به اولین سایت تخصصی هواداران بارسلونا در ایران خوش آمدید. برای استفاده از تمامی امکانات سایت، ثبت نام کنید و یا با نام کاربری خود وارد شوید!

شناسه کاربری:
کلمه عبور:
ورود خودکار

نحوه فعالیت در انجمن‌های سایت
دوستان عزیز توجه کنید که تا زمانی که با نام کاربری خود وارد نشده باشید، تنها می‌توانید به مشاهده مطالب انجمن‌ها بپردازید و امکان ارسال پیام را نخواهید داشت. در صورتی که تمایل دارید در مباحث انجمن‌های سایت شرکت نمایید، در سایت عضو شده و با نام کاربری خود وارد شوید.

پیشنهاد می‌کنیم که قبل از هر چیز، با مراجعه به انجمن قوانین و شرح وظایف ضمن مطالعه قوانین سایت، با نحوه اداره و گروه‌های فعال در سایت و همچنین شرح وظایف و اختیارات آنها آشنا شوید. به علاوه دوستان عزیز بهتر است قبل از آغاز فعالیت در انجمن‌ها، ابتدا خود را در تاپیک برای آشنایی (معرفی اعضاء) معرفی نمایند تا عزیزان حاضر در انجمن بیشتر با یکدیگر آشنا شوند.

همچنین در صورتی که تمایل دارید در یکی از گروه‌های کاربری جهت مشارکت در فعالیت‌های سایت عضو شوید و ما را در تهیه مطالب مورد نیاز سایت یاری نمایید، به تاپیک اعلام آمادگی برای مشارکت در فعالیت‌های سایت مراجعه نموده و علائق و توانایی های خود را مطرح نمایید.
تاپیک‌های مهم انجمن
در حال دیدن این عنوان: ۳ کاربر مهمان
این عنوان قفل شده است!
     
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم)
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام: ۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی
- ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور
- جوزپ گواردیولا
گروه:
- كاربران بلاک شده
سوره توبه
آیه 59

--------------------------------------------
آيه
وَلَوْ أَنَّهُمْ رَضُواْ مَآ ءَاتَهُمُ اللَّهُ وَرَسُولُهُ وَقَالُواْ حَسْبُنَا اللَّهُ سَيُؤْتِينَا اللَّهُ مِن فَضْلِهِ وَرَسُولُهُ إِنَّآ إِلَى اللَّهِ رَغِبُونَ‏
--------------------------------------------
ترجمه
اگر آنان به آنچه خدا و پيامبرش به آنان داده‏اند راضى مى‏شدند و مى‏گفتند: خداوند (و آنچه او صلاح بداند) براى ما بس است، خدا و پيامبرش به زودى از فضل خود به ما خواهند داد و ما تنها به پروردگار، راغب و اميدواريم، (اگر چنين مى‏گفتند، براى آنان بهتر بود).
-------------------------------------------
نکته ها
در اين آيه چهار مرحله مطرح شده است:
1- رضا و تسليم به تقدير الهى. «رضوا ما آتاهم اللَّه»
2- اظهار رضايت به زبان. «قالوا حسبنا اللَّه»
3- اميد به فضل و كرم الهى. «سيؤتينا ...»
4- بى‏توجّهى به دنيا و رغبت به خداوند. «الى اللَّه راغبون»
-------------------------------------------
پيام ها
1- منافقان هرگز از خداوند و تقديرهاى او راضى نمى‏شوند. «ولو»
2- سياست‏گذارى و تصميم‏گيرى در نحوه‏ى تقسيم و صرف بيت‏المال و امور مالى واقتصادى با خدا وپيامبر ورهبر امّت اسلامى است. «آتاهم اللّه ورسوله»
3- تنها نبايد به تنگناها نگريست، صبر، آينده بهترى را پيش مى‏آورد. «سيؤتينا»
4- تلخى محروميّت‏هاى دنيوى، با وعده‏هاى قطعى خداوند به مؤمنان و نعمت‏هاى بهشتى، شيرين مى‏شود. «سيؤتينا»
5 - ما از خداوند طلبكار نيستيم، هر چه عطا كند از فضل خويش است. «فضله»
6- الطاف الهى از طريق پيامبران و اوليا به ما مى‏رسد. «فضله و رسوله»
7- محبّت خدا، زمينه‏ساز صبر، رضا و قناعت است. «الى اللَّه راغبون»





۲۹ شهریور ۱۳۹۰
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم)
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام: ۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی
- ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور
- جوزپ گواردیولا
گروه:
- كاربران بلاک شده
سوره توبه
آیه 60

--------------------------------------------
آيه
إِنَّمَا الصَّدَقَتُ لِلْفُقَرَآءِ وَالْمَسَكِينَ وَالْعَمِلِينَ عَلَيْهَا وَالْمُؤَلَّفَةِ قُلُوبُهُمْ وَفِى الرِّقَابِ وَالْغَرِمِينَ وَفِى سَبِيلِ اللَّهِ وَابْنِ السَّبِيلِ فَرِيضَةً مِّنَ اللَّهِ وَاللَّهُ عَلِيمٌ حَكِيمٌ‏
-----------------------------------------------
ترجمه
همانا صدقات (زكات)، براى نيازمندان ودرمانده‏گان وكارگزارانِ زكات وجلب دلها و آزادى بردگان واداى بدهى بدهكاران و(هزينه‏ى جهاد) در راه خدا وتأمين در راه مانده است، اين دستور، فرمانى است از جانب خدا و خداوند، دانا و حكيم است.
------------------------------------------------
نکته ها
«صَدقه» و «صِداق»، از «صِدق» است. «صَدقه»، نشان صداقت در ايمان به خدا و «صِداق» يا مهريه، نشانه‏ى صِدق و راستى در علاقه به همسر است.
مراد از صدقه در اين آيه، زكات واجب است.
«فَقير»، از «فَقر»، به معناى كسى است كه نادارى، ستون فقراتش را مى‏شكند. و «مسكين»، از «مَسكن»، يعنى آنكه به خاطر نادارى، خانه‏نشين شده است. طبق بعضى روايات، فقير نادارى است كه از مردم درخواست نمى‏كند، ولى مسكين كسى است كه از شدّت بينوايى، سؤال و درخواست مى‏كند. [85]
از اينكه در آيات قبل، منافقان از نحوه‏ى تقسيم اموال به پيامبرصلى الله عليه وآله عيب مى‏گرفتند؛ «يلمزك فى الصدقات» و در اين آيه، صدقات تنها براى گروه‏هاى خاصّى اجازه داده شده، مى‏فهميم كه منافقان، به زكات چشم داشته‏اند.
«العاملين عليها»، عاملان زكات، همه‏ى آنانند كه در جمع‏آورى، نگهدارى، توزيع و محاسبات زكات، زحمت مى‏كشند كه اجرت آنان از زكات پرداخت مى‏شود.
«مؤلّفة قلوبهم»، آنانند كه زمينه‏اى براى گرايش به اسلام ندارند و با مصرف بخشى از زكات، مى‏توان قلوب آنان را جذب كرد.
البتّه پرداخت زكات براى تأليف قلوب، به مفهوم ايمان آوردنِ پولى نيست، بلكه زمينه‏سازى براى حصول درك و آموزش و سپس معرفت وايمان است. «يتألّفهم و يعلّمهم كى ما يعرفوا» [86]
«الغارمين» كه يكى از مصارف زكات است، بدهكارانى هستند كه بى‏تقصير زيربار قرض رفته‏اند، مثل آنان كه در آتش‏سوزى، سيل، غرق كشتى و حوادث طبيعى ديگر، هستى و دارايى خود را از دست داده‏اند.
امام صادق‏عليه السلام فرمود: «ايّما مؤمن او مسلمِ ماتَ وترك ديناً و لم يكن فى فسادٍ ولا اسرافِ فعلى الأمام ان يقضيه» [87] هر مؤمن يا مسلمانى كه بميرد و بدهى بر جاى گذارد، كه بر اساس فساد و اسراف نباشد، پرداخت بدهى او بر امام است.
«فى سبيل اللَّه»، همه‏ى كارهاى خداپسندانه است و شامل مواردى چون تبليغات دينى، خدماتِ رفاهى و گره‏گشايى از مشكلات مسلمانان مى‏شود. گرچه مصداق بارز آن در غالب تفاسير، جنگ وجهاد معرّفى شده است.
«ابن السبيل»، كسى است كه در وطن خويش توانگر است، ولى در سفر، گرفتار و بى‏پول شده است.
سيماى زكات
حكم زكات در مكّه نازل شده است، امّا به علّت كمى مسلمانان و اندك بودن پول زكات، مردم خودشان مى‏پرداختند. پس از تشكيل حكومت اسلامى در مدينه، مسأله‏ى گرفتن زكات از مردم و واريز كردن آن به بيت‏المال و تمركز آن توسّط حاكم اسلامى مطرح شد. «خذ من اموالهم صدقة» [88]
زكات مخصوص اسلام نيست، بلكه در اديان پيشين نيز بوده است. حضرت عيسى‏عليه السلام در گهواره به سخن آمد وگفت: «اوصانى بالصلوةِ والزّكوة» [89] و حضرت موسى‏عليه السلام خطاب به بنى‏اسرائيل مى‏فرمايد: «اقيموا الصلوة واتُوا الزّكوة» [90] و درباره‏ى عموم پيامبران مى‏خوانيم: «وجعلناهم ائمّةً يهدون بامرنا واوحينا اليهم فعلَ الخيراتِ واقامَ الصلوة وايتاء الزكوة» [91]
در قرآن چهار تعبير براى زكات بيان شده است:
1- ايتاء مال. « وآتى المال على حبّه ذوى القربى» [92]
2- صدقه. « خذ من اموالهم صدقة» [93]
3- انفاق. «يقيموا الصلوة وينفقوا» [94]
4- زكات. «يقيمون الصلاة ويؤتون الزكوة» [95]
در قرآن، معمولاً زكات همراه با نماز آمده است و طبق روايات، شرط قبولى نماز، پرداخت زكات است. اين پيوند رابطه‏ى با خدا ورابطه‏ى با مردم را مى‏رساند.
در قرآن هيچ يك از واجبات دين، اين‏گونه مقارن با نماز نيامده است.
گرفتن زكات بر سادات حرام است، گروهى از بنى هاشم از پيامبرصلى الله عليه وآله تقاضا كردند تا مسئول جمع‏آورى زكات چهارپايان باشند و بدين وسيله سهمى به عنوان كارگزاران زكات نصيبشان گردد. حضرت فرمودند: زكات بر من و شما حرام است. [96] مگر آنكه دهنده و گيرنده‏ى زكات هر دو سيّد باشند.
قانون زكات، به معناى تمايل اسلام به وجود قشرِ فقيرِ زكات گيرنده و ثروتمندِ زكات دهنده نيست، بلكه راه حلّى براى يك واقعيّت خارجى جامعه است. اغنيا هم گاهى با پديده‏هايى چون سرقت، آتش‏سوزى، تصادف، جنگ و اسارت مواجه مى‏شوند و در نظام اسلامى بايد بودجه‏اى براى تأمين اجتماعى باشد.
در روايات آمده است: خداوند در مال اغنيا به مقدار حلّ مشكل نيازمندان حقّى قرار داده است و اگر مى‏دانست كه برايشان كافى نيست، آن را مى‏افزود. اگر مردم حقوق فقرا را به آنان مى‏پرداختند، همه زندگى خوبى داشتند و اگر اغنيا زكات مى‏دادند، فقيرى در كار نبود. [97]
بر خلاف عقيده‏ى بعضى در مورد جلوگيرى از افزايش درآمد افراد و محدود ساختن آن، اسلام عقيده دارد كه بايد به انسان آزادى نسبى داد تا با تلاش، ابتكار و بهره‏گيرى از طبيعت رشد كند، ولى ماليات هم بپردازد.
شرط مصرف زكاتِ در راه خدا، «فى سبيل اللَّه» فقر نيست، بلكه در هر جا كه كمك به حاكميّت خطّ اسلام كند، مى‏توان خرج كرد. [98]
براى نجات جامعه از شرّ افراد شرور، مى‏توان از زكات استفاده كرد و اين مشمولِ «والمؤلفة قلوبهم» است. [99]
اگر بر گردن كسى، ديه ثابت شد و توان پرداخت نداشت، مشمول «والغارمين» است و مى‏توان از زكات به او كمك كرد. [100]
شايد تعبير «وفى الرقاب»، شامل مصرف زكات براى آزادسازى زندانيان يا تأمين مخارج آنان هم بشود.
تقسيم زكات در موارد هشتگانه، لازم نيست يكسان باشد؛ بلكه زير نظر حاكم اسلامى و به مقدار نياز و ضرورت تقسيم مى‏شود.
زكات، عامل تعديل ثروت است.
زكات، تشكّر عملى از داده‏هاى الهى است.
زكات، فاصله‏ى طبقاتى را كاسته، كينه‏ى ميان فقرا و ثروتمندان را مى‏زدايد.
زكات، روح سخاوت و رحمت را در انسان زنده ساخته، از دنيا طلبى و وابستگى مادّى مى‏كاهد.
زكات، پشتوانه‏ى تأمين اجتماعى محرومان است. به فقير مى‏گويد: نگران نباش، به ورشكسته مى‏گويد: تلاش مجدّد كن، به مسافر مى‏گويد: از ماندن در راه نترس، به كارمند مى‏گويد: سهم تو محفوظ است، به بردگان وعده‏ى آزادى مى‏دهد، بازار خدمات الهى را رونق مى‏بخشد و دل‏هاى ديگران را به اسلام جذب مى‏كند.
غفلت از ياد خدا، بهره‏كشى از مردم، سنگدلى، طغيان و عيّاشى، ثمره‏ى تكاثر و ثروت‏اندوزى است و زكات، داروى اين بيمارى است.
زكات، علاوه بر محروميت زدايى، گرايش به اسلام را مى‏افزايد و يا لااقل موجب ترك همكارى افراد با دشمنان اسلام مى‏گردد. چنانكه در روايات آمده است كه گاهى افرادى كه ايمان ضعيفى دارند، با كمك‏هاى مالى و نزديك شدن به اسلام، ايمانشان استوار مى‏شود. [101]
زكات كه نمودارى از نظام اسلامى است زمينه‏ساز عدالت اجتماعى، فقرزدايى، تأمين كارمندان، محبوبيت بين‏المللى، آزادى بردگان وافراد در بند، به حركت درآوردن نيروها، حفظ آيين وكيان مسلمانان وگسترش خدمات عمومى است.
_________________________________
85) تفسير الميزان.
86) تفسير نورالثقلين.
87) تفسير كنزالدقائق.
88) توبه، 103.
89) مريم، 32.
90) بقره، 34.
91) انبياء، 73.
92) بقره، 77.
93) توبه، 103.
94) ابراهيم، 31.
95) مائده، 55.
96) تفسير نورالثقلين؛ كافى، ج 4، ص 58.
97) وسائل، ج‏6، ص‏4.
98) تفسير روح‏المعانى.
99) تفسير روح‏المعانى.
100) تفسير مراغى.
101) تفسير نورالثقلين.
----------------------------------------------
پيام ها
1- زكات، نشانه‏ى صداقت در اظهار ايمان است. «انّما الصدقات»
2- تقسيم زكات براساس وحى است، نه توقّعات. در مقابل عيب‏جويى منافقان، فرمود: «انّما الصدقات للفقراء و...»
3- مصرف زكات در غير موارد هشتگانه‏ى اين آيه، جايز نيست. «انّما الصدقات»
4- يكى از اصول عدالت اجتماعى اسلامى، بيمه و تأمين زندگى محرومان است.«انّما الصدقات للفقراء»
5 - همه‏ى دارايى‏هاى انسان از خودش نيست، ديگران هم در آن سهم دارند. «للفقراء و ...»
6- پرداخت كنندگان زكات، نبايد بر فقيران منّت بگذارند، چون سهم زكات، ملك خودشان است. «للفقراء»
7- فقرزدايى بايد در رأس برنامه‏هاى نظام اسلامى باشد. «فريضة من اللَّه» ابتدا «للفقراء» مطرح شد و سپس موارد ديگر.
8 - تأمين زندگى كسانى كه به دنبال اقامه‏ى احكام و فرائض دينى هستند، لازم است. «والعالمين عليها»
9- هر كارى بها و ارزشى دارد، خواه كارگر و كننده‏ى آن نيازمند باشد، يا غنى. «العاملين عليها»
10- همچنان كه قاضى بايد تأمين شود تا به فكر رشوه نيفتد، دست اندركاران زكات هم بايد تأمين شوند تا به فكر رشوه و اختلاس نيفتند. «العاملين عليها»
11- براى جمع‏آورى زكات، بايد كسانى از سوى حكومت اسلامى مأمور شوند. «العاملين عليها»
12- مسائل مادى و معنوى، به هم آميخته است. «والمؤلفة قلوبهم»
13- اسلام، برخلاف استعمارگران دروغگو ولاف زن، با حلّ مشكلات اقتصادى جامعه‏ها و به قصد قربت، همراه با برهان و ارشاد، مكتب خود را توسعه مى‏دهد. «المؤلفة قلوبهم»
14- از وظايف دولت اسلامى آن است كه مال را وسيله‏ى جذب دلها قرار دهد. [102] «والمؤلفة قلوبهم»
15- اسلام براى آزادى بردگان، بودجه قرار داده است. «وفى الرقاب»
16- مخارج تشكيلات زكات، بر دولت تحميل نمى‏شود، بلكه خودكفاست. «العاملين عليها»
17- حكومت اسلامى، مسئول گرفتن زكات و پرداختِ بجاى آن است، تا فقرا، خود مستقيماً نزد اغنيا نروند و احساس حقارت نكنند. [103] «العاملين عليها»
18- بودجه‏ى جهاد و دفاع از سرزمين اسلامى از زكات و به دوش مردم است. «فى سبيل اللَّه»
19- مال، بايد وسيله‏ى قرب به خدا باشد. «فى سبيل اللَّه»
20- اسلام با تأمين بودجه براى واماندگان در سفر، به مسأله‏ى سفر، تجارت و سياحت بها داده است. «ابن السبيل»
21- قانون زكات، قانونى حساب شده و حكيمانه است. «انمّا الزكاة... فريضةً... عليم حكيم»
22- اسلام، تنها دين عبادت نيست، قوانين اقتصادى هم دارد. «فريضةً»
_______________________________
102) در اسلام، مسائلى همچون هديه، سوغات و اطعام، به عنوان اهرمى جهت جذب قلوب به حساب آمده است.
103) آيه‏اى ديگر مى‏فرمايد: «خذ من اموالهم صدقة» توبه، 103.




۲۹ شهریور ۱۳۹۰
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم)
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام: ۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی
- ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور
- جوزپ گواردیولا
گروه:
- كاربران بلاک شده
سوره توبه
آیه 61

--------------------------------------------
آيه
وَمِنْهُمُ الَّذِينَ يُؤْذُونَ النَّبِىَّ وَيَقُولُونَ هُوَ أُذُنٌ قُلْ أُذُنُ خَيْرٍ لَّكُمْ يُؤْمِنُ بِاللَّهِ وَيُؤْمِنُ لِلْمُؤْمِنِينَ ورَحْمَةٌ لِّلَّذِينَ ءَامَنُواْ مِنكُمْ وَ الَّذِينَ يُؤْذُونَ رَسُولَ اللَّهِ لَهُمْ عَذَابٌ أَلِيمٌ‏
-----------------------------------------
ترجمه
برخى از منافقان، پيامبر را آزار مى‏دهند ومى‏گويند: او سراپا گوش است. (و به سخن هر كس گوش مى‏دهد.) بگو: گوش دادن او به نفع شماست، او به خداوند ايمان دارد و مؤمنان را تصديق مى‏كند و براى هر كس از شما كه ايمان آورد، مايه‏ى رحمت است و آنان كه رسول خدا را اذيّت وآزار مى‏دهند، عذابى دردناك دارند.
-----------------------------------------
نکته ها
مقصود از «منهم»؛ يا گروه منافقان است، يا برخى افراد سست ايمان كه از روى ترس در جبهه شركت نكردند وپس از جنگ، عذر وبهانه مى‏آوردند.
به فرموده‏ى روايات، به دليل تماس‏هاى دائمى پيامبرصلى الله عليه وآله با على‏عليه السلام، عدّه‏اى از منافقان آن حضرت را ساده‏لوح و زودباور معرّفى مى‏كردند. [104]
پيامبرصلى الله عليه وآله فرمود: «مَن آذانى فى عترتى فعليه لعنة اللَّه» كسى كه اهل‏بيت مرا اذيّت كند، لعنت خدا بر او باد. در مورد حضرت فاطمه‏عليها السلام نيز فرمود: «مَن آذاها فقد آذانى» هركس فاطمه را اذيّت كند، مرا اذيّت نموده است. [105]
____________________________
104) تفسير نورالثقلين.
105) ملحقات احقاق‏الحق، ج 18، ص 458 و 439.
------------------------------------------
پيام ها
1- گروهى دائماً پيامبر اكرم‏صلى الله عليه وآله را اذيّت مى‏كردند. «يؤذون» (فعل مضارع، رمز استمرار است)
2- همه‏ى اصحاب پيامبر، عادل نبودند و برخى پيامبر را مى‏آزردند. «يؤذون»
3- رهبرى امّت، ملازم آزار ديدن از خودى وبيگانه است. «يؤذون النبى»
4- آزار پيامبر، كفر است. [106] تقابل «الّذين يؤذون» با «الذين آمنوا»
5 - منافقان حتّى عليه پيامبر نيز تبليغات وجوسازى مى‏كردند. «يقولون هو اُذن»
6- خداوند، پيامبرش را از حرف‏هاى محرمانه و درونْ‏گروهىِ مخالفان، آگاه مى‏سازد. «يقولون هو اُذن»
7- به همه مردم اجازه‏ى سخن بدهيد تا نگويند حاضر به شنيدن حرف ما نيستيد، هرچند به ساده‏لوحى متّهم شويد.«يقولون هو اذن»
8 - از آداب گوش دادن، توجّه با تمام وجود به سخنانِ گوينده است. كلمه‏ى «اُذن» به معناى آن است كه او سر تا پا گوش است.
9- گاهى به‏خاطر مصلحتِ امّت بايد از بعضى شنيده‏ها تغافل كرد.«اُذن خيرلكم»
10- گاهى آثار تربيتى و اجتماعى يا سياسىِ سكوت، بيش از برخورد و اعلام موضع است. «اذن»
11- از صفات يك رهبر آگاه، سعه‏ى صدر، گوش دادن به حرف همه‏ى گروهها، برخورد محبّت‏آميز با آنان، عيب‏پوشى و بازگذاشتن راه عذر و توبه‏ى مردم است. «قل هو اُذن خير»
12- با روى باز و از روى خيرخواهى، شنواىِ سخن مردم باشيد. «اُذن خيرٍ لكم»
13- سكوت در برابر شنيده‏ها، هميشه نشانه‏ى رضايت نيست. «اذن خير لكم»
14- آزار ديده را حمايت كنيد. خداوند در برابر سخن دشمن كه پيامبر را «اُذن » مى‏گفت، چهار ارزش براى آن حضرت بيان مى‏كند: «اذن خير لكم»، «يؤمن باللَّه»، «يؤمن للمؤمنين»، «رحمة للذين آمنوا»
15- اگر مؤمنى خبرى داد، سخن او را تصديق كنيد. «يؤمن للمؤمنين»
16- گرچه پيامبر براى جهانيان رحمت است، ولى بهره‏بردن از اين رحمت، مخصوص اهل ايمان است. «رحمة للذين آمنوا»
17- از كيفر آزار پيامبر بترسيد. «لهم عذاب اليم»
____________________________
106) تفسير المنار.





۲۹ شهریور ۱۳۹۰
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم)
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام: ۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی
- ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور
- جوزپ گواردیولا
گروه:
- كاربران بلاک شده
سوره توبه
آیه 62

--------------------------------------------
آيه
يَحْلِفُونَ بِاللَّهِ لَكُمْ لِيُرْضُوكُمْ وَاللَّهُ وَرَسُولُهُ أَحَقُّ أَن يُرْضُوهُ إِن كَانُواْ مُؤْمِنِينَ‏
--------------------------------------------
ترجمه
(منافقان) براى شما به خدا سوگند مى‏خورند تا شما را راضى كنند، در حالى كه اگر ايمان آورده‏اند، شايسته‏تر آن است كه خدا و رسولش را راضى كنند.
----------------------------------------------
پيام ها
1- منافق، پيوسته در بيم، وحشت و اضطراب است و مى‏خواهد با سوگند و تظاهر، از اعتقادات مذهبى مردم سوء استفاده كرده و توجّه آنان را به خود جلب كند.«يحلفون...لكم»
2- فريب هر سوگندى را مخوريد، چون گاهى مقدّسات، دستاويز نامقدّسين قرار مى‏گيرد.«يحلفون باللَّه»
3- براى مؤمن، رضايت خداوند اصل است، نه پسند مردم.«واللَّه...احقّ ان يرضوه»
4- رضايت رسول، همان رضايت الهى است. «اللَّه و رسوله احقّ ان يرضوه» و نفرمود: «يرضوهما» [107]
5 - هركس رضاى خلق را بر رضاى خالق ترجيح دهد، سهمى از نفاق دارد و بايد توبيخ شود. «اللَّه و رسوله احقّ ان يرضوه ان كانوا مؤمنين»
_______________________________
107) البتّه ممكن است دليل اين كه نفرمود: «يرضوهما» اين باشد كه هيچ كس حتّى پيامبر همتاى خداوند متعال نيست.





۲۹ شهریور ۱۳۹۰
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم)
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام: ۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی
- ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور
- جوزپ گواردیولا
گروه:
- كاربران بلاک شده
سوره توبه
آیه 63

--------------------------------------------
آيه
أَلَمْ يَعْلَمُواْ أَنَّهُ مَن يُحَادِدِ اللَّهَ وَرَسُولَهُ فَأَنَّ لَهُ نَارَ جَهَنَّمَ خَلِداً فِيهَا ذَلِكَ الْخِزْىُ الْعظِيمُ‏
---------------------------------------------
ترجمه
آيا ندانستند كه هركس با خدا و پيامبرش دشمنى كند، كيفرش آتش دوزخ است و پيوسته در آن خواهد بود؟ اين است خوارى و رسوائى بزرگ (كه بهره‏ى مخالفان است).
---------------------------------------------
نکته ها
«يُحادِد اللَّه»، يا به معناى محدود كردن قدرت خداست، گويا خداوند در اِعمال قهر نسبت به آنان محدود است. يا اين كه خدا را دست بسته مى‏پنداشتند.
فخر رازى، اين واژه را از «حَديد» به معناى سرسختى دانسته و گفته است: «محادّة» يا به معنى تجاوز از قانون الهى است يا به معناى آنكه خود را يك طرف و خدا را در سوى ديگر پنداشتن است.
-------------------------------------------
پيام ها
1- مخالفت با رهبرى حق، مخالفت با خداست. «مَن يُحادد اللَّه و رسوله»
2- حفظ آبرو از طريق سوگند دروغ، نمونه‏ى دشمنى و سرسختى با خداست. «يحلفون باللّه... يحادد اللّه»
3- ثمره‏ى سرسختى افراد آگاه در برابر دين خدا، دوزخ ابدى است.«ألم يعلموا... فانّ له نار جهنّم»
4- ياد دوزخ مى‏تواند مانع سرسختى و لجاجت باشد. «فانّ له نار جهنّم»





۲۹ شهریور ۱۳۹۰
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم)
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام: ۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی
- ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور
- جوزپ گواردیولا
گروه:
- كاربران بلاک شده
سوره توبه
آیه 64

--------------------------------------------
آيه
يَحْذَرُ الْمُنَفِقُونَ أَن تُنَزَّلَ عَلَيْهِمْ سُورَةٌ تُنَبِّئُهُم بِمَا فِى قُلُوبِهِمْ قُلِ اسْتَهْزِءُواْ إِنَّ اللَّهَ مُخْرِجٌ مَّا تَحْذَرُونَ‏
--------------------------------------------
ترجمه
منافقان بيم دارند كه سوره‏اى به زيان آنان نازل شود كه از آنچه در درونشان است، خبر دهد. بگو: (هرچه مى‏خواهيد) مسخره كنيد، قطعاً خداوند آنچه را كه (از آشكار شدنش) بيم داريد، آشكار خواهد كرد.
-------------------------------------------
نکته ها
در شأن نزول آيه گفته‏اند: گروهى از منافقان، تصميم گرفتند شتر پيامبر را در بازگشت از جنگ تبوك در گردنه‏اى رَم دهند تا پيامبرصلى الله عليه وآله كشته شود. رسول خدا از تصميم آنان از طريق وحى با خبر شد.
در حالى كه عمّار و حُذيفه از جلو و پشت سر حضرت مراقب بودند، به گردنه رسيدند و منافقان حمله كردند. پيامبر آنان را شناخت و نامشان را به حُذيفه گفت. او پرسيد: چرا فرمان قتلشان را نمى‏دهى؟ فرمود: نمى‏خواهم بگويند كه محمّدصلى الله عليه وآله چون به قدرت رسيد، مسلمانان را كشت. [108]
منافقان در غياب پيامبر، از روى استهزا مى‏گفتند: او مى‏خواهد كاخهاى شام را تسخير كند! اين آيه نازل شد و آنان را تهديد به رسوايى كرد. [109]
كلمه‏ى «سوره»، يعنى مجموعه‏اى از آيات الهى. اين كلمه براى 114 سوره‏ى قرآن، اصطلاح شده است، و در همان صدر اسلام، براى همه شناخته شده بود.
_____________________________
108) تفاسير الميزان، فى‏ظلال‏القرآن، مجمع‏البيان، كبيرفخررازى و نمونه.
109) تفسير مجمع‏البيان.
--------------------------------------------
پيام ها
1- منافق، هر لحظه از افشا شدن چهره‏اش نگران است. «يحذر المنافقون»
2- منافقان مى‏دانستند كه خداوند بر كارشان آگاه است و پيامبر اسلام حقّ است و با خدا رابطه دارد، به همين دليل نگران نزول سوره‏اى و افشا شدن خود بودند. «يحذر المنافقون...»
3- آيات قرآن بر اساس نيازها و به تدريج نازل مى‏شده است. «ان تنزّل سورة...»
4- استهزا، شيوه‏ى منافقان است.«استهزؤوا» (شايد مراد از استهزا، نفاق باشد)
5 - سنّت و وعده‏ى الهى در مورد منافقان، افشاگرى است، پس از نيش‏هاى آنان نگران نباشيم. «انّ اللَّه مخرجٌ»
6- اراده‏ى خداوند، بر تمايل منافقان غالب است. «يحذر... انّ اللَّه مخرج»
7- تهديد منافقان لازم است. «انّ اللَّه مخرج»





۲۹ شهریور ۱۳۹۰
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم)
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام: ۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی
- ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور
- جوزپ گواردیولا
گروه:
- كاربران بلاک شده
سوره توبه
آیه 65

--------------------------------------------
آيه
وَلَئِن سَأَلْتَهُمْ لَيَقُولُنَّ إِنَّمَا كُنَّا نَخُوضُ وَنَلْعَبُ قُلْ أَبِاللَّهِ وَ ءَايَتِهِ وَرَسُولِهِ كُنتُمْ تَسْتَهْزِءُونَ‏
---------------------------------------------
ترجمه
اگر از منافقان بپرسى (چرا مسخره كرديد؟) قطعاً مى‏گويند: ما فقط شوخى و بازى مى‏كرديم (و غرضى نداشتيم). بگو: آيا خداوند و آيات او و پيامبرش را مسخره مى‏كرديد!؟
---------------------------------------------
نکته ها
«خَوْض» در زبان عربى به معناى، پانهادن در گِل است و در قرآن به ورود در كارهاى ناپسند گفته مى‏شود.
آيه، مربوط به جنگ تبوك است كه منافقان قصد كشتن پيامبر را در بازگشت داشتند. يكى از آنان گفته بود: اگر توطئه فاش شد، چه كنيم؟ ديگرى گفت: مى‏گوييم مزاح و شوخى بود. در واقع عذرى بدتر از گناه آوردند. [110]
_____________________________
110) تفسير مجمع‏البيان.
-------------------------------------------
پيام ها
1- دروغ و توجيه‏گرى، از كارهاى دائمى منافقان است. «لئن سألتهم ليقولنّ»
2- عقب‏نشينى، احساس ضعف و تزوير و اصرار بر خلاف، حتّى پس از افشاى توطئه نشانه‏ى منافق است. «ليقولنّ نخوض و نلعب»
3- خداوند از توجيه‏گرى‏ها و آينده منافقان خبر داده و آنان را رسوا كرده است. «ليقولنّ نخوض و نلعب»
4- منافقان براى تبرئه خود هم سوگند خوردند و هم قصد خود را صددرصد شوخى دانستند. (لام در «ليقولنّ» حرف قسم و «انّما» حصر را مى‏رساند)
5 - پيامبر مأمور توبيخ منافقان است. «قل أباللّه وآياته...»
6- شوخى با مقدّسات دينى جايز نيست. «أباللّه وآياته ورسوله كنتم تستهزؤن»






۲۹ شهریور ۱۳۹۰
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم)
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام: ۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی
- ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور
- جوزپ گواردیولا
گروه:
- كاربران بلاک شده
سوره توبه
آیه 66

--------------------------------------------
آيه
لَا تَعْتَذِرُواْ قَدْ كَفَرْتُم بَعْدَ إِيمَنِكُمْ إِن نَّعْفُ عَن طَآئِفَةٍ مِّنكُمْ نُعَذِّبُ طَآئِفَةً بِأنَّهُمْ كَانُواْ مُجْرِمينَ‏
---------------------------------------------
ترجمه
(بى‏جهت) عذر و بهانه نياوريد. همانا شما بعد از ايمانتان كافر شديد. اگر از گروهى از شما (به‏خاطر توبه يا آنكه بار اوّل اوست) درگذريم، گروهى (ديگر) را به خاطر سابقه‏ى جرمشان كيفر مى‏دهيم.
--------------------------------------------
نکته ها
درباره‏ى اينكه كدام گروه از منافقان عفو مى‏شوند اقوالى است:
الف: آنان كه توبه كنند. [111]
ب: آنان كه در حاشيه و كنار استهزاكنندگان بوده‏اند. [112] ولى از سردمداران آنان پذيرفته نمى‏شود.
ج: آنان كه عفوشان به مصلحت نظام و حكومت است. [113]
د: آنان كه تنها مدّت كوتاهى منحرف شدند، در مقابل آنان كه جرمشان ريشه‏دار و سابقه‏دار و همچنان استمرار دارد. «كانوا مجرمين»
______________________________
111) تفسير مجمع‏البيان.
112) تفسير كبيرفخررازى.
113) تفسير الميزان.
---------------------------------------------
پيام ها
1- عذر دروغگويان ومسخره‏كنندگان در همه جا پذيرفته نيست. «لاتعتذروا...»
2- ارتداد، سبب نپذيرفتن هر عذرى است. «قد كفرتم بعد ايمانكم»
3- به ايمان امروز خود مغرور نشويم، چون خطرِ سوء عاقبت و مرتد شدن وجود دارد. «قد كفرتم بعد ايمانكم»
4- توهين و استهزا به خدا و پيامبر و آيات الهى، كفر است. «تستهزؤن، كفرتم»
5 - منافق، در حقيقت كافر است. «كفرتم»
6- هنگام تهديدِ مخالفان و منافقان توطئه‏گر، همه‏ى راهها را نبنديم. «نعف»
7- بعضى از منافقان قابل عفوند، البتّه اگر توبه كنند. «نعف عن طائفة» (نفاق نيز داراى مراتبى است)
8 - دليل كيفرِ منافقان، كفر و جرم سابقه‏دار آنان است. «نعذّب... كانوا مجرمين»





۲۹ شهریور ۱۳۹۰
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم)
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام: ۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی
- ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور
- جوزپ گواردیولا
گروه:
- كاربران بلاک شده
سوره توبه
آیه 67

--------------------------------------------
آيه
الْمُنَفِقُونَ وَالْمُنَفِقَتُ بَعْضُهُم مِّن بَعْضٍ يَأْمُرُونَ بِالْمُنكَرِ وَ يَنْهَوْنَ عَنِ الْمَعْرُوفِ وَيَقْبِضُونَ أَيْدِيَهُمْ نَسُوا اللَّهَ فَنَسِيَهُمْ إِنَّ الْمُنَفِقِينَ هُمُ الْفَسِقُونَ‏
----------------------------------------
ترجمه
مردان و زنانِ منافق، از يكديگرند (از يك قماشند)، به منكر فرمان مى‏دهند و از معروف نهى مى‏كنند و دستهاى خود را (از بخشش و انفاق) مى‏بندند. خدا را فراموش كرده‏اند، پس خداوند نيز آنان را فراموش كرده است. همانا منافقان، همان فاسقانند.
----------------------------------------
نکته ها
در صدر اسلام، زنان منافقى بودند كه همچون مردان در فساد مؤثر بودند.
سؤال: خداوند كه فراموشى ندارد، «و ما كان ربّك نسيّاً» [114] پس اين آيه كه مى‏فرمايد: خداوند آنان را فراموش كرد، به چه معنايى است؟
پاسخ: نسبت دادن فراموشى به خداوند، مجازى است، يعنى خداوند با آنان مثل فراموش شده‏ها عمل مى‏كند (نه آنكه فراموششان كند).
امام رضاعليه السلام فرمود: كيفر كسى كه خدا وقيامت را فراموش كند، آن است كه خود را فراموش كند. [115] وحضرت على‏عليه السلام فرمود: فراموش كردن خداوند آن است كه آنان را از خير محروم كند. [116]
______________________________
114) مريم، 64.
115) تفسير نورالثقلين.
116) تفسير برهان.
---------------------------------------------
پيام ها
1- زن و مرد هر دو، در اصلاح يا فساد جامعه نقش دارند. «المنافقون، المنافقات»
2- بعضى از منافقان نقش رهبر دارند و بعضى ديگر، تأثيرپذيرند. «بعضهم من بعض» (نفاق داراى مراتبى است)
3- اهلِ نفاق با درجات مختلفشان، اصول و عملكردهاى مشتركى دارند. «بعضهم من بعض»
4- منافقان، هرچند سوگند بخورند كه از شمايند، باور نكنيد، زيرا آنان جزء باند خودشانند. «بعضهم من بعض»
5 - ميان منافقان رابطه‏اى قوى مى‏باشد. «بعضهم من بعض»
6- اشاعه‏ى فحشا و دعوت به منكرات و نهى از خوبى‏ها، نشانه‏ى نفاق است. «يأمرون بالمنكر و ينهون عن المعروف»
7- در فرهنگ منافقان، خير رسانى وجود ندارد. «يقبضون ايديهم»
8 - تركِ امر به معروف، نهى از منكر و انفاق در راه خدا، نشانه‏ى فراموش كردن خداست. «نسوا اللَّه»
9- محروميّت از لطف الهى و فراموش شدن، نتيجه‏ى فراموش كردن خداوند است. «فنسيهم»
10- كيفرهاى الهى، با كردار انسان متناسب است. «نسوااللَّه فنسيهم»
11- منافقان در محاسبات خود، مردم را در نظر مى‏گيرند، نه خدا را. «نسوااللَّه»
12- نفاق و دوروئى، فسق است. «هم الفاسقون»





۲۹ شهریور ۱۳۹۰
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم)
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام: ۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی
- ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور
- جوزپ گواردیولا
گروه:
- كاربران بلاک شده
سوره توبه
آیه 68

--------------------------------------------
آيه
وَعَدَ اللَّهُ الْمُنَفِقِينَ وَالْمُنَفِقَتِ وَالْكُفَّارَ نَارَ جَهَنَّمَ خَلِدِينَ فِيهَا هِىَ حَسْبُهُمْ وَلَعَنَهُمُ اللَّهُ وَلَهُمْ عَذَابٌ مُّقِيمٌ‏
----------------------------------------------
ترجمه
خداوند به مردان و زنان منافق و به كافران، وعده‏ى آتش دوزخ را داده، كه پيوسته در آن خواهند بود. آن (دوزخ) برايشان بس است و خداوند آنان را لعنت كرده (واز لطف خويش دور ساخته) و برايشان عذابى پايدار است.
----------------------------------------------
پيام ها
1- زن و مرد در برابر تكاليف الهى مساوى هستند. «المنافقين و المنافقات»
2- كيفرهاى الهى نتيجه عملكرد خود ما ومقابله به مثل است. (در آيه 65، منافقان مسلمانان را به بازى گرفته و استهزا مى‏كردند، در اين آيه خداوند با كلمه‏ى «وعد» و «حسبهم» كه نشانه‏ى وعده به خوبى و كفايت رضايت‏بخش است، به نوعى آنان را استهزا و تحقير كرده است)
3- وعده‏ى دوزخ، ابتدا براى منافقان است، سپس كافران. «وعد اللّه المنافقين و المنافقات والكفّار»
4- منافقان، هرچند در دنيا خود را در كنار مؤمنان جاى دهند، ولى در آخرت، در رديف كفّار خواهند بود. «المنافقين... والكفّار»
5 - دوزخ، مجموعه‏ى هرگونه رنج و بلاست، پس براى منافقان و كافران كافى است. «هى حسبهم»





۲۹ شهریور ۱۳۹۰
     
برو به صفحه
این عنوان قفل شده است!

اختیارات
شما می‌توانید مطالب را بخوانید.
شما نمی‌توانید عنوان جدید باز کنید.
شما نمی‌توانید به عنوان‌ها پاسخ دهید.
شما نمی‌توانید پیام‌های خودتان را ویرایش کنید.
شما نمی‌توانید پیام‌های خودتان را حذف کنید.
شما نمی‌توانید نظرسنجی اضافه کنید.
شما نمی‌توانید در نظرسنجی‌ها شرکت کنید.
شما نمی‌توانید فایل‌ها را به پیام خود پیوست کنید.
شما نمی‌توانید پیام بدون نیاز به تایید بزنید.

فعالترین کاربران ماه انجمن
فعالیترین کاربران سایت
اعضای جدید سایت
جدیدترین اعضای فعال
تعداد کل اعضای سایت
اعضای فعال
۱۷,۹۴۴
اعضای غیر فعال
۱۴,۳۶۳
تعداد کل اعضاء
۳۲,۳۰۷
پیام‌های جدید
بحث آزاد در مورد بارسا
انجمن عاشقان آب‍ی و اناری
۵۸,۲۰۵ پاسخ
۸,۴۲۴,۸۳۶ بازدید
۳ روز قبل
Salehm
بحث در مورد تاپیک های بخش سرگرمی
انجمن سرگرمی
۴,۶۶۵ پاسخ
۵۴۹,۶۲۰ بازدید
۴ روز قبل
ali
هرچه می خواهد دل تنگت بگو...
انجمن مباحث آزاد
۷۶,۴۹۴ پاسخ
۱۱,۶۸۶,۱۱۴ بازدید
۵ روز قبل
یا لثارات الحسن
برای آشنایی خودتون رو معرفی کنید!
انجمن مباحث آزاد
۷,۶۴۳ پاسخ
۱,۲۴۶,۳۴۱ بازدید
۵ روز قبل
Activated PC
آموزش و ترفندهای فتوشاپ
انجمن علمی و کاربردی
۱۳۵ پاسخ
۴۴,۹۹۹ بازدید
۵ روز قبل
RealSoftPC
جام جهانی ۲۰۲۲
انجمن فوتبال ملی
۲۳ پاسخ
۲,۰۹۳ بازدید
۶ روز قبل
Crack Hints
موسیقی
انجمن هنر و ادبیات
۵,۱۰۱ پاسخ
۱,۰۲۳,۴۴۲ بازدید
۷ روز قبل
Activated soft
علمی/تلفن هوشمند/تبلت/فناوری
انجمن علمی و کاربردی
۲,۴۱۹ پاسخ
۴۳۸,۳۱۸ بازدید
۱۴ روز قبل
javibarca
مباحث علمی و پزشکی
انجمن علمی و کاربردی
۱,۵۴۷ پاسخ
۷۴۹,۸۰۰ بازدید
۱ ماه قبل
رویا
مســابــقـه جــــذاب ۲۰ ســــوالـــــــــــــــــــی
انجمن سرگرمی
۲۳,۶۵۸ پاسخ
۲,۲۱۲,۰۸۲ بازدید
۱ ماه قبل
رویا
اسطوره های بارسا
انجمن بازیکنان
۳۴۳ پاسخ
۸۶,۵۵۲ بازدید
۶ ماه قبل
jalebamooz
تغییرات سایت
انجمن اتاق گفتگوی اعضاء و ناظران
۱,۵۵۷ پاسخ
۲۷۸,۰۴۶ بازدید
۱۱ ماه قبل
یا لثارات الحسن
حاضرین در سایت
۲۷۱ کاربر آنلاین است. (۱۷۲ کاربر در حال مشاهده تالار گفتمان)

عضو: ۰
مهمان: ۲۷۱

ادامه...
هرگونه کپی برداری از مطالب این سایت، تنها با ذکر نام «اف سی بارسلونا دات آی آر» مجاز است!