به اولین سایت تخصصی هواداران بارسلونا در ایران خوش آمدید. برای استفاده از تمامی امکانات سایت، ثبت نام کنید و یا با نام کاربری خود وارد شوید!

شناسه کاربری:
کلمه عبور:
ورود خودکار

نحوه فعالیت در انجمن‌های سایت
دوستان عزیز توجه کنید که تا زمانی که با نام کاربری خود وارد نشده باشید، تنها می‌توانید به مشاهده مطالب انجمن‌ها بپردازید و امکان ارسال پیام را نخواهید داشت. در صورتی که تمایل دارید در مباحث انجمن‌های سایت شرکت نمایید، در سایت عضو شده و با نام کاربری خود وارد شوید.

پیشنهاد می‌کنیم که قبل از هر چیز، با مراجعه به انجمن قوانین و شرح وظایف ضمن مطالعه قوانین سایت، با نحوه اداره و گروه‌های فعال در سایت و همچنین شرح وظایف و اختیارات آنها آشنا شوید. به علاوه دوستان عزیز بهتر است قبل از آغاز فعالیت در انجمن‌ها، ابتدا خود را در تاپیک برای آشنایی (معرفی اعضاء) معرفی نمایند تا عزیزان حاضر در انجمن بیشتر با یکدیگر آشنا شوند.

همچنین در صورتی که تمایل دارید در یکی از گروه‌های کاربری جهت مشارکت در فعالیت‌های سایت عضو شوید و ما را در تهیه مطالب مورد نیاز سایت یاری نمایید، به تاپیک اعلام آمادگی برای مشارکت در فعالیت‌های سایت مراجعه نموده و علائق و توانایی های خود را مطرح نمایید.
تاپیک‌های مهم انجمن
در حال دیدن این عنوان: ۴ کاربر مهمان
این عنوان قفل شده است!
     
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم)
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام: ۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی
- ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور
- جوزپ گواردیولا
گروه:
- كاربران بلاک شده
سوره آل عمران
آیه 116، 117

-----------------------------------
آيه
إِنَّ الَّذِينَ كَفَرُواْ لَنْ تُغْنِىَ عَنْهُمْ أَمْوَلُهُمْ وَلَآ أَوْلَدُهُم مِّنَ اللَّهِ شَيْئاً وَأُوْلَئكَ أَصْحَبُ الْنَّارِ هُمْ فِيهَا خَلِدُونَ‏
مَثَلُ مَا يُنْفِقُونَ فِى هَذِهِ الْحَيَوةِ الْدُّنْيَا كَمَثَلِ رِيحٍ فِيهَا صِرٌّ أَصَابَتْ حَرْثَ قَوْمٍ ظَلَمُواْ أَنْفُسَهُمْ فَأَهْلَكَتْهُ وَمَا ظَلَمَهُمْ اللَّهُ وَ لَكِنْ أَنْفُسَهُمْ يَظْلِمُونَ‏
---------------------------------------
ترجمه
همانا كسانى كه كافر شدند، هرگز اموالشان و اولادشان چيزى از (عذاب) خدا را از آنان دفع نخواهد كرد و آنها همدم آتشند، همواره در آن ماندگار.
مَثَل آنچه در اين زندگى دنيا انفاق مى‏كنند، چون مَثل بادى است كه در آن سرما و يا گرماى شديدى باشد، بر كشتزار قومى كه بر خود ستم كرده‏اند بوزد، پس آن را از بين ببرد. خداوند به آنان ستم نكرده است، بلكه آنان به خويشتن ستم مى‏كنند.
-----------------------------------------
نکته ها
بارها قرآن اعلام كرده كه نه مال، نه فرزند، نه خويشان، نه همسر، نه دوست، نه مولا و نه هيچ چيز ديگر، در برابر قهر خدا ذرّه‏اى كارساز نيست.
كلمه‏ى «صِرّ»، به معناى گرما و سرماى سوزان است.[1]
بودجه‏هايى كه كفّار در راه باطل صرف مى‏كنند، همچون بذرپاشى در كشتزارى است كه با يك باد سوزان نابود مى‏شود. از ابتداى اسلام تاكنون، هرگونه توطئه، تهاجم و تبليغات عليه اسلام با شكست روبرو شده و دين الهى هر روز رشد و گسترش يافته است و سرانجام پيروزى با اسلام است.
_______________________
1) التحقيق فى كلمات القرآن.
-------------------------------------
پيام ها
1- عقيده، در عمل مؤثر است. كفر، سبب محروميّت از بركات انفاق مى‏گردد. «انّ الّذين كفروا... مَثَل ما ينفقون»
2- يكى از عوامل حوادث و بلاياى طبيعى، گناهان بشر است. «ريح فيها صِرّ اصابت حَرثَ قوم ظلموا»
3- گناه، كارهاى نيك را نابود مى‏كند. «ظلموا انفسهم فاهلكته»
4- قهر خداوندى ظلم نيست، بلكه بازتاب عملكرد خود انسان‏هاست. «وما ظلمهم اللّه ولكن انفسهم يظلمون»




۱۶ مرداد ۱۳۹۰
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم)
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام: ۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی
- ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور
- جوزپ گواردیولا
گروه:
- كاربران بلاک شده
سوره آل عمران
آیه 118

-----------------------------------
آيه
يَأَيُّهَا الَّذِينَ ءَامَنُواْ لَا تَتَّخِذُواْ بِطَانَةً مِّنْ دُونِكُمْ لَا يَأْلُونَكُمْ خَبَالاً وَدُّواْ مَا عَنِتُّمْ قَدْ بَدَتِ الْبَغْضَآءُ مِنْ أَفْوَهِهِمْ وَمَا تُخْفِى صُدُورُهُمْ أَكْبَرُ قَدْ بَيَّنَّا لَكُمُ الْأَيَتِ إِنْ كُنْتُمْ تَعْقِلُونَ
-------------------------------------
ترجمه
اى كسانى كه ايمان آورده‏ايد! از غير خودتان همراز نگيريد. آنان در تباهى شما كوتاهى نمى‏كنند، آنها رنج بردن شما را دوست دارند. همانا كينه و دشمنى از (گفتار) دهانشان پيداست و آنچه دلهايشان در بردارد، بزرگتر است. به تحقيق ما آيات (روشنگر و افشاگر توطئه‏هاى دشمن) را براى شما بيان كرديم اگر تعقّل كنيد.
--------------------------------------
نکته ها
كلمه‏ى «بِطانَة» به لباس زير گفته مى‏شود كه به «بَطن» و شكم مى‏چسبد. اين كلمه، كنايه از مَحرم اسرار است. كلمه‏ى «خَبال» به معناى نابودى فكر و عقل است. كلمه‏ى «عَنَت» به معنى سختى و رنج، و كلمه‏ى «يَألُون» به معنى كوتاهى كردن در انجام كارى است.
دشمن براى ما چه آرزو مى‏كند؟
اگر به واژه‏ى «وَدَّ» در قرآن بنگريم، آرزوهاى دشمنان را درباره خود در مى‏يابيم:
1- او مى‏خواهد ما از سلاح و سرمايه‏ى خود غافل باشيم. «ودّالّذين كفروا لو تغفلون عن اسلحتكم و امتعتكم»[1]
2- او از ما سازش و نرمش مى‏خواهد. «ودوّا لو تُدهِن فيُدهِنون»[2]
3- او براى ما رنج و فشار و زحمت مى‏خواهد. «وَدوّا ما عَنِتّم»
4- او براى ما ارتداد و بازگشت از دين را مى‏خواهد. «وَدّ كَثيرٌ مِن اهل الكتاب لو يردّونكم من بعد ايمانكم كفّاراً»[3]
_________________________
1) نساء، 102.
2) قلم، 9.
3) بقره، 109.
------------------------------------
پيام ها
1- بيگانگان را مَحرم اسرار خويش قرار ندهيم. «لا تتخذوا بطانة من دونكم» وجود مستشاران خارجى در كشورهاى اسلامى، ممنوع است.
2- رازدارى، يك وظيفه‏ى قطعى است. «لاتتخذوا بطانة من دونكم»
3- هر مسلمانى هم كه مصداق «دونكم» باشد، نبايد محرم اسرار قرار گيرد، زيرا در ميان مسلمانان نيز افراد فتنه‏جو و جاسوس، كم نيستند. «لاتتخذوا بطانة من دونكم...»
4- ملاك دوستى و روابط صميمانه‏ى مسلمانان با ساير جوامع بايد ايمان باشد. «لاتتخذوا بطانة من دونكم»
5 - جامعه‏ى اسلامى، برتر از جامعه‏ى غير اسلامى است. «دونكم» بجاى «غيركم» نشان آن است كه غير مسلمانان، دون و پائين‏اند. «من دونكم»
6- اوّلين حركت و خطر دشمن، تهاجم فرهنگى است. دشمن در ضربه زدن به فكر و انديشه كوتاهى نمى‏كند. «لايألونكم خبالاً»
7- دشمنان با روشهاى گوناگون با ما برخورد مى‏كنند: 1- فساد. «لايألونكم خبالاً» 2- فشار. «ودّوا ما عنتم» 3- نفاق. «ماتخفى صدورهم اكبر»
8 - دشمنان خود را بشناسيد و هشيار باشيد، آنان ذرّه‏اى در توطئه و فتنه عليه شما كوتاهى نمى‏كنند. «لا يألونكم خبالا ودّوا ما عنتّم»
9- اوامر و نواهى الهى، دليل و فلسفه دارد. اگر شما را از روابط صميمانه با دشمنان نهى مى‏كند، به خاطر آن است كه آنان در توطئه عليه شما كوتاهى نمى‏كنند. «لاتتخذوا... لا يألونكم»
10- از كوزه همان برون تراود كه در اوست. از دشمن انتظارى جز بغض و كينه نيست. «قد بدت‏البغضاء من افواههم»
11- دشمنان خود را از تبليغات آنان بشناسيد. «قد بدت‏البغضاء من افواههم»
12- روابط صميمى با دشمنِ توطئه‏گر، نشانه‏ى بى‏عقلى است. برخورد با صفا، با افراد بى‏صفا، كم عقلى است. «ما تخفى صدورهم اكبر... ان كنتم تعقلون»
13- خداوند به درون همه آگاه است و نقشه‏هاى دشمنان اسلام را افشا مى‏كند. «وما تخفى صدورهم اكبر»
14- دشمنان شما منافق هستند، ظاهر و باطنشان يكى نيست. «ما تخفى صدرهم»
15- خداوند با معرّفى روحيات دشمن، با شما اتمام حجّت كرده است. «قد بيّنا الايات»
16- مؤمن بودن مسأله‏اى است و عاقل بودن مسأله ديگر، لذا در اين آيه خداوند به مؤمنان مى‏فرمايد: كفّار را محرم اسرار خود قرار ندهيد، اگر عقل داريد. «يا ايها الّذين آمنوا... ان كنتم تعقلون»





۱۶ مرداد ۱۳۹۰
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم)
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام: ۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی
- ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور
- جوزپ گواردیولا
گروه:
- كاربران بلاک شده
سوره آل عمران
آیه 119

----------------------------------------
آيه
هَأَنْتُمْ أُوْلَآءِ تُحِبُّونَهُمْ وَلَا يُحِبُّونَكُمْ وَتُؤمِنُونَ بِالْكِتَبِ كُلِّهِ وَإِذَا لَقُوكُمْ قَالُواْ ءَامَنَّا وَإِذَا خَلَوْاْ عَضُّواْ عَلَيْكُمُ الْأَنَامِلَ مِنَ الْغَيْظِ قُلْ مُوتُواْ بِغَيْظِكُمْ إِنَّ اللَّهَ عَلِيمٌ بِذَاتِ الْصُّدُورِ
-----------------------------------------
ترجمه
هان (اى مسلمانان)! اين شماييد كه آنان را دوست مى‏داريد، ولى آنها شما را دوست نمى‏دارند، در حالى كه شما به همه‏ى كتاب‏ها(ى آسمانى) ايمان داريد (ولى آنها به كتاب شما ايمان نمى‏آورند.) و هرگاه با شما ديدار كنند (منافقانه) مى‏گويند: ما ايمان آورديم، و چون (با هم) خلوت كنند، از شدّت خشم بر شما، سر انگشتان خود را مى‏گزند. بگو: به خشمتان بميريد، همانا خداوند به درون‏سينه‏ها آگاه است.
------------------------------------------------
پيام ها
1- تشخيص روحيات دشمن و انگيزه‏هاى حقيقى خود، بسيار دقيق است، به همين جهت در صدر آيه، كلمه‏ى «ها» براى هشدار و تنبيه آمده است.
2- دوستى بايد دو جانبه باشد وگرنه مايه‏ى ذلّت و خودباختگى و احساس حقارت است. «تحبّونهم و لا يحبّونكم»
3- مسلمان به تمام كتب آسمانى پيشين ايمان دارد، گرچه ديگران به قرآن ايمان نياورند. «تؤمنون بالكتاب كلّه»
4- به هر اظهار ايمانى اطمينان نكنيد. «قالوا امنّا و اذاخلوا...»
5 - گمان نكنيد محبّت شما، دشمنان كينه‏توز را نسبت به شما دلگرم مى‏كند. «تحبّونهم... عضّواعليكم الانامل من الغيظ»
6- انگيزه‏هاى درونى، بازتاب بيرونى دارد. در آيه قبل: «قدبدت البغضاء من أفواههم» در اين آيه «عضّواعليكم الانامل من الغيظ»
7- دشمن نسبت به شما غضب ندارد، غيظ دارد. غيظ در مواردى بكار مى‏رود كه ظرف انسان از غضب پر شده باشد. «من الغيظ»
8 - يكى از امدادهاى الهى، افشاى روحيه‏هاى دشمن براى مسلمانان است، تا اغفال نشوند و هوشيار باشند. «وما تخفى صدورهم اكبر... و اذا خَلوا عضّوا عليكم الانامل...»
9- دشمنان خود را تحقير كنيد. «موتوا بغيظكم»
10- گاهى مسائل روانى چون حسد وكينه، انسان را تا سرحد مرگ پيش مى‏برد. «موتوا بغيظكم»
11- برخورد اسلام با منافقانِ موذى، شديدتر از كافران يكرنگ است. «اذا لقوكم قالوا آمنّا... موتوا بغيضكم»
12- گاهى اعلان نفرت و نفرين لازم است. كافران كينه‏توز و منافقان حيله‏گر شايسته‏ى نابودى هستند. «موتوا بغيظكم»
13- به بهانه‏ى جذب كفّار، به آنها محبّت نكنيد، زيرا گاهى انگيزه‏ى واقعى محبّت، طمع يا ترس و يا خودباختگى است. «انّ اللّه عليم بذات الصدور»
14- خداوند به اسرار دلها آگاه است. «عليم بذات الصدور»
اگر باور كنيم كه خداوند همه چيز را مى‏داند، كمتر دست به حيله و فريب مى‏زنيم. منافقان توطئه‏گر نيز بدانند كه خداوند عملكرد آنان را مى‏داند و به موقع پاسخ خواهد داد.





۱۶ مرداد ۱۳۹۰
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم)
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام: ۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی
- ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور
- جوزپ گواردیولا
گروه:
- كاربران بلاک شده
سوره آل عمران
آیه 120

---------------------------------------
آيه
إِنْ تَمْسَسْكُمْ حَسَنَةٌ تَسُؤْهُمْ وَإِنْ تُصِبْكُمْ سَيِّئَةٌ يَفْرَحُواْ بِهَا وَإِنْ تَصْبِرُواْ وَتَتَّقُواْ لَا يَضُرُّكُمْ كَيْدُهُمْ شَيْئاً إِنَّ اللَّهَ بِمَا يَعْمَلُونَ مُحِيطٌ
-----------------------------------------
ترجمه
اگر خوبى به شما رسد، آنان را غمگين سازد و اگر بدى به شما رسد، آنها بدان شادمان مى‏شوند و اگر (در برابرشان) صبر كنيد و پرهيزكار باشيد، حيله‏ى بدخواهانه‏ى آنان هيچ آسيبى به شما نرساند. همانا خداوند به آنچه انجام مى‏دهند احاطه دارد.
----------------------------------------
نکته ها
اين آيه راه شناختِ دوست و دشمن را بيان مى‏كند، كه بهترين راه آن، توجّه به روحيات و عكس‏العمل آنها در مواقع كاميابى و يا ناكامى مسلمانان است. در سياست خارجى نيز توجّه به محكوم كردن‏ها، تأييدها، تبريك و تكذيب‏ها، و انواع كمك‏ها و تبليغات، لازم است.
در آيات قبل، به مسلمانان سفارش نمود كه دشمنان را نه همراه بگيرند و نه دوست. اين آيه مى‏فرمايد: اين برخورد ممكن است تاوان سختى داشته باشد و آنان بر عليه شما توطئه كنند، بنابراين شما بايد اهل صبر و تقوا باشيد، تا حيله‏هاى آنان ضربه‏اى به شما نزند.
-----------------------------------------
پيام ها
1- حسادتِ دشمنان به قدرى است كه اگر اندك خيرى به شما برسد، ناراحت مى‏شوند. «ان تمسسكم حسنة تسؤهم»
2- راه نفوذ دشمن، يا ترس و طمع ماست و يا بى‏پروايى و بى‏تقوايى ما، كه صبر و تقوا، راه خنثى كردن آنهاست. «ان تصبروا و تتّقوا لايضرّكم»
3- در برابر حسودانى كه از رشد ما ناراحتند، چاره‏اى جز صبر و تقوا نيست. «ان تصبروا و تتّقوا لايضرّكم»
4- خداوند با افشاى روحيّات دشمن، به مسلمانان هم روحيّه مى‏دهد و هم بيدار باش. «ان تمسسكم حسنة تسؤهم... لا يضرّكم كيدهم»




۱۶ مرداد ۱۳۹۰
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم)
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام: ۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی
- ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور
- جوزپ گواردیولا
گروه:
- كاربران بلاک شده
سوره آل عمران
آیه 121

----------------------------------------
آيه
وَإِذْ غَدَوْتَ مِنْ أَهْلِكَ تُبَوِّئُ الْمُؤْمِنِينَ مَقَعِدَ لِلْقِتَالِ وَاللَّهُ سَمِيعٌ عَلِيمٌ‏
----------------------------------------
ترجمه
و (بيادآر) هنگامى كه بامدادان (براى جنگ اُحد) از نزد خانواده‏ات بيرون شدى (تا) مؤمنان را در مراكزى براى جنگيدن جاى دهى، و خداوند (به گفتار و كردار شما) شنوا و داناست.
----------------------------------------
نکته ها
سيمايى از جنگ اُحُد
سال دوّم هجرى، كفّار قريش با دادن هفتاد كشته و هفتاد اسير در جنگ بدر شكست خورده و به مكّه بازگشتند. ابوسفيان گفت: بر كشته‏ها گريه نكنيد، تا عقده‏ها خالى نشود و كينه‏ها باقى بماند. همگى شعارِ انتقام سر دهيد و من نيز تا انتقام نگيرم با همسرم همبستر نخواهم شد.
سال بعد، كفّار مكّه با سه هزار سوار و دو هزار پياده وتجهيزات كامل به قصد جنگ با مسلمين به سوى مدينه حركت كردند. عبّاس عموى پيامبر كه تا آن روز اسلام نياورده بود و در مكّه زندگى مى‏كرد، به خاطر علاقه ومحبّت زيادى كه به پيامبر داشت، ماجراى حركت وحمله‏ى كفّار را در نامه‏اى محرمانه توسّط مردى از قبيله بنى‏غفّار نزد پيامبر فرستاد. همين كه رسول گرامى اسلام صلى الله عليه وآله از ماجرا با خبر شد، گروهى را از مدينه براى كسب اطلاعات بيشتر به سوى مكّه فرستاد. مأموران در بازگشت، حركت قواى كفّار به سركردگى ابوسفيان را تأييد كردند.
پيامبر اكرم صلى الله عليه وآله در روز جمعه جلسه‏اى تشكيل داده و با مسلمانان در اين مورد مشورت فرمودند. در اين جلسه دو نظريّه مطرح شد:
1- در مدينه بمانيم ودر كوچه‏ها سنگر بگيريم تا همه بتوانند به ما كمك كنند.
2- از مدينه خارج شده و در بيرون شهر بجنگيم.
نظريّه‏ى دوّم كه همراه با حماسه و اظهار شجاعت بود، جوانان را جذب و طرفداران بيشترى پيدا كرد و در نتيجه رأى بر آن شد كه از شهر خارج شوند. با اينكه نظر مبارك شخص پيامبر صلى الله عليه وآله ماندن در شهر بود، ولى به احترام احساسات جوانان، از رأى خود صرف نظر كرد. پس پيامبر اكرم صلى الله عليه وآله همراه يك نفر براى آماده كردن اردوگاه از شهر مدينه خارج شده و محلى را در دامنه كوه اُحد كه شرايط نظامى خوبى داشت، برگزيد. آنگاه پيامبر در خطبه‏هاى نماز جمعه مردم را از ماجرا مطلع فرموده و پس از نماز با هزار نفر از مهاجرين و انصار رهسپار اردوگاه جنگ شدند. فرمانده اين جنگ شخص رسول خدا صلى الله عليه وآله بودند. حضرت چند پرچم را برافراشتند كه بعضى بدست مهاجرين و بعضى بدست انصار سپرده شد.
حركت از مدينه تا اردوگاه احد پياده بود و رسول خدا صلى الله عليه وآله از اصحاب در طىّ حركت سان مى‏ديدند وصفوف را منظّم مى‏فرمودند. پيامبر در بازديد از صفوف، افراد تازه‏اى را ديده وسؤال فرمودند: شما كيستيد؟ گفتند: ما از يهوديانِ مدينه هستيم كه براى كمك به شما آمده‏ايم. حضرت با كمى تأمّل فرمودند: براى جنگ با مشرك، از مشرك كمك نمى‏گيريم. وبه همين دليل از هزار نفر لشگر اسلام سيصد نفر كم شدند. البتّه بعضى گفته‏اند كه همه‏ى اين سيصد نفر، يهودى نبودند بلكه مسلمانانى مانند عبداللّه‏بن اُبىّ هم بودند كه چون حركت مسلمانان با رأى آنان مبنى بر سنگر گرفتن در شهر موافق نشده بود، در ميان راه جدا شدند.[1]
پيامبرصلى الله عليه وآله نماز صبح را با هفتصد نفر در احد اقامه كردند، و عبداللّه‏بن جبير را با پنجاه نفر از تيراندازان ماهر، مأمور حفظ دهانه‏ى حسّاس كوه قرار داده و سفارش فرمودند كه هرگز اين منطقه را خالى نكنيد.
ابوسفيان نيز خالدبن وليد را همراه با دويست نفر سرباز مأمور نمود تا هرگاه نگهبانان از دهانه كوه غفلت نمايند، از پشت سر به سپاه اسلام حمله ور شوند.
سرانجام دو لشگر در برابر يكديگر صف آرايى كردند. ابوسفيان به نام بت‏ها و زنان زيبا، و رسول خدا صلى الله عليه وآله به نام خداوند متعال، سپاه خود را تشويق مى‏كردند. از لشگر مسلمانان فرياد اللّه اكبر، و از سپاه كفر صداى دُفّ و نى بلند بود.
جنگ كه شروع شد، مسلمانان با يك حمله‏ى سريع لشگر قريش را درهم شكستند و سپاه كفر پا به فرار گذاشته و مسلمانان آنها را تعقيب نمودند. بعضى از مسلمانان به خيال شكست قطعى كفّار سرگرم جمع‏آورى غنائم شدند و نگهبانانِ دهانه‏ى كوه نيز برخلاف سفارشات اكيد رسول الله صلى الله عليه وآله به طمع جمع آورى غنائم، منطقه‏ى تحت حفاظت خود را رها كردند. در اين هنگام خالدبن وليد با دويست نفر سپاه خود كه در كمين بودند، از فرصت استفاده نموده و از پشت به سپاه اسلام حمله كردند.
ناگهان مسلمانان خود را در محاصره كفّار ديدند. حمزه عموى گرامى پيامبر شهيد شد و جز افراد معدودى كه پروانه‏وار گرد وجود مبارك رسول‏الله بودند، بقيه مسلمانان پا به فرار گذاشتند.
در اين جنگ نقش علىّ‏بن ابى‏طالب عليهما السلام از همه‏ى افراد بيشتر بود، به نحوى كه شمشير آن حضرت شكست وپيامبر صلى الله عليه وآله شمشير خود را كه ذوالفقار نام داشت به آن حضرت داد و على عليه السلام از ايشان حفاظت مى‏كرد. در اين جنگ شصت ضربه و زخم بر پيكر مبارك على عليه السلام وارد شد. امام صادق عليه السلام فرمود: پيامبر اكرم صلى الله عليه وآله جبرئيل را در ميان زمين و آسمان ديد كه مى‏گويد: «لا فتى‏ الاّ علىّ لاسَيف الاّ ذوالفقار»
يكى از كفّار مكّه به نام ابن قمعه، سرباز فداكار اسلام مَصعب را به خيال اينكه او پيامبر است، شهيد كرد و فرياد زد: به لات و عزّى سوگند كه محمّد كشته شد. كفّار به شهادت رسول خدا مطمئن شده و راه مكّه را در پيش گرفته و جنگ را رها كردند و عملاً اين شعار به نفع مسلمانان تمام شد. در اين ميان مسلمانان نيز با شنيدن شايعه شهادت رسول خدا با ترس و وحشت پا به فرار گذاشته و بعد از با خبر شدن از زنده بودن پيامبر بازگشته و از آن حضرت عذرخواهى كردند. در اين جنگ هفتاد تن از مسلمانان شهيد و عدّه‏ى زيادى نيز مجروح شدند.[2]
___________________________
1) در كتاب فروغ ابديّت، تأليف حضرت آيت اللّه سبحانى، جلد دوّم، ص 38 و تاريخ پيامبر اسلام، تأليف آقاى دكتر آيتى، ص 285، در اين باره تفاوت‏هايى ديده مى‏شود.
2) تفسير نمونه.
----------------------------------------
پيام ها
1- روزهاى حسّاس گذشته را فراموش نكنيم وبه عنوان سند تجربه، بياد آوريم. «و اذ غدوت...»
2- در آستانه جنگ بايد از خانواده دل كند. «واذ غدوت من‏اهلك...»
3- برنامه‏ريزى‏هاى فنّى، جغرافيايى و طبيعى عمليات نظامى، بايد قبل از حمله‏ى دشمن صورت گيرد. «واذ غدوت... تبوّى‏ء»
4- فرماندهى جنگ و انتخاب پايگاه‏ها و مناطق استراتژيك دفاعى، به عهده‏ى شخص پيامبر و رهبر مسلمانان است. «تبوّى‏ء المؤمنين مقاعد للقتال»




۱۶ مرداد ۱۳۹۰
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم)
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام: ۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی
- ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور
- جوزپ گواردیولا
گروه:
- كاربران بلاک شده
سوره آل عمران
آیه 122

------------------------------------
آيه
إذْ هَمَّت طَّآئِفَتَانِ مِنْكُمْ أَنْ تَفْشَلَا وَاللَّهُ وَلِيُّهُمَا وَعَلَى اللَّهِ فَلْيَتَوَكَّلِ الْمُؤْمِنُونَ‏
------------------------------------------
ترجمه
آنگاه كه دو گروه از شما بر آن شدند كه (در جنگ) سستى نمايند، امّا خداوند ولىّ آنان بود (و به آنان كمك كرد كه از اين فكر باز گردند،) پس مؤمنان تنها به خدا توكّل كنند.
------------------------------------------
نکته ها
دو گروه از مسلمانان به نام‏هاى «بنوسلمه» از قبيله‏ى اوس و «بنوحارثه» از قبيله‏ى خزرج، تصميم گرفتند كه از شركت در جنگ اُحد خوددارى كنند. دليل سستى اين دو گروه را عوامل متعدّدى ذكر كرده‏اند:
1- ترس از دشمن كه بيش از مسلمانان بودند.
2- ناراحتى از اينكه چرا در مقام مشورت به رأى ما توجّه نشد و به جاى دامنه اُحد، در شهر سنگر نگرفته‏اند.
3- ايراد به اينكه چرا پيامبر اجازه نداد يهوديانِ هم پيمان، به آنان كمك كنند. ولى خداوند با لطف خود اين دو گروه را از افتادن به دام گناه و فرار از ميدان جنگ نگهداشت و آنان را در ولايت خود حفظ كرد.[1]
__________________________
1) تفسير مجمع‏البيان، ذيل آيه.
----------------------------------------
پيام ها
1- خداوند از تصميمات ما آگاه است و پيامبرش را از افكار مردم آگاه مى‏سازد. «اذ همّت»
2- روزهاى سخت و تجربه از آنها را فراموش نكنيد. «اذ همّت»
3- همه‏ى كسانى كه به جبهه جنگ مى‏روند يكسان نيستند. «طائفتان... ان تفشلا»
4- وجود عناصر سست بنياد در جبهه‏ها، عامل شكست و خطر است. «تفشلا»
5 - اگر انسان تحت ولايت خدا نباشد، سست مى‏شود. «ان تفشلا واللّه وليّهما»
6- خداوند مؤمنان را به حال خود رها نمى‏كند و در مواقع حساس دست آنان را مى‏گيرد. «واللّه وليّهما»
7- فكر گناه، اگر به مرحله‏ى عمل نرسد، انسان را از تحت ولايت الهى خارج نمى‏كند. «همّت... واللّه وليّهما»
8 - يگانه داروى سستى، توكّل بر خداست. كه اين دارو تنها در دست مؤمنان است. «وعلى اللّه فليتوكّل المؤمنون»
9- توكّل بر خداوند، عامل پيروزى است. «همّت... ان تفشلا واللّه وليّهما و على اللّه فليتوكّل»




۱۶ مرداد ۱۳۹۰
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم)
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام: ۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی
- ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور
- جوزپ گواردیولا
گروه:
- كاربران بلاک شده
سوره آل عمران
آیه 123

---------------------------------------
آيه
وَلَقَدْ نَصَرَكُمُ اللَّهُ بِبَدْرٍ وَأَنْتُمْ أَذِلَّةٌ فَاتَّقُواْ اللَّهَ لَعَلَّكُمْ تَشْكُرُونَ‏
----------------------------------------
ترجمه
و همانا خداوند شما را در جنگ بدر در حالى كه ناتوان بوديد يارى كرد، پس از خداوند پروا كنيد، باشد كه سپاس گزارى نمائيد.
-------------------------------------------
نکته ها
كلمه «اذلّة» يا به معنى كمبود نيروى انسانى مؤمنان در بدر است و يا به معناى كمبود ساز و برگ جنگى و تداركات است. يادآورى كمبودها در بدر، اشاره به توانمندى آنان در مقايسه با جنگ اُحد است.
در سه آيه قبل خوانديم كه صبر و تقوا، انسان را بيمه مى‏كند و در اين آيه نمونه عملى آن را مجاهدان بدر معرفى مى‏كند. در آيه‏ى قبل نيز سخن از توكّل بود و مجاهدان بدر نمونه عملى توكّل هستند. اين آيه خطاب به مسلمانان مى‏فرمايد: شما كه در بدر نصرت خدا را ديديد، چرا در اُحد به فكر سستى افتاديد؟!
--------------------------------------
پيام ها
1- امدادهاى غيبى را در ميدان‏هاى كارزار فراموش نكنيد. «نصركم اللّه ببدر»
2- نصرت الهى، نشانه‏ى ولايت الهى بر مؤمنان است. «واللّه وليّهما... و لقد نصركم اللّه ببدر»
3- به خداوند توكّل كنيم كه نصرت او را در صحنه‏هاى جنگ ديده‏ايم. «وعلى اللّه فليتوكّل... نصركم اللّه ببدر»
4- امدادهاى الهى سرنوشت جنگ را معيّن مى‏كند، نه عوامل طبيعى. «نصركم اللّه ببدر و انتم اذلّة»
5 - هركس طالب نصرت الهى است، بايد تقوا پيشه كند. «نصركم اللّه... فاتقوا اللّه»
6- شكر امدادهاى الهى آن است كه تقواى الهى پيشه كنيم. «فاتّقوا اللّه... تشكرون»




۱۶ مرداد ۱۳۹۰
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم)
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام: ۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی
- ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور
- جوزپ گواردیولا
گروه:
- كاربران بلاک شده
سوره آل عمران
آیه 124

-------------------------------------
آيه
إِذْ تَقُولُ لِلْمُؤْمِنِينَ أَلَن يَّكْفِيَكُمْ أَنْ يُمِدَّكُمْ رَبُّكُمْ بِثَلَثَةِ ءَالَفٍ مِّنَ الْمَلَئِكَةِ مُنْزَلِينَ‏
-------------------------------------
ترجمه
و (بياد آور) هنگامى كه به مؤمنان مى‏گفتى: آيا شما را كفايت نمى‏كند كه پروردگارتان شما را به سه هزار فرشته‏ى فرود آمده يارى كند؟
-----------------------------------
پيام ها
1- يكى از وظايف رهبرى، اميدوار كردن مردم و توجّه دادن آنها به امدادهاى غيبى است. «اذ تقول للمؤمنين»
2- اميدوارى به لطف خداوند براى يك رزمنده ضرورى است. «ألَن يَكفيكم»
3- ملائكه به فرمان خداوند در خدمت مؤمنان قرار مى‏گيرند. «يُمِدّكم ربّكم بثلاثة آلاف من الملائكة»
4- در جهان بينى الهى، زندگى انسان‏ها با جهان فرشتگان مرتبط است. «يمدّكم...»
5 - امدادهاى الهى، براساس ربوبيّت اوست. «يُمِدّكم ربّكم»
6- يكى از اسباب امدادهاى الهى در جبهه‏ها، نزول فرشتگان است. «يُمِدّكم ربّكم بثلاثة آلاف من الملائكة»





۱۶ مرداد ۱۳۹۰
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم)
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام: ۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی
- ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور
- جوزپ گواردیولا
گروه:
- كاربران بلاک شده
سوره آل عمران
آیه 125

---------------------------------
آيه
بَلَى‏ إِنْ تَصْبِرُواْ وَتَتَّقُواْ وَيَأْتُوكُم مِّنْ فَوْرِهِمْ هَذَا يُمْدِدْكُمْ رَبُّكُمْ بِخَمْسَةِ ءَالَفٍ مِنَ الْمَلَئِكَةِ مُسَوِّمِينَ‏
---------------------------------------
ترجمه
البتّه اگر صبر ومقاومت كنيد وپرهيزگارى نماييد (گرچه) دشمنان با خشم و خروش بر شما بتازند، پروردگارتان شما را با پنج هزار فرشته مخصوص مدد مى‏رساند.
-----------------------------------------
نکته ها
در آيه‏ى قبل، سخن از نزول سه هزار فرشته‏ى امدادرسان بود و در اين آيه، سخن از پنج هزار فرشته‏ى مخصوص، و اين در صورتِ صبر و تقواى رزمندگان است.
ذكر تعداد فرشتگان، نشان مى‏دهد كه قدرت آنان محدود است. همان گونه كه از كلمه‏ى «مُنزَلين» فهميده مى‏شود كه فرشتگان تحت امر خدا هستند و از پيش خود كارى انجام نمى‏دهند. و از كلمه «مُسَوّمِين» استفاده مى‏شود كه فرشتگان امدادى، نيروهاى ويژه‏اى هستند. در صحيفه‏ى سجّاديه، امام زين‏العابدين‏عليه السلام در سلام خود به فرشتگان، براى هر دسته از فرشتگان، مأموريّت خاصّى را بيان مى‏كند.[1]
____________________________
1) صحيفه سجّاديه، دعاى سوّم.
------------------------------------------
پيام ها
1- استقامت وتقوا، عامل نزول فرشتگان وامدادهاى غيبى است. «ان تصبروا و تتّقوا... يمددكم ربّكم»
2- امدادهاى الهى، اختصاص به زمان پيامبر ندارد. «ان‏تصبرواوتتّقوا... يمددكم‏ربّكم»
3- مقاومت همراه با تقوا ارزش دارد وگرنه لجاجت و يكدندگى است. «ان‏تصبروا و تتّقوا»
4- از دشمن غافل نشويم كه هجوم او خشمگينانه و خروشان است. «ياتوكم من فورهم»
5 - هرگاه هجوم دشمن بر اهل تقوا شديد باشد، خداوند نيز برامدادهاى خود مى‏افزايد. «ياتوكم من فورهم... بخمسة آلاف»






۱۶ مرداد ۱۳۹۰
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم)
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام: ۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی
- ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور
- جوزپ گواردیولا
گروه:
- كاربران بلاک شده
سوره آل عمران
آیه 126

-----------------------------------
آيه
وَمَا جَعَلَهُ اللَّهُ إِلَّا بُشْرَى‏ لَكُمْ وَلِتَطْمَئِنَّ قُلُوبُكُمْ بِهِ وَمَا الْنَّصْرُ إِلَّا مِنْ عِنْدِ اللَّهِ الْعَزِيزِ الْحَكِيمِ‏
----------------------------------
ترجمه
و خداوند اين (نزول فرشتگان) را جز مژده و بشارتى براى شما قرار نداد، تا دلهاى شما بدان آرام گيرد و (بدانيد كه) هيچ پيروزيى نيست مگر از جانب خداوند عزيز و حكيم.
------------------------------------
پيام ها
1- آرامش و اميد، نياز رزمندگان در جبهه‏هاست. «بُشرى لكم و لتطمئنّ»
2- تمام مقدّمات مادّى، علمى، روانى و انسانى، بدون اراده‏ى خداوند كارى از پيش نمى‏برند. «و ما النّصر الاّ من عنداللّه»
3- قدرت خداوند همراه با حكمت اوست. لذا ممكن است در مواردى به دلايل خاصّى مسلمانان نيز شكست بخورند. «اللّه العزيز الحكيم»





۱۶ مرداد ۱۳۹۰
     
برو به صفحه
این عنوان قفل شده است!

اختیارات
شما می‌توانید مطالب را بخوانید.
شما نمی‌توانید عنوان جدید باز کنید.
شما نمی‌توانید به عنوان‌ها پاسخ دهید.
شما نمی‌توانید پیام‌های خودتان را ویرایش کنید.
شما نمی‌توانید پیام‌های خودتان را حذف کنید.
شما نمی‌توانید نظرسنجی اضافه کنید.
شما نمی‌توانید در نظرسنجی‌ها شرکت کنید.
شما نمی‌توانید فایل‌ها را به پیام خود پیوست کنید.
شما نمی‌توانید پیام بدون نیاز به تایید بزنید.

فعالترین کاربران ماه انجمن
فعالیترین کاربران سایت
اعضای جدید سایت
جدیدترین اعضای فعال
تعداد کل اعضای سایت
اعضای فعال
۱۷,۹۴۴
اعضای غیر فعال
۱۴,۳۶۳
تعداد کل اعضاء
۳۲,۳۰۷
پیام‌های جدید
بحث آزاد در مورد بارسا
انجمن عاشقان آب‍ی و اناری
۵۸,۲۰۵ پاسخ
۸,۴۲۲,۱۵۳ بازدید
۲ روز قبل
Salehm
بحث در مورد تاپیک های بخش سرگرمی
انجمن سرگرمی
۴,۶۶۵ پاسخ
۵۴۹,۵۰۳ بازدید
۲ روز قبل
ali
هرچه می خواهد دل تنگت بگو...
انجمن مباحث آزاد
۷۶,۴۹۴ پاسخ
۱۱,۶۸۳,۴۴۷ بازدید
۴ روز قبل
یا لثارات الحسن
برای آشنایی خودتون رو معرفی کنید!
انجمن مباحث آزاد
۷,۶۴۳ پاسخ
۱,۲۴۵,۶۷۵ بازدید
۴ روز قبل
Activated PC
آموزش و ترفندهای فتوشاپ
انجمن علمی و کاربردی
۱۳۵ پاسخ
۴۴,۹۹۳ بازدید
۴ روز قبل
RealSoftPC
جام جهانی ۲۰۲۲
انجمن فوتبال ملی
۲۳ پاسخ
۲,۰۹۰ بازدید
۵ روز قبل
Crack Hints
موسیقی
انجمن هنر و ادبیات
۵,۱۰۱ پاسخ
۱,۰۲۳,۲۴۳ بازدید
۶ روز قبل
Activated soft
علمی/تلفن هوشمند/تبلت/فناوری
انجمن علمی و کاربردی
۲,۴۱۹ پاسخ
۴۳۸,۲۲۹ بازدید
۱۳ روز قبل
javibarca
مباحث علمی و پزشکی
انجمن علمی و کاربردی
۱,۵۴۷ پاسخ
۷۴۹,۶۷۸ بازدید
۱ ماه قبل
رویا
مســابــقـه جــــذاب ۲۰ ســــوالـــــــــــــــــــی
انجمن سرگرمی
۲۳,۶۵۸ پاسخ
۲,۲۱۱,۴۵۷ بازدید
۱ ماه قبل
رویا
اسطوره های بارسا
انجمن بازیکنان
۳۴۳ پاسخ
۸۶,۵۰۵ بازدید
۶ ماه قبل
jalebamooz
تغییرات سایت
انجمن اتاق گفتگوی اعضاء و ناظران
۱,۵۵۷ پاسخ
۲۷۷,۹۹۱ بازدید
۱۱ ماه قبل
یا لثارات الحسن
حاضرین در سایت
۲۰۹ کاربر آنلاین است. (۱۲۶ کاربر در حال مشاهده تالار گفتمان)

عضو: ۰
مهمان: ۲۰۹

ادامه...
هرگونه کپی برداری از مطالب این سایت، تنها با ذکر نام «اف سی بارسلونا دات آی آر» مجاز است!