به اولین سایت تخصصی هواداران بارسلونا در ایران خوش آمدید. برای استفاده از تمامی امکانات سایت، ثبت نام کنید و یا با نام کاربری خود وارد شوید!

شناسه کاربری:
کلمه عبور:
ورود خودکار

نحوه فعالیت در انجمن‌های سایت
دوستان عزیز توجه کنید که تا زمانی که با نام کاربری خود وارد نشده باشید، تنها می‌توانید به مشاهده مطالب انجمن‌ها بپردازید و امکان ارسال پیام را نخواهید داشت. در صورتی که تمایل دارید در مباحث انجمن‌های سایت شرکت نمایید، در سایت عضو شده و با نام کاربری خود وارد شوید.

پیشنهاد می‌کنیم که قبل از هر چیز، با مراجعه به انجمن قوانین و شرح وظایف ضمن مطالعه قوانین سایت، با نحوه اداره و گروه‌های فعال در سایت و همچنین شرح وظایف و اختیارات آنها آشنا شوید. به علاوه دوستان عزیز بهتر است قبل از آغاز فعالیت در انجمن‌ها، ابتدا خود را در تاپیک برای آشنایی (معرفی اعضاء) معرفی نمایند تا عزیزان حاضر در انجمن بیشتر با یکدیگر آشنا شوند.

همچنین در صورتی که تمایل دارید در یکی از گروه‌های کاربری جهت مشارکت در فعالیت‌های سایت عضو شوید و ما را در تهیه مطالب مورد نیاز سایت یاری نمایید، به تاپیک اعلام آمادگی برای مشارکت در فعالیت‌های سایت مراجعه نموده و علائق و توانایی های خود را مطرح نمایید.
تاپیک‌های مهم انجمن
در حال دیدن این عنوان: ۳ کاربر مهمان
این عنوان قفل شده است!
     
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم)
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام: ۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی
- ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور
- جوزپ گواردیولا
گروه:
- كاربران بلاک شده
سوره توبه
آیه 69

-----------------------------------------------
آيه
كَالَّذِينَ مِن قَبْلِكُمْ كَانُواْ أَشَدَّ مِنكُمْ قُوَّةً وَأَكْثَرَ أَمْوَلًا وَأَوْلَداً فَاسْتَمْتَعُواْ بِخَلَقِهِمْ فَاسْتَمْتَعْتُم بِخَلَقِكُمْ كَمَا اسْتَمْتَعَ الَّذِينَ مِن قَبْلِكُم بِخَلَقِهِمْ وَخُضْتُمْ كَالَّذِى خَاضُواْ أُوْلَئِكَ حَبِطَتْ أَعْمَلُهُمْ فِى الْدُّنْيَا وَالآخِرَةِ وَأُوْلَئِكَ هُمُ الْخَسِرُونَ‏
-----------------------------------------------
ترجمه
(حالِ شما منافقان،) همچون كسانى است كه پيش از شما بودند، (با آنكه) آنان نيرومندتر از شما و ثروت‏مندتر و صاحب فرزندان بيشترى بودند، پس آنان از نصيبشان بهره‏مند شدند، شما نيز همان‏گونه كه پيشينيانِ شما متمتّع شدند، بهره‏ى خود را برديد و(در روش باطل خود) فرو رفتيد، چنانكه آنان فرورفتند. آنها اعمالشان در دنيا و آخرت محو شد و آنان همان زيانكارانند.
-----------------------------------------------
نکته ها
«خَلاق» در آيه، به معناى مطلقِ بهره و نصيب است، گرچه در لغت به معناى اخلاق و خُلقيّاتى است كه انسان كسب مى‏كند.
مراد از حبطِ عمل در دنيا، شايد افشاى چهره‏ى واقعى منافقان و بى‏ارزش شدن كارهاى نيك آنان باشد.
----------------------------------------------
پيام ها
1- تاريخ و سرنوشت امّت‏ها، به يكديگر شبيه است. «كالّذين من قبلكم»
2- راه كفر و نفاق هميشه بوده وسنّت الهى نيز يكسان است. «كالّذين من قبلكم»
3- قدرت نظامى، «قوّة» و اقتصادى، «اموالاً» و نيروى انسانى، «اولاداً» مانع قهر الهى نيست.
4- منافقان وكفّار، به قدرت، مال وفرزند خود تكيه دارند. «كانوا اشدّمنكم قوّةو...»
5 - در بهره‏مند شدن از منافع دنيوى، ايمان شرط نيست، كفّار و منافقان نيز نصيب دارند. «فاستمتعوا»
6- كامجويى‏ها و كاميابى‏هاى دنيوى، زود گذر است. «فاستمتعوا بخلاقهم»
7- دليل كاميابى مخالفان انبيا از دنيا، خلق و خوى و تلاش آنان است. «فاستمتعوا بخلاقهم»
8 - هر كاميابى و نعمتى، نشانه‏ى لطف الهى نيست. «فاستمتعوا... حبطت اعمالهم»
9- خداوند در دنيا براى منحرفان از حق، بهره‏اى قرار داده است. «خلاقهم» ولى در آخرت، هيچ بهره و نصيبى ندارند. [117]
10- فرو رفتن و غرق شدن در فساد و دين ستيزى، عامل سقوط است. «خضتم، خاضوا» وگرنه، توبه و بازسازى پس از هرگناه، مى‏تواند نجات‏بخش باشد.
11- كفر ونفاق، سبب حبط اعمال است. «حبطت»
_________________________________
117) اولئك لا خلاق لهم فى الأخرة». آل‏عمران، 77.




۲۹ شهریور ۱۳۹۰
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم)
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام: ۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی
- ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور
- جوزپ گواردیولا
گروه:
- كاربران بلاک شده
سوره توبه
آیه 70

--------------------------------------------
آيه
أَلَمْ يَأْتِهِمْ نَبَأُ الَّذِينَ مِن قَبْلِهِمْ قَوْمِ نُوحٍ وَعَادٍ وَثَمُودَ وَقَوْمِ إِبْرَ هِيمَ وَأَصْحَبِ مَدْيَنَ وَالْمُؤْتَفِكَتِ أَتَتْهُمْ رُسُلُهُمْ بِالْبِيِّنَتِ فَمَا كَانَ اللَّهُ لِيَظْلِمَهُمْ وَلَكِن كَانُواْ أَنفُسَهُمْ يَظْلِمُونَ‏
---------------------------------------------
ترجمه
آيا خبر كسانى كه پيش از آنان بودند، (سرنوشتِ) قوم نوح، عاد، ثمود و قوم ابراهيم و اصحاب مدين و شهرهاى زيرورو شده، به آنان نرسيده است؟ پيامبرانشان دلايل روشن برايشان آوردند، (ولى آنان لجاجت كرده، نابود شدند.) پس خداوند به آنان ستم نكرد، بلكه خودشان به خويش ستم مى‏كردند.
--------------------------------------------
نکته ها
قوم نوح، با غرق شدن، قوم عاد (قوم حضرت هود)، با تندبادهاى سرد و مسموم، قوم ثمود (قوم حضرت صالح)، با زلزله، قوم مدين (اصحاب حضرت شعيب)، با ابر آتشبار و قوم لوط، با زير ورو شدن آبادى‏هايشان هلاك شدند.
«مؤتَفِكات» از «ائتكاف» به معناى زير ورو شدن است كه در اين جا اشاره به عذاب قوم لوط دارد.
-----------------------------------------
پيام ها
1- از سنّت‏هاى الهى، عذاب وكيفر دنيوى است. «ألم يأتهم...» يعنى در مورد شما نيز چنين است.
2- هركس آگاه‏تر است، مسئول‏تر است. «ألم يأتهم...» مردم عصر پيامبر، از سرنوشت اقوام گذشته آگاه بودند.
3- تاريخ واخبار اقوام گذشته، بسيار مهم ومفيد است. «نبأ» (به خبر مهم ومفيد «نبأ» گفته مى‏شود)
4- هركس از تاريخ عبرت نگيرد بايد توبيخ شود. «ألم يأتهم نبأ الذين من قبلهم» بهترين درس براى زندگىِ امروز، عبرت از تاريخ گذشته است.
5 - قهر الهى همواره پس از اتمام حجّت است. «اتتهم رسلهم»
6- سرپيچى از دستورهاى الهى، ظلم به خويشتن است. «انفسهم يظلمون»
7- انسان داراى اختيار است و مى‏تواند در برابر همه‏ى معجزات، تصميم بگيرد. «اتتهم رسلهم... و لكن كانوا انفسهم يظلمون»
8 - قهر الهى به خاطر اصرار واستمرار بر ظلم است. «كانوا انفسهم يظلمون»




۲۹ شهریور ۱۳۹۰
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم)
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام: ۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی
- ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور
- جوزپ گواردیولا
گروه:
- كاربران بلاک شده
سوره توبه
آیه 71

--------------------------------------------
آيه
وَالْمُؤْمِنُونَ وَالْمُؤْمِنَتُ بَعْضُهُمْ أَوْلِيَآءُ بَعْضٍ يَأْمُرُونَ بِالْمَعْرُوفِ وَيَنْهَوْنَ عَنِ الْمُنْكَرِ وَيُقِيمُونَ الصَّلَوةَ وَيُؤْتُونَ الزَّكَوةَ وَيُطِيعُونَ اللَّهَ وَرَسُولَهُ أَوْلِئِكَ سَيَرْحَمُهُمُ اللَّهُ إِنَّ اللَّهَ عَزِيزٌ حَكِيمٌ‏
--------------------------------------------
ترجمه
مردان وزنان با ايمان، يار وياور واولياى يكديگرند، به معروف (خوبى‏ها) فرمان مى‏دهند و از منكرات و بدى‏ها (منكرات) نهى مى‏كنند، نماز بر پاى داشته، زكات مى‏پردازند و از خداوند و پيامبرش پيروى مى‏كنند. بزودى خداوند آنان را مشمول رحمت خويش قرار خواهد داد. همانا خداوند، تواناى غالب و حكيم است.
------------------------------------------
نکته ها
آيه‏ى 67، درباره‏ى منافقان تعبيرِ «بعضهم من بعض» را آورده بود، امّا اين آيه درباره‏ى مؤمنان مى‏فرمايد: «بعضهم اولياء بعض»، شايد اختلاف تعبير به خاطر آن است كه بر خلاف مؤمنان، وحدت عميق و پيوند ولايت در ميان منافقان نيست و هنگام بروز منافع شخصى، وفادار نيستند و وحدتشان ظاهرى و صورى است، به قول قرآن: «تحسبهم جميعاً وقلوبهم شتّى» [118] آنان را متّحد مى‏پندارى در حالى كه دلهايشان پراكنده است.
چون امر به معروف ونهى از منكر، عامل برپايى واجبات ديگر است، از اين‏رو در آيه، قبل از نماز و زكات آمده است. [119]
____________________________
118) حشر، 14.
119) تحف‏العقول، ص 237.
------------------------------------------
پيام ها
1- زن و مرد هردو، در اصلاح جامعه تأثير گذارند. «المؤمنون والمؤمنات»
2- مؤمنان در جامعه‏ى اسلامى، نسبت به يكديگر از طرف خداوند، حقّ ولايت و نظارت همراه با محبّت دارند و بى‏تفاوت نيستند.«بعضهم اولياء بعض»
3- امر به معروف ونهى از منكر كه بر همه‏ى مردان وزنان با ايمان واجب است، برخاسته از حقّ ولايت بر يكديگر است. «بعضهم اولياء بعض يأمرون... وينهون»
4- امر به معروف و نهى از منكر بايد از موضع قدرت باشد نه ضعف. «يأمرون بالمعروف و ينهون عن المنكر»
5 - امر ونهى، در سايه‏ى محبّت وولايت قابل اجراست. «بعضهم اولياء، يأمرون...»
6- توجّه به زندگى محرومان و تأمين اجتماعى فقرا، در كنار مسائل عبادى ديگر است. «يُقيمون، يُؤتون الزكوة و يُطيعون اللّه...»
7- ايمان در اصلاح فرد و جامعه، نقش به سزايى دارد. «المؤمنون و المؤمنات... يأمرون، يَنهون، يُقيمون الصلوة و يؤتون الزكوة و يطيعون اللّه»
8 - امر به معروف ونهى از منكر، اقامه‏ى نماز، پرداخت زكات واطاعت از خدا و رسول، وظيفه و عملكرد دائمى مؤمنان است. «يَأمرون، يَنهون، يُقيمون، يُؤتون، يُطيعون» (فعل مضارع رمز استمرار است)
9- كسانى كه ديگران را به كارهاى خوب دعوت مى‏كنند، بايد خود نيز اهل عمل باشند. «يأمرون، يقيمون الصلوة و يؤتون الزكوة و يطيعون»
10- اطاعت از خدا و رسول بايد با ميل و رغبت باشد. «يُطيعون اللّه و رسوله» (اطاعت در لغت به معناى پيروى با ميل است)
11- هم اطاعت از خدا در برنامه‏هاى عبادى لازم است و هم اطاعت از رسول در برنامه‏هاى حكومتى. «يطيعون اللَّه ورسوله»
12- اعمال انسان، زمينه‏ساز رحمت الهى است. «يَأمرون، يَنهون، يُقيمون، يُؤتون، يُطيعون، سيرحمهم اللّه»
13- زن ومرد در دريافت رحمت الهى يكسان مى‏باشند. «المؤمنون والمؤمنات... سيرحمهم اللّه»





۲۹ شهریور ۱۳۹۰
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم)
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام: ۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی
- ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور
- جوزپ گواردیولا
گروه:
- كاربران بلاک شده
سوره توبه
آیه 72

--------------------------------------------
آيه
وَعَدَ اللَّهُ الْمُؤْمِنِينَ وَالْمُؤْمِنَتِ جَنَّتٍ تَجْرِى مِن تَحْتِهَا الْأَنْهَرُ خَلِدِينَ فِيهَا وَمَسَكِنَ طَيِّبَةً فِى جَنَّتِ عَدْنٍ وَ رِضْوَنٌ مِّنَ اللَّهِ أَكْبَرُ ذَ لِكَ هُوَ الْفَوْزُ الْعَظِيمُ
---------------------------------------------‏
ترجمه
خداوند به مردان و زنان با ايمان، باغهايى (از بهشت) كه از پاى (درختان) آن، نهرها جارى ودر آن جاودانند و (نيز) مسكن‏هايى دلپسند در بهشت برين را وعده داده است. ولى رضايت و خرسندى خداوند، برتر و والاتر (از اينها) است. اين همان رستگارى‏بزرگ است.
-----------------------------------------------
نکته ها
اين آيه چگونگى تحقّق رحمتى را كه در آيه‏ى قبل بود، «سيرحمهم» بيان مى‏كند.
«جنّاتِ عَدن»، طبق روايات، بهترين و شريف‏ترين منطقه‏ى بهشت و جايگاه پيامبران و صدّيقان و شهداست، منطقه‏اى كه از نظر خوبى، به خيال كسى خطور نكرده است. [120]
مقايسه‏ى اهل نفاق با اهل ايمان (آيات 67 و 68 با 71 و 72)
1- اهل نفاق، «بعضهم من بعض»، امّا اهل ايمان «بعضهم اولياء بعض»
2- اهل نفاق، «يأمرون بالمنكر و ينهون عن المعروف»، امّا اهل ايمان «يأمرون بالمعروف و ينهون عن المنكر»
3- اهل نفاق، «نسوااللَّه»، امّا اهل ايمان «يقيمون الصلوة»
4- اهل نفاق، «يقبضون ايديهم »، امّا اهل ايمان «يؤتون الزكوة»
5 - اهل نفاق، «فاسقون»، امّا اهل ايمان «يطيعون اللَّه»
6- خداوند به اهل نفاق، «نار جهنّم» وعده داده، امّا به اهل ايمان «جنّات، مساكن»
7- براى اهل نفاق، «لعنهم اللَّه»، امّا براى اهل ايمان «رضوان من اللَّه»
8 - براى اهل نفاق، «عذاب مقيم»، امّا براى اهل ايمان «فوز عظيم»
_________________________________
120) تفسير كنزالدقائق.
-------------------------------------------------
پيام ها
1- زن و مرد، در برخوردارى از پاداش الهى، برابرند«وعداللَّه المؤمنين و المؤمنات»
2- بزرگ‏ترين امتياز بهشت، خلود در آن وجاودانگى نعمت‏هاى آن است. «خالدين فيها»
3- زندگى آخرت تنها معنوى نيست، بلكه مادّى وجسمانى است. «جنّات، مساكن طيّبة»
4- مسكن خوب، وقتى ارزشمند است كه در منطقه‏ى خوب باشد. «مساكن طيّبة فى جنّات عدن»
5 - از تمايلات طبيعى انسان به آب، سرسبزى، باغ، بوستان و منزل، در جهت گرايش به معنويت استفاده كنيم. «وعداللَّه... جنّات تجرى من تحتها الانهار...»
6- لذّت‏هاى معنوى، بالاتر از لذّت‏هاى مادّىِ بهشت است. «رضوان من اللَّه اكبر»
7- بهشت نيز درجات ومراتبى دارد. «جنّات‏تجرى، جنّات‏عدن ورضوان من اللَّه اكبر»
8 - رسيدن به پاداش اخروى ورضايت الهى، رستگارى بزرگ است«الفوزالعظيم»






۲۹ شهریور ۱۳۹۰
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم)
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام: ۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی
- ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور
- جوزپ گواردیولا
گروه:
- كاربران بلاک شده
سوره توبه
آیه 73

--------------------------------------------
آيه
يَأَيُّهَا النَّبِىُّ جَهِدِ الْكُفَّارَ وَالْمُنَفِقِينَ وَاغْلُظْ عَلَيْهِمْ وَمَأْوَيهُمْ جَهَنَّمُ وَبِئْسَ الْمَصِيرُ
---------------------------------------------
ترجمه
اى پيامبر! با كافران و منافقان ستيز كن و بر آنان سخت‏گير وخشن باش كه جايگاهشان دوزخ است و بد سرنوشتى دارند.
-------------------------------------------
نکته ها
تا منافقان دست به جنگ نزده و توطئه نكرده‏اند و مثل كافر حربى نشده‏اند، جهاد با آنان تنها با زبان است. [121]
پيامبر صلى الله عليه وآله پيش از اين آيه، با منافقان رفتارى كريمانه داشت، امّا پس از نزول اين آيه، برخورد حضرت شدّت يافت. [122]
______________________________
121) تفسير المنار.
122) تفسير فى‏ظلال‏القرآن.
---------------------------------------------
پيام ها
1- جهاد بايد مطابق فرمان و نظر رهبر مسلمانان باشد.«يا ايها النبى جاهد»
2- در نظام اسلامى، فرمانده كل قوّا، رهبر است. «يا ايها النبى جاهد»
3- اسلام، آيين جهاد و مبارزه با كفر و نفاق است.«جاهد الكفّار و المنافقين»
4- هم با دشمنانِ آشكار خارجى مبارزه كنيم، «جاهد الكفّار»، هم با دشمنانِ پنهانِ داخلى. «و المنافقين»
5 - رهبر مسلمانان بايد در برابر استكبار قاطع باشد.«يا ايهاالنّبى جاهد، واغلظ»
6- با آنكه پيامبر، سرچشمه‏ى رحمت است، ولى به خاطر كفر و نفاق دشمنان، مأمور به خشونت مى‏شود. «واغلظ عليهم»
7- جهاد با كفّار و منافقان، جزاى دنيوى آنان است و كيفر اخروى‏شان جهنّم است. «و مأويهم جهنم»
8 - منافق، بدعاقبت است. «بئس المصير»




۲۹ شهریور ۱۳۹۰
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم)
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام: ۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی
- ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور
- جوزپ گواردیولا
گروه:
- كاربران بلاک شده
سوره توبه
آیه 74

--------------------------------------------
آيه
يَحْلِفُونَ بِاللَّهِ مَا قَالُواْ وَلَقَدْ قَالُواْ كَلِمَةَ الْكُفْرِ وَكَفَرُواْ بَعْدَ إِسْلَمِهِمْ وَ هَمُّواْ بِمَا لَمْ‏يَنَالُواْ وَمَا نَقَمُواْ إِلَّا أَنْ أَغْنَهُمُ اللَّهُ وَ رَسُولُهُ مِن فَضْلِهِ فَإِن يَتُوبُواْ يَكُ خَيْراً لَّهُمْ وَإِن يَتَوَلَّوْاْ يُعَذِّبْهُمُ اللَّهُ عَذَاباً أَلِيماً فِى الدُّنْيَا وَالْأَخِرَةِ وَمَا لَهُمْ فِى الْأَرْضِ مِن وَلِىٍّ وَ لَانَصِيرٍ
--------------------------------------------
ترجمه
(منافقان) به خدا سوگند مى‏خورند كه (سخنى كفرآميز) نگفته‏اند، در حالى كه قطعاً سخن كفر(آميز) گفته‏اند و پس از اسلام آوردنشان كافر شدند و تصميم به كارى (كشتن پيامبر) گرفتند كه به آن دست نيافتند. و جز اينكه خداوند و پيامبرش آنان را از لطف خويش بى‏نياز كرده، عيبى (براى پيامبر ومؤمنين) نيافتند (با اين‏حال) اگر توبه كنند، برايشان بهتر است واگر روى بگردانند، خداوند آنان را در دنيا و آخرت به عذابى دردناك گرفتار مى‏كند ودر روى زمين هيچ دوست و ياورى برايشان نخواهد بود.
-----------------------------------------
نکته ها
در آيه‏ى 66، از قول پيامبر به منافقان چنين آمده بود: «كفرتم بعد ايمانكم»، در اين آيه خداوند مى‏فرمايد: «كفروا بعد اسلامهم»؛ پيامبرصلى الله عليه وآله تعبير «ايمان» داشت و خداوند تعبير «اسلام»، زيرا پيامبر طبق ظاهر، آنان را مؤمن مى‏دانست، امّا خداوندِ آگاه از اسرار، آنان را مسلمان مى‏داند، نه مؤمن. [123]
آيه، شامل همه‏ى توطئه‏هايى مى‏شود كه منافقان بر ضدّ پيامبر و اسلام داشتند، ولى اغلب تفاسير شيعه و سنّى به توطئه‏ى «ليلة العقبه» اشاره كرده‏اند كه منافقان براى كشتن پيامبر در گردنه‏اى كمين كردند تا شترِ پيامبر را رَم دهند، امّا توطئه‏ى آنها كشف شد و به مقصود خود نرسيدند. «همّوا بما لم ينالوا»
نقل شده است كه هنگام سخنرانى پيامبرصلى الله عليه وآله در تبوك، منافقى به نام حلاّس گفت: اگر پيامبر راست بگويد، ما از الاغ بدتريم. يكى از اصحاب (عامربن قيس) اين جسارت را به پيامبر خبر داد. رسول خداصلى الله عليه وآله احضارش كرد. او انكار مى‏كرد و عامر مى‏گفت كه دروغ مى‏گويد و او چنين گفته است. به دستور پيامبر، هر دو نزديك منبر سوگند ياد كردند، امّا با نزول اين آيه، منافق رسوا شد. [124]
________________________________
123) تفسير الميزان.
124) تفسير الميزان.
-----------------------------------------------
پيام ها
1- دروغگويى وسوگند دروغ، از نشانه‏هاى منافق است.«يحلفون باللَّه»
2- منافقان ناسپاسند، آنان در سايه‏ى اسلام به جايى رسيده‏اند، امّا دست از عيب‏جويى و بدگويى بر نمى‏دارند. «و مانقموا الاّ ان اغناهم اللَّه...»
3- آوردن نام رسول‏اللَّه در كنار نام خدا و نسبت دادن كارى به هر دو، شرك نيست. «اغناهم اللَّه ورسوله»
4- سرچشمه‏ى فضل، تنها خداست. «من فضله»، ونفرمود: «من فضلهما» [125]
5 - اسلام، علاوه بر تربيت فكرى و اخلاقى، وضع مادّى زندگى را نيز بهتر كرد. «اغناهم اللَّه ورسوله»
6- راه توبه حتّى براى آنان كه نقشه قتل پيامبر را كشيدند، باز است. «فان‏يتوبوا»
7- منافقان، در دنيا نيز عذاب مى‏شوند، چون نظام علل و اسباب جهان بر پايه‏ى صدق است. «يعذّبهم ... فى الدنيا» (گندم از گندم برويد، جو ز جو)
8 - عذاب منافقان در دنيا؛ بى‏پناهى، سرگردانى و وحشت درونى است كه همواره مضطربند. [126] «يعذّبهم... فى الدنيا»
9- منافقان سرانجام بى‏ياورند، تشكيلاتشان فرو مى‏ريزد، منزوى و تحقير مى‏شوند، نه از حمايت مردم برخوردارند و نه از حمايت حكومت‏ها. «ما لهم فى الارض من ولىٍ ولانصير»
______________________________
125) نظير آيه‏ى 62 همين سوره: «اللَّه ورسوله احقّ ان يرضوه» و نفرمود: «يرضوهما».
126) يحسبون كل صيحةٍ عليهم» منافقون، 4.




۲۹ شهریور ۱۳۹۰
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم)
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام: ۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی
- ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور
- جوزپ گواردیولا
گروه:
- كاربران بلاک شده
سوره توبه
آیه 75، 76

--------------------------------------------
آيه
وَمِنْهُم مَّنْ عَهَدَ اللَّهَ لَئِنْ ءَاتَنَا مِن فَضْلِهِ لَنَصَّدَّقَنَّ وَ لَنَكُونَنَّ مِنَ الصَّلِحِينَ‏
فَلَمَّآ ءَاتَهُم مِّن فَضْلِهِ بَخِلُواْ بِهِ وَتَوَلَّواْ وَهُم مُّعْرِضُونَ
-----------------------------------------
ترجمه
و برخى از آنان با خدا پيمان بسته بودند كه اگر خداوند از فضل خويش به ما عطا كند، حتماً صدقه (زكات) خواهيم داد و از نيكوكاران خواهيم بود.
پس چون خداوند از فضل خويش به آنان بخشيد، بدان بخل ورزيدند و (به پيمان) پشت كرده و روى‏گردان شدند.
-----------------------------------------
نکته ها
مسلمان فقيرى از مدينه، (ثَعلبةبن حاطب) از پيامبرصلى الله عليه وآله درخواست كرد تا دعا كند خداوند او را ثروتمند كند. حضرت فرمود: مال اندكى كه شكرش را ادا كنى بهتر از مال زيادى است كه از عهده‏ى شكرش برنيايى. ثعلبه گفت: اگر خدا عطا كند، همه‏ى حقوق واجب آن را خواهم داد.
به دعاى آن حضرت، ثروتش افزون شد تا آنجا كه ديگر نتوانست در نمازجمعه و جماعت شركت كند. وقتى مأمورِ گرفتن زكات نزد او رفت، به او گفت: ما مسلمان شديم كه جزيه ندهيم! [127]
فخر رازى مى‏گويد: ثعلبه از كار خود پشيمان شد وزكات خود را نزد پيامبر آورد، ولى آن حضرت نپذيرفت.
آرى، انسان نمى‏داند صلاح و خيرش در چيست، لذا گاهى با اصرار، چيزى را مى‏خواهد كه به زيان اوست، پس بايد به داده‏هاى خدا قانع بود.
شبيه اين آيه در عمل نكردن به پيمان با خدا، در سوره‏ى اعراف آمده است: «دعوا اللَّه ربّهما لئن اتيتنا صالحاً لنكوننّ من الشاكرين. فلمّا آتاهما صالحاً جعلا له شركاءَ» [128] زن و شوهرى عهد كردند كه اگر خداوند فرزند شايسته‏اى به آنان بدهد، شكرگزار او باشند، امّا چون صاحبِ فرزند صالحى شدند، براى خدا شريك قائل شده و پيمان را از ياد بردند.
______________________________
127) تفسير نورالثقلين.
128) اعراف، 189 - 190.
---------------------------------------------
پيام ها
1- انسان، ناسپاس و عهد شكن است. «عاهداللَّه... لنصّدقنّ، بخلوا به»
2- به پيمان و قول‏هاى در حال فقر و اضطرار، چندان اعتمادى نيست. «فلمّا آتاهم... بخلوا»
3- اگر لياقت وظرفيّت نباشد، نعمت‏هاى الهى براى انسان نقمت مى‏شود. مالى ارزشمند است كه عامل سقوط نگردد.«اتاهم من فضله ...تولّوا و هم معرضون»
4- دلبستگى به دنيا، انسان را بدفرجام مى‏كند. كسى كه در اداى زكات و صدقات بخل ورزد، كم‏كم از دين روى‏گردان مى‏شود. «بخلوا... و هم معرضون»




۲۹ شهریور ۱۳۹۰
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم)
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام: ۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی
- ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور
- جوزپ گواردیولا
گروه:
- كاربران بلاک شده
سوره توبه
آیه 77

--------------------------------------------
آيه
فَأَعْقَبَهُمْ نِفَاقاً فِى قُلُوبِهِمْ إِلَى‏ يَوْمِ يَلْقَوْنَهُ بِمَآ أَخْلَفُواْ اللَّهَ مَا وَعَدُوهُ وَبِمَا كَانُواْ يَكْذِبُونَ‏
-------------------------------------------
ترجمه
سرانجام به دنبال آنكه با خدا در آنچه پيمان بسته بودند، خلف وعده كردند و بدان سبب كه دروغ مى‏گفتند، (خداوند، روحِ) نفاق را تا روزى كه به ديدار او رسند، (روز مرگ يا قيامت)، در دل‏هاى آنان قرار داد.
------------------------------------------
پيام ها
1- خلف وعده با خدا و بخل نسبت به محرومان، انسان را بدعاقبت مى‏كند.
«بخلوا به... فاعقبهم نفاقاً» 2- نفاق، درجاتى دارد: نفاقِ زبانى، نفاق رفتارى و نفاق قلبى. «فى قلوبهم»
3- نفاق، گاهى موقّت وگاهى دائمى و هميشگى است. [129] «الى يوم يلقونه»
4- پيمان‏شكنى ودروغ، روحيّه‏ى نفاق مى‏آورد. گناه، گناه مى‏آورد. «فاعقبهم نفاقاً... بما اخلفوا... وبما كانوا يكذبون»
5 - سرچشمه‏ى بدبختى‏هاى انسان، خود اوست. «بما اخلفوا، بما كانوا يكذبون»
_______________________________
129) حضرت على‏عليه السلام فرمودند: مراد از «يوم يلقونه»، روز قيامت است. بحار، ج 90، ص 132.




۲۹ شهریور ۱۳۹۰
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم)
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام: ۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی
- ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور
- جوزپ گواردیولا
گروه:
- كاربران بلاک شده
سوره توبه
آیه 78

------------------------------------------------
آيه
أَلَمْ يَعْلَمُواْ أَنَّ اللَّهَ يَعْلَمُ سِرَّهُمْ وَنَجْوَيهُمْ وَأَنَّ اللَّهَ عَلَّمُ الْغُيُوبِ‏
--------------------------------------------------
ترجمه
آيا ندانستند كه خداوند، راز آنان و سخنان آهسته (و درِگوشى) آنان را مى‏داند و اينكه خداوند، به همه‏ى غيب‏ها داناست؟!
-------------------------------------------------
نکته ها
شايد مراد از «سِرّ»، كفر باطنى منافقان باشد و مراد از «نَجوى‏»، توطئه‏ى گروهىِ آنان و مقصود از «غُيوب»، اهداف و نيّت‏هاى آنان باشد. [130]
_____________________________
130) تفسير فرقان.
-------------------------------------------
پيام ها
1- منافقان براى مخفى نگهداشتن توطئه‏هاى خود تلاش مى‏كنند، ولى خداوند آنان را به اسرارشان هشدار مى‏دهد. «ألم يعلموا...»
2- شناخت ناقص، سبب عملكرد ناقص است. «اخلفوا اللّه ما وعدوه... ألم يعلموا...»
آرى، اگر انسان بداند كه خداوند از آشكار و پنهان او آگاه است، تقوايش زياد شده، نفاقش از بين مى‏رود و توبيخ نمى‏شود.




۲۹ شهریور ۱۳۹۰
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم)
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام: ۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی
- ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور
- جوزپ گواردیولا
گروه:
- كاربران بلاک شده
سوره توبه
آیه 79

--------------------------------------------
آيه
اَلَّذِينَ يَلْمِزُونَ الْمُطَّوِّعِينَ مِنَ الْمُؤْمِنِينَ فِى الصَّدَقَتِ وَالَّذِينَ لَايَجِدُونَ إِلَّا جُهْدَهُمْ فَيَسْخَرُونَ مِنْهُمْ سَخِرَ اللَّهُ مِنْهُمْ وَلَهُمْ عَذَابٌ أَلِيمٌ‏
--------------------------------------------
ترجمه
منافقان بر مؤمنانى كه (علاوه‏بر صدقات واجب،) داوطلبانه صدقات مستحب نيز مى‏دهند و همچنين بر مؤمنانِ (تهى دستى) كه جز به اندازه‏ى توانشان چيزى (براى انفاق وپشتيبانى از جبهه) نمى‏يابند، عيب مى‏گيرند و آنان را مسخره مى‏كنند. (بدانند كه) خداوند آنان را به ريشخند مى‏گيرد (و كيفر تمسخرشان را خواهد داد) و براى آنان عذابى دردناك است.
--------------------------------------------
نکته ها
رسول خداصلى الله عليه وآله از مردم تقاضاى كمك به جبهه كرد. توانگران كمك‏هاى شايانى كردند و ناتوانان كمك اندك داشتند. منافقان، كمك توانگران را ريايى دانسته و مورد عيب‏جويى و طعن قرار مى‏دادند و كمك بى‏بضاعت‏ها را مسخره مى‏كردند. [131] از جمله ابوعقيل انصارى با اضافه‏كارى، مقدارى خرما براى كمك به جبهه نزد پيامبر آورد، منافقان او را نيز مسخره كردند.
مال و ثروت داشتن، شرط انفاق نيست، بايد اخلاص، ايمان و سخاوت داشته باشيم. در آيه‏ى 79 خوانديم كه ثعلبه با آن همه ثروت، حقّ واجب الهى را نپرداخت و ابوعقيل كه كارگرى ساده بود، با اخلاص چند عدد خرما را به جبهه‏ى اسلام كمك كرد.
امام رضاعليه السلام فرمودند: مراد از مسخره كردن خداوند، «سخر اللّه منهم»، آن است كه خداوند كيفر استهزاى آنان را مى‏دهد. [132]
131) يَلمِزون» كه به معناى طعنه زدن است، درباره‏ى مؤمنان توانگر است و «يَسخرون» در مورد مؤمنان تهيدست مى‏باشد.
____________________________
132) بحار، ج‏3، ص 319.
------------------------------------------
پيام ها
1- مسخره كردن، كار منافقان است. خود كمك نمى‏كنند، كمك‏هاى ديگران را نيز زير سؤال مى‏برند.«الذين يلمزو
ن» 2- مؤمنان با ميل وعلاقه انفاق مى‏كنند. «المطوعين» (يعنى از روى رغبت)
3- تضعيف روحيّه‏ى كمك كنندگان به جبهه، حرام و كارى منافقانه است. «يلمزون المطوعين ... لهم عذاب اليم»
4- منافقان مى‏خواهند با تبليغات واستهزا، مردم را نسبت به جهاد دلسرد و بى‏انگيزه كنند. «يلمزون ... فيسخرون » [133]
5 - در ديد منافقان مقدار مال مهّم است، نه انگيزه‏ها و خصلت‏ها، لذا انفاقِ اندك را بر فقيرانِ مؤمن، خُرده مى‏گيرند. «يلمزون ... الذين لايجدون الاّ جُهدهم»
6- براى برطرف كردن نياز جامعه، بايد از تمام امكانات استفاده كرد. «جهدهم»
7- مسئوليّت هركس به اندازه‏ى توان اوست. «لايجدون الاّ جهدهم»
8 - به وظيفه‏ى خود عمل كنيم واز استهزاى دشمن نهراسيم.«لايجدون الاّ جهدهم» زيرا خداوند جزاى آنان را مى‏دهد.«سخراللّه منهم»
9- كيفر بايد متناسب با عملكرد باش.د «يسخرون، سخراللَّه»
______________________________
133) در آيه‏ى 7 سوره منافقون مى‏خوانيم: «هم الذين يقولون لاتُنفقوا على مَن عند رسول اللَّه حتّى ينفضّوا» به اطرافيان پيامبر كمك مالى نكنيد تا پراكنده شوند.




۲۹ شهریور ۱۳۹۰
     
برو به صفحه
این عنوان قفل شده است!

اختیارات
شما می‌توانید مطالب را بخوانید.
شما نمی‌توانید عنوان جدید باز کنید.
شما نمی‌توانید به عنوان‌ها پاسخ دهید.
شما نمی‌توانید پیام‌های خودتان را ویرایش کنید.
شما نمی‌توانید پیام‌های خودتان را حذف کنید.
شما نمی‌توانید نظرسنجی اضافه کنید.
شما نمی‌توانید در نظرسنجی‌ها شرکت کنید.
شما نمی‌توانید فایل‌ها را به پیام خود پیوست کنید.
شما نمی‌توانید پیام بدون نیاز به تایید بزنید.

فعالترین کاربران ماه انجمن
فعالیترین کاربران سایت
اعضای جدید سایت
جدیدترین اعضای فعال
تعداد کل اعضای سایت
اعضای فعال
۱۷,۹۴۴
اعضای غیر فعال
۱۴,۳۶۳
تعداد کل اعضاء
۳۲,۳۰۷
پیام‌های جدید
بحث آزاد در مورد بارسا
انجمن عاشقان آب‍ی و اناری
۵۸,۲۰۵ پاسخ
۸,۴۲۸,۳۶۰ بازدید
۴ روز قبل
Salehm
بحث در مورد تاپیک های بخش سرگرمی
انجمن سرگرمی
۴,۶۶۵ پاسخ
۵۴۹,۷۳۵ بازدید
۵ روز قبل
ali
هرچه می خواهد دل تنگت بگو...
انجمن مباحث آزاد
۷۶,۴۹۴ پاسخ
۱۱,۶۹۰,۲۰۲ بازدید
۶ روز قبل
یا لثارات الحسن
برای آشنایی خودتون رو معرفی کنید!
انجمن مباحث آزاد
۷,۶۴۳ پاسخ
۱,۲۴۶,۸۹۴ بازدید
۶ روز قبل
Activated PC
آموزش و ترفندهای فتوشاپ
انجمن علمی و کاربردی
۱۳۵ پاسخ
۴۵,۰۰۶ بازدید
۶ روز قبل
RealSoftPC
جام جهانی ۲۰۲۲
انجمن فوتبال ملی
۲۳ پاسخ
۲,۰۹۴ بازدید
۷ روز قبل
Crack Hints
موسیقی
انجمن هنر و ادبیات
۵,۱۰۱ پاسخ
۱,۰۲۳,۷۵۹ بازدید
۸ روز قبل
Activated soft
علمی/تلفن هوشمند/تبلت/فناوری
انجمن علمی و کاربردی
۲,۴۱۹ پاسخ
۴۳۸,۳۹۸ بازدید
۱۵ روز قبل
javibarca
مباحث علمی و پزشکی
انجمن علمی و کاربردی
۱,۵۴۷ پاسخ
۷۴۹,۸۹۸ بازدید
۱ ماه قبل
رویا
مســابــقـه جــــذاب ۲۰ ســــوالـــــــــــــــــــی
انجمن سرگرمی
۲۳,۶۵۸ پاسخ
۲,۲۱۲,۴۱۴ بازدید
۱ ماه قبل
رویا
اسطوره های بارسا
انجمن بازیکنان
۳۴۳ پاسخ
۸۶,۵۹۳ بازدید
۶ ماه قبل
jalebamooz
تغییرات سایت
انجمن اتاق گفتگوی اعضاء و ناظران
۱,۵۵۷ پاسخ
۲۷۸,۱۲۳ بازدید
۱۱ ماه قبل
یا لثارات الحسن
حاضرین در سایت
۱۸۶ کاربر آنلاین است. (۱۱۶ کاربر در حال مشاهده تالار گفتمان)

عضو: ۰
مهمان: ۱۸۶

ادامه...
هرگونه کپی برداری از مطالب این سایت، تنها با ذکر نام «اف سی بارسلونا دات آی آر» مجاز است!