به اولین سایت تخصصی هواداران بارسلونا در ایران خوش آمدید. برای استفاده از تمامی امکانات سایت، ثبت نام کنید و یا با نام کاربری خود وارد شوید!

شناسه کاربری:
کلمه عبور:
ورود خودکار

نحوه فعالیت در انجمن‌های سایت
دوستان عزیز توجه کنید که تا زمانی که با نام کاربری خود وارد نشده باشید، تنها می‌توانید به مشاهده مطالب انجمن‌ها بپردازید و امکان ارسال پیام را نخواهید داشت. در صورتی که تمایل دارید در مباحث انجمن‌های سایت شرکت نمایید، در سایت عضو شده و با نام کاربری خود وارد شوید.

پیشنهاد می‌کنیم که قبل از هر چیز، با مراجعه به انجمن قوانین و شرح وظایف ضمن مطالعه قوانین سایت، با نحوه اداره و گروه‌های فعال در سایت و همچنین شرح وظایف و اختیارات آنها آشنا شوید. به علاوه دوستان عزیز بهتر است قبل از آغاز فعالیت در انجمن‌ها، ابتدا خود را در تاپیک برای آشنایی (معرفی اعضاء) معرفی نمایند تا عزیزان حاضر در انجمن بیشتر با یکدیگر آشنا شوند.

همچنین در صورتی که تمایل دارید در یکی از گروه‌های کاربری جهت مشارکت در فعالیت‌های سایت عضو شوید و ما را در تهیه مطالب مورد نیاز سایت یاری نمایید، به تاپیک اعلام آمادگی برای مشارکت در فعالیت‌های سایت مراجعه نموده و علائق و توانایی های خود را مطرح نمایید.
تاپیک‌های مهم انجمن
در حال دیدن این عنوان: ۲ کاربر مهمان
این عنوان قفل شده است!
     
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم)
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام: ۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی
- ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور
- جوزپ گواردیولا
گروه:
- كاربران بلاک شده
سوره توبه
آیه 111

--------------------------------------------
آيه
إِنَّ اللَّهَ اشْتَرَى‏ مِنَ الْمُؤْمِنِينَ أَنْفُسَهُمْ وَأَمْو لَهُمْ بِأَنَّ لَهُمُ الجَنَّةَ يُقَتِلُونَ فِى سَبِيلِ اللَّهِ فَيَقْتُلُونَ وَيُقْتَلُونَ وَعْداً عَلَيْهِ حَقّاً فِى التَّوْرَيةِ وَالْإِنجِيلِ وَالقُرْءَانِ وَمَنْ أَوْفَى‏ بِعَهْدِهِ مِنَ اللَّهِ فَاسْتَبْشِرُواْ بِبَيْعِكُمُ الَّذِى بَايَعْتُم بِهِ وَذَ لِكَ هُوَ الْفَوْزُ الْعَظِيمُ
-------------------------------------------
ترجمه
همانا خداوند از مؤمنان، جانها و اموالشان را به بهاى بهشت خريده است. آنان در راه خدا مى‏جنگند تا بكشند يا كشته شوند. (وفاى به اين) وعده‏ى حقّ كه در تورات و انجيل و قرآن آمده بر عهده خداست و چه كسى از خدا به عهدش وفادارتر است؟ پس مژده باد شما را بر اين معامله‏اى كه به وسيله‏ى آن (با خدا) بيعت كرديد و اين همان رستگارى بزرگ است.
-----------------------------------------
نکته ها
دنيا، بازار است و مردم در آن معامله‏گر. فروشنده، مردم‏اند و خريدار خداوند. متاعِ معامله، مال و جان است و بهاى معامله بهشت. اگر به خدا بفروشند، سراسر سود و اگر به ديگرى بفروشند، يكسره خسارت است.
معامله با خدا چند امتياز دارد:
1- خود ما و توان و دارايى ما از اوست، سزاوار نيست كه به جز او بدهيم.
2- خداوند، اندك را هم مى‏خرد. «مثقال ذرّة خيراً يره»
3- عيوب جنس را اصلاح مى‏كند و رسوا نمى‏سازد.
4- به بهاى بهشت مى‏خرد. خداوند در خريدن وارد مزايده مى‏شود و نرخى را پيشنهاد مى‏كند كه فروختن به غير او احمقانه و خسارت است.
امام صادق‏عليه السلام مى‏فرمايد: براى بدنهاى شما جز بهشت، بهايى نيست، پس خود را به كمتر از بهشت نفروشيد. [168]
_____________________________
168) تفسير مجمع‏البيان.
-------------------------------------------
پيام ها
1- با داشتن خريدارى همچون خدا، چرا به سراغ ديگران برويم؟ «انّ اللَّه اشترى»
2- خداوند، تنها از مؤمن خريدار است، نه منافق و كافر. «من المؤمنين»
3- در پذيرش الهى، جهاد با جان بر جهاد مالى مقدّم است. «انفسهم واموالهم»
(جان را همه دارند، ولى همه مال وثروت ندارند)
4- بهشت، در سايه‏ى جهاد و شمشير و تقديم جان و مال به خداوند است. «لهم الجنّة يقاتلون فى سبيل اللَّه»
5 - اگر هدف از جهاد، خدا باشد، كشته شدن يا نشدن، تفاوتى نمى‏كند. «يقاتلون فى سبيل اللَّه فيَقتلون و يُقتلون»
6- مؤمن همواره آماده‏ى رفتن به جبهه است. «يقاتلون» (فعل مضارع، نشانه‏ى استمرار وتداوم است)
7- هدف مؤمن از جنگ، ابتدا نابود كردن باطل و اهل آن و سرانجام شهادت است. «يَقتلون و يُقتلون»
8 - در معامله با خدا، سود يقينى و قطعى است. «وعداً عليه حقّاً» در مزايده با خداوند هرچه هست حقّ و به سود انسان است، بر خلاف ديگران كه يا قصد جدّى نيست يا بى‏انگيزه‏و دروغ است، يا غلّو، يا از روى هوس و يا براى طرد كردن رقيب است.
9- ارزش جهاد، مجاهدان و شهيدان، مخصوص اسلام نيست، در تورات و انجيل هم مطرح است. و اگر امروزه در آن كتاب‏ها نيست، نشان تحريف آنهاست. «فى التورات والأنجيل»
10- گرچه ما بر خدا حقى نداريم، امّا خداوند براى ما بر عهده‏ى خودش حقوقى قرار داده است. «وعداً عليه حقّاً»
11- معامله يك عقد لازم است كه وفا به آن واجب است. «وعداً، حقّاً، اوفى‏»
12- خداوند مجاهدان مخلص را طرف معامله‏ى خود قرار داده است. «بايعتم» و نفرمود: «بعتم»
13- بهترين بشارت، تبديل فانى به باقى و دنيا به آخرت است و غير آن خسارت و حسرت است. «فاستبشروا»
14- در كنار انتقاد از منافقانِ جهادگريز، بايد از مؤمنانِ مجاهد تقدير وتشكّر شود. «فاستبشروا»
15- بالاترين رستگارى تنها در سايه‏ى معامله با خداست. «ذلك هو الفوزالعظيم»





۳۰ شهریور ۱۳۹۰
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم)
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام: ۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی
- ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور
- جوزپ گواردیولا
گروه:
- كاربران بلاک شده
سوره توبه
آیه 112

--------------------------------------------
آيه
التَّئِبُونَ الْعَبِدُونَ الْحَمِدُونَ السَّئِحُونَ الرَّ كِعُونَ السَّجِدُونَ الْأَمِرُونَ بِالْمَعْرُوفِ وَالنَّاهُونَ عَنِ الْمُنكَرِ وَ الْحَفِظُونَ لِحُدُودِ اللَّهِ وَبَشِّرِ الْمُؤْمِنِينَ‏
----------------------------------------------
ترجمه
(مؤمنانِ مجاهد،) اهل توبه، عبادت، ستايش، سياحت، ركوع، سجود، امر به معروف ونهى از منكر و حفظِ حدود و مقرّرات الهى‏اند و چنين مؤمنانى را بشارت ده.
-----------------------------------------------
نکته ها
در اين آيه، نُه صفت براى مؤمنانِ مجاهد بيان شده است: از گناهان توبه كرده، در مدار عبادت قرار مى‏گيرند. با زبان، حمد و با پا حركت و با بدن ركوع و سجود دارند، پس از خودسازى، با امر به معروف به اصلاح جامعه مى‏پردازند و از مرز قوانين الهى خارج نمى‏شوند.
توبه از گناه، راه عبادت را باز مى‏كند، زبانِ ستايشگر همراه با پويايى و تحرّك، آمادگى براى ركوع و سجود در پيشگاه خدا مى‏آورد، و امر به معروف و نهى از منكر، حافظِ حدود الهى در جامعه است.
كلمه‏ى «التائبون»، نشانه‏ى آن است كه مؤمنانى كه جان و مال خود را به خدا مى‏فروشند، مى‏توانند با يك انقلاب و بازسازى درونى و اعراض از كردارهاى نارواى گذشته، وارد اين ميدان معامله با خدا شوند. [169]
عُبّاد بصرى در راه مكّه امام سجادعليه السلام را ديد، به حضرت گفت: «تركتَ الجهادَ و صعوبَته واَقبلتَ الى‏الحجِّ و لِينَه؟» جهاد و سختى آن را رها كرده‏اى، به حج وآسانى آن روى آورده‏اى؟ آنگاه آيه‏ى «ان اللَّه اشترى...» را خواند! حضرت فرمودند: ادامه‏ى آن را هم بخوان! عبّاد آيه‏ى «التائبون...» را خواند. حضرت فرمود: اگر ياران ما اين صفات و كمالات را دارا مى‏بودند، بر ما واجب بود، قيام كنيم و در آن صورت، جهاد از حجّ برتر بود. [170]
در روايتى آمده است كه مراد از «السائحون» روزه‏داران مى‏باشد. [171]
169) چنانكه در ماجراى كربلا، افرادى مانند زُهير و حُر، با آنكه سابقه‏ى درخشانى نداشتند، ولى در يك چرخش و معامله با خدا، جان خود را تسليم كردند و درخشيدند.
_____________________________
170) وسائل، ج 15، ص‏46.
171) تفسير نورالثقلين.
--------------------------------------------
پيام ها
1- شرط وفادارى خداوند به پيمان خود، پايدارى مؤمنان بر حفظ حدود الهى است. «و من اوفى بعهده... التائبون...»
2- جهاد اكبر و خود سازى، لازمه‏ى جهاد اصغر در جبهه‏هاست. «يقاتلون... التائبون...»
3- اسلام دينى جامع است، اشك را در كنار شمشير و عبادت را در كنارِ سياحت قرار داده است.«يقاتلون... التائبون العابدون... السائحون»
4- آنچه مطلوب است، ملكه شدن كمالات در انسان است. «التائبون العابدون...» (همه‏ى صفات به صورتِ اسم فاعل آمده نه فعل، تا دلالت بر استمرار كند)
5 - تقويت روحيه‏ى رزمندگان اسلام، با ذكر و ياد خدا و عبادت است، نه شراب و موسيقى و...كه در جبهه‏ى دشمن است.«يقاتلون، التّائبون العابدون،...»
6- شرط قبولى عبادت، توبه از گناه است. «التائبون العابدون»
7- تحرّك، تلاش، سياحت، هجرت و خودسازى، در راه كسب كمال و قرب الهى ارزش است. «السائحون» (مردان خدا، راكد و زمين‏گير نيستند)
8 - سرباز ورزمنده‏ى اسلام بايد اهل نماز و عبادت باشد. «يقاتلون، الراكعون الساجدون»
9- در مسير كمال، اوّل خودسازى است، بعد جامعه‏سازى.«التائبون العابدون ... الامرون بالمعروف ...»
10- درگيرى با دشمن در مرزها، ما را از مفاسد و منكرات داخلى غافل نسازد. «يقاتلون، الآمرون بالمعروف ...»
11- براى حفظ حدود الهى، بايد هم با دشمن خارجى جنگيد، هم با مفاسد داخلى مبارزه كرد. «يقاتلون، الناهون عن المنكر، الحافظون لحدود اللَّه»
12- رزمندگان براى جلوگيرى از مفاسد اجتماعى، بيش از ديگران مسئولند. «يقاتلون، الناهون عن المنكر»





۳۰ شهریور ۱۳۹۰
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم)
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام: ۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی
- ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور
- جوزپ گواردیولا
گروه:
- كاربران بلاک شده
سوره توبه
آیه 113

--------------------------------------------
آيه
مَا كَانَ لِلنَّبِىِّ وَالَّذِينَ ءَامَنُواْ أَن يَسْتَغْفِرُواْ لِلْمُشْرِكِينَ وَلَوْ كَانُواْ أُوْلِى قُرْبَى‏ مِن بَعْدِ مَا تَبَيَّنَ لَهُمْ أَنَّهُمْ أَصْحَبُ الْجَحِيمِ
---------------------------------------------
ترجمه
براى پيامبر و كسانى كه ايمان آورده‏اند، سزاوار نيست كه براى مشركان، پس از آنكه برايشان آشكار گرديد كه آنان اهل دوزخند، طلب آمرزش كنند، هر چند خويشاوند آنان باشند.
----------------------------------------------
نکته ها
برخى مفسّران به بعضى رواياتِ جعلى از راويانِ ناسالم استناد كرده و اين آيه را درباره‏ى ابوطالب دانسته‏اند! در حالى كه دهها دليل و روايت بر ايمان ابوطالب داريم. سعيدبن مسيّب كه راوىِ اين روايت است، دشمن على‏بن ابى‏طالب‏عليهما السلام است و گناهِ ابوطالب هم اين است كه پدر على‏عليه السلام است!
-------------------------------------------
پيام ها
1- پيامبر و ديگر مسلمانان، در برابر قانون يكسان‏اند. «ما كان للنّبى و الذين امنوا»
2- شرك، گناهى نابخشودنى است و حتّى استغفار پيامبر براى مشركان بى‏اثر است. «ماكان... ان يستغفروا للمشركين»
3- پيوندهاى مكتبى، مهم‏تر از پيوندهاى عاطفى است. نبايد عواطف فاميلى بر مكتب غالب شود. «ما كان... ولو كانوا اولى قربى»
4- خويشاوندى با پيامبر، مانع دوزخ نيست. «ولو كانوا اولى قربى»




۳۰ شهریور ۱۳۹۰
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم)
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام: ۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی
- ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور
- جوزپ گواردیولا
گروه:
- كاربران بلاک شده
سوره توبه
آیه 114

--------------------------------------------
آيه
وَمَا كَانَ اسْتِغْفارُ إِبْرَ هِيمَ لِأَبِيهِ إِلَّا عَن مَّوْعِدَةٍ وَعَدَهَآ إِيَّاهُ فَلَمَّا تَبَيَّنَ لَهُ أَنَّهُ عَدُوٌّ لِّلَّهِ تَبَرَّأَ مِنْهُ إِنَّ إِبْرَ هِيمَ لَأَوَّهٌ حَلِيمٌ‏
---------------------------------------------
ترجمه
و آمرزش‏خواهى ابراهيم براى پدرش (عموى مشركش كه سرپرستى او را به عهده داشت)، فقط به خاطر وعده‏اى بود كه به او داده بود، (آن هنگام كه از هدايتش نااميد نبود،) پس هنگامى كه برايش روشن شد، او دشمن خداست، از او بيزارى جست. همانا ابراهيم، اهل آه وناله (از ترس خدا) و بردبار بود.
-------------------------------------------
نکته ها
در آيه‏ى قبل، سخن از اين بود كه پيامبر و مؤمنان حقّ دعا كردن براى مشركان را ندارند، هرچند از خويشاوندانشان باشند. اين آيه، پاسخ شبهه‏اى را مى‏دهد كه پس چرا حضرت ابراهيم، به عموى مشرك خود دعا كرد و به او وعده‏ى استغفار داد؛ «سأستغفر لك ربّى» [172] ، اين آيه مى‏فرمايد، وعده‏ى ابراهيم به اميد هدايت او بود. امّا چون عمو در حال شرك مرد، ابراهيم هم استغفار را رها كرد.
سؤال: چرا حضرت ابراهيم پس از مرگ عمو هم براى او دعا مى‏كرد؟ «ربّنا اغفر لى ولوالدىّ»؟ [173]
پاسخ: والد به پدر واقعى گفته مى‏شود، ولى اَب، به پدر، معلّم، عمو، پدر زن، و جدّ هم گفته مى‏شود. دعاى ابراهيم براى پدر واقعى‏اش بوده، نه عموى مشركش.
قرآن در يازده آيه، از عموى ابراهيم تعبير به «أب» كرده است، تا بفهماند ابراهيم‏عليه السلام تحت سرپرستى چه كسى بوده، ولى تحت تأثير قرار نگرفته است.
امام صادق‏عليه السلام فرمود: ابراهيم‏عليه السلام اهل دعا وگريه‏هاى بسيار و«اوّاه» بود. [174]
__________________________________
172) مريم، 47.
173) ابراهيم، 41.
174) تفسير نورالثقلين.
------------------------------------------------
پيام ها
1- آنچه سبب بدگمانى به اولياى خداست، بايد برطرف شود و توجيه صحيح ارائه گردد. «موعدةٍ وعدها»
2- وفاى به عهد، حتّى نسبت به كافر هم لازم است.«موعدة وعدها»
3- علم انبيا محدود است. «فلمّا تبيّن له...»
4- در برابر رفتار تند كافران، حلم خود را از دست ندهيم. [175] «تبرأ منه ...اوّاه حليم»
5 - برائت از عمو به خاطر خدا، نشانه‏ى عشق و خشوع ابراهيم نسبت به خداوند است. «اوّاه»
____________________________
175) عموى ابراهيم او را تهديد مى‏كرد كه سنگسارت خواهم كرد؛ «لئن‏لم‏تنته لأرجمّنك» (مريم، 46) ولى ابراهيم همچنان بردبار بود.




۳۰ شهریور ۱۳۹۰
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم)
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام: ۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی
- ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور
- جوزپ گواردیولا
گروه:
- كاربران بلاک شده
سوره توبه
آیه 115

--------------------------------------------
آيه
وَمَا كَانَ اللَّهُ لِيُضِلَّ قَوْماً بَعْدَ إِذ هَدَيهُمْ حَتَّى‏ يُبَيِّنَ لَهُم مَّا يَتَّقُونَ إِنَّ اللَّهَ بِكُلِّ شَىْ‏ءٍ عَلِيمٌ
--------------------------------------------
ترجمه
خداوند بر آن نيست كه قومى را بعد از آنكه هدايتشان نمود، بى‏راه بگذارد تا آنچه را (كه بايد از آن ) پرهيز كنند، برايشان بيان كند. قطعاً خداوند به هر چيزى داناست.
----------------------------------------
نکته ها
آيه، يا بيانگر حال آنان است كه مسلمان شده بودند، ولى پيش از آگاهى از وظايف خود از دنيا رفتند. [176] يا اشاره به آيه‏ى قبل و لزوم تبرّى از دشمن خداست كه اگر پس از اين هشدار، بى‏تفاوت باشيد، خودتان هم گمراه شده به دشمنان خدا ملحق مى‏شويد، و ممكن است آيه براى رفع نگرانى كسانى باشد كه قبل از علم به حرمت استغفار براى مشركان، براى آنان استغفار مى‏كردند.
امام رضاعليه السلام فرمود: خداوند بر امام واجب كرده است كه هر گاه نگران مرگ خود شد، امام معصوم بعدى را براى مردم معرّفى كند، سپس اين آيه را تلاوت كرد. [177]
176) تفسير مجمع‏البيان.
____________________________
177) تفسير نورالثقلين.
-------------------------------------------
پيام ها
1- اگر حدود الهى را رعايت نكنيم، خطر گمراهى در پيش است. «ليضلّ قوماً... حتى يُبيّن ل
هم» 2- اضلال خدا، كيفر بى‏اعتنايى به هدايت اوست. مخالفت آگاهانه با رهنمودهاى الهى، زمينه‏ى سلب هدايت خداوند است. «ماكان اللَّه ليضلّ ... حتّى يُبيّن»
3- كيفر الهى، پس از تبيين و روشنگرى و اتمام حجّت است. «حتى يُبيّن»
4- هدايت الهى كامل است و علاوه بر بيان اسبابِ سعادت، عوامل خطر را نيز هشدار مى‏دهد.«يُبيّن لهم ما يتّقون» امام صادق‏عليه السلام فرمود: خداوند اسباب رضايت و غضب خود را به مردم مى‏شناساند. [178]
5 - دستور الهى بر پرهيز از چيزى، از علم و حكمت او سرچشمه مى‏گيرد. «إنَّ اللَّه بكلِّ شى‏ءٍ عليم»
__________________________
178) كافى، ج‏1، ص‏163.





۳۰ شهریور ۱۳۹۰
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم)
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام: ۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی
- ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور
- جوزپ گواردیولا
گروه:
- كاربران بلاک شده
سوره توبه
آیه 116

--------------------------------------------
آيه
إِنَّ اللَّهَ لَهُ مُلْكُ السَّمَوَتِ وَالْأَرْضِ يُحْىِ وَيُمِيتُ وَمَا لَكُم مِّن دُونِ اللَّهِ مِن وَلِىٍّ وَلَا نَصِيرٍ
-------------------------------------------
ترجمه
همانا حكومت آسمان‏ها و زمين تنها از آنِ خداست، زنده مى‏كند و مى‏ميراند و شما را جز خداوند، هيچ سرپرست و ياورى نيست.
---------------------------------------------
پيام ها
1- زنده كردن و ميراندن، حيات و مرگ دلها (هدايت و ضلالت)، به دست خداست. «يحيى و يميت»
2- به جاى تحكيم روابط با خويشاوندانِ مشرك، به فكر رابطه با خدايى باشيد كه مالك آسمان‏ها و زمين است و آنها در برابر اين خدا، قدرت هيچ گونه نصرتى ندارند. «له ملك السموات... مالكم من دون اللَّه من ولى...»





۳۰ شهریور ۱۳۹۰
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم)
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام: ۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی
- ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور
- جوزپ گواردیولا
گروه:
- كاربران بلاک شده
سوره توبه
آیه 117

--------------------------------------------
آيه
لَقَد تَّابَ اللَّهُ عَلَى النَّبِىِّ وَالْمُهَجِرِينَ وَالْأَنْصَارِ الَّذِينَ اتَّبَعُوهُ فِى سَاعَةِ الْعُسْرَةِ مِن بَعْدِ مَا كَادَ يَزِيغُ قُلُوبُ فَرِيقٍ مِّنْهُمْ ثُمَّ تَابَ عَلَيْهِمْ إِنَّهُ بِهِمْ رَءُوفٌ رَّحِيمٌ
---------------------------------------------
ترجمه
همانا خداوند، لطف خود را بر پيامبر و مهاجران و انصارى كه او را در لحظه‏ى دشوار (جنگ تبوك) پيروى كردند، سرازير نمود، پس از آنكه نزديك بود دلهاى بعضى از آنان منحرف شود (و در جبهه حضور نيابند.) سپس خداوند لطف خود را به آنان بازگرداند، همانا او به آنان رؤف و مهربان است.
----------------------------------------------
نکته ها
جنگ تبوك دشوارى‏هاى بسيار داشت از جمله: دورى راه، گرمى هوا، فصل چيدن ميوه‏ها و محصولات، و هيبت و قدرت دشمن. لذا بعضى‏ها كه از منافقان نبودند، سايه‏بان منزل و آب خنك و همسر را بر جبهه و مشقّات راه ترجيح دادند و نرفتند، مثل ابوخثيمه كه چون متنبّه شد، تلاش كرد و پس از چند روز تأخير، خود را به پيامبرصلى الله عليه وآله و مسلمانان رساند.
منافقان در جنگ تبوك سه گروه بودند:
1- عدّه‏اى به بهانه‏ى مفتون شدن به دختران زيباى رومى، به جبهه نرفتند.
2- جمعى مردم را از رفتن دلسرد مى‏كردند.
3- بعضى گرمى هوا را بهانه مى‏آوردند، يا اجازه‏ى ماندن مى‏گرفتند.
امّا در مقابل، عدّه‏اى عاشقانه همراه پيامبرصلى الله عليه وآله رفتند واگر وسيله‏ى سفر نداشتند، از اندوه، اشك مى‏ريختند. داستانِ عقب ماندنِ ابوذر غفارى كه بالاخره خود را به پيامبر رساند، مربوط به همين ماجراست.
در جنگ تبوك، كار چنان سخت شد كه گاهى يك خرما را چند نفر مى‏مكيدند [179]
شايد به دليل اين آيه و آيه‏ى بعد كه پذيرش توبه مطرح است، نام اين سوره را علاوه بر برائت، توبه نيز گفته‏اند.
_____________________________
179) تفسير مجمع‏البيان.
-------------------------------------------
پيام ها
1- خداوند، پيامبر و رزمندگان را در صحنه‏هاى خطرناك، مورد لطف خاصّ خويش قرار مى‏دهد. «تاب اللَّه ...»
2- همه‏ى انسان‏ها، حتّى پيامبران، به لطف الهى نيازمندند. «تاب اللَّه على النبى و المهاجرين والأنصار»
3- توبه‏ى الهى، به معناى لطف خاصّ او به پيامبر و مؤمنان است كه گاهى در قالب عفو و بخشش نسبت به گنهكاران جلوه مى‏كند. «تاب اللَّه»
4- نشانه‏ى ايمان واقعى، اطاعت از رهبر در شرايط دشوار است. «اتبعوه فى ساعة العسرة»
5 - سختى‏هاى زندگى، لحظه وساعتى بيش نيست و مى‏گذرد. «ساعة العسرة»
6- انسان، هر لحظه در معرض لغزش و انحراف است، پس بايد به خدا روى آورد. «كاد يزيغ قلوب فريقٍ»
7- تنها راه نجات از سقوط، لطف الهى است. «تاب اللَّه...ثم تاب عليهم»






۳۰ شهریور ۱۳۹۰
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم)
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام: ۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی
- ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور
- جوزپ گواردیولا
گروه:
- كاربران بلاک شده
سوره توبه
آیه 118

--------------------------------------------
آيه
وَعَلَى الثَّلَثَةِ الَّذِينَ خُلِّفُواْ حَتَّى‏ إِذَا ضَاقَتْ عَلَيْهِمُ الْأَرْضُ بِمَا رَحُبَتْ وَضَاقَتْ عَلَيْهِمْ أَنفُسُهُمْ وَظَنُّواْ أَن لَّا مَلْجَأَ مِنَ اللَّهِ إِلَّا إِلَيْهِ ثُمَّ تَابَ عَلَيْهِمْ لِيَتُوبُواْ إِنَّ اللَّهَ هُوَ التَّوَّابُ الرَّحِيمُ‏
---------------------------------------------
ترجمه
و نيز بر سه نفرى كه (از شركت در جبهه‏ى تبوك به خاطر سستى) وامانده بودند، تا آنگاه كه زمين با همه‏ى وسعتش (به سبب قهر ونفرت مردم) بر آنان تنگ شد و از خود به تنگ آمده و فهميدند كه در برابر خدا، هيچ پناهگاهى جز خود او نيست، پس خداوند لطف خويش را شامل آنان ساخت تا به توبه موفّق شوند. همانا خداوند توبه‏پذير و مهربان است.
----------------------------------------------
نکته ها
سه مسلمانى كه در تبوك شركت نكردند، [180] پشيمان شده و براى عذرخواهى نزد پيامبر آمدند. امّا حضرت با آنان سخن نگفت و دستور داد كسى با آنان حرف نزند و همسرانشان هم به آنان نزديك نشوند. آنان به كوههاى اطراف مدينه رفتند و براى استغفار، جدا از يكديگر به تضرّع وگريه پرداختند تا پس از پنجاه روز، خداوند توبه‏ى آنان را پذيرفت. [181]
______________________________
180) كعب‏بن مالك، مرارةبن ربيع و حلال‏بن اُميّه.
181) بحار، ج‏21، ص 237.
----------------------------------------------
پيام ها
1- بى‏اعتنايان به جنگ وفرمان رهبرى، بايد تنبيه شده وتا مدّتى پشت سر گذاشته شوند. «خُلّفوا»
2- قهر، بى‏اعتنايى و بايكوت، يكى از شيوه‏هاى تربيتى براى متخلّفان و مجرمان است. «ضاقت عليهم الارض... ظنّوا ان لا ملجأمن اللَّه»
3- مبارزه‏ى منفى با متخلّفان، جامعه را براى آنان زندانى بى‏نگهبان و مؤثّر مى‏سازد. «ضاقت عليهم الأرض»
4- با آنكه پيامبر، مظهر رحمت الهى است، امّا به عنوان مرّبى، از اهرم قهر هم استفاده مى‏كند.«ضاقت عليهم انفسهم»
5 - يكى از عذاب‏ها عذاب وجدان است. «ضاقت عليهم انفسهم»
6- يأس از مردم، زمينه‏ساز توبه و توجّه به خداست. «لاملجأ ... ثم تابَ»
7- توفيقِ توبه نيز در سايه‏ى لطف و عنايت الهى است. اوّل خداوند لطف خود را به انسان باز مى‏گرداند، «تاب عليهم» تا انسان توفيق پشيمانى و عذرخواهى و توبه پيدا كند، «ليتوبوا» و همين كه توبه كرد، باز خداوند توبه‏ى او را مى‏پذيرد. «انّ اللّه هو التوّاب»
8 - پس از يك دوره مبارزه‏ى منفى وبى‏اعتنايى و بايكوت، شرايط مناسب را براى بازسازى خلافكاران به وجود آوريم تا بازگردند و بعد از آن نيز ما با مهربانى آنان را پذيرا باشيم. «تاب عليهم ليتوبوا انّ اللّه هو التوّاب»






۳۰ شهریور ۱۳۹۰
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم)
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام: ۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی
- ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور
- جوزپ گواردیولا
گروه:
- كاربران بلاک شده
سوره توبه
آیه 119

--------------------------------------------
آيه
يَأيُّهَا الَّذِينَ ءامَنُواْ اتَّقُواْ اللَّهَ وَكُونُواْ مَعَ الصَّدِقِينَ‏
---------------------------------------------
ترجمه
اى كسانى كه ايمان آورده‏ايد! از خدا پروا كنيد و با راستگويان باشيد.
------------------------------------------------
نکته ها
در روايات شيعه و سنى آمده است كه مقصود از «صادقين»، محمّدصلى الله عليه وآله و آل‏محمّدعليهم السلام مى‏باشند.
آيه 177 سوره‏ى بقره، اهل ايمان، انفاق، نماز، وفاى به عهد و صبر در برابر مشكلات را صادق مى‏شمارد و آيه 15 سوره حجر و 8 سوره حشر، مهاجرانِ رنج كشيده و جان بركف را «صادق» شمرده است.
------------------------------------------
پيام ها
1- دوستى، همنشينى و همراهى با راستگويان، يكى از عوامل تربيت و جلوگيرىِ انسان از انحراف است.«اتقوااللَّه و كونوا مع ا
لصادقين» 2- از رهبران الهى جدا نشويم. «كونوا مع الصادقين»
3- رهبران الهى معصوم هستند، وگرنه خداوند فرمان نمى‏داد با آنان باشيد. [182] «كونوا مع الصادقين»
4- تكامل جامعه در سايه‏ى ايمان، تقوا و اطاعت از رهبر معصوم است. «آمنوا، اتقوا، مع الصادقين»
5 - در هر زمان بايد معصومى باشد كه مسلمانان با او همراه باشند.«كونوا مع الصادقين»
6- جايگاه صدق تا حدّى است كه خداوند به جاى «معصومين»، «صادقين» به كار برده است، و كسانى را كه مراحل ايمان و تقوا را پشت سر گذاشته‏اند، با اين عنوان ستايش كرده است. «آمنوا، اتّقوا، الصادقين»
_________________________________
182) شگفت از فخررازى كه مى‏گويد: معصوم، فرد خاصّى نيست، بلكه اجماع امّت از خطا معصوم است!! آيا اجتماع افراد جايزالخطا و فاسق، عصمت‏آور است؟





۳۰ شهریور ۱۳۹۰
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم)
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام: ۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی
- ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور
- جوزپ گواردیولا
گروه:
- كاربران بلاک شده
سوره توبه
آیه 120

--------------------------------------------
آيه
مَا كَانَ لِأَهْلِ الْمَدِينَةِ وَمَنْ حَوْلَهُم مِّنَ الْأَعْرَابِ أَن يَتَخَلَّفُواْ عَن رَّسُولِ اللَّهِ وَلَا يَرْغَبُواْ بِأَنفُسِهِمْ عَن نَّفْسِهِ ذَ لِكَ بِأَنَّهُمْ لَا يُصِيبُهُمْ ظَمَأٌ وَلَا نَصَبٌ وَلَا مَخْمَصَةٌ فِى سَبِيلِ اللَّهِ وَلَا يَطَئُونَ مَوْطِئاً يَغِيظُ الْكُفَّارَ وَلَا يَنَالُونَ مِنْ عَدُوٍّ نَّيْلاً إِلَّا كُتِبَ لَهُم بِهِ عَمَلٌ صَلِحٌ إِنَّ اللَّهَ لَا يُضِيعُ‏أَجْرَ الُْمحْسِنِينَ‏
--------------------------------------------
ترجمه
اهل مدينه و باديه‏نشينان اطرافِ آنان، حقّ ندارند از (فرمانِ) رسول خدا تخلّف كنند و (به جبهه نروند و) جان‏هاى خود را از جان پيامبر عزيزتر بدانند. زيرا هيچ گونه تشنگى، رنج و گرسنگى در راه خدا به آنان نمى‏رسد و هيچ گامى در جايى كه كافران را به خشم آورد برنمى‏دارند وهيچ چيزى از دشمن به آنان نمى‏رسد، مگر آنكه براى آنان به پاداش اينها عمل‏صالح نوشته مى‏شود. قطعاً خداوند پاداش‏نيكوكاران را تباه نمى‏كند.
-----------------------------------------------
نکته ها
اصولى كه از اين آيه براى جنگ استفاده مى‏شود، عبارت است از:
1- ايمان به اينكه همه سختى‏هاى جنگ، عمل‏صالح وموجب رضاى الهى است.
2- حفاظت از فرمانده.
3- مقاومت و تحمّل در برابر سختى‏ها.
4- خوار و عصبانى كردن دشمن.
------------------------------------------------
پيام ها
1- اصحاب و اطرافيان رهبر كه از علم و امكانات بيشترى برخوردارند، مسئوليّت بيشترى دارند. «ما كان لاهل المدينة... ان يتخلّفوا»
2- در دفاع از اسلام، شهر و روستا مطرح نيست. «اهل المدينة و من حولهم»
3- اطاعت بى‏چون و چرا از پيامبر لازم است و كسى حقّ تخلّف از فرمانِ حكومتى رسول خداصلى الله عليه وآله را ندارد. «ما كان لاهل المدينة... ان يتخلّفوا»
4- يكى از شئون رسالت، فرماندهىِ كلّ قوا در جنگ است. «يتخلّفواعن‏رسول‏اللَّه»
5 - حفظ جان پيامبر، ضرورى‏تر از حفظ جان مسلمانان است. مسلمانان بايد پيشمرگ رهبر آسمانى باشند. «لايرغبوا...»
6- مسلمان بايد در راه عقيده، آماده‏ى تحمّل هر سختى و فشارى باشند. «ظمأ، نصب، مخمصة...»
7- جامعه‏ى اسلامى بايد كفرستيز باشد. «يغيظ الكفّار»
8 - راهپيمايى‏ها و حركات دسته جمعى مسلمانان كه موجب خشم و هراس كفّار مى‏گردد، در نزد خدا پاداش دارد. «موطئاً يغيظ الكفّار»
9- نه تنها دفاع ورزم، بلكه همه‏ى حركات، تلاش‏ها ورنجهاى جبهه نزد خدا ثبت شده وموجب اَجر است. «لايصيبهم ظمأ ولانصب ولامخمصة... عمل صالح»
10- مقدّمات جهاد و آمادگى رزمى نيز عمل صالح و عبادت است. «لا يطئون موطئاً... عمل صالح»
11- نيكوكار واقعى، انقلابى و اهل جبهه است. «اجر المحسنين» (جان فشانى، نشانه‏ى كمال نيكوكارى است)
12- دريافت اجر الهى، در سايه‏ى تحمّل رنج‏هاست. نابرده رنج، گنج ميسّر نمى‏شود. «ظمأ، نصب، مخمصة، ...اجر المحسنين»
13- ايمان به رضايت وپاداش الهى، مشكلات را آسان مى‏كند. «ان اللّه لا يضيع اجر المحسنين»






۳۰ شهریور ۱۳۹۰
     
برو به صفحه
این عنوان قفل شده است!

اختیارات
شما می‌توانید مطالب را بخوانید.
شما نمی‌توانید عنوان جدید باز کنید.
شما نمی‌توانید به عنوان‌ها پاسخ دهید.
شما نمی‌توانید پیام‌های خودتان را ویرایش کنید.
شما نمی‌توانید پیام‌های خودتان را حذف کنید.
شما نمی‌توانید نظرسنجی اضافه کنید.
شما نمی‌توانید در نظرسنجی‌ها شرکت کنید.
شما نمی‌توانید فایل‌ها را به پیام خود پیوست کنید.
شما نمی‌توانید پیام بدون نیاز به تایید بزنید.

فعالترین کاربران ماه انجمن
فعالیترین کاربران سایت
اعضای جدید سایت
جدیدترین اعضای فعال
تعداد کل اعضای سایت
اعضای فعال
۱۷,۹۴۴
اعضای غیر فعال
۱۴,۳۶۳
تعداد کل اعضاء
۳۲,۳۰۷
پیام‌های جدید
بحث آزاد در مورد بارسا
انجمن عاشقان آب‍ی و اناری
۵۸,۲۰۵ پاسخ
۸,۴۲۴,۵۳۸ بازدید
۳ روز قبل
Salehm
بحث در مورد تاپیک های بخش سرگرمی
انجمن سرگرمی
۴,۶۶۵ پاسخ
۵۴۹,۶۱۴ بازدید
۴ روز قبل
ali
هرچه می خواهد دل تنگت بگو...
انجمن مباحث آزاد
۷۶,۴۹۴ پاسخ
۱۱,۶۸۵,۷۳۲ بازدید
۵ روز قبل
یا لثارات الحسن
برای آشنایی خودتون رو معرفی کنید!
انجمن مباحث آزاد
۷,۶۴۳ پاسخ
۱,۲۴۶,۲۶۵ بازدید
۵ روز قبل
Activated PC
آموزش و ترفندهای فتوشاپ
انجمن علمی و کاربردی
۱۳۵ پاسخ
۴۴,۹۹۸ بازدید
۵ روز قبل
RealSoftPC
جام جهانی ۲۰۲۲
انجمن فوتبال ملی
۲۳ پاسخ
۲,۰۹۳ بازدید
۶ روز قبل
Crack Hints
موسیقی
انجمن هنر و ادبیات
۵,۱۰۱ پاسخ
۱,۰۲۳,۴۱۴ بازدید
۷ روز قبل
Activated soft
علمی/تلفن هوشمند/تبلت/فناوری
انجمن علمی و کاربردی
۲,۴۱۹ پاسخ
۴۳۸,۲۹۵ بازدید
۱۴ روز قبل
javibarca
مباحث علمی و پزشکی
انجمن علمی و کاربردی
۱,۵۴۷ پاسخ
۷۴۹,۷۸۹ بازدید
۱ ماه قبل
رویا
مســابــقـه جــــذاب ۲۰ ســــوالـــــــــــــــــــی
انجمن سرگرمی
۲۳,۶۵۸ پاسخ
۲,۲۱۲,۰۶۲ بازدید
۱ ماه قبل
رویا
اسطوره های بارسا
انجمن بازیکنان
۳۴۳ پاسخ
۸۶,۵۴۸ بازدید
۶ ماه قبل
jalebamooz
تغییرات سایت
انجمن اتاق گفتگوی اعضاء و ناظران
۱,۵۵۷ پاسخ
۲۷۸,۰۴۳ بازدید
۱۱ ماه قبل
یا لثارات الحسن
حاضرین در سایت
۱۷۳ کاربر آنلاین است. (۸۸ کاربر در حال مشاهده تالار گفتمان)

عضو: ۰
مهمان: ۱۷۳

ادامه...
هرگونه کپی برداری از مطالب این سایت، تنها با ذکر نام «اف سی بارسلونا دات آی آر» مجاز است!