به اولین سایت تخصصی هواداران بارسلونا در ایران خوش آمدید. برای استفاده از تمامی امکانات سایت، ثبت نام کنید و یا با نام کاربری خود وارد شوید!

شناسه کاربری:
کلمه عبور:
ورود خودکار

نحوه فعالیت در انجمن‌های سایت
دوستان عزیز توجه کنید که تا زمانی که با نام کاربری خود وارد نشده باشید، تنها می‌توانید به مشاهده مطالب انجمن‌ها بپردازید و امکان ارسال پیام را نخواهید داشت. در صورتی که تمایل دارید در مباحث انجمن‌های سایت شرکت نمایید، در سایت عضو شده و با نام کاربری خود وارد شوید.

پیشنهاد می‌کنیم که قبل از هر چیز، با مراجعه به انجمن قوانین و شرح وظایف ضمن مطالعه قوانین سایت، با نحوه اداره و گروه‌های فعال در سایت و همچنین شرح وظایف و اختیارات آنها آشنا شوید. به علاوه دوستان عزیز بهتر است قبل از آغاز فعالیت در انجمن‌ها، ابتدا خود را در تاپیک برای آشنایی (معرفی اعضاء) معرفی نمایند تا عزیزان حاضر در انجمن بیشتر با یکدیگر آشنا شوند.

همچنین در صورتی که تمایل دارید در یکی از گروه‌های کاربری جهت مشارکت در فعالیت‌های سایت عضو شوید و ما را در تهیه مطالب مورد نیاز سایت یاری نمایید، به تاپیک اعلام آمادگی برای مشارکت در فعالیت‌های سایت مراجعه نموده و علائق و توانایی های خود را مطرح نمایید.
تاپیک‌های مهم انجمن
در حال دیدن این عنوان: ۱ کاربر مهمان
این عنوان قفل شده است!
     
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم)
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام: ۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی
- ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور
- جوزپ گواردیولا
گروه:
- كاربران بلاک شده
سوره انفال
آیه 75

-------------------------------------------
آيه
وَالَّذِينَ ءَامَنُواْ مِن بَعْدُ وَهَاجَرُواْ وَجَهَدُواْ مَعَكُمْ فَأُوْلَئِكَ مِنكُمْ وَ أُوْلُواْ الْأَرْحَامِ بَعْضُهُمْ أَوْلَى‏ بِبَعْضٍ فِى كِتَبِ اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ بِكُلِ‏ّ شَىْ‏ءٍ عَلِيمٌ‏
---------------------------------------------
ترجمه
و كسانى كه بعداً ايمان آورده و همراه شما هجرت و جهاد كردند، آنان از شمايند. و در قانون الهى، خويشاوندان نسبت به يكديگر اولويّت دارند. همانا خداوند به هر چيزى بسيار داناست.
--------------------------------------
نکته ها
يكى از مصاديق آيه، ارث است كه پيش از اسلام، گاهى ارث بر اساس پسرخواندگى و عهد و پيمان بود، ولى اسلام آن را بر محور خويشاوندى و ديندارى قرار داد.
در مسأله‏ى امامت و خلافت، ائمّه و علما بارها به اين آيه استناد كرده‏اند، و علاوه بر استدلال به علم، سابقه‏ى جهاد و تقوا، به خويشاوندى امام على عليه السلام با پيامبر صلى الله عليه وآله، براى اثبات امامت بلافصل آن جناب استدلال كرده‏اند. [575]
___________________________
575) تفاسير نمونه، اطيب البيان‏
-----------------------------------------
پيام ها
1- مؤمنان سابق و قديمى بايد كسانى را كه در آينده ايمان مى‏آورند و هجرت مى‏كنند، همانند خودشان مؤمنان حقيقى بدانند. «والّذين آمنوا من بعد... فاولئك منكم» آرى، آغوش جامعه اسلامى، به روى همه باز است ومسلمانى در مدار بسته و انحصارى نيست، گرچه سابقه مى‏تواند، امتيازات معنوى بيشترى را به دنبال داشته باشد.
2- مؤمنان خويشاوند، علاوه بر ولايت خويشاوندى بر يكديگر، ولايتى نيز در سايه‏ى ايمان، هجرت و جهاد نسبت به هم دارند. «و الّذين آمنوا... واولوا الارحام بعضهم أولى‏ ببعض»
3- در قانون الهى، ميان خويشاوندان نيز سلسله مراتب وجود دارد. «و اولوا الارحام بعضهم أولى ببعض»
4- هجرت، شرط ملحق شدن به مؤمنان حقيقى است. (هجرت، كليد تمركز و تشكّل نيروهاى خودى است) «هاجروا... فاولئك منكم»
«الحَمدُ لِلّه رَبِ‏ّ العالَمين»




۶ شهریور ۱۳۹۰
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم)
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام: ۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی
- ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور
- جوزپ گواردیولا
گروه:
- كاربران بلاک شده
فهرست آیات 1 تا 75 سوره انفال



توضیحات
آیه 1
آیه 2، 3
آیه 4
آیه 5
آیه 6
آیه 7
آیه 8
آیه 9
آیه 10
آیه 11
آیه 12
آیه 13، 14
آیه 15
آیه 16
آیه 17
آیه 18
آیه 19
آیه 20، 21
آیه 22
آیه 23
آیه 24
آیه 25
آیه 26
آیه 27
آیه 28
آیه 29
آیه 30
آیه 31
آیه 32
آیه 33
آیه 34
آیه 35
آیه 36
آیه 37
آیه 38
آیه 39
آیه 40
آیه 41
آیه 42
آیه 43
آیه 44
آیه 45
آیه 46
آیه 47
آیه 48
آیه 49
آیه 50، 51
آیه 52
آیه 53
آیه 54
آیه 55
آیه 56
آیه 57
آیه 58، 59
آیه 60
آیه 61
آیه 62
آیه 63
آیه 64
آیه 65
آیه 66
آیه 67
آیه 68، 69
آیه 70
آیه 71
آیه 72
آیه 73
آیه 74
آیه 75





۶ شهریور ۱۳۹۰
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم)
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام: ۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی
- ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور
- جوزپ گواردیولا
گروه:
- كاربران بلاک شده
سوره توبه
توضیحات


سيماى سوره‏ى توبه‏
اين سوره كه نهمين سوره‏ى قرآن كريم است، يكصد و بيست ونه آيه دارد و در سال نهم هجرى نازل شده است.(1) قسمت‏هايى از آن قبل از جنگ تبوك، بخشى در حال جنگ و قسمت ديگر، بعد از آن نازل شده است.
مشهورترين نام‏هاى اين سوره در روايات، «توبه» و «برائت» است. «توبه»، از آن جهت كه در اين سوره، بارها از توبه‏ى انسان و بازگشت لطف الهى سخن به ميان آمده است، و «برائت»، بدان جهت كه اين سوره با اعلام برائت از مشركان آغاز شده‏است.
برخى مفسّران به خاطر ارتباط مطالب اين سوره با سوره‏ى «انفال»، اين سوره را دنباله‏ى آن دانسته وگفته‏اند: به همين دليل نيازى به «بسم‏اللَّه الرحمن الرحيم» نداشته است، ولى به عقيده‏ى ما كه از اهل بيت پيامبرصلى الله عليه وآله گرفته‏ايم، اين سوره، مستقّل است و نداشتن «بسم اللَّه» به خاطر لحن قهرآميز آن نسبت به مشركين است، زيرا كلمه‏ى «بسم اللَّه»، نشان رحمت و امان است و اين سوره با اعلام تنفّر از مشركانِ پيمان شكن آغاز شده است. چنانكه حضرت على‏عليه السلام مى‏فرمايد: «بسم‏اللّه» براى امان دادن و برائت براى رفع امان است.(2)
در اهميّت اين سوره همين بس كه رسول خدا صلى الله عليه وآله فرمود: سوره‏هاى برائت و توحيد، همراه با هفتاد هزار صف از فرشتگان نازل شد.




۲۰ شهریور ۱۳۹۰
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم)
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام: ۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی
- ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور
- جوزپ گواردیولا
گروه:
- كاربران بلاک شده
سوره توبه
آیه 1

--------------------------------------------
آيه
بَرَآءَةٌ مِّنَ اللَّهِ وَرَسُولِهِ إِلَى الَّذِينَ عَهَدتُّم مِّنَ الْمُشْرِكِينَ‏
----------------------------------------------
ترجمه
(اين آيات اعلام جدائى و) بيزارى و برائتى است از سوى خدا و پيامبرش، نسبت به مشركانى كه با آنان پيمان بسته‏ايد.
----------------------------------------------
نکته ها
از اين كه براى اين سوره در روايات، نام‏هاى «برائت» و «توبه» آمده است، مى‏فهميم كه جزء سوره‏ى انفال نيست، بلكه سوره‏اى مستقلّ است.
از اين كه سوره، به دليل محتواى قهرآميزش بدون «بسم اللَّه» شروع شده است، مى‏فهميم كه «بسم اللَّه» در هر سوره، متعلّق به همان سوره و جزء آن است، نه آنكه به عنوان تشريفات ويا...، در اوّل هر سوره بيايد.
اعلام برائت، به خاطر پيمان‏شكنى كفّار بود كه در آيه‏ى 7 و 8 مطرح شده است، و گرنه قانون كلّى، مراعات پيمان‏هاست و تا طرفِ مقابل به پيمان وفادار باشد، بايد آن را نگهداشت. چنانكه در آيه‏ى 4 آمده است: «الاّ الّذينَ عاهَدتُم من المشركِينَ ثمّ لَم‏ينقُصوكم شيئاً ولم يُظاهروا عليكم اَحداً فاتّموا اليهم عهدهم الى مدّتهم» به ميثاقتان با مشركانى كه پيمان نشكسته و توطئه‏اى نكرده‏اند، تا آخرِ مدّت وفادار بمانيد. به علاوه مسلمانان به دليل ضعف، تن به آن قرارداد دادند، وگرنه خواسته‏ى مسلمانان، قلع و قمع هر چه سريعتر شرك است.
ماجراى اعلان اين آيات
در سال هشتم هجرى مكّه فتح شد، امّا مشركان همچنان براى انجام مراسم عبادى خود كه آميخته با خرافات و انحرافات بود، به مكّه مى‏آمدند. از جمله عاداتشان اين بود؛ لباسى را كه با آن طواف مى‏كردند، صدقه مى‏دادند. يك زن كه مى‏خواست طواف‏هاى بيشترى انجام دهد، چون ديگر لباسى نداشت، به اجبار كفّار برهنه طواف كرد و مردم به او نگاه مى‏كردند.
اين وضع براى پيامبر و مسلمانان كه در اوج قدرت بودند، غير قابل تحمّل بود. پيامبر منتظر فرمان خدا بود تا آنكه اين سوره در مدينه نازل شد. پيامبرصلى الله عليه وآله به ابوبكر مأموريت داد تا آياتى از آن را بر مردم مكّه بخواند. شايد انتخاب ابوبكر به دليل آن بود كه او پيرمرد بود و كسى نسبت به او حساسيّت نداشت.
امّا وقتى او به نزديك مكّه رسيد، جبرئيل از سوى خدا پيام آورد كه تلاوت آيات را بايد كسى انجام دهد كه از خاندان پيامبر باشد. آن حضرت، على‏عليه السلام را مأمور اين كار كرد و فرمود: من از او هستم و او از من است. على‏عليه السلام در وسط راه آيات را از ابوبكر گرفت و به مكّه رفت و بر مشركان قرائت نمود.
ماجراى تلاوت آيات اين سوره توسّط على‏عليه السلام، در كتب اهل سنّت نيز آمده و از اصحاب، كسانى همچون ابوبكر و على‏عليه السلام، ابن عباس، انس‏بن مالك، جابربن عبداللَّه انصارى آن را روايت كرده‏اند و در مدارك بسيارى نقل شده است. [3]
برخى از اهل سنّت [4] تلاش كرده‏اند كه آن را امرى عادّى جلوه دهند تا امتيازى براى حضرت على‏عليه السلام به حساب نيايد و تحويل مأموريت تلاوت را به على‏عليه السلام، براى تأليف دلِ او دانسته‏اند، نه امتيازى براى او. در حالى كه براى به دست آوردن دل كسى، كارى بى‏خطر به او محوّل مى‏كنند، نه تلاوت آياتِ برائت از مشركين، آن هم در منطقه‏ى شرك و توسّط كسى كه بسيارى از مشركان را در جنگ‏ها كشته است و عدّه‏اى كينه‏ى او را در دل دارند!
وقتى خداوند به حضرت موسى‏عليه السلام فرمان داد كه نزد فرعون رفته او را به توحيد دعوت كند، وى گفت: خدايا من يك نفر از آنان را كشته‏ام، مى‏ترسم مرا به قصاص بكشند، برادرم را به همراه من بفرست. ولى على‏عليه السلام كه تعداد زيادى از سران شرك را كشته بود، به تنهايى رفت و آياتِ برائت را در نهايت آرامش خواند، آن هم در جاى حسّاسى چون منى‏ و كنار جمره‏ى عقبه.
نكاتى كه توسّط على‏عليه السلام به كفّار اعلام شد عبارت بود از:
1- اعلام برائت و لغو پيمان‏ها.
2- ممنوعيّت شركت مشركان در حج از سال آينده.
3- ممنوعيّت طواف در حالت برهنگى.
4- ممنوعيّت ورود مشركان به خانه‏ى خدا.
در موارد زيادى از قرآن، خدا و رسول در كنار هم مطرح شده‏اند، از جمله:
الف: در هديه و لطف. «اغناهم اللَّه ورسوله» [5]
ب: در بيعت. «انّ الذين يبايعونك انما يبايعون اللَّه» [6]
ج: در اطاعت وپيروى. «من يُطع الرسول فقد اطاع اللَّه» [7]
د: در برائت و بيزارى از ديگران. «برائة من اللَّه و رسوله»
3) مسند احمد حنبل، (ج‏3، ص‏212 و 283 ؛ ج‏1، ص‏151 و 330)، مستدرك صحيحين، (ج‏3، ص‏51)، تفسير المنار، (ج‏10، ص‏157)، تفسير طبرى، (ج‏10، ص‏46)، تفسير ابن كثير (ج‏2، ص‏322 - 333)، احقاق‏الحق، (ج 5، ص 368) و فضائل‏الخمسه، (ج‏2، ص‏342). و در الغدير، (ج‏6، ص 338) نام 73 نفر كه اين ماجرا را نقل كرده‏اند آمده است.
4) مثل فخررازى و آلوسى در تفسيرهايشان.
_______________________________
5) توبه، 74.
6) فتح، 10.
7) نساء، 80.
--------------------------------------------------
پيام ها
1- لغو اعتبار پيمان با مشركين، از اختيارات رهبر است. «برآءةٌ من اللّه و رسوله»
(پيمان‏هاى بسته شده با مشركين درباره‏ى عدم تعرّض به يكديگر بوده است)
2- وفا به پيمان آرى، تسليم توطئه شدن، هرگز.«برآءةٌ ... إلى الَّذين عاهدتم»
3- گرچه از نظر حقوقى، موظّفيم به پيمان وفادار باشيم، ولى برائت قلبى از مشركان و منحرفان، يك اصل دينى است. [8] «برآءةٌ من اللّه و رسوله»
4- گرچه قانونگذار خداست، «لايشرك فى حكمِه احداً» [9] ولى در سيره و عمل، خدا و رسول در كنار هم هستند. «من اللَّه و رسوله»
5 - برائت، نشانه‏ى قاطعيّت و اقتدار است، همچنان كه سكوت در برابر توطئه‏ها و پيمان‏شكنى‏ها نشانه‏ى ضعف و ذلّت است. «برآءةٌ من اللّه و رسوله»
6- پيمان بستن با مشركين در شرايطى مانع ندارد. «الّذين عاهدتم»
7- اگر به دليل ترس از توطئه و خيانت، قراردادى لغو شد بايد به مخالفان اعلام شود، تا غافلگير نشوند.«برآءةٌ من اللَّه ...إلى ...المشركين»
_________________________________
8) تفسير اطيب‏البيان.
9) كهف، 26.




۲۰ شهریور ۱۳۹۰
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم)
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام: ۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی
- ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور
- جوزپ گواردیولا
گروه:
- كاربران بلاک شده
سوره توبه
آیه 2

--------------------------------------------
آيه
فَسِيحُواْ فِى الْأَرْضِ أَرْبَعَةَ أَشْهُرٍ وَ اعْلَمُواْ أَنَّكُمْ غَيْرُ مُعْجِزِى اللَّهِ وَأَنَّ اللَّهَ مُخْزِى الْكَفِرِينَ‏
----------------------------------------------
ترجمه
پس (اى مشركان!) در زمين به مدّت چهار ماه مهلت داريد كه (آزادانه) بگرديد و بدانيد كه شما نمى‏توانيد خدا را مغلوب كنيد (و از عذاب خدا بگريزيد.) و (بدانيد) كه خداوند، خوار كننده‏ى كافران است.
---------------------------------------------
نکته ها
اعلام برائت، روز دهم ذيحجّه (عيد قربان) بود. بنابراين پايانِ مهلت چهار ماهه، دهم ربيع الثانى خواهد شد. [10]
طبق روايات، [11] مهلت چهار ماه براى كسانى بود كه قبلاً پيمانى نداشتند، امّا مهلتِ صاحبان پيمان، تا پايان مدّت قراردادشان بود، چه كمتر از چهارماه باشد و چه بيشتر از آن.
______________________________
10) كافى، ج 4، ص 290.
11) تفسير نورالثقلين.
---------------------------------------------
پيام ها
1- بعد از ابطال قراردادها وپيمان‏ها، به دشمن فرصت دهيد تا فكر كند. «فسيحوا... اربعة اشهر» (به نقل تاريخ، بسيارى از مشركان در اين چهار ماه به اسلام گرويدند)
2- در زمان اقتدار، بدون اعلام قبلى حمله نكنيد.«فسيحوا... اربعة اشهر»
3- آنان كه نمى‏خواهند اسلام را بپذيرند، بدانند كه هرجا بروند، نمى‏توانند از حكومت خداوند فرار كنند. «غير معجزى اللَّه»
4- جنگ با اسلام، جنگ با خداست. «غير معجزى اللَّه»
5 - سنّت خدا اين است كه اگر فرصت بازگشت را از دست بدهيد، بدبخت شويد. «مخزى الكافرين»




۲۰ شهریور ۱۳۹۰
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم)
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام: ۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی
- ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور
- جوزپ گواردیولا
گروه:
- كاربران بلاک شده
سوره توبه
آیه 3

--------------------------------------------
آيه
وَأَذَنٌ مِّنَ اللَّهِ وَرَسُولِهِ إِلَى النَّاسِ يَوْمَ الْحَجِّ الْأَكْبَرِ أَنَّ اللَّهَ بَرِى‏ءٌ مِّنَ الْمُشْرِكِينَ وَرَسُولُهُ فَإِن تُبْتُمْ فَهُوَ خَيْرٌ لَّكُمْ وَإِن تَوَلَّيْتُمْ فَاعْلَمُواْ أَنَّكُمْ غَيْرُ مُعْجِزِى اللَّهِ وَبَشِّرِ الَّذِينَ كَفَرُواْ بِعَذَابٍ أَلِيمٍ‏
--------------------------------------------
ترجمه
(و اين آيات، اعلامى است) از سوى خدا و پيامبرش (به مردم) در روز حجّ‏اكبر (عيد قربان يا روز عرفه) كه خدا و رسولش از مشركان بيزارند. (با اين حال) اگر توبه كنيد (و دست از شرك و كفر برداريد،) اين برايتان بهتر است. و اگر روى بگردانيد، پس بدانيد كه (كارى از شما ساخته نيست و) هرگز نمى‏توانيد خدا را ناتوان كنيد. و كافران را به عذابى دردناك بشارت ده.
-----------------------------------------------
نکته ها
آيه‏ى اوّل اين سوره، اعلام برائت به خود مشركان بود، اينجا اعلام برائت از مشركان به عموم مردم است.
«حجّ اكبر»؛ يا روز عيد قربان است، [12] يا روز عرفه و يا مراسم حج [13] ، در برابر مراسم «عمره» كه حجّ اصغر است.
_______________________________
12) كافى، ج 4، ص‏290.
13) تفسير برهان.
-----------------------------------------------
پيام ها
1- براى جلوگيرى از مظلوم‏نمايى دشمن و تبليغ عليه شما، مردم را در جريان بگذاريد. «اذانٌ .... الى النّاس»
2- در تبليغ، از عنصر زمان و مكان غفلت نكنيد. «يوم الحج الأكبر»
3- از تشويق و تهديد، هر دو استفاده كنيد. «ان تبتم... خيرلكم، ان توليّتم فاعلموا»
4- هنگام قطع روابط، روزنه‏اى براى پيوند باقى گذاريد. «فان تبتم»
5 - مهلت چهار ماهه، نشان لطف خداست، نه عجز او. «غير معجزى اللَّه»




۲۰ شهریور ۱۳۹۰
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم)
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام: ۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی
- ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور
- جوزپ گواردیولا
گروه:
- كاربران بلاک شده
سوره توبه
آیه 4

--------------------------------------------
آيه
إِلَّا الَّذِينَ عَهَدتُّم مِّنَ الْمُشْرِكِينَ ثُمَّ لَمْ يَنقُصُوكُمْ شَيْئاً وَ لَمْ‏يُظَهِرُواْ عَلَيْكُمْ أَحَداً فَأَتِمُّواْ إِلَيْهِمْ عَهْدَهُمْ إِلَى‏ مُدَّتِهِمْ إِنَّ اللَّهَ يُحِبُّ الْمُتَّقِينَ‏
----------------------------------------------
ترجمه
مگر كسانى از مشركين كه با آنان پيمان بسته‏ايد و چيزى از تعهّدات خود نسبت به شما فروگذار نكرده‏اند و كسى را در برابر شما يارى نداده‏اند، پس پيمانشان را تا پايان مدّتشان نگهداريد (و وفادار باشيد)، كه همانا خداوند، اهل تقوا را دوست دارد.
----------------------------------------------
نکته ها
اعلام برائت، تنها شامل مشركان پيمان‏شكن و توطئه‏گر مى‏شود، و گرنه كسانى مانند بنوضمره و بنوخزيمه كه وفادار ماندند، اين آيه آنان را استثنا مى‏كند.
على‏عليه السلام فرمود: با هر كس پيمانِ مدّت‏دار بسته‏ايد، تا آن مدّت وفادار بمانيد و به پيمان هر كس بى‏مدّت است، چهار ماه مهلت دهيد.
-----------------------------------------------
پيام ها
1- آنان كه به پيمان‏ها احترام مى‏گذارند، پيمانشان محترم است.«عاهدتم من المشركين ثم لم
ينقصوكم» 2- وفا به پيمان لازم است، گرچه با مشركين باشد.«عاهدتم من المشركين... فاتموا»
3- كسى كه دشمن شما را يارى كند، دشمن شماست. «لم يظاهروا عليكم احداً» [14]
4- وفا به پيمان، نشانه‏ى تقواست. «فاتمّوا... انّ اللَّه يحبّ المتّقين»
______________________________
14) چون جزء شروط پيمان‏ها، كمك نكردن به دشمنان اسلام بوده است، پس اكنون كه كمك كردند، شرط را زير پا گذاشته و دشمن شمايند.




۲۰ شهریور ۱۳۹۰
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم)
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام: ۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی
- ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور
- جوزپ گواردیولا
گروه:
- كاربران بلاک شده
سوره توبه
آیه 5

--------------------------------------------
آيه
فَإِذَا انسَلَخَ الْأَشْهُرُ الْحُرُمُ فَاقْتُلُواْ الْمُشْرِكِينَ حَيْثُ وَجَدتُّمُوهُمْ وَ خُذُوهُمْ وَاحْصُرُوهُمْ وَاقْعُدُواْ لَهُمْ كُلَّ مَرْصَدٍ فَإِن تَابُواْ وَ أَقَامُوا الصَّلَوةَ وَءَاتَوُاْ الزَّكَوةَ فَخَلُّواْ سَبِيلَهُمْ إِنَّ اللَّهَ غَفُورٌ رَّحِيمٌ‏
-----------------------------------------------
ترجمه
پس چون ماههاى حرام سپرى شود، مشركان را هر جا يافتيد بكشيد و دستگير كنيد و در محاصره قرار دهيد و در همه جا به كمين آنان بنشينيد. پس اگر توبه كردند و نماز برپا داشتند و زكات پرداختند، راهشان را باز كنيد (و آزادشان بگذاريد) كه همانا خداوند، آمرزنده و مهربان است.
------------------------------------------
نکته ها
كافرانى كه 13 سال پيامبرصلى الله عليه وآله و مسلمانان را در مكّه آزار دادند و پس از هجرت نيز 9 سال از هيچ توطئه‏اى فرو گذار نكردند، مستحقّ سركوبى شديدند.
كلمه‏ى «حيث» هم در مورد زمان بكار مى‏رود و هم در مورد مكان، يعنى هر جا و هر زمان كه مشركان را يافتيد.
امام باقرعليه السلام فرمودند: راه توبه از شرك، ايمان آوردن است. [15]
_____________________________
15) كافى، ج 5، ص‏10.
--------------------------------------------
پيام ها
1- پس از طىّ همه‏ى مراحلِ دعوت، استدلال و پيمان‏بستن، اگر مشركان باز هم توطئه و دشمنى كردند، براى سركوبشان از همه‏ى شيوه‏ها استفاده كنيد. مثل كشتن، اسير گرفتن، راه بستن و محاصره.«فاقتلوا، خذوا، احصروا»
2- هم قاطعيّت لازم است هم نرمش. «اقتلوا، خلّوا»
3- آزادى مذهب آسمانى آرى، امّا انحراف فكرى و سقوط عقل و انسانيّت، قابل تحمّل نيست. «فاقتلوا المشركين حيث وجدتموهم»
4- مسلمانان بايد همواره در كمين توطئه‏گران باشند. «واقعدوا لهم كل مرصد»
5 - تشكيلات اطلاعاتى مسلمانان بايد چنان باشد كه حتّى توطئه‏گران را در خارج از مرزها زير نظر داشته باشند. «كلّ مرصد»
6- براى سركوبى دشمنان توطئه‏گر، مرزها و تمام راههاى نفوذ را كنترل كنيم. «واقعدوا لهم كلّ مرصد»
7- توبه را حتّى هنگام جنگ هم بپذيريد. چون اسلام دين سماحت و بزرگوارى است، نه عقده‏گشايى و انتقام. «فاقتلوا .... فان تابوا»
8 - توبه بايد همراه با عمل باشد. از توبه‏ى بى‏عمل، فريب نخوريم. «فان تابوا واقاموا...»
9- توبه از شرك، ايمان است و نشانه‏ى توبه‏ى واقعى، نماز و زكات است. «تابوا واقاموا الصلوة...»
10- نماز، در رأس عبادت‏هاست. به كسى كه به شعائر دينى (نماز و زكات) احترام مى‏گذارد، تعرّض نكنيد. «اقاموا الصلوة...فخلّوا سبيلهم»





۲۰ شهریور ۱۳۹۰
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم)
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام: ۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی
- ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور
- جوزپ گواردیولا
گروه:
- كاربران بلاک شده
سوره توبه
آیه 6

--------------------------------------------
آيه
وَإِنْ أَحَدٌ مِّنَ الْمُشْرِكِينَ اسْتَجَارَكَ فَأَجِرْهُ حَتَّى‏ يَسْمَعَ كَلَمَ اللَّهِ ثُمَّ أَبْلِغْهُ مَأْمَنَهُ ذَ لِكَ بِأَنَّهُمْ قَوْمٌ لَّا يَعْلَمُونَ‏
---------------------------------------------
ترجمه
و اگر يكى از مشركان از تو امان و پناه خواست، پس به او پناه بده تا كلام خدا را بشنود، سپس او را به مكان امنش برسان. چرا كه آنان گروهى ناآگاهند (و با شنيدن آيات الهى، شايد هدايت شوند).
---------------------------------------------
پيام ها
1- به درخواست پناهندگى دشمن براى تحقيق و شناخت عقايد و افكار اسلامى، پاسخ مثبت دهيد. «استجارك فاَجِره»
2- راه فكر و تعقّل، حتّى براى مشركان مهدورالدّم باز است و براى احتمال هدايت يك نفر هم بايد حساب جداگانه باز كرد. «احدٌ من المشركين»
3- اسلام، دين رأفت، شرافت و كرامت است. «استجارك فاَجِره»
4- به دشمن هم فرصت فكر و انتخاب بدهيد و حتّى در شرايط جنگى نيز مردم را از رشد فكرى باز نداريد. «استجارك فاَجِره»
5 - انتخاب حقّ وپذيرش عقايد صحيح، مهلت مى‏طلبد.«اَجِره‏حتّى‏يسمع‏كلام‏اللَّه»
6- قرآن، كلام قابل فهم است كه زمينه‏ى هدايت را فراهم مى‏سازد و چنان نيست كه فهمش خارج از عهده‏ى انسان باشد. «يسمع كلام اللَّه»
7- حكومت اسلامى بايد زمينه‏ى شنيدن كلام خدا را براى منحرفان فراهم كند، چون انحراف بعضى، به خاطر عدم تبليغ ماست، نه از روى كينه. چه بسا اگر حق را بشنوند، تغيير يابند.«حتى يسمع كلام اللَّه»
8 - اسلام، دين آزادى است و ايمان از روى فهم ارزش دارد، نه از روى ترس يا اجبار. «اَجِره، يسمع، ابلغه مأمنه»
9- مكتبى كه منطق دارد، عجله ندارد. به دشمن فرصت دهيد تا آن را بشنود، و امنيّت او را تضمين كنيد تا با فكر آسوده انتخاب كند. «يسمع، ابلغه مأمنه»
10- كفر بعضى، از جهل سرچشمه مى‏گيرد و اگر آگاه شوند، حقّ را مى‏پذيرند. «ذلك بانّهم قوم لايعلمون»





۲۰ شهریور ۱۳۹۰
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم)
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام: ۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی
- ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور
- جوزپ گواردیولا
گروه:
- كاربران بلاک شده
سوره توبه
آیه 7

--------------------------------------------
آيه
كَيْفَ يَكُونُ لِلْمُشْرِكِينَ عَهْدٌ عِندَ اللَّهِ وَعِندَ رَسُولِهِ إِلَّا الَّذِينَ عَهَدتُّمْ عِندَ الْمَسْجِدِ الْحَرَامِ فَمَا اسْتَقَمُواْ لَكُمْ فَاسْتَقِيمُواْ لَهُمْ إِنَّ اللَّهَ يُحِبُّ الْمُتَّقِينَ‏
----------------------------------------------
ترجمه
چگونه مى‏تواند نزد خدا و رسولش، پيمانى با مشركان (عهد شكن) باشد، مگر كسانى كه نزد مسجدالحرام با آنان پيمان بستيد. پس تا هنگامى كه به عهدشان وفا دارند، شما هم وفادار بمانيد كه خداوند، متقيّن را دوست دارد.
---------------------------------------------
نکته ها
اين آيه، توجيه آيات نخست سوره‏ى برائت و دليلى براى دستور برائت وبيزارى است، چرا كه آنان وفادار به پيمان‏هايشان نبودند.
چون از هر طرف كعبه تا 48 ميل، جزء حرم است، به قراردادهايى كه در اين مناطق بسته مى‏شود، «عند المسجد الحرام» گفته مى‏شود. مثل پيمان حديبيّه كه در 15 ميلى مكّه بسته شد.
آوردن كلمه‏ى «مسجدالحرام» در بيان محلّ قرارداد، اشاره به اهميّت آن مكان است، و گرنه پيمان‏هاى ديگر نيز كه در كنار مسجدالحرام نباشد، لازم الوفاست.
----------------------------------------------
پيام ها
1- چون يهود و مشركان، بيشترين دشمنى را با مسلمانان دارند، [16] از بيشتر آنان انتظار وفادارى نداشته باشيد. «كيف يكون ...»
2- هنگام انتقاد، كلّى نگوييم و به افراد سالمِ گروهها هم توجّه كنيم. «الاّ الذين عاهدتم»
3- با دشمنان خود، در وفادارى به پيمان‏ها يا نقض آن، مقابله به مثل كنيد. «فما استقاموا لكم...»
4- تقوا ووفاى به عهد، ملازم يكديگرند. «فاستقيموا لهم انّ اللَّه يحبّ المتّقين»
_______________________________
16) لَتجدنَّ اَشدّ الناسِ عَداوةً للّذين آمنوا اليهود و الّذين اشركوا» مائده، 85 .





۲۰ شهریور ۱۳۹۰
     
برو به صفحه
این عنوان قفل شده است!

اختیارات
شما می‌توانید مطالب را بخوانید.
شما نمی‌توانید عنوان جدید باز کنید.
شما نمی‌توانید به عنوان‌ها پاسخ دهید.
شما نمی‌توانید پیام‌های خودتان را ویرایش کنید.
شما نمی‌توانید پیام‌های خودتان را حذف کنید.
شما نمی‌توانید نظرسنجی اضافه کنید.
شما نمی‌توانید در نظرسنجی‌ها شرکت کنید.
شما نمی‌توانید فایل‌ها را به پیام خود پیوست کنید.
شما نمی‌توانید پیام بدون نیاز به تایید بزنید.

فعالترین کاربران ماه انجمن
فعالیترین کاربران سایت
اعضای جدید سایت
جدیدترین اعضای فعال
تعداد کل اعضای سایت
اعضای فعال
۱۷,۹۳۲
اعضای غیر فعال
۱۴,۳۶۳
تعداد کل اعضاء
۳۲,۲۹۵
پیام‌های جدید
بحث در مورد تاپیک های بخش سرگرمی
انجمن سرگرمی
۴,۶۶۴ پاسخ
۵۴۶,۶۷۳ بازدید
۲ روز قبل
یا لثارات الحسن
هرچه می خواهد دل تنگت بگو...
انجمن مباحث آزاد
۷۶,۴۹۱ پاسخ
۱۱,۶۱۷,۶۲۲ بازدید
۲ روز قبل
یا لثارات الحسن
بحث آزاد در مورد بارسا
انجمن عاشقان آب‍ی و اناری
۵۸,۱۹۸ پاسخ
۸,۳۵۳,۹۲۶ بازدید
۲ روز قبل
یا لثارات الحسن
مباحث علمی و پزشکی
انجمن علمی و کاربردی
۱,۵۴۷ پاسخ
۷۴۴,۷۲۱ بازدید
۲۴ روز قبل
رویا
مســابــقـه جــــذاب ۲۰ ســــوالـــــــــــــــــــی
انجمن سرگرمی
۲۳,۶۵۸ پاسخ
۲,۲۰۲,۶۴۸ بازدید
۲۴ روز قبل
رویا
علمی/تلفن هوشمند/تبلت/فناوری
انجمن علمی و کاربردی
۲,۴۱۸ پاسخ
۴۳۶,۱۸۴ بازدید
۲ ماه قبل
jack jinhal
برای آشنایی خودتون رو معرفی کنید!
انجمن مباحث آزاد
۷,۶۴۲ پاسخ
۱,۲۳۴,۱۹۳ بازدید
۶ ماه قبل
مهسا
اسطوره های بارسا
انجمن بازیکنان
۳۴۳ پاسخ
۸۵,۶۸۳ بازدید
۶ ماه قبل
jalebamooz
جام جهانی ۲۰۲۲
انجمن فوتبال ملی
۲۲ پاسخ
۱,۹۳۵ بازدید
۱۰ ماه قبل
phaidyme
تغییرات سایت
انجمن اتاق گفتگوی اعضاء و ناظران
۱,۵۵۷ پاسخ
۲۷۶,۹۸۵ بازدید
۱۱ ماه قبل
یا لثارات الحسن
حاضرین در سایت
۱۷۲ کاربر آنلاین است. (۱۲۲ کاربر در حال مشاهده تالار گفتمان)

عضو: ۰
مهمان: ۱۷۲

ادامه...
هرگونه کپی برداری از مطالب این سایت، تنها با ذکر نام «اف سی بارسلونا دات آی آر» مجاز است!