به اولین سایت تخصصی هواداران بارسلونا در ایران خوش آمدید. برای استفاده از تمامی امکانات سایت، ثبت نام کنید و یا با نام کاربری خود وارد شوید!

شناسه کاربری:
کلمه عبور:
ورود خودکار

نحوه فعالیت در انجمن‌های سایت
دوستان عزیز توجه کنید که تا زمانی که با نام کاربری خود وارد نشده باشید، تنها می‌توانید به مشاهده مطالب انجمن‌ها بپردازید و امکان ارسال پیام را نخواهید داشت. در صورتی که تمایل دارید در مباحث انجمن‌های سایت شرکت نمایید، در سایت عضو شده و با نام کاربری خود وارد شوید.

پیشنهاد می‌کنیم که قبل از هر چیز، با مراجعه به انجمن قوانین و شرح وظایف ضمن مطالعه قوانین سایت، با نحوه اداره و گروه‌های فعال در سایت و همچنین شرح وظایف و اختیارات آنها آشنا شوید. به علاوه دوستان عزیز بهتر است قبل از آغاز فعالیت در انجمن‌ها، ابتدا خود را در تاپیک برای آشنایی (معرفی اعضاء) معرفی نمایند تا عزیزان حاضر در انجمن بیشتر با یکدیگر آشنا شوند.

همچنین در صورتی که تمایل دارید در یکی از گروه‌های کاربری جهت مشارکت در فعالیت‌های سایت عضو شوید و ما را در تهیه مطالب مورد نیاز سایت یاری نمایید، به تاپیک اعلام آمادگی برای مشارکت در فعالیت‌های سایت مراجعه نموده و علائق و توانایی های خود را مطرح نمایید.
تاپیک‌های مهم انجمن
در حال دیدن این عنوان: ۵ کاربر مهمان
این عنوان قفل شده است!
     
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم)
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام: ۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی
- ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور
- جوزپ گواردیولا
گروه:
- كاربران بلاک شده
سوره آل عمران
آیه 92

---------------------------------
آيه
لَنْ تَنَالُواْ الْبِرَّ حَتَّى‏ تُنفِقُواْ مِمَّا تُحِبُّونَ وَمَا تُنفِقُواْ مِنْ شَى‏ءٍ فَإِنَّ اللَّهَ بِهِ عَلِيمٌ‏
-------------------------------------
ترجمه
هرگز به نيكى دست نمى‏يابيد، مگر آنكه از آنچه دوست داريد، (در راه خدا) انفاق كنيد و بدانيد هر چه را انفاق كنيد، قطعاً خداوند به آن آگاه است.
------------------------------------
نکته ها
كلمه‏ى «بِرّ» به خير وبركت گسترده، وزمينى كه براى كشت و زراعت ويا سكونت مهيّاست، گفته مى‏شود. همچنين به گندم كه غذاى عموم انسان‏ها وانواع حيوانات است، «بُرّ» گفته مى‏شود.
با توجّه به اشتقاق لغوى «برّ» كه به معناى توسعه در خير است؛ در قرآن، ايمان و عمل صالح و جهاد و نماز و وفاى به عهد، از نمونه‏هاى بِرّ معرفى شده‏اند.[1] همگان توصيه شده‏اند كه در انجام «برّ» همديگر را يارى كنند. «تعاونوا على البرّ» و در اين[2] آيه نيز مى‏فرمايد كه شما هرگز به اين گوهر گرانبها نمى‏رسيد، مگر آنكه از آنچه دلپسند شماست وآن را دوست مى‏داريد، انفاق كنيد.
نمونه‏هايى از انفاق مؤمنان
1- ابوطلحه انصارى، بيشترين درختان خرما را در مدينه داشت وباغ او محبوب‏ترين اموالش بود. اين باغ كه روبروى مسجد پيامبر صلى الله عليه وآله واقع شده بود، آب زلالى داشت. رسول‏خداصلى الله عليه وآله گاه وبى‏گاه وارد آن باغ مى‏شد واز چشمه‏ى آن مى‏نوشيد. اين باغِ زيبا و عالى، درآمد كلانى داشت كه مردم از آن سخن مى‏گفتند. وقتى آيه نازل شد كه «لن‏تنالوا البرّ حتى...» او خدمت پيامبر رسيد وعرض كرد: محبوب‏ترين چيزها نزد من اين باغ است، مى‏خواهم آن را در راه خدا انفاق كنم. پيامبرصلى الله عليه وآله فرمود: تجارت خوبى است، آفرين بر تو، ولى پيشنهاد من آن است كه اين باغ را به فقراى فاميل و بستگان خويش دهى. او قبول كرد وباغ را بين آنان تقسيم نمود.
2- مه[3]مانى بر ابوذر وارد شد، ابوذر گفت: چون من گرفتارى دارم، شما خودتان يكى از شتران مرا نحر و غذا تهيه كنيد. آنها شتر لاغرى را انتخاب كردند. ابوذر ناراحت شد و پرسيد: چرا شتر فربه و چاق را نياورديد؟ گفتند: آن را براى نياز آينده تو گذاشتيم. ابوذر فرمود: روز نياز من روز قبر من است.[4]
3- وقتى فاطمه زهراعليها السلام را در شب عروسى به خانه شوهر مى‏بردند، فقيرى از حضرت پيراهن كهنه‏اى خواست. فاطمه زهرا عليها السلام به ياد اين آيه «لن تنالوا البر...» همان پيراهن نوى عروسيش را انفاق كرد.
4- عبداللّه‏بن جعفر، غلام سياهى را ديد كه در باغى كارگرى مى‏كند، به وقت غذا سگى وارد باغ شد و در برابر غلام نشست. غلام لقمه‏اى به او داد، باز سگ با نگاه خود تقاضاى غذا كرد، غلام غذاى خود را لقمه لقمه به او داد تا تمام شد. از او پرسيد: خودت چه مى‏خورى؟ گفت: من امروز سهمى ندارم. پرسيد: چرا اين كار را كردى؟ گفت: اين سگ از راه دور آمده و گرسنه بود. عبداللّه از فتوّت اين غلام تعجّب كرد. آن باغ و غلام را خريد، غلام را آزاد كرد و باغ را به او بخشيد.[5]
در احاديث ذيل اين آيه مى‏خوانيم كه راه رسيدن به برّ، كمك به والدين است قبل از درخواست آنان، گرچه بى‏نياز باشند.[6]
امام صادق‏عليه السلام به مفضل‏بن عمر فرمود: از پدرم شنيدم كه مى‏فرمود: كسى كه سال بر او بگذرد و از مال خود، كم يا زياد به ما نرساند، خداوند روز قيامت به او نظر نمى‏كند، مگر آنكه او را ببخشد. اى مفضل! اين تكليفى است كه خداوند آن را بر شيعيان لازم كرده آنگاه كه در كتاب خود مى‏فرمايد: «لن تنالوا البرّ...» پس ما برّ و تقوى و راه هدايت هستيم.[7]
__________________________
1) ليس البِرّ اَن تولّوا وُجوهكم قِبل المَشرق و المَغرب و لكنّ البِرّ مَن آمَنَ بِاللّه واليَومِ الآخَر و الملائِكة و الكتاب و النَبيّين و آتَى المالَ على‏ حَبّه ذوِى القُربى‏ و اليَتامى‏ و المَساكين و ابن‏السبيل و السائلين و فِى الرّقاب و اقامَ الصّلوة و آتَى الزّكوة و المُوفون بعَهدِهم اذا عاهَدوا و الصّابِرين فِى البَأساء و الضّرّاء و حينَ البَأس اولئك الّذين صَدَقوا و اولئك هم المتّقون» بقره، 177.
2) مائده، 2.
3) تفسير كبير ومجمع‏البيان ؛ صحيح‏بخارى، ج‏2، ص‏81.
4) تفسير مجمع‏البيان.
5) تفسير المنار، ج‏3، ص‏376 به نقل از احياءالعلوم.
6) كافى، ج‏2، ص 157.
7) تفسير عيّاشى، ج‏1، ص‏182.
------------------------------------
پيام ها
1- يگانه راه رسيدن به مقام نيكوكاران، انفاق خالصانه از امور مورد علاقه است، نه فقط ذكر و دعا. «لن تنالوا البرّ...»
2- در مكتب اسلام، هدف از انفاق تنها فقرزدايى نيست، بلكه رشد انفاق كننده نيز مطرح است. دل كندن از محبوب‏هاى خيالى وشكوفاشدن روح سخاوت، از مهم‏ترين آثار انفاق براى انفاق كننده است. «لن تنالوا البرّ»
3- دلبستگى به دنيا سبب محروم شدن از رسيدن به مقام برّ است. «لن تنالوا البرّ»
4- سعادتِ فرد در سايه نگاه اجتماعى وكريمانه اوست. «لن‏تنالواالبرّحتّى‏تنفقوا»
5 - بهترين چيز دوست داشتنى براى انسان «جان» است. پس شهدا كه جان خود را در راه خدا مى‏دهند، به بالاترين مقام بِرّ مى‏رسند. «تنفقوا مما تحبّون»
6- آنچه را كه خود دوست مى‏دارى انفاق كن، نه آنچه را كه بينوايان دوست مى‏دارند. زيرا ممكن است فقرا به جهت شدّت فقر، به اشياى ناچيز نيز راضى باشند. «ممّا تحبّون»، نه «ممّايحبّون»
7- انسانى كه تربيت الهى يافته، اسير مال و ثروت نيست، بلكه حاكم بر آنهاست. «تنفقوا ممّا تحبّون»
8 - در انفاق، اصل كيفيّت است، نه كميّت. «ممّاتحبّون»
9- اسلام، مكتب انسان دوستى است نه مال دوستى. «تنفقون مما تحبون»
10- در انفاق نه افراط و نه تفريط، تنها بخشى از آنچه را دوست دارى، انفاق كن. «ممّا تحبّون»
11- محبّت به مال در نهاد هر انسانى هست: «ممّا تحبّون»آنچه خطرناك است، شدّت محبّت است كه مانع انفاق شود. «و انّه لحبّ الخير لشديد»[1]
12- مهم انفاق است حتّى اگر اندك باشد. «و ما تنفقوا من شى‏ء» آرى يك برگ زرد روى آب، مى‏تواند كشتى صدها مورچه شود.
13- حال كه خداوند انفاق ما را مى‏بيند، چرا در كمّ و كيف آن كوتاهى كنيم؟ بياييد بهترين‏ها را انفاق كنيم. «فان اللّه به عليم»
___________________________
1) عاديات، 8.




۱۱ مرداد ۱۳۹۰
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم)
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام: ۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی
- ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور
- جوزپ گواردیولا
گروه:
- كاربران بلاک شده
سوره آل عمران
آیه 93، 94

----------------------------------
آيه
كُلُّ الْطَّعَامِ كَانَ حِلّاً لِبَنى إِسْرَ ءِيلَ إِلّا مَا حَرَّمَ إِسْرَ ءِيلُ عَلَى‏ نَفْسِهِ مِنْ قَبْلِ أَنْ تُنَزَّلَ الْتَّوْرَيةُ قُلْ فَأْتُواْ بِالْتَّوْرَيةِ فَاتْلُوهَآ إِنْ كُنْتُمْ صَدِقِينَ‏
فَمَنْ افْتَرى‏ عَلَى اللَّهِ الْكَذِبَ مِنْ بَعْدِ ذَ لِكَ فَأُولئِكَ هُمُ الْظَّلِمُونَ‏
---------------------------------------
ترجمه
همه‏ى غذاها و خواركى‏ها براى بنى‏اسرائيل حلال بود، مگر آنچه را اسرائيل (يعقوب) پيش از نزول تورات بر خود حرام كرده بود، بگو: اگر راست مى‏گوييد (كه اينها از قبل در تورات حرام بوده است،) تورات را بياوريد و آن را تلاوت كنيد (تا ببينيد بسيارى از چيزها را بدون نزول وحى از پيش خود، بر خودتان حرام كرده‏ايد).
پس بعد از اين، هر كسى بر خدا به دروغ افترا ببندد، آنان ستمگران هستند.
---------------------------------------
نکته ها
در تفاسير آمده است كه بنى‏اسرائيل به پيامبر اسلام صلى الله عليه وآله اشكال مى‏كردند كه اگر تعاليم او موافق تعاليم انبياى پيشين همچون ابراهيم، موسى و عيسى‏عليهم السلام است، پس چرا گوشت و شير شتر را حرام نمى‏داند؟! اين آيه در جواب آنها نازل شد، كه تمام غذاها براى بنى‏اسرائيل حلال بوده است وتنها حضرت يعقوب بعضى از غذاها را بر خود تحريم نموده بود. و دليل اين تحريم نيز چنانكه در بعضى تفاسير آمده، آن است كه وقتى حضرت يعقوب گوشت شتر را استفاده مى‏نمود، موجب ناراحتى جسمى او مى‏شد، او از اين غذا پرهيز مى‏كرد[1] و بنى‏اسرائيل گمان مى‏بردند كه اين يك تحريم شرعى وابدى است.
«طَعام» به چيزى گفته مى‏شود كه به ذائقه‏ى انسان طعم دارد و كلمه‏ى «حِلّ» در برابر «عَقد»، به معناى آزادى و رهايى است.
_________________________
1) تفسير عيّاشى، ج‏1، ص‏184.
--------------------------------------
پيام ها
1- حلال بودن غذاها، يك اصل ثابت در اديان آسمانى است. «كلّ الطعام كان حلاً»
2- بدون دليل و تحريم شرعى، حلال‏ها را حرام نپنداريد. «حَرّم اسرائيلُ على نفسه»
3- بهترين نوع استدلال، استدلال بر اساس عقايد و كتاب آسمانى طرف مقابل است. «فأتوا بالتوراة»




۱۱ مرداد ۱۳۹۰
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم)
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام: ۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی
- ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور
- جوزپ گواردیولا
گروه:
- كاربران بلاک شده
سوره آل عمران
آیه 95

---------------------------------------
آيه
قُلْ صَدَقَ اللَّهُ فَاتَّبِعُواْ مِلَّةَ إِبْرَ هِيمَ حَنِيفاً وَمَا كَانَ مِنَ الْمُشْرِكِينَ‏
ترجمه
(اى پيامبر!) بگو: خداوند راستگو است، پس از آيين ابراهيم حقگرا پيروى كنيد كه او از مشركان نبود.
-------------------------------------------
نکته ها
«حَنيف» كسى است كه از گمراهى فاصله گرفته و به هدايت و راه راست، روى آورده است.
-------------------------------------------
پيام ها
1- اهل‏كتاب كه خود را پيرو ابراهيم مى‏دانند، بايد موحّد باشند، زيرا او مشرك نبود. «فاتّبعوا ملّة ابراهيم... و ما كان من المشركين»
2- حق‏گرايى ابراهيم، آيين او را پايدار واستوار ساخت. «فاتّبعوا ملّةابراهيم حنيفاً»




۱۱ مرداد ۱۳۹۰
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم)
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام: ۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی
- ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور
- جوزپ گواردیولا
گروه:
- كاربران بلاک شده
سوره آل عمران
آیه 96

-----------------------------------
آيه
إِنَّ أَوَّلَ بَيْتٍ وُضِعَ لِلنَّاسِ لَلَّذِى بِبَكَّةَ مُبَارَكاً وَهُدىً لِّلْعَلَمِينَ‏
-------------------------------------
ترجمه
همانا اوّلين خانه‏اى كه براى (عبادت) مردم مقرّر شد، همان است كه در سرزمين مكّه است، كه مايه‏ى بركت و هدايت جهانيان است.
-------------------------------------
نکته ها
«بَكّة» به معناى محلّ ازدحام و اجتماع مردم است.
يكى از ايرادهاى بنى‏اسرائيل اين بود كه چرا مسلمانان با توجّه به قدمت بيت‏المقدّس كه هزار سال قبل از ميلاد توسط حضرت سليمان ساخته شده است، آن را كنار گذاشته و كعبه را قبله‏ى خود قرار داده‏اند. اين آيه در پاسخ آنان مى‏فرمايد: كعبه از روز نخستين، اوّلين خانه‏ى عبادت بوده و قدمت آن بيشتر از هر جاى ديگر است.
امام صادق‏عليه السلام با توجّه به جمله‏ى «اوّل بيت» فرمودند: چون مردم مكّه بعد از كعبه گرد آن جمع شده‏اند، پس حقّ اولويّت با كعبه است و لذا براى توسعه‏ى مسجدالحرام مى‏توان خانه‏هاى اطراف كعبه را به نفع حرم خراب كرد.[1]
تفسير الميزان مى‏گويد: روايات «دَحوُ الارض»[2] بسيار است و هيچ دليل علمى كه مغاير آن باشد، پيدا نشده و با قرآن نيز مخالفتى ندارد.
حضرت على عليه السلام در نهج‏البلاغه خطبه 192 مى‏فرمايد: خداوند تمام مردم را از آدم‏عليه السلام تا آخرين نفر با همين سنگ‏هاى كعبه آزمايش مى‏كند. امام باقر عليه السلام فرمود: حضرت آدم و سليمان و نوح‏عليهم السلام نيز دور همين كعبه، حج انجام داده‏اند.[3]
در قرآن، از كعبه تعابير متعدّدى شده است كه برخى از آنها را بازگو مى‏كنيم:
1- كعبه، اوّلين خانه است. «اوّل بيت»
2- مركز پايدارى و قيام مردم است. «قياماً للناس»[4]
3- خانه آزاد بدون مالك است. «البيت العتيق»[5]
4- محل تجمّع و خانه امن مردم است. «مثابة للنّاس وأمنا»[6]
____________________________
1) وسائل، ج 13، ص 217.
2) دَحوُ الارض» به معنى گسترش زمين از زير خانه‏ى كعبه است. كافى، ج‏4، ص 189.
3) تفسير برهان، ج‏1، ص 300.
4) مائده، 97.
5) حج، 29.
6) بقره 125.
-------------------------------------
پيام ها
1- كعبه، اوّلين خانه‏اى است كه براى عبادت ونيايش مردم بنا نهاده شده است. «اوّل بيت وضع للناس»
2- سابقه تاريخى معابد، يكى از ملاك‏هاى ارزشى آن است. «انّ اوّل بيت وضع...»
3- خير و بركت كعبه، تنها براى مؤمنان يا نژاد خاصّى نيست، بلكه براى همگان است. «وضع للناس»
4- مردمى بودن براى كعبه، يك ارزش است. «وضع للناس»
5 - كعبه، مايه‏ى هدايت مردم است. «هدى للعالمين»




۱۱ مرداد ۱۳۹۰
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم)
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام: ۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی
- ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور
- جوزپ گواردیولا
گروه:
- كاربران بلاک شده
سوره آل عمران
آیه 97

----------------------------------------
آيه
فِيهِ ءَايَتٌ بَيِّنَتٌ مَّقَامُ إِبْرَ هِيمَ وَمَنْ دَخَلَهُ كَانَ ءَامِناً وَلِلَّهِ عَلَى الْنَّاسِ حِجُّ الْبَيْتِ مَنِ اسْتَطَاعَ إِلَيْهِ سَبِيلاً وَمَنْ كَفَرَ فَإِنَّ اللَّهَ غَنِّىٌ عَنِ الْعَلَمِينَ‏
----------------------------------------
ترجمه
در آن (خانه) نشانه‏هاى روشن، (از جمله) مقام ابراهيم است و هر كس به آن درآيد، درامان است وبراى خدا بر عهده‏ى مردم است كه قصد حج آن خانه را نمايند، (البتّه) هركه توانايى اين راه را دارد. وهركس كفر ورزد (وبا داشتن توانايى به حج نرود، بداند كه) همانا خداوند از همه‏ى جهانيان بى‏نياز است.
--------------------------------------
نکته ها
مكّه وكعبه، نمايشگاهى از قدرت ونشانه‏هاى الهى، وتاريخ آن مملوّ از خاطرات و سرگذشت‏هايى است كه توجّه به آنها درس‏آموز و عبرت‏انگيز مى‏باشد. در ساختن آن ابراهيم عليه السلام بنّايى، واسماعيل عليه السلام كارگرى مى‏كرده‏اند. سپاهيان فيل‏سوار ابرهه كه به قصد ويرانى آن آمده‏اند، به قدرت الهى توسط پرندگان ابابيل نابود شده‏اند. ديوار آن به هنگام تولّد علىّ عليه السلام براى مادرش شكافته مى‏شود تا در داخل آن، نوزادى متولد شود كه در آينده‏اى نه چندان دور، بت‏هاى داخل آن را فرو ريزد. بلال، برده سياهپوست حبشى، در برابر چشمان حيرت زده اشراف مكّه بر بالاى آن اذان مى‏گويد و روزى نيز مى‏رسد كه آخرين حجّت الهى به ديوار آن تكيه زده و نداى نجات انسان‏ها را سر مى‏دهد و عالم را به اسلام دعوت مى‏كند.
مكّه، شهر أمن الهى است كه هر كس در آن وارد شود، در امان است. حتّى اگر جنايتكار وارد مسجدالحرام شود، نمى‏توان متعرّض او شد، تنها مى‏توان او را در مضيقه قرار داد تا خود مجبور به خارج شدن شود.[1]
در كنار كعبه، مقام ابراهيم است. به گفته روايات، مقام ابراهيم سنگى است كه به هنگام ساختن كعبه و بالا بردن ديوارهاى آن، زير پاى ابراهيم عليه السلام قرار داشت و اثر پاى آن حضرت بر روى آن مانده است. بقاى اين سنگ و اثر پا روى آن، از قرن‏ها پيش از عيسى وموسى عليهما السلام با آن همه تغيير وتحوّلى كه در كعبه واطراف آن در اثر حمله‏ها، سيل‏ها وخرابى‏ها بوجود آمده، خود نشانه‏اى از قدرت الهى است.
«حج» به معناى قصد همراه با حركت است و «مَحجّة» به راه صاف و مستقيم مى‏گويند كه انسان را به مقصد مى‏رساند. حج در اسلام به معناى قصد خانه خدا و انجام اعمال مربوط به آن است.
پيامبر اسلام صلى الله عليه وآله به علىّ عليه السلام فرمود: «تارك الحج و هو مستطيع كافر» هر توانمندى كه حج را انكار و ترك كند، كافر است. و كسى كه امروز و فردا كند تا بميرد، گويا يهودى و نصرانى از دنيا رفته است.[2]
استطاعت مالى براى حج، لازم نيست از خود انسان باشد، بلكه اگر كسى ديگرى را ميهمان كند، يا هزينه‏ى حجّ او را بپردازد، او مستطيع شده وحج بر او واجب است.[3]
امام صادق‏عليه السلام درباره‏ى «آيات بيّنات» فرمودند: مقصود مقام ابراهيم، حجرالاسود و حجر اسماعيل است. و از آن حضرت پرسيدند مراد از «مَن دخله» كعبه است يا حرم؟ حضرت فرمودند: حرم.[4]
شخصى از امام صادق‏عليه السلام درباره‏ى «مَن دخله كان آمنا» سؤال كرد: حضرت فرمودند: كسى كه اين خانه را قصد كند و بداند كه اين همان خانه‏اى است كه خداوند رفتن به آنرا فرمان داده، و اهل‏بيت‏عليهم السلام را نيز آنگونه كه بايد بشناسد، او در دنيا و آخرت درامان خواهد بود.[5]
___________________________
1) كافى، ج‏4، ص 226.
2) من لايحضره الفقيه، ج‏4، ص‏368 ؛ كافى، ج‏4، ص 265.
3) كافى، ج‏4، ص 266.
4) كافى‏ج‏4، ص‏223.
5) كافى، ج‏4، ص‏540.
------------------------------------
پيام ها
1- در خانه‏ى خدا، نشانه‏هاى روشن بسيار است. نشانه‏هاى قداست و معنويّت، خاطرات انبيا از آدم تا خاتم، مطاف بودن براى انبيا و قبله‏گاه براى همه‏ى نمازگزاران. «فيه آيات بيّنات»
2- ابراهيم عليه السلام مقامى دارد كه جاى پاى او، به مكّه ارزش داده است. «مقام ابراهيم»
3- بر خلاف تفكّر وهابيّت، اگر جماد در جوار اولياى خدا قرار گيرد، قداست مى‏يابد. «مقام ابراهيم»
4- از امتيازات اسلام آن است كه يك منطقه از زمين را منطقه‏ى امن قرار داده، تا ضعيف و قوى در كنار يكديگر مجتمع شوند. «مَن دخله كان آمنا»
5 - واجبات، يك نوع تعهّد الهى برگردن انسان است. «وللّه على‏النّاس حِجّ‏البيت»
6- حج، بايد خالصانه و تنها براى خدا باشد. «للّه على النّاس حِجّ البيت»
7- تكليف و وظيفه، به مقدار توان است. توان فرد از نظر مالى و بدنى، وفراهم بودن شرايط بيرونى. «من استطاع اليه سبيلاً»
8 - استطاعت شرط حج است.[1] «من استطاع اليه سبيلاً»
9- انكار حج و ترك آن، سبب كفر است. «و من كفر»
10- فايده‏ى انجام دستورات الهى، به خود انسان برمى‏گردد وگرنه خداوند نيازى به اعمال ما ندارد. «فان اللّه غنىّ عن العالمين»
11- خداوند دعوت مى‏كند، ولى منّت نمى‏كشد. «وللّه على النّاس حِجّ البيت... و من كفر فانّ اللّه غنىّ عن‏العالمين»
_________________________
1) كافى، ج‏4، ص 267.





۱۱ مرداد ۱۳۹۰
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم)
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام: ۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی
- ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور
- جوزپ گواردیولا
گروه:
- كاربران بلاک شده
سوره آل عمران
آیه 98

---------------------------------------
آيه
قُلْ يَأَهْلَ الْكِتَبِ لِمَ تَكْفُرُونَ بِايَتِ اللَّهِ وَاللَّهُ شَهِيدٌ عَلَى‏ مَا تَعْمَلُونَ‏
---------------------------------------
ترجمه
بگو: اى اهل كتاب، چرا به آيات خداوند كفر مى‏ورزيد، با آنكه خداوند بر اعمال شما گواه است.
--------------------------------------
پيام ها
1- سؤال همراه با توبيخ ولى بالحنى مؤدّبانه، بهترين شيوه‏ى هشدار است. «يا اهل الكتاب لِمَ‏تكفرون»
2- اگر خداوند را شاهد اعمال خود بدانيم، دست از مخالفت او بر مى‏داريم. «لِمَ‏تكفرون... واللّه شهيد»
3- اهل‏كتاب، فعّاليت‏هاى پنهانى عليه مسلمانان داشتند. «واللّه‏شهيدعلى‏ماتعملون»





۱۱ مرداد ۱۳۹۰
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم)
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام: ۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی
- ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور
- جوزپ گواردیولا
گروه:
- كاربران بلاک شده
سوره آل عمران
آیه 99

---------------------------------------
آيه
قُلْ يَأَهْلَ الْكِتَبِ لِمَ تَصُدُّونَ عَنْ سَبِيلِ اللَّهِ مَنْ ءَامَنَ تَبْغُونَهَا عِوَجاً وَأَنْتُمْ شُهَدَآءُ وَمَا اللَّهُ بِغَفِلٍ عَمَّا تَعْمَلُونَ‏
---------------------------------------
ترجمه
بگو: اى اهل‏كتاب! چرا كسانى را كه ايمان آورده‏اند از راه خدا باز مى‏داريد و مى‏خواهيد كه آن (طريقه‏ى الهى) كج باشد، در حالى كه خود شما گواهيد (كه راه آنان درست است) و خداوند از آنچه انجام مى‏دهيد غافل نيست.
----------------------------------------
نکته ها
در آيه‏ى قبل، سؤال از كفر ورزى اهل‏كتاب بود؛ «لم تكفرون» و در اين آيه، انتقاد از اينكه اگر خودتان ايمان نمى‏آوريد و به آيات الهى كفر مى‏ورزيد، به چه دليل مانع رفتن ديگران در راه خدا مى‏شويد؟! «لم تصدّون عن سبيل اللّه»
----------------------------------------
پيام ها
1- اهل كتاب براى پيشرفت اسلام، مانع‏تراشى واخلال‏گرى مى‏كنند. «لِم‏تصُدّون»
2- كج‏نشان دادن اسلام، از راههاى مبارزه با اسلام است. «تبغونها عوجا»
3- دشمنان، هر لحظه براى انحراف شما تلاش مى‏كنند. «تبغونها عوجاً»
4- دشمنان، بر حقّانيت آيين شما آگاه و گواهند. «و انتم شهداء»
5 - سرچشمه‏ى فتنه، دانشمندان منحرفند. «وانتم شهداء»
6- اگر بدانيم كه لحظه‏اى از ما و رفتار ما غفلت نمى‏شود، دست از خطاكارى برمى‏داريم. «ما اللّه بغافل عمّا تعملون»




۱۱ مرداد ۱۳۹۰
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم)
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام: ۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی
- ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور
- جوزپ گواردیولا
گروه:
- كاربران بلاک شده
سوره آل عمران
آیه 100

----------------------------------------
آيه
يَأَيُّهَا الَّذِينَ ءَاَمَنُواْ إِنْ تُطِيعُواْ فَرِيقاً مِّنَ الَّذِينَ أُوتُواْ الْكِتَبَ يَرُدُّوكُمْ بَعْدَ إِيمَنِكُمْ كَفِرِينَ
----------------------------------------
ترجمه
اى كسانى كه ايمان آورده‏ايد! اگر از گروهى از اهل كتاب اطاعت كنيد، شما را بعد از ايمانتان به كفر باز مى‏گردانند.
-----------------------------------------
نکته ها
در تفاسير[1] مى‏خوانيم: شخصى از يهوديان به نام شاس‏بن قيس، وقتى صفا و صميميّت مسلمانان مدينه مخصوصاً دو قبيله اوس وخزرج را ديد بسيار ناراحت شد و با خود گفت: اين دو قبيله روزگارى با هم جنگ مى‏كردند، ولى حالا در سايه رهبرى ومديريّت محمّدصلى الله عليه وآله در كنار هم به صلح وصفا زندگى مى‏گذرانند، اگر اين وضع ادامه داشته باشد، كيان يهود در خطر است. او با برنامه‏ريزى، گروهى را با خود همراه وجوانى را در ميان مسلمانان مأمور كرد تا با يادآورى خاطرات درگيرى‏هاى «بُغاث» - محلّى كه بين دو قبيله جنگ واقع شده بود - آنان را تحريك كند. اين جوان با اجراى اين برنامه، عواطف آنان را تحريك نموده و نزديك بود كه نزاع و درگيرى سختى شعله‏ور شود. رسول خدا صلى الله عليه وآله با سخنان آرامش بخش خويش به آنان هشدار داد و آنها را از توطئه‏ى دشمن باخبر ساخت. آنها سلاح را بر زمين گذاشته، يكديگر را در آغوش گرفته واز عمل خود پشيمان شدند. به گفته‏ى مفسّران، در اين حادثه اين آيه و دو آيه قبل نازل شد كه متضمّن توبيخ و سرزنش اهل كتاب و هشدار به مسلمانان است.
_____________________________
1) تفاسير مجمع‏البيان، روح‏البيان، روح‏المعانى، كبير، قرطبى، مراغى ونمونه.
--------------------------------------
پيام ها
1- پيروى از دانشمندان منحرف، سبب ارتداد است. «ان تطيعوا فريقا...يردّوكم»
2- عمل، در عقيده اثر مى‏گذارد. اطاعت از منحرفان، سر از انحراف عقيده در مى‏آورد. «ان تطيعوا فريقا...يردّوكم»
3- چون اطاعت از كفّار منجر به كفر مى‏شود، پس تبرّى و برائت از آنان لازم است. «ان تطيعوا فريقا...يردّوكم»
4- نتيجه پيروى از بيگانگان، كفر وسوءعاقبت است. «يردّوكم بعدايمانكم كافرين»




۱۱ مرداد ۱۳۹۰
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم)
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام: ۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی
- ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور
- جوزپ گواردیولا
گروه:
- كاربران بلاک شده
سوره آل عمران
آیه 101

------------------------------------
آيه
وَكَيْفَ تَكْفُرُونَ وَأَنْتُمْ تُتْلَى‏ عَلَيْكُمْ ءَاَيَتُ اللَّهِ وَفِيكُمْ رَسُولُهُ وَمَنْ يَعْتَصِمْ بِاللَّهِ فَقَدْ هُدِىَ إِلَى‏ صِرَطٍ مُّسْتَقِيمٍ‏
----------------------------------
ترجمه
و چگونه شما كفر مى‏ورزيد، در حالى كه آيات خدا بر شما تلاوت مى‏شود و رسول او در ميان شماست و هر كس به (دين وكتاب) خدا تمسّك جويد، پس قطعاً به راه مستقيم هدايت شده است.
----------------------------------------
پيام ها
1- زمينه‏هاى انحراف و كفر، يا فقدان راه است و يا فقدان راهنما. امّا با وجود كتاب و سنّت و قوانين و رهبر الهى ديگر انحراف چرا؟ «كيف تكفرون و...»
2- وجود قانون به تنهايى براى جلوگيرى از كفر و انحراف كفايت نمى‏كند، رهبر نيز لازم است. «وفيكم رسوله...»
3- تكيه و توكّل به خداوند و استمداد از او، رمز مصونيّت از تمام وسوسه‏ها و انحرافات است. «من يعتصم باللّه فقد هدى»
4- راه اعتصام به خداوند، به روى هر كسى باز است. «ومن يعتصم باللّه...»
5 - رو كردن به هر كس و هر مقامى غير از خداوند، انحراف است. «و من يعتصم باللّه فقد هدى الى صراط مستقيم»
6- آنچه مهم‏تر از حركت است، پيدا كردن راه مستقيم و حركت در آن است. «هدى الى صراط مستقيم»
7- هدايت، نتيجه‏ى قطعى اعتصام به خداوند است. «فقد هدى»
8 - اعتصام به خداوند، يك حركت جدّى توأم با انتخاب آگاهانه است كه لازمه‏ى آن رهسپارى با اولياى خداست.[1] «من يعتصم باللّه فقد هدى»
_________________________
1) در زيارت جامعه‏كبيره، امام هادى عليه السلام مى‏فرمايد: «مَن اِعتصَمَ بكم فقد اِعتَصَم باللّه» پناه بردن و توسّل به اولياى الهى، در حقيقت خود را در پناه و حمايت خدا قرار دادن است.




۱۳ مرداد ۱۳۹۰
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم)
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام: ۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی
- ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور
- جوزپ گواردیولا
گروه:
- كاربران بلاک شده
سوره آل عمران
آیه 102

--------------------------------------
آيه
يَأَيُّهَا الَّذِينَ ءَامَنُواْ اتَّقُواْ اللَّهَ حَقَّ تُقَاتِهِ وَلَا تَمُوتُنَّ إِلّا وَ أَنْتُم مُّسْلِمُونَ‏
--------------------------------------
ترجمه
اى كسانى كه ايمان آورده‏ايد! از خداوند پروا كنيد آن گونه كه سزاوار تقواى اوست و نميريد مگر اينكه مسلمان باشيد.
---------------------------------------
نکته ها
هر كمالى مثل ايمان، علم وتقوا داراى مراحلى است. مرحله‏ى ابتدايى ومراحل بالاتر، تا مرحله كمال مطلق. در قرآن مى‏خوانيم: «ربّ زدنى علماً»[1] خدايا! دانش مرا زياد كن. و يا در دعاى مكارم‏الاخلاق مى‏خوانيم: «بلّغ بايمانى اكمل الايمان» خداوندا! ايمان مرا به كمال برسان. در اين آيه نيز مى‏خوانيم: «اتّقوااللّه حقّ تُقاته» عالى‏ترين درجه تقوا را پيشه كنيد.
_______________________
1) طه، 114.
----------------------------------
پيام ها
1- مؤمن، هر روز بايد مرحله‏ى بالاترى را بپيمايد. «آمنوا اتّقوا اللّه»
2- تقواى واقعى، در سايه ايمان به مبدأ ومعاد است. «ياايّها الّذين امنوا اتقّوا اللّه»
3- تقوا، رمز حسن عاقبت است. «اتّقوا اللّه... تموتنّ... مسلمون»
4- ايمان آوردن كافى نيست، با ايمان ماندن لازم است. شروع كار خيلى مهم نيست، پايان كار مهم‏تر است. «لاتموتنّ الاّ و انتم مسلمون»
5 - اسلام، نه تنها چگونه زيستن را به ما مى‏آموزد، بلكه چگونه مردن را نيز به ما آموزش مى‏دهد. «لاتموتنّ الاّ و انتم مسلمون»
6- انسان در سرنوشت وعاقبت خود نقش دارد. «لاتموتنّ الاّ و انتم مسلمون»
7- اسلام، هم به كيفيّت تقوا توجّه دارد وهم به تداوم آن تا پايان عمر. «حق تقاته و لاتموتنّ الاّ و انتم مسلمون»





۱۳ مرداد ۱۳۹۰
     
برو به صفحه
این عنوان قفل شده است!

اختیارات
شما می‌توانید مطالب را بخوانید.
شما نمی‌توانید عنوان جدید باز کنید.
شما نمی‌توانید به عنوان‌ها پاسخ دهید.
شما نمی‌توانید پیام‌های خودتان را ویرایش کنید.
شما نمی‌توانید پیام‌های خودتان را حذف کنید.
شما نمی‌توانید نظرسنجی اضافه کنید.
شما نمی‌توانید در نظرسنجی‌ها شرکت کنید.
شما نمی‌توانید فایل‌ها را به پیام خود پیوست کنید.
شما نمی‌توانید پیام بدون نیاز به تایید بزنید.

فعالترین کاربران ماه انجمن
فعالیترین کاربران سایت
اعضای جدید سایت
جدیدترین اعضای فعال
تعداد کل اعضای سایت
اعضای فعال
۱۷,۹۴۴
اعضای غیر فعال
۱۴,۳۶۳
تعداد کل اعضاء
۳۲,۳۰۷
پیام‌های جدید
بحث آزاد در مورد بارسا
انجمن عاشقان آب‍ی و اناری
۵۸,۲۰۵ پاسخ
۸,۴۲۲,۲۳۲ بازدید
۲ روز قبل
Salehm
بحث در مورد تاپیک های بخش سرگرمی
انجمن سرگرمی
۴,۶۶۵ پاسخ
۵۴۹,۵۰۴ بازدید
۳ روز قبل
ali
هرچه می خواهد دل تنگت بگو...
انجمن مباحث آزاد
۷۶,۴۹۴ پاسخ
۱۱,۶۸۳,۵۴۲ بازدید
۴ روز قبل
یا لثارات الحسن
برای آشنایی خودتون رو معرفی کنید!
انجمن مباحث آزاد
۷,۶۴۳ پاسخ
۱,۲۴۵,۷۰۱ بازدید
۴ روز قبل
Activated PC
آموزش و ترفندهای فتوشاپ
انجمن علمی و کاربردی
۱۳۵ پاسخ
۴۴,۹۹۳ بازدید
۴ روز قبل
RealSoftPC
جام جهانی ۲۰۲۲
انجمن فوتبال ملی
۲۳ پاسخ
۲,۰۹۰ بازدید
۵ روز قبل
Crack Hints
موسیقی
انجمن هنر و ادبیات
۵,۱۰۱ پاسخ
۱,۰۲۳,۲۴۷ بازدید
۶ روز قبل
Activated soft
علمی/تلفن هوشمند/تبلت/فناوری
انجمن علمی و کاربردی
۲,۴۱۹ پاسخ
۴۳۸,۲۳۲ بازدید
۱۳ روز قبل
javibarca
مباحث علمی و پزشکی
انجمن علمی و کاربردی
۱,۵۴۷ پاسخ
۷۴۹,۶۸۱ بازدید
۱ ماه قبل
رویا
مســابــقـه جــــذاب ۲۰ ســــوالـــــــــــــــــــی
انجمن سرگرمی
۲۳,۶۵۸ پاسخ
۲,۲۱۱,۴۶۸ بازدید
۱ ماه قبل
رویا
اسطوره های بارسا
انجمن بازیکنان
۳۴۳ پاسخ
۸۶,۵۰۶ بازدید
۶ ماه قبل
jalebamooz
تغییرات سایت
انجمن اتاق گفتگوی اعضاء و ناظران
۱,۵۵۷ پاسخ
۲۷۷,۹۹۶ بازدید
۱۱ ماه قبل
یا لثارات الحسن
حاضرین در سایت
۲۷۸ کاربر آنلاین است. (۱۸۴ کاربر در حال مشاهده تالار گفتمان)

عضو: ۰
مهمان: ۲۷۸

ادامه...
هرگونه کپی برداری از مطالب این سایت، تنها با ذکر نام «اف سی بارسلونا دات آی آر» مجاز است!