به اولین سایت تخصصی هواداران بارسلونا در ایران خوش آمدید. برای استفاده از تمامی امکانات سایت، ثبت نام کنید و یا با نام کاربری خود وارد شوید!

شناسه کاربری:
کلمه عبور:
ورود خودکار

نحوه فعالیت در انجمن‌های سایت
دوستان عزیز توجه کنید که تا زمانی که با نام کاربری خود وارد نشده باشید، تنها می‌توانید به مشاهده مطالب انجمن‌ها بپردازید و امکان ارسال پیام را نخواهید داشت. در صورتی که تمایل دارید در مباحث انجمن‌های سایت شرکت نمایید، در سایت عضو شده و با نام کاربری خود وارد شوید.

پیشنهاد می‌کنیم که قبل از هر چیز، با مراجعه به انجمن قوانین و شرح وظایف ضمن مطالعه قوانین سایت، با نحوه اداره و گروه‌های فعال در سایت و همچنین شرح وظایف و اختیارات آنها آشنا شوید. به علاوه دوستان عزیز بهتر است قبل از آغاز فعالیت در انجمن‌ها، ابتدا خود را در تاپیک برای آشنایی (معرفی اعضاء) معرفی نمایند تا عزیزان حاضر در انجمن بیشتر با یکدیگر آشنا شوند.

همچنین در صورتی که تمایل دارید در یکی از گروه‌های کاربری جهت مشارکت در فعالیت‌های سایت عضو شوید و ما را در تهیه مطالب مورد نیاز سایت یاری نمایید، به تاپیک اعلام آمادگی برای مشارکت در فعالیت‌های سایت مراجعه نموده و علائق و توانایی های خود را مطرح نمایید.
تاپیک‌های مهم انجمن
در حال دیدن این عنوان: ۴ کاربر مهمان
این عنوان قفل شده است!
     
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم)
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام: ۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی
- ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور
- جوزپ گواردیولا
گروه:
- كاربران بلاک شده
سوره آل عمران
آیه 59

-----------------------------------------------
آيه
إِنَّ مَثَلَ عِيسَى‏ عِنْدَ اللَّهِ كَمَثَلِ ءَادَمَ خَلَقَهُ مِنْ تُرَابٍ ثُمَّ قَالَ لَهُ كُنْ فَيَكُونُ‏
------------------------------------------------
ترجمه
همانا مَثلِ (آفرينش) عيسى نزد خداوند، همچون مَثلِ (آفرينش) آدم است كه او را از خاك آفريد و سپس به او فرمود: باش، پس موجود شد.
-----------------------------------------------
نکته ها
گروهى از نصارى وارد مدينه شده و به حضور پيامبر صلى الله عليه وآله رسيدند. آنان در گفتگو با پيامبر صلى الله عليه وآله ولادت عيسى عليه السلام را بدون داشتن پدر، نشانه و دليل الوهيّت او عنوان كردند. اين آيه نازل شد وجواب آنان را چنين بيان نمود: اگر تولّد بدون پدر، دليل خدا يا فرزند خدا بودن است، خلقت حضرت آدم كه مهم‏تر است، چون نه پدر داشت و نه مادر. پس چرا شما آدم را خدا يا فرزند خدا نمى‏دانيد؟!
----------------------------------------------
پيام ها
1- مخالفان را از همان راهى كه پذيرفته‏اند، به حقّ دعوت كنيم. مسيحيان پذيرفته‏اند كه آدم مخلوق خداست، با اينكه پدر و مادر نداشت. «مَثَل عيسى... كمَثل آدم»
2- استناد به تاريخ و تجربه‏هاى گذشته و ارائه نمونه‏هاى عينى بهترين راه دعوت است. «انّ مَثَل عيسى عنداللّه كمَثل آدم»
3- قدرت خداوند در خلقت، محدود نيست. «كن فيكون»




۱۰ مرداد ۱۳۹۰
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم)
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام: ۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی
- ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور
- جوزپ گواردیولا
گروه:
- كاربران بلاک شده
سوره آل عمران
آیه 60

--------------------------------------------
آيه
الْحَقُّ مِن رَّبِّكَ فَلَا تَكُن مِّنَ الْمُمْتَرِينَ‏
---------------------------------------------
ترجمه
حق، همان است كه از جانب پروردگار توست، پس از ترديد كنندگان مباش.
---------------------------------------------
نکته ها
كلمه‏ى «مُمتَرين» از «مِرْية» به معناى شك و ترديد است. عين اين آيه در سوره‏ى بقره آيه 147 نيز آمده است. با اين آيه روشن مى‏شود كه سخن حقّ و پايدار تنها از جانب خدايى است كه خود حقّ و ثابت است وگرنه از انسان‏هايى كه در طوفان هوسها و غرايز ثباتى ندارند، قانون و سخن پايدار را نمى‏توان انتظار داشت.
----------------------------------------------
پيام ها
1- بيان حق، رمز ربوبيّت وتربيت است. «الحقّ من ربّك»
2- ثبات و حقّانيت، جز در راه خدا، كلام خدا و قانون خداوند، وجود ندارد. «الحقّ من ربّك»
3- تعداد زياد مخالفان، تلاش و فعّاليت آنان، و ثروت و تبليغاتشان، نبايد در حقّانيّت راه و عقايد ما تأثير گذارد. «فلا تكن من الممترين»




۱۰ مرداد ۱۳۹۰
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم)
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام: ۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی
- ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور
- جوزپ گواردیولا
گروه:
- كاربران بلاک شده
سوره آل عمران
آیه 61

--------------------------------------
آيه
فَمَنْ حَآجَّكَ فِيهِ مِنْ بَعْدِ مَا جَآءَكَ مِنَ الْعِلْمِ فَقُلْ تَعَالَوْاْ نَدْعُ أَبْنَآءَنَا وَأَبْنَآءَكُمْ وَنِسَآءَنَا وَنِسَآءَكُمْ وَأَنْفُسَنَا وَأَنْفُسَكُمْ ثُمَّ نَبْتَهِلْ فَنَجْعَل لَّعْنَتَ اللَّهِ عَلَى الْكَذِبِينَ‏
------------------------------------------
ترجمه
پس هر كه با تو، بعد از علم و دانشى كه به تو رسيده است، درباره او (عيسى) به ستيز و محاجّه برخيزد (و از قبول حقّ شانه خالى كند) بگو: بيائيد پسرانمان وپسرانتان وزنانمان وزنانتان وخودمان را (كسى كه به منزله خودمان است) وخودتان را بخوانيم، سپس (به درگاه خدا) مباهله و زارى كنيم و لعنت خدا را بر دروغگويان قرار دهيم.
----------------------------------------
نکته ها
واژه‏ى «نَبتَهل» از ريشه‏ى «اِبتهال» به معناى بازكردن دست‏ها و آرنج‏ها براى دعا، به سوى آسمان است واين آيه به دليل اين واژه، به آيه‏ى مباهله معروف گشته است. مباهله، يعنى توجّه و تضرّع دو گروه مخالف يكديگر، به درگاه خدا و تقاضاى لعنت و هلاكت براى طرف مقابل كه از نظر او اهل باطل است.[1]
در تفاسير شيعه و سنى و برخى كتب حديث و تاريخ مى‏خوانيم كه در سال دهم هجرى، افرادى از سوى رسول خدا صلى الله عليه وآله مأمور تبليغ اسلام در منطقه نجران از بلاد يمن شدند. مسيحيانِ نجران نيز هيئتى را به نمايندگى از سوى خود براى گفتگو با پيامبر اسلام صلى الله عليه وآله به مدينه گسيل داشتند. با وجود گفتگوهايى كه ميان آنان و پيامبر صلى الله عليه وآله ردّ وبدل شد، باز هم آنان بهانه‏جويى كرده و در حقّانيّت اسلام ابراز ترديد مى‏كردند. اين آيه نازل شد و خطاب به پيامبر فرمود: به كسانى كه با تو محاجّه و جدال كرده، و از قبول حقّ شانه خالى مى‏كنند، بگو: بياييد با فراخواندن فرزندان و زنان و خودمان، خدا را بخوانيم و با حالت تضرّع و ابتهال بر دروغگويان نفرين كنيم و هر نفرينى كه دامن گروه مقابل را گرفت، معلوم مى‏شود كه راه او باطل است و با اين وسيله به اين گفتگو و جدال پايان دهيم.
هنگامى كه نمايندگان مسيحيان نجران، پيشنهاد مباهله را از رسول اكرم‏صلى الله عليه وآله شنيدند، به يكديگر نگاه كرده و متحيّر ماندند. آنان مهلت خواستند تا در اين باره فكر و انديشه و مشورت كنند. بزرگِ نصارى به آنها گفت: شما پيشنهاد را بپذيريد و اگر ديديد كه پيامبر با سر وصدا و جمعيّتى انبوه براى نفرين مى‏آيد، نگران نباشيد و بدانيد كه خبرى نيست، ولى اگر با افراد معدودى به ميدان آمد، از انجام مباهله صرف‏نظر و با او مصالحه كنيد.
روز مباهله، آنها ديدند كه پيامبر اسلام صلى الله عليه وآله همراه با دو كودك و يك جوان و يك زن بيرون آمدند. آن دو كودك، حسن و حسين‏عليهما السلام و آن جوان، علىّ‏بن ابى‏طالب‏عليهما السلام و آن زن فاطمه‏ى زهراعليها السلام دختر پيامبر صلى الله عليه وآله بودند.
اُسقف مسيحيان گفت: من چهره‏هايى را مى‏بينم كه اگر از خداوند بخواهند كوه از جا كنده شود، كنده مى‏شود. اگر اين افراد نفرين كنند، يك نفر مسيحى روى زمين باقى نمى‏ماند. لذا از مباهله اعلام انصراف كرده و حاضر به مصالحه شدند.[2]
اين ماجرا، علاوه بر تفاسير شيعه، در منابع معتبر اهل سنّت نيز آمده است.[3]
روز مباهله، بيست وچهارم يا بيست و پنجم ماه ذى‏الحجّه بوده و محل آن در روزگار پيامبر صلى الله عليه وآله در بيرون شهر مدينه بوده كه اكنون داخل شهر قرار گرفته و در آن محل، مسجدى به نام «مسجد الاجابة» ساخته شده است. فاصله‏ى اين مسجد تا مسجدالنّبى تقريباً دو كيلومتر است. «الّلهم ارزقنا زيارته و شفاعته»
بر اساس روايتى در تفسير الميزان، دعوت به مباهله مخصوص نصارى نبوده و پيامبر صلى الله عليه وآله از يهوديان نيز براى مباهله دعوت كردند.
مباهله، خاصّ زمان پيامبرصلى الله عليه وآله نبوده است، بلكه براساس برخى از روايات، ديگر مؤمنان نيز مى‏توانند مباهله كنند. امام صادق‏عليه السلام در اين‏باره دستوراتى داده‏اند.[4]
سؤال: در اين ماجرا تنها فاطمه زهراعليها السلام حضور داشت، پس چرا قرآن كلمه‏ى جمع «نسائنا» را بكار برده است؟
پاسخ: در قرآن مواردى است كه خداوند از يك نفر به صورت «جمع» ياد مى‏كند، مانند آيه 181 سوره آل‏عمران كه يك نفر از روى توهين گفت: خدا فقير است، ولى آيه به صورت جمع مى‏فرمايد: «الّذين قالوا انّ اللّه فقير» چنانكه قرآن درباره حضرت ابراهيم‏عليه السلام مى‏فرمايد: ابراهيم يك امّت است، با آنكه يك‏نفر بيشتر نبود.
گرچه پيامبر مى‏توانست خود شخصاً نفرين كند وكارى به علىّ، فاطمه، حسن و حسين‏عليهم السلام نداشته باشد، ولى خدا و رسول، با اين عمل به ما فهماندند كه اين افراد، ياران و شريكان رسول خدا در دعوت به حقّ و هدف او هستند و همراه او آماده‏ى استقبال از خطر بوده و تداوم‏گر حركت او مى‏باشند.
____________________________
1) التحقيق فى كلمات القرآن.
2) پيامبر صلى الله عليه وآله فرمودند: سوگند به كسى كه مرا پيامبر حقّ قرار داد، اگر مباهله انجام مى‏گرفت، آن وادى‏آتش را بر آنان فرو مى‏ريخت. تفسير مجمع‏البيان ؛ مناقب ابن‏مغازى، ص 263.
3) صاحب تفسير الميزان در جلد سوّم صفحه 257 آورده است كه ماجراى مباهله را 51 نفر از صحابه به اتّفاق نظر نقل كرده‏اند. تفاسير كبير، آلوسى ومراغى ذيل آيه، در كتاب الكامل ابن‏اثير جلد دوّم صحفه 293، مستدرك حاكم جلد سوّم صفحه 150، مسند احمد حنبل جلد اوّل صفحه 185 و همچنين تفاسير روح‏البيان، المنار و ابن‏كثير و بسيارى از منابع شيعى و سنّى ديگر، اين واقعه را ضبط و نقل كرده‏اند. در كتاب اِحقاق‏الحق جلد سوّم صفحه 46 نيز نام شصت نفر از بزرگان اهل سنّت را آورده است كه همگى گفته‏اند: اين آيه در عظمت پيامبر و اهل‏بيت عليهم السلام اوست.
4) تفسيرنورالثقلين ج‏1، ص‏351 ؛ اصول كافى، ج‏2، باب مباهله.
-----------------------------------------
پيام ها
1- اگر انسان ايمان به هدف داشته باشد، حاضر است خود و نزديك‏ترين بستگانش را در معرض خطر قرار دهد. «من بعد ما جائك من العلم»
2- آخرين برگ برنده و سلاح برنده مؤمن، دعاست. «فقل تعالوا ندع»
3- فرزند دخترى، همچون فرزند پسرى، فرزند خود انسان است. «ابنائنا» بنابراين امام حسن وامام حسين عليهما السلام فرزندان پيامبرند.
4- زن و مرد در صحنه‏هاى مختلف دينى، در كنار همديگر مطرحند. «نسائنا»
5 - در دعا، حالات اهل دعا مهم است، نه تعداد آنها. گروه مباهله كننده پنج نفر بيشتر نبودند. «ابنائنا، نسائنا، انفسنا»
6- علىّ‏بن ابى‏طالب‏عليهما السلام، جان رسول اللَّه‏صلى الله عليه وآله است. «انفسنا»
7- در مجالس دعا، كودكان را نيز با خود ببريم. «ابنائنا»
8 - اهل‏بيت پيامبرعليهم السلام مستجاب الدعوة هستند. «ابنائنا، نسائنا، انفسنا»
9- استمداد از غيب، پس از بكارگيرى توانايى‏هاى عادّى است. «نبتهل»
10- كسى كه منطق و استدلال و معجزه، او را به پذيرش حقّ تسليم نمى‏كند، بايد با او مباهله كرد. «تعالوا... نبتهل»
11- اگر مؤمنان محكم بايستند، دشمن به دليل باطل بودنش عقب نشينى مى‏كند. «ندع... نبتهل»
12- استدلال را بايد با استدلال پاسخ داد، ولى مجادله و لجاجت بايد سركوب شود. «لعنة اللّه على الكاذبين»




۱۰ مرداد ۱۳۹۰
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم)
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام: ۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی
- ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور
- جوزپ گواردیولا
گروه:
- كاربران بلاک شده
سوره آل عمران
آیه 62، 63

--------------------------------------
آيه
إِنَّ هَذَا لَهُوَ الْقَصَصُ الْحَقُّ وَمَا مِنْ إِلَهٍ إِلَّا اللَّهُ وَإِنَّ اللَّهَ لَهُوَ الْعَزِيزُ الْحَكِيمُ‏
فَإِنْ تَوَلَّوْاْ فَإِنَّ اللَّهَ عَلِيمٌ بِالْمُفْسِدِينَ‏
-----------------------------------------
ترجمه
به راستى، داستانِ درستِ (زندگى مسيح) همين است و هيچ معبودى جز خداوند نيست وهمانا خداست مقتدر حكيم.
پس اگر از حقّ روى گردان شدند، همانا خداوند به (كار و حال) مفسدين آگاه است.
------------------------------------------
نکته ها
داستان‏هايى كه بر سر زبان‏هاست، بر سه نوعند:
1- رمان‏ها، افسانه‏ها و اساطيرى كه بر پايه خيال بوده وغير واقعى هستند.
2- داستان‏هاى تاريخى كه گاهى راست ومستند وگاهى آميخته با دروغ وامور نادرست هستند.
3- رويدادهايى كه از زبان وحى به ما رسيده‏اند، براساس حقّ هستند. داستان‏هاى قرآنى، همه از اين نوع هستند ودر آنها وهم، خيال، دروغ و نادرستى راه ندارد.
--------------------------------------
پيام ها
1- اگر قرآن نبود، چهره‏ى واقعى حضرت مسيح، آلوده با خرافات و مشوّه باقى مى‏ماند. «انّ هذا لهو القصص الحق»
2- تكرار شعار توحيد و پايدارى در برابر خرافات، لازم است. «ما من اله الاّ اللَّه»
3- هر داستانى درباره پيامبران، كه با توحيد منافات داشته باشد، ساختگى و باطل است. «لهو القصص الحق و ما من اله الا اللّه»
4- روى‏گردانى انسان از كلام حق، نشانه‏ى اختيار اوست. «فان تولّوا»
5 - اعراض از حق، نمونه‏اى از فساد است، و اعراض كننده مفسد مى‏باشد. «تولّوا... مفسدين»
6- علم خداوند به كارهاى مفسدان، بزرگ‏ترين هشدار است. «عليم بالمفسدين»





۱۰ مرداد ۱۳۹۰
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم)
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام: ۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی
- ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور
- جوزپ گواردیولا
گروه:
- كاربران بلاک شده
سوره آل عمران
آیه 64

--------------------------------------
آيه
قُلْ يَأَهْلَ الْكِتَبِ تَعَالَوْا إِلى‏ كَلِمَةٍ سَوَآءٍ بَيْنَنَا وَبَيْنَكُمْ أَلَّا نَعْبُدَ إِلَّا اللَّهَ وَلَا نُشْرِكَ بِهِ شَيْئاً وَلَا يَتَّخِذَ بَعْضُنَا بَعْضاً أَرْبَاباً مِّنْ دُونِ اللَّهِ فَإِنْ تَوَلَّوْاْ فَقُولُواْ اشْهَدُواْ بِأَنَّا مُسْلِمُونَ‏
-------------------------------------------
ترجمه
بگو: اى اهل‏كتاب! به سوى سخنى بياييد كه ميان ما و شما مشترك است. جز آنكه خداوند را نپرستيم وچيزى را شريك او قرار ندهيم و بعضى از ما بعضى ديگر را بجاى خدا ارباب نگيرد. پس اگر (از اين پيشنهاد) سرباز زدند، بگوييد: گواه باشيد كه ما مسلمان و تسليم خدائيم.
------------------------------------------
نکته ها
دعوت به سوى توحيد وحقّ، لازم است. خواه با استدلال، خواه با مباهله و خواه از طريق دعوت به مشتركات.
در تفسير مراغى آمده است: عدىّ‏بن حاتم بعد از اسلام آوردن، به پيامبر صلى الله عليه وآله عرض كرد: ما زمانى كه مسيحى بوديم، هرگز يكديگر را «ربّ» خود قرار نمى‏داديم، پس مراد از جمله‏ى «لايتّخذ بَعضُنا بَعضاً ارباباً» چيست؟ پيامبرصلى الله عليه وآله فرمودند: آيا علماى شما احكام خدا را تغيير نمى‏دادند؟ گفت: چرا! فرمودند: پيروى از عالمى كه قانون خدا را تغيير دهد، يك نوع بندگى وبردگى اوست.
-------------------------------------------
پيام ها
1- مسلمانان بايد بر سر مشتركات، با اهل كتاب به توافق برسند. «قل يا اهل‏الكتاب تعالوا الى كلمة...»
2- بايد در دعوت به وحدت، پيش قدم بود. «قل يا اهل الكتاب»
3- اگر به تمام اهدافِ حقّ خود دست نيافتيد، از تلاش براى رسيدن به بعضى از آن خوددارى نكنيد. «تعالوا الى كلمة...»
4- يكى از مراحل تبليغ، دعوت به مشتركات است. «كلمة سواء بيننا و بينكم» قرآن مى‏تواند محور مشترك خوبى براى دعوت باشد، زيرا هم تاريخ انبيا را دارد و هم از تحريف به دور بوده است.
5 - در تبليغ و دعوت ديگران، بايد به عقايد حقّه و مقدّسات طرف مقابل، احترام گذارد. «كلمة سواء بيننا و بينكم»
6- يگانه پرستى و بيزارى از شرك، از مشتركات تمام اديان آسمانى است. «كلمة سواء... الاّ نعبد الاّ اللّه»
7- توحيد، سبب تعالى انسان است. «تعالوا» در جايى بكار مى‏رود كه دعوت به رشد و بالا آمدن باشد. «تعالوا... الاّ نعبد الاّ اللّه»
8 - اطاعت بى‏چون و چرا از ديگر انسان‏ها، نشانه‏ى پذيرش نوعى ربوبيّت براى آنها ويك نوع عبوديّت براى ماست. در حالى كه همه‏ى انسان‏ها با يكديگر مساوى هستند. «لايتّخذ بعضنا بعضاً ارباباً»
9- انديشه‏ى آزاد و شخصيّت مستقل، شعار قرآن است. «لايتخذ بعضنا بعضاً ارباباً»
10- اعراض و سرپيچى مخالفان نبايد در اراده و ايمان ما اثر بگذارد. «فان تولّوا فقولوا اشهدوا بانّا مسلمون»
11- هر مبلّغى بايد سرپيچى و اعراض مردم را پيش بينى كند تا مأيوس نشود. «فان تولّوا فقولوا اشهدوا...»
12- پس از استدلال و برهان، جَدل را قطع كنيد. «فان تولّوا فقولوا...»
13- بندگى خدا، نفى شرك و طرد حاكميّت غير خداوند، از ويژگى‏هاى يك مسلمان واقعى است. «اشهدوا بانّا مسلمون»




۱۰ مرداد ۱۳۹۰
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم)
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام: ۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی
- ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور
- جوزپ گواردیولا
گروه:
- كاربران بلاک شده
سوره آل عمران
آیه 65

----------------------------------------------
آيه
يَأَهْلَ الْكِتَبِ لِمَ تُحَآجُّونَ فِى إِبْرَهِيمَ وَمَآ أُنِزلَتِ الْتَّوْرَيةُ وَ الْإِنْجِيلُ إِلَّا مِنْ بَعْدِهِ أَفَلَا تَعْقِلُونَ‏
----------------------------------------------
ترجمه
اى اهل كتاب! چرا درباره‏ى ابراهيم گفتگو و نزاع مى‏كنيد؟ (و هر كدام او را پيرو آيين خود مى‏دانيد،) در حالى كه تورات وانجيل، پس از او نازل شده است، چرا تعقّل نمى‏كنيد؟
--------------------------------------------
نکته ها
هر يك از يهود و نصارى، ابراهيم عليه السلام را از خود مى‏دانستند و به قدرى بازار اين ادّعا داغ بود كه قرآن در دو آيه‏ى بعد مى‏فرمايد: «ما كان ابراهيم يهوديّا ولا نصرانيّا» اين آيه براى پوچى ادّعاى آنها مى‏گويد: چگونه شما ابراهيم را كه قبل از تورات و انجيل بوده، تابع آن دو كتاب مى‏دانيد؟ كتابى كه هنوز نازل نشده است، پيرو ندارد. آيا حاضر نيستيد اين مقدار هم فكر كنيد كه لااقل حرف شما با تاريخ منطبق باشد.
----------------------------------------
پيام ها
1- هنگام موعظه، از القاب متين وعناوين فرهنگى مخاطبين استفاده شود. «يا اهل الكتاب»
2- علم و كتاب، از چنان ارزشى برخوردارند كه منسوبين به آن نيز محترمند. اهل‏كتاب، اهل قلم، اهل علم. «يا اهل الكتاب»
3- سعى نكنيد با انتساب شخصيّت‏ها به خود، حقّانيت خود را اثبات كنيد. «لِمَ‏تحاجّون فى ابراهيم» به جاى نزاع در انتساب شخصيّت‏هاى والا، از فكر آنان پيروى كنيد.
4- ادّعاهاى خود را مستند و هماهنگ با منطق و فطرت و تاريخ قرار دهيد. «و ما اُنزلت التورات»




۱۰ مرداد ۱۳۹۰
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم)
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام: ۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی
- ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور
- جوزپ گواردیولا
گروه:
- كاربران بلاک شده
سوره آل عمران
آیه 66

------------------------------------------
آيه
هَأَنْتُمْ هؤُلَآءِ حَجَجْتُمْ فِيَما لَكُمْ بِهِ عِلْمٌ فَلِمَ تُحَآجُّونَ فِيمَا لَيْسَ لَكُمْ بِهِ عِلْمٌ وَاللَّهُ يَعْلَمُ وَأَنْتُمْ لَا تَعْلَمُونَ‏
----------------------------------------
ترجمه
هان (اى اهل كتاب!) شما همانان هستيد كه درباره (حضرت عيسى و) آنچه بدان علم داشتيد محاجّه و نزاع كرديد، پس چرا درباره (ابراهيم و) آنچه بدان علم نداريد نزاع مى‏كنيد؟ در حالى كه خداوند مى‏داند و شما نمى‏دانيد.
----------------------------------------
نکته ها
اين آيه تذكّر و هشدارى است به اهل‏كتاب، كه شما در مورد آنچه بدان علم و آگاهى داريد، اشكال‏تراشى و سؤالات بى‏جا مى‏كنيد. با آنكه شما زندگى طبيعى حضرت عيسى ونياز او به غذا ومسكن ولباس را ديده‏ايد، ولى باز هم در مورد او به گفتگو نشسته‏ايد. گروهى او را دروغگو وگروهى فرزند خدا مى‏پنداريد.[1] و يا در شناخت محمّدصلى الله عليه وآله كه نشانه‏هايش در تورات وانجيل آمده وبراى شما شناخته شده است، به بحث وگفتگو مى‏پردازيد.[2] شما كه درباره معلومات، اهل جدال و بحث هستيد و به نقطه‏ى توافقى نمى‏رسيد، ديگر چه كار به مسأله‏اى داريد كه در مورد آن علم نداريد؟ مثل اينكه مذهب حضرت ابراهيم چه بوده است؟
____________________________
1) تفاسير الميزان، فى ظلال، مراغى و المنار.
2) تفاسير مجمع‏البيان و قرطبى.
------------------------------------------
پيام ها
1- افراد مغرور و لجوج را تحقير كنيد. «هاانتم هؤلاء»
2- افراد لجوج، حتّى در امور روشن به نزاع مى‏نشينند. «حاججتم فيمالكم به علم»
3- اگر سرچشمه‏ى مباحثات، تحقيق باشد ارزش دارد، ولى اگر براى طفره رفتن باشد، مورد انتقاد است. «حاججتم فيما لكم به علم»





۱۰ مرداد ۱۳۹۰
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم)
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام: ۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی
- ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور
- جوزپ گواردیولا
گروه:
- كاربران بلاک شده
سوره آل عمران
آیه 67

--------------------------------------------
آيه
مَا كَانَ إِبْرَهِيمُ يَهُودِيّاً وَلَا نَصْرَانِيّاً وَلَكِنْ كَانَ حَنِيفاً مُّسْلِماً وَ مَا كَانَ مِنَ الْمُشْرِكِينَ‏
-------------------------------------------
ترجمه
(برخلاف ادّعاى يهوديان و مسيحيان،) ابراهيم نه يهودى بود و نه نصرانى، بلكه او فردى حق‏گرا و تسليم خدا بود و هرگز از مشركان نبود.
------------------------------------------
نکته ها
«حَنَف»، به معناى گرايش به حقّ است و در مقابل آن واژه‏ى «جَنَف»، معنى گرايش و تمايل به باطل را مى‏دهد. بنابراين «حَنيف» به كسى گفته مى‏شود كه در مسير باشد، ولى بت‏پرستان آن را در مورد خود بكار مى‏بردند و مشركان نيز «حُنفاء» خوانده مى‏شدند.
اين آيه، با آوردن كلمه‏ى «مسلماً» در كنار كلمه‏ى «حنيفاً»، هم دامن ابراهيم را از لوث شرك پاك كرده است و هم دامن اين كلمه‏ى مقدّس را از لوث مشركان.[1]
امام صادق‏عليه السلام در تفسير عبارت «حنيفاً مسلماً» فرمودند: «خالصاً مخلصاً ليس فيه شى‏ء من عبادة الاوثان» يعنى ابراهيم شخصى خالص و برگزيده بود كه در او ذره‏اى از پرستش بت‏ها نبود.[2]
_______________________________
1) حضرت على‏عليه السلام فرمودند: دين ابراهيم همان دين محمّدصلى الله عليه وآله بود. بحار، ج‏12، ص‏11.
2) تفسير نورالثقلين ؛ كافى، ج‏2، ص 15..




۱۰ مرداد ۱۳۹۰
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم)
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام: ۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی
- ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور
- جوزپ گواردیولا
گروه:
- كاربران بلاک شده
سوره آل عمران
آیه 68

--------------------------------------
آيه
إِنَّ أَوْلَى الْنَّاسِ بِإِبْرَهِيمَ لَلَّذِينَ اتَّبَعُوهُ وَهَذَا الْنَّبِىُّ وَالَّذِينَ ءَاَمَنُواْ وَاللَّهُ وَلِىُّ الْمُؤْمِنِينَ‏
-----------------------------------------
ترجمه
همانا سزاوارترين افراد به ابراهيم، كسانى هستند كه از او پيروى كردند و (نيز) اين پيامبر و كسانى كه (به او) ايمان آورده‏اند، و خداوند سرور و سرپرست مؤمنان است.
-----------------------------------------
نکته ها
از اين آيه معلوم مى‏شود كه نسبت ايمانى، فراتر و محكم‏تر از نسبت خويشاوندى است و افرادى كه همفكر و هم خط و هم هدف باشند، به همديگر نزديك‏تر از كسانى هستند كه در ظاهر قوم و خويشند، ولى به لحاظ فكرى و اعتقادى از همديگر جدايند. امام صادق عليه السلام به يكى از ياران با وفايش فرمود: «انتم واللّه من آل محمّد» به خدا سوگند كه شما از آل‏محمّد صلى الله عليه وآله هستيد. و سپس آيه فوق را تلاوت فرمود.[1] رسول اكرم صلى الله عليه وآله نيز در مورد سلمان فارسى فرمودند: «سلمان منّا اهل البيت»[2]
با اينكه آيه فرمود: نزديك‏ترين مردم به ابراهيم، پيروان او هستند، لكن نام پيامبر اسلام و مسلمانان را جداگانه برد، تا بهترين نمونه‏ى پيروى را در وجود حضرت محمّد صلى الله عليه وآله و مسلمانان، به دنيا نشان دهد.
در روايتى آمده است: «انّ ولىّ محمّد مَن اطاع اللّه و انْ بَعُدتْ لَحمَته، و انّ عدوّ محمّد مَن عَصى اللّه و انْ قَرُبتْ قَرابته»[3] دوست و طرفدار محمّدصلى الله عليه وآله كسى است كه خدا را اطاعت كند، هرچند به لحاظ فاميلى از او دور باشد و دشمن پيامبر كسى است كه خدا را نافرمانى كند، هرچند با پيامبر نسبت و نزديكى داشته باشد.
امام صادق‏عليه السلام فرمود: مراد از «الذّين آمنوا» در آيه، امامان و پيروان آنها هستند.[4]
___________________________
1) تفسير مجمع‏البيان.
2) بحار، ج‏10، ص‏123.
3) تفسير مجمع‏البيان.
4) كافى، ج‏1، ص 416.
-----------------------------------------
پيام ها
1- پيوند مردم با رهبر، پيوند مكتبى است، نه پيوند قبيله‏اى، زبانى، منطقه‏اى و نژادى. «انّ أولَى النّاس بابراهيم لَلّذين اتّبعوه»
2- ملاك قُرب به انبيا، اطاعت از آنان است. «أولَى النّاس بابراهيم لَلّذين اتّبعوه»
3- پيامبر اسلام صلى الله عليه وآله و مسلمانان، در خط ابراهيم و هم مرام و هم هدف با او هستند. «أولَى النّاس بابراهيم... وهذا النّبى»




۱۰ مرداد ۱۳۹۰
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم)
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام: ۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی
- ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور
- جوزپ گواردیولا
گروه:
- كاربران بلاک شده
سوره آل عمران
آیه 69

--------------------------------------------------
آيه
وَدَّتْ طَآئِفَةٌ مِّنْ أَهْلِ الْكِتَبِ لَوْ يُضِلُّونَكُمْ وَمَا يُضِلُّونَ إِلَّآ أَنْفُسَهُمْ وَمَا يَشْعُرُونَ‏
---------------------------------------------------
ترجمه
گروهى از اهل كتاب دوست دارند كه شما را گمراه كنند، ولى جز خودشان را گمراه نمى‏كنند و (اين را) نمى‏فهمند.
---------------------------------------------------
نکته ها
سيماى تهاجم فرهنگى و توطئه‏هاى دشمن براى بى‏دين كردن مسلمانان را در اين آيه و سه آيه بعد مى‏بينيم. اين آيه خبر از كينه‏هاى مكتبى، آيه بعد خبر از لجاجت و كفر، آيه هفتاد و يكم خبراز شيوه حق‏پوشى و كتمان آگاهانه، و آيه هفتاد و دوّم خبر از تاكتيك فريبنده‏ى دشمن مى‏دهد كه مجموعاً يك تهاجم فرهنگى برخاسته از باطن تاريك، بكارگيرى شيوه‏هاى كتمان، زير سؤال بردن و تضعيف و تزلزل عقايد توده‏ى مردم است.
--------------------------------------------
پيام ها
1- خداوند، نقشه‏هاى دشمنان دين را افشا وآنان را رسوا مى‏كند. «ودّت طائفة...»
2- شناخت دشمن وبرنامه‏هاى او، لازمه‏ى درامان ماندن از آسيب‏هاى احتمالى است. «ودّت طائفة...»
3- خطر تهاجم فكرى و فرهنگى، جدّى است. «ودّت طائفة...»
4- به اظهاراتِ منافقانه‏ى مخالفان اعتماد نكنيد، آنها قلباً خواستار انحراف شما هستند. «ودّت طائفة...»
5 - در قضاوت‏ها، انصاف را فراموش نكنيد. گروهى از اهل كتاب، چنين آرزويى دارند، نه همه‏ى آنها. «ودّت طائفة من اهل الكتاب»
6- بايد كارى كنيد كه دشمن آرزوى انحراف شما را به گور ببرد. كلمه «لو» در موارد ناشدنى بكار مى‏رود. «لو يضلّونكم»
7- كسانى كه در صدد انحراف ديگران هستند، ابتدا خود مرتكب حيله، نفاق، كينه، تهمت وتوطئه مى‏شوند. «و مايضلّون الاّ انفسهم»
8 - ميل به انحراف ديگران، خود يك انحراف بزرگ اخلاقى است. «ودّت... و مايضلّون الاّ انفسهم»





۱۰ مرداد ۱۳۹۰
     
برو به صفحه
این عنوان قفل شده است!

اختیارات
شما می‌توانید مطالب را بخوانید.
شما نمی‌توانید عنوان جدید باز کنید.
شما نمی‌توانید به عنوان‌ها پاسخ دهید.
شما نمی‌توانید پیام‌های خودتان را ویرایش کنید.
شما نمی‌توانید پیام‌های خودتان را حذف کنید.
شما نمی‌توانید نظرسنجی اضافه کنید.
شما نمی‌توانید در نظرسنجی‌ها شرکت کنید.
شما نمی‌توانید فایل‌ها را به پیام خود پیوست کنید.
شما نمی‌توانید پیام بدون نیاز به تایید بزنید.

فعالترین کاربران ماه انجمن
فعالیترین کاربران سایت
اعضای جدید سایت
جدیدترین اعضای فعال
تعداد کل اعضای سایت
اعضای فعال
۱۷,۹۴۳
اعضای غیر فعال
۱۴,۳۶۳
تعداد کل اعضاء
۳۲,۳۰۶
پیام‌های جدید
بحث آزاد در مورد بارسا
انجمن عاشقان آب‍ی و اناری
۵۸,۲۰۵ پاسخ
۸,۴۲۱,۴۰۸ بازدید
۲ روز قبل
Salehm
بحث در مورد تاپیک های بخش سرگرمی
انجمن سرگرمی
۴,۶۶۵ پاسخ
۵۴۹,۴۷۷ بازدید
۲ روز قبل
ali
هرچه می خواهد دل تنگت بگو...
انجمن مباحث آزاد
۷۶,۴۹۴ پاسخ
۱۱,۶۸۲,۹۴۰ بازدید
۳ روز قبل
یا لثارات الحسن
برای آشنایی خودتون رو معرفی کنید!
انجمن مباحث آزاد
۷,۶۴۳ پاسخ
۱,۲۴۵,۵۵۹ بازدید
۴ روز قبل
Activated PC
آموزش و ترفندهای فتوشاپ
انجمن علمی و کاربردی
۱۳۵ پاسخ
۴۴,۹۹۰ بازدید
۴ روز قبل
RealSoftPC
جام جهانی ۲۰۲۲
انجمن فوتبال ملی
۲۳ پاسخ
۲,۰۹۰ بازدید
۵ روز قبل
Crack Hints
موسیقی
انجمن هنر و ادبیات
۵,۱۰۱ پاسخ
۱,۰۲۳,۲۱۳ بازدید
۶ روز قبل
Activated soft
علمی/تلفن هوشمند/تبلت/فناوری
انجمن علمی و کاربردی
۲,۴۱۹ پاسخ
۴۳۸,۱۹۶ بازدید
۱۲ روز قبل
javibarca
مباحث علمی و پزشکی
انجمن علمی و کاربردی
۱,۵۴۷ پاسخ
۷۴۹,۶۵۴ بازدید
۱ ماه قبل
رویا
مســابــقـه جــــذاب ۲۰ ســــوالـــــــــــــــــــی
انجمن سرگرمی
۲۳,۶۵۸ پاسخ
۲,۲۱۱,۳۷۰ بازدید
۱ ماه قبل
رویا
اسطوره های بارسا
انجمن بازیکنان
۳۴۳ پاسخ
۸۶,۵۰۲ بازدید
۶ ماه قبل
jalebamooz
تغییرات سایت
انجمن اتاق گفتگوی اعضاء و ناظران
۱,۵۵۷ پاسخ
۲۷۷,۹۸۵ بازدید
۱۱ ماه قبل
یا لثارات الحسن
حاضرین در سایت
۱۸۷ کاربر آنلاین است. (۱۱۳ کاربر در حال مشاهده تالار گفتمان)

عضو: ۰
مهمان: ۱۸۷

ادامه...
هرگونه کپی برداری از مطالب این سایت، تنها با ذکر نام «اف سی بارسلونا دات آی آر» مجاز است!