به اولین سایت تخصصی هواداران بارسلونا در ایران خوش آمدید. برای استفاده از تمامی امکانات سایت، ثبت نام کنید و یا با نام کاربری خود وارد شوید!

شناسه کاربری:
کلمه عبور:
ورود خودکار

نحوه فعالیت در انجمن‌های سایت
دوستان عزیز توجه کنید که تا زمانی که با نام کاربری خود وارد نشده باشید، تنها می‌توانید به مشاهده مطالب انجمن‌ها بپردازید و امکان ارسال پیام را نخواهید داشت. در صورتی که تمایل دارید در مباحث انجمن‌های سایت شرکت نمایید، در سایت عضو شده و با نام کاربری خود وارد شوید.

پیشنهاد می‌کنیم که قبل از هر چیز، با مراجعه به انجمن قوانین و شرح وظایف ضمن مطالعه قوانین سایت، با نحوه اداره و گروه‌های فعال در سایت و همچنین شرح وظایف و اختیارات آنها آشنا شوید. به علاوه دوستان عزیز بهتر است قبل از آغاز فعالیت در انجمن‌ها، ابتدا خود را در تاپیک برای آشنایی (معرفی اعضاء) معرفی نمایند تا عزیزان حاضر در انجمن بیشتر با یکدیگر آشنا شوند.

همچنین در صورتی که تمایل دارید در یکی از گروه‌های کاربری جهت مشارکت در فعالیت‌های سایت عضو شوید و ما را در تهیه مطالب مورد نیاز سایت یاری نمایید، به تاپیک اعلام آمادگی برای مشارکت در فعالیت‌های سایت مراجعه نموده و علائق و توانایی های خود را مطرح نمایید.
تاپیک‌های مهم انجمن
در حال دیدن این عنوان: ۲ کاربر مهمان
این عنوان قفل شده است!
     
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم)
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام: ۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی
- ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور
- جوزپ گواردیولا
گروه:
- كاربران بلاک شده
سوره آل عمران
آیه 178

-------------------------------------
آيه
وَلَا يَحْسَبَنَّ الَّذِينَ كَفَرُواْ أَنَّمَا نُمْلِى لَهُمْ خَيْرٌ لاَِّنْفُسِهِمْ إِنَّمَا نُمْلِى لَهُمْ لِيَزْدَادُواْ إِثْماً وَلَهُمْ عَذَابٌ مُّهِينٌ‏
--------------------------------------
ترجمه
و كسانى كه كافر شدند، مپندارند مهلتى كه به آنان مى‏دهيم برايشان خوب است، همانا به آنان مهلت مى‏دهيم تا بر گناه (خود) بيفزايند و براى آنان عذابى خواركننده است.
-------------------------------------
نکته ها
قرآن، واژه‏ى «گمان نكنيد» را بارها خطاب به كفّار و منافقين و افراد سست ايمان بكار برده، و اين بخاطر آن است كه اين افراد از واقع‏بينى و تحليل درست و روشن ضميرى لازم محرومند. آنها آفرينش را بيهوده، شهادت را نابودى، دنيا را پايدار، عزّت را در گرو تكيه به كفّار و طول عمر خود را مايه‏ى خير و بركت مى‏پندارند كه قرآن بر همه‏ى اين پندارها قلم بطلان كشيده است.
اهل كفر، داشتن امكانات، بدست آوردن پيروزى‏ها و زندگى در رفاه خود را نشان شايستگى خود مى‏دانند، در حالى كه خداوند آنان را به دليل آلودگى به كفر و فساد، مهلت مى‏دهد تا در تباهى خويش غرق شوند.
در تاريخ مى‏خوانيم كه وقتى يزيد امام حسين‏عليه السلام را به شهادت رساند، خاندان آن حضرت را همراه زينب كبرى‏عليها السلام به اسارت به شام بردند. يزيد در مجلس خود با غرور تمام خطاب به حضرت زينب گفت: «ديديد كه خدا با ماست»، حضرت در پاسخ او، اين آيه را خواند و فرمود: من ترا پست و كوچك و شايسته هرگونه تحقير مى‏دانم. هر آنچه مى‏خواهى انجام بده، ولى به خدا سوگند كه نور خدا را نمى‏توانى خاموش كنى. آرى، براى چنين افراد خوشگذرانى، عذاب خوار كننده آماده شده، تا عزّت خيالى و دنيايى آنان، با خوارى و ذلّت در آخرت همراه باشد.
مجرومان دوگونه‏اند: گروهى كه قابل اصلاحند و خداوند آنها را با موعظه و حوادث تلخ و شيرين، هشدار داده و بيدار مى‏كند، و گروهى كه قابل هدايت نيستند، خداوند آنها را به حال خويش رها مى‏كند تا تمام قابليّت‏هاى آنان بروز كند. به همين جهت امام باقر عليه السلام ذيل اين آيه فرمود: مرگ براى كفّار يك نعمت است، زيرا هر چه بيشتر بمانند زيادتر گناه مى‏كنند.[1]
حضرت على‏عليه السلام درباره‏ى «انّما نملى لهم ليزدادوا اثماً» فرمود: چه بسيارند كسانى كه احسان به آنان (از جانب خداوند)، استدراج و به تحليل بردن آنان است و چه بسيارند كسانى كه به خاطر پوشانده شدن گناه و عيوبشان، مغرورند و چه بسيارند افرادى كه به خاطر گفته‏هاى خوب درباره آنان مفتون شده‏اند. خداوند هيچ بنده‏اى را به چيزى همانند «املاء» مبتلا نكرده است.[2]
________________________
1) تفسير نورالثقلين.
2) تحف‏العقول، ص 203.
--------------------------------------
پيام ها
1- كفر، مانع شناخت حقيقت است. «لا يحسبن الّذين كفروا...»
2- كوتاه يا بلند بودن عمر وزمان رفاه، بدست خداست. «نملى لهم... نملى لهم»
3- همه‏ى انسان‏ها دنبال خير هستند، لكن بعضى در مصداق اشتباه مى‏كنند. «لايحسبن... خير لانفسهم»
4- مهلت‏هاى الهى، نشانه‏ى محبوبيّت نيست. «لايحسبنّ... خير لانفسهم»
5 - نعمت‏ها به شرطى سودمند هستند كه در راه رشد و خير قرار گيرند، نه شرّ و گناه. «انما نملى لهم ليزدادوا اثماً»
6- طول عمر مهم نيست، بهره از عمر مهم است. «انّما نملى لهم»
امام سجاد عليه السلام در دعاى مكارم‏الاخلاق چنين مى‏فرمايد: خدايا! اگر عمر من چراگاه شيطان خواهد شد، آن را كوتاه بگردان.
7- زود قضاوت نكنيد، پايان كار و آخرت را نيز به حساب بياوريد. «انّما نملى لهم خير... و لهم عذاب مهين»
8 - رفاه و حاكميّت ستمگران، نشانه‏ى رضاى خداوند از آنان نيست. چنانكه دليلى بر سكوت ما در برابر آنان نمى‏باشد. «نملى لهم... لهم عذاب مهين»
9- عذاب‏هاى آخرت، انواع و مراحل متعدّد دارد. «عذاب اليم» در آيه قبل، و «عذاب مهين» در اين آيه.




۱۷ مرداد ۱۳۹۰
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم)
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام: ۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی
- ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور
- جوزپ گواردیولا
گروه:
- كاربران بلاک شده
سوره آل عمران
آیه 179

-----------------------------------------
آيه
مَا كَانَ اللَّهُ لِيَذَرَ الْمُؤْمِنِينَ عَلَى‏ مَآ أَنْتُمْ عَلَيْهِ حَتّى‏ يَمِيزَ الْخَبِيثَ مِنَ الطَّيِّبِ وَمَا كَانَ اللَّهُ لِيُطْلِعَكُمْ عَلَى الْغَيْبِ وَلَكِنَّ اللَّهَ يَجْتَبِى مِن رُّسُلِهِ مَن يَشَآءُ فَامِنُواْ بِاللَّهِ وَرُسُلِهِ وَإِنْ تُؤْمِنُواْ وَتَتَّقُواْ فَلَكُمْ أَجْرٌ عَظِيمٌ‏
--------------------------------------
ترجمه
خداوند بر آن نيست كه (شما) مؤمنان را بر آن حالى كه اكنون هستيد رها كند، مگر اينكه (با پيش آوردن آزمايش‏هاى پى در پى،) ناپاك را از پاك جدا كند. و خداوند بر آن نيست كه شما را بر غيب آگاه سازد، ولى از پيامبرانش، هر كه را بخواهد (براى آگاهى از غيب) بر مى‏گزيند، پس به خدا و پيامبرانش ايمان آوريد و (بدانيد) اگر ايمان آورده و تقوا پيشه كنيد، پس براى شما پاداش بزرگى خواهد بود.
----------------------------------------
نکته ها
اين آيه، آخرين آيه درباره‏ى جنگ اُحد است كه مى‏فرمايد: جهان يك آزمايشگاه بزرگ است وچنين نيست كه هر كس ادّعاى ايمان كند رها شود و در جامعه به طور عادّى زندگى كند، بلكه شكست‏ها و پيروزى‏ها، براى شناخته شدن نهان انسان‏هاست. بعضى مؤمنان خواستار آگاهى از غيب و نهان انسان‏ها بودند و مى‏خواستند از طريق غيب منافقان را بشناسند، نه از طريق آزمايش كه اين آيه مى‏فرمايد: راه شناخت، آزمايش است نه غيب، و شناسايى خوب و بد، از طريق آزمايش‏هاى تدريجى صورت مى‏گيرد. چون اگر به علم غيب، افراد بد و خوب شناخته شوند، شعله‏ى اميد خاموش و پيوندهاى اجتماعى گسسته و زندگى دچار هرج و مرج مى‏شود.
--------------------------------------
پيام ها
1- خداوند، كفّار را به حال خود رها مى‏كند؛ «نملى لهم ليزدادوا اثماً» ولى مؤمنان را رها نمى‏كند. «ما كان اللّه ليذر المؤمنين»
2- جداسازى پاك از پليد، از سنّت‏هاى الهى است. «حتى يميز الخبيث من الطيّب»
3- ايمان و كفر افراد، از امور درونى وغيبى است كه بايد از طريق آزمايش ظاهر شود، نه علم غيب. «حتّى يميز الخبيث من الطيّب و ما كان اللَّه ليطلعكم على الغيب»
4- زندگى با مردم بايد بر اساس ظاهر آنان باشد، آگاهى بر اسرار مردم، زندگى را فلج مى‏كند. «و ما كان اللّه ليطلعكم على الغيب»
5 - علم غيب، مخصوص خداست و فقط به بعضى از پيامبران برگزيده‏اش، آن هم در حدّ اطلاع بر غيب نه تمام ابعاد آن، بهره‏اى داده است. «ليطلعكم»
6- هر چند زندگى بايد به نحو عادّى سپرى شود، ولى خدا به افرادى علم غيب را عطا مى‏كند. «ولكن اللّه يجتبى من رسله»
7- درجات انبيا يكسان نيست. «يجتبى من رسله من يشاء»
8 - خداوند علم غيب را به كسانى مى‏دهد كه از جانب او صاحب رسالتى باشند. «ولكن اللّه يجتبى من رسله»
9- ايمان قلبى بايد همراه با تقواى عملى باشد. «تؤمنوا و تتقوا»
10- طيب وپاكى اصالت داشته وپايدار است، ولى خبث عارضى ورفتنى است. «يميزالخبيث‏من‏الطيّب» جداكردن ناپاك از پاك، نشانه عارضى بودن ناپاك است.




۱۷ مرداد ۱۳۹۰
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم)
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام: ۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی
- ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور
- جوزپ گواردیولا
گروه:
- كاربران بلاک شده
سوره آل عمران
آیه 180

-------------------------------------
آيه
وَلَا يَحْسَبَنَّ الَّذِينَ يَبْخَلُونَ بِمَآ ءَاتَهُمُ اللَّهُ مِنْ فَضْلِهِ هُوَ خَيْراً لَّهُمْ بَلْ هُوَ شَرٌّ لَّهُمْ سَيُطَوَّقُونَ مَابَخِلُواْ بِهِ يَوْمَ الْقِيمَةِ وَلِلَّهِ مِيرَ ثُ السَّمَوَتِ وَالْأَرْضِ وَاللَّهُ بِمَا تَعْمَلُونَ خَبِيرٌ
-----------------------------------------
ترجمه
و كسانى كه نسبت به (انفاق) آنچه خداوند از فضلش به آنان داده، بخل مى‏ورزند، گمان نكنند كه (اين بخل) براى آنان بهتر است، بلكه آن برايشان بدتر است. به زودى آنچه را كه بخل كرده‏اند در روز قيامت، (به صورت) طوقى بر گردنشان آويخته مى‏شود. و ميراث آسمان‏ها و زمين مخصوص خداست و خداوند به آنچه انجام مى‏دهيد آگاه است.
------------------------------------------
پيام ها
1- واقع بين باشيد واز خيال و گمان انحرافى دورى كنيد. «لايحسبنّ»
2- مال كه از آنِ تو نيست، پس بخل چرا؟ «اتاهم اللّه من فضله»
3- سرچشمه‏ى بخل، ناآگاهى و تحليل غلط از خير و شرّ است. «لايحسبنّ الّذين يبخلون... خيرا لهم بل هو شرّ لهم»
4- يكى از وظايف انبيا، اصلاح بينش و تفكّر انسان‏هاست. «لايحسبنّ...هو خيرا لهم بل هو شرّ لهم»
5 - حبّ دنيا، شرور را نزد انسان خير جلوه مى‏دهد. «لا يحسبنّ... هو خير»
6- در قيامت، برخى جمادات نيز محشور مى‏شوند. «سيطوقون ما بخلوا»
7- معاد، جسمانى است. «سيطوقون ما بخلوا»
8 - قيامت، صحنه‏ى ظهور خير و شرّ واقعى است. «هو شرّ لهم سيطوّقون ما بخلوا»
9- انسان، در تصرّف اموال خود آزاد مطلق نيست. «سيطوقون ما بخلوا»
10- قيامت، صحنه‏ى تجسّم عمل است. «سيطوقون ما بخلوا» در حديث آمده است: هر كس زكات مال خود را ندهد، در قيامت اموالش به صورت مار و طوقى بر گردنش نهاده مى‏شود.[1]
11- زمان برپايى قيامت، دور نيست. «سيطوقوّن»
12- اسير مال شدن در دنيا، موجب اسارت در آخرت است. «سيطوّقون»
13- بدترين نوع شكنجه، شلاق‏خوردن از دست محبوب‏هاست. آنچه را در دنيا بخل ورزيده‏ايم، همان مايه‏ى عذاب ما مى‏شود. «سيطوّقون ما بخلوا»
14- خداوند هم صاحب ميراث ماندگار دنياست و هم نيازمند انفاق ما نيست. پس دستور انفاق، براى سعادت خود ماست. «و للَّه ميراث السموات والارض»
15- وارث واقعى همه چيز و همه كس خداست. ما با دست خالى آمده‏ايم و با دست خالى مى‏رويم، پس بخل چرا؟ «و للَّه ميراث السموات والارض»
______________________________
1) تفسير نورالثقلين ؛ كافى، ج‏3، ص‏502.





۱۷ مرداد ۱۳۹۰
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم)
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام: ۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی
- ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور
- جوزپ گواردیولا
گروه:
- كاربران بلاک شده
سوره آل عمران
آیه 181، 182

---------------------------------------
آيه
لَقَدْ سَمِعَ اللَّهُ قَوْلَ الَّذِينَ قَالُواْ إِنَّ اللَّهَ فَقِيرٌ وَنَحْنُ أَغْنِيَآءُ سَنَكْتُبُ مَا قَالُواْ وَقَتْلَهُمُ الْأَنْبِيَآءَ بِغَيْرِ حَقٍّ وَنَقُولُ ذُوقُواْ عَذَابَ الْحَرِيقِ‏
ذَ لِكَ بِمَا قَدَّمَتْ أَيْدِيكُمْ وَأَنَّ اللَّهَ لَيْسَ بِظَلَّامٍ لِّلْعَبِيدِ
--------------------------------------
ترجمه
همانا خداوند سخن كسانى را كه گفتند: خدا فقير است و ما توانگريم، شنيد. به زودى اين سخن آنان، و به ناحق كشتن آنان پيامبران را، خواهيم نوشت و به آنان خواهيم گفت: بچشيد عذاب آتش سوزان را.
آن (عذاب) به سبب دست آورد قبلى خودتان است و همانا خداوند نسبت به بندگان، ستمگر نيست.
-------------------------------------
نکته ها
در تفاسير مى‏خوانيم كه رسول خدا صلى الله عليه وآله نامه‏اى به يهود بنى‏قينقاع نوشت و آنان را به ايمان، نماز، زكات و انفاق، دعوت كرد. وقتى اين نامه به دست دانشمند يهوديان به نام «فتحاص» در محل تدريس او رسيد، رو به شاگردان و حاضران كرد و با استهزا گفت: طبق اين دعوت، خدا فقير است و ما غنى هستيم. او از ما قرض مى‏خواهد و وعده‏ى ربا و اضافه مى‏دهد!
يهوديان زمان رسول خدا صلى الله عليه وآله چون به رفتار نياكان خود در مورد قتل انبيا راضى بودند، خداوند نسبت قتل را به آنان نيز مى‏دهد. «و قتلهم الانبياء»
امام باقرعليه السلام درباره‏ى اين آيه فرمودند: كسانى كه امام را نسبت به آنچه به او مى‏دهند فقير مى‏دانند، نظير كسانى هستند كه مى‏گويند: «انّ اللَّه فقير»[1]
____________________________
1) تفسير نورالثقلين ؛ بحار، ج 24، ص 278.
--------------------------------------------
پيام ها
1- خدا همه‏ى گفته‏ها را مى‏شنود، پس هر حرفى را بر زبان نياوريم. «لقد سمع‏اللَّه»
2- جهل وغرور، مرز و نهايت ندارد، تا آنجا كه بشر ناتوان نيازمند مى‏گويد: خداوند فقير است و ما غنى هستيم. «ان اللَّه فقير و نحن اغنياء»
3- احساس غنا و بى‏نيازى، زمينه‏ى سرپيچى از فرامين الهى و استهزاى آنهاست. «نحن اغنياء»
4- برخى كوته‏فكر، گمان مى‏كنند ريشه‏ى دستورات الهى نياز است. «انّ اللَّه فقير»
5 - همه‏ى گفتارها و كردارها ثبت مى‏شود. «سنكتب ما قالوا و قتلهم»
6- گناهِ ياوه گويى درباره‏ى خداوند، هم سنگِ گناه كشتن انبياست. «قالوا ان اللَّه فقير... و قتلهم الانبياء»
7- ملاك ارزيابى گفتار و كردار، از هركس كه باشد، حقّ است. حتّى كشتن پيامبران چون ناحق است مورد كيفر واقع مى‏شود. «قتلهم الانبياء بغير حق»
8 - انسان در انجام عمل آزاد است، لذا كارها به خود او نسبت داده مى‏شود. «قدّمت ايديكم»
9- پاداش و كيفر الهى، بر طبق عدالت و بر اساس اعمال آزادانه و آگاهانه خود انسان است. «ذلك بما قدّمت ايديكم»
10- كيفرهاى الهى، ظلم خدا بر بشر نيست، بلكه ظلم بشر بر نفس خويشتن است. «انّ اللّه ليس بظلام للعبيد»
11- اگر خداوند افراد بخيل و قاتلان انبيا را مجازات نكند، به فقرا و انبيا ظلم كرده است. «انّ اللّه ليس بظلام للعبيد»




۱۷ مرداد ۱۳۹۰
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم)
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام: ۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی
- ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور
- جوزپ گواردیولا
گروه:
- كاربران بلاک شده
سوره آل عمران
آیه 183

-------------------------------------
آيه
أَلَّذِينَ قَالُواْ إِنَّ اللَّهَ عَهِدَ إِلَيْنَا أَلَّا نُؤْمِنَ لِرَسُولٍ حَتَّى‏ يَأْتِيَنَا بِقُرْبَانٍ تَأْكُلُهُ النَّارُ قُلْ قَدْ جَآءَكُمْ رُسُلٌ مِنْ قَبْلِى بِالْبَيِّنَتِ وَ بِالَّذِى قُلْتُمْ فَلِمَ قَتَلْتُمُوهُمْ إِنْ كُنْتُمْ صَدِقِينَ‏
-----------------------------------------
ترجمه
كسانى كه گفتند: همانا خداوند از ما پيمان گرفته كه به هيچ پيامبرى ايمان نياوريم، مگر آنكه (به صورت معجزه) يك قربانى براى ما بياورد، كه آتش (صاعقه آسمانى) آن را بخورد! بگو: (اين حرف‏ها بهانه است،) بى‏گمان پيامبرانى پيش از من، با دلائلى روشن و (حتى) با همين (پيشنهادى) كه گفتيد، براى شما آمدند، پس اگر راست مى‏گوييد چرا آنان را كشتيد؟
--------------------------------------
نکته ها
برخى براى فرار از قبول اسلام، بهانه تراشى نموده و مى‏گفتند: خداوند از ما تعهّد گرفته تنها به پيامبرى ايمان بياوريم كه حيوانى را قربانى كند و صاعقه‏ى آسمانى آن قربانى را در برابر چشم مردم بسوزاند، تا به پيامبرى او يقين كنيم. اين آيه نازل شد تا پيامبر صلى الله عليه وآله به آن بهانه تراشان لجوج بگويد: اگر شما راست مى‏گوييد، چرا به پيامبران قبل از من كه علاوه بر انواع معجزات، آنچه را شما درخواست مى‏كنيد به شما عرضه كردند، ايمان نياورديد؟
امام صادق‏عليه السلام پس از تلاوت اين آيه فرمود: ميان يهوديانِ بهانه‏جوى زمان پيامبر اسلام و يهوديانى كه انبيا را مى‏كشتند، پانصد سال فاصله بوده است، امّا به خاطر رضايت آنان بر قتل نياكان، خداوند نسبت قتل را به آنان نيز داده است.[1]
در تورات، كتاب اوّل پادشاهان، باب 18 جمله 3 و 4، ماجراى به شهادت رساندن انبياى بنى‏اسرائيل آمده است. همچنين در سِفر لاويان، باب 9 جمله‏ى دوّم، موضوع قربانى قوچ آمده است.
___________________________
1) تفسير برهان، ج‏1، ص‏328 ؛ كافى، ج‏2، ص‏409. (به نقل از تفسير راهنما)
-----------------------------------------
پيام ها
1- فرار از پذيرش حقّ را با عناوين مذهبى توجيه نكنيد. «انّ‏اللّه‏عهدالينااَلاّ نؤمن»
2- يهود، موسى را آخرين پيامبر نمى‏دانستند، بلكه مى‏گفتند: عهد خدا با ما آن بوده است كه پيامبر بعدى، چنين وچنان باشد. «عهد الينا... يأتينا بقربان»
3- انسانى كه روحيه‏ى استكبارى پيدا كرد، هم به خدا تهمت مى‏زند؛ «انّ اللّه عهد الينا» و هم تسليم هيچ پيامبرى نمى‏شود؛ «ألاّ نؤمن لرسول» و هم توقّع دارد كه معجزه‏ها، مطابق تمايلات و خواست‏هاى او باشد. «حتى يأتينا بقربان»
4- قربانى حيوان، تاريخى بس طولانى دارد. «...بقربان»
5 - سوابق هر گروه وملّتى، بهترين گواه بر صدق يا كذب ادّعاى آنهاست. «جاءكم... بالبيّنات و بالّذى قلتم»
6- بهانه‏تراشى مخالفان، در طول تاريخ شبيه هم است. «و بالّذى قلتم»
7- استدلال و احتجاج پيامبر با يهود، به تعليم خداوند بود. «قل قد جائكم»
8 - گاهى براى اثبات يا حقّانيت يك امر يا مصلحت مهم‏تر بايد اموالى فدا شود. آرى، اگر مالى آتش گرفت ولى چشمى بيدار و يا دلى روشن شد، اسراف نخواهد بود. «قد جائكم رسلى... بالّذى قلتم...»
9- رضايت بر گناهِ نياكان، سبب شريك شدن در جرم آنان است. «فلم قتلتموهم»




۱۷ مرداد ۱۳۹۰
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم)
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام: ۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی
- ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور
- جوزپ گواردیولا
گروه:
- كاربران بلاک شده
سوره آل عمران
آیه 184

---------------------------------------
آيه
فَإِنْ كَذَّبُوكَ فَقَدْ كُذِّبَ رُسُلٌ مِّنْ قَبْلِكَ جَآءُواْ بِالْبَيِّنَتِ وَالزُّبُرِ وَ الْكِتَبِ الْمُنِيرِ
-----------------------------------------
ترجمه
(بنابراين) پس اگر تو را تكذيب كردند (چيز تازه‏اى نيست، زيرا) انبياى قبل از تو نيز كه همراه با معجزات و نوشته‏ها و كتاب روشنگر آمده بودند، تكذيب شدند.
--------------------------------------------
پيام ها
1- آشنايى با تاريخ گذشتگان، روحيه‏ى صبر و مقاومت را در انسان بالا مى‏برد. «فان كذّبوك فقد كُذّب رسل من قبلك»
2- تمام انبيا، مخالفانى داشته‏اند. «كُذِّب رسل»
3- حركت انبيا در طول تاريخ، يك حركت فرهنگى، فكرى و اعتقادى بوده است. «بالبيّنات والزبر والكتاب»
4- معجزات پيامبران متنوّع بوده‏اند، ولى اصول همه‏ى اديان يكى بوده است. كلمه‏ى «البينات» جمع، ولى «الكتاب» مفرد آمده است.




۱۷ مرداد ۱۳۹۰
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم)
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام: ۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی
- ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور
- جوزپ گواردیولا
گروه:
- كاربران بلاک شده
سوره آل عمران
آیه 185

-----------------------------------------
آيه
كُلُّ نَفْسٍ ذَآئِقَةُ الْمَوْتِ وَإِنَّمَا تُوَفَّوْنَ أُجُورَكُمْ يَوْمَ الْقِيَمَةِ فَمَنْ زُحْزِحَ عَنِ النَّارِ وَأُدْخِلَ الْجَنَّةَ فَقَدْ فَازَ وَمَا الْحَيَو ةُ الدُّنْيَآ إِلَّا مَتَعُ الْغُرُورِ
--------------------------------------
ترجمه
هركسى چشنده‏ى مرگ است. و بى گمان روز قيامت پاداش‏هاى شما به طور كامل پرداخت خواهد شد. پس هركس از آتش بر كنار شد و به بهشت وارد گشت، قطعاً رستگار است و زندگانى دنيا، جز مايه‏ى فريب نيست.
---------------------------------------
نکته ها
اين آيه به پيامبر و ديگر مصلحان كه مورد آزار و اذيّت و تكذيب كفّار قرار مى‏گيرند، روحيه‏ى صبر ومقاومت مى‏بخشد، زيرا مى‏فرمايد: همه مى‏ميرند ولجاجت‏ها موقّتى است و پاداش تحمّل اين مشكلات را خداوند بى‏كم وكاست عطا مى‏كند.
امام صادق‏عليه السلام درباره‏ى «كلّ نفس ذائقة الموت» فرمودند: همه‏ى اهل زمين و آسمان مى‏ميرند و فقط ملك‏الموت و حاملان عرش و جبرئيل و ميكائيل باقى مى‏مانند، سپس ملك الموت مأمور مى‏شود كه روح آنان را نيز بگيرد و تنها خود باقى مى‏ماند و خداوند به او خطاب مى‏كند كه بمير، او نيز مى‏ميرد.[1] و همچنين آن حضرت فرمودند: كسى كه مرگ را نچشيده و كشته شده، به دنيا برگردانده مى‏شود تا مرگ را بچشد.[2]
____________________________
1) كافى، ج‏3، ص 256.
2) تفسير عيّاشى، ج‏2، ص‏202.
------------------------------------------
پيام ها
1- مرگ در راه است، پس اين همه لجاجت واستكبار در برابر حق، براى چه؟ «كذّبوك... كلّ نفس ذائقة الموت»
2- مرگ، عدم نيست، يك امر وجودى است كه قابل چشيدن است، راه انتقال از دنيا به آخرت است. «ذائقة الموت»
3- گناهان وعوامل سوق دهنده به دوزخ، داراى جاذبه‏هايى است كه بايد انسان با نيروى ايمان و عمل صالح خود را برهاند. «زُحزِح عن النّار»
4- جزاى كامل در آخرت است، و پاداش‏هاى دنيوى بى‏ارزش. «توفون اُجوركم يوم القيامة... ما الحيوة الدنيا الاّ متاع الغرور»




۱۷ مرداد ۱۳۹۰
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم)
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام: ۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی
- ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور
- جوزپ گواردیولا
گروه:
- كاربران بلاک شده
سوره آل عمران
آیه 186

-------------------------------------------
آيه
لَتُبْلَوُنَّ فِى أَمْوَ لِكُمْ وَأَنْفُسِكُمْ وَلَتَسْمَعُنَّ مِنَ الَّذِينَ أُوتُواْ الْكِتَبَ مِنْ قَبْلِكُمْ وَمِنَ الَّذِينَ أَشْرَكُواْ أَذىً كَثِيراً وَإِنْ تَصْبِرُواْ وَ تَتَّقُواْ فَإِنَّ ذَ لِكَ مِنْ عَزْمِ الْأُمُورِ
----------------------------------------
ترجمه
قطعاً شما در اموال وجان‏هاى خويش آزمايش خواهيد شد و از كسانى كه پيش از شما كتاب (آسمانى) داده شده‏اند واز كسانى كه شرك ورزيده‏اند، آزار بسيارى مى‏شنويد و اگر صبورى و پرهيزگارى پيشه كنيد، پس قطعاً آن (صبر، نشانه‏ى) عزم استوار شما در كارهاست.
--------------------------------------
نکته ها
وقتى مسلمانان از مكّه به مدينه مهاجرت كردند، مشركان دست تجاوز به اموال آنان گشودند، چنانكه به هركس نيز دست مى‏يافتند، او را مورد آزار قرار مى‏دادند. از طرف ديگر، در مدينه هم يهوديان به آنها زخم زبان مى‏زدند و حتّى برخى با كمال بى‏شرمى براى زنان و دختران مسلمان، غزل سرايى كرده و يا آنها را هَجو مى‏نمودند. سردمدارى اين جريان با شخصى به نام كعب‏بن اشرف بود كه رسول‏خدا صلى الله عليه وآله دستور قتل وى را صادر نمود. اين آيه ضمن تسلّى خاطر دادن به مسلمانان، از آنان مى‏خواهد در برابر آزار دشمنان صبر و تقوى پيشه كنند كه مايه‏ى استوارى آنان در ايمان مى‏گردد.
امام رضاعليه السلام پرداخت زكات را يكى از مصاديق آزمايش در اموال دانستند كه در اين آيه مطرح گرديده است.[1]
__________________________
1) تفسير نورالثقلين.
--------------------------------------
پيام ها
1- آزمايش، يك سنّت جدّى الهى است، خود را آماده كنيم. (حرف لام در اوّل و حرف نون مشدّد در آخرِ «لتبلونّ» نشانه‏ى جدّى بودن مسئله است.)
2- ياد مرگ و زودگذرى دنيا، مسائل را براى انسان آسان مى‏كند. «كل نفس ذائقة الموت... لتبلونّ فى اموالكم»
3- بيشترين ابزار آزمايش، مال و جان است. «اموالكم و انفسكم»
4- علاوه بر پذيرش خطر جان و مال، بايد خود را براى شنيدن انواع نيش‏ها و تحقيرها آماده كرد. «ولتسمعنّ...»
5 - شنيدن تحقير و هجو، و آزار ديدن از دشمن، يكى از وسايل آزمايش است. «لتبلونّ... ولتسمعنّ... اذىً كثيراً»
6- براى رسيدن به اهداف مقدّس، گاهى بايد همه گونه سختى را تحمّل كرد. ضربه به مال، جان، حيثيّت و آبرو. «اموالكم و انفسكم ولتسمعنّ... اذىً كثيراً»
7- انتظار زخم زبان از مخالفان، سبب آمادگى مسلمانان است. «لتسمعنّ...»
8 - مخالفان اسلام در ضربه زدن به مسلمان‏ها، وحدت در هدف و گاهى وحدت در شيوه دارند. «لتسمعنّ من الّذين اوتوا الكتاب... و من الّذين اشركوا»
9- دشمن به كم قانع نيست. «اذىً كثيراً»
10- صبر و تقوى در كنار هم رمز موفقيّت است. استقامت بدون تقوا، در افراد لجوج نيز پيدا مى‏شود. «تصبروا و تتّقوا»
11- صبر و تقوى، ملازم يكديگرند.كلمه‏ى «ذلك» مفرد است، در حالى كه به صبر و تقوى كه دو چيزند، اشاره دارد.




۱۷ مرداد ۱۳۹۰
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم)
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام: ۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی
- ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور
- جوزپ گواردیولا
گروه:
- كاربران بلاک شده
سوره آل عمران
آیه 187

--------------------------------------
آيه
وَإِذْ أَخَذَ اللَّهُ مِيثَقَ الَّذِينَ أُوتُواْ الْكِتَبَ لَتُبَيِّنُنَّهُ لِلنَّاسِ وَ لَاتَكْتُمُونَهُ فَنَبَذُوهُ وَرَآءَ ظُهُورِهِمْ وَاشْتَرَوْاْ بِهِ ثَمَناً قَلِيلاً فَبِئْسَ مَا يَشْتَرُونَ‏
---------------------------------------
ترجمه
و (به ياد آور) زمانى كه خداوند از كسانى كه به آنان كتاب (آسمانى) داده شد، پيمان گرفت كه حتماً بايد آن را براى مردم بيان كنيد و كتمانش نكنيد، پس آنها آن (عهد) راپشت سر خويش انداختند و به بهاى كمى مبادله كردند، پس چه بد معامله‏اى كردند.
----------------------------------------
نکته ها
امام باقرعليه السلام درباره اين آيه فرمودند: خداوند از اهل كتاب پيمان گرفت كه آنچه درباره‏ى حضرت محمّد صلى الله عليه وآله در تورات و انجيل آمده است براى مردم بگويند و كتمان نكنند.[1]
اگر امروز ميليون‏ها مسيحى، يهودى و مجوسى در دنيا هست، همه به سبب سكوت نابجاى دانشمندان آنهاست. به گفته‏ى صاحب تفسير اطيب‏البيان، بيش از شصت مورد بشارت اسلام و پيامبر اسلام صلى الله عليه وآله در عهدين آمده است، ولى دانشمندان اهل كتاب همه را رها كرده‏اند.
_________________________
1) بحار، ج‏9، ص‏192 ؛ تفسير قمى، ج‏1، ص‏128. (به نقل از تفسير راهنما)
-------------------------------------
پيام ها
1- خداوند براى هدايت مردم، از دانشمندان پيمان مخصوص گرفته است. «اخذ اللّه ميثاق الّذين اوتوا الكتاب لتبيّننّه للناس»
2- بيان حقايق بايد به نوعى باشد كه چيزى براى مردم مخفى نماند. «لتبيّننّه للناس و لاتكتمونه»
3- وظيفه‏ى دانشمندان، تبيين كتاب آسمانى براى مردم است. «لتبيّننّه للنّاس»
4- انگيزه‏ى سكوت دانشمندان از بيان حق، رسيدن به مال و مقام و يا حفظ آن است. «واشتروا به ثمناً قليلاً»
5 - علم به تنهايى براى سعادت و نجات كافى نيست، بى‏اعتنايى به مال و مقام نيز لازم است. «اوتوا الكتاب... اشتروا به ثمناً قليلا»
6- هرچه در برابر كتمان آيات الهى گرفته شود اندك است. «...اشتروابه‏ثمناً قليلا»
7- عمل به دين و تعهّدات الهى ارزش والا دارد. اگر به هر مقام و مالى برسيم، ولى آن را از دست بدهيم باخته‏ايم. «ثمناً قليلا بئس ما يشترون»





۱۷ مرداد ۱۳۹۰
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم)
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام: ۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی
- ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور
- جوزپ گواردیولا
گروه:
- كاربران بلاک شده
سوره آل عمران
آیه 188

--------------------------------------
آيه
لَا تَحْسَبَنَّ الَّذِينَ يَفْرَحُونَ بِمَآ أَتَوَاْ وَّيُحِبُّونَ أَنْ يُحْمَدُواْ بِمَا لَمْ يَفْعَلُواْ فَلَا تَحْسَبَنَّهُمْ بِمَفَازَةٍ مِنَ الْعَذَابِ وَلَهُمْ عَذَابٌ أَلِيمٌ‏
-------------------------------------
ترجمه
گمان مبر كسانى كه به آنچه كرده‏اند، شادمانى مى‏كنند و دوست دارند براى آنچه نكرده‏اند ستايش شوند، مپندار كه آنها از عذاب الهى رسته‏اند، (زيرا) براى آنها عذابى دردناك است.
------------------------------------
نکته ها
مردم سه دسته‏اند:
1- گروهى كه كار مى‏كنند وانتظار پاداش يا تشكّر از مردم ندارند. «لانريد منكم جزاء و لاشكورا»[1]
2- گروهى كه كار مى‏كنند تا مردم بدانند و ستايش كنند. «رئاء الناس»[2]
3- گروهى كه كار نكرده، انتظار ستايش از مردم دارند. «يحمدوا بمالم يفعلوا...»
از مواردى كه غيبت جايز است، در مورد كسى است كه ادّعاى مقام يا تخصّص يا مسئوليّتى را مى‏كند كه صلاحيّت آن را ندارد. «يحبّون ان يحمدوا بما لم يفعلوا»
براى اينكه اين تمايل نابجا - ستايش بدون عمل - كور شود، در اسلام هرگونه تملّق و چاپلوسى منع شده است.
_____________________________
1) انسان، 9.
2) نساء، 38.
----------------------------------------
پيام ها
1- رذايل اخلاقى، همچون عُجب و غرور و انتظار تملّق از مردم، هلاكت قطعى را به دنبال دارد. «يفرحون... يحبّون... فلا تحسبنّهم بمفازة»
2- قرآن، هرگونه تحليل و تفسير نابجا را نسبت به هر كس و هر موردى محكوم مى‏كند.[1] «لاتحسبنّ... فلا تحسبنّهم»
3- خداوند نه تنها براى رفتار، بلكه براى خواسته‏هاى خير و شرّ انسان نيز حساب باز مى‏كند.[2] «يحبّون ان يحمدوا... لهم عذاب اليم»
4- آنچه خطرش بيشتر است، توقّع حمد است، نه توقّع شكر و مدح. زيرا در حمد، نوعى ستايش آميخته با پرستش نهفته است. «يحبّون ان يحمدوا»
5 - گنهكار ممكن است پشيمان شده، توبه كند و نجات يابد، ولى افراد مغرور، حتى در صدد توبه برنمى‏آيند، لذا اميدى به نجات آنان نيست. «ولاتحسبنّهم بمفازة من العذاب»
6- كسانى كه در دنيا گرفتار اوهامِ خودپرستى و اسير زندان «منيّت» هستند، در قيامت نيز اسير و گرفتار عذاب الهى‏اند. «و لهم عذاب اليم»
________________________________
1) آياتى كه با كلماتِ «لاتحسبنّ»، «لايحسبنّ»، «أفَحسبتم» آغاز شده، بيانگر همين معناست.
2) در جاى ديگر نيز نسبت به كسانى كه دوست دارند فحشا در جامعه رواج يابد وعده‏ى عذاب مى‏دهد. «يحبّون ان تشيع الفاحشة... لهم عذاب اليم» نور، 19.




۱۷ مرداد ۱۳۹۰
     
برو به صفحه
این عنوان قفل شده است!

اختیارات
شما می‌توانید مطالب را بخوانید.
شما نمی‌توانید عنوان جدید باز کنید.
شما نمی‌توانید به عنوان‌ها پاسخ دهید.
شما نمی‌توانید پیام‌های خودتان را ویرایش کنید.
شما نمی‌توانید پیام‌های خودتان را حذف کنید.
شما نمی‌توانید نظرسنجی اضافه کنید.
شما نمی‌توانید در نظرسنجی‌ها شرکت کنید.
شما نمی‌توانید فایل‌ها را به پیام خود پیوست کنید.
شما نمی‌توانید پیام بدون نیاز به تایید بزنید.

فعالترین کاربران ماه انجمن
فعالیترین کاربران سایت
اعضای جدید سایت
جدیدترین اعضای فعال
تعداد کل اعضای سایت
اعضای فعال
۱۷,۹۴۳
اعضای غیر فعال
۱۴,۳۶۳
تعداد کل اعضاء
۳۲,۳۰۶
پیام‌های جدید
بحث آزاد در مورد بارسا
انجمن عاشقان آب‍ی و اناری
۵۸,۲۰۵ پاسخ
۸,۴۲۱,۳۰۱ بازدید
۲ روز قبل
Salehm
بحث در مورد تاپیک های بخش سرگرمی
انجمن سرگرمی
۴,۶۶۵ پاسخ
۵۴۹,۴۷۲ بازدید
۲ روز قبل
ali
هرچه می خواهد دل تنگت بگو...
انجمن مباحث آزاد
۷۶,۴۹۴ پاسخ
۱۱,۶۸۲,۸۶۸ بازدید
۳ روز قبل
یا لثارات الحسن
برای آشنایی خودتون رو معرفی کنید!
انجمن مباحث آزاد
۷,۶۴۳ پاسخ
۱,۲۴۵,۵۳۵ بازدید
۴ روز قبل
Activated PC
آموزش و ترفندهای فتوشاپ
انجمن علمی و کاربردی
۱۳۵ پاسخ
۴۴,۹۹۰ بازدید
۴ روز قبل
RealSoftPC
جام جهانی ۲۰۲۲
انجمن فوتبال ملی
۲۳ پاسخ
۲,۰۹۰ بازدید
۵ روز قبل
Crack Hints
موسیقی
انجمن هنر و ادبیات
۵,۱۰۱ پاسخ
۱,۰۲۳,۲۰۸ بازدید
۶ روز قبل
Activated soft
علمی/تلفن هوشمند/تبلت/فناوری
انجمن علمی و کاربردی
۲,۴۱۹ پاسخ
۴۳۸,۱۹۳ بازدید
۱۲ روز قبل
javibarca
مباحث علمی و پزشکی
انجمن علمی و کاربردی
۱,۵۴۷ پاسخ
۷۴۹,۶۵۳ بازدید
۱ ماه قبل
رویا
مســابــقـه جــــذاب ۲۰ ســــوالـــــــــــــــــــی
انجمن سرگرمی
۲۳,۶۵۸ پاسخ
۲,۲۱۱,۳۵۶ بازدید
۱ ماه قبل
رویا
اسطوره های بارسا
انجمن بازیکنان
۳۴۳ پاسخ
۸۶,۴۹۷ بازدید
۶ ماه قبل
jalebamooz
تغییرات سایت
انجمن اتاق گفتگوی اعضاء و ناظران
۱,۵۵۷ پاسخ
۲۷۷,۹۸۵ بازدید
۱۱ ماه قبل
یا لثارات الحسن
حاضرین در سایت
۲۴۰ کاربر آنلاین است. (۱۴۴ کاربر در حال مشاهده تالار گفتمان)

عضو: ۰
مهمان: ۲۴۰

ادامه...
هرگونه کپی برداری از مطالب این سایت، تنها با ذکر نام «اف سی بارسلونا دات آی آر» مجاز است!