به اولین سایت تخصصی هواداران بارسلونا در ایران خوش آمدید. برای استفاده از تمامی امکانات سایت، ثبت نام کنید و یا با نام کاربری خود وارد شوید!

شناسه کاربری:
کلمه عبور:
ورود خودکار

نحوه فعالیت در انجمن‌های سایت
دوستان عزیز توجه کنید که تا زمانی که با نام کاربری خود وارد نشده باشید، تنها می‌توانید به مشاهده مطالب انجمن‌ها بپردازید و امکان ارسال پیام را نخواهید داشت. در صورتی که تمایل دارید در مباحث انجمن‌های سایت شرکت نمایید، در سایت عضو شده و با نام کاربری خود وارد شوید.

پیشنهاد می‌کنیم که قبل از هر چیز، با مراجعه به انجمن قوانین و شرح وظایف ضمن مطالعه قوانین سایت، با نحوه اداره و گروه‌های فعال در سایت و همچنین شرح وظایف و اختیارات آنها آشنا شوید. به علاوه دوستان عزیز بهتر است قبل از آغاز فعالیت در انجمن‌ها، ابتدا خود را در تاپیک برای آشنایی (معرفی اعضاء) معرفی نمایند تا عزیزان حاضر در انجمن بیشتر با یکدیگر آشنا شوند.

همچنین در صورتی که تمایل دارید در یکی از گروه‌های کاربری جهت مشارکت در فعالیت‌های سایت عضو شوید و ما را در تهیه مطالب مورد نیاز سایت یاری نمایید، به تاپیک اعلام آمادگی برای مشارکت در فعالیت‌های سایت مراجعه نموده و علائق و توانایی های خود را مطرح نمایید.
تاپیک‌های مهم انجمن
در حال دیدن این عنوان: ۶ کاربر مهمان
این عنوان قفل شده است!
     
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم)
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام: ۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی
- ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور
- جوزپ گواردیولا
گروه:
- كاربران بلاک شده
سوره آل عمران
آیه 70

-----------------------------------------
آيه
يَأَهْلَ الْكِتَبِ لِمَ تَكْفُرُونَ بِاَيَتِ اللَّهِ وَأَنْتُمْ تَشْهَدُونَ‏
--------------------------------------------
ترجمه
اى اهل‏كتاب چرا به آيات خداوند (و نشانه‏هاى نبوّت رسول خدا) كفر مى‏ورزيد، در حالى كه خود (به درستى آن) گواهيد.
-------------------------------------------
نکته ها
ظاهراً اين آيه به بشارت‏هايى نظر دارد كه اهل كتاب در تورات و انجيل درباره حضرت محمد صلى الله عليه وآله خوانده بودند، ولى به خاطر حفظ موقعيّت اجتماعى و منافع مادّى، همه‏ى آن نشانه‏هاى الهى را ناديده گرفتند.
-------------------------------------------
پيام ها
1- سؤال از وجدان، بهترين راه دعوت است. «لِمَ تكفرون...»
2- دانستن تنها كفايت نمى‏كند، پذيرفتن نيز لازم است. «تكفرون... تشهدون»




۱۰ مرداد ۱۳۹۰
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم)
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام: ۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی
- ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور
- جوزپ گواردیولا
گروه:
- كاربران بلاک شده
سوره آل عمران
آیه 71

-------------------------------------------
آيه
يَأَهْلَ الْكِتَبِ لِمَ تَلْبِسُونَ الْحَقَّ بِالْبَطِلِ وَتَكْتُمُونَ الْحَقَّ وَ أَنْتُمْ تَعْلَمُونَ‏
---------------------------------------------
ترجمه
اى اهل كتاب! چرا حقّ را به باطل مشتبه مى‏سازيد و(يا) حقّ را كتمان مى‏كنيد، در حالى كه خود (به حقّانيت آن) آگاهيد.
------------------------------------------
نکته ها
امام صادق‏عليه السلام درباره‏ى «و انتم تعلمون» فرمودند: يعنى اهل كتاب به صفات ذكر شده براى پيامبر در تورات آگاهند، (ولى آن را كتمان مى‏كنند).[1]
بسيارى از تحريف‏گران، با نام اسلام‏شناس، مستشرق، مورّخ وجهانگرد، در كتاب‏ها و ثبت مكان‏ها وزمان‏هاى تاريخى تصرّف كردند و در دائرةالمعارف‏ها به عنوان محقّق چنان سيمايى از اسلام ترسيم كردند كه خواننده به فكر ايمان و تأمّل در عقايد اسلامى نيفتد.
_________________________
1) تفسير قمى، ج‏1، ص 105.
--------------------------------------
پيام ها
1- تلبيس، مشتبه كردن وكتمان حق، دو اهرم نيرومند دشمن براى ايجاد انحراف در بين مؤمنان است. در دو آيه قبل فرمود: «يضلّونكم...» در اين آيه مى‏فرمايد: «تلبسون، تكتمون»
2- كتمان حقّ، حرام و اظهار آن واجب است. «تكتمون الحقّ...»





۱۱ مرداد ۱۳۹۰
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم)
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام: ۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی
- ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور
- جوزپ گواردیولا
گروه:
- كاربران بلاک شده
سوره آل عمران
آیه 72

----------------------------------------
آيه
وَقَالَتْ طَّآئِفَةٌ مِّنْ أَهْلِ الْكِتَبِ ءَاِمِنُواْ بِالَّذِى أُنِْزلَ عَلَى الَّذِينَ ءَاَمَنُواْ وَجْهَ الْنَّهَارِ وَاكْفُرُواْ ءَاخِرَهُ لَعَلَّهُمْ يَرْجِعُونَ‏
------------------------------------------
ترجمه
وگروهى از اهل كتاب گفتند: به آنچه بر مؤمنان نازل شده است، در آغاز روز ايمان آوريد و در پايان روز كافر شويد، شايد (با اين حيله آنها از اسلام) باز گردند.
------------------------------------------
نکته ها
دوازده نفر از دانشمندان يهود، تصميم گرفتند براى ايجاد تزلزل و ترديد در مسلمانان، صبحگاهان نزد حضرت محمّدصلى الله عليه وآله آمده و اظهار ايمان كنند، ولى در آخر روز از اسلام برگردند و بگويند: ما محمّد و آيين او را ديديم، ولى با آنچه در تورات وانجيل آمده است، مطابقت ندارد. آنها با اين نقشه‏ى ماهرانه مى‏خواستند به هم‏كيشان خود اين طور وانمود كنند كه اگر اسلام مكتب خوبى بود، اهل علم و كتاب از آن دست برنمى‏داشتند، با اين كار هم در مسلمانان ترديد بوجود آورند و هم ساير يهوديان را از مسلمان شدن بازدارند. خداوند متعال نيز با نزول اين آيه، نقشه‏ى آنان را برملا ساخت.
در روايتى از امام صادق‏عليه السلام آمده است: وقتى رسول خداعليه السلام فرمان تغيير قبله از بيت‏المقدس به كعبه را در هنگام نماز ظهر ابلاغ كردند، يهود گفتند: به آنچه در آغاز روز بوده ايمان آوريد، ولى بدانچه در پايان روز آمده (تغيير قبله) كفر ورزيد تا آنان از آن قبله بازگردند و به طرف بيت‏المقدس نماز بخوانند.[1]
_________________________
1) مستدرك، ج‏3، ص 169.
--------------------------------------
پيام ها
1- دشمنان براى انحراف مسلمانان، برنامه‏ريزى مى‏كنند. در آيه 69 خوانديم كه اهل كتاب دوست دارند شما را منحرف سازند، اين آيه به نقشه‏ى آنان براى رسيدن به آن هدف مى‏پردازد. «يضلّونكم... قالت طائفة»
2- چه بسا گروهى با نام اسلام، در صفوف مسلمانان نفوذ كرده و از پشت خنجر بزنند، لذا بايد هشيار بود. «آمنوا... واكفروا... لعلّهم يرجعون»
3- مسلمان نبايد ساده انديش و زودباور بوده و به هر اظهار ايمانى، اعتماد كند. «آمنوا... واكفروا»
4- خداوند در مراحل حسّاس، از اسرار و توطئه‏هاى دشمنان پرده برمى‏دارد. «آمنوا... واكفروا»
5 - بايد در مرحله‏اى از ايمان قرار بگيريم كه بازگشت برخى مسلمانان از دين، مايه‏ى تزلزل ما نگردد. «واكفروا آخره لعلهم يرجعون»
6- يكى از سياست‏هاى دشمن، ايجاد ارتباط و سپس قطع آن، به منظور ايجاد تزلزل در جامعه است. «لعلّهم يرجعون»





۱۱ مرداد ۱۳۹۰
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم)
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام: ۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی
- ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور
- جوزپ گواردیولا
گروه:
- كاربران بلاک شده
سوره آل عمران
آیه 73

------------------------------------------
آيه
وَلَا تُؤْمِنُوا إِلَّا لِمَنْ تَبِعَ دِينَكُمْ قُلْ إِنَّ الْهُدَى‏ هُدَى اللَّهِ أَنْ يُؤْتَى‏ أَحَدٌ مِّثْلَ مَآ أُوتِيتُمْ أَوْ يُحَآجُّوكُمْ عِنْدَ رَبِّكُمْ قُلْ إِنَّ الْفَضْلَ بِيَدِ اللَّهِ يُؤْتِيهِ مَنْ يَشَآءُ وَاللَّهُ وَسِعٌ عَلِيمٌ‏
----------------------------------------------
ترجمه
(بزرگان يهود، براى جلوگيرى از گرايش يهود به اسلام، به آنان مى‏گفتند:) جز به كسى كه آيين شما را پيروى كند، ايمان نياوريد. (زيرا دينِ حقّ منحصر به ماست. اى پيامبر! به آنان) بگو: راه سعادت راهى است كه خدا بنمايد (ومانعى ندارد) كه به امّتى ديگر نيز همانند آنچه (از كتاب وشريعت) به شما داده شده، داده شود، تا در نزد پروردگار با شما احتجاج كنند. (همچنين اى پيامبر! به آنان) بگو: فضل ورحمت بدست خداست، او به هر كه بخواهد عطا مى‏كند وخداوند داراى رحمت وسيع وعلم بى‏انتهاست.
-----------------------------------------
نکته ها
اهل كتاب، از گرايش يهود به اسلام نگران بودند و براى پيشگيرى از آن تبليغ مى‏كردند. «لا تؤمنوا الا لمَن تبع دينكم»
-----------------------------------------
پيام ها
1- دشمنان اسلام، در توطئه‏هاى خود سفارش به پنهان كارى مى‏كنند و به غير خود نيز اعتماد ندارند. «لا تؤمنوا الا لمَن تبع دينكم»[1]
2- هدايت الهى، يك جريان مستمر در طول تاريخ بوده است و اختصاص به قوم خاصّى ندارد. «ان الهدى هدى اللّه»
3- تعصّب و خودبرتربينى، يكى از آفت‏هاى ديندارى است. «الاّ لمَن تبع دينكم»
4- الطاف پروردگار، در انحصار گروه خاصّى نيست. نبوّت و هدايت، فضل الهى است كه به هركس بخواهد مى‏دهد. «انّ الفضل بيد اللّه»
5 - گزينش پيامبران از سوى خداوند، بر اساس علم اوست. «واسع عليم»
_______________________________
1) يكى از معانى ايمان، اعتماد و اطمينان است.




۱۱ مرداد ۱۳۹۰
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم)
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام: ۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی
- ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور
- جوزپ گواردیولا
گروه:
- كاربران بلاک شده
سوره آل عمران
آیه 74

-----------------------------------------
آيه
يَخْتَصُّ بِرَحْمَتِهِ مَنْ يَشَآءُ وَاللَّهُ ذُو الْفَضْلِ الْعَظِيمِ‏
-----------------------------------------
ترجمه
(خداوند) هر كه را بخواهد به رحمت خويش اختصاص دهد و خداوند صاحب فضل بزرگ است.
-----------------------------------------
نکته ها
اين آيه، تصوّر غلط يهود را كه خداوند هيچ قومى را مانند يهود مورد لطف خويش قرار نمى‏دهد، نفى كرده و مى‏فرمايد: خداوند بهتر مى‏داند چه كسى را عهده‏دار رسالت خويش بگرداند. او در ميان بندگانش لايق‏ترين فرد را انتخاب نموده و مورد لطف خاص خويش قرار مى‏دهد. خداوند، هم لطفش توسعه دارد و هم حكمتش انتخابگر است.




۱۱ مرداد ۱۳۹۰
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم)
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام: ۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی
- ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور
- جوزپ گواردیولا
گروه:
- كاربران بلاک شده
سوره آل عمران
آیه 75

------------------------------------------
آيه
وَمِنْ أَهْلِ الْكِتَبِ مَنْ إِنْ تَأْمَنْهُ بِقِنْطَارٍ يُؤَدِّهِ إِلَيْكَ وَمِنْهُمْ مَّنْ إِنْ تَأْمَنْهُ بِدِينَارٍ لَّا يُؤَدِّهِ إِلَيْكَ‏إِلَّا مَادُمْتَ عَلَيْهِ قَآئِماً ذَلِكَ بِأَنَّهُمْ قَالُواْ لَيْسَ عَلَيْنَا فِى الْأُمِّيِّينَ سَبِيلٌ وَيَقُولُونَ عَلَى اللَّهِ الْكَذِبَ وَهُمْ يَعْلَمُونَ‏
----------------------------------------
ترجمه
واز اهل كتاب كسانى هستند كه اگر او را بر اموال بسيارى امين گردانى، به تو باز مى‏گرداند و بعضى از آنان (به قدرى نادرستند كه) اگر او را بر دينارى امين گردانى، آن را به تو برنمى‏گرداند، مگر آنكه (براى مطالبه آن) دائماً بالاى سر او بايستى، اين (خيانت در امانت،) به جهت آن است كه گفتند: درباره‏ى امّيّين (غير اهل كتاب) هرچه كنيم بر ما گناهى نيست، در حالى كه آنها آگاهانه بر خداوند دروغ مى‏بندند.
----------------------------------------
نکته ها
در روايات آمده است كه امانت را به صاحبش برگردانيد، حتّى اگر صاحب امانت، فاسق باشد.[1]
___________________________
1) تفسير مجمع‏البيان، ج‏2، ص 778.
----------------------------------------
پيام ها
1- در مورد مخالفانِ خود، انصاف را مراعات كنيد و همه را خائن ندانيد. «من اهل‏الكتاب... يؤدّه اليك»
2- امانتدارى، ملاكى براى ارزشيابى افراد است. «يؤدّه... لايؤدّه»
3- ارزشهاى اخلاقى، ثبات دارند. حفظ امانت، در نزد همه نيكو، و خيانت در آن، نسبت به هر كسى باشد زشت است. ردّ امانت، يك ارزش است، گرچه از يهود باشد. «يؤدّه... لايؤدّه»
4- قيام ومقاومت، براى گرفتن حقّ لازم است. «لايؤدّه اليك الا ما دمت عليه قائماً»
5 - استثمار، استحمار و نژادپرستى، ممنوع است. «ليس علينا فى الاُمّيين سبيل»
6- يهود و نصارى، خود را انديشمند، و مسلمانان را بى‏سواد و امّى مى‏پنداشتند. «ليس علينا فى‏الاميّين سبيل»
7- بالاتر از گناه، توجيه گناه است. يهود اموال مردم را به ناحق مى‏خوردند و مى‏گفتند: خداوند به اين كار راضى است. «يقولون على اللّه الكذب»




۱۱ مرداد ۱۳۹۰
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم)
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام: ۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی
- ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور
- جوزپ گواردیولا
گروه:
- كاربران بلاک شده
سوره آل عمران
آیه 76

---------------------------------------------
آيه
بَلَى‏ مَنْ أَوْفَى‏ بِعَهْدِهِ وَاتَّقَى‏ فَإِنَّ اللَّهَ يُحِبُّ الْمُتَّقِينَ‏
---------------------------------------------
ترجمه
آرى، هر كس به عهد خويش وفا كند و تقوا داشته باشد، پس بى‏گمان خداوند پرهيزكاران را دوست مى‏دارد.
-----------------------------------------------
نکته ها
وفاى به عهد در تمام موارد زير لازم است:
الف: عهدى كه خداوند از طريق فطرت يا انبيا با انسان‏ها بسته است.[1]
ب: عهدى كه انسان با خدا مى‏بندد.[2]
ج: عهدى كه انسان با مردم مى‏بندد.[3]
د: عهد رهبر با امّت و بالعكس.[4]
______________________________
1) ألم أعهد اليكم يا بنى آدم...» يس، 60.
2) و منهم من عاهد اللّه لئن آتانا من فضله...» توبه، 75.
3) و الموفون بعهدهم اذا عاهدوا...» بقره، 177.
4) الذين عاهدت منهم ثم ينقضون عهدهم» انفال، 56.
--------------------------------------------------
پيام ها
1- در برابر تفكّرات غلط، موضع بگيريد. «بلى»[1]
2- تقوى، انسان را از دروغ بستن به خدا و ضايع كردن حقّ مردم بيمه مى‏كند. «يقولون... الكذب... بلى من اوفى و اتّقى»
3- شعار، كار ساز نيست، عمل و تقوا لازم است. «اوفى واتّقى»
4- وفاى به عهد، از نشانه‏هاى تقواست. «اوفى واتّقى»
5 - وفاى به عهد وتقوا، ملاك محبوبيّت است، نه اهل‏كتاب بودن. «يحبّ المتّقين»
_________________________________
1) كلمه «بلى‏غالباً در موردى بكار مى‏رود كه منطق و تفكّر قبلى را رد مى‏كند.




۱۱ مرداد ۱۳۹۰
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم)
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام: ۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی
- ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور
- جوزپ گواردیولا
گروه:
- كاربران بلاک شده
سوره آل عمران
آیه 77

-------------------------------------------
آيه
إِنَّ الَّذِينَ يَشْتَرُونَ بِعَهْدِ اللَّهِ وَأَيْمَنِهِمْ ثَمَناً قَلِيلاً أُوْلَئِكَ لَاخَلَقَ لَهُمْ فِى الْأَخِرَةِ وَلَا يُكَلِّمُهُمْ اللَّهُ وَلَا يَنْظُرُ إِلَيْهِمْ يَوْمَ الْقِيَمَةِ وَلَا يُزَكِّيهِمْ وَلَهُمْ عَذَابٌ أَلِيمٌ‏
-----------------------------------------------
ترجمه
همانا كسانى كه پيمان خدا و سوگندهاى خودشان را به بهاى ناچيزى مى‏فروشند، آنان برايشان نصيبى در آخرت نيست و خداوند در قيامت با آنها سخن نمى‏گويد و به آنان نيز نظر (لطف) نمى‏كند، آنها را (از گناه) پاك نمى‏سازد و براى آنان عذابى دردناك است.
------------------------------------------------
نکته ها
اين آيه، كسانى را كه پيمان شكنى مى‏كنند، به پنج نوع قهر الهى تهديد مى‏كند: بى‏بهرگى در آخرت، محروميّت از خطاب الهى، محروميّت از نظر لطف الهى، محروميّت از پاكى از گناه و گرفتارى به عذاب دردناك.
در روايات شيعه و سنّى آمده است كه رسول خدا صلى الله عليه وآله فرمودند: «لا ايمان لِمَن لااَمان له و لا دين لِمَن لاعهد له» كسى كه مراعات امانت نكند، ايمان ندارد و آن كسى كه به عهد خويش وفادار نباشد بى‏دين است.[1]
در بعضى روايات آمده است كه مراد از «عهد اللّه»، حقايق مربوط به پيامبر اسلام در تورات است كه به دست عالمان يهود تحريف گشته است.
مقايسه كنيم وضع كسانى را كه از جانب خداوند به آنها سلام داده مى‏شود؛ «سلامٌ قولاً من ربّ رحيم»[2] با كسانى كه خدا هيچ سخنى با آنان نگويد؛ «لايكلّمهم اللّه» واگر ناله‏اى سر دهند با جمله‏ى «اخسئوا فيها ولاتكلمون»[3] خفه مى‏شوند.
پيامبر اكرم صلى الله عليه وآله فرمودند: هر كس با سوگند، مال و ثروت برادرش را به ناحق بخورد، مورد غضب الهى است. سپس اين آيه را تلاوت نمودند.[4]
حضرت على عليه السلام فرمودند: مراد از نگاه خداوند در قيامت؛ «لاينظر اليهم» نگاه رحمت است، (نه نگاه با چشم).[5]
_______________________________
1) تفسير مراغى و نورالثقلين.
2) يس، 58.
3) مؤمنون، 108.
4) تفسير نورالثقلين.
5) تفسيربرهان، ج‏1، ص‏293.
------------------------------------------
پيام ها
1- امانت مردم نزد انسان، عهد الهى است. در آيات قبل خوانديم كه بعضى امانت مردم را بر نمى‏گردانند، در اين آيه به جاى امانت مردم، كلمه‏ى «عهداللّه» بكار رفته است.
2- پيمان شكنى، از گناهان كبيره است. اين نوع تهديد پى‏درپى، در باره هيچ گناهى در قرآن مطرح نشده است. «يشترون بعهد اللّه... لا خلاق لهم...»
3- سوگند دروغ، سبب محروميّت در قيامت مى‏شود. «يشترون... ايمانهم»
4- دنياپرستى، ريشه‏ى پيمان شكنى است. «ثمناً»
5 - بهاى پيمان شكنى هرچه باشد، كم است. «ثمناً قليلاً»
6- كيفرهاى قيامت، متناسب با عملكرد خود ماست. بى‏اعتنايى ما به تعهّدات الهى، سبب بى‏اعتنايى خدا به ماست. «لا يكلّمهم، لا ينظر اليهم، لايزكّيهم»
7- عذاب‏هاى اُخروى، هم جسمى است و هم روحى. هم تحقير است؛ «لايكلّمهم اللّه» و هم شكنجه و مجازات. «ولهم عذاب اليم»




۱۱ مرداد ۱۳۹۰
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم)
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام: ۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی
- ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور
- جوزپ گواردیولا
گروه:
- كاربران بلاک شده
سوره آل عمران
آیه 78

-------------------------------------------------
آيه
وَإِنَّ مِنْهُمْ لَفَرِيقاً يَلْوُُنَ أَلْسِنَتَهُمْ بِالْكِتَبِ لِتَحْسَبُوهُ مِنَ الْكِتَبِ وَ مَا هُوَ مِنَ الْكِتَبِ وَيَقُولُونَ هُوَ مِنْ عِنْدِ اللَّهِ وَمَا هُوَ مِنْ عِنْدِ اللَّهِ وَيَقُولُونَ عَلَى اللَّهِ الْكَذِبَ وَهُمْ يَعْلَمُونَ‏
-------------------------------------------------
ترجمه
وهمانا از ايشان (اهل كتاب) گروهى هستند كه زبان خود به خواندن كتاب (ودست نوشته‏ى خودشان چنان) مى‏چرخانند كه شما گمان كنيد آن از كتاب آسمانى است، در حالى كه از كتاب نيست و مى‏گويند: آن (چه ما مى‏خوانيم) از جانب خداست، در حالى كه از جانب خدا نيست وآنها آگاهانه بر خداوند دروغ مى‏بندند.
-------------------------------------------------
نکته ها
گناه علما و دانشمندانِ بى‏تقوا چند برابر است، زيرا:
الف: مردم را به اشتباه مى‏اندازند. «لتحسبوه من‏الكتاب»
ب: به خداوند دروغ مى‏بندند. «هو من عنداللّه»
ج: تمام اين حركت‏ها را آگاهانه انجام مى‏دهند. «وهم يعلمون»
-------------------------------------------
پيام ها
1- در قضاوت‏ها، انصاف داشته باشيم وهمه را به يك ديد نگاه نكنيم. «وانّ منهم لفريقاً...»
2- حضور دانشمندان خائن در ميان اهل‏كتاب، قطعى است. «لفريقاً»
3- عوام فريبى ولفّاظى، از گناهان دانشمندان است. «يلوون السنتهم»
4- نطق خوب، اگر در مسير حقّ نباشد، وسيله‏اى براى انحراف است. «يلوون السنتهم»
5 - گمراه كنندگان، مقدّسات مذهبى و كتب آسمانى را دستاويز خود قرار مى‏دهند. «بالكتاب»
6- التقاط، يكى از حربه‏هاى زهرآگين فرهنگى دشمن است. «لتحسبوه من الكتاب»
7- اگر دشمن زمينه‏ى پذيرش انحراف را در شما ببيند، ادّعاهاى خطرناك‏ترى مطرح مى‏كند. «لتحسبوه من الكتاب ...يقولون هو من عنداللّه»
8 - بزرگ‏ترين خيانت به فرهنگ وعقيده‏ى انسان، تحريفِ آگاهانه ومغرضانه‏ى علما و خواصّ است. «يقولون على‏اللّه الكذب و هم يعلمون»




۱۱ مرداد ۱۳۹۰
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم)
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام: ۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی
- ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور
- جوزپ گواردیولا
گروه:
- كاربران بلاک شده
سوره آل عمران
آیه 79

----------------------------------------------
آيه
مَا كَانَ لِبَشَرٍ أَنْ يُؤْتِيَهُ اللَّهُ الْكِتَبَ وَالْحُكْمَ وَالْنُّبُوَّةَ ثُمَّ يَقُولَ لِلنَّاسِ كُونُواْ عِبَاداً لِّى مِنْ دُونِ اللَّهِ وَلَكِنْ كُونُواْ رَبَّنِيِّينَ بِمَا كُنْتُمْ تُعَلِّمُونَ الْكِتَبَ وَبِمَا كُنْتُمْ تَدْرُسُونَ‏
---------------------------------------------
ترجمه
هيچ (پيامبر و) بشرى كه خداوند به او كتاب و حكم و نبوّت داده است، حقّ ندارد به مردم بگويد: به جاى خدا، بندگان من باشيد. بنابراين (شما دانشمندان اهل‏كتاب به طريق اولى چنين حقّى نداريد، بلكه بايد) به خاطر سابقه‏ى آموزش كتاب و تدريسى كه داريد، ربّانى باشيد.
---------------------------------------------
نکته ها
امتياز پيامبران بر ديگران آن است كه هر قدر بر تعداد ياران و مقدار قدرتشان افزوده شود، مردم را بيشتر به بندگى خدا دعوت مى‏كنند، و هرگز راه توحيد را عوض نمى‏كنند و تأكيد و هشدارشان بيشتر مى‏شود. امّا دعوت كننده‏هاى سودجو، در ابتدا با قيافه‏اى مقدّس مآبانه ودلسوزانه كار را شروع مى‏كنند، ولى پس از رسيدن به مسند قدرت، استبداد و خودمحورى را پى‏ريزى مى‏نمايند.
در روايات آمده است كه به بردگان خود، «عَبدى» نگوييد، بلكه «فَتى‏» بگوييد و بردگان نيز به مولاى خود «ربّى» نگويند، بلكه «سَيّدى» بگويند.[1]
اگر انبيا نبايد پرستش بشوند، حساب ديگران روشن است. اگر مواهب معنوى عامل عبوديّت نشود، حساب زرق و برق مادّى روشن است.
«رَبّانيّين» جمع «رَبّانى» به كسى گفته مى‏شود كه پيوند او با خدا محكم باشد و در فكر اصلاح و تربيت ديگران باشد.
رسول خدا صلى الله عليه وآله فرمودند: درباره من دو گروه هلاك شدند: 1- پيروان افراطى، كه مرا از حدّ بشرى بالا بردند. 2- دشمنان بى‏انصاف، كه پيامبرى مرا قبول ندارند و من از هر دو گروه بيزارم. حضرت عيسى عليه السلام نيز اين هشدار را براى پيروان خود گوشزد كرده بود و نظير اين معنا را در نهج‏البلاغه از حضرت على عليه السلام نيز شاهد هستيم. همچنين فرمودند: «لا تَرفعونى فَوق حقّى فاِنّ اللّه تعالى اِتّخذَنى عَبداً قبل اَن يَتّخذَنى نَبيّاً» مرا از آنچه هستم بالاتر نبريد، همانا خداوند پيش از آنكه مرا پيامبر قرار دهد، بنده آفريده است. سپس اين آيه را تلاوت فرمودند.[2]
رسول‏خدا صلى الله عليه وآله درباره‏ى اين آيه فرمودند: هيچ مرد وزن مسلمان، آزاد يا بنده‏اى نيست مگر آنكه حقّ واجبى از خداوند بر گردن اوست و آن اينكه قرآن را فراگيرد و در آن تفكّر كند.[3]
____________________________
1) تفسير قرطبى.
2) تفسير نورالثقلين.
3) مستدرك، ج‏4، ص 323.
------------------------------------------
پيام ها
1- سوء استفاده از موقعيّت، محبوبيّت ومسئوليّت، ممنوع است. «ما كان لبشر»
2- كتاب و حكمت و نبوّت، انسان را از بشر بودن خارج نمى‏كند. «ما كان لبشر»
3- هدف انبيا، تنها نجات بشر از شرك نيست، بلكه رشد او تا مرحله‏ى ربّانى شدن است. «كونوا ربّانيّين»
4- راه ربّانى شدن، علمِ دين و درس كتاب است، نه تصوّف و چلّه نشينى.[1] «ربّانيّين بما كنتم تعلّمون...»
5 - اگر تعليم و تعلّم و درس، انسان را ربّانى نكند، در واقع آن علم، علم نبوده است.[2] «ربّانيّين بما كنتم تعلّمون...»
6- علماى ربّانى، مفسّران واقعى قرآن هستند. «كنتم تعلّمون الكتاب بما كنتم تدرسون»
7- تعليم و تدريس كتب آسمانى، بايد هميشگى باشد. «كنتم تعلّمون... تدرسون»
8 - معلّمى، شغل انبياست. «تعلّمون الكتاب»
_________________________________
1) تفسير فى‏ظلال‏القرآن.
2) تفسير صافى.




۱۱ مرداد ۱۳۹۰
     
برو به صفحه
این عنوان قفل شده است!

اختیارات
شما می‌توانید مطالب را بخوانید.
شما نمی‌توانید عنوان جدید باز کنید.
شما نمی‌توانید به عنوان‌ها پاسخ دهید.
شما نمی‌توانید پیام‌های خودتان را ویرایش کنید.
شما نمی‌توانید پیام‌های خودتان را حذف کنید.
شما نمی‌توانید نظرسنجی اضافه کنید.
شما نمی‌توانید در نظرسنجی‌ها شرکت کنید.
شما نمی‌توانید فایل‌ها را به پیام خود پیوست کنید.
شما نمی‌توانید پیام بدون نیاز به تایید بزنید.

فعالترین کاربران ماه انجمن
فعالیترین کاربران سایت
اعضای جدید سایت
جدیدترین اعضای فعال
تعداد کل اعضای سایت
اعضای فعال
۱۷,۹۴۳
اعضای غیر فعال
۱۴,۳۶۳
تعداد کل اعضاء
۳۲,۳۰۶
پیام‌های جدید
بحث آزاد در مورد بارسا
انجمن عاشقان آب‍ی و اناری
۵۸,۲۰۵ پاسخ
۸,۴۲۱,۳۵۸ بازدید
۲ روز قبل
Salehm
بحث در مورد تاپیک های بخش سرگرمی
انجمن سرگرمی
۴,۶۶۵ پاسخ
۵۴۹,۴۷۴ بازدید
۲ روز قبل
ali
هرچه می خواهد دل تنگت بگو...
انجمن مباحث آزاد
۷۶,۴۹۴ پاسخ
۱۱,۶۸۲,۹۱۶ بازدید
۳ روز قبل
یا لثارات الحسن
برای آشنایی خودتون رو معرفی کنید!
انجمن مباحث آزاد
۷,۶۴۳ پاسخ
۱,۲۴۵,۵۴۸ بازدید
۴ روز قبل
Activated PC
آموزش و ترفندهای فتوشاپ
انجمن علمی و کاربردی
۱۳۵ پاسخ
۴۴,۹۹۰ بازدید
۴ روز قبل
RealSoftPC
جام جهانی ۲۰۲۲
انجمن فوتبال ملی
۲۳ پاسخ
۲,۰۹۰ بازدید
۵ روز قبل
Crack Hints
موسیقی
انجمن هنر و ادبیات
۵,۱۰۱ پاسخ
۱,۰۲۳,۲۱۳ بازدید
۶ روز قبل
Activated soft
علمی/تلفن هوشمند/تبلت/فناوری
انجمن علمی و کاربردی
۲,۴۱۹ پاسخ
۴۳۸,۱۹۵ بازدید
۱۲ روز قبل
javibarca
مباحث علمی و پزشکی
انجمن علمی و کاربردی
۱,۵۴۷ پاسخ
۷۴۹,۶۵۳ بازدید
۱ ماه قبل
رویا
مســابــقـه جــــذاب ۲۰ ســــوالـــــــــــــــــــی
انجمن سرگرمی
۲۳,۶۵۸ پاسخ
۲,۲۱۱,۳۶۵ بازدید
۱ ماه قبل
رویا
اسطوره های بارسا
انجمن بازیکنان
۳۴۳ پاسخ
۸۶,۴۹۸ بازدید
۶ ماه قبل
jalebamooz
تغییرات سایت
انجمن اتاق گفتگوی اعضاء و ناظران
۱,۵۵۷ پاسخ
۲۷۷,۹۸۵ بازدید
۱۱ ماه قبل
یا لثارات الحسن
حاضرین در سایت
۱۶۳ کاربر آنلاین است. (۱۱۷ کاربر در حال مشاهده تالار گفتمان)

عضو: ۰
مهمان: ۱۶۳

ادامه...
هرگونه کپی برداری از مطالب این سایت، تنها با ذکر نام «اف سی بارسلونا دات آی آر» مجاز است!