به اولین سایت تخصصی هواداران بارسلونا در ایران خوش آمدید. برای استفاده از تمامی امکانات سایت، ثبت نام کنید و یا با نام کاربری خود وارد شوید!

شناسه کاربری:
کلمه عبور:
ورود خودکار

نحوه فعالیت در انجمن‌های سایت
دوستان عزیز توجه کنید که تا زمانی که با نام کاربری خود وارد نشده باشید، تنها می‌توانید به مشاهده مطالب انجمن‌ها بپردازید و امکان ارسال پیام را نخواهید داشت. در صورتی که تمایل دارید در مباحث انجمن‌های سایت شرکت نمایید، در سایت عضو شده و با نام کاربری خود وارد شوید.

پیشنهاد می‌کنیم که قبل از هر چیز، با مراجعه به انجمن قوانین و شرح وظایف ضمن مطالعه قوانین سایت، با نحوه اداره و گروه‌های فعال در سایت و همچنین شرح وظایف و اختیارات آنها آشنا شوید. به علاوه دوستان عزیز بهتر است قبل از آغاز فعالیت در انجمن‌ها، ابتدا خود را در تاپیک برای آشنایی (معرفی اعضاء) معرفی نمایند تا عزیزان حاضر در انجمن بیشتر با یکدیگر آشنا شوند.

همچنین در صورتی که تمایل دارید در یکی از گروه‌های کاربری جهت مشارکت در فعالیت‌های سایت عضو شوید و ما را در تهیه مطالب مورد نیاز سایت یاری نمایید، به تاپیک اعلام آمادگی برای مشارکت در فعالیت‌های سایت مراجعه نموده و علائق و توانایی های خود را مطرح نمایید.
تاپیک‌های مهم انجمن
در حال دیدن این عنوان: ۱ کاربر مهمان
این عنوان قفل شده است!
     
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم)
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام: ۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی
- ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور
- جوزپ گواردیولا
گروه:
- كاربران بلاک شده
سوره انفال
آیه 42

-------------------------------------------
آيه
إِذْ أَنتُم بِالْعُدْوَةِ الدُّنْيَا وَهُم بِالْعُدْوَةِ الْقُصْوَى‏ وَالرَّكْبُ أَسْفَلَ مِنكُمْ وَلَوْ تَوَاعَدتُّمْ لَاخْتَلَفْتُمْ فِى الْمِيعَدِ وَلَكِن لِّيَقْضِىَ اللَّهُ أَمْراً كَانَ مَفْعُولاً لِّيَهْلِكَ مَنْ هَلَكَ عَن بَيِّنَةٍ وَيَحْيَى‏ مَنْ حَىَّ عَن بَيِّنَةٍ وَإِنَّ اللَّهَ لَسَمِيعٌ عَلِيمٌ‏
---------------------------------------------
ترجمه
(به ياد آوريد) زمانى كه شما در جانب پايين بوديد و دشمنان در جانب بالا (بر شما برترى داشتند) و كاروان (تجارى ابوسفيان) از شما پايين‏تر بود و اگر قرار قبلى (براى جنگ هم) مى‏گذاشتيد، به توافق نمى‏رسيديد. (زيرا هم بالادست شما دشمن بود، هم پايين شما و شما بين دو صف مخالف بوديد و هرگز تن به چنين جنگى نمى‏داديد.) ولى (خداوند شما را در برابر عمل انجام شده قرار داد) تا كارى را كه خدا مى‏خواست، تحقّق بخشد، تا هركس (به گمراهى) هلاك مى‏شود، از روى حجّت و آگاهى هلاك شود و هر كس (به هدايت) حيات يافت، از روى دليل، حيات يابد و همانا خداوند شنوا و داناست.
--------------------------------------------------
نکته ها
كلمه‏ى «عُدوَة» از «عَدو»، به معناى تجاوز كردن است، به حاشيه و اطراف اشيا كه از حدّ وسط گذشته نيز گفته مى‏شود. در اين آيه، مراد از «عُدوة»، جانب واطراف است. كلمه‏ى «دنيا» از «دُنُوّ»، به معناى پايين و نزديك‏تر، و «قُصوى» و «اَقصى‏»، به معناى دورتر است.
در جنگ بدر، كفّار نه تنها از نظر سلاح و تعداد نفرات و آمادگى روحى و جسمى برترى داشتند، بلكه از نظر منطقه‏ى استقرار نيرو نيز برتر بودند و مى‏توانستند از كنار درياى احمر، راهى براى فرار پيدا كنند، ولى خداوند مسلمانان را كه تنها به قصد مصادره‏ى اموال كفّار آمده بودند، با آنان روبرو ساخت و چاره‏اى جز درگيرى نبود و تنها لطف خدا مسلمانان را به پيروزى رساند.
سيماى جنگ بدر
ترسيمى از جنگ بدر، در آيات ابتداى سوره تا كنون، امدادهاى الهى را بهتر نشان مى‏دهد:
1- در جنگ بدر شما به فكر مصادره‏ى اموال بوديد و آمادگى جنگى نداشتيد. «تُوَدّون أن غير ذات الشوكة تكون لكم» «آيه 7»
2- جنگ كه پيش آمد، بعضى ناراحت بوديد. «فريقاً من المؤمنين لكارهون» «آيه 5»
3- برخى از مرگ مى‏ترسيديد. «كانّما يساقون الى الموت» «آيه 6»
4- پريشان بوديد و استغاثه مى‏كرديد. «تستغيثون ربّكم» «آيه 9»
5 - براى تطهير از ناپاكى‏ها و سفت‏شدن زمين ريگ‏زار، باران فرستاديم. «آيه 11»
6- اطاعت كامل از فرماندهى نداشتيد. «قالوا سمعنا و هم لايسمعون» «آيه 21»
7- برخى از شما قبلاً خيانت كرده بودند. (مانند ابولبابه) «آيه 27»
8 - رهبرتان در معرض تهديدها و توطئه‏ها بود. «يمكر بك» «آيه 30»
9- اگر كار به اختيار شما مى‏بود، با اين همه مشكلات، به توافق نمى‏رسيديد. «لاختلفتم»
و نمونه‏هاى ديگر كه همه نشان مى‏دهد پيش‏آمد جنگ بدر، يك طرح الهى براى نمايش قدرت مسلمانان و ضربه‏زدن به روحيّه‏ى كفّار و مشركان بوده است.
به همين دليل در آيه‏ى قبل، روز جنگ بدر، «روز فرقان» ناميده شد، زيرا آنقدر امدادهاى غيبى نازل شد كه حقّ و حقيقت براى همه روشن شد و با اين وصف، هركس بى‏توجّهى كرد، از روى عناد و لجاجت بود. «ليهلك مَن هلك عن بيّنة»
----------------------------------------------
پيام ها
1- يادآورى حوادث گذشته و امدادهاى الهى و تحليل و بررسى آنها لازم است. «اذ انتم...»
2- آنجا كه خداوند بخواهد، همه‏ى عوامل ضعف را بر طرف مى‏كند. «ليقضى اللّه امراً كان مفعولا»
3- پيروزى مسلمانان در جنگ بدر، حجّتى روشن بر عليه شرك و دليلى واضح بر حقّانيّت توحيد و اسلام است. «ليقضى اللّه... ليهلك من هلك عن بيّنة ويحيى...»
4- هدايت و ايمان آگاهانه ارزشمند است، همان گونه كه هلاكت و گمراهى آگاهانه بسيار زشت است. «ليهلك... عن بيّنة ويحيى... عن بيّنة»
5 - اسلام بر برهان و دليل‏هاى روشن استوار است و چنين مكتبى مايه‏ى حيات است. «و يحيى من حىّ عن بيّنة»
6- خداوند از پيش پيروزى مسلمانان را رقم‏زده بود، لذا صحنه‏ها و تصميم‏ها دگرگون شد، «ليقضى اللّه امراً كان مفعولا» از همين‏جا مى‏توان او را شناخت كه به همه چيز شنوا و آگاه است. «انّ اللّه لسميع عليم»






۶ شهریور ۱۳۹۰
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم)
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام: ۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی
- ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور
- جوزپ گواردیولا
گروه:
- كاربران بلاک شده
سوره انفال
آیه 43

-------------------------------------------
آيه
إِذْ يُرِيكَهُمُ اللَّهُ فِى مَنَامِكَ قَلِيلاً وَلَوْ أَرَيكَهُمْ كَثِيراً لَّفَشِلْتُمْ وَ لَتَنزَعْتُمْ فِى الْأَمْرِ وَلَكِنَّ اللَّهَ سَلَّمَ إِنَّهُ عَلِيمٌ بِذَاتِ الصُّدُورِ
------------------------------------------
ترجمه
(اى پيامبر! به يادآور) زمانى كه خداوند، عدد آنان (دشمنان) را در خوابت، به تو اندك نشان داد و اگر (خداوند) آنان را (در ديد تو) زياد نشان مى‏داد، حتماً سست شده و قطعاً در كار جنگ نزاع كرده بوديد، ولى او (شما را از اين سستى و نزاع) سالم نگاه داشت، همانا خداوند به آنچه در سينه‏هاست آگاه است.
----------------------------------------
نکته ها
اين آيه در پى بيان الطاف و امدادهاى الهى نسبت به مسلمانان، از كم جلوه دادن كفّار در چشم آنان سخن مى‏گويد كه در چند مرحله انجام گرفت: يكى آنكه پيامبر صلى الله عليه وآله آنان را در خواب، اندك ديد و نقل خواب براى مسلمانان، روحيّه‏ى آنان را بالا برد. ديگر آنكه مسلمانان را در ديد كفّار كم جلوه داد، تا آنان لشكر تازه نفس براى امداد، از مكّه درخواست نكنند (كه در آيه‏ى بعد مطرح مى‏شود).
همچنين «عاتكه»، عمّه‏ى پيامبر سه روز قبل از جنگ بدر، در مكّه خواب ديد كه كسى فرياد مى‏زند: اى مردم مكّه! به‏سوى قتلگاه خود بشتابيد! سپس منادى بالاى كوه ابوقبيس، قطعه سنگى را تكان مى‏دهد، سنگ متلاشى شده، هر قستمى به يكى از خانه‏ها مى‏افتد و از مكّه، خون جارى مى‏شود. اين خواب دهان به دهان نقل مى‏شود و كفّار را به وحشت مى‏افكند. اينها طرح خدا براى پيروزى مسلمين در جنگ بدر است. [533]
پيامبر اكرم صلى الله عليه وآله فرمودند: خواب بر سه قسم است: يا بشارتى از سوى خداوند است، يا غم و اندوهى از طرف شيطان است ويا مشكلات روزمرّه‏ى انسان مى‏باشد كه در خواب آن را مى‏بيند. [534] خواب انبيا و اولياى الهى از قبيل قسم اوّل است، لذا حجّيت دارد. در حديثى ديگر آن حضرت فرمودند: رؤياى افراد صالح، بشارتى از جانب خداوند است و جزيى از اجزاى نبوّت است. [535]
البتّه خواب اولياى الهى، گاهى نيازمند تعبير است، مانند خواب حضرت يوسف عليه السلام در مورد سجده كردن خورشيد و ماه و ستارگان بر او، و گاهى بيان حكم و واقعه است و نيازى به تعبير ندارد، مانند خواب حضرت ابراهيم عليه السلام در مورد ذبح فرزندش اسماعيل و يا رؤياى پيامبر در اين آيه.
گرچه خواب انبيا، پرتوى از وحى است ودر قرآن، بارها از رؤياهاى صادقه‏ى حضرت ابراهيم عليه السلام و پيامبر اكرم صلى الله عليه وآله سخن به ميان آمده است، امّا اينكه پيامبر صلى الله عليه وآله، جمعيّت زياد را در خواب اندك مى‏بيند، نشان‏دهنده‏ى ديدن باطن كفّار است كه چيزى به جز ضعف و ناتوانى نيست. چنانكه در جاى ديگر مى‏فرمايد: «تحسبهم جميعاً و قلوبهم شتّى» [536] گمان مى‏كنى كه آنها با هم متّحدند، امّا دل آنها از يكديگر فاصله دارد و متفرّقند.
___________________________
533) تفسير نمونه‏
534) بحار، ج‏14، ص‏441
535) بحار، ج‏61، ص‏177
536) حشر، 14
----------------------------------------
پيام ها
1- خواب، يكى از راه‏هاى ارتباط، استمداد و روحيه گرفتن و امداد الهى است. «اذ يريكهم اللّه فى منامك»
2- دنياى شگفت‏انگيز خواب و رؤيا، زبان و رمز خاصّى دارد. در فرهنگ تعبير و تأويل خواب، ضعف و شكست دشمن، به صورت كمى نفرات جلوه مى‏كند، هر چند تعدادشان زياد باشد. «فى منامك قليلاً»
3- پخش اطلاعات و آمار و بيان نقاط قوّت دشمن و آنچه سبب اختلاف و ضعف روحيّه‏ى مسلمانانى شود، به خصوص هنگام جنگ ودر جبهه، ممنوع است. «و لو أراكهم كثيراً لفشلتم...» (روحيّه‏ى رزمندگان، در پيروزى و شكست تأثير به سزايى دارد.)
4- خداوند، در بحرانى‏ترين شرايط، مؤمنان را حفظ مى‏كند. «ولكنّ اللّه سلّم»
گر نگهدار من آنست كه من مى‏دانم‏ شيشه را در بغل سنگ نگه مى‏دارد





۶ شهریور ۱۳۹۰
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم)
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام: ۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی
- ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور
- جوزپ گواردیولا
گروه:
- كاربران بلاک شده
سوره انفال
آیه 44

-------------------------------------------
آيه
وَإِذْ يُرِيكُمُوهُمْ إِذِ الْتَقَيْتُمْ فِى أَعْيُنِكُمْ قَلِيلاً وَيُقَلِّلُكُمْ فِى أَعْيُنِهِمْ لِيَقْضِىَ اللَّهُ أَمْراً كَانَ مَفْعُولاً وَإِلَى اللَّهِ تُرْجَعُ الْأُمُورُ
--------------------------------------------
ترجمه
و (به ياد آوريد) زمانى كه چون با دشمن برخورد كرديد، خداوند دشمنان را در نظر شما كم جلوه داد (تا با جرأت حمله كنيد) و شما را نيز در ديدگاه آنان اندك نشان داد (تا از كفّار مكّه، كمك نخواهند). اين كار براى آن بود كه خداوند كارى را كه مى‏بايست انجام شود، تحقّق بخشد. و (بدانند كه) همه‏ى كارها به خدا باز مى‏گردد (و اراده‏ى او بر هر چيزى نافذ است).
------------------------------------------
نکته ها
كفّار، چون مسلمانان را ديدند، آن چنان در نظرشان كم جلوه كرد كه گفتند: ما بردگان خود را مى‏فرستيم تا مسلمين را نابود كنند، [537] ولى چون جنگ شروع شد، در هنگامه‏ى نبرد، مسلمانان را زياد و دو برابر ديدند و مرعوب شدند. [538] چنانكه در جاى ديگر خداوند مى‏فرمايد: «يرونهم مثلَيهم رأى العين» [539]
____________________________
537) تفسير صافى‏
538) تفاسير نمونه و الميزان‏
539) آل عمران، 13
-------------------------------------------
پيام ها
1- تقديرهاى الهى، اراده را از انسان سلب نمى‏كند. «واذ يريكموهم اذ التقيتم» ترغيب دو سپاه در جنگ بدر به رويارويى، بيانگر آن است كه تحقّق جنگ، از اختيار آنان خارج نبوده است.
2- امدادهاى الهى، هم پيش از جنگ شامل مسلمانان شد، «فى منامك» و هم هنگام جنگ. «يريكموهم اذِ التَقَيتُم...»
3- گاهى خداوند براى يارى مسلمانان، با اِعمال ولايت تكوينى، در ديده‏ها تصرّف مى‏كند. «يريكموهم... فى أعينكم قليلاً»
4- بهره‏بردارى از حواسّ ظاهرى نيز به دست خداوند است. «فى اعينكم قليلاً و يقلّلكم فى اعينهم»
5 - اگر اراده خدا بر تحقّق كارى باشد، همه‏ى موانع را بر طرف مى‏سازد. «ليقضى اللّه امراً...» (اين جمله يك بار در آيه 44 وبار ديگر در اين آيه تكرار شده است.)
6- پيروزى تنها به جمعيّت و نفرات نيست، بلكه عواملى همچون ايمان و روحيّه‏ى رزمندگان و لطف و تقدير خداوند تعيين كننده است. (كلّ آيه)





۶ شهریور ۱۳۹۰
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم)
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام: ۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی
- ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور
- جوزپ گواردیولا
گروه:
- كاربران بلاک شده
سوره انفال
آیه 45

-------------------------------------------
آيه
يَأَيُّهَا الَّذِينَ ءَامَنُواْ إِذَا لَقِيتُمْ فِئَةً فَاثْبُتُواْ وَاذْكُرُواْ اللَّهَ كَثِيراً لَّعَلَّكُمْ تُفْلِحُونَ‏
-------------------------------------------
ترجمه
اى كسانى كه ايمان آورده‏ايد! هرگاه با گروهى (از دشمن) روبرو شديد، ثابت‏قدم باشيد و خدا را بسيار ياد كنيد تا شما رستگار شويد.
-----------------------------------------
نکته ها
مراد از ذكر خدا در آيه، تنها ذكر زبانى نيست، بلكه توجّه درونى و ياد لطف‏ها و امدادهاى خدا و وعده‏هاى او و ياد عزّت ، عظمت و فرمان او نيز مقصود است، چنانكه امام صادق عليه السلام فرمودند: از امور مهمّى كه خداوند بر بندگان لازم دانسته است، بسيار ياد نمودن از خداوند است، ياد الهى هنگام مواجهه با حلال‏ها و حرام‏ها كه اگر اطاعت الهى باشد بدان عمل كند و اگر معصيت خدا باشد، آن را ترك كند. [540]
__________________________
540) بحار، ج‏93، ص‏163
----------------------------------------
پيام ها
1- لازمه‏ى ايمان، ثابت قدمى است. «يا ايّها الّذين آمنوا... فاثبتوا»
2- ما مأمور به ثبات قدم در جبهه‏ايم، «فاثبتوا» امّا همين پايدارى را هم بايد از خدا بخواهيم. «ربّنا افرغ علينا صبراً و ثبّت اقدامنا» [541]
3- فضاى جبهه‏ى مسلمين بايد آكنده از ياد خدا باشد و هر چه مشكلات بيشتر باشد، نياز به ياد خدا بيشتر است. «واذكروا اللّه كثيراً»
4- يادى از خدا كافى نيست، بايد بسيار خدا را ياد كنيم. «واذكروا اللّه كثيراً» زيرا در بحران جنگ و حوادث جبهه، اگر ياد خدا بسيار نباشد، امكان انحراف در هدف، عمل وشيوه بيشتر است.
5 - در جبهه، بايد ياد خدا، جايگزين ياد زن، فرزند، مال و... باشد. «واذكروا اللّه» چنانكه امام سجاد عليه السلام در دعاى مرزداران مى‏فرمايد: خدايا! ياد مال و فرزندان و... را از دل رزمندگان ببر و بهشت را جلوى چشمشان جلوه بده. [542]
6- پايدارى و ياد خدا، رمز پيروزى در نبرد و رستگارى جاويد است. «فاثبتوا واذكروا اللّه... لعلّكم تفلحون»
7- ميدان‏هاى نبرد وجبهه‏ها، يكى از مراكز رستگارى است. «لعلّكم تفلحون»
______________________________
541) بقره، 250
542) صحيفه سجّاديه، دعاى 27





۶ شهریور ۱۳۹۰
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم)
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام: ۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی
- ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور
- جوزپ گواردیولا
گروه:
- كاربران بلاک شده
سوره انفال
آیه 46

-------------------------------------------
آيه
وَأَطِيعُواْ اللَّهَ وَرَسُولَهُ وَلَا تَنَزَعُواْ فَتَفْشَلُواْ وَتَذْهَبَ رِيحُكُمْ وَ اصْبِرُواْ إِنَّ اللَّهَ مَعَ الصَّبِرِينَ‏
------------------------------------------
ترجمه
و از خداوند و فرستاده‏اش اطاعت كنيد و با يكديگر نزاع نكنيد، كه سست مى‏شويد ومهابت و قوّتتان از بين مى‏رود، و صبر كنيد، همانا خداوند با صابران است.
-----------------------------------------
نکته ها
در آيه‏ى قبل، به دو عامل از عوامل پيروزى مؤمنان يعنى «پايدارى» و «ياد خدا» اشاره شد، و در اين آيه، عامل اطاعت و وحدت مطرح است، چنانكه در آيه‏ى قبل به ثبات قدم از جهت جسم وظاهر اشاره شد و در اين آيه، از صبر در جنبه‏ى روانى و باطنى ياد شده است.
«ريح» باد، كنايه از قدرت و شوكت است، همچون بادى كه پرچم‏ها را به اهتزاز در مى‏آورد و نشانه‏ى برپايى، كامروايى و عظمت است. اگر در سايه‏ى اختلاف و نزاع، اين عظمت بر باد رود، خوار و حقير مى‏شويد. همان گونه كه اگر باد لاستيك ماشين و يا توپ ورزشى خارج شود، بسيارى از حركت‏ها، سفرها و ورزشها تعطيل مى‏شود.
اتّحاد و يكپارچگى و دورى از اختلاف و تفرقه، از دستورات اكيد الهى است كه در آيات متعدّد به آن فرمان داده است و اين فرمان بايد در تمام زمينه‏ها رعايت شود، مخصوصاً در حال جنگ و درگيرى با دشمن كه ضرورت بيشترى دارد، چنانكه خداوند در سوره صف از اتحاد، نظم و هماهنگى مجاهدان تعريف نموده است. «انّ اللّه يحبّ الّذين يقاتلون فى سبيل اللّه صفّاً كانّهم بنيان مَرصوص» [543]
__________________________
543) صفّ، 6
---------------------------------------
پيام ها
1- جهاد مسلمانان، بايد تحت فرماندهى رهبر مسلمين و به فرمان خدا و رسول (و جانشينان بر حقّ) او باشد. «اذا لقيتم فئة فاثبتوا... و اطيعوا اللّه و رسوله»
2- قانون و رهبر الهى، محور وحدت است. «اطيعوا اللّه و رسوله» («اطيعوا»، به قوانين الهى و «رسوله» به رهبر آسمانى اشاره دارد)
3- نزاع، شما را از درون پوك ساخته و از بيرون، بى‏آبرو مى‏كند. «فتفشلوا و تذهب ريحكم» (در طول تاريخ، چه ضعف‏ها و شكست‏هايى كه به خاطر عمل نكردن به اين آيه، نصيب مسلمانان شده است!)
4- در اطاعت و وحدت، پايدار باشيم و اگر چيزى بر خلاف ميل ما بود، يا بر خلاف ميل ما عمل شد، صبور باشيم و يكديگر را تحمّل كنيم. «واصبروا»
5 - ايمان به اينكه خداوند با صابران است، انسان را به صبر و پايدارى سوق مى‏دهد. «واصبروا انّ اللّه مع الصابرين»
6- نصرت و امداد الهى، براى صابران است. «ان اللّه مع الصابرين»






۶ شهریور ۱۳۹۰
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم)
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام: ۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی
- ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور
- جوزپ گواردیولا
گروه:
- كاربران بلاک شده
سوره انفال
آیه 47

-------------------------------------------
آيه
وَلَا تَكُونُواْ كَالَّذِينَ خَرَجُواْ مِن دِيَرِهِمْ بَطَراً وَرِئَآءَ النَّاسِ وَ يَصُدُّونَ عَن سَبِيلِ اللَّهِ وَاللَّهُ بِمَا يَعْمَلُونَ مُحِيطٌ
------------------------------------------
ترجمه
و مثل كسانى نباشيد كه از روى سرمستى و خودنمايى و غرور و ريا در برابر مردم، از خانه‏هاى خود (به سوى جبهه) خارج شدند و مردم را از راه خدا بازمى‏داشتند وحال آنكه خداوند، به آنچه انجام مى‏دهند احاطه دارد.
------------------------------------------
نکته ها
چون كاروان تجارتى ابوسفيان از دست مسلمانان سالم به مكّه رسيد، ابوسفيان به ابوجهل پيغام داد كه ما به سلامت به مكّه رسيديم، شما كه براى يارى ما رفته‏ايد، برگرديد. ابوجهل مغرورانه گفت: تا مسلمانان را سركوب نكنيم و به افتخار پيروزى شراب ننوشيم و قدرت خود را نشان ندهيم، برنمى‏گرديم. امّا سرانجام با تمام غرور و لجاجتى كه داشتند، شكست خوردند و ابوجهل شراب مرگ را نوشيد.
در اين آيه ودو آيه‏ى قبل، عوامل موفقيّت در جبهه چنين بيان شده است: ثبات قدم، ياد خدا، اطاعت از رهبرى، پرهيز از اختلاف، صبر، پرهيز از غرور، ريا و دنياطلبى.
------------------------------------------
پيام ها
1- غرور و ريا، از آفات قدرت در جبهه‏ى جنگ است. «خرجوا من ديارهم بطراً ورئاء الناس»
2- تفاوت اصولى جنگ‏هاى اسلامى و غير اسلامى در هدف است. هدف مسلمانان از جنگ، رفع فتنه است (آيه‏ى 39 اين سوره)، امّا هدف ديگران، سلطه‏جويى و قدرت‏نمايى است. «بطراً و رئاء النّاس»
3- هنگام عزيمت به جبهه، نيّت خود را خالص سازيد و به فكر خودنمايى نباشيد. «رئاء النّاس» (گرچه سياق آيات، به جنگ بدر مربوط مى‏شود، امّا شامل منافقان كه رياكارانه و براى خودنمايى و ياشايعه‏پراكنى و تضعيف روحيه به جبهه مى‏روند نيز مى‏شود.)
4- جبهه‏ى باطل براى بستن راه حقّ و جلوگيرى از حركت معنوى و الهى جامعه، تلاش مى‏كند. «و يصدّون عن سبيل اللّه»
5 - دشمنان بدانند با همه تلاشى كه در برابر خدا مى‏كنند، امّا هرگز از تحت قدرت الهى خارج نمى‏شوند. «واللّه بما يعملون محيط»





۶ شهریور ۱۳۹۰
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم)
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام: ۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی
- ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور
- جوزپ گواردیولا
گروه:
- كاربران بلاک شده
سوره انفال
آیه 48

-------------------------------------------
آيه
وَإِذْ زَيَّنَ لَهُمُ الشَّيْطَنُ أَعْمَلَهُمْ وَقَالَ لَا غَالِبَ لَكُمُ الْيَوْمَ مِنَ النَّاسِ وَإِنِّى جَارٌ لَّكُمْ فَلَمَّا تَرَآءَتِ الْفِئَتَانِ نَكَصَ عَلَى‏ عَقِبَيْهِ وَ قَالِ إِنِّى بَرِى‏ءٌ مِّنكُمْ إِنِّى أَرَى‏ مَا لَا تَرَوْنَ إِنِّى أَخَافُ اللَّهَ وَاللَّهُ شَدِيدُ الْعِقَابِ
--------------------------------------------
ترجمه
و (به يادآور) زمانى كه شيطان، كارهاى آنان (مشركان) را در نظرشان زيبا جلوه داد و گفت: امروز هيچ كس از مردم، بر شما غالب نخواهد شد و من نيز در كنار شما وپناهِ شمايم. امّا همين كه دو لشكر با هم درآويختند (و فرشتگان به يارى سپاه اسلام آمدند،) شيطان به عقب برگشت و گفت: هر آينه من از شما بيزارم، من چيزى را مى‏بينم كه شما نمى‏بينيد، همانا من از خدا بيم دارم و خداوند سخت عقوبت است.
------------------------------------------
نکته ها
كلمه‏ى «جار»، به معناى ياور، شريك، همسايه و هم‏سوگند آمده كه در اينجا معناى اوّل مناسب‏تر است. كلمه‏ى «نَكَص» به معناى خوددارى و برگشت است و «عَقِب» به معناى پاشنه‏ى پا و «نَكَص على عقبيه» يعنى بر پاشنه‏هاى پا چرخيد و پشت كرد.
گفتگوى شيطان با طرفدارانش كه در اين آيه مطرح شده، ممكن است همان وسوسه‏هاى شيطانى باشد، يا آنكه شيطان در قالب انسان، اهداف خود را دنبال كند و در قيافه‏ى انسان، به اغوا و وسوسه بپردازد كه روايات هم در اين باره وارد شده است. [544]
چنانكه شيطان در جنگ بدر، به صورت سراقةبن مالك (از سرشناسان قبيله‏ى بنى‏كنانه) درآمد و مشركان را تشويق و ترغيب مى‏كرد و به آنان وعده‏ى همراهى و پيروزى مى‏داد، امّا با حضور فرشتگان در آستانه‏ى پيروزى سپاه اسلام، پا به فرار گذارد. پس از شكست كفّار، در مكّه به او مى‏گفتند: تو سبب شكست ما شدى! و او قسم مى‏خورد كه حتّى از مكّه بيرون نيامده است. پس معلوم شد كه شيطان در قيافه‏ى سراقه، به آنان وعده‏ى پيروزى داده، سپس فرار كرده است.
شيطان براى جبهه‏ى باطل كار تبليغاتى مى‏كند ودر مرحله‏ى آغاز مبارزه به آنان روحيّه مى‏دهد، ولى در مرحله‏ى برخورد هنگام ديدن امدادهاى الهى، آنان را رها كرده و عقب‏نشينى مى‏كند.
___________________________
544) تفاسير مجمع البيان ونورالثقلين‏
----------------------------------------
پيام ها
1- يكى از راه‏هاى فريب شيطان، زيبا جلوه‏دادن بدى‏هاست. «زيّن» آرى، نيكو پنداشتن كارهاى بد وناهنجارى‏ها، نشانه‏ى نفوذ شيطان در افكار انسان است.
2- شيطان و شيطان‏صفتان، ديگران را براى فساد، توجيه وتحريك مى‏كنند. «زيّن، لا غالب، جار لكم»
3- ايمان، حمايت فرشتگان را جلب مى‏كند و كفر، حمايت شيطان را. «جار لكم»
4- شيطان، منافق، فريب‏كار، دروغگو و بى‏وفاست. «جار لكم... برى‏ء منكم»
5 - شياطين، آتش فتنه را روشن مى‏كنند، ولى خود را در معركه قرار نمى‏دهند. «انّى برى‏ء منكم»
6- توكّل بر غير خدا، سبب رها شدن انسان در مشكلات مى‏شود.«انّى جار لكم... انّى برى‏ء منكم»
7- روابط غير الهى، ناپايدار وغير قابل اطمينان است. «قال انّى برى‏ء منكم»
8 - شيطان، از قدرت فرشتگان آگاه است. «انّى أرى ما لاترون» و اين مشاهده‏ى قدرت فرشتگان، سبب عقب‏گرد او شد. «قال انّى برى‏ء منكم»
9- شيطان، قادر بر مشاهده‏ى برخى امور پنهانى است. «انّى أرى ما لاترون»
10- شيطان، معتقد به خداوند و آگاه به شدّت عقوبت اوست. «انّى اخاف اللّه و اللّه شديد العقاب» هرچند شايد به گفته ابن عباس: شيطان به دروغ ادّعاى ترس از خداوند را داشت، وگرنه كار او به اينجا نمى‏رسيد. [545]
_______________________________
545) تفسير اثنى عشرى‏




۶ شهریور ۱۳۹۰
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم)
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام: ۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی
- ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور
- جوزپ گواردیولا
گروه:
- كاربران بلاک شده
سوره انفال
آیه 49

-------------------------------------------
آيه
إِذْ يَقُولُ الْمُنَفِقُونَ وَالَّذِينَ فِى قُلُوبِهِم مَّرَضٌ غَرَّ هَؤُلَآءِ دِينُهُمْ وَ مَن يَتَوَكَّلْ عَلَى اللَّهِ فَإِنَّ اللَّهَ عَزِيزٌ حَكِيمٌ
-----------------------------------------
ترجمه
(به يادآور) زمانى كه منافقان و بيماردلان مى‏گفتند: آنان (مسلمانان را) دينشان مغرورشان كرده است، (كه بى‏ترس حمله مى‏كنند. غافل از آنكه مسلمين بر خدا توكّل نموده‏اند.) وكسى كه بر خدا توكّل كند، پس (بداند) قطعاً خداوند شكست‏ناپذير حكيم است.
----------------------------------------
نکته ها
منافقان و افراد ضعيف‏الايمان و بى‏اعتقاد به نصرت الهى، تصوّر نمى‏كردند مسلمانان با جمعيّت و سلاح اندك پيروز شوند و آنان را فريب‏خورده مى‏پنداشتند.
ممكن است مراد از منافقان، برخى مسلمانان مدينه باشند، و مراد از «و الّذين فى قلوبهم مرض»، افراد ضعيف‏الايمان مكّه. [546] و ممكن است منافقان، آنانى باشند كه در مدينه، به ظاهر ادّعاى مسلمانى داشتند و يا آنان كه در مكّه مسلمان شدند، ولى از حمايت پيامبر و هجرت با مسلمين، سرباز زدند.
_____________________________
546) تفسير كبيرفخررازى‏
-------------------------------------------
پيام ها
1- كسانى كه روحيه ناسالم دارند، با منافقان همصدا مى‏شوند. «اذ يقول المنافقون والّذين فى قلوبهم مرض»
2- منافقان، مسلمانان را فريب‏خورده و مغرور مى‏پندارند. (و مى‏گويند: مگر مى‏توان با «اللّه اكبر» و با دست خالى به جنگ سلاح رفت؟! مگر مى‏شود...) «غرّ هؤلاء دينهم»
3- گرايش‏ها وديدگاه‏ها، در نوع برداشت انسان تأثيرگذار است. از يك عمل، چند برداشت مى‏شود؛ يكى توكّل مى‏پندارد و ديگرى فريب‏خوردگى وغرور. «اذ يقول المنافقون و الّذين فى قلوبهم مرض غرّ هؤلاء... و من يتوكّل»
4- توكّل بر خدا، از حساب غرور، جداست. «ومن يتوكّل...» (توكّل بر خداوند در جنگ بدر، عامل پيروزى شد)
5 - بايد بر قدرتى توكّل و اعتماد كرد كه شكست ناپذير است و تمام كارهايش حكيمانه باشد. «عزيز حكيم» (قدرت خداوند، همراه با عزّت وحكمت است)






۶ شهریور ۱۳۹۰
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم)
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام: ۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی
- ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور
- جوزپ گواردیولا
گروه:
- كاربران بلاک شده
سوره انفال
آیه 50، 51

-------------------------------------------
آيه
وَلَوْ تَرَى‏ إِذْ يَتَوَفَّى الَّذِينَ كَفَرُواْ الْمَلَئِكَةُ يَضْرِبُونَ وُجُوهَهُمْ وَ أَدْبَرَهُمْ وَذُوقُواْ عَذَابَ الْحَرِيقِ‏
ذَلِكَ بِمَا قَدَّمَتْ أَيْدِيكُمْ وَأَنَّ اللَّهَ لَيْسَ بِظَلَّمٍ لِّلْعَبِيدِ
------------------------------------------
ترجمه
و (اى پيامبر!) اگر ببينى آن هنگام كه فرشتگان، جان كافران را مى‏گيرند، بر چهره‏ها وپشت‏هاى آنان ضربه مى‏زنند (و مى‏گويند:) بچشيد عذاب سوزان را.
اين (كيفر،) دستاورد كارهاى پيشين شماست و(گرنه) شكّى نيست كه خداوند بر بندگانش ستمگر نيست.
-----------------------------------------
نکته ها
در قرآن، بارها از سخت جان دادن كفّار، سخن به ميان آمده است، از جمله در سوره‏ى محمّد آيه 27 و سوره‏ى انعام آيه 93 و در مقابل، از آسان جان دادن مؤمنان نيز سخن به ميان آمده است، از جمله در آيه 32 سوره‏ى نحل مى‏خوانيم: «الّذين يتوفّاكم الملائكة طيّبين يقولون سلام عليكم ادخلوا الجنّة بما كنتم تعملون»
«يتوفّى»، به معناى گرفتن است و قرآن مى‏فرمايد: ما كفّار را مى‏گيريم و نمى‏فرمايد: روح او را مى‏گيريم. امّا از آنجايى كه جسم انسان در دنيا مانده است، پس معلوم مى‏شود كه روح او را مى‏گيرند. بنابراين، حقيقت انسان به روح اوست. تا انسان زنده است روح همراه با جسم اوست و پس از مرگ، از جسم او جدا شده وباقى مى‏ماند.
-----------------------------------------
پيام ها
1- خداوند با بيان قهر خود نسبت به كفّار، پيامبر و مؤمنان را دلدارى مى‏دهد. «و لوترى...»
2- فرشتگان الهى، مؤمنان و كافران را مى‏شناسند. «اذ يتوفّى الّذين كفروا»
3- قهر اخروى خداوند نسبت به كافران، از لحظه‏ى جان دادن آغاز مى‏شود. «اذ يتوفّى... يضربون وجوههم...»
4- در برزخ نيز عذاب هست. «ذوقوا عذاب الحريق»
5 - مجازات‏هاى الهى، كيفر كارهاى خود انسان است، نه انتقام خداوند. «ذلك بما قدّمت ايديكم...»
6- ظلم به يك نفر، به منزله‏ى ظلم به همه است. «ليس بظلاّم للعبيد» (كوچك‏ترين ظلمى از جانب خداوند، ستمى بسيار بزرگ است و او منزّه از آن است.)
7- كيفرهاى الهى، براساس عدل است. «ليس بظلاّم للعبيد»




۶ شهریور ۱۳۹۰
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم)
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام: ۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی
- ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور
- جوزپ گواردیولا
گروه:
- كاربران بلاک شده
سوره انفال
آیه 52

-------------------------------------------
آيه
كَدَأْبِ ءَالِ فِرْعَوْنَ وَالَّذِينَ مِن قَبْلِهِمْ كَفَرُواْ بَِايَتِ اللَّهِ فَأَخَذَهُمُ اللَّهُ بِذُنُوبِهِمْ إِنَّ اللَّهَ قَوِىٌّ شَدِيدُ العِقَابِ‏
------------------------------------------
ترجمه
(اى پيامبر! روش كافران زمان تو،) مثل روش فرعونيان و كفّار پيش از آنان است كه (از روى لجاجت و عناد) به آيات خداوند كفر ورزيدند، پس خداوند نيز به كيفر گناهانشان، آنان را گرفتار كرد. قطعاً خداوند، نيرومند سخت كيفر است.
---------------------------------------
پيام ها
1- گاهى كفر و لجاجت، براى بعضى عادت و خصلت شده و در اين صورت، عذاب نازل مى‏شود. «كدأب»
2- همه‏ى اقوام نزد خدا يكسانند و اگر راه انحراف و كفر بروند، كيفر مى‏بينند. «كدأب آل‏فرعون والّذين من قبلهم‏كفروا... فاخذهم‏اللّه» آرى، سنّت الهى در عقوبت كفّار، ثابت است و مجازات مشركان در جنگ بدر، حكم خاصّى نبوده است.
3- گناه، سبب قهر الهى است. «فاخذهم اللّه بذنوبهم»
4- خداوند، در كيفر كافران عاجز نيست و همه‏ى اقوام (مثل فرعون قوى يا مشركان ضعيف) در برابر قهر خدا عاجزند. «انّ اللّه قوى شديد العقاب»





۶ شهریور ۱۳۹۰
     
برو به صفحه
این عنوان قفل شده است!

اختیارات
شما می‌توانید مطالب را بخوانید.
شما نمی‌توانید عنوان جدید باز کنید.
شما نمی‌توانید به عنوان‌ها پاسخ دهید.
شما نمی‌توانید پیام‌های خودتان را ویرایش کنید.
شما نمی‌توانید پیام‌های خودتان را حذف کنید.
شما نمی‌توانید نظرسنجی اضافه کنید.
شما نمی‌توانید در نظرسنجی‌ها شرکت کنید.
شما نمی‌توانید فایل‌ها را به پیام خود پیوست کنید.
شما نمی‌توانید پیام بدون نیاز به تایید بزنید.

فعالترین کاربران ماه انجمن
فعالیترین کاربران سایت
اعضای جدید سایت
جدیدترین اعضای فعال
تعداد کل اعضای سایت
اعضای فعال
۱۷,۹۴۳
اعضای غیر فعال
۱۴,۳۶۳
تعداد کل اعضاء
۳۲,۳۰۶
پیام‌های جدید
بحث آزاد در مورد بارسا
انجمن عاشقان آب‍ی و اناری
۵۸,۲۰۵ پاسخ
۸,۴۱۹,۴۷۳ بازدید
۱ روز قبل
Salehm
بحث در مورد تاپیک های بخش سرگرمی
انجمن سرگرمی
۴,۶۶۵ پاسخ
۵۴۹,۳۷۷ بازدید
۲ روز قبل
ali
هرچه می خواهد دل تنگت بگو...
انجمن مباحث آزاد
۷۶,۴۹۴ پاسخ
۱۱,۶۸۰,۹۷۷ بازدید
۳ روز قبل
یا لثارات الحسن
برای آشنایی خودتون رو معرفی کنید!
انجمن مباحث آزاد
۷,۶۴۳ پاسخ
۱,۲۴۵,۰۸۴ بازدید
۳ روز قبل
Activated PC
آموزش و ترفندهای فتوشاپ
انجمن علمی و کاربردی
۱۳۵ پاسخ
۴۴,۹۷۶ بازدید
۳ روز قبل
RealSoftPC
جام جهانی ۲۰۲۲
انجمن فوتبال ملی
۲۳ پاسخ
۲,۰۸۹ بازدید
۴ روز قبل
Crack Hints
موسیقی
انجمن هنر و ادبیات
۵,۱۰۱ پاسخ
۱,۰۲۳,۰۸۶ بازدید
۵ روز قبل
Activated soft
علمی/تلفن هوشمند/تبلت/فناوری
انجمن علمی و کاربردی
۲,۴۱۹ پاسخ
۴۳۸,۱۴۴ بازدید
۱۲ روز قبل
javibarca
مباحث علمی و پزشکی
انجمن علمی و کاربردی
۱,۵۴۷ پاسخ
۷۴۹,۵۵۲ بازدید
۱ ماه قبل
رویا
مســابــقـه جــــذاب ۲۰ ســــوالـــــــــــــــــــی
انجمن سرگرمی
۲۳,۶۵۸ پاسخ
۲,۲۱۱,۰۸۳ بازدید
۱ ماه قبل
رویا
اسطوره های بارسا
انجمن بازیکنان
۳۴۳ پاسخ
۸۶,۴۷۸ بازدید
۶ ماه قبل
jalebamooz
تغییرات سایت
انجمن اتاق گفتگوی اعضاء و ناظران
۱,۵۵۷ پاسخ
۲۷۷,۹۴۴ بازدید
۱۱ ماه قبل
یا لثارات الحسن
حاضرین در سایت
۳۰۶ کاربر آنلاین است. (۲۱۵ کاربر در حال مشاهده تالار گفتمان)

عضو: ۰
مهمان: ۳۰۶

ادامه...
هرگونه کپی برداری از مطالب این سایت، تنها با ذکر نام «اف سی بارسلونا دات آی آر» مجاز است!