به اولین سایت تخصصی هواداران بارسلونا در ایران خوش آمدید. برای استفاده از تمامی امکانات سایت، ثبت نام کنید و یا با نام کاربری خود وارد شوید!

شناسه کاربری:
کلمه عبور:
ورود خودکار

نحوه فعالیت در انجمن‌های سایت
دوستان عزیز توجه کنید که تا زمانی که با نام کاربری خود وارد نشده باشید، تنها می‌توانید به مشاهده مطالب انجمن‌ها بپردازید و امکان ارسال پیام را نخواهید داشت. در صورتی که تمایل دارید در مباحث انجمن‌های سایت شرکت نمایید، در سایت عضو شده و با نام کاربری خود وارد شوید.

پیشنهاد می‌کنیم که قبل از هر چیز، با مراجعه به انجمن قوانین و شرح وظایف ضمن مطالعه قوانین سایت، با نحوه اداره و گروه‌های فعال در سایت و همچنین شرح وظایف و اختیارات آنها آشنا شوید. به علاوه دوستان عزیز بهتر است قبل از آغاز فعالیت در انجمن‌ها، ابتدا خود را در تاپیک برای آشنایی (معرفی اعضاء) معرفی نمایند تا عزیزان حاضر در انجمن بیشتر با یکدیگر آشنا شوند.

همچنین در صورتی که تمایل دارید در یکی از گروه‌های کاربری جهت مشارکت در فعالیت‌های سایت عضو شوید و ما را در تهیه مطالب مورد نیاز سایت یاری نمایید، به تاپیک اعلام آمادگی برای مشارکت در فعالیت‌های سایت مراجعه نموده و علائق و توانایی های خود را مطرح نمایید.
تاپیک‌های مهم انجمن
در حال دیدن این عنوان: ۱ کاربر مهمان
این عنوان قفل شده است!
     
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم)
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام: ۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی
- ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور
- جوزپ گواردیولا
گروه:
- كاربران بلاک شده
سوره توبه
آیه 49

--------------------------------------------
آيه
وَمِنْهُم مَّن يَقُولُ ائْذَن لِّى وَلَا تَفْتِنِّى أَلَا فِى الْفِتْنَةِ سَقَطُواْ وَإِنَّ جَهَنَّمَ لَمُحيطَةٌ بِالْكَفِرِينَ‏
---------------------------------------------
ترجمه
و برخى از آنان (بهانه‏جويانِ ترسو) مى‏گويند: به من اجازه بده (به جبهه نيايم) و مرا (به گناه و) فتنه مينداز. آگاه باشيد كه اينان در فتنه (و گناه) سقوط كرده‏اند و همانا جهنّم بر كافران احاطه دارد.
---------------------------------------------
نکته ها
يكى از بزرگان قبيله‏ى بنى‏سلمه كه از منافقان بود، از رسول خدا اجازه خواست تا به جنگ تبوك نيايد و بهانه‏اش اين بود كه اگر چشمم به زنان رومى بيفتد، فريفته شده، به گناه مى‏افتم. حضرت اجازه داد. اين آيه نازل شد و او را به خاطر عدم شركت در جبهه، گناهكار و در فتنه افتاده دانست. پيامبرصلى الله عليه وآله او را از رياست قبيله بركنار و بُشربن‏براء را كه سخاوتمند و خوش اخلاق بود، به جاى او نصب كرد. [77]
________________________________

77) تفسير نمونه.
-----------------------------------------------
پيام ها
1- فرماندهى كل قوا، از مسئوليّت‏هاى پيامبر و رهبر در جامعه‏ى اسلامى است. «منهم من يقول ائذن لى»
2- منافقان بى‏ادب، رسول خدا را عامل فتنه مى‏پنداشتند. «ائذن‏لى و لاتفتنّى»
3- در بينش منافقان، جهاد در راه خدا، بلا و گرفتارى است. «و لا تفتنّى»
4- جنگ، بوته‏ى فتنه و آزمايش است.«و لا تفتنّى»
5 - بعضى منافقان براى فريب متديّنين، از عنوان‏ها و مسائل مذهبى استفاده مى‏كنند. «و لا تفتنّى» (به اسم نگاه نكردن به دخترانِ رومى، فرمان خدا و رسول را زير پا مى‏گذارند!)
6- آنان كه از فتنه‏ى جنگ نگران و گريزانند، در فتنه‏ى بالاترى خواهند افتاد. «اَلا فى الفتنة سقطوا»
7- فرار از آزمايش الهى، امكان ندارد. [78] با آنكه گفتند:«لاتفتّنى»امّا به فتنه گرفتار شدند. «فى الفتنة سقطوا»
8 - بهانه‏گيرى منافقانه براى فرار از جهاد، مايه‏ى كفر است. «ائذن‏لى... كافرين»
9- احاطه‏ى جهنّم بر كافران، به خاطر احاطه‏ى گناه بر وجود آنان است. [79] «محيطة»
__________________________________
78) اَحَسِبَ الناس ان يُتركوا ان يقولوا آمنّا وهم لايُفتنون». عنكبوت، 2.
79) در جاى ديگر مى‏خوانيم: »مَن كَسب سيّئةً واحاطت‏به خطيئتُه فاولئك اصحاب النّار« بقره، 81.





۲۹ شهریور ۱۳۹۰
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم)
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام: ۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی
- ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور
- جوزپ گواردیولا
گروه:
- كاربران بلاک شده
سوره توبه
آیه 50

--------------------------------------------
آيه
إِن تُصِبْكَ حَسَنَةٌ تَسُؤْهُمْ وَإِن تُصِبْكَ مُصِيبَةٌ يَقُولُواْ قَدْ أَخَذْنَآ أَمْرَنَا مِن قَبْلُ وَيَتَوَلَّواْ وَّهُمْ فَرِحُونَ‏
----------------------------------------------
ترجمه
اگر به تو نيكى رسد (و پيروز شوى،) منافقان را ناراحت مى‏كند، ولى اگر به تو مصيبتى وشكستى برسد، مى‏گويند: ما چاره‏ى‏خويش را از قبل انديشيده‏ايم (واين را پيش‏بينى مى‏كرديم) و بر مى‏گردند، در حالى كه خوشحالند.
---------------------------------------------
پيام ها
1- پيامبر ورهبر، سيماى نظام اسلامى وامّت است. «تُصبك» به جاى «تصبكم»
2- هر كه از كاميابى ديگران رنج مى‏برد، حسد و خوى منافقانه دارد. «ان تصبك حسنة تسؤهم»
3- دوستان و دشمنان خود را هنگام سختى‏ها و حوادث تلخ و شيرين بشناسيم. «ان تصبك حسنة تسؤهم...»
4- در جنگ‏هاى پيامبر، هم پيروزى وجود داشت وهم شكست. «حسنة...مصيبة»
5 - منافقان فرصت‏طلب، از ناگوارى‏هاى مسلمانان به نفع مقاصد خود، سوء استفاده و از تيزهوشى و آينده‏نگرى خود تبليغ مى‏كنند. «اخذنا امرنا من قبل»





۲۹ شهریور ۱۳۹۰
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم)
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام: ۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی
- ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور
- جوزپ گواردیولا
گروه:
- كاربران بلاک شده
سوره توبه
آیه 51

--------------------------------------------
آيه
قُل لَّن يُصِيبَنَآ إِلَّا مَا كَتَبَ اللَّهُ لَنَا هُوَ مَوْلَنَا وَعَلَى اللَّهِ فَلْيَتَوَكَّلِ الْمُؤْمِنُونَ‏
-------------------------------------------
ترجمه
بگو: هرگز جز آنچه خداوند براى ما مقرّر كرده است، به ما نخواهد رسيد. او مولاى ماست و مؤمنان بايد تنها بر خداوند توكّل كنند.
-----------------------------------------------
پيام ها
1- رهبر و امّت در غم و شادى شريك همند. آيه‏ى قبل «تصبك » اينجا «يصيبنا»
2- ما مأمور به تكليفيم، نه ضامن نتيجه. جهاد مى‏كنيم، ولى مقدّرات به دست خداست. «الاّ ما كتب اللَّه لنا»
3- مؤمنان واقعى حتّى سختى‏هاى جبهه را در راستاى منافع و مصالح خود مى‏بينند. «كتب اللَّه لنا»
4- مقدّرات انسان، از پيش نوشته شده است.«كتب اللَّه لنا»
5 - آنچه خداوند براى مؤمن مقدّر كرده خير است، چون مولى براى بنده‏اش، بد نمى‏نويسد. «كتب اللَّه لنا هو مولينا»
6- مؤمن، خود را تحت ولايت خدا مى‏داند. « هو مولينا»
7- بالاترين درجه‏ى توحيد، حركت در مدار قانون الهى و سپردن سرنوشت به دست خداى حكيم است.«هو مولينا»
8 - تنها بايد بر خدا تكيه كرد. «على اللَّه»
9- شرط ايمان، توكّل بر خداست. «فليتوكّل المؤمنون»




۲۹ شهریور ۱۳۹۰
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم)
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام: ۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی
- ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور
- جوزپ گواردیولا
گروه:
- كاربران بلاک شده
سوره توبه
آیه 52

--------------------------------------------
آيه
قُلْ هَلْ تَرَبَّصُونَ بِنآ إِلَّا إِحْدَى الْحُسْنَيَيْنِ وَنَحْنُ نَتَرَبَّصُ بِكُمْ أَن يُصِيبَكُمُ اللَّهُ بِعَذَابٍ مِّنْ عِندِهِ أَوْ بِأَيْدِينَا فَتَرَبَّصُواْ إِنَّا مَعَكُم مُّتَرَبِّصُونَ‏
--------------------------------------------
ترجمه
(اى پيامبر! به منافقان) بگو: آيا براى ما جز يكى از دو نيكى (فتح يا شهادت) را انتظار داريد؟ ولى ما منتظريم كه عذاب خداوند يا از سوى خودش يا به دست ما به شما برسد. پس شما منتظر باشيد، ما نيز با شما در انتظار مى‏مانيم.
------------------------------------------------
نکته ها
اين آيه، توضيحى بر آيه‏ى قبل است كه خدا را مولاى مؤمنان دانست، خدايى كه جز خير نمى‏نويسد و حتّى اگر شهادت هم مقرّر كند، خير وخوبى است.
امام باقرعليه السلام در تفسير «احدى الحسنيين» فرمودند: مراد يا مرگ در راه خدا و يا درك ظهور امام زمان‏عليه السلام است. [80]
_______________________________
80) كافى، ج 8، ص 286.
-----------------------------------------------
پيام ها
1- بايد ديدگاه «احدى الحسنيين» را براى دوست ودشمن، تبيين وتبليغ كرد. «قل»
2- ارزشها و ملاك‏هاى ارزش‏گذارى، در بينش مؤمنان و منافقان متفاوت است. «احدى الحسنيين» در ديد اهل ايمان، رفتن يا ماندن مهم نيست، مهم در خط بودن است، لذا فتح يا شهادت، هر دو پيروزى است.
3- منافقان، اگر در جنگ ودرگيرى با نظام اسلامى كشته شوند، دوزخى‏اند و اگر بدون جنگ هم بميرند، اهل دوزخ‏اند. پس به دست مؤمنان، يا از سوى خدا گرفتار عذاب مى‏شوند. «من عنده او بايدينا»
4- مؤمن، به هدف ونتيجه‏ى كار يقين دارد. «فتربّصوا انّا معكم متربّصون»






۲۹ شهریور ۱۳۹۰
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم)
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام: ۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی
- ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور
- جوزپ گواردیولا
گروه:
- كاربران بلاک شده
سوره توبه
آیه 53

--------------------------------------------
آيه
قُلْ أَنْفِقُواْ طَوْعاً أَوْ كَرْهاً لَّن يُتَقَبَّلَ مِنكُمْ إِنَّكُمْ كُنتُمْ قَوْماً فَسِقِينَ‏
------------------------------------------
ترجمه
(به منافقانى كه به جاى حضور در جبهه، قصد كمك مالى دارند) بگو: چه از روى علاقه انفاق كنيد وچه از روى كراهت، هرگز از شما پذيرفته نخواهد شد، زيرا شما قومى فاسق بوده‏ايد.
-----------------------------------------
نکته ها
به گفته‏ى تفاسير، منافقانى كه در جنگ تبوك شركت نكردند، مى‏خواستند با كمك مالى به جبهه، خود را شريك پيروزى بدانند.
قبول نشدن انفاق منافقان، يا به اين معنى است كه در دنيا كمك‏هاى مالى از آنان دريافت نمى‏شود، يا آنكه در آخرت پاداشى ندارند.
-----------------------------------------
پيام ها
1- انفاق تنها براى سير كردن شكم نيست، اصلاح روح و رشد معنوى هم مورد نظر اسلام است. «انفقوا طوعاً او كرهاً»
2- روح، نيّت و باطن افراد، در ارزش اعمالشان اثر دارد. منافقى كه از پيروزى مسلمانان ناراحت و از آسيب رسيدن به آنان خوشحال مى‏شود، اعمالش با اين آلودگى باطن، بى‏اثر است. «انفقوا... لن يُتقبّل»
3- خدمات وانفاق‏هاى منافقان، بى‏ارزش است وحبط مى‏شود. «انفقوا...لن‏يُتقبّل»
4- هر كمكى را از هر كسى قبول نكنيم. «لن يتقبّل منكم»
5 - شرط قبولى اعمال، تقوا و پاكدلى است و مسائل سياسى، اجتماعى، عبادى و اخلاقى با هم پيوند دارند. «لن يُتقبّل... كنتم قوماً فاسقين»
6- فسق، مانع قبولى اعمال است. «انّكم ... فاسقين»





۲۹ شهریور ۱۳۹۰
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم)
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام: ۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی
- ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور
- جوزپ گواردیولا
گروه:
- كاربران بلاک شده
سوره توبه
آیه 54

--------------------------------------------
آيه
وَمَا مَنَعَهُمْ أَن تُقْبَلَ مِنْهُمْ نَفَقَتُهُمْ إِلَّآ أَنَّهُمْ كَفَرُواْ بِاللَّهِ وَبِرَسُولِهِ وَ لَايَأْتُونَ الصَّلَو ةَ إِلَّا وَهُمْ كُسَالَى‏ وَلَايُنفِقُونَ إِلَّا وَهُمْ كَرِهُونَ‏
------------------------------------------
ترجمه
و چيزى منافقان را از پذيرفته شدن انفاقشان منع نكرد، جز اينكه به خدا و پيامبرش كافر شدند و نماز را جز از روى كسالت و بى‏حالى به جا نمى‏آورند و جز از روى كراهت و بى‏ميلى انفاق نمى‏كنند.
----------------------------------------
نکته ها
در آيه‏ى قبل، به صورت فرض بيان شد كه منافقان، چه با علاقه و چه از روى بى‏ميلى اگر انفاق كنند، پذيرفته نيست. اينجا صورت واقعى و وجود خارجى را بيان مى‏كند كه انفاقشان از روى كراهت است، نه علاقه.
از امتيازات درآمدهاى دولت اسلامى از قبيل خمس، زكات، صدقات و انفاقات بر ديگر درآمدهاى دولتى، موارد ذيل است:
1- افراد، با اراده و انتخاب و بر اساس وجدان دينى مى‏پردازند.
2- بدون ترس و با قصد قربت مى‏پردازند.
3- پرداخت‏هاى مالى را غنيمت و ذخيره‏ى قيامت مى‏دانند.
4- گيرنده‏ى مال را عالِم عادل انتخاب مى‏كنند.
5 - مورد مصرف را مى‏دانند و زير نظر دارند.
6- ساده‏زيستى را شرط گيرنده مى‏دانند و خدا را شكر مى‏كنند.
-------------------------------------------
پيام ها
1- با كفر، كسالت و كراهت، اعمال خير پذيرفته نيست. «ما منعهم ان تقبل منهم نفقاتهم...»
2- خداوند در قرآن، بارها منافق را كافر دانسته است. «انّهم كفروا»
3- متخلّفان از جنگ تبوك، به ظاهر مسلمان ولى در باطن كافرند. «انّهم كفروا»
4- ارزش‏دهنده به كارها، نيّت و نشاط و عشق است. آرى انگيزه مهّم است، نه حركات فيزيكى! [81] «كُسالى‏، كارهون»
5 - هدف اسلام از انفاق، رشد انتخابى ومعنوى است، نه تنها سير كردن شكم. زيرا با كمك منافقين شكم‏هايى سير مى‏شود، امّا رشد معنوى براى كمك كننده حاصل نمى‏شود. «كفروا باللّه... و هم كارهون»
6- از نشانه‏هاى نفاق، نماز با كسالت، «كُسالى‏» وانفاق با كراهت است. «كارهون»
_____________________________
81) در داستان يوسف، زليخا تمام درها را با دست خود بست و از يوسف كام خواست. اما يوسف‏عليه السلام به سوى در فرار كرد و زن هم به دنبال او مى‏دويد. در اين صحنه يوسف و زليخا از نظر ظاهر و حركات فيزيكى، هردو مى‏دويدند، امّا انگيزه‏ى يكى فرار از گناه و انگيزه‏ى ديگرى گناه كردن بود. و اين است معناى نقش نيّت و انگيزه در اعمال انسان.





۲۹ شهریور ۱۳۹۰
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم)
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام: ۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی
- ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور
- جوزپ گواردیولا
گروه:
- كاربران بلاک شده
سوره توبه
آیه 55

--------------------------------------------
آيه
فَلَا تُعْجِبْكَ أَمْوَ لُهُمْ وَلَا أَوْلَدُهُمْ إِنَّمَا يُرِيدُ اللَّهُ لِيُعَذِّبَهُم بِهَا فِى الْحَيَو ةِ الدُّنْيَا وَتَزْهَقَ أَنفُسُهُمْ وَهُمْ كَفِرُونَ
-------------------------------------------
ترجمه
پس اموال و فرزندان منافقان تو را به شگفتى نيندازد. جز اين نيست كه خداوند مى‏خواهد به اين وسيله آنان را در زندگى دنيا عذاب كند و جانشان در حال كفر، خارج شود.
------------------------------------------
نکته ها
«تَزهَق» به معناى خارج شدن همراه با دشوارى و تأسّف و حسرت است.
نهى خدا از تعجّب، دليل بر وجود اين تعجّب در پيامبر نيست، بلكه جنبه‏ى پيشگيرى دارد.
در نهج‏البلاغه، لحظات جان دادن گروهى ترسيم شده است كه اموالشان در آن هنگام، در برابر چشمشان جلوه مى‏كند و از اينكه آنها را مى‏گذارند و مى‏روند، عذاب مى‏كشند. [82]
راههاى عذاب شدن به وسيله‏ى مال از اين قبيل است: عذاب در تهيّه آن، در نگهدارىِ آن از سرقت و حريق و مردم حسود، به جا گذاشتن و رفتن هنگام جان دادن، پاسخگويى در قيامت براى چگونگى تهيّه و مصرف آن.
_____________________________
82) نهج‏البلاغه، خطبه 108.
-------------------------------------------
پيام ها
1- مؤمنان معاصر پيامبر در مقايسه با منافقان، در ضعف مالى بودند. «فلا تعجبك اموالهم...»
2- چه بسيار نعمت‏هايى كه در باطن نقمت است و چه بسا توان‏هاى اقتصادى كه وسيله‏ى نابودى و بدبختى مى‏شود.«ليعذّبهم بها»
3- به ذلّت كشاندن ثروتمندانِ منافق، از سنّت‏هاى الهى است.«ليعذّبهم بها»
4- عذاب الهى تنها در آخرت نيست، در دنيا هم وجود دارد. «فى الحياة الدنيا»
5 - مرگ، جدايى روح از بدن است، نه نيست و فانى شدن. «تَزهق»
6- جان منافق، ارزش گرفتن ندارد، خود خارج مى‏شود. «تَزهق»
7- منافقِ ثروتمند، سخت جان مى‏دهد. «تزهق انفسهم»
8 - مال و اولاد فراوانت منافقان، زمينه‏ى كافر مردن آنان است. «فلا تعجبك اموالهم... تزهق انفسهم و هم كافرون»
9- به عاقبت امور توجّه كنيد، نه به جلوه‏هاى آن. «فلا تعجبك اموالهم... تزهق انفسهم و هم كافرون»





۲۹ شهریور ۱۳۹۰
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم)
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام: ۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی
- ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور
- جوزپ گواردیولا
گروه:
- كاربران بلاک شده
سوره توبه
آیه 56

--------------------------------------------
آيه
وَ يَحْلِفُونَ بِاللَّهِ إِنَّهُمْ لَمِنكُمْ وَمَا هُم مِّنكُمْ وَلَكِنَّهُمْ قَوْمٌ يَفْرَقُونَ‏
-------------------------------------------
ترجمه
منافقان به خدا قسم مى‏خورند كه همانا آنان از شمايند، در حالى كه (دروغ مى‏گويند و) از شما نيستند، بلكه آنان گروهى هستند كه (از شما) مى‏ترسند (يا ميان دل و زبان و عملشان جدايى است).
------------------------------------------
نکته ها
«يَفرَقون»، به معناى شدّت خوف است، گويى قلبشان از ترس متلاشى مى‏شود.
------------------------------------------
پيام ها
1- يكى از ابزار كار منافقان، سوگند دروغ است. «يحلفون»
2- در قبول توبه‏ى منافق و باور كردن ادّعايش عجله نكنيد، چون آنان دروغگويند. «و ما هم منكم»
3- افشاى چهره‏ى منافقان لازم است. «و ما هم منكم»
4- ترس و وحشت قلبى، از نشانه‏هاى ديگر منافقان است. «قوم يفرقون»




۲۹ شهریور ۱۳۹۰
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم)
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام: ۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی
- ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور
- جوزپ گواردیولا
گروه:
- كاربران بلاک شده
سوره توبه
آیه 57

--------------------------------------------
آيه
لَوْ يَجِدُونَ مَلْجَاً أوْ مَغَرَتٍ أَوْ مُدَّخَلًا لَّوَلَّوْاْ إِلَيْهِ وَهُمْ يَجْمَحُونَ‏
--------------------------------------------
ترجمه
اگر (منافقان) پناهگاه يا غارها يا گريزگاهى بيابند، البتّه شتابان به آن روى‏مى‏آورند.
---------------------------------------------
نکته ها
«مَلجَأ»، پناهگاه است و «مَغارات»، جمع «مَغارة» به معناى غار. «مُدّخل» راه پنهان و نقب گونه‏ى زيرزمينى است. «يَجمحون» از «جماح» به معناى حركت شتابانى است كه نتوان جلوى آن را گرفت، و به اسب چموش، «جموح» مى‏گويند.
منافقان يا از ترس، اظهار ايمان مى‏كنند، يا از روى طمع به مال و مقام. آيه گروه اوّل را مى‏گويد. [83]
_____________________________
83) تفسير اطيب‏البيان.
--------------------------------------------
پيام ها
1- منافق، هراسان و در پى فرصت است تا از وضع موجود بگريزد.«لو يجدون ...»
2- محيط جامعه‏ى اسلامى براى منافقان، قابل تحمّل نيست. «لو يجدون ...»
(زندگى منافقان آوارگى است و با مسلمانان زندگى اضطرارى دارند)
3- رنج واضطراب منافقان در جامعه‏ى اسلامى، با وجود داشتن مال و فرزند، نمونه‏اى از عذاب دنيوى آنان است. در دو آيه قبل فرمود: «يريد اللّه ليعذّبهم بها فى الحيوة الدنيا» و در اين آيه مى‏فرمايد: «لو يجدون»
4- منافقان در جنگ و گريزشان با مؤمنان، تيز و چابك‏اند. «يجمحون»





۲۹ شهریور ۱۳۹۰
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم)
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام: ۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی
- ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور
- جوزپ گواردیولا
گروه:
- كاربران بلاک شده
سوره توبه
آیه 58

--------------------------------------------
آيه
وَمِنْهُم مَّن يَلْمِزُكَ فِى الصَّدَقَتِ فَإِنْ أُعْطُواْ مِنْهَا رَضُواْ وَإِن لَّمْ يُعْطَوْاْ مِنْهَا إِذَا هُمْ يَسْخَطُونَ
-----------------------------------------------
ترجمه
و بعضى از منافقان در صدقات (تقسيم زكات)، به تو عيب مى‏گيرند. پس اگر چيزى از آن (اموال) به آنان داده شود، راضى مى‏شوند (و تو را عادل مى‏شمارند)، ولى اگر چيزى به آنان داده نشود، به ناگاه آنان خشمگين مى‏شوند (و تو را به بى‏عدالتى متّهم مى‏كنند).
---------------------------------------------
نکته ها
«لَمز»، عيب‏جويى روبروست و اگر پشت سر عيب‏جويى كنند، «هَمز» است.
شخصى كه بعدها رهبر خوارج و مارقين شد، در تقسيم غنايم جنگ حُنين به پيامبرصلى الله عليه وآله اعتراض كرد و گفت: به عدالت رفتار كن!!
حضرت فرمود: چه كسى از من عادل‏تر است؟ عمر خواست به خاطر اين جسارت او را بكشد، پيامبرصلى الله عليه وآله فرمود: رهايش كنيد، او پيروانى خواهد داشت كه چنان عبادت كنند كه شما عبادت‏هاى خويش را نسبت به آنها ناچيز خواهيد شمرد (اشاره به عبادت‏هاى خشك و بى‏ولايت آنان). با آن همه عبادت از دين خارج مى‏شوند، همچون خروج تير از كمان. سرانجام آن شخص در جنگ نهروان به دست على‏عليه السلام به هلاكت رسيد.
-----------------------------------------
پيام ها
1- منافق، حتّى نسبت به پيامبرصلى الله عليه وآله نيش مى‏زند و جسارت مى‏كند. «يلمزك»
2- لبه‏ى تيز حملات منافقان و تبليغات سوء آنان، رهبرى است. «يلمزك»
3- همه‏ى اصحاب پيامبرصلى الله عليه وآله عادل نبوده‏اند. «و منهم من يلمزك»
4- مسئولان نظام اسلامى نبايد تحت تأثير عيب‏جويى‏هاى منافقان قرار گيرند.«و منهم من يلمزك»
5 - تقسيم اموال عمومى، چنان دقيق و حسّاس است كه گاهى پيامبر را هم متّهم مى‏كنند. «يلمزك فى الصدقات»
6- آغاز برخى انحراف‏ها، بى‏ادبى و جسارت به رهبر است كه از خودخواهى سرچشمه مى‏گيرد. (با توجّه به شأن نزول)
7- انگيزه‏ى انتقادها، گاهى منافع شخصى است، نه دلسوزى. «فان اعطوا»
8 - سياست گذارى امور مالى و اقتصادى جامعه اسلامى، از شئون پيامبر و از اختيارات رهبر است. «فان اعطوا... و ان لم يعطوا»
9- منافق به حقّ خود قانع نيست، خودخواه وبى‏منطق است. «فان اعطوا منها رضوا و ان لم يعطوا... يسخطون»
10- كينه و دشمنى و طعن و قضاوت به ناحقِ بعضى مردم، به خاطر از دست دادن منافع مادّى و شخصى است. [84] «و ان لم يعطوا...يسخطون» (آرى، ريشه‏ى بعضى تحليل‏هاى نادرست، انگيزه‏هاى درونى است)
______________________________
84) امام صادق‏عليه السلام فرمود: بيش از دو سوّم مردم اين گونه مى‏باشند. كافى، ج‏2، ص 228.




۲۹ شهریور ۱۳۹۰
     
برو به صفحه
این عنوان قفل شده است!

اختیارات
شما می‌توانید مطالب را بخوانید.
شما نمی‌توانید عنوان جدید باز کنید.
شما نمی‌توانید به عنوان‌ها پاسخ دهید.
شما نمی‌توانید پیام‌های خودتان را ویرایش کنید.
شما نمی‌توانید پیام‌های خودتان را حذف کنید.
شما نمی‌توانید نظرسنجی اضافه کنید.
شما نمی‌توانید در نظرسنجی‌ها شرکت کنید.
شما نمی‌توانید فایل‌ها را به پیام خود پیوست کنید.
شما نمی‌توانید پیام بدون نیاز به تایید بزنید.

فعالترین کاربران ماه انجمن
فعالیترین کاربران سایت
اعضای جدید سایت
جدیدترین اعضای فعال
تعداد کل اعضای سایت
اعضای فعال
۱۷,۹۴۴
اعضای غیر فعال
۱۴,۳۶۳
تعداد کل اعضاء
۳۲,۳۰۷
پیام‌های جدید
بحث آزاد در مورد بارسا
انجمن عاشقان آب‍ی و اناری
۵۸,۲۰۵ پاسخ
۸,۴۲۴,۷۴۵ بازدید
۳ روز قبل
Salehm
بحث در مورد تاپیک های بخش سرگرمی
انجمن سرگرمی
۴,۶۶۵ پاسخ
۵۴۹,۶۱۹ بازدید
۴ روز قبل
ali
هرچه می خواهد دل تنگت بگو...
انجمن مباحث آزاد
۷۶,۴۹۴ پاسخ
۱۱,۶۸۶,۰۵۶ بازدید
۵ روز قبل
یا لثارات الحسن
برای آشنایی خودتون رو معرفی کنید!
انجمن مباحث آزاد
۷,۶۴۳ پاسخ
۱,۲۴۶,۳۳۱ بازدید
۵ روز قبل
Activated PC
آموزش و ترفندهای فتوشاپ
انجمن علمی و کاربردی
۱۳۵ پاسخ
۴۴,۹۹۸ بازدید
۵ روز قبل
RealSoftPC
جام جهانی ۲۰۲۲
انجمن فوتبال ملی
۲۳ پاسخ
۲,۰۹۳ بازدید
۶ روز قبل
Crack Hints
موسیقی
انجمن هنر و ادبیات
۵,۱۰۱ پاسخ
۱,۰۲۳,۴۴۰ بازدید
۷ روز قبل
Activated soft
علمی/تلفن هوشمند/تبلت/فناوری
انجمن علمی و کاربردی
۲,۴۱۹ پاسخ
۴۳۸,۳۰۵ بازدید
۱۴ روز قبل
javibarca
مباحث علمی و پزشکی
انجمن علمی و کاربردی
۱,۵۴۷ پاسخ
۷۴۹,۷۹۹ بازدید
۱ ماه قبل
رویا
مســابــقـه جــــذاب ۲۰ ســــوالـــــــــــــــــــی
انجمن سرگرمی
۲۳,۶۵۸ پاسخ
۲,۲۱۲,۰۷۵ بازدید
۱ ماه قبل
رویا
اسطوره های بارسا
انجمن بازیکنان
۳۴۳ پاسخ
۸۶,۵۵۰ بازدید
۶ ماه قبل
jalebamooz
تغییرات سایت
انجمن اتاق گفتگوی اعضاء و ناظران
۱,۵۵۷ پاسخ
۲۷۸,۰۴۶ بازدید
۱۱ ماه قبل
یا لثارات الحسن
حاضرین در سایت
۲۱۸ کاربر آنلاین است. (۱۱۵ کاربر در حال مشاهده تالار گفتمان)

عضو: ۰
مهمان: ۲۱۸

ادامه...
هرگونه کپی برداری از مطالب این سایت، تنها با ذکر نام «اف سی بارسلونا دات آی آر» مجاز است!