به اولین سایت تخصصی هواداران بارسلونا در ایران خوش آمدید. برای استفاده از تمامی امکانات سایت، ثبت نام کنید و یا با نام کاربری خود وارد شوید!

شناسه کاربری:
کلمه عبور:
ورود خودکار

نحوه فعالیت در انجمن‌های سایت
دوستان عزیز توجه کنید که تا زمانی که با نام کاربری خود وارد نشده باشید، تنها می‌توانید به مشاهده مطالب انجمن‌ها بپردازید و امکان ارسال پیام را نخواهید داشت. در صورتی که تمایل دارید در مباحث انجمن‌های سایت شرکت نمایید، در سایت عضو شده و با نام کاربری خود وارد شوید.

پیشنهاد می‌کنیم که قبل از هر چیز، با مراجعه به انجمن قوانین و شرح وظایف ضمن مطالعه قوانین سایت، با نحوه اداره و گروه‌های فعال در سایت و همچنین شرح وظایف و اختیارات آنها آشنا شوید. به علاوه دوستان عزیز بهتر است قبل از آغاز فعالیت در انجمن‌ها، ابتدا خود را در تاپیک برای آشنایی (معرفی اعضاء) معرفی نمایند تا عزیزان حاضر در انجمن بیشتر با یکدیگر آشنا شوند.

همچنین در صورتی که تمایل دارید در یکی از گروه‌های کاربری جهت مشارکت در فعالیت‌های سایت عضو شوید و ما را در تهیه مطالب مورد نیاز سایت یاری نمایید، به تاپیک اعلام آمادگی برای مشارکت در فعالیت‌های سایت مراجعه نموده و علائق و توانایی های خود را مطرح نمایید.
تاپیک‌های مهم انجمن
در حال دیدن این عنوان: ۱ کاربر مهمان
این عنوان قفل شده است!
     
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم)
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام: ۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی
- ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور
- جوزپ گواردیولا
گروه:
- كاربران بلاک شده
سوره انفال
آیه 64

-------------------------------------------
آيه
يَأَيُّهَا النَّبِىُّ حَسْبُكَ اللَّهُ وَمَنِ اتَّبَعَكَ مِنَ الْمُؤْمِنِينَ‏
-------------------------------------------
ترجمه
اى پيامبر! براى تو (حمايت) خداوند و پيروان با ايمانت كافى است (و نيازى به حمايت گرفتن از ديگران ندارى).
-------------------------------------------
نکته ها
ممكن است آيه را اين گونه نيز بتوان معنا كرد: اى پيامبر! براى تو و پيروان با ايمانت، تنها حمايت خدا كافى است. يعنى خداوند، هم تو و هم پيروانت را يارى مى‏كند.
برطبق معناى اوّل، مؤمنان در سايه‏ى خداوند، حامى پيامبرند و بر طبق معناى دوّم، مؤمنين در كنار پيامبر، تحت حمايت الهى هستند.
گروهى از يهوديانِ بنى‏قريظه و بنى‏نضير، به دروغ به پيامبر صلى الله عليه وآله پيشنهاد يارى دادند، آيه نازل شد كه مؤمنان براى تو كافى هستند. در ضمن اين آيه مقدّمه‏ى فرمان جهاد در آيه‏ى بعد است.
در كتاب «فضائل الصحابه» از حافظ ابونعيم، از علماى اهل‏سنّت آمده است: مراد از «مؤمنين» در اين آيه، على‏ابن‏ابى‏طالب عليهما السلام است. [561]
اگر استمداد از مردم و دلگرمى به حمايتشان با توجّه به خواست خدا باشد، منافاتى با توحيد ندارد. شرك آنجاست كه در برابر قدرت و خواست خدا، تكيه به ديگران شود. امّا تا وقتى دلها و انديشه‏ها و حمايت‏ها را شعاعى از اراده‏ى الهى بدانيم، در مدار توحيد قرار داريم. «حسبك اللّه و من اتّبعك»
_______________________________
561) الغدير، ج‏2، ص‏51
-----------------------------------------------
پيام ها
1- پيروى همراه با ايمان ارزش است، نه پيروى بدون ايمان و نه ايمان منهاى تبعيّت. «اتّبعك من المؤمنين»
2- حمايت خداوند از مؤمنان، مشروط به پيروى آنان از پيامبر است. «حسبك اللّه و من اتّبعك من المؤمنين»
3- برخى از مسلمانان، مطيع و پيرو پيامبر نبودند. «من المؤمنين» (در صورتى كه مراد از «مِن»، (بعضيّه) يعنى بعضى باشد، نه (بيانيّه) و بيان كلمه‏ى «اتّبعك»)






۶ شهریور ۱۳۹۰
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم)
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام: ۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی
- ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور
- جوزپ گواردیولا
گروه:
- كاربران بلاک شده
سوره انفال
آیه 65

-------------------------------------------
آيه
يَأَيُّهَا النَّبِىُّ حَرِّضِ الْمُؤْمِنِينَ عَلَى الْقِتَالِ إِن يَكُن مِّنكُمْ عِشْرُون صَبِرُون يَغْلِبُواْ مِاْئَتَيْنِ وإِن يَكُن مِّنكُم مِّاْئَةٌ يَغْلِبُواْ أَلْفاً مِّنَ الَّذِينَ كَفَرُواْ بِأَنَّهُمْ قَوْمٌ لَّا يَفْقَهُونَ‏
------------------------------------------
ترجمه
اى پيامبر! مؤمنان را بر پيكار (با كفّار) تشويق كن، اگر بيست نفر از شما پايدار باشند، بر دويست نفر پيروز مى‏شوند واگر از شما صد نفر (مقاوم) باشند، بر هزار نفر از كافران غلبه مى‏يابند، زيرا آنان گروهى هستند كه (آثار ايمان را) نمى‏فهمند.
-------------------------------------------
نکته ها
اين آيه، موازنه‏ى قوا را در عدد نفى مى‏كند و به روحيّه، ايمان و صبر تكيه مى‏كند و براى اينكه گمان نشود پيروزى بيست نفر بر دويست نفر مبالغه است، تكرار مى‏كند كه صد نفر بر هزار نفر چيره مى‏شوند، به شرط آنكه مؤمن و صبور باشند.
در جنگ‏هاى صدر اسلام، هرگز موازنه‏ى آمارى بين مؤمنان و كفّار نبوده است. در جنگ بدر، 313 نفر در برابر هزار نفر، در اُحد، 700 مسلمان در مقابل 3000 كافر، در جنگ خندق، سه هزار نفر در برابر ده هزار نفر و در جنگ موته، ده هزار مسلمان در مقابل صد هزار نفر از كفّار قرار داشتند.
امام صادق عليه السلام فرمودند: در آغاز كار، يك مؤمن مأمور بود كه با ده مشرك جهاد كند و حقّ فرار و پشت كردن را نداشت. [562]
___________________________
562) كافى، ج 5، ص‏69
---------------------------------------
پيام ها
1- از وظايف رهبر، تشويق مردم به جهاد و مبارزه با دشمن است. (نقش سخنان فرماندهى قبل از عمليات). «يا ايّها النّبىّ حَرِّض»
2- كارهاى دشوار، نياز به تشويق، ترغيب و تلقين دارد. «حَرِّض»
3- در جنگ و جهاد، تبليغات ضرورى است. «حَرِّض»
4- عامل تعيين كننده در جبهه‏هاى نبرد، ايمان و پايدارى است، نه تنها تعداد نفرات و موازنه‏ى ظاهرى نيروها. «عشرون صابرون يغلبوا مأتين»
5 - در آغاز اسلام، حكم جهاد با وجود يك دهم نيروهاى دشمن، محقّق مى‏شد. «عشرون صابرون يغلبوا مأتين» مسلمانان صدر اسلام داراى چنان ايمان، معرفت و يقينى بودند كه پيروزى آنان بر ده برابر خود، قطعى و تضمين شده بود. («يغلبوا»، بيانگر تضمين بودن پيروزى است)
6- سرباز اسلام بايد سه ويژگى داشته باشد: ايمان، صبر و آگاهى. («مؤمنين»، «صابرون»، و در باره‏ى كفّار مى‏فرمايد: «لايفقهون»).
7- تكاليف خداوند، بر اساس توانايى‏هاى فكرى و جسمى انسان است. (در برهه‏اى از زمان، يك نفر بايد با ده نفر مبارزه مى‏كرد كه اين آيه به آن اشاره دارد، ولى در برهه‏اى ديگر، يك نفر در برابر دو نفر كه در آيه بعد اشاره شده است.)





۶ شهریور ۱۳۹۰
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم)
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام: ۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی
- ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور
- جوزپ گواردیولا
گروه:
- كاربران بلاک شده
سوره انفال
آیه 66

-------------------------------------------
آيه
أَلَْنَ خَفَّفَ اللَّهُ عَنكُمْ وَعَلِمَ أَنَّ فِيكُمْ ضَعْفاً فَإِن يَكُن مِّنكُم مِّاْئَةٌ صَابِرَةٌ يَغْلِبُواْ مِاْئَتَيْنِ وَإِن يكُن مِّنكُمْ أَلْفٌ يَغْلِبُواْ اَلْفَيْنِ بِإِذْنِ اللَّهِ وَاللَّهُ مَعَ الصَّبِرِينَ‏
---------------------------------------------
ترجمه
اكنون خداوند، (در امر جهاد) بر شما تخفيف داد ومعلوم داشت كه در شما ضعف راه يافته است. پس اگر صد نفر از شما پايدار باشد، بر دويست نفر (از كفّار) پيروز مى‏شود، و اگر از شما هزار نفر باشند، بر دو هزار نفر (از آنان) با خواست خداوند پيروز مى‏شوند. و خداوند با صابران است.
--------------------------------------------
نکته ها
مراد از «ضَعف» در آيه، ضعف در ايمان و روحيّه است، چون سپاه اسلام از نظر عِدّه و عُدّه، كم نشده بود.
در اين آيه و آيه‏ى قبل، به سه مسأله‏ى روحى كه عامل پيروزى است و نبود آن زمينه‏ساز شكست است، اشاره شده است: صبر، ايمان و آگاهى. البتّه نقش اصلى در پيروزى، اذن و اراده‏ى خداست وگرنه در جنگ حُنين، با آن همه جمعيّت، مسلمانان شكست خورده و گريختند: «أعجبتكم كثرتكم ... ثم ولّيتم مدبرين» [563]
احكام متفاوت اين آيه و آيه‏ى قبل، در ارتباط با دو گروه مختلف و در شرايط متفاوت است، نه اينكه حكم اوّل نسخ و باطل شده باشد. [564]
____________________________
563) توبه، 25
564) تفسير نمونه‏
-----------------------------------------
پيام ها
1- در مديريّت، گاهى بايد به دليل تغيير شرايط و متناسب با مخاطب، آيين‏نامه‏ها تغيير كند و اين منافات با قاطعيّت ندارد. «الآن خفّف»
2- تعيين تكليف و تغيير قانون، تنها به دست خداوند است. «خفّف اللّه»
3- ايمان، قابل كاهش و افزايش است. «اَنّ فيكم ضَعفاً»
4- همه جا جمعيّتِ زياد سبب قوى‏شدن روحيّه نيست، گاهى جمعيّت زياد مى‏شود، ولى روحيّه تنزّل پيدا مى‏كند. «انّ فيكم ضَعفاً»
5 - در قانونگذارى بايد به روحيّه و توان افراد نيز توجّه داشت. «خفّف اللّه عنكم و علم انّ فيكم ضَعفاً»
6- عامل اصلى شكست، از درون است نه بيرون. «فيكم ضعفاً»
7- فرماندهان بايد به روحيه، نشاط، ايمان و تصميم سپاه اسلام توجّه داشته باشند. «علم أن فيكم ضعفاً»
8 - ضعف اراده، گاهى توان رزمى و روحى ده برابر را به دو برابر كاهش مى‏دهد. (يعنى هشتاد درصد كاهش) «مائة يغلبوا مأتين» در حالى كه در آيه‏ى قبل آمده بود: «مائة يغلبوا ألفاً»
9- مسلمانان حتّى در حال ضعف روحيّه نيز بايد دو برابر كافران قدرت داشته باشند. «فيكم ضعفاً... ان يكن منكم ألف يغلبوا ألفَين»
10- به پيروزى خود مغرور نشويم كه پيروزى با اراده‏ى اوست. «باذن اللّه»
11- انسان صابر، محبوب خدا و در پناه او و مشمول امدادهاى الهى است. «واللّه مع الصّابرين»
12- شعار «واللّه مع الصابرين» بايد در جبهه‏هاى جنگ و هرجا كه نياز به مقاومت و صبر است، تلقين شود. «واللّه مع الصابرين»




۶ شهریور ۱۳۹۰
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم)
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام: ۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی
- ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور
- جوزپ گواردیولا
گروه:
- كاربران بلاک شده
سوره انفال
آیه 67

-------------------------------------------
آيه
مَا كَانَ لِنَبِىٍّ أَن يَكُونَ لَهُ أَسْرَى‏ حَتَّى‏ يُثْخِنَ فِى الْأَرْضِ تُرِيدُونَ عَرَضَ الدُّنْيَا وَاللَّهُ يُرِيدُ الْأَخِرَةَ وَاللَّهُ عَزِيزٌ حَكِيمٌ
-------------------------------------------
ترجمه
هيچ پيامبرى حقِ‏ّ اسير گرفتن ندارد، مگر بعد از آنكه در آن (منطقه و) زمين، غلبه‏ى كامل يابد. شما (به خاطر گرفتن اسير وسپس آزاد كردن با فديه) به فكر متاع زود گذر دنيا هستيد، ولى خداوند (براى شما) آخرت را مى‏خواهد و خداوند، شكست ناپذير و حكيم است.
--------------------------------------------
نکته ها
«ثخن» به معناى ضخامت، غلظت و سنگينى است و در جنگ كنايه از استحكام و پيروزى و غلبه‏ى آشكار و قدرتمندانه است.
اين آيه، هشدارى است كه اسير كردن و گرفتن فديه براى آزاد كردن آنان و جمع غنائم جنگى، مسلمانان را از هدف اصلى باز ندارد و ناخودآگاه ضربه نخورند.
-------------------------------------------
پيام ها
1- تعيين شيوه‏ى جنگ و اسير گرفتن، از وظايف پيامبر است. «ما كان لنبىّ...»
2- سنّت و سيره‏ى انبياى الهى اين بوده است كه تا پايگاهشان محكم نشده، نبايد اسير بگيرند. «ما كان لنبىّ... حتّى يثخن»
3- از خطر دنياگرايى در بحرانى‏ترين شرايط نظامى، حتّى براى مؤمنان نبايد غافل شد. «تريدون عرَض الدنيا»
4- در صحنه‏ى جنگ، پيش از تسلّط كامل بر منطقه، اسير گرفتن ممنوع است. «ما كان... حتّى يُثخِن»
5 - وظيفه‏ى رزمنده، ابتدا تثبيت موقعيّت خود است (نه اسير گرفتن و جمع غنائم). «حتّى يُثخِن فى الارض»
6- تمركز در هدف و دورى از تشتّت در جنگ، يك ضرورت است. «حتّى يثخن فى الارض»
7- دنيا، ناپايدار و گذراست. «عرض الدنيا»
8 - سركوبى مخالفان دين و محكم كردن پايگاه توحيد، آخرت‏جويى است. «حتّى يثخن فى الارض... واللّه يريد الاخرة»
9- هدف اصلى در جنگ و جهاد اسلامى، رسيدن به منافع اخروى (جلب رضاى خدا، تقويت حقّ وتلاش براى نجات مستضعفان) است، نه به دست آوردن غنائم و اسير و فديه گرفتن. «واللّه يريد الاخرة»
10- رهنمودهاى خداوند در زمينه‏ى مسائل جنگ، حكيمانه و بكارگيرى آنها رمز عزّت وپيروزى است. «واللّه عزيز حكيم»
11- دين اسلام نه تنها بى‏ارتباط با مسائل اجتماعى و دنيوى نيست، بلكه در ريزترين مسائل تاكتيكى جنگ هم دخالت كرده و نظر داده است. (كلّ آيه)





۶ شهریور ۱۳۹۰
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم)
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام: ۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی
- ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور
- جوزپ گواردیولا
گروه:
- كاربران بلاک شده
سوره انفال
آیه 68، 69

-------------------------------------------
آيه
لَوْلَا كِتَبٌ مِّنَ اللَّهِ سَبَقَ لَمَسَّكُمْ فِيمَآ أَخَذْتُمْ عَذَابٌ عَظِيمٌ‏
فَكُلُواْ مِمَّا غَنِمْتُمْ حَلَلاً طَيِّباً وَ اتَّقُواْ اللَّهَ إِنَّ اللَّهَ غَفُورٌ رَّحِيمٌ‏
--------------------------------------------
ترجمه
اگر حكم ازلى خداوند نبود (كه بدون ابلاغ، هيچ اُمّتى را كيفر ندهد)، به خاطر آنچه (از اسيران كه نابجا) گرفتيد، عذابى بزرگ به شما مى‏رسيد.
پس، از آنچه غنيمت گرفتيد، كه حلال و پاكيزه است، مصرف كنيد و از خداوند پروا كنيد، همانا خداوند، آمرزنده و مهربان است.
-----------------------------------------
نکته ها
در معناى جمله‏ى «كتاب من اللّه سبق»، اقوالى بيان شده است:
الف: اشاره به سنّت الهى است كه پيش از بيان حكم، كسى را كيفر نمى‏كند. چنانكه در آيه‏اى ديگر مى‏فرمايد: «وما كنّا معذّبين حتّى نبعث رسولاً» [565]
ب: اشاره به اراده‏ى الهى نسبت به پيروزى مسلمانان در جنگ بدر، است، كه اگر تقدير خداوند نسبت به پيروزى نبود، اسير گرفتن شما پيش از تثبيت مواضع، به شما ضربه‏ى سنگينى مى‏زد. [566]
ج: شايد مراد همان نكته‏اى باشد كه در آيه 33 همين سوره خوانديم كه تا پيامبر صلى الله عليه وآله در ميان شما حاضر است، خداوند شما را عذاب نمى‏كند. «وما كان اللّه ليعذّبهم و انت فيهم» بنابراين آيه را چنين معنا مى‏كنيم: اگر به خاطر حضور مبارك تو كه سابقاً در كتاب آسمانى گذشت نبود، مسلمانان در جنگ بدر به خاطر اسير گرفتن بى‏موقع مرتكب گناه كبيره و عذاب بزرگ مى‏شدند.
طبق روايات، غنائم در اين آيه، همان مبلغى است كه به عنوان فديه، در برابر آزاد كردن هر اسير دريافت مى‏كردند كه بين هزار تا چهار هزار درهم بوده است.
_____________________________
565) اسراء، 15
565) تفسير اطيب البيان‏
-------------------------------------------
پيام ها
1- اسير گرفتن در بحبوحه‏ى جنگ، شكست و عذاب سختى را بدنبال دارد. «لمسّكم فيما اخذتم عذاب عظيم»
2- پرداختن به غنائم پيش از سركوبى كامل دشمن، ممنوع است. «لمسّكم فيما اخذتم عذاب عظيم»
3- شرط مصرف، حلال و پاك و دلپسند بودن است. «حلالاً طيّباً»
4- همه‏ى غنائم از شما نيست، بلكه بايد خمس آن رابپردازيد. «فكلوا ممّا...» چنانكه در آيه 41 خوانديم: «و اعلموا انّما غنمتم من شى‏ء فاِنّ لِلّه خمسه وللرسول...»
5 - هشيار باشيد تا غنائم جنگى و فديه گرفتن‏ها، انگيزه‏ى والاى شمارا در جهاد تغيير ندهد و همواره خدا را در نظر داشته باشيد. «اتّقوا اللّه» (آرى، بهره‏بردارى از غنائم، لغزشگاه است.)
6- عفو كيفر اسير گرفتن بى‏موقع در جنگ بدر و حلال كردن درآمد حاصل از آزادى اُسرا، (با اينكه نبايد آنان را اسير مى‏كرديد)، جلوه‏اى از رحمت و مغفرت الهى است. «فكلوا... غفور رحيم»
7- مغفرت الهى، پرتوى از رحمت اوست. «غفور رحيم»





۶ شهریور ۱۳۹۰
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم)
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام: ۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی
- ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور
- جوزپ گواردیولا
گروه:
- كاربران بلاک شده
سوره انفال
آیه 70

-------------------------------------------
آيه
يَأَيُّهَا النَّبِىُّ قُل لِّمَن فِى أَيْدِيكُم مِّنَ الْأَسْرَى‏ إِن يَعْلَمِ اللَّهُ فِى قُلُوبِكُمْ خَيْراً يُؤْتِكُمْ خَيْراً مِّمَّآ أُخِذَ مِنْكُمْ وَ يَغْفِرْ لَكُمْ وَ اللَّهُ غَفُورٌ رَّحِيمٌ‏
-----------------------------------------
ترجمه
اى پيامبر! به اسيرانى كه در دست شمايند بگو: اگر خداوند در دلهاى شما خيرى بداند، بهتر از آنچه از شما گرفته شده است به شما خواهد داد (و مسلمان خواهيد شد) و گناهانتان را مى‏بخشايد و خداوند بخشاينده و مهربان است.
-----------------------------------------
نکته ها
در شأن نزول آيه آمده است: عباس، عقيل و نوفل در جنگ بدر اسير شدند، پيامبر صلى الله عليه وآله با گرفتن فديه آنان را آزاد كرد، آنان هم مسلمان شدند. پول فديه‏هايشان هم بعداً به آنان برگردانده شد. [567]
در تفاسير آمده است كه پس از جنگ بدر برخى گفتند: به احترام پيامبر، از عبّاس، عموى آن حضرت فديه گرفته نشود. پيامبر صلى الله عليه وآله فرمودند: «واللّه لاتذرن منه درهماً» به خدا سوگند از يك درهمش هم نگذريد! سپس آن حضرت به عموى خود فرمود: تو ثروتمندى، براى خودت و برادرزاده‏ات عقيل، فديه بده. عبّاس گفت: اگر فديه دهم بى‏پول مى‏شوم! حضرت فرمودند: از پول‏هايى كه نزد همسرت امّ‏الفضل در مكّه گذاشته‏اى خرج كن. عبّاس گفت: احدى از اين ماجرا خبر نداشت، فهميدم كه به راستى تو پيامبر خدا هستى. و همانجا مسلمان شد.
در نظام اسلامى، براى اسراى جنگ، سه طرح مشروع و مقبول است:
1- آزاد كردن بدون فديه، مثل آنچه در فتح مكّه واقع شد، با آنكه مسلمانان قدرت اسير كردن و فديه گرفتن را داشتند، ولى پيامبر اسلام صلى الله عليه وآله همه را با جمله‏ى «انتم الطلقاء» آزاد ساخت.
2- آزادى اسيران با گرفتن فديه‏ى نقدى يا مبادله‏ى اُسرا.
3- نگهداشتن اسيران در دست مسلمانان، تا هم از قدرت يافتن دشمن جلوگيرى شود، هم به تدريج تعاليم دين را آموخته و به اسلام ارشاد شوند.
انتخاب هر يك از اين سه راه در اختيار حاكم اسلامى است.
___________________________
567) تفسير نورالثقلين‏
-----------------------------------------
پيام ها
1- پيامبر و رهبر حكومت اسلامى مأمور است با اسيران گفتگو كرده و آنان را ارشاد كند. «يا ايّها النبىّ قل لمن فى ايديكم...»
2- با اسيران چنان رفتار كنيد كه زمينه‏ى هدايت و ارشادشان فراهم شود. (بكار بردن كلمه «خير» و«مغفرت» براى شكست خوردگان، گوياى اين پيام است.)
3- تبليغ و ارشاد اسيران جنگى لازم است و از هر فرصت براى تبليغ بايد استفاده كرد. «قل لمن فى ايديكم»
4- خير واقعى، اسلام و ايمان آوردن است. «اِن يَعلمِ اللّه فى قلوبكم خيراً»
5 - به مردم اميد بدهيد كه با كمترين خيرى كه در دل داشته باشيد، مى‏توانيد به سعادت برسيد. «اِن يَعلمِ اللّه فى قلوبكم خيراً يؤتكم خيراً»
6- هدف از جنگ، ارشاد مردم و شكستن طاغوت است، نه قتل، غارت، اسير و فديه گرفتن. «يؤتكم خيراً مما اُخذ منكم»
7- حتّى شركت در جنگ بر ضد پيامبر اكرم صلى الله عليه وآله، مانع توبه و برگشت و دريافت مغفرت الهى نيست. «قل لمن فى ايديكم... يغفر لكم واللّه غفور رحيم»
8 - پذيرش اسلام، موجب گذشت از خطاها وسبب دريافت لطف ورحمت الهى است. «اِن يَعلمِ اللّه فى قلوبكم خيراً... يغفر لكم واللّه غفور رحيم»





۶ شهریور ۱۳۹۰
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم)
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام: ۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی
- ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور
- جوزپ گواردیولا
گروه:
- كاربران بلاک شده
سوره انفال
آیه 71

-------------------------------------------
آيه
وَإِن يُرِيدُواْ خِيَانَتَكَ فَقَدْ خَانُواْ اللَّهَ مِن قَبْلُ فَأَمْكَنَ مِنْهُمْ وَاللَّهُ عَلِيمٌ حَكِيمٌ‏
-------------------------------------------
ترجمه
و اگر (اسيران) بخواهند به تو خيانت كنند، از پيش هم به خدا خيانت كرده‏اند، پس خداوند (تو را) بر آنان غلبه و تسلّط داد و خداوند، دانا و حكيم است.
-------------------------------------------
نکته ها
از مجموع اين آيه و آيه قبل استفاده مى‏شود كه اصل اصلاح و ارشاد و هدايت را نبايد با احتمالات منفى ناديده گرفت. با آنكه مشركان مكّه سالها نسبت به پيامبر صلى الله عليه وآله و مسلمانان صدر اسلام انواع خيانت‏ها را روا داشتند، امّا اگر مصلحت بر آزادسازى اسرا باشد، احتمال خيانت آنان، مانع عمل به وظيفه نشود.
آرى، بايد نسبت به اسيران دشمن، نه سوء ظنّ صد در صد داشته باشيم، نه حسن ظنّ كامل، نه خشونت محض و نه رأفت تنها، بلكه با تيز هوشى و توكّل وقاطعيّت و با مهربانى و عطوفت برخورد كنيم.
----------------------------------------
پيام ها
1- احتمال برگشت و خيانت اسيران، مانعى براى آزادسازى آنان نيست. «ان يريدوا خيانتك»
2- دشمنان، سابقه‏ى خيانت دارند. «خانوا اللّه من قبل»
3- خداوند، حقّ و طرفدارانش را غلبه مى‏بخشد. «فأمكن منهم»
4- خيانت، سبب اسارت و تحت سيطره قرار گرفتن است. «خانوا... فأمكن»
5 - خداوند به نيّت‏هاى دشمن آگاه و نسبت به فرمانى كه مى‏دهد، حكيم و مصلحت‏انديش است. «واللّه عليم حكيم»






۶ شهریور ۱۳۹۰
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم)
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام: ۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی
- ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور
- جوزپ گواردیولا
گروه:
- كاربران بلاک شده
سوره انفال
آیه 72

-------------------------------------------
آيه
إِنَّ الَّذِينَ ءَامَنُواْ وَهَاجَرُواْ وَجَهَدُواْ بِأَمْوَ لِهِمْ وَأَنفُسِهِمْ فِى سَبِيلِ اللَّهِ وَالَّذِينَ ءَاوَواْ وَّنَصَرُواْ أُوْلَئِكَ بَعْضُهُمْ أَوْلِيَآءُ بَعْضٍ وَالَّذِينَ ءَامَنُواْ وَلَمْ يُهَاجِرُواْ مَا لَكُم مِّن وَلَيَتِهِم مِّن شَىْ‏ءٍ حَتَّى‏ يُهَاجِرُواْ وَإِنِ اسْتَنصَرُوكُمْ فِى الدِّينِ فَعَلَيْكُمُ النَّصْرُ إِلَّا عَلَى‏ قَوْمٍ بَيْنَكُمْ وَبَيْنَهُم مِّيثَقٌ وَاللَّهُ بِمَا تَعْمَلُونَ بِصِيرٌ
---------------------------------------------
ترجمه
همانا كسانى كه ايمان آورده و هجرت كردند و با اموال و جان‏هايشان در راه خدا جهاد كردند، و آنان كه (مجاهدان و مهاجران را) پناه داده و يارى كردند، آنان دوستدار و حامى و هم‏پيمان يكديگرند. امّا كسانى كه ايمان آورده، ولى هجرت نكردند، حقّ هيچ‏گونه دوستى و حمايت از آنان را نداريد، تا آنكه هجرت كنند. و اگر (مؤمنانِ تحت فشار، براى حفظ دينشان) از شما يارى طلب كردند، بر شماست كه ياريشان كنيد، مگر در برابر قومى كه ميان شما و آنان پيمان (ترك مخاصمه) است، و خداوند به آنچه انجام مى‏دهيد بيناست.
--------------------------------------------
نکته ها
در سال سيزدهم بعثت و پس از گذشت ده سال از دعوت علنى پيامبر به اسلام، هنوز مشركان مكّه دست از اذيّت و آزار پيامبر و مسلمانان برنداشته بودند، و روز به روز بر شدّت آن مى‏افزودند تا اينكه تصميم گرفتند با توطئه‏اى حساب شده و اقدامى دسته‏جمعى، پيامبر را به قتل برسانند و اسلام را ريشه‏كن نمايند.
با اطلاع پيامبر صلى الله عليه وآله از آن توطئه و جانفشانى على عليه السلام، شبانه مقدّمات هجرت فراهم شد و آن حضرت در اوّل ماه ربيع‏الاوّل ابتدا به غار ثور رفتند و به مدّت سه روز در آنجا به گونه‏اى معجزه‏آسا مخفى شدند و در اين مدّت تنها حضرت على عليه السلام براى آن حضرت غذا تهيه كرده و اخبار بيرون را در اختيار آن جناب قرار مى‏دادند. سرانجام پيامبر با توصيه به حضرت على مبنى بر اعلان مهاجرت مسلمانان به يثرب و همراه آوردن اهل‏بيت آن حضرت، خود راهى يثرب شدند، و پس از طى مسافتى حدود چهارصد كيلومتر، روز دوازدهم ربيع‏الاوّل به محلّه‏ى قبا رسيدند و بقيّه‏ى مهاجرين نيز به آنان ملحق شدند.
مردم يثرب، از مهاجران استقبال شايانى به عمل آوردند وآنها را با آغوش باز پذيرفتند و يثرب را به «مدينةالنبىّ» و «مدينة الرّسول»، تغيير نام دادند. آنگاه پيامبر براى پيشگيرى و دورى از تفرقه، ميان مهاجران و انصار كه حدود سيصد نفر بودند، دو به دو عقد اخوّت و برادرى جارى كردند و مسجد قبا را پايه‏گذارى كردند. [568]
مهاجرين، كسانى هستند كه در مكّه به پيامبر صلى الله عليه وآله ايمان آوردند و چون در آنجا تحت فشار بودند، خانه وكاشانه‏ى خود را رها كرده به همراه پيامبر به مدينه هجرت كردند و انصار، مسلمانان مدينه هستند كه پيامبر اسلام و مهاجرين را استقبال نموده و آنان را در بين خود جاى داده و يارى نمودند.
در اين آيه، محورهايى همچون: پيوند مهاجرين و انصار، ضرورت هجرت، بى‏اعتنايى به مرفّهان گريزان از هجرت، تعهّد متقابل ميان مهاجران و انصار، و نجات مسلمانان دربند، در صورت عدم ضرر به پيمان‏هاى قبلى، مطرح شده است.
معموماً ملّت‏ها، مهم‏ترين و بزرگ‏ترين حادثه‏اى را كه در حيات اجتماعى، علمى و مذهبى آنان رخ داده و آن را نقطه‏ى عطفى در سرگذشت ملّى خود مى‏دانند، مبدأ تاريخ خود قرار داده‏اند، مثلا ميلاد حضرت مسيح عليه السلام نزد مسيحيان و يا عام الفيل (سالى كه سپاه ابرهه به مكّه حمله كرد و نابود شد) نزد اعراب، مبدأ سال قرار گرفت.
از آنجايى كه دين اسلام كامل‏ترين شريعت آسمانى است و در عين حال از اديان ديگر مستقل است، لذا مسلمانان ميلاد حضرت مسيح را مبناى سال خود قرار ندادند، همچنين عام‏الفيل گرچه سال تولّد پيامبر نيز بود، و يا حتّى روز بعثت پيامبر اكرم صلى الله عليه وآله ، مبناى سال قرار نگرفت، امّا با هجرت پيامبر به مدينه كه حكومتى مستقل در آنجا پايه‏گذارى شد و مسلمانان توانستند در نقطه‏اى آزادانه فعاليّت كنند، پيامبر شخصاً تاريخ هجرى را بنا گذاردند. [569] چنانكه مى‏توان از عبارت «مِن اوّل يوم»، در آيه‏ى «لمسجد اُسس على التّقوى من اوّل يوم احقّ ان تقوم فيه» [570] كه در مورد ساختن مسجد قبا مى‏باشد نيز پايه‏گذارى سال هجرى را استفاده نمود، زيرا اوّلين اقدام پيامبر در هجرت به مدينه ساختن مسجد قبا مى‏باشد. [571] آرى اگر هجرت نبود، چه بسا اسلام در همان نقطه محدود و نابود مى‏شد.
بيشتر بلاهاى ما از غرق شدن در رفاه و ترك هجرت‏هاى سازنده سرچشمه مى‏گيرد. اگر همه‏ى مغزها ومتخصّصان و كارشناسان مسلمانى كه در كشورهاى غربى به سر مى‏برند، به كشور خود هجرت كنند، هم ضربه به دشمن است وهم تقويت اسلام وكشورهاى اسلامى.
هجرت، اختصاص به پيامبر اكرم صلى الله عليه وآله ندارد، بلكه هجرت از محيط شرك، كفر و گناه، براى حفظ دين و ايمان و يا براى برگشت از نافرمانى خداوند لازم است، چنانكه خداوند در پاسخ كسانى كه عذر آلودگى خود و ارتكاب به گناه را محيط ناسالم مى‏دانستند و مى‏گفتند: «كنّا مستضعفين فى الارض»، مى‏فرمايد: زمين خداوند كه پهناور بود، چرا به مكانى ديگر هجرت نكرديد؟ «قالوا الم تكن ارض اللّه واسعة» [572] البتّه با توجّه به عبارت «مستضعفين»، معلوم مى‏شود كه اگر توانايى امر به معروف و نهى از منكر باشد، بايد به اين مهم اقدام نمود و جامعه را ترك نكرد و آن را مورد اصلاح قرار داد.
امام صادق عليه السلام مى‏فرمايد: هنگامى كه در محل و سرزمينى كه در آن زندگى مى‏كنى نافرمانى و معصيت خدا مى‏كنند، از آنجا به جايى ديگر هجرت كن. «اذا عصى اللّه فى ارض انت فيها فاخرج منها الى غيرها» [573]
چنانكه هجرت براى آموختن علم و دانش و هجرت براى بيان آموخته‏هاى خود به ديگران نيز لازم است. «فلولانفر من كلّ فرقة منهم طائفة ليتفقّهوا فى الدّين و لينذروا قومهم اذا رجعوا اليهم» [574]
در صدر اسلام دو هجرت رخ داده است: يكى در سال پنجم بعثت، هجرت گروهى از مسلمانان به سرزمين حبشه و ديگرى در سال سيزدهم بعثت، هجرت از مكّه به مدينه.
______________________________
568) تفسير نمونه، سيره ابن هشام و فروغ ابديّت، ج‏1، ص‏417 تا 450
569) فروغ ابديّت، ج‏1، ص‏435
570) انفال، 108
571) الصحيح من سيرة النّبى، علاّمه جعفر مرتضى، ج‏3، ص‏40
572) نساء، 43
573) بحار، ج‏19، ص‏35
574) توبه، 122
-------------------------------------------
پيام ها
1- اسلام، ايمان و عقيده، بدون تلاش و مجاهدت كافى نيست. مسلمانان صدر اسلام، يا مهاجر بودند يا پناه‏دهنده مهاجران، يا جهادگر و يا حامى مجاهدان. «انّ الّذين آمنوا و هاجروا و جاهدوا باموالهم و انفسهم... والّذين آووا و نصروا» (شرايط متفاوت براى هر كسى تكليف خاصّى مى‏آورد، براى يكى هجرت و براى ديگرى پناه‏دادن به مهاجران.)
2- رابطه‏ى ولايى، مخصوص كسانى است كه اهل هجرت، جهاد و كمك به ديگران باشند. «اولئك بعضهم اولياء بعض»
3- خداوند ميان مهاجرين و انصار حقّ ولايت مقرّر كرده است. «والّذين آووا و نصروا اولئك بعضهم اولياء بعض»
4- هجرت به سوى جامعه‏ى اسلامى، شرط ولايت است و كسى كه هجرت نكند، ولايت ندارد. «لم يهاجروا مالكم من ولايتهم...»
5 - در جامعه‏ى اسلامى بايد ميان مجاهدان ومهاجران با مرفّهان هجرت گريز، فرق باشد. «آمنوا ولم يهاجروا»
6- كسى كه هجرت نكند، نه او را يارى كنيد و نه از او يارى بخواهيد. (كلمه‏ى «ولايتهم» را دو گونه مى‏توان معنا كرد: يكى «ولايت و حمايت شما از آنان» و ديگرى «كمك و حمايت آنان از شما»)
7- هجرت، گاهى از جهاد مهم‏تر است. «حتّى يهاجروا» و نفرمود: «حتّى يجاهدوا»
8 - بايد از متخلّفان پيشين كه خواهان پيوستن به مسلمانان هستند، با آغوش باز استقبال كرد. «حتّى يهاجروا» (آرى، همين‏كه تاركان هجرت، هجرت كردند، شما آنان را حمايت كنيد)
9- اگر مسلمانانِ ديگر مناطق، تحت فشار كفر قرار گرفتند، نسبت به استمدادشان نبايد بى‏تفاوت بود. «ان استنصروكم فى الدّين فعليكم النصر»
10- در روابط با ديگران بايد اهمّ و مهم در نظر گرفته شود. مادامى كه كفّار به پيمان‏هاى خود با مسلمانان پايبند هستند، نمى‏توان براى حمايت مسلمانانِ تحت سلطه‏ى آنان اقدامى كرد. «الاّ على قوم بينكم و بينهم ميثاق»




۶ شهریور ۱۳۹۰
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم)
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام: ۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی
- ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور
- جوزپ گواردیولا
گروه:
- كاربران بلاک شده
سوره انفال
آیه 73

-------------------------------------------
آيه
وَالَّذِينَ كَفَرُواْ بَعْضُهُمْ أَوْلِيَآءُ بَعْضٍ إِلَّا تَفْعَلُوهُ تَكُن فِتْنَةٌ فِى الْأَرْضِ وَفَسَادٌ كَبِيرٌ
---------------------------------------------
ترجمه
و كسانى كه كفر ورزيدند، ياران يكديگرند، (پس شما با آنان هم پيمان نشويد،) اگر شما (هم ميان خود، همبستگى) نداشته باشيد، فتنه و فساد بزرگى در زمين واقع خواهد شد.
---------------------------------------------
نکته ها
در معناى «اِلاّ تَفعلوه»، سه احتمال بيان شده است:
الف: اگر طبق دستور خداوند مبنى بر رابطه ولايت ميان مؤمنان عمل نكنيد و با كفّار پيوند داشته باشيد، فساد بزرگى خواهد بود، چون آنان متّحدند و شما متفرّق.
ب: اگر نسبت به مسلمانانِ تحت فشار بى‏اعتنايى كنيد، ممكن است آنان قتل عام شده، يا از اسلام برگردند.
ج: اگر قراردادهاى بين‏المللى با كفّار را رعايت نكنيد و از تعدادى مسلمان حمايت كنيد، همه‏ى كفّار عليه شما بسيج خواهند شد و فسادى بزرگ پيش خواهد آمد.
-------------------------------------------
پيام ها
1- وقتى كفّار يار يكديگرند، «والّذين كفروا بعضهم اولياء بعض» اگر مسلمانان هميارى نداشته باشند، گرفتار فتنه و فساد خواهند شد. «الاّ تفعلوه تكن فتنة»
2- پذيرفتن ولايت و سلطه‏ى كافران، فساد و فتنه‏اى بزرگ در زمين است. «الاّ تفعلوه تكن فتنة»
3- اگر ميان شما مسلمانان، پيوند محكم ولايت نباشد، كفّار متّحد شده شما را نابود مى‏كنند. «الاّ تفعلوه تكن فتنة»





۶ شهریور ۱۳۹۰
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم)
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام: ۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی
- ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور
- جوزپ گواردیولا
گروه:
- كاربران بلاک شده
سوره انفال
آیه 74

-------------------------------------------
آيه
وَالَّذِينَ ءَامَنُواْ وَ هَاجَرُواْ وَ جَهَدُواْ فِى سَبِيلِ اللَّهِ وَ الَّذِينَ ءَاوَواْ وَّ نَصَرُواْ أُوْلَئِكَ هُمُ الْمُؤْمِنُونَ حَقّاً لَّهُم مَّغْفِرَةٌ وَرِزْقٌ كَرِيمٌ
---------------------------------------------
ترجمه
و كسانى كه ايمان آورده و هجرت كردند و در راه خدا جهاد نمودند و كسانى كه پناه دادند و يارى كردند، همانان مؤمنان واقعى‏اند. براى آنان آمرزش و روزى شايسته و كريمانه‏اى است.
---------------------------------------------
پيام ها
1- ايمان، بر عمل مقدّم است. «آمنوا وهاجروا»
2- ارزش كارها، آنگاه است كه آنها رنگ خدايى و انگيزه‏ى الهى داشته باشد. «فى سبيل اللّه»
3- ايمان واقعى، در هجرت، جهاد، پناه‏دادن و يارى كردن مسلمانان مجاهد، بروز مى‏كند. «و الّذين آوَوا ونصروا اولئك هم المؤمنون حقّاً»
4- حتّى مؤمنان حقيقى، از خطا و گناه بيمه نيستند و به مغفرت الهى نياز دارند. «المؤمنون حقّاً لهم مغفرة»
5 - هجرت و جهاد، عامل بخشايش و نزول رزق ويژه‏ى الهى است. «آمنوا و هاجروا و جاهدوا... لهم مغفرة و رزق كريم»
6- اگر به خاطر هجرت و جهاد از رزق اندك بگذريد، به رزق كريم و شايسته‏ى الهى مى‏رسيد. «آمنوا و هاجروا و جاهدوا... لهم مغفرة و رزق كريم»
7- انسان هميشه مسئول است؛ گاهى به صورت جهاد، گاهى هجرت، گاهى پناه‏دادن به مهاجران و گاهى پشتيبانى از رزمندگان. (تمام آيه)






۶ شهریور ۱۳۹۰
     
برو به صفحه
این عنوان قفل شده است!

اختیارات
شما می‌توانید مطالب را بخوانید.
شما نمی‌توانید عنوان جدید باز کنید.
شما نمی‌توانید به عنوان‌ها پاسخ دهید.
شما نمی‌توانید پیام‌های خودتان را ویرایش کنید.
شما نمی‌توانید پیام‌های خودتان را حذف کنید.
شما نمی‌توانید نظرسنجی اضافه کنید.
شما نمی‌توانید در نظرسنجی‌ها شرکت کنید.
شما نمی‌توانید فایل‌ها را به پیام خود پیوست کنید.
شما نمی‌توانید پیام بدون نیاز به تایید بزنید.

فعالترین کاربران ماه انجمن
فعالیترین کاربران سایت
اعضای جدید سایت
جدیدترین اعضای فعال
تعداد کل اعضای سایت
اعضای فعال
۱۷,۹۴۳
اعضای غیر فعال
۱۴,۳۶۳
تعداد کل اعضاء
۳۲,۳۰۶
پیام‌های جدید
بحث آزاد در مورد بارسا
انجمن عاشقان آب‍ی و اناری
۵۸,۲۰۵ پاسخ
۸,۴۱۸,۱۷۷ بازدید
۱ روز قبل
Salehm
بحث در مورد تاپیک های بخش سرگرمی
انجمن سرگرمی
۴,۶۶۵ پاسخ
۵۴۹,۳۲۲ بازدید
۱ روز قبل
ali
هرچه می خواهد دل تنگت بگو...
انجمن مباحث آزاد
۷۶,۴۹۴ پاسخ
۱۱,۶۷۹,۵۷۴ بازدید
۲ روز قبل
یا لثارات الحسن
برای آشنایی خودتون رو معرفی کنید!
انجمن مباحث آزاد
۷,۶۴۳ پاسخ
۱,۲۴۴,۶۵۶ بازدید
۳ روز قبل
Activated PC
آموزش و ترفندهای فتوشاپ
انجمن علمی و کاربردی
۱۳۵ پاسخ
۴۴,۹۶۹ بازدید
۳ روز قبل
RealSoftPC
جام جهانی ۲۰۲۲
انجمن فوتبال ملی
۲۳ پاسخ
۲,۰۸۸ بازدید
۳ روز قبل
Crack Hints
موسیقی
انجمن هنر و ادبیات
۵,۱۰۱ پاسخ
۱,۰۲۲,۹۹۶ بازدید
۴ روز قبل
Activated soft
علمی/تلفن هوشمند/تبلت/فناوری
انجمن علمی و کاربردی
۲,۴۱۹ پاسخ
۴۳۸,۱۰۰ بازدید
۱۱ روز قبل
javibarca
مباحث علمی و پزشکی
انجمن علمی و کاربردی
۱,۵۴۷ پاسخ
۷۴۹,۵۱۰ بازدید
۱ ماه قبل
رویا
مســابــقـه جــــذاب ۲۰ ســــوالـــــــــــــــــــی
انجمن سرگرمی
۲۳,۶۵۸ پاسخ
۲,۲۱۰,۹۳۹ بازدید
۱ ماه قبل
رویا
اسطوره های بارسا
انجمن بازیکنان
۳۴۳ پاسخ
۸۶,۴۵۹ بازدید
۶ ماه قبل
jalebamooz
تغییرات سایت
انجمن اتاق گفتگوی اعضاء و ناظران
۱,۵۵۷ پاسخ
۲۷۷,۹۱۹ بازدید
۱۱ ماه قبل
یا لثارات الحسن
حاضرین در سایت
۲۲۳ کاربر آنلاین است. (۱۶۲ کاربر در حال مشاهده تالار گفتمان)

عضو: ۰
مهمان: ۲۲۳

ادامه...
هرگونه کپی برداری از مطالب این سایت، تنها با ذکر نام «اف سی بارسلونا دات آی آر» مجاز است!