به اولین سایت تخصصی هواداران بارسلونا در ایران خوش آمدید. برای استفاده از تمامی امکانات سایت، ثبت نام کنید و یا با نام کاربری خود وارد شوید!

شناسه کاربری:
کلمه عبور:
ورود خودکار

نحوه فعالیت در انجمن‌های سایت
دوستان عزیز توجه کنید که تا زمانی که با نام کاربری خود وارد نشده باشید، تنها می‌توانید به مشاهده مطالب انجمن‌ها بپردازید و امکان ارسال پیام را نخواهید داشت. در صورتی که تمایل دارید در مباحث انجمن‌های سایت شرکت نمایید، در سایت عضو شده و با نام کاربری خود وارد شوید.

پیشنهاد می‌کنیم که قبل از هر چیز، با مراجعه به انجمن قوانین و شرح وظایف ضمن مطالعه قوانین سایت، با نحوه اداره و گروه‌های فعال در سایت و همچنین شرح وظایف و اختیارات آنها آشنا شوید. به علاوه دوستان عزیز بهتر است قبل از آغاز فعالیت در انجمن‌ها، ابتدا خود را در تاپیک برای آشنایی (معرفی اعضاء) معرفی نمایند تا عزیزان حاضر در انجمن بیشتر با یکدیگر آشنا شوند.

همچنین در صورتی که تمایل دارید در یکی از گروه‌های کاربری جهت مشارکت در فعالیت‌های سایت عضو شوید و ما را در تهیه مطالب مورد نیاز سایت یاری نمایید، به تاپیک اعلام آمادگی برای مشارکت در فعالیت‌های سایت مراجعه نموده و علائق و توانایی های خود را مطرح نمایید.
تاپیک‌های مهم انجمن
در حال دیدن این عنوان: ۲ کاربر مهمان
این عنوان قفل شده است!
     
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم)
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام: ۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی
- ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور
- جوزپ گواردیولا
گروه:
- كاربران بلاک شده
سوره آل عمران
آیه 80

----------------------------------------
آيه
وَلَا يأْمُرَكُمْ أَنْ تَتَّخِذُواْ الْمَلَئِكَةَ وَالنَّبِيِّينَ أَرْبَاباً أَيَأْمُرُكُمْ بِالْكُفْرِ بَعْدَ إِذْ أَنْتُمْ مُّسْلِمُونَ‏
------------------------------------------
ترجمه
و(خداوند) به شما فرمان نمى‏دهد كه فرشتگان وانبيا را ارباب خود قرار دهيد، آيا ممكن است پس از آنكه تسليم خدا شديد، او شما را به كفر فرمان دهد؟
-------------------------------------------
پيام ها
1- هرگونه دعوت به شرك از سوى هر كس كه باشد، ممنوع است. «ولايأمركم ان تتخذوا...»
2- كفر، تنها انكار خدا نيست؛ بلكه پذيرش هرگونه ربّ و مستقل دانستن هر مخلوقى، كفر است. «تتّخذوا الملائكة و النبييّن ارباباً أيأمركم بالكفر»





۱۱ مرداد ۱۳۹۰
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم)
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام: ۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی
- ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور
- جوزپ گواردیولا
گروه:
- كاربران بلاک شده
سوره آل عمران
آیه 81، 82

----------------------------------
آيه
وَإِذْ أَخَذَ اللَّهُ مِيثَقَ الْنَّبِيِّينَ لَمَآ ءَاتَيْتُكُمْ مِّنْ كِتَبٍ وَحِكْمَةٍ ثُمَّ جَآءَكُمْ رَسُولٌ مُّصَدِّقٌ لِّمَا مَعَكُمْ لَتُؤْمِنُنَّ بِهِ وَلَتَنْصُرُنَّهُ قَالَ ءَأَقْرَرْتُمْ وَأَخَذْتُمْ عَلَى‏ ذَلِكُمْ إِصْرِى قَالُواْ أَقْرَرْنَا قَالَ فَاشْهَدُواْ وَ أَنَاْ مَعَكُم مِّنَ الْشَّهِدِينَ‏
فَمَنْ تَوَلَّى‏ بَعْدَ ذَ لِكَ فَأُولَئِكَ هُمُ الْفَسِقُونَ‏
----------------------------------
ترجمه
و(بياد آور) هنگامى كه خداوند از پيامبرانِ (پيشين) پيمان گرفت كه هرگاه به شما كتاب و حكمتى دادم، سپس پيامبرى به سوى شما آمد كه آنچه را با شماست تصديق مى‏كرد، بايد به او ايمان آوريد واو را يارى كنيد. (سپس خداوند) فرمود: آيا به اين پيمان اقرار داريد و بار سنگين پيمان مرا (بر دوش) مى‏گيريد؟ (انبيا در جواب) گفتند: (بلى) اقرار داريم، (خداوند) فرمود: خود شاهد باشيد ومن هم با شما از جمله گواهانم.
پس كسانى كه بعد از اين (پيمان محكم،) روى برگردانند، آنان همان فاسقانند.
--------------------------------------
نکته ها
تفاوت مكتب انبيا، مانند تفاوت برنامه‏ى دو استاد يا دو استاندار است كه در اصول مسائل علمى و سياسى، داراى جهت واحدى هستند، ولى در مسائل جزئى، به جهت تفاوت‏هاى فردى دانش آموزان يا شرايط منطقه‏اى، برنامه‏هاى گوناگون ارائه مى‏دهند.[1]
حضرت على‏عليه السلام فرمودند: خداوند از انبياى پيشين پيمان گرفت كه مردم را به بعثت پيامبر اسلام و صفات او خبر و بشارت دهند و به آنان فرمان تصديق آن حضرت را بدهند.[2] امام صادق‏عليه السلام فرمود: مراد از «جائكم رسول مصدّق» پيامبر اسلام است.[3]
__________________________
1) تفسير مراغى.
2) تفسير مجمع‏البيان.
3) تفسير نورالثقلين.
----------------------------------------
پيام ها
1- در مديريّت الهى، لازمه‏ى سپردن مسئوليّت‏ها، گرفتن پيمان است. «اخذ اللّه ميثاق النبيين»
2- هر جا كار سخت است، پيمان گرفتن لازم است. دست برداشتن از آئين و سنّت موجود، و ايمان و حمايت از شخص نوظهور، ساده نيست. لذا خداوند ميثاق مى‏گيرد. «اخذ اللّه ميثاق...»
3- آمدن پيامبر خاتم صلى الله عليه وآله قطعى است، لذا از همه‏ى انبيا پيمان گرفته شده، نه بعضى از آنها. «ميثاق النبيين... جائكم رسول»
4- جريان نبوّت، مايه‏ى وحدت است، نه اسباب تفرقه و انشعاب. «رسول مصدّق لما معكم لتؤمننّ به»
5 - انبيا داراى هدفى مشترك هستند. لذا پيامبران قبلى، آمدن انبياى بعدى را بشارت مى‏دادند ونسبت به آنان پيمانِ ايمان ونصرت دارند، وپيامبران بعدى، انبياى قبل را تصديق مى‏كردند. «مصدّق لما معكم لتؤمننّ»
6- قديمى‏ها، جديدى‏ها را تحويل بگيرند، آنها را به مردم معرّفى كنند و زمينه‏ى رشد بعدى‏ها را فراهم آورند. «لتؤمننّ... لتنصرنّه»
7- ايمان به تنهايى كفايت نمى‏كند، بلكه حمايت نيز لازم است. «لتومنن به ولتنصرنه»
8 - در ميان انبيا، سلسله مراتب است و خاتم‏النبيّين اشرف آنهاست، زيرا همه‏ى انبيا بايد مؤمن به او و حامى او باشند. «لتؤمننّ به و لتنصرنّه»
9- وقتى انبياى پيشين موظّف به ايمان وحمايت از پيامبر اسلام هستند، پس پيروان آنها نيز بايد به او ايمان آورده و از او اطاعت كنند. «لتؤمننّ به و لتنصرنّه»
10- حمايتى ارزشمند است كه از ايمان سرچشمه گرفته باشد. «لتؤمننّ به ولتنصرنّه»
11- مهم، داشتن روح تسليم و پذيرفتن حقّ است، چه بسا در عمل، شرايط لازم به وجود نيايد. انبياى قبل، زمان پيامبر اسلام صلى الله عليه وآله را درك نكردند، ولى اين روحيه را داشتند.[1] «لتؤمننّ به ولتنصرنّه»
12- پيمان‏شكن فاسق است. «فمن تولّى... هم الفاسقون»
__________________________________
1) مثلاً شهيد شدن يك مسأله است و آمادگى براى شهادت مسأله‏اى ديگر. چنانكه خداوند نمى‏خواهد خون اسماعيل ريخته شود، ولى مى‏خواهد ابراهيم آمادگى كامل براى قربانى كردن فرزند داشته باشد. ممكن است ما زمان ظهور حضرت مهدى عليه السلام را درك نكنيم، ولى انتظار ظهور، و عشق و علاقه و انس و آمادگى براى حضورش، مسأله‏اى است كه در دهها آيه و روايت سفارش شده است.




۱۱ مرداد ۱۳۹۰
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم)
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام: ۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی
- ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور
- جوزپ گواردیولا
گروه:
- كاربران بلاک شده
سوره آل عمران
آیه 83

------------------------------------
آيه
أَفَغَيْرَ دِينِ اللَّهِ يَبْغُونَ وَلَهُ أَسْلَمَ مَنْ فِى الْسَّمَوَ تِ وَالْأَرْضِ طَوْعَاً وَكَرْهاً وَإِلَيْهِ يُرْجَعُونَ‏
------------------------------------
ترجمه
پس آيا آنها جز دين خدا (دينى) مى‏جويند؟ در حالى كه هر كه در آسمان‏ها و زمين است، خواه ناخواه فقط تسليم اوست و به سوى او بازگردانده مى‏شوند.
---------------------------------------
نکته ها
موجودات آسمان‏ها و زمين، همگى تسليم خدايند. حتّى اگر در حال عادّى اين سرسپردگى را كتمان كنند، در حال احساس خطر به ناچار دل به او مى‏سپارند. مؤمنان با ميل و رغبت تسليم او هستند، ولى همگان در زمان احساس خطر يا مرگ يا مغلوب شدن در جنگ و يا درماندن در استدلال، تسليم او مى‏شوند. همه ذرّات عالم، از كوچك‏ترين اتم تا بزرگ‏ترين كرات، همه تابع همان قانونى هستند كه خداوند بر آنها حاكم كرده است و هر لحظه مى‏تواند آن را تغيير دهد.[1]
امام صادق‏عليه السلام در مورد اين آيه فرمودند: زمانى كه قائم‏عليه السلام قيام كند، تمام سرزمين‏ها شهادت «لااله الاّ اللّه و محمّد رسول‏اللّه» سر خواهند داد[2].
__________________________
1) هنگام نوشتن اين جملات در يك لحظه بدون دليل خاصّى احساس كردم نصف سر و صورتم به شدّت درد گرفت. قلم را زمين گذاشتم، دست بر سر و محل درد كشيدم، لحظاتى گذشت يك مرتبه آرام شدم، با خود گفتم: آرى، تمام هستى در هر لحظه‏اى و به هر شكلى در دست خداست. حركت هر برگى و نوشتن هر كلمه‏اى بدون اراده‏ى او ممكن نيست.
2) تفسير عيّاشى، ج‏1، ص‏183.
---------------------------------------
پيام ها
1- انتخاب راه غير خدا، با حركت هستى سازگار نيست. «أفغير دين اللّه يبغون و له اسلم»
2- حقيقت دين، تسليم است. «أفغير دين اللّه يبغون و له اسلم...»
3- انسان، دائماً در جستجوى راه و روشى است و گرايش به مكتب در نهاد او قرار دارد. (جمله «يبغون» دلالت بر خواست و تمايل دائمى دارد.)
4- اگر هستى تسليم اوست، چرا ما تسليم نباشيم؟ «له‏اسلم‏من‏فى‏السموات‏والارض»
5 - در آسمان‏ها موجودات با شعور هستند. «من فى السموات»[1]
6- اگر پايان كار ما اوست، چرا از همان اوّل رو به سوى او نكنيم؟ «اليه يرجعون»
_______________________________
1) پيامبرصلى الله عليه وآله فرمودند: مراد از «من فى السموات» ملائكه مى‏باشند. درّالمنثور، ج‏2،ص 254.




۱۱ مرداد ۱۳۹۰
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم)
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام: ۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی
- ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور
- جوزپ گواردیولا
گروه:
- كاربران بلاک شده
سوره آل عمران
آیه 84

----------------------------------------
آيه
قُلْ ءَامَنّا بِاللَّهِ وَمَآ أُنْزِلَ عَلَيْنَا وَمَآ أُنْزِلَ عَلَى‏ إِبْرَ هِيمَ وَ إِسْمَعِيلَ وَ إِسْحَقَ وَيَعْقُوبَ وَالْأَسْبَاطِ وَمَآ أُوتِىَ مُوسَى‏ وَ عِيْسَى‏ وَالْنَّبِيُّونَ‏مِنْ رَّبِّهِمْ لَا نُفَرِّقُ بَيْنَ أَحَدٍ مِّنْهُمْ وَنَحْنُ لَهُ مُسْلِمُونَ‏
----------------------------------------
ترجمه
بگو: به خدا و آنچه بر ما نازل شده و آنچه بر ابراهيم و اسماعيل و اسحق و يعقوب و اَسباط (پيامبران از نسل يعقوب) نازل گرديده وآنچه به موسى و عيسى وپيامبران ديگر، از طرف پروردگارشان داده شده (به همه‏ى آنها) ايمان آورده‏ايم وميان هيچ‏يك از آنها فرقى نمى‏گذاريم وما تنها تسليم (فرمان) او هستيم.
----------------------------------------
نکته ها
اين آيه، به غير از يكى دو كلمه، كاملاً شبيه آيه 136 سوره بقره است.
شكل كار اصل نيست، بلكه اصل، آن هدف غايى و نهايى است. در هر زمانى ممكن است شكل كار و دعوت انبيا فرق كند، مثلاً حضرت موسى به سراغ فرعون برود و يا حضرت سليمان، فرمانروايى مانند بلقيس را دعوت كند، ولى هدف نهايى يكى است. درست مانند حركت‏هاى گوناگون امامان معصوم‏عليهم السلام.
اگر از انبياى گذشته براى معرّفى و يارى پيامبر آينده پيمان گرفته شده، پيامبر آينده نيز مأمور است به نمايندگى از تمام پيروانش، ايمان خود را نسبت به پيامبران گذشته اعلام نمايد.
-------------------------------------------
پيام ها
1- ايمان خود را اظهار كنيد. «قل»
2- ايمان به انبيا، در كنار ايمان به خداوند است. «آمنا باللّه و ما انزل... والنبيّون»
3- خدمات پيشينيان را ناديده نگيريم. «وما انزل على ابراهيم... و ما اوتى موسى»
4- آمدن انبيا، جلوه‏اى از ربوبيّت الهى است. «والنّبيّون من ربّهم»
5 - دين وهدايت الهى، همواره همراه بشر بوده است. انبيا همچون معلّمان يك مدرسه‏اند كه به طور زنجيره‏اى مأمور ارشاد مردم هستند. «ابراهيم واسماعيل‏و...»
6- تمام انبيا، داراى هدف واحد هستند. «لانفرّق بين احد منهم»
7- برترى بعضى از انبيا بر برخى ديگر؛ «فضّلنا بعض النبييّن على بعض»[1] هرگز مانع ايمان ما به همه‏ى آنها نيست. «لانفرّق بين احد منهم»
8 - پيامبر اسلام، با اظهار ايمان خود به ساير انبيا، پيروان آنها را به وحدت دعوت مى‏كند. «لانفرّق بين احد منهم»
9- پيامبر اسلام، تسليم مطلق حقّ است. «نحن له مسلمون»
10- كسى كه ميان انبيا فرق بگذارد، در حقيقت تسليم خدا نيست. «لا نفرّق... نحن له مسلمون»
11- مؤمنان، هماهنگ با تمام موجودات، تسليم خدا هستند. «له اسلم من فى السموات و الارض... و نحن له مسلمون»
____________________________
1) اسراء، 55.




۱۱ مرداد ۱۳۹۰
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم)
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام: ۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی
- ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور
- جوزپ گواردیولا
گروه:
- كاربران بلاک شده
سوره آل عمران
آیه 85

----------------------------------------
آيه
وَمَن يَبْتَغِ غَيْرَ الْإِسْلمِ دِيناً فَلَنْ يُقْبَلَ مِنْهُ وَهُوَ فِى الْأَخِرَةِ مِنَ الْخَسِرِينَ‏
---------------------------------------------
ترجمه
و هر كس غير از اسلام به سراغ دينى ديگر برود، پس هرگز از او قبول نمى‏شود و او در قيامت از زيانكاران خواهد بود.
----------------------------------------------
نکته ها
از جمله‏ى «يَبتَغ»، استفاده مى‏شود كه مراد آيه، كسانى هستند كه اسلام به گوش آنها رسيده، ولى آن را رها كرده و به سراغ ديگر مكاتب رفته‏اند. اين افراد در قيامت زيانكارند و دين آنها مورد پذيرش نيست.
با توجّه به آيه 81، پذيرش دين اسلام، ميثاق خداوند از همه‏ى پيامبران پيشين است ولذا با آمدن پيامبر اسلام، غير آن مورد قبول نيست. «فلن يقبل منه»
در آيات گذشته، سيمايى از اصول مكتب اسلام ترسيم شد كه خطوط كلّى آن عبارتند از:
1- از تمام انبياى پيشين پيمان گرفته شده تا به پيامبر بعدى ايمان آورند.
2- تمام هستى تسليم خداست و نمى‏توان غير دين الهى را پذيرفت.
3- پيروان اسلام، به تمام انبيا و كتب آسمانى ايمان دارند.
و در اين آيه با صراحت اعلام مى‏كند: هركس غير اين دين را بپذيرد، قابل قبول نيست. آرى، بعد از دعوت، استدلال، مباهله واعلام همسويى با عقايد و كتب آسمانى ديگر، جاى صراحت و بى‏پرده سخن گفتن است.
------------------------------------------
پيام ها
1- اسلام، ناسخ همه اديان پيشين است. «ومَن يبتَغِ غير الاسلام ديناً فلن يُقبَل منه»
2- رها كردن مكتبى جامع، مايه خسارتى ابدى است. «مَن يبتغ... من الخاسرين»
3- آخرت، جلوگاه خسارت‏هاى واقعى است. «فى الاخرة من الخاسرين»
4- انتخاب اسلام، رمز و نشانه دورانديشى انسان است. «فى الاخرة من الخاسرين»




۱۱ مرداد ۱۳۹۰
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم)
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام: ۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی
- ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور
- جوزپ گواردیولا
گروه:
- كاربران بلاک شده
سوره آل عمران
آیه 86

----------------------------------------
آيه
كَيْفَ يَهْدِى اللَّهُ قَوْماً كَفَرُواْ بَعْدَ إِيمَنِهِمْ وَشَهِدُواْ أَنَّ الْرَّسُولَ حَقٌّ وَجَآءَهُمُ الْبَيِّنَتُ وَاللَّهُ لَا يَهْدِى الْقَومَ الْظَّلِمِينَ‏
-------------------------------------
ترجمه
چگونه خداوند هدايت كند گروهى را كه بعد از ايمان و گواهى بر حقّانيت رسول و آمدن معجزات و دلايل روشن بر ايشان، باز هم كافر شدند، و خداوند گروه ستمكاران را هدايت نمى‏كند.
-------------------------------------
پيام ها
1- هرچه دلايل هدايت، بيشتر و روشن‏تر باشد، كفر و بى‏اعتنايى به آنها خطرناك‏تر است. «كيف يهدى... لايهدى القوم الظالمين»
2- ايمان اوّليه كافى نيست، تداوم ايمان و حسن عاقبت لازم است. زيرا خطر ارتداد، همواره انسان را تهديد مى‏كند. «كفروا بعد ايمانهم»
3- گروهى از مسلمانان، در زمان پيامبر اكرم مرتدّ شدند. «كفروا بعد ايمانهم»
4- پشت كردن به حقّ، منطق و عقل، رسول و بيّنه، ظلم است و سبب خارج شدن از مدار الطاف الهى مى‏گردد. «لايهدى القوم الظالمين»
5 - سنّت خدا آن است كه ظالمان را هدايت نكند. «واللّه لايهدى القوم الظالمين» (جمله «لايهدى» نشانه استمرار و سنّت الهى است.)
6- توبه وبازگشت، براى مرتدّ بسيار مشكل است. «كفروا بعد ايمانهم... واللّه لايهدى...»
7- كافران ناآگاه، به هدايت نزديك‏تر از كفّارِ آگاهند. «جائهم البيّنات واللّه لايهدى القوم الظالمين»
8 - برخوردارى از هدايت الهى و يا محروم شدن از آن، بدست خودماست. «لايهدى القوم الظالمين»




۱۱ مرداد ۱۳۹۰
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم)
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام: ۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی
- ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور
- جوزپ گواردیولا
گروه:
- كاربران بلاک شده
سوره آل عمران
آیه 87، 88

----------------------------------------
آيه
أُولئِكَ جَزَآؤُهُمْ أَنَّ عَلَيْهِمْ لَعْنَةَ اللَّهِ وَالْمَلَئِكَةِ وَالْنَّاسِ أَجْمَعِينَ‏
خَلِدِينَ فِيهَا لَا يُخَفَّفُ عَنْهُمُ الْعَذابُ وَلَا هُمْ يُنظَرُونَ‏
------------------------------------------
ترجمه
آنان (كه با آن همه دلايل روشن وسابقه‏ى ايمان، مرتدّ شدند،) كيفرشان آن است كه لعنت خدا و فرشتگان و عموم مردم بر آنان باشد.
آنها همواره مورد لعن (خدا وفرشتگان ومردم) هستند، نه عذاب از آنان كاسته شود و نه به آنها مهلت داده شود.
------------------------------------------
نکته ها
شايد نفرين تمام مردم حتّى كفّار، به افراد مرتدّ، بدان جهت باشد كه وجدان‏هاى آگاه و فطرت‏هاى سالم، اين اعراض و كفر آگاهانه را محكوم مى‏كند. شايد هم از آن رو باشد كه شعاعِ كفرِ آگاهانه، به نسلها و عصرها سرايت كرده و افراد زيادى را در آتش خود مى‏سوزاند.
مشابه اين لعنت خدا و فرشتگان و مردم را در آيه‏ى 159 سوره بقره نسبت به دانشمندانى كه حقايق را كتمان مى‏كنند، مى‏خوانيم. بنابراين گناه عالمى كه كتمان حق كند و مرتدّى كه آگاهانه دست از ايمان بردارد، يكسان است.
---------------------------------------
پيام ها
1- ملائكه در برابر افكار واعمال زشت انسان، واكنش نشان مى‏دهند. «عليهم لعنة اللّه و الملائكة...»
2- مردم بايد در برابر افراد مرتدّ و منحرف، عكس العمل نشان بدهند. «عليهم لعنة... الناس»
3- علم و آگاهى در مقدار و كيفيّت عذاب الهى مؤثر است. «شهدوا انّ الرّسول حقّ و وجائهم البيّنات... لايخفّف عنهم العذاب و لاهم ينظرون»




۱۱ مرداد ۱۳۹۰
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم)
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام: ۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی
- ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور
- جوزپ گواردیولا
گروه:
- كاربران بلاک شده
سوره آل عمران
آیه 89

----------------------------------------
آيه
إِلَّا الَّذِينَ تَابُواْ مِنْ بَعْدِ ذَلِكَ وَأَصْلَحُواْ فَإِنَّ اللَّهَ غَفُورٌ رَّحِيمٌ‏
----------------------------------------
ترجمه
مگر كسانى كه پس از آن، (از كفر و ارتداد) توبه نمايند و (كردار و افكار خود را) اصلاح نمايند، كه همانا خداوند آمرزنده و مهربان است.
-----------------------------------------
نکته ها
اگر شخص كافرى مسلمان شود، قانونِ «الاسلامُ يَجُبّ ما قَبْله» تمام گذشته‏ها را پاك مى‏كند، ولى اگر مرتدّى توبه كند و بار ديگر مسلمان شود، بايد همه‏ى وظايف بجا مانده را جبران كند و افكار و اعمال خود را اصلاح نمايد، ونمازها و روزه‏هاى ترك شده را قضا كرده و بجاى آورد.
---------------------------------------
پيام ها
1- راه توبه، بر همگان حتّى از دين برگشتگان باز است. «كفروا بعد ايمانهم... الاّ الّذين تابوا و اصلحوا»
2- نشانه‏ى توبه واقعى، اصلاح مفاسد است. «تابوا... و اصلحوا»
3- خداوند نه تنها توبه را مى‏پذيرد و گناهان را مى‏بخشد، بلكه توبه كننده را نيز دوست مى‏دارد و مورد رحمت قرار مى‏دهد. «غفور رحيم»





۱۱ مرداد ۱۳۹۰
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم)
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام: ۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی
- ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور
- جوزپ گواردیولا
گروه:
- كاربران بلاک شده
سوره آل عمران
آیه 90

-----------------------------------
آيه
إِنَّ الَّذِينَ كَفَرُواْ بَعْدَ إِيمَنِهِمْ ثُمَّ ازْدَادُواْ كُفْراً لَّنْ تُقْبَلَ تَوْبَتُهُمْ وَ أُولئِكَ هُمُ الْضَّآلُّونَ‏
-------------------------------------
ترجمه
البتّه كسانى كه پس از ايمان آوردن، كافر شدند وسپس بر كفر خود افزودند، هرگز توبه‏ى آنها پذيرفته نخواهد شد و آنها همان گمراهانند.
-------------------------------------
نکته ها
مرتدّين و از دين برگشتگان دو نوعند:
الف: مرتدّ ملّى، كه پدر و مادر او هنگام انعقاد نطفه او كافر باشند، بعد از بلوغ اظهار كفر كند و سپس اسلام بياورد و پس از آن مجدداً از اسلام دست بردارد. چون اين شخص مسلمان زاده نيست، مجازاتش خفيف و سبك است.
ب: مرتدّ فطرى، كه هنگام انعقاد نطفه او پدر يا مادرش مسلمان باشند، بعد از بلوغ اظهار اسلام كند و سپس از دين و آيين خويش دست بردارد و به اسلام پشت كند. اين چنين شخصى مجازات سنگينى همانند اعدام را در پيش رو دارد.
گرچه راه توبه بر احدى بسته نيست، امّا نبايد گروهى از اين توبه‏ى مقدّس سوءاستفاده كنند. كسانى كه از ايمان خود دست برداشته ودائماً بر كفر و لجاجت خود مى‏افزايند و جز لحظه‏ى مرگ يا غلبه‏ى مسلمين، حاضر به توبه نيستند، توبه اين گونه افراد قابل قبول نخواهد بود، زيرا توبه آداب و شرايط و شيوه‏اى دارد كه شامل حال اينها نمى‏شود.
---------------------------------------
پيام ها
1- ايمانى ارزش دارد كه تا پايان عمر تداوم داشته باشد. ايمانى كه با كفر پايان پذيرد، كارساز نيست. «كفروا بعد ايمانهم»
2- انسان مختار است، مى‏تواند ايمان آورد و يا كفر ورزد. مى‏تواند بر ايمان خود پايدار و يا در كفر خود پافشارى كند. مى‏تواند توبه كند يا بر گناه اصرار بورزد. «كفروا بعد ايمانهم»
3- هر يك از كمالات و يا انحرافات، قابل افزايش ويا كاهش است. ازدياد علم مانند: «زدنى علما»[1] افزايش هدايت: «زادهم هدى»[2] افزايش گمراهى: «ازدادوا كفراً»
4- خداوند توبه پذير است، ولى گروهى زمينه‏ها را از دست داده‏اند. جرّاح هر چقدر هم لايق باشد، تا زمينه‏ى پيوند در مريض نباشد كارى پيش نمى‏برد. «لن تُقبَل توبتهم»
5 - اصرار و تداوم كفر، سبب محروميّت از پذيرفته شدن توبه است. «ازدادوا كفراً لن تُقبَل توبتهم»
______________________________
2) طه، 114.
1) محمّد، 17.




۱۱ مرداد ۱۳۹۰
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم)
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام: ۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی
- ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور
- جوزپ گواردیولا
گروه:
- كاربران بلاک شده
سوره آل عمران
آیه 91

-------------------------------------
آيه
إِنَّ الَّذِينَ كَفَرُواْ وَمَاتُواْ وَهُمْ كُفَّارٌ فَلَنْ يُقْبَلَ مِنْ أَحَدِهِمْ مِّلْ‏ءُ الْأَرْضِ ذَهَباً وَلَوِ افْتَدَى‏ بِهِ أُولئِكَ لَهُمْ عَذَابٌ أَلِيمٌ وَمَا لَهُمْ مِّن نَّصِرِينَ‏
---------------------------------------
ترجمه
همانا كسانى كه كفر ورزيدند و در حال كفر (بدون توبه) مردند، اگر چه زمين را پر از طلا كرده و به عنوان فديه و باز خريد (از عذاب) بدهند، هرگز از هيچ يك از آنان پذيرفته نمى‏شود. آنان را عذابى دردناك است و برايشان هيچ ياورى نيست.
------------------------------------------
نکته ها
دنيا و آخرت تفاوت‏هايى دارند، از جمله:
1- غم واندوه در دنيا از انسان به ديگران سرايت مى‏كند، ولى در آخرت چنين نيست.
2- در دنيا، انسان مى‏تواند با عذر يا كفّاره يا دروغ يا حيله يا توبه يا ناله مشكلش را حل كند، امّا در آخرت چنين نيست.
3- تلخى‏هاى دنيا قابل تخفيف است و اگر انسان با آن انس گرفت، از تلخى آن كاسته مى‏شود، ولى در آخرت چنين نيست.
--------------------------------------------
پيام ها
1- كافر مردن، بزرگ‏ترين خطر است. «ماتوا و هم كفّار» ومسلمان مردن، آرزوى پيامبران است. «توفّنى مسلماً»
2- در قيامت، مال دنيا بى‏ارزش است و ذرّه‏اى كارآيى ندارد. گرچه از جنس طلا و مقدار آن به اندازه ظرفيّت زمين باشد، باز هم پشيزى ارزش ندارد. «مل‏ء الارض ذهباً»
3- ايمان، ارزشى فراتر از تمام مادّيات دارد. در قيامت تنها ايمان است كه مى‏تواند انسان را نجات دهد. «مل‏ء الارض ذهباً»
4- مرگ در حال كفر، زمينه‏ى شفاعت را از بين مى‏برد. «مالهم من ناصرين»




۱۱ مرداد ۱۳۹۰
     
برو به صفحه
این عنوان قفل شده است!

اختیارات
شما می‌توانید مطالب را بخوانید.
شما نمی‌توانید عنوان جدید باز کنید.
شما نمی‌توانید به عنوان‌ها پاسخ دهید.
شما نمی‌توانید پیام‌های خودتان را ویرایش کنید.
شما نمی‌توانید پیام‌های خودتان را حذف کنید.
شما نمی‌توانید نظرسنجی اضافه کنید.
شما نمی‌توانید در نظرسنجی‌ها شرکت کنید.
شما نمی‌توانید فایل‌ها را به پیام خود پیوست کنید.
شما نمی‌توانید پیام بدون نیاز به تایید بزنید.

فعالترین کاربران ماه انجمن
فعالیترین کاربران سایت
اعضای جدید سایت
جدیدترین اعضای فعال
تعداد کل اعضای سایت
اعضای فعال
۱۷,۹۴۳
اعضای غیر فعال
۱۴,۳۶۳
تعداد کل اعضاء
۳۲,۳۰۶
پیام‌های جدید
بحث آزاد در مورد بارسا
انجمن عاشقان آب‍ی و اناری
۵۸,۲۰۵ پاسخ
۸,۴۲۱,۴۳۷ بازدید
۲ روز قبل
Salehm
بحث در مورد تاپیک های بخش سرگرمی
انجمن سرگرمی
۴,۶۶۵ پاسخ
۵۴۹,۴۸۰ بازدید
۲ روز قبل
ali
هرچه می خواهد دل تنگت بگو...
انجمن مباحث آزاد
۷۶,۴۹۴ پاسخ
۱۱,۶۸۲,۹۷۹ بازدید
۴ روز قبل
یا لثارات الحسن
برای آشنایی خودتون رو معرفی کنید!
انجمن مباحث آزاد
۷,۶۴۳ پاسخ
۱,۲۴۵,۵۶۹ بازدید
۴ روز قبل
Activated PC
آموزش و ترفندهای فتوشاپ
انجمن علمی و کاربردی
۱۳۵ پاسخ
۴۴,۹۹۰ بازدید
۴ روز قبل
RealSoftPC
جام جهانی ۲۰۲۲
انجمن فوتبال ملی
۲۳ پاسخ
۲,۰۹۰ بازدید
۵ روز قبل
Crack Hints
موسیقی
انجمن هنر و ادبیات
۵,۱۰۱ پاسخ
۱,۰۲۳,۲۱۳ بازدید
۶ روز قبل
Activated soft
علمی/تلفن هوشمند/تبلت/فناوری
انجمن علمی و کاربردی
۲,۴۱۹ پاسخ
۴۳۸,۱۹۷ بازدید
۱۲ روز قبل
javibarca
مباحث علمی و پزشکی
انجمن علمی و کاربردی
۱,۵۴۷ پاسخ
۷۴۹,۶۵۴ بازدید
۱ ماه قبل
رویا
مســابــقـه جــــذاب ۲۰ ســــوالـــــــــــــــــــی
انجمن سرگرمی
۲۳,۶۵۸ پاسخ
۲,۲۱۱,۳۷۱ بازدید
۱ ماه قبل
رویا
اسطوره های بارسا
انجمن بازیکنان
۳۴۳ پاسخ
۸۶,۵۰۲ بازدید
۶ ماه قبل
jalebamooz
تغییرات سایت
انجمن اتاق گفتگوی اعضاء و ناظران
۱,۵۵۷ پاسخ
۲۷۷,۹۸۵ بازدید
۱۱ ماه قبل
یا لثارات الحسن
حاضرین در سایت
۱۸۲ کاربر آنلاین است. (۱۲۵ کاربر در حال مشاهده تالار گفتمان)

عضو: ۰
مهمان: ۱۸۲

ادامه...
هرگونه کپی برداری از مطالب این سایت، تنها با ذکر نام «اف سی بارسلونا دات آی آر» مجاز است!