به اولین سایت تخصصی هواداران بارسلونا در ایران خوش آمدید. برای استفاده از تمامی امکانات سایت، ثبت نام کنید و یا با نام کاربری خود وارد شوید!

شناسه کاربری:
کلمه عبور:
ورود خودکار

نحوه فعالیت در انجمن‌های سایت
دوستان عزیز توجه کنید که تا زمانی که با نام کاربری خود وارد نشده باشید، تنها می‌توانید به مشاهده مطالب انجمن‌ها بپردازید و امکان ارسال پیام را نخواهید داشت. در صورتی که تمایل دارید در مباحث انجمن‌های سایت شرکت نمایید، در سایت عضو شده و با نام کاربری خود وارد شوید.

پیشنهاد می‌کنیم که قبل از هر چیز، با مراجعه به انجمن قوانین و شرح وظایف ضمن مطالعه قوانین سایت، با نحوه اداره و گروه‌های فعال در سایت و همچنین شرح وظایف و اختیارات آنها آشنا شوید. به علاوه دوستان عزیز بهتر است قبل از آغاز فعالیت در انجمن‌ها، ابتدا خود را در تاپیک برای آشنایی (معرفی اعضاء) معرفی نمایند تا عزیزان حاضر در انجمن بیشتر با یکدیگر آشنا شوند.

همچنین در صورتی که تمایل دارید در یکی از گروه‌های کاربری جهت مشارکت در فعالیت‌های سایت عضو شوید و ما را در تهیه مطالب مورد نیاز سایت یاری نمایید، به تاپیک اعلام آمادگی برای مشارکت در فعالیت‌های سایت مراجعه نموده و علائق و توانایی های خود را مطرح نمایید.
تاپیک‌های مهم انجمن
در حال دیدن این عنوان: ۵ کاربر مهمان
این عنوان قفل شده است!
     
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم)
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام: ۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی
- ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور
- جوزپ گواردیولا
گروه:
- كاربران بلاک شده
سوره آل عمران
آیه 189

----------------------------------------
آيه
وَلِلَّهِ مُلْكُ السَّمَوَتِ وَالْأَرْضِ وَاللَّهُ عَلَى‏ كُلِّ شَيْ‏ءٍ قَدِيرٌ
--------------------------------------
ترجمه
و حكومت آسمان‏ها و زمين براى خداست و خداوند بر هر كارى تواناست.
---------------------------------------
نکته ها
حكومت خداوند نسبت به جهان، حقيقى است نه اعتبارى، چون وجود و بقاى هرچيز تنها بدست اوست. براى ايجاد مى‏فرمايد: «كن فيكون»[1] و براى محو مى‏فرمايد: «ان يشأ يذهبكم و يأت بخلقٍ جديد»[2]
حكومت خداوند دائمى و هميشگى است، ولى حكومت‏هاى غيرالهى چند صباحى بيش نيست. «تلك الايام نداولها بين الناس»[3] آرى، اين نوع حكومت حقيقى و دائمى تنها در انحصار خداوند است. «وللّه مُلكُ السموات والارض»
________________________
1) بقره، 117.
2) فاطر، 16.
3) آل‏عمران، 140.
-------------------------------------
پيام ها
1- در قرآن هرجا سخن از حاكميّت الهى است، آسمان‏ها قبل از زمين مطرح شده و اين نشانگر وسعت و عظمت آسمان‏هاست. «ملك السموات والارض»
2- بسيارند افرادى كه حكومت در دست آنهاست، ولى نمى‏توانند به خواسته‏هاى خود جامه‏ى تحقّق بپوشانند، ولى خداوند هم حكومت دارد و هم بر هر كارى قادر است. «ملك السموات... على كل شى‏ءٍ قدير»





۱۷ مرداد ۱۳۹۰
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم)
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام: ۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی
- ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور
- جوزپ گواردیولا
گروه:
- كاربران بلاک شده
سوره آل عمران
آیه 190

------------------------------------------
آيه
إِنَّ فِى خَلْقِ السَّمَوتِ وَالْأَرضِ وَاخْتِلَفِ الَّيْلِ وَالنَّهَارِ لَأَيَتٍ لِّأُولِى الْأَلْبَبِ‏
---------------------------------------------
ترجمه
همانا در آفرينش آسمان‏ها و زمين و در پىِ يكديگر آمدن شب و روز، نشانه‏هايى (از علم، رحمت، قدرت، مالكيّت، حاكميّت و تدبير خداوند) براى خردمندان است.
----------------------------------------------
نکته ها
در تفاسير فخررازى، قرطبى و مراغى آمده است: از عايشه پرسيدند: بهترين خاطره‏اى كه از رسول خدا صلى الله عليه وآله به ياد دارى چيست؟ گفت: تمام كارهاى پيامبر شگفت‏انگيز بود، امّا مهم‏تر از همه براى من، اين بود كه رسول خدا شبى در منزل من استراحت مى‏كرد، هنوز آرام نگرفته بود كه از جا برخاست، وضو گرفت و به نماز ايستاد و بقدرى گريه كرد كه جلو لباسش تر شد، بعد به سجده رفت و به اندازه‏اى گريه كرد كه زمين تر شد. صبح كه بلال آمد سبب اين همه گريه را پرسيد، فرمود: ديشب آياتى از قرآن بر من نازل شده است. آنگاه آيات 190 تا 194 سوره آل‏عمران را قرائت كرد وفرمود: واى بركسى كه اين آيات را بخواند و فكر نكند.
در تفسير كبير فخررازى و مجمع‏البيان از حضرت على عليه السلام نقل شده است كه فرمود: رسول خداصلى الله عليه وآله همواره قبل از نماز شب اين آيات را مى‏خواند. و در احاديث سفارش شده است كه ما نيز اين آيات را بخوانيم.
در تفسير نمونه از «نوف بكّالى» صحابه‏ى خاصّ حضرت على‏عليه السلام نقل شده است كه شبى خدمت حضرت على‏عليه السلام بودم. امام از بستر بلند شد و اين آيات را خواند. سپس از من پرسيد: خوابى يا بيدار؟ عرض كردم بيدارم. فرمود: خوشا به حال كسانى كه آلودگى‏هاى زمين را پذيرا نگشتند و در آسمان‏ها سير مى‏كنند.
كلمه «اَلباب» جمع «لُبّ» به معناى عقل خالص و دور از وهم و خيال است.
-------------------------------------------
پيام ها
1- آفرينش جهان، هدفدار است. «خلق السموات... لايات لاولى الالباب»
2- هستى‏شناسى، مقدّمه‏ى خداشناسى است. «خلق السموات...لايات»
برگ درختانِ سبز، در نظر هوشيار هر ورقش دفترى است، معرفت كردگار
3- اختلاف ساعات شب و روز در طول سال، در نظر خردمندان تصادفى نيست. «و اختلاف الليل و النّهار لَايات»
4- قرآن، مردم را به تفكّر در آفرينش ترغيب مى‏كند. «خلق... لَايات لاولى الالباب»
5 - هركه خردمندتر است بايد نشانه‏هاى بيشترى را دريابد. «لَايات لاولى‏الالباب»
6- آفرينش، پر از راز و رمز، و ظرافت و دقّت است كه تنها خردمندان به درك آن راه دارند. «لَايات لاولى‏الالباب»





۱۷ مرداد ۱۳۹۰
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم)
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام: ۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی
- ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور
- جوزپ گواردیولا
گروه:
- كاربران بلاک شده
سوره آل عمران
آیه 191

----------------------------------------
آيه
اَلَّذِينَ يَذْكُرُونَ اللَّهَ قِيَماً وَقُعُوداً وَعَلَى‏ جُنُوبِهِمْ وَ يَتَفَكَّرُونَ فِى خَلِقْ السَّمَوَتِ وَالْأَرْضِ رَبَّنَا مَا خَلَقْتَ هَذَا بَطِلاً سُبْحَنَكَ فَقِنَا عَذَابَ النَّارِ
----------------------------------------------
ترجمه
(خردمندان) كسانى هستند كه ايستاده و نشسته و (خوابيده) بر پهلو ياد خدا مى‏كنند و در آفرينش آسمان‏ها و زمين انديشه مى‏كنند (و از عمق جان مى‏گويند:) پروردگارا! اين هستى را باطل و بى هدف نيافريده‏اى، تو (از كار عبث) پاك و منزّهى، پس ما را از عذاب آتش نگهدار.
--------------------------------------------
نکته ها
به فرموده‏ى امام باقرعليه السلام، افراد سالم، نماز را ايستاده و افراد مريض، نشسته و افراد عاجز، به پهلو خوابيده، به جا آورند.[1]
______________________________
1) تفسير برهان، ج‏1، ص‏333. (به نقل از تفسير راهنما)
--------------------------------------------
پيام ها
1- نشانه‏ى خردمندى، ياد خدا در هر حال است. «اولوا الالباب الّذين يذكرون اللّه قياماً و قعوداً و على جنوبهم»
2- اهل فكر، بايد اهل ذكرباشند. «اولوا الالباب الّذين يذكرون ... و يتفكّرون»
3- ايمان بر اساس فكر و انديشه ارزشمند است. «يتفكّرون فى خلق السموات و الارض ربّنا ما خلقت هذا باطلاً»
4- ايمان و اعتراف با تمام وجود ارزش دارد. نبايد به اعتراف زبانى اكتفا كرد. «يتفكّرون... ربّنا ما خلقت...»
5 - ذكر وفكر، همراه يكديگر ارزش است. متأسفانه كسانى ذكر مى‏گويند، ولى اهل فكر نيستند وكسانى اهل فكر هستند، ولى اهل ذكر نيستند. «يذكرون... يتفكّرون»
6- آنچه سبب رشد و قرب است، ذكر و فكر دائمى است نه موسمى. «يذكرون» و «يتفكّرون» فعل مضارع‏اند كه نشان استمرار است.
7- شناختِ حسّى طبيعت كافى نيست، تعقّل و تفكّر لازم است. «يتفكّرون فى خلق السموات والارض»
8 - كسى كه در آفرينش آسمان‏ها و زمين فكر كند، پى مى‏برد كه خالق هستى، پروردگار ما نيز هست. «يتفكّرون... ربّنا»
9- آفرينش بيهوده نيست، گرچه همه اسرار آن را درك نكنيم. «ماخلقت‏هذاباطلاً»
10- اوّل تعقّل و انديشه، سپس ايمان و عرفان،آنگاه دعا و مناجات. «يتفكّرون... ربّنا... فقنا»
11- اگر هستى بيهوده و باطل نيست، ما هم نبايد بيهوده و باطل باشيم. «ماخلقت هذا باطلاً... فقنا عذاب النار»
12- هستى هدفدار است، پس هر چه از هدف الهى دور شويم به دوزخ نزديك مى‏شويم. «فقنا عذاب النّار»
13- قبل از دعا، خدا را ستايش كنيم. «سبحانك فقنا...»
14- ثمره‏ى عقل و خرد، ترس از قيامت است. «اولوا الالباب... فقنا عذاب النار»





۱۷ مرداد ۱۳۹۰
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم)
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام: ۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی
- ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور
- جوزپ گواردیولا
گروه:
- كاربران بلاک شده
سوره آل عمران
آیه 192

--------------------------------------
آيه
رَبَّنَآ إِنَّكَ مَنْ تُدْخِلِ النَّارَ فَقَدْ أَخْزَيْتَهُ وَمَا لِلظَّلِمِينَ مِنْ أَنْصَارٍ
------------------------------------------
ترجمه
پروردگارا! هر كه را تو (بخاطر اعمال بدش) به دوزخ افكنى، پس بى شك او را خوار و رسوا ساخته‏اى و براى ستمگران هيچ ياورانى نيست.
--------------------------------------
نکته ها
از امام باقرعليه السلام درباره‏ى «و ما للظالمين من انصار» سؤال كردند، حضرت فرمودند: يعنى آنها امامانى ندارند تا آنان را به نام بخوانند، (و از آنان شفاعت كنند).[1]
________________________
1) تفسير عيّاشى، ج‏1، ص 211.
-------------------------------------
پيام ها
1- آتش قيامت سخت است، امّا نزد اولوا الالباب كه خواهان كرامت انسان هستند خوارى ورسوايى قيامت، دردناك‏تر از آن است. «من تدخل النّار فقد اخزيته»
2- ستمگران، از شفاعتِ ديگران محروم هستند. «ما للظالمين من انصار»




۱۷ مرداد ۱۳۹۰
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم)
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام: ۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی
- ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور
- جوزپ گواردیولا
گروه:
- كاربران بلاک شده
سوره آل عمران
آیه 193

-------------------------------------
آيه
رَبَّنَآ إِنَّنَا سَمِعْنَا مُنَادِياً يُنَادِى لِلْإِيمَنِ أَنْ ءَامِنُواْ بِرَبِّكُمْ فََامَنَّا رَبَّنَا فَاغْفِرْ لَنَا ذُنُوبَنَا وَكَفِّرْ عَنَّا سَيَِّاتِنَا وَتَوَفَّنَا مَعَ الْأَبْرَارِ
------------------------------------------
ترجمه
پروردگارا! همانا ما دعوت منادى ايمان را شنيديم كه (مى‏گفت:) به پروردگارتان ايمان بياوريد، پس ايمان آورديم. پروردگارا! پس گناهان ما را بيامرز و زشتى‏هاى ما را بپوشان و ما را با نيكان بميران.
------------------------------------------
نکته ها
شايد مراد از «ذنوب» گناهان كبيره باشد و مراد از «سيّئات» گناهان صغيره، چنانكه در آيه‏ى شريفه «ان تجتنبوا كبائر ما تنهون عنه نكفّر عنكم سيّئاتكم...»[1] «سيّئات» در برابر «كبائر» آمده است. و ممكن است مراد از «سيّئات» آثار گناه باشد.
در برابر خردمندانى كه دعوت ايمان را اجابت كرده و مى‏گويند: «سَمِعنا»، افرادى هستند كه نسبت به اين دعوت بى‏اعتنايى مى‏كنند و در قيامت با حسرت تمام مى‏گويند: «لوكنّا نسمع او نعقل ما كنّا فى اصحاب السعير»[2]
_______________________
1) نساء، 31.
2) ملك، 10.
----------------------------------
پيام ها
1- خردمندان، آماده‏ى پذيرش حقّ هستند و در كنار پاسخگويى به نداى فطرت، به نداى انبيا، علما و شهدا پاسخ مى‏دهند. «انّنا سمعنا منادياً ينادى للايمان...»
2- استغفار و اعتراف، نشانه‏ى عقل است. «اولواالالباب... ربّنا فاغفر لنا»
3- از آداب دعا كه زمينه‏ى عفو الهى را فراهم مى‏كند، توجّه به ربوبيّت الهى است. «ربّنا فاغفر لنا»
4- ايمان، زمينه‏ى دريافت مغفرت است. «امنّا، فاغفر لنا»
5 - ديگران را در دعاى خود شريك كنيم. «فاغفر لنا»
6- پرده‏پوشى وعفو، از شئون ربوبيّت واز شيوه‏هاى تربيت است. «ربّنا... كفّرعنّا»
7- مرگِ انسان با اراده الهى است. «توفّنا»
8 - خردمندانِ دورانديش، مرگ با نيكان را آرزو مى‏كنند و به فكر حسن عاقبت هستند. «توفّنا مع الابرار»
9- ابرار مقامى دارند كه خردمندان آرزوى آن را مى‏كند. «اولواالالباب...توفّنا مع الابرار»




۱۷ مرداد ۱۳۹۰
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم)
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام: ۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی
- ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور
- جوزپ گواردیولا
گروه:
- كاربران بلاک شده
سوره آل عمران
آیه 194

-------------------------------------
آيه
رَبَّنَا وَءَاتِنَا مَا وَعَدْتَنَا عَلَى‏ رُسُلِكَ وَلَا تُخْزِنَا يَوْمَ القِيمَةِ إنَّكَ لَا تُخْلِفُ الْمِيعَادَ
-----------------------------------------
ترجمه
(خردمندان مى‏گويند:) پروردگارا! آنچه را به واسطه‏ى پيامبرانت به ما وعده داده‏اى، به ما مرحمت فرما و ما را در روز قيامت خوار مساز، كه البتّه تو خلاف وعده انجام نمى‏دهى.
----------------------------------------
نکته ها
در اين چند آيه، خداوند متعال مسير رشد خردمندان و اولوا الالباب را اين گونه ترسيم مى‏كند: ياد خدا، فكر، رسيدن به حكمت، تسليم انبيا شدن، استغفار، خوب مردن، در انتظار الطاف الهى و نجات از رسوايى و خوارى.
در آيات قبل ايمان خردمندان به خداوند و قيامت مطرح بود و در اين آيه ايمان به نبوّت نيز مطرح شده است. «ما وعدتنا على رسلك»
تكرار «ربّنا» در سخنان اولواالالباب، نشان شيفتگى آنان به ربوبيّت الهى است.
اولوا الالباب، هم عزّت دنيا را مى‏خواهند و هم عزّت آخرت را. جمله‏ى «آتنا ما وعدتنا على رسلك» مربوط به دنياست كه خداوند وعده نصرت به اهل حقّ داده است: «انّا لننصر رسلنا»[1] وجمله‏ى «و لاتخزنا» مربوط به عزّت در آخرت است.
___________________________
1) غافر، 51.
-----------------------------------------
پيام ها
1- وفاى به وعده، از شئون ربوبيّت الهى است. «ربّنا اتنا ما وعدتنا»
2- گرچه خداوند به وعده‏هاى خود وفا مى‏كند، لكن ما نيز بايد دعا كنيم. «اتنا ما وعدتنا»
3- خردمندان به همه‏ى انبيا وهمه وعده‏هاى الهى ايمان دارند. «ماوعدتنا على رسلك»
4- نهايت آرزوى خردمندان، رسيدن به الطاف الهى و نجات از دوزخ و رسوايى در قيامت است. «اتنا ما وعدتنا، ولاتخزنا يوم القيمة»
5 - بيم و اميد بايد در كنار هم باشد. «اتنا ما وعدتنا... ولاتخزنا»




۱۷ مرداد ۱۳۹۰
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم)
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام: ۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی
- ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور
- جوزپ گواردیولا
گروه:
- كاربران بلاک شده
سوره آل عمران
آیه 195

-----------------------------------------
آيه
فَاسْتَجَابَ لَهُمْ رَبُّهُمْ أَنِّى لَآ أُضِيعُ عَمَلَ عَمِلٍ مِّنْكُم مِنْ ذَكَرٍ أَوْ أُنْثَى‏ بَعْضُكُمْ مِن بَعْضٍ فَالَّذِينَ هَاجَرُواْ وَأُخْرِجُواْ مِنْ دِيَرِهِمْ وَ أُوذُواْ فِى سَبِيلىِ وَقَتَلُواْ وَقُتِلُواْ لَأُكَفِّرَنَّ عَنْهُمْ سَيِّئَاتِهِمْ وَ لَأُدْخِلَنَّهُمْ جَنَّتٍ تَجْرِى مِنْ تَحْتِهَا الْأَنْهَرُ ثَوَاباً مِّنْ عِنْدِ اللَّهِ و اللَّهُ عِنْدَهُ حُسْنُ الثَّوَابِ‏
--------------------------------------------
ترجمه
پس پروردگارشان دعاى آنان را مستجاب كرد (و فرمود:) كه من عمل هيچ صاحب عملى از شما را، خواه مرد يا زن، (گرچه) همه از يكديگريد، تباه نمى‏كنم (وبى‏پاداش نمى‏گذارم). پس كسانى كه هجرت كرده واز خانه‏هايشان رانده شده و در راه من آزار و اذيّت ديده، جنگيده و كشته شدند، قطعاً من لغزش‏هايشان را مى‏پوشانم و در باغ‏هايى كه نهرها از زيرشان جارى است، واردشان مى‏كنم. (اين) پاداشى است از طرف خدا، و پاداش نيكو تنها نزد خداست.
-------------------------------------------
پيام ها
1- دعاى قلبى، استجابت قطعى دارد. دعايى كه همراه با ياد دائمى خدا؛ «يَذكرون» فكر؛ «يتفكّرون» و ستايش خدا باشد، «سبحانك» قطعاً مستجاب مى‏شود. «فاستجاب لهم ربّهم»
2- دعاى اهل فكر و ذكر، سريعاً مستجاب مى‏شود. «فاستجاب»
3- استجابت دعا، جلوه‏اى از ربوبيّت الهى است. «فاستجاب لهم ربّهم»
4- در جهان‏بينى الهى، هيچ عملى بدون پاداش نيست. «لا اُضيع عمل عاملٍ»
5 - دعائى مستجاب مى‏شود كه همراه با عمل و تلاش دعا كننده باشد، گرچه خود دعا نيز نوعى عمل است. «فاستجاب لهم... لااضيع عمل عاملٍ»
6- عمل و عامل هر دو مورد توجّهند. حُسن فعلى و حُسن فاعلى هر دو مدّ نظر هستند. «لا اُضيع عمل عامل»
7- پاداش عمل تنها به مؤمنان داده مى‏شود، چرا كه اعمال كفّار حبط مى‏گردد. «عمل عامل منكم»
8 - در بينش الهى، مرد و زن در رسيدن به مقام والاى انسانى برابر هستند. «من ذكرٍ او اُنثى»
9- جنس مرد برتر از زن نيست. «من ذكر او اُنثى بعضكم من بعض»
10- در جامعه اسلامى، همه‏ى مسلمانان از يكديگرند. «بعضكم من بعض»
11- تا گناهان وعيوب محو نشود، كسى وارد بهشت نمى‏شود. «لاكفّرن... لادخلّنهم»
12- هجرت، جهاد، تبعيد و متحمّل آزار شدن در راه خدا؛ وسايل عفو خداوند هستند. «هاجروا، اخرجوا من ديارهم و... لاكفّرن عنهم...»
13- علاقه به وطن، يك حقّ پذيرفته شده قرآنى است و گرفتن اين حق، ظلم است. «اخرجوا من ديارهم»
14- در پيمودن راه خدا؛ هجرت، تبعيد، شكنجه و جهاد و شهادت لازم است. «فى سبيلى»
15- گرچه شهادت بالاترين مرتبه است، ولى مقاومت در برابر آزار و اذيّت‏هاى دشمن، نياز به صبر بيشترى دارد، لذا كلمه‏ى «فى سبيلى» در كنار «اوذوا» آمده است. آرى، جانبازان معلولين جبهه، بيش از شهدا بايد صبر و تحمّل كنند.
16- به خاطر بعضى لغزشها، افراد را طرد نكنيم. در اين آيه، خردمندانى كه حتّى از اولياى خدا و اهل بهشتند، سابقه‏اى از لغزش دارند، ولى خداوند آنها را مى‏پوشاند. «لاُكفرنّ»
17- عنايت و توجّه مخصوص خداوند، براى خردمندان مؤمن است. «لااُضيع... لاُكفرنّ... لاُدخلنّ...» همه‏ى اين فعلها به صيغه متكلم وحده آمده است. به علاوه كلمه‏ى «ربّهم» نشانه‏ى عنايت خاص خداوند به اولوا الالباب است.
18- در وعده‏هاى خداوند، ذرّه‏اى شك و ترديد نكنيد. تمام وعده‏ها با تأكيد بيان شده است. «انّى... لاُكفّرنّ... لاُدخلنّ»
19- هر پاداشى ممكن است با تغيير مكان و زمان ارزش خود را از دست بدهد، اما پاداش‏هاى الهى مطابق فطرت و خلقت انسان است و هرگز از ارزش آن كاسته نمى‏شود. «جنات تجرى من ...»
20- نهرهاى بهشت، هم از پاى درختان آن جارى است؛ «جنات تجرى من تحتها» و هم از زير جايگاه مسكونى بهشتيان. «من تحتهم»
21- مغفرت و بهشت، ثوابى عمومى است، ولى آن ثوابى كه در شأن لطف خدا و مؤمنان است، ثواب ديگرى است كه فقط نزد خداست و ما از آن خبر نداريم. «واللّه عنده حسن الثواب»
22- پاداش‏هاى الهى براى مردم به طور كامل قابل وصف نيست، همين اندازه بدانيم كه از هر پاداشى بهتر است. «واللّه عنده حسن الثّواب»
23- پاداش‏هاى الهى، همراه با انواع كرامت‏هاست. «واللّه عنده حسن الثواب»





۱۷ مرداد ۱۳۹۰
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم)
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام: ۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی
- ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور
- جوزپ گواردیولا
گروه:
- كاربران بلاک شده
سوره آل عمران
آیه 196، 197

-------------------------------------------
آيه
لَا يَغُرَّنَّكَ تَقَلُّبُ الَّذِينَ كَفَرُواْ فِى الْبِلَدِ
مَتَعٌ قَلِيلٌ ثُمَّ مَأْوَيهُمْ جَهَنَّمُ وَبِئْسَ الْمِهَادُ
---------------------------------------
ترجمه
رفت و آمد كفّار در شهرها ترا فريب ندهد.
(بهره‏ى آنها از اين رفت و آمدها) متاع ناچيزى است، سپس جايگاه ابدى آنان جهنّم است كه بد جايگاهى است.
--------------------------------------
نکته ها
مشركان مكّه ويهوديان مدينه به خاطر مسافرت‏هاى تجارتى، سر وسامان داشتند، ولى مسلمانان به خاطر هجرت به مدينه و رها كردن مال و دارايى وزندگى خود در مكّه، وهمچنين محاصره‏ى اقتصادى، در فشار وتنگنا بودند. اين آيه مايه‏ى تسلّى آنهاست.
در روايتى از حضرت على‏عليه السلام آمده است: «ماخير بخير بعدها النّار»[1] خير و خوشى‏هايى كه به دنبال آن آتش باشد، ارزشى ندارند. لذّت‏هاى كوتاه مدّت و عذاب ابدى براى كافران، ولى سختى‏هاى موقّت و آرامش وآسايش ابدى از آنِ مؤمنان است.
_________________________
1) بحار، ج 8، ص 199.
--------------------------------------
پيام ها
1- انبيا نيز نياز به هشدار دارند، تا در معرض تأثير پذيرى قرار نگيرند. «لايغرّنّك»
2- اعزام هيأت‏هاى سياسى، اقتصادى، نظامى، تشكيل جلسات و مصاحبه‏ها از سوى دشمن، شما را فريب ندهد. «لايغرّنّك تقلّب الّذين كفروا»
3- كاميابى‏هاى مادّى هر اندازه باشد، محدود و ناچيز است. «متاع قليل»
4- كاميابى‏هاى كافران، نشانه‏ى حقّانيت ومحبوبيّت آنان نيست. «مأواهم جهنّم»





۱۷ مرداد ۱۳۹۰
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم)
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام: ۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی
- ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور
- جوزپ گواردیولا
گروه:
- كاربران بلاک شده
سوره آل عمران
آیه 198

-----------------------------------------
آيه
لَا يَغُرَّنَّكَ تَقَلُّبُ الَّذِينَ كَفَرُواْ فِى الْبِلَدِ
مَتَعٌ قَلِيلٌ ثُمَّ مَأْوَيهُمْ جَهَنَّمُ وَبِئْسَ الْمِهَادُ
--------------------------------------------
ترجمه
رفت و آمد كفّار در شهرها ترا فريب ندهد.
(بهره‏ى آنها از اين رفت و آمدها) متاع ناچيزى است، سپس جايگاه ابدى آنان جهنّم است كه بد جايگاهى است.
---------------------------------------------
نکته ها
مشركان مكّه ويهوديان مدينه به خاطر مسافرت‏هاى تجارتى، سر وسامان داشتند، ولى مسلمانان به خاطر هجرت به مدينه و رها كردن مال و دارايى وزندگى خود در مكّه، وهمچنين محاصره‏ى اقتصادى، در فشار وتنگنا بودند. اين آيه مايه‏ى تسلّى آنهاست.
در روايتى از حضرت على‏عليه السلام آمده است: «ماخير بخير بعدها النّار»[1] خير و خوشى‏هايى كه به دنبال آن آتش باشد، ارزشى ندارند. لذّت‏هاى كوتاه مدّت و عذاب ابدى براى كافران، ولى سختى‏هاى موقّت و آرامش وآسايش ابدى از آنِ مؤمنان است.
________________________
1) بحار، ج 8، ص 199.
-------------------------------------
پيام ها
1- انبيا نيز نياز به هشدار دارند، تا در معرض تأثير پذيرى قرار نگيرند. «لايغرّنّك»
2- اعزام هيأت‏هاى سياسى، اقتصادى، نظامى، تشكيل جلسات و مصاحبه‏ها از سوى دشمن، شما را فريب ندهد. «لايغرّنّك تقلّب الّذين كفروا»
3- كاميابى‏هاى مادّى هر اندازه باشد، محدود و ناچيز است. «متاع قليل»
4- كاميابى‏هاى كافران، نشانه‏ى حقّانيت ومحبوبيّت آنان نيست. «مأواهم جهنّم»





۱۷ مرداد ۱۳۹۰
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم)
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام: ۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی
- ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور
- جوزپ گواردیولا
گروه:
- كاربران بلاک شده
سوره آل عمران
آیه 199

-----------------------------------------
آيه
وَإِنَّ مِنْ أَهْلِ الْكِتَبِ لَمَن يُؤْمِنُ بِاللَّهِ وَمَآ أُنْزِلَ إِلَيْكُمْ وَمَآ أُنْزِلَ إِلَيْهِمْ خَشِعِينَ لِلَّهِ لَا يَشْتَرُونَ بِاَيَتِ اللَّهِ ثَمَناً قَلِيلاً أُولَئِكَ لَهُمْ أَجْرُهُمْ عِنْدَ رَبِّهِمْ إِنَّ اللَّهَ سَرِيعُ الْحِسَابِ
-----------------------------------------------
ترجمه
و همانا بعضى از اهل كتاب، كسانى هستند كه به خداوند و آنچه به شما نازل شده و آنچه به خودشان نازل شده، خاشعانه ايمان مى‏آورند. آيات الهى را به بهاى اندك معامله نمى‏كنند. آنها هستند كه برايشان نزد پروردگارشان پاداش است. همانا خداوند سريع الحساب است.
--------------------------------------------
نکته ها
برخى مفسّران معتقدند كه اين آيه درباره كسانى از اهل كتاب نازل شده است كه به اسلام گرويدند. آنها عبارت بودند از چهل نفر از اهل نجران، سى و دو نفر از حبشه و هشت نفر از روم.[1] امّا بعضى ديگر از مفسّران گفته‏اند كه آيه درباره‏ى نجاشى، پادشاه حبشه است كه در سال نهم هجرى در ماه رجب وفات يافت . وقتى رسول خدا صلى الله عليه وآله مطلع شد، به مردم فرمود: يكى از برادران شما در خارج از حجاز وفات يافته، حاضر شويد تا به پاس خدمات او بر وى نماز بخوانيم. پرسيدند: او كيست؟ فرمود: نجاشى. آنگاه مسلمانان به همراه رسول خدا صلى الله عليه وآله به قبرستان بقيع رفته بر او نماز گزاردند.[2]
__________________________
1) تفسير مجمع‏البيان و كبير فخررازى.
2) تفسير درّالمنثور، ج‏2، ص‏416.
----------------------------------------
پيام ها
1- بايد انصاف را مراعات كرد و از خوبان اهل كتاب ستايش نمود. «و انّ من اهل الكتاب لمن يؤمن...»
2- هر مكتبى، ريزش و رويش دارد. اگر گروهى ايمان نمى‏آورند و حقايق را كتمان مى‏كنند، در عوض گروهى با خشوع ايمان مى‏آورند. «انّ من اهل الكتاب لمن يؤمن»
3- ايمانى ارزش دارد كه خاشعانه، «خاشعين» وجامع باشد. «ما انزل اليكم وما انزل اليهم» وپايدار بوده و با مادّيات تغيير نيابد. «لايشترون بايات اللَّه ثمناً قليلاً»
4- هر بهائى در برابر دين‏فروشى پرداخت شود، كم و ناچيز است. «و لايشترون بايات اللَّه ثمناً قليلاً»





۱۷ مرداد ۱۳۹۰
     
برو به صفحه
این عنوان قفل شده است!

اختیارات
شما می‌توانید مطالب را بخوانید.
شما نمی‌توانید عنوان جدید باز کنید.
شما نمی‌توانید به عنوان‌ها پاسخ دهید.
شما نمی‌توانید پیام‌های خودتان را ویرایش کنید.
شما نمی‌توانید پیام‌های خودتان را حذف کنید.
شما نمی‌توانید نظرسنجی اضافه کنید.
شما نمی‌توانید در نظرسنجی‌ها شرکت کنید.
شما نمی‌توانید فایل‌ها را به پیام خود پیوست کنید.
شما نمی‌توانید پیام بدون نیاز به تایید بزنید.

فعالترین کاربران ماه انجمن
فعالیترین کاربران سایت
اعضای جدید سایت
جدیدترین اعضای فعال
تعداد کل اعضای سایت
اعضای فعال
۱۷,۹۴۴
اعضای غیر فعال
۱۴,۳۶۳
تعداد کل اعضاء
۳۲,۳۰۷
پیام‌های جدید
بحث آزاد در مورد بارسا
انجمن عاشقان آب‍ی و اناری
۵۸,۲۰۵ پاسخ
۸,۴۲۲,۴۱۰ بازدید
۲ روز قبل
Salehm
بحث در مورد تاپیک های بخش سرگرمی
انجمن سرگرمی
۴,۶۶۵ پاسخ
۵۴۹,۵۱۱ بازدید
۳ روز قبل
ali
هرچه می خواهد دل تنگت بگو...
انجمن مباحث آزاد
۷۶,۴۹۴ پاسخ
۱۱,۶۸۳,۷۱۳ بازدید
۴ روز قبل
یا لثارات الحسن
برای آشنایی خودتون رو معرفی کنید!
انجمن مباحث آزاد
۷,۶۴۳ پاسخ
۱,۲۴۵,۷۲۸ بازدید
۴ روز قبل
Activated PC
آموزش و ترفندهای فتوشاپ
انجمن علمی و کاربردی
۱۳۵ پاسخ
۴۴,۹۹۳ بازدید
۴ روز قبل
RealSoftPC
جام جهانی ۲۰۲۲
انجمن فوتبال ملی
۲۳ پاسخ
۲,۰۹۰ بازدید
۵ روز قبل
Crack Hints
موسیقی
انجمن هنر و ادبیات
۵,۱۰۱ پاسخ
۱,۰۲۳,۲۵۹ بازدید
۶ روز قبل
Activated soft
علمی/تلفن هوشمند/تبلت/فناوری
انجمن علمی و کاربردی
۲,۴۱۹ پاسخ
۴۳۸,۲۳۸ بازدید
۱۳ روز قبل
javibarca
مباحث علمی و پزشکی
انجمن علمی و کاربردی
۱,۵۴۷ پاسخ
۷۴۹,۶۸۶ بازدید
۱ ماه قبل
رویا
مســابــقـه جــــذاب ۲۰ ســــوالـــــــــــــــــــی
انجمن سرگرمی
۲۳,۶۵۸ پاسخ
۲,۲۱۱,۵۰۰ بازدید
۱ ماه قبل
رویا
اسطوره های بارسا
انجمن بازیکنان
۳۴۳ پاسخ
۸۶,۵۰۶ بازدید
۶ ماه قبل
jalebamooz
تغییرات سایت
انجمن اتاق گفتگوی اعضاء و ناظران
۱,۵۵۷ پاسخ
۲۷۷,۹۹۷ بازدید
۱۱ ماه قبل
یا لثارات الحسن
حاضرین در سایت
۱۴۶ کاربر آنلاین است. (۹۰ کاربر در حال مشاهده تالار گفتمان)

عضو: ۰
مهمان: ۱۴۶

ادامه...
هرگونه کپی برداری از مطالب این سایت، تنها با ذکر نام «اف سی بارسلونا دات آی آر» مجاز است!