارد، تنها نيازمند تذكّر است.«افلاتذكّرون»





۵ مهر ۱۳۹۰
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم)
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام: ۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی
- ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور
- جوزپ گواردیولا
گروه:
- كاربران بلاک شده
سوره یونس
آیه 4

----------------------------------------------
آيه
إِلَيْهِ مَرْجِعُكُمْ جَمِيعاً وَعْدَ اللَّهِ حَقّاً إِنَّهُ يَبْدَؤُاْ الْخَلْقَ ثُمَّ يُعِيدُهُ لِيَجْزِىَ الَّذِينَ ءَامَنُواْ وَعَمِلُواْ الصَّلِحَتِ بِالْقِسْطِ وَالَّذِينَ كَفَرُواْ لَهُمْ شَرَابٌ مِّنْ حَمِيمٍ وَعَذَابٌ أَلِيمٌ بِمَا كَانُواْ يَكْفُرُونَ
-----------------------------------------------
ترجمه
بازگشت همه‏ى شما به سوى اوست. اين وعده‏ى حقّ الهى است. اوست كه آفرينش را آغاز مى‏كند، سپس آن را باز مى‏گرداند، تا كسانى را كه ايمان آورده و عمل صالح انجام داده‏اند، به عدالت پاداش دهد و براى آنان كه كافر شده‏اند به سزاى كفرشان، نوشيدنى‏اى از مايع سوزان و عذابى دردناك خواهد بود.
----------------------------------------------
نکته ها
اين آيه، هم اصل معاد را مطرح مى‏كند، «اليه مرجعكم» هم امكانش را، «يبدؤا الخلق ثم يعيده» و هم هدف از معاد را كه كيفر و پاداش است. «ليجزى»
احتمال دارد مراد از «بالقسط» اين باشد كه اهل ايمان به خاطر قسط وعدالتى كه دارند، پاداش مى‏بينند. [207] البتّه فضل الهى منافاتى با قسط ندارد، چنانكه در آيات ديگر، به پاداشهاى افزون الهى اشاره شده است از جمله: «للذين احسنوا الحسنى و زيادة» [208] و «ليوفيّهم اجورهم ويزيدهم من فضله» [209]
________________________________
207) تفاسير مجمع‏البيان و كبيرفخررازى.
208) يونس، 26.
209) فاطر، 30.
------------------------------------------------
پيام ها
1- بازگشت ما به سوى خداست، بيهوده به فكر راضى ساختن اين و آن نباشيم. «اليه مرجعكم»
2- همه‏ى انسان‏ها، پس از مرگ زنده خواهند شد. «اليه مرجعكم جميعاً»
3- معاد، مادّى و جسمانى است. «يبدء الخلق ثم يعيده» (اعاده به معناى بازگرداندن همان چيز است)
4- توانايى خداوند بر پديد آوردن، نشانه‏ى توانايى او بر رستاخيز است. «يبدء الخلق ثم يعيده»
5 - نه تنها انسان دوباره زنده مى‏شود، بلكه همه‏ى آفرينش بار ديگر آفريده مى‏شود. «يبدء الخلق ثم يعيده»
6- همان گونه كه تمام هستى، براى بشر آفريده شده، در آخرت نيز اعاده‏ى خلق براى پاداش گرفتن بشر است. «يبدء الخلق ثم يعيده ليجزى...»
7- آفرينش همچنان استمرار دارد. «يبدء الخلق»
8 - مقصود اصلى از معاد، پاداش مؤمنان است. «ليجزى الذين امنوا» و كيفر كافران به خاطر عدل الهى است.
9- پاداش الهى براساس قسط و عادلانه است. (با ازدياد به واسطه‏ى فضل او منافات ندارد) «ليجزيهم... بالقسط»
10- ارزش كارهاى خوب، به انگيزه وهدف خوب آن است. «آمنوا و عملوا الصالحات»
11- استمرار و پافشارى بر كفر، موجب عذاب است. «بما كانوا يكفرون»





۵ مهر ۱۳۹۰
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم)
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام: ۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی
- ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور
- جوزپ گواردیولا
گروه:
- كاربران بلاک شده
سوره یونس
آیه 5

----------------------------------------------
آيه
هُوَ الَّذِى جَعَلَ الشَّمْسَ ضِيَآءً وَالْقَمَرَ نُوراً وَقَدَّرَهُ مَنَازِلَ لِتَعْلَمُواْ عَدَدَ السِّنِينَ وَالْحِسَابَ مَا خَلَقَ اللَّهُ ذَلِكَ إِلَّا بِالْحَقِّ يُفَصِّلُ الْأَيَتِ لِقَوْمٍ يَعْلَمُونَ‏
--------------------------------------------
ترجمه
اوست كه خورشيد را درخشنده و ماه را تابان قرار داد و براى حركتِ ماه منزلگاه‏هايى قرار داد تا شماره‏ى سالها و حساب را بدانيد. خداوند اينها را جز بر اساس حقّ نيافريده است. خداوند آيات را براى آنان كه (مى‏خواهند) بدانند، به تفصيل بيان مى‏كند.
---------------------------------------------
نکته ها
در قرآن، براى خورشيد كلماتى همچون «سراج» و «ضياء» به كار رفته كه به معناى نور شديد و قوى است، و در مورد ماه، كلمات «نور» و «مُنير»، كه نور ضعيف را هم شامل مى‏شود آمده است.
البتّه اگر «ضياء» را جمع «ضوء» بگيريم، ممكن است اشاره به اين باشد كه خورشيد داراى نورهاى گوناگونى است. [210]
مراد از «تفصيل آيات»، شايد گسترش در خلقت باشد، يعنى دست خدا در آفرينش هستى باز است و گسترش خلقت براى اهل فهم، روشن است. [211]
همان گونه كه خداوند حكيم براى شمارش سال، در آسمان‏ها نشانه‏گذارى كرده است، براى هدايت مردم نيز در زمين رسولان و هاديانى قرار داده است، زيرا نياز بشر به ارشاد، مهم‏تر از نياز او به تعداد سال‏هاست. [212]
_______________________________
210) تفسير راهنما.
211) تفسير الميزان.
212) تفسير روح‏المعانى.
-----------------------------------------------
پيام ها
1- حيات همه‏ى موجودات، به نور وحرارت بستگى دارد وخداوند اين دو نياز را به وسيله‏ى خورشيد وماه تأمين كرده است. «جعل‏الشمس ضياءً والقمرنورا»
2- در حركت كرات آسمانى و تعيين مدار آنها، به نيازهاى انسان توجّه شده است. «لتعلموا»
3- نظم و ترتيب در حركت ماه، يك تقويم طبيعى، عمومى و هميشگى را بوجود آورده است. «لتعلموا عدد السنين...» (از تغيير شكل ماه، مى‏توان روزشمارى كرد)
4- معيار محاسبات در امور شرعى، سال وماه قمرى است. «لتعلموا عددالسنين و...»
5 - عدد، آمار وحساب، در زندگى انسان نقش مهمّى دارد. «لتعلموا عدد السنين و الحساب»
6- آفرينش، بيهوده نيست، بلكه بر اساس حقّ است. «بالحقّ»
7- از شيوه‏هاى تعليم و تربيت، روشن وباز كردن مطالب است، نه كلّى گويى. «يفصّل الآيات»
8 - پى بردن به رازهاى آفرينش، نيازمند فكر و تعليم است. «لقوم يعلمون»






۵ مهر ۱۳۹۰
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم)
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام: ۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی
- ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور
- جوزپ گواردیولا
گروه:
- كاربران بلاک شده
سوره یونس
آیه 6

----------------------------------------------
آيه
إِنَّ فِى اخْتِلَفِ الَّيْلِ وَالنَّهَارِ وَمَا خَلَقَ اللَّهُ فِى السَّمَوَتِ وَ الْأَرْضِ لَأَيَتٍ لِّقَوْمٍ يَتَّقُونَ
--------------------------------------------
ترجمه
همانا در رفت و آمد (واختلاف) شب و روز و در آنچه خداوند در آسمان‏ها و زمين آفريده است، براى مردم پرهيزكار نشانه‏هايى (بزرگ) است.
-------------------------------------------
نکته ها
در آيه‏ى قبل، نشانه‏هاى الهى و تفصيل آيات، براى دانشمندان بيان شده بود، «لقوم يعلمون» و در اين آيه، براى اهل تقوا «لقوم يتّقون»، نتيجه آنكه كسانى كاميابند كه هم بدانند و هم پروا پيشه و متّقى باشند، وگرنه متقيّن ناآگاه و يا دانشمندان گناهكار، از آياتِ الهى بهره‏ى كافى نمى‏برند.
«اِختلاف» هم به معناى رفت و آمد و هم به معناى تفاوت است.
شب و روز از جهاتى با هم اختلاف دارند:
الف: جايگزينى نسبت به يكديگر. [213]
ب: شب براى آرامش و روز براى تلاش. [214]
ج: كاهش و ازدياد ساعات آنها در فصول مختلف سال.
د: تغيير ساعات آنها در مناطق مختلف جهان.
سؤال: چرا گروهى از دانشمندان منكر خدايند؟
پاسخ: علم به تنهايى كافى نيست، بلكه نگاه‏ها بايد از صاحبانِ هدف وانگيزه و برخاسته از انسان‏هايى باشد كه در پى دريافت حقّ وحقيقت باشند.«لقوم‏يتقون»
_____________________________
213) فمحونا آية الليل وجعلنا آية النهار» اسراء، 12.
214) وجعلنا الليل لباساً وجعلنا النهار معاشا» نبأ، 10.
--------------------------------------------
پيام ها
1- تمام هستى در حال تغيير و تغيّر است. «ان فى الختلاف الليل و...»
2- از كنار پديده‏ها، به سادگى نگذريم.«ماخلق اللّه....لايات»
3- گناه و آلودگى، در شناخت، تشخيص وتحليل انسان اثر منفى دارد.«لايات لقومٍ يتّقون» (تقوا، وسيله‏ى بينش صحيح در هستى است)





۵ مهر ۱۳۹۰
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم)
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام: ۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی
- ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور
- جوزپ گواردیولا
گروه:
- كاربران بلاک شده
سوره یونس
آیه 7، 8

----------------------------------------------
آيه
إِنَّ الَّذِينَ لَا يَرْجُونَ لَقَآءَنَا وَرَضُواْ بِالْحَيَوةِ الدُّنْيَا وَاطْمَأَنُّواْ بِهَا وَالَّذِينَ هُمْ عَنْ ءَايَتِنَا غَفِلُونَ‏
أُوْلَئِكَ مَأْوَيهُمُ النَّارُ بِمَا كَانُواْ يَكْسِبُونَ‏
---------------------------------------------
ترجمه
قطعاً آنان كه به ديدار ما (و دريافت نعمت‏هاى اخروى) اميد ندارند و (تنها) به زندگى دنيادل خوش كرده‏اند و به آن آرام گرفته وتكيه مى‏كنند و نيز كسانى كه از نشانه‏هاى (قدرت) ما غافلند.
آنان به خاطر آنچه كه عمل مى‏كردند، جايگاهشان آتش است.
-------------------------------------------
نکته ها
رسول خدا صلى الله عليه وآله فرمود: «مَن اَحبّ لقاء اللَّه احبّ اللَّهُ لقائه»، هر كس ديدار خدا را دوست بدارد، خداوند نيز ملاقات با او را دوست دارد. [215] و در آيه‏ى آخر سوره‏ى كهف مى‏خوانيم: «فمن كان يرجو لقاء ربّه فليعمل عملاً صالحاً» معتقدان به قيامت و ديدار پروردگار، بايد عمل صالح انجام دهند.
______________________________
215) تفسير فرقان.
---------------------------------------------
پيام ها
1- اميد و يأس، در اصلاح و افساد انسان، نقش مؤثّرى دارد. «لايرجون لقاءنا»
2- انسان، هر چه بيشتر از قيامت غافل و مأيوس شود، دنياگراتر مى‏شود. پس معتقدان به قيامت نبايد دنياگرا باشند.«لايرجون لقاءنا ورضوا بالحيوة الدنيا»
3- اطمينان واقعى تنها با ياد خداست و دنيا، آرام‏بخش كاذب آن هم براى غافلان است. «اطمأنّوا بها... غافلون»
4- عوامل دوزخى شدن عبارت است از:
الف: انكار معاد و پاداشهاى اخروى. «لايرجون لقاءنا»
ب: راضى شدن به دنياى زودگذر. «رضوا بالحيوة الدنيا»
ج: غفلت از آيات الهى. «هم عن آياتنا غافلون»
د: عملكرد ناپسند. «بما كانوا يكسبون»
5 - جهنّم، دست‏آورد خود انسان است. «بما كانوا يكسبون»




۵ مهر ۱۳۹۰
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم)
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام: ۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی
- ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور
- جوزپ گواردیولا
گروه:
- كاربران بلاک شده
سوره یونس
آیه 9

----------------------------------------------
آيه
إِنَّ الَّذِينَ ءَامَنُواْ وَعَمِلُواْ الصَّلِحَتِ يَهْدِيهِمْ رَبُّهُمْ بِإِيمَنِهِمْ تَجْرِى مِن تَحْتِهِمُ الْأَنْهَرُ فِى جَنَّتِ النَّعِيمِ‏
-----------------------------------------------
ترجمه
به يقين آنان كه ايمان آورده و كارهاى شايسته انجام داده‏اند، پروردگارشان آنان را به خاطر ايمانشان هدايت مى‏كند. و در باغ‏هاى پرنعمت كه نهرها از زير پايشان جارى است اقامت دارند.
---------------------------------------------
نکته ها
در حديث آمده است: انسان چون از قبرش در قيامت بر مى‏خيزد، عمل صالحش به صورتى نورانى نزد او مجسّم شده، او را به بهشت هدايت مى‏كند. [216]
هدايت الهى، جريانى مداوم است. هرلحظه بر هدايت مؤمنان مى‏افزايد و آنان را از پرتگاه‏ها حفظ مى‏كند ودر بن‏بستِ دنيا راهى به رويشان باز مى‏كند: «يجعل له مَخرجاً» [217] ، راه را برايشان نمايان مى‏كند: «نوراً يمشى به» [218] ، گره از كارشان مى‏گشايد: «اصلح بالهم» [219] ، همه جا كفايتشان مى‏كند: «فهو حسبه» [220] و در قيامت هم به بهشت رهنمونشان مى‏كند: «يسعى نورهم بين ايديهم» [221]
همه‏ى اين هدايت‏ها از مفهوم كلّىِ «يهديهم» بر مى‏آيد، كه مورد آن را مشخّص نفرموده است تا شامل همه‏ى اينها بشود.
________________________________
216) تفسير نمونه.
217) طلاق، 2.
218) انعام، 122.
219) محمّد، 2.
220) طلاق، 3.
221) حديد، 12.
------------------------------------------
پيام ها
1- ايمان، از عمل جدا نيست. «آمنوا وعملوا»
2- گرچه مؤمن هدايت يافته است، ولى همواره نيازمند هدايت الهى است. [222] «يهديهم ربّهم»
3- زمينه‏ى هدايت الهى را بايد خود ايجاد كنيم. «يهديهم ربّهم‏بايمانهم»
4- در مقايسه بين ايمان و عمل، ايمان محور است. «يهديهم ربّهم‏بايمانهم» و نفرمود: «بايمانهم و عملهم»
5 - هدايت خدا نسبت به مؤمنان، مطلق وفراگير است. «يهديهم» مطلق است.
6- ربوبيّت خداوند، سبب دستگيرى دائمى او از مؤمنان است. «يهديهم ربّهم»
7- نهرهاى بهشتى، نه تنها از زير درختان، بلكه از زير خانه‏هاى بهشتى نيز جارى است. «من تحتهم الأنهار»
_________________________________
222) حتّى رسول خدا صلى الله عليه وآله و امامان معصوم‏عليهم السلام نيز همواره مى‏گفتند: »اهدنا الصراط المستقيم«




۵ مهر ۱۳۹۰
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم)
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام: ۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی
- ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور
- جوزپ گواردیولا
گروه:
- كاربران بلاک شده
سوره یونس
آیه 10

----------------------------------------------
آيه
دَعْوَيهُمْ فِيهَا سُبْحَنَكَ اللَّهُمَّ وَتَحِيَّتُهُمْ فِيهَا سَلَمٌ وَءَاخِرُ دَعْوَيهُمْ أَنِ الْحَمْدُ لِلَّهِ رَبِّ الْعَلَمِينَ
--------------------------------------------
ترجمه
دعا و نيايش آنان در بهشت، «سبحانك اللّهم» (خدايا تو پاك و منزّهى) است و درودشان در آنجا سلام است و پايان نيايش آنان، «الحمد للّه ربّ العالمين» (سپاس و ستايش مخصوص خداست) مى‏باشد.
---------------------------------------------
نکته ها
«سلام»، كلام اهل بهشت است و در بهشت، سلام فضاى همه جا را پر مى‏كند: سلام از سوى خداوند، «سلام قولاً من ربٍّ رحيم» [223] ، سلام از سوى فرشتگان «سلام عليكم طبتم» [224] ، و سلام از سوى بهشتيان نسبت به هم. [225] «الاّ قيلاً سلاماً سلاماً» [226]
«الحمد للّه»، كلام انبيا و اولياست. حضرت نوح عليه السلام پس از نجات از قوم ظالم، «الحمد للّه» گفت، [227] و ابراهيم عليه السلام نيز خدا را حمد كرد كه در سنّ پيرى اسماعيل واسحاق را به او بخشيده است. [228] «الحمد للّه» سخن مؤمنان [229] و كلام بهشتيان است.
در حديث آمده است: اهل بهشت با كلمه‏ى «سبحانك اللّهم» مسئولين پذيرايى را صدا مى‏زنند، آنان نيز فورى حاضر شده، خواسته‏ى اهل بهشت را تأمين مى‏كنند. [230]
در حديث است: هرگاه بنده‏اى مشغول تمجيد خدا باشد و از سؤال كردن از او غافل شود، خداوند بيش از آنچه با دعا كردن به او مى‏داد، عطا مى‏كند. [231]
-----------------------------------------------
223) يس، 58.
224) زمر، 73.
225) تفسير مراغى .
226) واقعه، 26.
227) مؤمنون، 28.
228) ابراهيم، 39.
229) اعراف، 43.
230) تفسير نورالثقلين.
231) تفسير روح‏المعانى.
----------------------------------------------
پيام ها
1- ياد خدا تنها در دنيا نيست، آخرت هم جاى ذكر الهى است. «سبحانك اللّهم»
2- انسان به جايى مى‏رسد كه دعا و خواسته‏اش هم تمجيد پروردگار مى‏شود. «دعواهم فيها سبحانك» و اين تسبيح وتمجيد آنان را كامياب مى‏سازد.
3- مؤمنان، در برابر صفات الهى مى‏گويند: «سبحانك»، در برابر ساير مؤمنان مى‏گويند:«سلام» ودر مقابل كاميابى از نعمت‏هاى الهى مى‏گويند:«الحمدللَّه»
4- مؤمن، عاشق خداست. بهشت ولذّت‏هاى بهشتى هم او را از ياد محبوب باز نمى‏دارد، بلكه در همه چيز، لطف و قدرت خدا را مى‏بيند. «سبحانك اللّهم، الحمد للّه»
5 - آغاز سخن مؤمنان با «سبحان اللّه» وپايان آن با «الحمدللَّه» مى‏باشد. (از عبارت «آخر دعواهم ان الحمدللَّه» استفاده مى‏شود كه اوّل سخن آنان «سبحانك الّلهم» است)






۵ مهر ۱۳۹۰
     
برو به صفحه
این عنوان قفل شده است!

اختیارات
شما می‌توانید مطالب را بخوانید.
شما نمی‌توانید عنوان جدید باز کنید.
شما نمی‌توانید به عنوان‌ها پاسخ دهید.
شما نمی‌توانید پیام‌های خودتان را ویرایش کنید.
شما نمی‌توانید پیام‌های خودتان را حذف کنید.
شما نمی‌توانید نظرسنجی اضافه کنید.
شما نمی‌توانید در نظرسنجی‌ها شرکت کنید.
شما نمی‌توانید فایل‌ها را به پیام خود پیوست کنید.
شما نمی‌توانید پیام بدون نیاز به تایید بزنید.

فعالترین کاربران ماه انجمن
فعالیترین کاربران سایت
اعضای جدید سایت
جدیدترین اعضای فعال
تعداد کل اعضای سایت
اعضای فعال
۱۷,۹۴۳
اعضای غیر فعال
۱۴,۳۶۳
تعداد کل اعضاء
۳۲,۳۰۶
پیام‌های جدید
بحث آزاد در مورد بارسا
انجمن عاشقان آب‍ی و اناری
۵۸,۲۰۵ پاسخ
۸,۴۲۱,۶۷۵ بازدید
۲ روز قبل
Salehm
بحث در مورد تاپیک های بخش سرگرمی
انجمن سرگرمی
۴,۶۶۵ پاسخ
۵۴۹,۴۹۰ بازدید
۲ روز قبل
ali
هرچه می خواهد دل تنگت بگو...
انجمن مباحث آزاد
۷۶,۴۹۴ پاسخ
۱۱,۶۸۳,۱۹۰ بازدید
۴ روز قبل
یا لثارات الحسن
برای آشنایی خودتون رو معرفی کنید!
انجمن مباحث آزاد
۷,۶۴۳ پاسخ
۱,۲۴۵,۶۱۰ بازدید
۴ روز قبل
Activated PC
آموزش و ترفندهای فتوشاپ
انجمن علمی و کاربردی
۱۳۵ پاسخ
۴۴,۹۹۳ بازدید
۴ روز قبل
RealSoftPC
جام جهانی ۲۰۲۲
انجمن فوتبال ملی
۲۳ پاسخ
۲,۰۹۰ بازدید
۵ روز قبل
Crack Hints
موسیقی
انجمن هنر و ادبیات
۵,۱۰۱ پاسخ
۱,۰۲۳,۲۲۹ بازدید
۶ روز قبل
Activated soft
علمی/تلفن هوشمند/تبلت/فناوری
انجمن علمی و کاربردی
۲,۴۱۹ پاسخ
۴۳۸,۲۱۸ بازدید
۱۲ روز قبل
javibarca
مباحث علمی و پزشکی
انجمن علمی و کاربردی
۱,۵۴۷ پاسخ
۷۴۹,۶۶۱ بازدید
۱ ماه قبل
رویا
مســابــقـه جــــذاب ۲۰ ســــوالـــــــــــــــــــی
انجمن سرگرمی
۲۳,۶۵۸ پاسخ
۲,۲۱۱,۴۱۹ بازدید
۱ ماه قبل
رویا
اسطوره های بارسا
انجمن بازیکنان
۳۴۳ پاسخ
۸۶,۵۰۴ بازدید
۶ ماه قبل
jalebamooz
تغییرات سایت
انجمن اتاق گفتگوی اعضاء و ناظران
۱,۵۵۷ پاسخ
۲۷۷,۹۹۰ بازدید
۱۱ ماه قبل
یا لثارات الحسن
حاضرین در سایت
۲۲۱ کاربر آنلاین است. (۱۶۹ کاربر در حال مشاهده تالار گفتمان)

عضو: ۰
مهمان: ۲۲۱

ادامه...
هرگونه کپی برداری از مطالب این سایت، تنها با ذکر نام «اف سی بارسلونا دات آی آر» مجاز است!