به اولین سایت تخصصی هواداران بارسلونا در ایران خوش آمدید. برای استفاده از تمامی امکانات سایت، ثبت نام کنید و یا با نام کاربری خود وارد شوید!

شناسه کاربری:
کلمه عبور:
ورود خودکار

نحوه فعالیت در انجمن‌های سایت
دوستان عزیز توجه کنید که تا زمانی که با نام کاربری خود وارد نشده باشید، تنها می‌توانید به مشاهده مطالب انجمن‌ها بپردازید و امکان ارسال پیام را نخواهید داشت. در صورتی که تمایل دارید در مباحث انجمن‌های سایت شرکت نمایید، در سایت عضو شده و با نام کاربری خود وارد شوید.

پیشنهاد می‌کنیم که قبل از هر چیز، با مراجعه به انجمن قوانین و شرح وظایف ضمن مطالعه قوانین سایت، با نحوه اداره و گروه‌های فعال در سایت و همچنین شرح وظایف و اختیارات آنها آشنا شوید. به علاوه دوستان عزیز بهتر است قبل از آغاز فعالیت در انجمن‌ها، ابتدا خود را در تاپیک برای آشنایی (معرفی اعضاء) معرفی نمایند تا عزیزان حاضر در انجمن بیشتر با یکدیگر آشنا شوند.

همچنین در صورتی که تمایل دارید در یکی از گروه‌های کاربری جهت مشارکت در فعالیت‌های سایت عضو شوید و ما را در تهیه مطالب مورد نیاز سایت یاری نمایید، به تاپیک اعلام آمادگی برای مشارکت در فعالیت‌های سایت مراجعه نموده و علائق و توانایی های خود را مطرح نمایید.
تاپیک‌های مهم انجمن
در حال دیدن این عنوان: ۲ کاربر مهمان
این عنوان قفل شده است!
     
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم)
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام: ۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی
- ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور
- جوزپ گواردیولا
گروه:
- كاربران بلاک شده
سوره آل عمران
آیه 127

-----------------------------------------
آيه
لِيَقْطَعَ طَرَفاً مِّنَ الَّذِينَ كَفَرُواْ أَوْ يَكْبِتَهُمْ فَيَنْقَلِبُواْ خَآئِبِينَ‏
---------------------------------------
ترجمه
(امدادهاى الهى براى آن بود) تا بعضى از كفّار را ريشه كن كند يا ناكام و ذليلشان گرداند كه نااميد برگردند.
-----------------------------------------
نکته ها
كلمه‏ى «طَرف» به معناى انتهاى يك چيز است، نه گوشه‏ى آن. بنابراين آيه مى‏فرمايد: امدادهاى غيبى ما براى آن است كه ريشه‏ى بعضى از كفّار قطع شود. البتّه بعضى مفسّران، «طَرف» را به معناى اَشراف گرفته‏اند. يعنى هدف جنگ بدر، نابودى اَشراف كفّار بود. نظير آيه‏ى «فقاتلوا ائمّة الكفر»[1]
نااميدى بر دو گونه است؛ اگر كسى از اوّل نااميد باشد مى‏گويند: «يأس» دارد، ولى اگر بعد از اميدوارى، نااميد شود مى‏گويند: «خائب» است.[2]
جنگ در اسلام، گاه دفاعى است و براى خنثى كردن تهاجم دشمن و گاه ابتدايى و آغازگرانه است.
__________________________
1) توبه، 12.
2) تفسير اطيب البيان و التحقيق فى كلمات القرآن.
----------------------------------------
پيام ها
1- سران كفر، يا بايد به كلّى ريشه‏كن شوند و يا خوار و ذليل و مأيوس گردند. با برخوردهاى ضعيف و موسمى و موضعى كه به ريشه‏ى كفر لطمه نمى‏زند، دل خوش نباشيد. «ليقطع طرفاً من الّذين كفروا»
2- وحدت و قدرت و سياست و مديريّت مسلمانان، بايد به نوعى باشد كه دشمن به نااميدى كشيده شود. «فينقلبوا خائبين»





۱۶ مرداد ۱۳۹۰
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم)
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام: ۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی
- ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور
- جوزپ گواردیولا
گروه:
- كاربران بلاک شده
سوره آل عمران
آیه 128

------------------------------------
آيه
لَيْسَ لَكَ مِنَ الْأَمْرِ شَيْ‏ءٌ أَوْ يَتُوبَ عَلَيْهِمْ أَوْ يُعَذِّبَهُمْ فَإِنَّهُمْ ظَلِمُونَ‏
---------------------------------------
ترجمه
هيچ امرى (از هدايت يا كيفر مردم) در اختيار تو نيست. (تنها خداوند است كه) يا لطف خود را بر آنها برمى‏گرداند يا عذابشان مى‏كند، زيرا آنان ستمكارند.
----------------------------------------
نکته ها
وقتى رهبرى امّت صداقت كامل دارد، اينگونه عمل مى‏كند كه حتّى آياتى را كه از او سلب مسئوليّت مى‏كند، با كمال صداقت و شهامت براى مردم باز مى‏خواند، كه خداوند فرمود: تو كاره‏اى نيستى. در تفاسير شيعه و سنّى مى‏خوانيم كه در جنگ اُحد هنگامى كه دندان پيامبر شكست و خون جارى شد، حضرت فرمود: چگونه اين مردم رستگار خواهند شد؟ آيه نازل شد كه تو مسئول رستگارى مردم نيستى، ممكن است در آينده مورد عفو قرار بگيرند و ممكن است به حال خود رها شده و مجازات شوند.
---------------------------------------
پيام ها
1- عفو يا عذاب بدست خداوند است. شفاعتِ اوليا هم بدون اذن او صورت نمى‏گيرد و هرگز پيامبران از پيش خود در برابر خداوند استقلالى ندارند. «ليس لك من الامر شى‏ء»
2- راه توبه حتّى براى فراريان از جبهه حقّ و يا كفّارى كه بزرگ‏ترين صدمه را به مسلمانان زده‏اند، بسته نيست. «او يتوب عليهم»
3- عذاب مردم بخاطر ظلم و ستم خودشان است. «يعذّبهم فانّهم ظالمون»





۱۶ مرداد ۱۳۹۰
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم)
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام: ۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی
- ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور
- جوزپ گواردیولا
گروه:
- كاربران بلاک شده
سوره آل عمران
آیه 129

------------------------------------
آيه
وَلِلَّهِ مَا فِى الْسَّمَوَتِ وَمَا فِى الْأَرْضِ يَغْفِرُ لِمَن يَشَآءُ وَيُعَذِّبُ مَن يَشَآءُ وَاللَّهُ غَفُورٌ رَّحِيمٌ‏
-----------------------------------
ترجمه
وآنچه در آسمان‏ها و آنچه در زمين است، از آنِ اوست. او (طبق حكمت خود) هركس را بخواهد مى‏بخشد و هركس را بخواهد عذاب مى‏كند و خداوند بخشنده‏ى مهربان است.
---------------------------------------
نکته ها
اين آيه تأكيدى بر آيه قبل است كه مجازات يا عفو، تنها به دست خداوند است. زيرا آفرينش و حاكميّت تمام هستى در دست اوست. جالب اينكه در آيه، افرادِ مورد قهر يا لطف معيّن نمى‏شوند، تا غرور يا يأس براى كسى پيدا نشود و همه در حالت خوف و رجا باشند. ناگفته پيداست كه عفو يا عذاب، براساس حكمت الهى و وابسته به زمينه‏هايى است كه انسان در خود و يا جامعه بوجود مى‏آورد.
-------------------------------------
پيام ها
1- حقّ عفو يا كيفر، تنها بدست كسى است كه حاكميّت آسمان‏ها و زمين براى اوست. «للّه ما فى السموات... يغفر... ويعذّب»
2- در نظام الهى، اصل برعفو ومغفرت است. «يغفر» بر «يعذّب» مقدّم شده است.





۱۶ مرداد ۱۳۹۰
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم)
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام: ۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی
- ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور
- جوزپ گواردیولا
گروه:
- كاربران بلاک شده
سوره آل عمران
آیه 130

--------------------------------------
آيه
يَأَيُّهَا الَّذِينَ ءَامَنُواْ لَا تَأْكُلُواْ الْرِّبَواْ أَضْعَفاً مُّضَعَفَةً وَاتَّقُواْ اللَّهَ لَعَلَّكُمْ تُفْلِحُونَ‏
---------------------------------------
ترجمه
اى كسانى كه ايمان آورده‏ايد! ربا (و بهره‏ى پول) را با افزودن‏هاى مكرّر نخوريد، از خدا پروا كنيد تا شايد رستگار شويد.
-----------------------------------------
نکته ها
اين آيه همراه با هشت آيه‏ى بعد، در ميان آيات جنگ اُحد قرار گرفته است. شايد اين امر به اين جهت باشد كه مسائل اخلاقى و اقتصادى، در يك نظام دفاعى مؤثّر است. جامعه‏اى كه افرادش اهل اخلاص و ايثار، و سبقت در كارهاى خير، و اطاعت از رهبر باشند، در جنگ هم موفّق خواهند بود، ولى جامعه‏ى پول پرست و بخيل و نافرمان و مصرّ بر ارتكاب گناه، يقيناً شكست خواهد خورد.
آيات تحريم ربا، در چند مرحله و به صورت تدريجى نازل شده است. گام اوّل، انتقاد از رباخوارى يهود بود: «و اخذهم الرّبا وقد نهوا عنه»[1] گام دوّم اين آيه است كه منع از رباى چندين برابر مى‏كند و در گام سوّم، اسلام حتّى يك درهم ربا را تحريم و به منزله‏ى جنگ با خدا معرّفى كرده است.
_________________________
1) نساء، 161.
-------------------------------------
پيام ها
1- ايمان، زير بناى عمل به دستورات است. «يا ايّها الّذين آمنوا لاتاكلوا الرّبا»
2- قبل از تحريم ربا، نمونه‏هاى زشت وبرجسته آن تحريم شد. «اضعافاً مضاعفة»
3- رعايت تقوى در مسائل اقتصادى بشدّت لازم است. «لا تأكلوا الربا... اتقوا اللّه»
4- رستگارى با رباخوارى بدست نمى‏آيد، بلكه با تقوا حاصل مى‏شود. «لا تأكلوا الربا... واتّقوا اللّه لعلكم تفلحون»
5 - رباخوار، نه در دنيا رستگار است، (به خاطر تشديد اختلافات طبقاتى كه منجر به تفرقه و كينه‏ى محرومان و انفجار آنها مى‏شود) و نه در آخرت. (به خاطر گرفتارى به قهر خداوند). «لا تأكلوا الربا... لعلّكم تفلحون»




۱۶ مرداد ۱۳۹۰
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم)
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام: ۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی
- ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور
- جوزپ گواردیولا
گروه:
- كاربران بلاک شده
سوره آل عمران
آیه 131

-----------------------------------
آيه
وَاتَّقُواْ الْنَّارَ الَّتِى أُعِدَّتْ لِلْكَفِريِنَ‏
-------------------------------------
ترجمه
و از آتشى كه براى كافران آماده شده است. بپرهيزيد.
--------------------------------------
پيام ها
1- رباخوارى يك نوع كفر است. «لا تأكلوا الربا... اعدّت للكافرين»
2- مسلمان رباخوار، همان عذابى را مى‏بيند كه براى كافر فراهم شده است. «اعدّت للكافرين»
3- دوزخ، براى كافران فراهم شده و اگر مسلمانانى گرفتار آن شوند، بخاطر تشابه عملى آنان با كفّار است. «اعدّت للكافرين»
4- دوزخ هم اكنون موجود است. «اعدّت للكافرين» همانگونه كه بهشت براى نيكوكاران آماده است. «و أزلفت الجنّة للمتّقين»[1]
___________________________
1) شعراء، 90.





۱۶ مرداد ۱۳۹۰
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم)
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام: ۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی
- ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور
- جوزپ گواردیولا
گروه:
- كاربران بلاک شده
سوره آل عمران
آیه 132

------------------------------------
آيه
وَأَطِيعُواْ اللَّهَ وَالْرَّسُولَ لَعَلَّكُمْ تُرْحَمُونَ‏
--------------------------------------
ترجمه
و خدا و رسول را اطاعت كنيد، شايد مورد رحمت قرار گيريد.
---------------------------------------
نکته ها
دليل شكست مسلمانان در جنگ اُحد، نافرمانى از دستور رسول اكرم صلى الله عليه وآله بود. زيرا آن حضرت فرموده بود كه منطقه حفاظتى واقع در ميان درّه‏هاى كوه احد را رها نكنند، ولى دسته محافظان بخاطر طمع ورزى و جمع آورى غنائم جنگى بر خلاف دستور، منطقه را رها كردند و دشمن از همان منطقه به مسلمانان ضربه زد.
-----------------------------------
پيام ها
1- دستورات و فرامينِ حكومتى پيامبر صلى الله عليه وآله، همچون فرمان خدا واجب الاطاعة است. «واطيعوا اللّه و الرسول»
2- رباخوارى، عصيان وطغيان در برابر خدا و رسول است. «لاتاكلوا الربا... واطيعوا اللّه و الرسول»
3- كسى كه بخاطر اطاعت از فرمان خدا و رسول، دست از رباخوارى بر دارد و به مردم رحم كند، مورد رحمت قرار خواهد گرفت. «اطيعوا... تُرحمون»
4- پيروى از خدا و رسول، رمز نجات از دوزخ است. «اتّقوا النار... واطيعوا اللّه و الرسول»
5 - نتيجه‏ى پيروى از خدا و رسول، به خود انسان برمى گردد، نه به خدا و رسول. «لعلّكم تُرحمون»
6- اطاعت از خدا، بى‏پاداش نيست، بلكه وسيله و بستر دريافت رحمت اوست. «اطيعوا... لعلكم تُرحمون»




۱۶ مرداد ۱۳۹۰
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم)
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام: ۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی
- ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور
- جوزپ گواردیولا
گروه:
- كاربران بلاک شده
سوره آل عمران
آیه 133

---------------------------------
آيه
وَسَارِعُواْ إِلَى‏ مَغْفِرَةٍ مِّن رَّبِّكُمْ وَجَنَّةٍ عَرْضُهَا الْسَّمَوَتُ وَ الْأَرْضُ أُعِدَّتْ لِلْمُتَّقِينَ‏
----------------------------------
ترجمه
براى نيل به آمرزشى از پروردگارتان وبهشتى كه وسعت آن به قدر آسمان‏ها و زمين است و براى پرهيزكاران آماده گرديده، بشتابيد.
------------------------------------
نکته ها
گروهى از دانشمندان اسلامى، عقيده دارند كه بهشت و دوزخ هم اكنون وجود دارند و يكى از دلايل آنان همين آيات «اُعدّت للمتّقين» يا «اُعدّت للكافرين» است.
آمرزش گناه، كار الهى است و مراد از سرعت به سوى مغفرت، سرعت به سوى كارى است كه مغفرت را بدنبال داشته باشد.
در اين آيه، كلمه‏ى «عَرض» به معناى وسعت است، نه كلمه‏اى در برابر طول.
حضرت على عليه السلام در تفسير اين آيه فرمودند: «سارِعُوا الى اداء الفَرائِض» به انجام تكاليف الهى سرعت كنيد.[1]
_________________________
1) تفسير مجمع‏البيان.
-------------------------------------
پيام ها
1- سرعت در كار خير، ارزش آن را بالا مى‏برد. «سارعوا»
2- اوّل بخشيده شدن، سپس بهشت رفتن. «مغفرة... جنّة»
3- آمرزش گناه مردم، از شئون ربوبيّت الهى است. «مغفرة من ربّكم»
4- سرعت در توبه، لازم است. «سارعوا الى مغفرة»
5 - لازمه‏ى سرعت به سوى بهشت متّقين، قرار گرفتن در زمره‏ى متّقين است. «جنّة... اُعدّت للمتقين»




۱۶ مرداد ۱۳۹۰
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم)
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام: ۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی
- ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور
- جوزپ گواردیولا
گروه:
- كاربران بلاک شده
سوره آل عمران
آیه 134

-----------------------------------------
آيه
الَّذِينَ يُنْفِقُونَ فِى الْسَّرَّآءِ وَالْضَّرَّآءِ وَالْكَظِمِينَ الْغَيْظَ وَ الْعَافِينَ عَنِ الْنَّاسِ وَاللَّهُ يُحِبُّ الْمُحْسِنِينَ‏
-----------------------------------------
ترجمه
(متّقين) كسانى هستند كه در راحت ورنج انفاق مى‏كنند وخشم خود را فرو مى‏برند و از (خطاى) مردم مى‏گذرند، و خداوند نيكوكاران را دوست مى‏دارد.
-----------------------------------------
نکته ها
اين آيه، بدنبال محكوم كردن ربا در آيات قبل، از انفاق و عفو و گذشت و تعاون تمجيد مى‏كند.
يك واقعه‏ى تاريخى
آورده‏اند: روزى يكى از خدمتكاران امام سجاد عليه السلام در موقع شستشوى سر و صورت آن حضرت، ظرف آب از دستش افتاد و سر امام عليه السلام را زخمى كرد. امام به او نگاهى كرد. او دريافت كه امام ناراحت شده است. بلافاصله گفت: «والكاظمين الغيظ»، امام فرمود: من خشم خود را فرو بردم. او دوباره گفت: «والعافين عن الناس»، امام فرمود: ترا عفو كردم. او گفت: «واللّه يحبّ المحسنين» امام فرمود: تو در راه خدا آزاد هستى.[1]
امام صادق‏عليه السلام فرمود: هيچ بنده‏اى نيست كه خشم خود را فرو ببرد، مگر آنكه خداوند عزّت او را در دنيا و آخرت فزونى بخشد. خداوند فرمود: «و الكاظمين الغيظ... و اللّه يحبّ المحسنين» اين پاداش فروبردن آن خشم است.[2]
________________________
1) تفسير مجمع‏البيان و روح‏البيان.
2) كافى، ج‏2، ص 110.
------------------------------------
پيام ها
1- تقوا، از انفاق جدا نيست. «اُعدّت للمتّقين الّذين ينفقون...»
2- انفاق، سخاوت مى‏خواهد نه ثروت. «فى السرّاء والضرّاء»
3- نه در حال رفاه از محرومان غافل باشيم، و نه در تنگدستى بگوييم كه ما خود گرفتاريم. «فى السرّاء والضرّاء»
4- متّقين محكوم غرايز نيستند، آنان حاكم ومالك خويشتن‏اند. «الكاظمين‏الغيظ»
5 - تقوا، از سعه‏ى صدر جدا نيست. «والعافين عن الناس»
6- متّقى، منزوى نيست، بلكه با مال و اخلاق خوب خود، با مردم معاشرت مى‏كند. «ينفقون، كاظمين، عافين»
7- در عفو خطاكار، ايمان او شرط نيست. «والعافين عن الناس»
8 - كسى كه مى‏خواهد محبوب خدا شود بايد از مال بگذرد و خشم وغضب را فرو برد. «واللّه يحبّ المحسنين»
9- انفاق به محرومان و گذشت از خطاى مردم، از مصاديق احسان و نيكوكارى است. «ينفقون، كاظمين، عافين، محسنين»




۱۶ مرداد ۱۳۹۰
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم)
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام: ۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی
- ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور
- جوزپ گواردیولا
گروه:
- كاربران بلاک شده
سوره آل عمران
آیه 135

----------------------------------------
آيه
وَالَّذِينَ إِذَا فَعَلُواْ فَحِشَةً أَوْ ظَلَمُواْ أَنْفُسَهُمْ ذَكَرُواْ اللَّهَ فَاسْتَغْفَرُواْ لِذُنُوبِهِمْ وَ مَن يَغْفِرُ الْذُّنُوبَ إِلَّا اللَّهُ وَلَمْ يُصِرُّواْ عَلَى‏ مَا فَعَلُواْ وَهُمْ يَعْلَمُونَ‏
----------------------------------------
ترجمه
(افراد با تقوا) كسانى هستند كه هرگاه كار زشتى انجام دهند و يا به خويشتن ستم كنند، خدا را ياد كرده و براى گناهان خود استغفار مى‏كنند. و جز خدا كيست كه گناهان را ببخشد؟ و (متّقين) چون به زشتى گناه آگاهند بر انجام آنچه كرده‏اند، پافشارى ندارند.
----------------------------------------
نکته ها
بعضى مفسّران، مراد از «فاحشة» را زنا ومراد از «ظلم» را ساير گناهان دانسته‏اند و بعضى ديگر مراد از «فاحشة» را گناهان كبيره و «ظلم» را گناهان صغيره دانسته‏اند.
در روايات مى‏خوانيم كه بى‏توجّهى به گناهان گذشته و ترك توبه از آنها، به منزله‏ى اصرار بر گناه است.[1]
امام صادق‏عليه السلام فرمودند: وقتى اين آيه نازل شد، ابليس همه‏ى ياران خود را جمع كرد و چاره‏جويى نمود. شياطين پيشنهاداتى دادند كه پذيرفته نشد، وسواس خنّاس گفت: من چاره مى‏كنم! گفتند: چگونه؟ گفت: به آنها وعده مى‏دهم و به آرزوها گرفتارشان مى‏كنم تا دچار گناه شوند و وقتى گرفتار شدند، استغفار را از ياد آنها مى‏برم.[2]
________________________
1) هو ان يذنب الذنب فلايستغفر اللّه ولايحدث نفسه بتوبة فذلك الاصرار». كافى، ج‏2، ص‏287.
2) وسائل، ج 11، ص 66.
-------------------------------------
پيام ها
1- گاهى از افراد متّقى نيز گناه صادر مى‏شود. «للمتّقين... الّذين اذا فعلوا فاحشة»
2- خطرناك‏تر از انجام گناه، غفلت از گناه و بى‏توجّهى به زشتى آن است. متّقين اگر هم گناه كنند، بلافاصله استغفار مى‏نمايند. «اذا فعلوا فاحشة... ذكروا اللّه فاستغفروا»
3- نشانه‏ى تقوا، توبه فورى از گناه است. «اذا فعلوا فاحشة... ذكروا اللّه فاستغفروا»
4- ياد خدا، رمز توبه است. «ذكروا اللّه فاستغفروا»
5 - تا ياد خدا در دل گناهكار زنده است، مى‏تواند در مدار متقين وارد شود. «اذا فعلوا فاحشة... ذكروا اللّه»
6- گناه، ظلم به خويشتن است. «ظلموا انفسهم»
7- تنها خداوند است كه گناهان را مى‏بخشد. «و من يغفر الذنوب الا اللّه»
8 - متّقى كسى است كه اصرار بر گناه نداشته باشد. زيرا اصرار بر گناه، نشانه‏ى سبك شمردن آن و غفلت از ياد خداست. «ولم يصرّوا على ما فعلوا»
9- اصرار آگاهانه بر گناه، سبب محروميّت از مغفرت الهى است. «و من يغفر الذنوب الا اللّه و لم يصرّوا»




۱۶ مرداد ۱۳۹۰
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم)
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام: ۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی
- ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور
- جوزپ گواردیولا
گروه:
- كاربران بلاک شده
سوره آل عمرن
آیه 136

------------------------------------
آيه
أُولَئِكَ جَزَآؤُهُم مَّغْفِرَةٌ مِن رَّبِّهِمْ وَجَنَّتٌ تَجْرِى مِنْ تَحْتِهَا الْأَنْهَرُ خَلِدِينَ فِيهَا وَنِعْمَ أَجْرُ الْعَمِلِينَ‏
----------------------------------------
ترجمه
پاداش آنان (متّقين) از طرف پروردگارشان، مغفرت و باغ‏هايى است كه از زير درختان آنها نهرها جارى است و براى همشيه در آن (باغ‏ها) هستند و چه نيكوست پاداش اهل عمل.
----------------------------------------
نکته ها
آمدن كلمات «مُتّقين»، «مُحسنين» و «عاملين» در پايانِ سه آيه پى درپى، نشانگر آن است كه تقوا يك حالت انزوا و عزلت و تنها كيفيّت روحى نيست، بلكه حضور در صحنه، همراه با عمل و احسان است.
----------------------------------------
پيام ها
1- تا انسان از گناه پاك نشود، شايستگى ورود به بهشت را ندارد. «مغفرة...جنّات»
2- عفو ومغفرت خداوند، براى تربيت انسان است. «مغفرة من ربّهم»
3- تنها با آرزو نمى‏توان به الطاف خداوند رسيد، بلكه كار و عمل لازم است. «نعم اجر العاملين»




۱۶ مرداد ۱۳۹۰
     
برو به صفحه
این عنوان قفل شده است!

اختیارات
شما می‌توانید مطالب را بخوانید.
شما نمی‌توانید عنوان جدید باز کنید.
شما نمی‌توانید به عنوان‌ها پاسخ دهید.
شما نمی‌توانید پیام‌های خودتان را ویرایش کنید.
شما نمی‌توانید پیام‌های خودتان را حذف کنید.
شما نمی‌توانید نظرسنجی اضافه کنید.
شما نمی‌توانید در نظرسنجی‌ها شرکت کنید.
شما نمی‌توانید فایل‌ها را به پیام خود پیوست کنید.
شما نمی‌توانید پیام بدون نیاز به تایید بزنید.

فعالترین کاربران ماه انجمن
فعالیترین کاربران سایت
اعضای جدید سایت
جدیدترین اعضای فعال
تعداد کل اعضای سایت
اعضای فعال
۱۷,۹۴۴
اعضای غیر فعال
۱۴,۳۶۳
تعداد کل اعضاء
۳۲,۳۰۷
پیام‌های جدید
بحث آزاد در مورد بارسا
انجمن عاشقان آب‍ی و اناری
۵۸,۲۰۵ پاسخ
۸,۴۲۲,۳۳۸ بازدید
۲ روز قبل
Salehm
بحث در مورد تاپیک های بخش سرگرمی
انجمن سرگرمی
۴,۶۶۵ پاسخ
۵۴۹,۵۱۰ بازدید
۳ روز قبل
ali
هرچه می خواهد دل تنگت بگو...
انجمن مباحث آزاد
۷۶,۴۹۴ پاسخ
۱۱,۶۸۳,۶۴۳ بازدید
۴ روز قبل
یا لثارات الحسن
برای آشنایی خودتون رو معرفی کنید!
انجمن مباحث آزاد
۷,۶۴۳ پاسخ
۱,۲۴۵,۷۱۶ بازدید
۴ روز قبل
Activated PC
آموزش و ترفندهای فتوشاپ
انجمن علمی و کاربردی
۱۳۵ پاسخ
۴۴,۹۹۳ بازدید
۴ روز قبل
RealSoftPC
جام جهانی ۲۰۲۲
انجمن فوتبال ملی
۲۳ پاسخ
۲,۰۹۰ بازدید
۵ روز قبل
Crack Hints
موسیقی
انجمن هنر و ادبیات
۵,۱۰۱ پاسخ
۱,۰۲۳,۲۵۲ بازدید
۶ روز قبل
Activated soft
علمی/تلفن هوشمند/تبلت/فناوری
انجمن علمی و کاربردی
۲,۴۱۹ پاسخ
۴۳۸,۲۳۵ بازدید
۱۳ روز قبل
javibarca
مباحث علمی و پزشکی
انجمن علمی و کاربردی
۱,۵۴۷ پاسخ
۷۴۹,۶۸۴ بازدید
۱ ماه قبل
رویا
مســابــقـه جــــذاب ۲۰ ســــوالـــــــــــــــــــی
انجمن سرگرمی
۲۳,۶۵۸ پاسخ
۲,۲۱۱,۴۸۴ بازدید
۱ ماه قبل
رویا
اسطوره های بارسا
انجمن بازیکنان
۳۴۳ پاسخ
۸۶,۵۰۶ بازدید
۶ ماه قبل
jalebamooz
تغییرات سایت
انجمن اتاق گفتگوی اعضاء و ناظران
۱,۵۵۷ پاسخ
۲۷۷,۹۹۷ بازدید
۱۱ ماه قبل
یا لثارات الحسن
حاضرین در سایت
۱۴۲ کاربر آنلاین است. (۹۰ کاربر در حال مشاهده تالار گفتمان)

عضو: ۰
مهمان: ۱۴۲

ادامه...
هرگونه کپی برداری از مطالب این سایت، تنها با ذکر نام «اف سی بارسلونا دات آی آر» مجاز است!