به اولین سایت تخصصی هواداران بارسلونا در ایران خوش آمدید. برای استفاده از تمامی امکانات سایت، ثبت نام کنید و یا با نام کاربری خود وارد شوید!

شناسه کاربری:
کلمه عبور:
ورود خودکار

نحوه فعالیت در انجمن‌های سایت
دوستان عزیز توجه کنید که تا زمانی که با نام کاربری خود وارد نشده باشید، تنها می‌توانید به مشاهده مطالب انجمن‌ها بپردازید و امکان ارسال پیام را نخواهید داشت. در صورتی که تمایل دارید در مباحث انجمن‌های سایت شرکت نمایید، در سایت عضو شده و با نام کاربری خود وارد شوید.

پیشنهاد می‌کنیم که قبل از هر چیز، با مراجعه به انجمن قوانین و شرح وظایف ضمن مطالعه قوانین سایت، با نحوه اداره و گروه‌های فعال در سایت و همچنین شرح وظایف و اختیارات آنها آشنا شوید. به علاوه دوستان عزیز بهتر است قبل از آغاز فعالیت در انجمن‌ها، ابتدا خود را در تاپیک برای آشنایی (معرفی اعضاء) معرفی نمایند تا عزیزان حاضر در انجمن بیشتر با یکدیگر آشنا شوند.

همچنین در صورتی که تمایل دارید در یکی از گروه‌های کاربری جهت مشارکت در فعالیت‌های سایت عضو شوید و ما را در تهیه مطالب مورد نیاز سایت یاری نمایید، به تاپیک اعلام آمادگی برای مشارکت در فعالیت‌های سایت مراجعه نموده و علائق و توانایی های خود را مطرح نمایید.
تاپیک‌های مهم انجمن
در حال دیدن این عنوان: ۳ کاربر مهمان
این عنوان قفل شده است!
     
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم)
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام: ۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی
- ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور
- جوزپ گواردیولا
گروه:
- كاربران بلاک شده
سوره انفال
آیه 32

-------------------------------------------
آيه
وَإِذْ قَالُواْ اللَّهُمَّ إِن كَانَ هَذَا هُوَ الْحَقَّ مِنْ عِندِكَ فَأَمْطِرْ عَلَيْنَا حِجَارَةً مِّنَ السَّمَآءِ أَوِ ائْتِنَا بِعَذَابٍ أَلِيمٍ‏
-------------------------------------------
ترجمه
و (به ياد آور) زمانى كه مخالفان (دست به دعا برداشته) گفتند: خدايا! اگر اين (اسلام و قرآن) همان حقِ‏ّ از جانب تو است، پس بر ما از آسمان سنگ‏هايى بباران يا عذابى دردناك براى ما بياور.
-----------------------------------------
نکته ها
اينگونه نفرين‏ها، يا از شدّت تعصّب و لجاجت است، يا براى عوام‏فريبى است. بر خود نفرين مى‏كنند تا مردم ساده‏دل احساس كنند كه آنان حقّ هستند و اسلام، باطل است.
پس از تعيين حضرت على عليه السلام به امامت از سوى پيامبر اكرم صلى الله عليه وآله كه به فرمان خداوند در غدير خم انجام شد و حضرت فرمودند: «مَن كنت مولاه فهذا علىّ مولاه»، نعمان‏بن حارث كه از منافقان بود، نزد پيامبر آمده و گفت: ما را به توحيد، نبوّت، جهاد، حج، روزه، نماز و زكات، دستور دادى پذيرفتيم، حالا هم اين جوان را امام ما قرار داده‏اى؟! پيامبر صلى الله عليه وآله فرمود: به فرمان خدا بود.
او از شدّت ناراحتى به خود نفرين كرد و در نفرين، از همين آيه اقتباس كرد. [505] امّا هنوز چند قدمى برنداشته بود كه سنگى از آسمان بر سر او فرود آمد و او را به هلاكت رساند و آيات اوّل سوره معارج نازل گرديد. [506] «سئل سائل بعذاب واقع»
505) الغدير، ج 1، ص 239 تا 266، به نقل از 30 نفر از علماى اهل سنّت‏
_______________________________
506) تفسير مجمع البيان‏
-----------------------------------------------
پيام ها
1- گاهى تقدّس‏نمايى و سوگند يادكردن، از حربه‏هاى دشمن براى فريب مؤمنان است. «الّلهم...»
2- عناد و لجاجت، انسان را تا مرز رضايت به نابودى خويش پيش مى‏برد. «فامطر علينا حجارة...»
3- برخى از مخالفان پيامبر، به خدا و تأثير او در هستى و اثر داشتن دعا معتقد بودند. «الّلهم ان كان... امطر علينا... او ائتنا...»






۶ شهریور ۱۳۹۰
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم)
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام: ۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی
- ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور
- جوزپ گواردیولا
گروه:
- كاربران بلاک شده
سوره انفال
آیه 33

-------------------------------------------
آيه
وَ مَا كَانَ اللَّهُ لِيُعَذِّبَهُمْ وَ أَنتَ فِيهِمْ وَ مَا كَانَ اللَّهُ مُعَذِّبَهُمْ وَ هُمْ يَسْتَغْفِرُونَ‏
---------------------------------------
ترجمه
و(لى) تا تو در ميان مردمى، خداوند بر آن نيست كه آنان را عذاب كند، و تا آنان استغفار مى‏كنند، خداوند عذاب كننده‏ى آنان نيست.
---------------------------------------------
نکته ها
با توجّه به اينكه در آيه‏ى بعد، كفّار مكّه به عذاب تهديد شده‏اند، معلوم مى‏شود كه منظور از نفى عذاب در اين آيه، برداشته شدن عذاب عمومى از مسلمانان به بركت وجود شخص پيامبر صلى الله عليه وآله است، مثل عذاب‏هاى اقوام پيشين، وگرنه اشخاصى در موارد خاصّى گرفتار عذاب الهى شده‏اند. مانند عذاب نعمان‏بن حارث در آيه‏ى قبل.
در احاديث آمده است كه خداوند به خاطر وجود برخى افراد پاك و علماى ربّانى، سختى و عذاب را از ديگران برمى‏دارد. چنانكه در ماجراى قلع و قمع قوم لوط، حضرت ابراهيم به فرشتگان مأمور عذاب گفت: «انّ فيها لوطاً» يعنى آيا با وجود يك مرد خدايى در منطقه، آنجا را نابود مى‏سازيد؟! فرشتگان گفتند: ما مى‏دانيم كه لوط در آنجاست و به او دستور خارج شدن از آنجا را داده‏ايم. [507] يا حضرت على عليه السلام پس از رحلت پيامبر صلى الله عليه وآله فرمود: يكى از دو امان از ميان ما رفت، أمن ديگر را كه استغفار است حفظ كنيد. [508] و يا در روايت مى‏خوانيم امام رضا عليه السلام به زكريا ابن آدم فرمود: در شهر قم بمان كه خداوند همان گونه كه به واسطه‏ى امام كاظم عليه السلام بلا و عذاب را از اهل بغداد برداشت، به واسطه‏ى وجود تو نيز بلا را از آن شهر دور مى‏كند. [509]
پيامبر اكرم صلى الله عليه وآله فرمودند: مرگ و زندگى من براى شما خير است؛ در زمان حياتم خداوند عذاب را از شما بر مى‏دارد و پس از مرگم نيز با عرضه‏ى اعمالتان به من، با استغفار و طلب بخشش من، مشمول خير مى‏شويد. «امّا فى مماتى فتعرض علىّ اعمالكم فاستغفر لكم» [510]
نافرمانى و انجام بعضى گناهان، از اسباب نزول بلا و عذاب الهى است، و راه جبران آن توبه و استغفار است. «و ما كان اللّه معذّبهم و هم يستغفرون» چنانكه در دعاى كميل مى‏خوانيم: «اللّهم اغفر لى الذنوب الّتى تنزل البلاء» وهمان گونه كه خداوند در آيه‏اى ديگر مى‏فرمايد: «و ما كان ربّك ليهلك القرى بظلم و أهلها مصلحون» [511] تا وقتى كه مردم اهل صلاح و اصلاح باشند، خداوند آنان را هلاك نمى‏كند.
____________________________
507) عنكبوت، 31 تا 32
508) نهج البلاغه، حكمت 88
509) بحار، ج‏57، ص‏217
510) تفسير نورالثقلين‏
511) هود، 117
-----------------------------------------
پيام ها
1- وجود پيامبر صلى الله عليه وآله و مردان خدا، مايه‏ى امان براى اهل زمين است. «و ما كان اللّه ليعذّبهم و أنت فيهم»
2- استغفار، مانع بلاست. «و ما كان اللّه معذّبهم و هم يستغفرون» (برگشت از كفر و الحاد نيز نوعى استغفار است.)
3- توبه و استغفار، اهميّت ويژه‏اى نزد خدا دارد، چنانكه سرنوشت امّتى را نيز تغيير مى‏دهد. «و ما كان اللّه معذّبهم و هم يستغفرون»





۶ شهریور ۱۳۹۰
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم)
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام: ۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی
- ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور
- جوزپ گواردیولا
گروه:
- كاربران بلاک شده
سوره انفال
آیه 34

-------------------------------------------
آيه
وَمَا لَهُمْ أَلَّا يُعَذِّبَهُمُ اللَّهُ وَهُمْ يَصُدُّونَ عَنِ الْمَسْجِدِ الْحَرَامِ وَمَا كَانُواْ أَوْلِيَآءَهُ إِنْ أَوْلِيَآؤُهُ إِلَّا الْمُتَّقُونَ وَلَكِنَّ أَكْثَرَهُمْ لَا يَعْلَمُونَ
------------------------------------------
ترجمه
و چرا خداوند آنها را عذاب نكند؟ با اينكه آنان (مردم را) از مسجدالحرام باز مى‏دارند، در حالى كه سرپرست آنجا نيستند. جز افراد پرهيزگار ديگران حقّ توليت و سرپرستى آن را ندارند، ولى بيشترشان نمى‏دانند.
------------------------------------------
نکته ها
در آيه‏ى قبل، خداوند به خاطر وجود پيامبر صلى الله عليه وآله در ميان مردم و همچنين برگشت وتوبه و استغفارشان، عذابى همچون عذاب آسمانى قوم عاد و ثمود را از آنان برداشت، امّا در اين آيه سخن از عذاب آنان است، كه مى‏توان گفت: آنها استحقاق عذاب را دارند، هر چند خداوند به خاطر وجود پيامبر صلى الله عليه وآله عذابشان نمى‏كند. البتّه ممكن است مراد از عذاب در اين آيه، بلاها و سختى‏هاى جنگ و اسارت باشد.
حضرت على عليه السلام مى‏فرمايد: «اللّه اللّه فى بيت ربّكم لا تخلوه مابقيتم فانّه ان تُرك لم‏تناظروا» [512] ، از خدا پروا كنيد، از خدا پروا كنيد، درباره‏ى خانه‏ى خدايتان كه اگر آن را رها كنيد و تعطيل شود، عذاب الهى، بى‏درنگ شما را فراخواهد گرفت.
______________________________
512) نهج البلاغه، نامه 47
---------------------------------------------
پيام ها
1- آنان كه مانع ورود مؤمنان به مسجد الحرام مى‏شوند، افراد بى‏تقوا هستند و بايد منتظر عذاب الهى باشند. «و ما لهم ألاّ يعذّبهم...»
2- كفّار، خود را به ناحقّ متولّى مسجدالحرام مى‏پنداشتند. «وماكانوا اوليائه»
3- توليتِ خانه‏اى كه به دست ابراهيم خليل عليه السلام و بر اساس تقوا ساخته شده، نبايد به دست افراد بى‏تقوا باشد. «انْ أوليائه الاّ المتّقون»
4- تعيين سرپرست براى رسيدگى به امور مسجدالحرام ضرورى است. «انْ أوليائه الاّ المتّقون» (از اينكه آيه شرايط متولّى را بيان مى‏كند نه اصل آن را، پس تعيين توليت لازم است)





۶ شهریور ۱۳۹۰
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم)
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام: ۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی
- ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور
- جوزپ گواردیولا
گروه:
- كاربران بلاک شده
سوره انفال
آیه 35

-------------------------------------------
آيه
وَمَا كَانَ صَلَاتُهُمْ عِندَ الْبَيْتِ إِلَّا مُكَآءً وَتَصْدِيَةً فَذُوقُواْ الْعَذَابَ بِمَا كُنتُمْ تَكْفُرُونَ‏
-------------------------------------------
ترجمه
(دعا و) نمازشان نزد بيت اللّه (كعبه)، جز سوت كشيدن و كف زدن نبود. پس به خاطر آنكه كفر مى‏ورزيديد، عذاب (الهى را) بچشيد.
--------------------------------------------
نکته ها
«مُكاء»، به معناى سوت كشيدن و «تَصدية»، به معناى كف زدن است.
سوت كشيدن آنان شايد به خاطر اعلام حضورشان نسبت به بت‏هايى بوده كه در كعبه قرار داشته است.
مفسّران از مصاديق روشن عذاب در جمله‏ى «فذوقوا العذاب» را شكست مشركين در جنگ بدر مى‏دانند. [513]
____________________________
513) تفاسير مجمع البيان، الميزان و فى ظلال القرآن‏
------------------------------------------
پيام ها
1- بى‏احترامى و انجام امور لغو و بيهوده، همچون كف زدن و سوت كشيدن در مكان مقدّس، نشان‏دهنده‏ى لياقت نداشتن براى توليت آن مكان است. «انْ اوليائه الاّ المتّقون... و ما كان صلاتهم عند البيت الاّ مُكاء وتصدية»
2- در طول تاريخ، مراسم مذهبى دستخوش تحريف و يا آميخته به امورى لغو شده است. «صلاتهم... مُكاءً و تصدية»
3- گاهى مقدّس‏ترين مراكز، صحنه‏ى بالاترين خرافات مى‏شود. «عند البيت الا مكاءً و تصدية»
4- كفر وبى‏احترامى به مقدّسات، عذاب الهى را بدنبال دارد. «مكاء و تصدية فذوقوا العذاب بما كنتم تكفرون»
5 - لجاجت و استمرار در كفر و انحراف، عامل نزول عذاب است. «فذوقوا العذاب بما كنتم تكفرون»





۶ شهریور ۱۳۹۰
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم)
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام: ۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی
- ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور
- جوزپ گواردیولا
گروه:
- كاربران بلاک شده
سوره انفال
آیه 36

-------------------------------------------
آيه
إِنَّ الَّذِينَ كَفَرُواْ يُنفِقُونَ أَمْوَ لَهُمْ لِيَصُدُّواْ عَن سَبِيلِ اللَّهِ فَسَيُنفِقُونَهَا ثُمَّ تَكُونُ عَلَيْهِمْ حَسْرَةً ثُمَّ يُغْلَبُونَ وَالَّذِينَ كَفَرُواْ إِلَى‏ جَهَنَّمَ يُحْشَرُونَ‏
---------------------------------------------
ترجمه
همانا آنان كه كافر شدند، اموال خود را صرف مى‏كنند تا از (رفتن مردم به) راه خدا جلوگيرى كنند. در آينده نيز اين گونه خرجها را خواهند داشت، سپس (اموال هزينه شده) مايه‏ى حسرت آنان مى‏گردد و آنگاه شكست مى‏خورند. و آنان كه كافر شدند، به سوى دوزخ محشور خواهند شد.
---------------------------------------------
نکته ها
بعضى نزول اين آيه را درباره‏ى بودجه‏ى سنگينى كه كفّار مكّه براى جنگ بدر خرج كردند، مى‏دانند، ولى عموميّت آيه، شامل همه‏ى بودجه‏هايى مى‏شود كه صرف مبارزه و مقابله با اسلام مى‏شود.
تكرار جمله‏ى «الّذين كفروا» شايد براى آن باشد كه برخى از كفار سرمايه گذار، بعداً مسلمان شدند و حسرت پول‏هاى خرج شده را مى‏خوردند، برخى هم كه بر كفر باقى ماندند و اهل دوزخ شدند. آرى، جهنّم براى كفّارى است كه بر كفر باقى مى‏مانند، امّا مؤمنان چون براى خدا كار و سرمايه‏گذارى مى‏كنند، اگر به نتيجه هم نرسند حسرت نمى‏خورند، چون خداوند اجر آنها را مى‏دهد.
----------------------------------------------
پيام ها
1- كفّار همواره براى جلوگيرى از گسترش اسلام، اموال خود را خرج مى‏كنند، ولى در نهايت نتيجه‏اى جز حسرت و شكست قطعى ندارد. (تمام آيه)
2- پيامبر صلى الله عليه وآله، خبر غيبى مى‏دهد كه در آينده نيز بر ضد اسلام سرمايه‏گذارى خواهند كرد، ولى پيروزى با اسلام است. «فسينفقونها... ثمّ تغلبون»
3- تلاش كافران تنها شكست دنيوى ندارد، بلكه عذاب اخروى نيز دارد. «يغلبون... الى جهنّم يُحشَرون»
4- بى ايمانى وكفر، سبب سقوط انسان و موجب ورود به دوزخ است. «والّذين كفروا الى جهنّم يُحشرون»





۶ شهریور ۱۳۹۰
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم)
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام: ۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی
- ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور
- جوزپ گواردیولا
گروه:
- كاربران بلاک شده
سوره انفال
آیه 37

-------------------------------------------
آيه
لِيَمِيزَ اللَّهُ الْخَبِيثَ مِنَ الطَّيِّبِ وَيَجْعَلَ الْخَبِيثَ بَعْضَهُ عَلَى‏ بَعْضٍ فَيَرْكُمَهُ جَمِيعاً فَيَجْعَلَهُ فِى جَهَنَّمَ أُوْلَئِكَ هُمُ الْخَسِرُونَ‏
-------------------------------------------
ترجمه
(اين حسرت، شكست و عذاب،) براى آن است كه خداوند، ناپاك را از پاك (در اين جهان و آن جهان) جدا كند و پليدى‏ها را برهم نهد و همه را متراكم سازد و در دوزخ قرار دهد، آنان همان زيانكارانند.
----------------------------------------
نکته ها
«يَركُمَه»، به معناى متراكم ساختن و روى هم انباشتن است.
گرچه جهنّم بسيار بزرگ است و پيوسته مى‏گويد: «هل من مزيد» [514] و بيشتر مى‏خواهد، ولى هر يك از دوزخيان در تنگنا به سر مى‏برند. همانند ديوار بزرگى كه جاى ميخ‏هاى بسيار دارد، ولى هر ميخى در فشار است.
_____________________________
514) ق، 30
--------------------------------------------
پيام ها
1- از نتايج جنگ حقّ و باطل، روشن شدن روحيّات، انگيزه‏ها، عملكردها، تعهّدات و توطئه‏هاست، تا جوهره‏ى انسان‏ها كشف شود. «ليميز اللّه»
2- جداسازى طرفداران حقّ از باطل، از سنّت‏هاى الهى است. «ليميز اللّه» چنانكه در روز قيامت نيز خطاب مى‏شود: «وامتازوا اليوم ايّها المجرمون» [515]
3- تراكم، فشار و ضيق مكان، از ويژگى‏هاى دوزخ و دوزخيان است. «فيركمه جميعاً فيجعله فى جهنّم»
4- خسارت واقعى انسان، دوزخى شدن اوست. «فى جهنّم اولئك هم الخاسرون»
______________________________
515) يس، 59





۶ شهریور ۱۳۹۰
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم)
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام: ۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی
- ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور
- جوزپ گواردیولا
گروه:
- كاربران بلاک شده
سوره انفال
آیه 38

-------------------------------------------
آيه
قُل لِّلَّذِينَ كَفَرُواْ إِن يَنتَهُواْ يُغْفَرْ لَهُم مَّا قَدْ سَلَفَ وَإِن يَعُودُواْ فَقَدْ مَضَتْ سُنَّتُ الْأَوَّلِينَ‏
---------------------------------------------
ترجمه
(اى پيامبر!) به كافران بگو: اگر (از انحراف و عملكردهاى ناپسند) دست بردارند، گذشته‏ى آنان بخشوده مى‏شود و اگر (به روش سابق خود) برگردند، به تحقيق سنّت الهى در برخورد با گذشتگان، (درباره‏ى آنان نيز) جارى است.
-------------------------------------------
نکته ها
«اِنتهاء»، به معناى پذيرش نهى و دست برداشتن وانجام‏ندادن كارى به خاطر نهى از آن كار است.
------------------------------------------
پيام ها
1- پيامبر مأمور است سنّت خداوند، (مغفرت در صورت توبه كردن و سركوبى و نابودى در صورت لجاجت كافران) را به مردم ابلاغ كند. «قل للّذين كفروا ان ينتهوا يغفر لهم... وان يعدوا...»
2- توبه‏ى كافر و بى‏دين هم پذيرفته مى‏شود. «قل للّذين كفروا ان ينتهوا يغفر لهم»
3- در اسلام، همواره راه توبه و اصلاح به روى افراد باز است و بن‏بست وجود ندارد. «ان ينتهوا يغفر لهم»
4- در قضاوت، ميزان حال فعلى اشخاص است، نه گذشته‏ى آنان. «قل للذين كفروا ان ينتهوا...»
5 - به مردم، فرصت فكر، توبه و تجديد نظر بدهيم. «ان ينتهوا...»
6- اسلام، جنگ‏طلب نيست، بلكه در پى اصلاح است. «ان ينتهوا يغفر لهم»
7- مسلمان شدن، گناهان و خلاف‏هاى قبلى را محو مى‏كند. «ان ينتهوا يغفر لهم ما قد سلف» چنانكه در حديث مى‏خوانيم: «الاسلام يَجُبّ ما قبله». [516]
8 - تشويق، در كنار تهديد قرار دارد. «ان ينتهوا... ان يعودوا»
9- باز گذاشتن روزنه‏ى اميد، نبايد چنان باشد كه احساس شود از روى ضعف، سراغ مجرمان رفته‏ايم. «ان ينتهوا، ان يعودوا»
10- اوّل تشويق و اتمام حجّت، سپس تهديد و خشونت. «ان ينتهوا، ان يعودوا» (مسلمان خود را نسبت به ناهنجارى‏هاى اجتماعى مسئول مى‏داند.)
11- قانون عادلانه و حكيمانه‏ى الهى در طول تاريخ، نسبت به همه يكسان و تغييرناپذير بوده است. «فقد مضت سنّت الاوّلين»
12- سنّت الهى در امّت‏هاى پيشين، نجات و پيروزى انبيا و به كيفر رساندن كفرپيشگان بوده است. «فقد مضت سنّت الاوّلين» چنانكه آيه‏ى ديگر مى‏فرمايد: «كتب اللّه لاغلبنّ اَنا و رسلى» [517]
13- از تاريخ و سرنوشت ديگران عبرت بگيريم. «فقد مضت سنّت الاوّلين»
_____________________________
516) مستدرك، ج‏7، ص‏448
517) مجادله، 21




۶ شهریور ۱۳۹۰
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم)
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام: ۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی
- ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور
- جوزپ گواردیولا
گروه:
- كاربران بلاک شده
سوره انفال
آیه 39

-------------------------------------------
آيه
وَقَتِلُوهُمْ حَتَّى‏ لَا تَكُونَ فِتْنَةٌ وَيَكُونَ الدِّينُ كُلُّهُ لِلَّهِ فَإِنِ انْتَهَوْاْ فَإِنَّ اللَّهَ بِمَا يَعْمَلُونَ بَصِيرٌ
------------------------------------------
ترجمه
و با آنان (دشمنان) بجنگيد تا فتنه‏اى (از كفر و شرك) بر جاى نماند و دين، يكسره براى خدا باشد، پس اگر (از كفر خود) دست كشيدند، همانا خداوند به آنچه انجام مى‏دهند بيناست.
-----------------------------------------
نکته ها
جنگ و جهاد در اسلام، براى كشور گشايى نيست، بلكه با هدف گسترش مكتب اسلام و مقابله با فتنه است. در قرآن، فتنه بالاتر از قتل، «الفتنة اكبر من القتل» [518] بلكه شديدتر از آن شمرده شده است. «الفتنة اشدّ من القتل» [519]
«فتنه»، معناى وسيعى دارد و شامل هر گونه اِعمال فشار مى‏شود. در قرآن، فتنه به معناى شرك نيز آمده است، شايد به اين لحاظ كه از سوى مشركان انواع محدوديّت‏ها و اِعمال فشارها بر فكر وروح حقّ‏طلبان و جامعه‏ى آنان انجام مى‏گيرد، يا از آن جهت كه شرك، موجب عذاب ابدى مى‏شود. همچنين تحميل كفر بر مؤمنين و انسان‏هاى پاك‏فطرت نيز فتنه است. [520]
به فرموده‏ى امام صادق عليه السلام تحقّق قطعى و نهايى اين آيه، در زمان حضرت مهدى عليه السلام است. [521] امام باقر عليه السلام فرمود: تأويل اين آيه هنوز نيامده است، آنگاه كه زمان تأويل آيه برسد، فتنه‏گران كشته و شركى نخواهد بود. [522]
اين آيه، با آزادى در پذيرش دين: «لا اكراه فى الدّين» [523] منافات ندارد، چون بايد فتنه و طاغوت را زدود، تا فضا براى انتخاب و اختيار انسان باز شود.
______________________________
518) بقره، 217
519) بقره، 191
520) تفسير نمونه‏
521) تفسير نورالثقلين‏
522) كافى، ج 8، ص‏201
523) بقره، 256
-------------------------------------------
پيام ها
1- هدف از جهاد در اسلام، رفع فتنه و سلطه‏ى كفّار و ايجاد فضاى سالم براى دعوت به حقّ است. «قاتلوهم حتّى لاتكون فتنة و...»
2- تا زمانى كه كفّار مشغول فتنه‏گرى‏اند، فرمان مبارزه وجود دارد. «قاتلوهم حتّى لاتكون فتنة»
3- دشمنان، در هر مقطع كه دست از جنگ بكشند، با آنان، برخوردى مناسب با همان مقطع مى‏شود. «فان انتهوا...»






۶ شهریور ۱۳۹۰
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم)
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام: ۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی
- ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور
- جوزپ گواردیولا
گروه:
- كاربران بلاک شده
سوره انفال
آیه 40

-------------------------------------------
آيه
وَ إِنْ تَوَلَّوْاْ فَاعْلَمُواْ أَنَّ اللَّهَ مَوْلَكُمْ نِعْمَ الْمَوْلَى‏ وَ نِعْمَ النَّصِيرُ
-------------------------------------------
ترجمه
و اگر (باز هم) سرپيچى كرده و روى بگردانند، بدانيد كه خداوند، مولى و سرپرست شماست، چه خوش مولايى و چه نيكو ياورى است.
-----------------------------------------------
پيام ها
1- در مديريّت مسائل نظامى و برنامه‏ريزى‏هاى سياسى، بايد همه‏ى جوانب و شرايط را پيش‏بينى كرد. «فان انتهوا - وان تولّوا»
2- شما به وظيفه عمل كنيد، اگر ديگران عمل نكردند يا اعراض نمودند، خداوند ياور شماست. «وان تولّوا فاعلموا انّ اللّه مولاكم»
3- از ولايت و نصرت الهى غافل نشويد. «فاعلموا» (ايمان به ولايت و نصرت الهى، موجب رشد و تقويت انگيزه‏ى مبارزه با فتنه‏گران است و ياد الطاف او، به دل‏هاى مؤمنان در مقابل توطئه‏ها و لجاجت‏ها آرامش مى‏بخشد.)
4- خداوند، بهترين مولاست، چون نه ما را به ديگرى مى‏سپارد، نه ما را فراموش مى‏كند، نه ما را براى نياز خودش مى‏خواهد و نه حقّ و اجر كسى را ضايع مى‏سازد. «نعم المولى»
5 - يارى خداوند، برتر از هر ياورى است. «نعم النصير»






۶ شهریور ۱۳۹۰
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم)
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام: ۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی
- ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور
- جوزپ گواردیولا
گروه:
- كاربران بلاک شده
سوره انفال
آیه 41

-------------------------------------------
آيه
وَاعْلَمُواْ أَنَّمَا غَنِمْتُم مِّن شَىْ‏ءٍ فَأَنَّ لِلَّهِ خُمُسَهُ وَلِلرَّسُولِ وَلِذِى الْقُرْبَى‏ وَالْيَتَمَى‏ وَالْمَسَكِينِ وَابْنِ السَّبِيلِ إِن كُنتُمْ ءَامَنتُم بِاللَّهِ وَمَآ أَنزَلْنَا عَلَى‏ عَبْدِنَا يَوْمَ الْفُرْقَانِ يَوْمَ الْتَقَى الْجَمْعَانِ وَ اللَّهُ عَلى‏ كُلِ‏ّ شَىْ‏ءٍ قَدِيرٌ
-------------------------------------------
ترجمه
و اگر به خداوند وآنچه بر بنده‏ى خود، روز جدايى (حقّ از باطل،) روز درگيرى دو گروه (با ايمان و بى‏ايمان در جنگ بدر) نازل كرديم، ايمان داريد، بدانيد كه هر چه غنيمت گرفتيد، همانا خمس (يك پنجم) آن براى خداوند و رسول خدا و خويشاوندان (او، اهل‏بيت عليهم السلام) و يتيمان و بينوايان و در راه‏ماندگان (از سادات) است، و خداوند بر هر چيزى تواناست.
------------------------------------------
نکته ها
مخاطب اين آيه در هنگام نزول، كسانى هستند كه همراه پيامبر در جنگ بدر شركت كرده و با جانفشانى و از جان گذشتگى، پيروزى را بدست آورده‏اند. كسانى كه اهل نماز، روزه، هجرت، جهاد و شهادت بوده و چشم اميد پيامبر به آنان بود، امّا با اين حال خداوند در اين آيه مى‏فرمايد: اى مجاهدان جبهه‏ى بدر، اگر به خدا و پيامبر و قرآن ايمان داريد، خمسَ غنائم را بدهيد. يعنى شرط ايمان به خدا، علاوه بر نماز و روزه و جهاد، اداى واجب مالى يعنى خمس است.
واژه‏ى «غنيمت» و «غرامت»، هر يك شش بار در قرآن آمده است. همان گونه كه غرامت شامل هرگونه ضرر مالى مى‏شود، نه فقط ضرر جنگى، غنيمت هم نه تنها درآمد جنگى، بلكه هرگونه منفعتى را دربرمى‏گيرد. كتب لغت مانند لسان‏العرب، تاج‏العروس و قاموس و مفسّران اهل‏سنّت از قبيل قرطبى، فخررازى و آلوسى نيز در عموميّت لغت، شك ندارند. همچنين در مفردات راغب آمده است: به هر چيزى كه انسان بدست مى‏آورد، غنيمت گفته شده است. در قرآن نيز غنيمت، براى غنائم غير جنگى بكار رفته است: «فعنداللّه مغانم كثيرة» [524] حضرت على عليه السلام نيز مى‏فرمايد: «مَن اخذها لَحق و غَنم» [525] ، كسى كه به آيين خداوند عمل كند، به مقصود رسيده و بهره مى‏برد.
طبق روايات و به عقيده‏ى شيعه، غنيمت در اين آيه شامل هرگونه در آمدى اعمّ از كسب و كار و تجارت مى‏شود. و نزول آيه در جنگ بدر، دليل اين نيست كه خمس تنها در غنائم جنگى باشد و اگر هم مراد از غنيمت در آيه تنها غنائم جنگى باشد، بايد گفت: يك مورد از خمس در اين آيه آمده و موارد ديگر در روايات مطرح شده است.
خمس، در روايات نيز از اهميّت ويژه‏اى برخودار است، از جمله اينكه هر كس خمس مالش را نپردازد، مالش حلال نمى‏شود و نمى‏تواند در آن تصرّف كند و نماز با لباسى كه خمس آن پرداخت نشده باشد، مشكل دارد. [526]
اين آيه با آيه‏ى اوّل كه انفال را تنها از خدا و رسول مى‏داند، «قل الانفال للّه و للرسول» منافاتى ندارد، زيرا با توجّه به آيه‏ى خمس، آن بزرگواران (پيامبر يا امام و نماينده او) آنچه دريافت مى‏كنند، خمس و يك پنجم آن را براى مصارف ذكر شده در آيه نگه مى‏دارند و بقيه‏ى آن را (چهار پنجم)، به جنگجويان مى‏دهند.
فقها خمس را در هفت چيز واجب مى‏دانند: 1- سود و منفعت كسب و درآمد ساليانه، 2- گنج، 3- معادن، 4- گوهرهايى كه از غوّاصى به دست مى‏آيد، 5 - مال حلال مخلوط به حرام، 6- زمينى كه كافر ذمّى از مسلمان بخرد، 7- غنيمت جنگى. [527]
بسيار روشن است كه خداوند نياز به خمس ندارد، بنابراين سهم خدا، براى حاكميّت قانون خدا و ولايت رسول، تبليغات و رساندن نداى اسلام به گوش جهانيان، نجات مستضعفان و جلوگيرى از مفسدان است.
برپايه‏ى روايات، سهم خدا در اختيار رسول و سهم رسول و پس از او، در اختيار امام است. [528] و اين سه سهم در زمان غيبت امام، در اختيار نوّاب خاص و يا نوّاب عام او يعنى مجتهد جامع الشرايط و مرجع تقليد قرار داده مى‏شود. [529]
«ذى القربى»، به دليل روايات بسيار از شيعه [530] و نيز برخى روايات اهل‏سنّت، همه‏ى بستگان پيامبر صلى الله عليه وآله نيستند، بلكه مراد، امامان اهل‏بيت عليهم السلام مى‏باشند كه مقام امامت ورهبرى دارند و خمس، متعلّق به رهبر و حكومت اسلامى است، نه فاميل پيامبر.
علاوه بر روايات، قرار گرفتن ذى‏القربى، در رديف «اللّه و للرسول» به خصوص با حرف «لام»، نشانه‏ى آن است كه ذى‏القربى افراد خاصّى هستند كه در خط خدا و رسولند.
از مصارف ديگر خمس در روايات، مساكين و در راه ماندگان از سادات بنى‏هاشم است، چون گرفتن زكات بر فقراى سادات حرام است، پس بايد از طريق خمس، نيازهاى آنان تأمين شود. [531]
در واقع اسلام براى برطرف كردن محروميّت‏هاى جامعه، دو چيز را واجب كرده است: يكى زكات كه مربوط به همه‏ى فقراى جامعه مى‏باشد و ديگرى خمس كه بخشى از آن مخصوص فقراى سادات است و خمس و زكات به اندازه‏ى نياز سال فقرا به آنان پرداخت مى‏شود، نه بيشتر.
امام رضا عليه السلام فرمودند: تصميم‏گيرى در مقدار سهم براى هر يك از موارد ششگانه‏ى ذكر شده در آيه، با امام است. [532]
____________________________
524) نساء، 94
525) نهج البلاغه، خطبه 120
526) براى توضيح بيشتر به كتاب خمس مؤلّف مراجعه شود
527) براى توضيح بيشتر به توضيح المسائل مراجعه كنيد
528) تفسير صافى‏
529) تفسير نمونه‏
530) تفسير نورالثقلين و كافى، ج‏1، ص‏544
531) تفسير مجمع البيان، وسائل، ج‏6، كتاب الخمس‏
532) تفسير صافى‏
----------------------------------------
پيام ها
1- پرداخت خمس واجب است، گرچه درآمد و غنائم كم باشد. «غنمتم من شى‏ء»
2- حال كه با نصرت الهى در «بدر» پيروز شديد، حقّ خدا و رسول و اهل‏بيت عليهم السلام و خمس غنائم را بپردازيد. «غنمتم... فانّ للّه خُمُسه»
3- اسلام، مالكيّت اشخاص حقوقى را پذيرفته است. «للرسول و لذى القربى»
4- محروميّت زدايى، از برنامه‏هاى اسلام است و بايد از ثمره‏ى جهاد و غنائم به سود فقرا گام برداشت. «والمساكين و ابن السبيل»
5 - براى گراميداشت طبقه‏ى محروم، نام آنان در كنار نام خدا ورسول و اهل‏بيت قرار گرفته است. «للّه خمسه و للرسول و لذى‏القربى و اليتامى والمساكين...»
6- ايمان، عامل عمل به وظيفه و ايثار است. «للّه خمسه ... ان كنتم آمنتم»
7- گذشت از مال، آن قدر دشوار است كه گاهى رزمندگان هم در آن مى‏مانند. «غنمتم... ان كنتم...»
8 - نشانه‏ى ايمان كامل، خمس دادن است. بدنبال بيان ايمان، عبادت، هجرت و جهاد مى‏فرمايد: «لِلّه خمسه... ان كنتم آمنتم...» بنابراين خمس، واجب دائمى و مستمرّ است، نه موسمى و موقّت، چون شرط ايمان است.
9- عبوديّت، رمز دريافت معارف الهى است وپيامبراكرم صلى الله عليه وآله، بنده‏ى خالص خدا بود. «و ما انزلنا على عبدنا»
10- وجود پيامبر ميان مسلمانان، عامل يارى خداوند و پيروزى آنان است. «ما انزلنا على عبدنا يوم الفرقان»
11- روز جنگ، روز جدايى مدّعيان راستين از دروغگويان است. «يوم الفرقان يوم التقى الجمعان»
12- امداد الهى در جنگ بدر، حقّانيّت اسلام را روشن كرد، «يوم الفرقان» و نمودى از قدرت خداوند بود. «واللّه على كلّ شى‏ء قدير»





۶ شهریور ۱۳۹۰
     
برو به صفحه
این عنوان قفل شده است!

اختیارات
شما می‌توانید مطالب را بخوانید.
شما نمی‌توانید عنوان جدید باز کنید.
شما نمی‌توانید به عنوان‌ها پاسخ دهید.
شما نمی‌توانید پیام‌های خودتان را ویرایش کنید.
شما نمی‌توانید پیام‌های خودتان را حذف کنید.
شما نمی‌توانید نظرسنجی اضافه کنید.
شما نمی‌توانید در نظرسنجی‌ها شرکت کنید.
شما نمی‌توانید فایل‌ها را به پیام خود پیوست کنید.
شما نمی‌توانید پیام بدون نیاز به تایید بزنید.

فعالترین کاربران ماه انجمن
فعالیترین کاربران سایت
اعضای جدید سایت
جدیدترین اعضای فعال
تعداد کل اعضای سایت
اعضای فعال
۱۷,۹۴۳
اعضای غیر فعال
۱۴,۳۶۳
تعداد کل اعضاء
۳۲,۳۰۶
پیام‌های جدید
بحث آزاد در مورد بارسا
انجمن عاشقان آب‍ی و اناری
۵۸,۲۰۵ پاسخ
۸,۴۱۷,۱۳۸ بازدید
۲۰ ساعت قبل
Salehm
بحث در مورد تاپیک های بخش سرگرمی
انجمن سرگرمی
۴,۶۶۵ پاسخ
۵۴۸,۶۱۹ بازدید
۱ روز قبل
ali
هرچه می خواهد دل تنگت بگو...
انجمن مباحث آزاد
۷۶,۴۹۴ پاسخ
۱۱,۶۷۸,۶۴۰ بازدید
۲ روز قبل
یا لثارات الحسن
برای آشنایی خودتون رو معرفی کنید!
انجمن مباحث آزاد
۷,۶۴۳ پاسخ
۱,۲۴۴,۵۲۲ بازدید
۲ روز قبل
Activated PC
آموزش و ترفندهای فتوشاپ
انجمن علمی و کاربردی
۱۳۵ پاسخ
۴۴,۹۶۱ بازدید
۲ روز قبل
RealSoftPC
جام جهانی ۲۰۲۲
انجمن فوتبال ملی
۲۳ پاسخ
۲,۰۸۷ بازدید
۳ روز قبل
Crack Hints
موسیقی
انجمن هنر و ادبیات
۵,۱۰۱ پاسخ
۱,۰۲۲,۹۵۴ بازدید
۴ روز قبل
Activated soft
علمی/تلفن هوشمند/تبلت/فناوری
انجمن علمی و کاربردی
۲,۴۱۹ پاسخ
۴۳۸,۰۹۱ بازدید
۱۱ روز قبل
javibarca
مباحث علمی و پزشکی
انجمن علمی و کاربردی
۱,۵۴۷ پاسخ
۷۴۹,۴۸۸ بازدید
۱ ماه قبل
رویا
مســابــقـه جــــذاب ۲۰ ســــوالـــــــــــــــــــی
انجمن سرگرمی
۲۳,۶۵۸ پاسخ
۲,۲۱۰,۸۶۴ بازدید
۱ ماه قبل
رویا
اسطوره های بارسا
انجمن بازیکنان
۳۴۳ پاسخ
۸۶,۴۵۳ بازدید
۶ ماه قبل
jalebamooz
تغییرات سایت
انجمن اتاق گفتگوی اعضاء و ناظران
۱,۵۵۷ پاسخ
۲۷۷,۹۱۰ بازدید
۱۱ ماه قبل
یا لثارات الحسن
حاضرین در سایت
۲۲۴ کاربر آنلاین است. (۱۶۴ کاربر در حال مشاهده تالار گفتمان)

عضو: ۰
مهمان: ۲۲۴

ادامه...
هرگونه کپی برداری از مطالب این سایت، تنها با ذکر نام «اف سی بارسلونا دات آی آر» مجاز است!