به اولین سایت تخصصی هواداران بارسلونا در ایران خوش آمدید. برای استفاده از تمامی امکانات سایت، ثبت نام کنید و یا با نام کاربری خود وارد شوید!

شناسه کاربری:
کلمه عبور:
ورود خودکار

نحوه فعالیت در انجمن‌های سایت
دوستان عزیز توجه کنید که تا زمانی که با نام کاربری خود وارد نشده باشید، تنها می‌توانید به مشاهده مطالب انجمن‌ها بپردازید و امکان ارسال پیام را نخواهید داشت. در صورتی که تمایل دارید در مباحث انجمن‌های سایت شرکت نمایید، در سایت عضو شده و با نام کاربری خود وارد شوید.

پیشنهاد می‌کنیم که قبل از هر چیز، با مراجعه به انجمن قوانین و شرح وظایف ضمن مطالعه قوانین سایت، با نحوه اداره و گروه‌های فعال در سایت و همچنین شرح وظایف و اختیارات آنها آشنا شوید. به علاوه دوستان عزیز بهتر است قبل از آغاز فعالیت در انجمن‌ها، ابتدا خود را در تاپیک برای آشنایی (معرفی اعضاء) معرفی نمایند تا عزیزان حاضر در انجمن بیشتر با یکدیگر آشنا شوند.

همچنین در صورتی که تمایل دارید در یکی از گروه‌های کاربری جهت مشارکت در فعالیت‌های سایت عضو شوید و ما را در تهیه مطالب مورد نیاز سایت یاری نمایید، به تاپیک اعلام آمادگی برای مشارکت در فعالیت‌های سایت مراجعه نموده و علائق و توانایی های خود را مطرح نمایید.
تاپیک‌های مهم انجمن
در حال دیدن این عنوان: ۲ کاربر مهمان
این عنوان قفل شده است!
     
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم)
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام: ۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی
- ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور
- جوزپ گواردیولا
گروه:
- كاربران بلاک شده
سوره آل عمران
آیه 168

------------------------------------
آيه
الَّذِينَ قَالُواْ لإِخْوَنِهِمْ وَقَعَدُواْ لَوْ أَطَاعُونَا مَا قُتِلُواْ قُلْ فَادْرَءُواْ عَنْ أَنْفُسِكُمُ الْمَوْتَ إِنْ كُنْتُمْ صَدِقِينَ‏
--------------------------------------------
ترجمه
منافقان كسانى هستند كه (بعد از پايان جنگ اُحد، دست به تبليغات يأس آور زده و در حالى كه خود از جنگ سر باز زده و در خانه‏هاى) خود نشسته‏اند و در حقّ برادران خود گفتند: اگر از ما پيروى مى‏كردند كشته نمى‏شدند. به آنان بگو: اگر راست مى‏گوييد، مرگ را از خودتان باز داريد.
----------------------------------------------
پيام ها
1- منافقان به هنگام حركت مردم به جبهه‏ها، در خانه‏ها مى‏نشينند. «و قعدوا»
2- منافقان، روحيه‏ى خانواده‏هاى شهدا را تضعيف مى‏كنند. «لو اطاعونا ما قتلوا»
3- منافقان، خود را رهبر فكرى ديگران مى‏دانند. «لو اطاعونا»
4- در جهان‏بينى منافقان، اصالت با زندگى مادّى و رفاه است. «و قعدوا لو اطاعونا ما قتلوا»
5 - ايمان به مقدّر بودن مرگ، سبب شجاعت و پذيرش رفتن به جبهه است و در بينش منافقان، شهادت و سعادت اُخروى جايگاه ندارد. «لو اطاعونا ما قتلوا»
6- بايد با تبليغات سوء منافقان برخورد كرد. «قل فادرؤا عن انفسكم الموت»
7- انسان نمى‏تواند مرگ را از خود دفع كند. «فادرؤا عن انفسكم الموت»
8 - مرگ به دست خداست، جبهه يا خانه در مرگ نقش اصلى را ندارند. «فادرؤا عن انفسكم الموت و ان كنتم صادقين»




۱۷ مرداد ۱۳۹۰
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم)
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام: ۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی
- ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور
- جوزپ گواردیولا
گروه:
- كاربران بلاک شده
سوره آل عمران
آیه 169

------------------------------------
آيه
وَلَا تَحْسَبَنَّ الَّذِينَ قُتِلُواْ فِى سَبِيلِ اللَّهِ أَمْوَتاً بَلْ أَحْيَآءٌ عِنْدَ رَبِّهِمْ يُرْزَقُونَ
-------------------------------------‏
ترجمه
و هرگز گمان مبر آنها كه در راه خدا كشته شده‏اند، مردگانند؛ بلكه آنها زندگانى هستند كه نزد پروردگارشان روزى داده مى‏شوند.
--------------------------------------
نکته ها
ما بر مبناى قرآن كه شهيدان را زنده مى‏داند، به شهداى راه اسلام و خصوصاً شهداى كربلا سلام كرده، با آنان حرف مى‏زنيم و توسل مى‏جوييم.
ابوسفيان در پايان جنگ اُحد با صداى بلند فرياد مى‏زد: اين هفتاد كشته‏ى مسلمانان در احد، به عوض هفتاد كشته‏ى ما در جنگ بدر. ولى رسول خدا صلى الله عليه وآله فرمود: كشته‏هاى ما در بهشت جاى دارند، ولى كشتگان شما در دوزخند.[1]
نكاتى پيرامون شهيد و شهادت
1- در روايات آمده است كه شهيد، هفت ويژگى اعطايى از جانب خداوند دارد: اوّلين قطره‏ى خونش، موجب آمرزش گناهانش مى‏گردد. سر در دامن حورالعين مى‏نهد. به لباس‏هاى بهشتى آراسته مى‏گردد. معطّر به خوش بوترين عطرها مى‏شود. جايگاه خود را در بهشت مشاهده مى‏كند. اجازه‏ى سير و گردش در تمام بهشت به او داده مى‏شود. پرده‏ها كنار رفته و به وجه خدا نظاره مى‏كند.[2]
2- پيامبر صلى الله عليه وآله از شخصى شنيد كه در دعا مى‏گويد: «اسئلك خير ما تسئل» خدايا! بهترين چيزى كه از تو درخواست مى‏شود به من عطا كن، فرمود: اگر اين دعا مستجاب شود، در راه خدا شهيد مى‏شود.[3]
3- در روايت آمده است: بالاتر از هر نيكى، نيكوترى هست، مگر شهادت كه هرگاه شخصى شهيد شود، بالاتر از آن خيرى متصوّر نيست.[4]
4- در روز قيامت، شهيد مقام شفاعت دارد.[5]
5 - از امام صادق عليه السلام روايت شده است كه فرمود: در قيامت لغزش‏هاى شهيدبه خودش نيز نشان داده نمى‏شود.[6]
6- شهداى صف اوّلِ حمله و خط شكن، مقامشان برتر است.[7]
7- مجاهدان از درب مخصوص وارد بهشت مى شوند[8] و قبل از همه به بهشت مى‏روند[9] و در بهشت جايگاه مخصوصى دارند.[10]
8 - تنها شهيد است كه آرزو مى‏كند به دنيا بيايد و دوباره شهيد شود.[11]
9- بهترين و برترين مرگ‏ها، شهادت است.[12]
10- هيچ قطره‏اى محبوب‏تر از قطره‏ى خونى كه در راه خدا ريخته شود، در نزد خداوند نيست.[13]
11- در قيامت، شهيد سلاح به دست، با لباس رزم و بوى خوش به صحنه مى‏آيد و فرشتگان به او درود مى‏فرستند.[14]
12- امامان ما شهيد شدند. بسيارى از انبيا ورهروان وپيروان آنان نيز شهيد شدند. «وكايّن من نبىّ قاتل معه ربّيّون كثيرا»[15]، «يقتلون النبيين بغير حق»[16]
13- حضرت على عليه السلام با داشتن دهها فضيلت اختصاصى، تنها وقتى كه در آستانه‏ى شهادت قرار گرفت فرمود: «فزت و ربّ الكعبة» او اوّل كسى بود كه ايمان آورد، جاى پيامبر صلى الله عليه وآله خوابيد، برادر پيامبر شد، تنها خانه‏ى او به مسجد پيامبر درب داشت، پدر امامان و همسر زهراعليها السلام بود. بت‏شكن بود، ضربت روز خندق او، از عبادت ثقلين افضل شد. امّا در هيچ يك از موارد مذكور نفرمود: «فُزت»
14- على عليه السلام مى‏فرمود: قسم به خدايى كه جان فرزند ابوطالب در دست اوست، تحمّل هزار ضربه شمشير در راه خدا، آسان‏تر از مرگ در رختخواب است.[17]
15- على عليه السلام در جنگ احد ناراحت بود كه چرا به شهادت نرسيده است تا اينكه مژده شهادت در آينده را از پيامبر اسلام صلى الله عليه وآله دريافت نمود.
16- شهيد مطهرى در كتاب حماسه حسينى مى‏نويسد: سخاوتمند، هنرمند و عالم؛مال، هنر و علم خود را كه بخشى از وجود اوست جاودانه مى‏كند، امّا شهيد، خودش را جاودانه مى‏كند.[18]
17- در عالم حيوانات نيز گوسفندِ مرده بى‏ارزش است، گوسفندى كه به سوى قبله و با نام خدا ذبح شود، ارزش دارد.
18- همان گونه كه كور، مفهوم بينايى را درك نمى‏كند، زندگان دنيا حيات شهدا را درك نمى‏كنند.
19- وقتى انفاق مال در راه خدا، قابليّت رشد تا هفتصد برابر و بيشتر را دارد، دادن خون و جان، در راه خدا چگونه است؟
____________________________
1) تفسير مجمع‏البيان.
2) وسائل، ج 11، ص 10.
3) مستدرك، ج‏2، ص‏243.
4) بحار، ج 74، ص 61.
5) بحار، ج 2، ص 15.
6) وسائل، ج‏11، ص‏9.
7) ميزان الحكمة.
8) بحار، ج 97، ص 8.
9) بحار، ج‏97، ص 11.
10) تفسير نورالثقلين، ج‏2، ص 241.
11) كنزالعمّال، ج‏4،ص‏290.
12) بحار، ج 100، ص 8.
13) وسائل، ج 11، ص‏6.
14) بحار، ج 97، ص‏13.
15) آل‏عمران، 146.
16) بقره، 61.
17) نهج البلاغه.
18) حماسه حسينى، ج‏3، ص‏40.
------------------------------------------
پيام ها
1- شهادت، پايان زندگى نيست، آغاز حيات است. بسيارى از زندگان مرده‏اند، ولى كشتگان راه خدا زنده‏اند. «بل أحياءٌ»
2- شهادت، باختن و از دست دادن نيست؛ بلكه يافتن و به دست آوردن است. «بل أحياء... يرزقون»
3- كشته شدن، آنگاه ارزشمند است كه در راه خدا باشد. «قتلوا فى سبيل اللَّه»
4- تصوّر هلاكت و يا خسارت براى شهيد، تفكّرى انحرافى است كه بايد اصلاح شود. «لا تحسبنّ»





۱۷ مرداد ۱۳۹۰
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم)
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام: ۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی
- ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور
- جوزپ گواردیولا
گروه:
- كاربران بلاک شده
سوره آل عمران
آیه 170

------------------------------------
آيه
فَرِحِينَ بِمَآ ءَاتَهُمُ اللَّهُ مِنْ فَضْلِهِ وَيَسْتَبْشِرُونَ بِالَّذِينَ لَمْ يَلْحَقُواْ بِهِم مِّنْ خَلْفِهِمْ أَلَّا خَوْفٌ عَلَيْهِمْ وَلَا هُمْ يَحْزَنُونَ‏
-----------------------------------
ترجمه
آنان بخاطر آنچه خداوند از فضلش به آنها داده، شادمانند و به كسانى كه به دنبال ايشانند، ولى هنوز به آنها ملحق نشده‏اند، مژده مى‏دهند كه نه ترسى بر آنها است و نه غمى خواهند داشت.
-----------------------------------
نکته ها
در روايات آمده است: مؤمنان واقعى كه قرآن و اهل‏بيت پيامبرعليهم السلام را با هيچ كتاب و رهبر ديگرى عوض نمى‏كنند، مشمول بشارت اين آيه هستند. همچنين استفاده مى‏شود كه زندگى برزخى يك زندگى واقعى داراى رزق و حيات و شادى و بشارت است. و مراد از آن تنها باقى ماندن نام نيك در تاريخ نيست.
----------------------------------------
پيام ها
1- شادى شهدا به الطاف الهى است، نه عملكرد خودشان. «فرحين بما اتاهم اللّه»
2- شهدا الطاف الهى را تفضّل الهى مى‏دانند، نه پاداش خون خود. «من فضله»
3- شهدا از همرزمان خود دل نمى‏كنند و آينده خوب را به آنها بشارت مى‏دهند. «يستبشرون بالّذين لم يلحقوا بهم»
4- شهدا زندگى جمعى دارند، به يكديگر ملحق مى‏شوند و در انتظار ملحق شدن ديگران هستند. «يستبشرون بالّذين لم يلحقوا بهم»
5 - علاقه به سعادت ديگران و ملحق شدن آنان به كاروان عزّت و شرف، يك ارزش است. «و يستبشرون بالّذين لم يلحقوا»
6- كاميابى شهدا، هميشگى است و هرگز غم از دست دادن نعمتى را ندارند. «لاخوف عليهم و لا هم يحزنون»




۱۷ مرداد ۱۳۹۰
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم)
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام: ۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی
- ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور
- جوزپ گواردیولا
گروه:
- كاربران بلاک شده
سوره آل عمران
آیه 171

-------------------------------------
آيه
يَسْتَبْشِرُونَ بِنِعْمَةٍ مِنَ اللَّهِ وَفَضْلٍ وَأَنَّ اللَّهَ لَا يُضِيعُ أَجْرَ الْمُؤْمِنِينَ‏
---------------------------------------
ترجمه
به نعمت و فضل خدا و اينكه خداوند پاداش مؤمنان را تباه نمى‏كند، (آيندگان را) مژده مى‏دهند.
----------------------------------------
پيام ها
1- در عالم برزخ، بشارت وشادمانى وجود دارد. «يستبشرون»
2- شهدا به نعمت و فضلى مى‏رسند كه براى ما شناخته نيست. كلمه «نعمة» و «فضل» نكره آمده است.
3- پاداش عملكرد مؤمنان، بيمه شده است. «لايضيع اجر المحسنين»
4- وعده‏ى تضمين پاداش، انگيزه عمل است. «لايضيع»




۱۷ مرداد ۱۳۹۰
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم)
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام: ۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی
- ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور
- جوزپ گواردیولا
گروه:
- كاربران بلاک شده
سوره آل عمران
آیه 172

--------------------------------------
آيه
أَلَّذِينَ اسْتَجَابُواْ لِلَّهِ وَالْرَّسُولِ مِن بَعْدِ مَآ أَصَابَهُمُ الْقَرْحُ لِلَّذِينَ أَحْسَنُواْ مِنْهُمْ وَاتَّقَوْاْ أَجْرٌ عَظِيمٌ
--------------------------------------
ترجمه
آنان كه دعوت خدا و رسول را (براى شركتِ دوباره در جهاد عليه كفّار) پذيرفتند، با آنكه جراحاتى به آنان رسيده بود، براى نيكوكاران و پرهيزكارانِ آنها، پاداش بزرگى است.
-------------------------------------------
نکته ها
كفّار قريش، پس از پيروزى در احد بسوى مكّه بازگشتند. در بين راه به اين فكر افتادند كه چه بهتر است به مدينه بازگرديم و باقيمانده مسلمانان را نيز از بين ببريم، تا كار اسلام يكسره شود. اين خبر به پيامبر صلى الله عليه وآله رسيد. آن حضرت فرمان بسيج داد و فرمود: شركت كنندگان در احد حركت كنند. مسلمانان آماده شدند. ابوسفيان وقتى از بسيج عمومى مسلمانان آگاه شد، گمان كرد كه لشكر تازه نفسى مهيّا شده است تا شيرينى پيروزى احد را بر كام آنان تلخ كند، لذا از حمله‏ى مجدّد منصرف شد و به سرعت به طرف مكّه حركت نمود.
در تاريخ مى‏خوانيم كه در جنگ احد حضرت على عليه السلام بيش از شصت زخم و جراحت برداشت، ولى لحظه‏اى دست از يارى پيامبر برنداشت. در تفسير كنزالدقائق آمده است كه اين آيه درباره‏ى حضرت على عليه السلام و نه نفر ديگر نازل شده است.
----------------------------------------
پيام ها
1- مؤمنان واقعى، در سخت‏ترين شرايط نيز دست از يارى اسلام برنمى‏دارند. «استجابوا... من بعد ما اصابهم القرح»
2- شركت مجروحان در جبهه، مايه‏ى تشويق و تقويت روحيّه افراد سالم است. «استجابوا... من بعد ما اصابهم القرح»
3- اطاعت از رسول خدا، همچون اطاعت از خداست. «استجابوا للَّه و الرّسول»
4- شركت مجروحان در جبهه، نشانه‏ى وفادارى و عشق و معرفت كامل آنان به مكتب و رهبر و هدف است. «من بعد ما اصابهم القرح»
5 - گاهى شرايط جنگ به گونه‏اى است كه حتّى مجروحان نيز بايد حاضر شوند. «استجابوا... من بعد ما اصابهم القرح»
6- هرچه عمل دشوارتر باشد، قابل ستايش بيشترى است. «استجابوا... من بعد ما اصابهم القرح»
7- حضور در جبهه و مجروح شدن، اگر همراه با تقوى نباشد بى‏ارزش است. «للذين احسنوا منهم واتّقوا»
8 - برخى از اصحاب پيامبر كه در جبهه هم شركت كرده‏اند، از سلامت فكر و تقوى دور شدند. «للذين احسنوا منهم واتّقوا»
9- رزمنده‏اى قابل ستايش است كه:
الف: از جنگ خسته نشود. «استجابوا... من بعد ما اصابهم القرح»
ب: اهل كار نيك باشد. «للذين احسنوا منهم»
ج: از فرمان خدا و رسول تخلّف نكند. «واتّقوا»




۱۷ مرداد ۱۳۹۰
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم)
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام: ۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی
- ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور
- جوزپ گواردیولا
گروه:
- كاربران بلاک شده
سوره آل عمران
آیه 173

------------------------------------
آيه
أَلَّذِينَ قَالَ لَهُمُ النَّاسُ إِنَّ النَّاسَ قَدْ جَمَعُواْ لَكُمْ فَاخْشَوْهُمْ فَزَادَهُمْ إِيمَناً وَقَالُواْ حَسْبُنَا اللَّهُ وَنِعْمَ الْوَكِيلُ‏
------------------------------------
ترجمه
مؤمنان كسانى هستند كه (چون) مردم (منافق) به ايشان گفتند: بى شك مردم (كافر مكّه) بر ضد شما گرد آمده (و بسيج شده)اند، پس از آنان بترسيد، (آنها به جاى ترس) بر ايمانشان بيافزود و گفتند: خداوند ما را كفايت مى‏كند و او چه خوب نگهبان و ياورى است.
-------------------------------------
نکته ها
عوامل تبليغاتى دشمن و برخى از مردمان ساده انديش و ترسو، به رزمندگان و مجاهدان تلقين و نصيحت مى‏كنند كه دشمن قوى است و كسى نمى‏تواند حريف آنان بشود، پس بهتر است درگير جنگ نشويد. امّا مسلمانان واقعى، بدون هيچ ترس و هراسى، با آرامش خاطر و با توكّل به خداوند، به آنان پاسخ مى‏گويند.
امام صادق‏عليه السلام فرمودند: تعجّب مى‏كنم از كسى كه مى‏ترسد، چرا به گفته‏ى خداوند «حسبنا الّه و نعم الوكيل» پناه نمى‏برد.[1]
_________________________
1) من‏لايحضره‏الفقيه، ج‏4،ص‏392.
--------------------------------------
پيام ها
1- در برابر تبليغاتِ توخالى دشمن نهراسيد. «فاخشوهم فزادهم ايمانا»
2- در جبهه‏ها، مواظب افراد نفوذى دشمن باشيد. «فاخشوهم»
3- قوى‏ترين اهرم در برابر تهديدات دشمن، ايمان و توكّل به خداست. «حسبنا اللّه و نعم الوكيل»
4- مؤمن وقتى در گرداب بلا قرار مى‏گيرد، توكّل و اتصال خود را با خدا بيشتر مى‏كند. «زادهم ايماناً»
5 - هم حركت وتلاش لازم است، هم ايمان وتوكّل. «استجابوا... حسبنا اللَّه ونعم‏الوكيل»




۱۷ مرداد ۱۳۹۰
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم)
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام: ۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی
- ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور
- جوزپ گواردیولا
گروه:
- كاربران بلاک شده
سوره آل عمران
آیه 174

------------------------------------
آيه
فَانْقَلَبُواْ بِنِعْمَةٍ مِنَ اللَّهِ وَفَضْلٍ لَّمْ يَمْسَسْهُمْ سُوءٌ وَاتَّبَعُواْ رِضْوَنَ اللَّهِ وَاللَّهُ ذُو فَضْلٍ عَظِيمٍ‏
-----------------------------------------
ترجمه
پس (اين مجروحينى كه براى بار دوّم آماده دفاع شدند؛ بدون رخ دادن عملياتى) با نعمت و فضل خداوند (به مقرّ خود) بازگشتند، در حالى كه هيچ گزندى به آنها نرسيد و (همچنان) از رضاى پروردگار پيروى كردند و خداوند صاحب فضل بزرگى است.
-----------------------------------------
نکته ها
پس از آنكه مجروحان جنگ اُحد، به فرمان رسول خدا صلى الله عليه وآله بار ديگر براى دفاع از اسلام بسيج شده و تا منزلگاه حمراءالاسد در تعقيب دشمن رفتند، دشمنان از آمادگى و روحيّه‏ى مسلمانان به هراس افتاده، از هجوم مجدّد منصرف شده و بازگشتند. اين آيه در تقدير از رزمندگان مجروح و مخلص جنگ احد است.
---------------------------------------
پيام ها
1- حركت در مسير انجام وظيفه، همراه با توكّل به خدا، سبب تبديل مشكلات به آسانى مى‏شود. «فانقلبوا بنعمة....»
2- چه بسيار كسانى كه در راه خدا، به استقبال خطر رفته و سالم برگشته‏اند. «لم يمسسهم سوء»
3- براى مردان خدا اصل رضايت الهى است، نه شهادت. «لم يمسّهم سوء واتّبعوا رضوان اللّه»
4- فضلِ بزرگ خدا، نصيب شركت كننده در جبهه است. «واللّه ذوفضل عظيم»





۱۷ مرداد ۱۳۹۰
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم)
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام: ۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی
- ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور
- جوزپ گواردیولا
گروه:
- كاربران بلاک شده
سوره آل عمران
آیه 175

------------------------------------
آيه
إِنَّمَا ذَلِكُمُ الشَّيْطَنُ يُخَوِّفُ أَوْلِيَآءَهُ فَلَا تَخَافُوهُمْ وَخَافُونِ إِنْ كُنْتُم مُّؤْمِنِينَ‏
------------------------------------
ترجمه
اين شيطان است كه دوستان خويش را (از قدرت كفّار) مى‏ترساند، پس اگر ايمان داريد از آنان نترسيد و فقط از (مخالفت) من بترسيد.
-------------------------------------
پيام ها
1- هرگونه شايعه‏اى كه مايه‏ى ترس و يأس مسلمانان گردد، شيطانى است. «انما ذلكم الشيطان يخوّف اوليائه»
2- شيوه‏ى ارعاب و تهديد، سياست دائمى قدرت‏هاى شيطانى است. «يخوّف»
3- افراد ترسوى ميدان‏هاى نبرد، يار شيطان وتحت نفوذ شيطانند. «يخوّف اوليائه»
4- مؤمنان شجاع، از ولايت شيطان دورند. «الشيطان يخوّف اوليائه»
5 - ترس از خدا، زمينه‏ى فرمان‏پذيرى و ترس از غير خدا، زمينه‏ى فرمان‏گريزى است. «فلا تخافون و خافون» (با توجّه به آيات قبل)
6- مؤمن واقعى از غير خدا نمى‏ترسد و مى‏داند كه ايمان از شجاعت جدا نيست. «و خافون ان كنتم مومنين»





۱۷ مرداد ۱۳۹۰
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم)
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام: ۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی
- ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور
- جوزپ گواردیولا
گروه:
- كاربران بلاک شده
سوره آل عمران
آیه 176

----------------------------------
آيه
وَلَا يَحْزُنْكَ الَّذِينَ يُسَرِعُونَ فِى الْكُفْرِ إِنَّهُمْ لَن يَضُرُّواْ اللَّهَ شَيْئاً يُرِيدُ اللَّهُ أَلَّا يَجْعَلَ لَهُمْ حَظّاً فِى الْأَخِرَةِ وَلَهُمْ عَذَابٌ عَظِيمٌ
------------------------------------
ترجمه
و (اى پيامبر!) كسانى كه در كفر مى‏شتابند، ترا اندوهگين نكنند. آنان هرگز به خداوند ضررى نمى‏زنند. خداوند خواسته است كه براى آنها هيچ بهره‏اى در قيامت قرار ندهد و براى آنان عذابى بزرگ است.
------------------------------------
نکته ها
گويا شركت كنندگان در جنگ اُحد، از همديگر مى‏پرسيدند: حال كه ما شكست خورديم و كفّار پيروزمندانه به مكّه برگشتند، چه خواهد شد؟ آيه در پاسخ آنان مى‏فرمايد: ناراحت نباشيد، اين مهلت الهى است تا پيمان كفرشان پر شود و ديگر حظّى در آخرت نداشته باشند.
----------------------------------
پيام ها
1- آرامش خود را حفظ كنيد، كه تلاش‏هاى كفّار در محو اسلام بى‏اثر است. «لايحزنك... انهم لن يضرّوا اللّه»
2- كفر انسان‏ها، اندك ضررى به ساحت قدس خدا نمى‏زند. «لن‏يضرّوا اللّه شيئاً»
3- حضور در ميدان كفر، انسان را از قابليّت توبه و دريافت رحمت الهى محروم مى‏كند. «الاّ يجعل لهم حظّاً فى الاخرة»
4- مهلت دادن به كفّار، سنّت الهى است، نه آنكه نشانه‏ى ناآگاهى و يا ناتوانى خداوند باشد. «يريداللّه الاّ يجعل لهم حظّاً فى الاخرة»
5 - محروميّت انسان در آخرت، ناشى از عملكرد او در دنياست. «يسارعون فى الكفر... الا يجعل لهم حظّاً فى الاخرة»
6- هم فضل الهى بزرگ است و هم قهر او. (در دو آيه قبل، نسبت به مجروحانى كه به فرمان رسول خدا صلى الله عليه وآله به جبهه رفتند، از فضل عظيم الهى بشارت داد و در اين آيه نسبت به كفّار سرسخت، عذاب عظيم را يادآور مى‏شود). «لهم عذاب عظيم»





۱۷ مرداد ۱۳۹۰
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم)
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام: ۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی
- ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور
- جوزپ گواردیولا
گروه:
- كاربران بلاک شده
سوره آل عمران
آیه 177

-------------------------------------
آيه
إِنَّ الَّذِينَ اشْتَرَوُاْ الْكُفْرَ بِالْإِيمَنِ لَّن يَضُرُّواْ اللَّهَ شَيْئاً وَلَهُمْ عَذَابٌ أَلِيمٌ
--------------------------------------
ترجمه
قطعاً كسانى كه ايمان را با كفر معامله كردند، هرگز به خداوند ضررى نمى‏رسانند و براى آنان عذاب دردناكى است.
--------------------------------------
نکته ها
در قرآن مسأله‏ى خريد و فروش و سود و زيان سرمايه عمر، بارها تكرار شده است. قرآن، دنيا را بازار مى‏داند و مردم را فروشنده و عقايد و اعمال انسان را در طول عمر، كالاى اين بازار. در اين بازار، فروش اجبارى است ولى انتخاب مشترى با انسان است. يعنى ما نمى‏توانيم آنچه را داريم، از قدرت و عمل و عقيده رها بگذاريم، ولى مى‏توانيم مسير عقايد و كردار را سودبخش يا زيان آور قرار دهيم.
در قرآن از عدّه‏اى ستايش شده كه جان خود را با خدا معامله مى‏كنند و در عوض بهشت و رضوان مى‏گيرند، و از عدّه‏اى انتقاد شده كه بخاطر انحراف و انتخاب سوء يا سودى نمى‏برند؛ «فما ربحت تجارتهم»[1] و يا دچار خسارت مى‏شوند؛ «انّ الانسان لفى خُسر» و در بعضى از آيات همچون آيه‏ى فوق، كسانى كه ايمان خود را با كفر معامله مى‏كنند، تحقير مى‏شوند و در مقابل به مؤمنان دلدارى داده مى‏شود كه ارتداد آنها، به خدا و راه خدا هيچ ضررى نمى‏زند.
___________________________
1) بقره، 16.
------------------------------------------
پيام ها
1- سرمايه اصلى انسان، ايمان ويا زمينه‏هاى فطرى ايمان است. «اشتروا الكفر بالايمان»
2- در يك انقلاب عقيدتى و فرهنگى، از ريزش‏هاى جزئى نگران مباشيد. «اشتروا الكفر... لن يضرّوا اللَّه»





۱۷ مرداد ۱۳۹۰
     
برو به صفحه
این عنوان قفل شده است!

اختیارات
شما می‌توانید مطالب را بخوانید.
شما نمی‌توانید عنوان جدید باز کنید.
شما نمی‌توانید به عنوان‌ها پاسخ دهید.
شما نمی‌توانید پیام‌های خودتان را ویرایش کنید.
شما نمی‌توانید پیام‌های خودتان را حذف کنید.
شما نمی‌توانید نظرسنجی اضافه کنید.
شما نمی‌توانید در نظرسنجی‌ها شرکت کنید.
شما نمی‌توانید فایل‌ها را به پیام خود پیوست کنید.
شما نمی‌توانید پیام بدون نیاز به تایید بزنید.

فعالترین کاربران ماه انجمن
فعالیترین کاربران سایت
اعضای جدید سایت
جدیدترین اعضای فعال
تعداد کل اعضای سایت
اعضای فعال
۱۷,۹۴۳
اعضای غیر فعال
۱۴,۳۶۳
تعداد کل اعضاء
۳۲,۳۰۶
پیام‌های جدید
بحث آزاد در مورد بارسا
انجمن عاشقان آب‍ی و اناری
۵۸,۲۰۵ پاسخ
۸,۴۲۱,۱۴۸ بازدید
۲ روز قبل
Salehm
بحث در مورد تاپیک های بخش سرگرمی
انجمن سرگرمی
۴,۶۶۵ پاسخ
۵۴۹,۴۶۷ بازدید
۲ روز قبل
ali
هرچه می خواهد دل تنگت بگو...
انجمن مباحث آزاد
۷۶,۴۹۴ پاسخ
۱۱,۶۸۲,۷۴۷ بازدید
۳ روز قبل
یا لثارات الحسن
برای آشنایی خودتون رو معرفی کنید!
انجمن مباحث آزاد
۷,۶۴۳ پاسخ
۱,۲۴۵,۵۱۹ بازدید
۴ روز قبل
Activated PC
آموزش و ترفندهای فتوشاپ
انجمن علمی و کاربردی
۱۳۵ پاسخ
۴۴,۹۹۰ بازدید
۴ روز قبل
RealSoftPC
جام جهانی ۲۰۲۲
انجمن فوتبال ملی
۲۳ پاسخ
۲,۰۹۰ بازدید
۵ روز قبل
Crack Hints
موسیقی
انجمن هنر و ادبیات
۵,۱۰۱ پاسخ
۱,۰۲۳,۲۰۳ بازدید
۶ روز قبل
Activated soft
علمی/تلفن هوشمند/تبلت/فناوری
انجمن علمی و کاربردی
۲,۴۱۹ پاسخ
۴۳۸,۱۸۹ بازدید
۱۲ روز قبل
javibarca
مباحث علمی و پزشکی
انجمن علمی و کاربردی
۱,۵۴۷ پاسخ
۷۴۹,۶۴۹ بازدید
۱ ماه قبل
رویا
مســابــقـه جــــذاب ۲۰ ســــوالـــــــــــــــــــی
انجمن سرگرمی
۲۳,۶۵۸ پاسخ
۲,۲۱۱,۳۳۸ بازدید
۱ ماه قبل
رویا
اسطوره های بارسا
انجمن بازیکنان
۳۴۳ پاسخ
۸۶,۴۹۵ بازدید
۶ ماه قبل
jalebamooz
تغییرات سایت
انجمن اتاق گفتگوی اعضاء و ناظران
۱,۵۵۷ پاسخ
۲۷۷,۹۸۱ بازدید
۱۱ ماه قبل
یا لثارات الحسن
حاضرین در سایت
۱۸۱ کاربر آنلاین است. (۱۲۵ کاربر در حال مشاهده تالار گفتمان)

عضو: ۰
مهمان: ۱۸۱

ادامه...
هرگونه کپی برداری از مطالب این سایت، تنها با ذکر نام «اف سی بارسلونا دات آی آر» مجاز است!