به اولین سایت تخصصی هواداران بارسلونا در ایران خوش آمدید. برای استفاده از تمامی امکانات سایت، ثبت نام کنید و یا با نام کاربری خود وارد شوید!

شناسه کاربری:
کلمه عبور:
ورود خودکار

نحوه فعالیت در انجمن‌های سایت
دوستان عزیز توجه کنید که تا زمانی که با نام کاربری خود وارد نشده باشید، تنها می‌توانید به مشاهده مطالب انجمن‌ها بپردازید و امکان ارسال پیام را نخواهید داشت. در صورتی که تمایل دارید در مباحث انجمن‌های سایت شرکت نمایید، در سایت عضو شده و با نام کاربری خود وارد شوید.

پیشنهاد می‌کنیم که قبل از هر چیز، با مراجعه به انجمن قوانین و شرح وظایف ضمن مطالعه قوانین سایت، با نحوه اداره و گروه‌های فعال در سایت و همچنین شرح وظایف و اختیارات آنها آشنا شوید. به علاوه دوستان عزیز بهتر است قبل از آغاز فعالیت در انجمن‌ها، ابتدا خود را در تاپیک برای آشنایی (معرفی اعضاء) معرفی نمایند تا عزیزان حاضر در انجمن بیشتر با یکدیگر آشنا شوند.

همچنین در صورتی که تمایل دارید در یکی از گروه‌های کاربری جهت مشارکت در فعالیت‌های سایت عضو شوید و ما را در تهیه مطالب مورد نیاز سایت یاری نمایید، به تاپیک اعلام آمادگی برای مشارکت در فعالیت‌های سایت مراجعه نموده و علائق و توانایی های خود را مطرح نمایید.
تاپیک‌های مهم انجمن
در حال دیدن این عنوان: ۳ کاربر مهمان
این عنوان قفل شده است!
     
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم)
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام: ۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی
- ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور
- جوزپ گواردیولا
گروه:
- كاربران بلاک شده
سوره آل عمران
آیه 28

-----------------------------------------------
آيه
لا يَتَّخِذِ الْمُؤْمِنُونَ الْكَفِرِينَ أَوْلِيَآءَ مِنْ دُونِ الْمُؤْمِنِينَ وَمَنْ يَفْعَلْ ذَ لِكَ فَلَيْسَ مِنَ اللَّهِ فِى شَى‏ءْ إِلَّآ أَنْ تَتَّقُواْ مِنْهُمْ تُقَةً وَ يُحَذِّرُكُمْ اللَّهُ نَفْسَهُ وَإِلَى اللَّهِ الْمَصِيرُ
----------------------------------------------
ترجمه
نبايد اهل ايمان، بجاى مؤمنان، كافران را دوست و سرپرست خود برگزينند و هر كس چنين كند نزد خدا هيچ ارزشى ندارد، مگر آنكه از كفّار پروا و تقيّه كنيد (وبه خاطر هدف‏هاى مهم‏تر، موقّتاً با آنها مدارا كنيد) و خداوند شما را از (نافرمانى) خود هشدار مى‏دهد و بازگشت (شما) به سوى خداوند است.
------------------------------------------------
نکته ها
با توجّه به قدرت بى‏انتهاى الهى در آيات قبل، جايى براى پذيرفتن سلطه كفّار نيست. «بيدك الخير، تولج الليل، لايتخذ...»
در اين آيه سيماى سياست خارجى، شيوه‏ى برخورد با كفّار، شرايط تقيّه و جلوگيرى از سوء استفاده از تقيّه بيان شده است.
تقيّه، به معناى كتمان عقيده‏ى حقّ از ترس آزار مخالفان و ترك مبارزه با آنان به جهت دورى از ضرر يا خطرِ مهم‏تر است. تقيّه، گاهى واجب و گاهى حرام است. قرآن در آيه 106 سوره نحل، درباره‏ى تقيّه سخنى گفته كه شأن نزول آن عمار ياسر است.
-------------------------------------------------
پيام ها
1- پذيرش ولايت كفّار از سوى مؤمنان، ممنوع است. «لايتخذ المؤمنون الكافرين اولياء» (اگر مسلمانان جهان تنها به اين آيه عمل مى‏كردند الآن وضع كشورهاى اسلامى اين چنين نبود.)
2- در جامعه اسلامى، ايمان شرط اصلى مديريّت و سرپرستى است. «لايتّخذ المؤمنون الكافرين اولياء»
3- ارتباط سياسى نبايد مُنجرّ به سلطه پذيرى يا پيوند قلبى با كفّار شود. «لايتخذ المؤمنون الكافرين اولياء»
4- ارتباط يا قطع رابطه بايد بر اساس فكر و عقيده باشد، نه بر اساس پيوندهاى فاميلى، قومى و نژادى. «المؤمنين، الكافرين»
5 - هركس به سراغ كفّار برود، خداوند او را به حال خود رها واز امدادهاى غيبى خود محروم مى‏سازد. «و من يفعل ذلك فليس من اللّه فى شى‏ء»
6- ارتباط ظاهرى با كفّار براى رسيدن به اهداف والاتر، در مواردى جايز است. «الا ان تتقوا منهم تقية»
7- تقيّه، براى حفظ دين است . مبادا به بهانه‏ى تقيّه، جذب كفّار شويد و از نام تقيّه سوء استفاده كنيد. «يحذّركم اللّه نفسه»
8 - در مواردى كه اصل دين در خطر باشد، بايد همه چيز را فدا كرد و فقط بايد از خدا ترسيد. «يحذّركم اللّه نفسه»
9- ياد معاد، بهترين عامل تقواست. «يحذّركم اللّه نفسه و الى اللّه المصير»
10- مبادا بخاطر كاميابى و رفاه چند روز دنيا، سلطه‏ى كفّار را بپذيريد كه بازگشت همه‏ى شما به سوى اوست. «و الى اللّه المصير»




۱۰ مرداد ۱۳۹۰
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم)
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام: ۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی
- ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور
- جوزپ گواردیولا
گروه:
- كاربران بلاک شده
سوره آل عمران
آیه 29

-------------------------------------------
آيه
قُلْ إِنْ تُخْفُواْ مَا فِى صُدُورِكُمْ أَوْ تُبْدُوهُ يَعْلَمْهُ اللَّهُ وَيَعْلَمُ مَا فِى الْسَّمَوَ تِ وَمَا فِى الْأَرْضِ وَاللَّهُ عَلَى‏ كُلِّ شَى‏ءٍ قَدِيرٌ
--------------------------------------------
ترجمه
بگو: اگر آنچه در سينه‏ها داريد پنهان سازيد يا آشكارش نماييد، خداوند آن را مى‏داند و (نيز) آنچه را در آسمان‏ها وآنچه را در زمين است مى‏داند وخدا بر هر چيز تواناست.
-----------------------------------------------
نکته ها
آمدن اين آيه به دنبال آيه‏ى تقيّه، شايد اشاره به اين باشد كه مبادا به اسم تقيّه، با كفّار پيوند پنهانى برقرار نماييد، بلكه بدانيد خدا بر افكار ونيّات شما آگاه است.
----------------------------------------------
پيام ها
1- به كسانى كه به اسم تقيّه در صدد ارتباط با كفّار هستند، هشدار دهيد. «قل ان تخفوا»
2- سينه‏ى انسان، صندوق اسرار اوست. «تخفوا ما فى صدوركم»
3- علم خداوند به آشكار و نهان، به زمين و آسمان، يكسان است. «تخفوا... تبدوا... يعلمه اللّه»
4- توجّه به علم خداوند، مايه‏ى زنده شدن وجدان مذهبى و مانع گناه و توجيه آن است. «يعلمه اللّه»
5 - از خدايى كه به اسرار تمام آسمان‏ها آگاه است، چه چيز را مى‏توان پنهان كرد؟ «يعلم ما فى السموات»
6- قدرت مطلق خداوند، پشتوانه تهديد او نسبت به مخالفان است. «ان تخفوا... و اللّه على كل شى قدير»




۱۰ مرداد ۱۳۹۰
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم)
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام: ۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی
- ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور
- جوزپ گواردیولا
گروه:
- كاربران بلاک شده
سوره آل عمران
آیه 30

-----------------------------------------
آيه
يَوْمَ تَجِدُ كُلُّ نَفْسٍ مَّا عَمِلَتْ مِنْ خَيْرٍ مُّحْضَراً وَمَا عَمِلَتْ مِنْ سُوءٍ تَوَدُّ لَوْ أَنَّ بَيْنَهَا وَبَيْنَهُ أَمَداً بَعِيداً وَيُحَذِّرُكُمُ اللَّهُ نَفْسَهُ وَ اللَّهُ رَءُوفٌ بِالْعِبَادِ
--------------------------------------------
ترجمه
روزى كه هر كس، هر كار نيكى انجام داده حاضر بيابد و هرچه بدى كرده، آرزو مى‏كنداى كاش بين آن عمل و او فاصله‏اى دور مى‏بود. وخداوند شما را از (مخالفت امرش) بر حذر مى‏دارد و (در عين حال) خداوند به بندگان مهربان است.
------------------------------------------
نکته ها
در آيه‏ى قبل، سخن از علم و قدرت خداوند بود، اين آيه نمونه‏اى از علم و قدرت الهى را بيان مى‏كند. اين آيه شبيه آيه 49 سوره كهف است كه مى‏فرمايد: در روز قيامت مردم تمام اعمال خود را در برابر خويش حاضر مى‏يابند. در تفسير برهان آمده است كه امام سجّاد عليه السلام در هر جمعه در مسجد النبى هنگام موعظه، اين آيه را براى مردم تلاوت مى‏فرمود.
------------------------------------------
پيام ها
1- اعمال انسان محو نمى‏شود و در قيامت در برابر او حاضر مى‏گردد. «محضرا»
2- اعتقاد به حضور عمل در قيامت، مانع گناه است. «محضرا»
3- گنهكاران، در قيامت از اعمال خود شرمنده‏اند، امّا چه سود؟ «تودّ لو انّ بينها»
4- بسيارى از اعمالى كه در دنيا مورد علاقه انسان است، در قيامت مورد تنفّر او قرار خواهد گرفت. «تودّ لو انّ بينها و بينه أمداً بعيداً»
5 - در روز قيامت، پشيمانى سودى ندارد و آرزوها نشدنى است. كلمه (لو) در مورد آرزوهاى نشدنى بكار مى‏رود. «لو انّ بينها و بينه أمداً بعيداً»
6- خدا پروايى، مانع گناه است. «يحذّركم اللّه»
7- سرچشمه‏ى هشدارهاى الهى، محبّت و رأفت اوست. «يحذّركم اللّه نفسه واللّه رؤف بالعباد»
8 - بيم و اميد در كنار هم نقش تربيتى دارند. اميد، به تنهايى سبب غرور، وبيم از تنهايى، سبب يأس مى‏شود. «يحذّركم اللّه نفسه... واللّه رؤف بالعباد»
9- لطف و رأفت خداوند شامل حال همه‏ى بندگان است. «رؤف بالعباد»




۱۰ مرداد ۱۳۹۰
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم)
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام: ۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی
- ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور
- جوزپ گواردیولا
گروه:
- كاربران بلاک شده
سوره آل عمران
آیه 31

---------------------------------------
آيه
قُلْ إِنْ كُنْتُمْ تُحِبُّونَ اللَّهَ فَاتَّبِعُونِى يُحْبِبْكُمُ اللَّهُ وَيغْفِرْ لَكُمْ ذُنُوبَكُمْ وَاللَّهُ غَفُورٌ رَحِيمٌ‏
---------------------------------------------
ترجمه
(اى پيامبر!) بگو: اگر خداوند را دوست مى‏داريد، پس مرا پيروى كنيد، تا خدا نيز شما را دوست بدارد و گناهانتان را بر شما ببخشد و خداوند بسيار بخشنده ومهربان است.
---------------------------------------------
نکته ها
درباره جايگاه پيامبر ولزوم اطاعت از او، در قرآن مى‏خوانيم: «مَن يطع الرّسول فقد اطاع اللّه»[1] هركس از پيامبر پيروى كند، قطعاً از خدا پيروى كرده است. و در جاى ديگر: «انّ الّذين يبايعونك انّما يبايعون اللّه»[2] بيعت با تو بيعت با خداست.
شخصى به امام صادق‏عليه السلام عرض كرد: جانم فدايت، ما فرزندان خود را به نام‏هاى شما و پدرانتان مى‏ناميم، آيا براى ما مفيد است؟ حضرت فرمودند: مگر دين غير از محبّت است، خداوند فرموده: «ان كنتم تحبّون اللّه فاتّبعونى»[3]
_______________________________
1) نساء، 80.
2) فتح، 10.
3) تفسير عيّاشى، ج‏1، ص‏167.
----------------------------------------------
پيام ها
1- هر ادّعايى با عمل ثابت مى‏شود.[1] «ان كنتم تحبّون اللّه فاتّبعونى»
2- لازمه‏ى ايمان به خدا، پيروى از اولياى خداست. «فاتّبعونى» (آرى، اسلام منهاى روحانيّت واقعى، محكوم است.)
3- هر كس در عمل سست است، در حقيقت پايه‏ى محبّت او سست است. «تحبّون... فاتّبعونى»
4- در راه اصلاح جامعه، از عواطف كمك بگيريم. «ان كنتم تحبّون اللّه»
5 - عمل، سخن و سكوت رسول خدا، حجّت و قابل پيروى است. «فاتبعونى»
6- پيامبر معصوم است، زيرا فرمان پيروى عام و بى‏چون وچرا براى غير معصوم، حكيمانه نيست. «قل... فاتبعونى»
7- اگر مى‏خواهيد خداوند شما را دوست بدارد، بايد از سنّت رسول اللّه پيروى كنيد. «فاتّبعونى يحببكم اللّه»
8 - انسان مى‏تواند به جايى برسد كه رضاى او، رضاى خدا و پيروى از او، پيروى از خدا باشد. «فاتّبعونى يحببكم اللّه»
9- امتياز دين الهى بر قوانين بشرى، وجود عنصر محبّت، الگوى عملى و صلاحيّتِ قانون‏گزار است. «تحبّون... فاتبعونى يحببكم اللّه»
10- بهترين پاداش‏ها، پاداشِ معنوى است. محبوبيّت نزد خدا ودريافت مغفرت، بهترين پاداش براى مؤمنان است. «يحببكم اللّه»
11- نشانه‏ى دوستى، سرپوش گذاردن روى بدى‏ها و برخورد با عفو و رحمت است. «يحببكم... يغفر لكم»
12- كارهاى نيك، مايه‏ى آمرزش گناهان است. «فاتبعونى... يغفرلكم ذنوبكم»
13- اطاعت وپيروى از پيامبر، موجب دريافت عفو الهى است. «فاتّبعونى... يغفر لكم»
________________________________
1) كار با سعى است نى با ادّعاليس للانسان الاّ ما سعى




۱۰ مرداد ۱۳۹۰
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم)
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام: ۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی
- ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور
- جوزپ گواردیولا
گروه:
- كاربران بلاک شده
سوره آل عمران
آیه 32

------------------------------------------
آيه
قُلْ أَطِيْعُواْ اللَّهَ وَالْرَّسُولَ فَإِنْ تَوَلَّوْاْ فَإِنَّ اللَّهَ لَا يُحِبُّ الْكَفِرِينَ
-------------------------------------------
ترجمه
بگو: خدا و رسول را اطاعت كنيد. پس اگر سرپيچى كردند، (بدانيد كه) همانا خداوند كافران را دوست نمى‏دارد.
--------------------------------------------
نکته ها
پيامبر اكرم صلى الله عليه وآله علاوه بر آيات الهى، دستوراتى حكومتى داشت. دستوراتى كه به تناسب زمان و مكان و افراد و شرايط تغيير مى‏كرد. البتّه آنها نيز در پرتو وحى الهى بود، ولى در قرآن مطرح نگرديده بود و معناى اطاعت از رسول در كنار اطاعتِ خداوند، عمل به همان دستورات نبوى است.
---------------------------------------------
پيام ها
1- رفتار و گفتار و كردار پيامبر حجّت است، زيرا اطاعت از پيامبر در كنار اطاعت خداست. «اطيعوا اللّه و الرسول»
2- محبوب شدن يا منفور شدن در نزد پروردگار، به دست خود ماست. «فان تولّوا فانّ اللّه لا يحبّ الكافرين»
3- سرپيچى از فرمان پيامبر، برابر با كفر است. «انّ اللّه لايحبّ الكافرين»





۱۰ مرداد ۱۳۹۰
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم)
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام: ۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی
- ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور
- جوزپ گواردیولا
گروه:
- كاربران بلاک شده
سوره آل عمران
آیه 33

--------------------------------------------
آيه
إِنَّ اللَّهَ اصْطَفَى‏ ءَادَمَ وَنُوحاً وَءَالَ إِبْرَ هِيمَ وَءَالَ عِمْرَ نَ عَلَى الْعَلَمِينَ‏
----------------------------------------------------
ترجمه
براستى كه خداوند، آدم و نوح و خاندان ابراهيم و خاندان عمران را بر جهانيان برگزيد.
-------------------------------------------------
نکته ها
در آيه‏ى قبل، دستور اطاعت از رسول صادر شد، اين آيه دليل آن را گزينشِ خداوند حكيم مى‏داند كه بر اساس برترى آنان بر ديگر مردم در كمالات است.
برگزيدگى انبيا از طريق وحى، علم، ايمان و عصمت است.[1]
امام باقرعليه السلام در باره‏ى «انّ اللّه اصطفى... ذريّة...» فرمودند: ما از آن برگزيدگان و باقيمانده‏ى آن عترت هستيم.[2]
_________________________________
1) كافى، ج‏8، ص 117.
2) تفسير عيّاشى، ج‏1، ص 168.
---------------------------------------------------
پيام ها
1- انسان‏ها همه در يك سطح نيستند و خداى حكيم، بعضى را برگزيده است تا مسئوليّت سنگين رسالت را بر دوش آنان بگذارد. «انّ اللّه اصطفى»
2- اوّلين انسان، پيامبر خدا بوده تا بشر هيچ‏گاه بدون هدايت نماند. «اصطفى آدم»
3- جريان بعثت، در طول تاريخ بشر استمرار داشته است. «اصطفى آدم و نوحاًو...»
4- رسالت بعضى از انبيا، جهانى بوده است. «على العالَمين»




۱۰ مرداد ۱۳۹۰
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم)
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام: ۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی
- ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور
- جوزپ گواردیولا
گروه:
- كاربران بلاک شده
سوره آل عمران
آیه 34

------------------------------------------
آيه
ذُرِّيَّةً بَعْضُهَا مِنْ بَعْضٍ وَاللَّهُ سَمِيعٌ عَلِيمٌ‏
---------------------------------------
ترجمه
فرزندانى كه بعضى از آنان از (نسل) بعضى ديگرند (از پدران برگزيده زاده شده و در پاكى همانند يكديگرند) و خداوند شنواى داناست.
---------------------------------------
پيام ها
1- در طول تاريخ، دودمان نبوّت از نسل پاكان بوده است. «اصطفى... على العالمين ذريّة...»
2- بعضى از ويژگى‏ها وكمالات از طريق وراثت منتقل مى‏شود. «بعضها من بعض»
3- خداوند حتّى بر گفتار ورفتار برگزيدگان خود نظارت دارد. «اصطفى... سميع عليم»





۱۰ مرداد ۱۳۹۰
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم)
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام: ۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی
- ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور
- جوزپ گواردیولا
گروه:
- كاربران بلاک شده
سوره آل عمران
آیه 35

----------------------------------------
آيه
إذْ قَالَتِ امْرَأَتُ عِمْرَ نَ رَبِّ إِنِّى نَذَرَتُ لَكَ مَا فِى بَطْنِى مُحَرَّراً فَتَقَبَّلْ مِنِّى إِنَّكَ أَنْتَ الْسَّمِيعُ الْعَلِيمُ‏
----------------------------------------
ترجمه
(بياد آور) هنگامى كه همسر عمران گفت: پروردگارا! همانا من نذر كرده‏ام آنچه را در رحم دارم، براى تو آزاد باشد (و هيچ‏گونه مسئوليّتى به او نسپارم تا تمام وقت خود را صرف خدمت در بيت‏المقدّس كند،) پس از من قبول فرما، كه براستى تو شنواى دانايى.
---------------------------------------------
نکته ها
چنانكه در تفاسير و كتب روايى آمده است: دو خواهر به نام‏هاى «حَنّه» و «اشياع»، كه اوّلى همسر «عمران» از شخصيّت‏هاى برجسته بنى‏اسرائيل، و دوّمى همسر زكريّاى پيامبر بود، بچّه‏دار نمى‏شدند. روزى «حَنّه» زير درختى نشسته بود، پرنده‏اى را ديد كه به جوجه‏هايش غذا مى‏دهد. محبّت مادرانه، آتش عشقِ به فرزند را در وجود او شعله‏ور ساخت، در همان حال دعا كرد و مستجاب شد. از سوى ديگر به شوهرش الهام شد كه فرزندش از اولياى خدا خواهد بود وبيماران را شفا و مردگان را زنده خواهد كرد.
وقتى «حَنّه» حامله شد، پيش‏بينى كرد آن فرزندى كه كارهاى خارق‏العاده انجام دهد، پسر خواهد بود، لذا نذر كرد كه فرزندش خدمتكار بيت‏المقدّس شود. امّا چون نوزاد به دنيا آمد، ديدند دختر است. آنها فهميدند كه آن الهام الهى در مورد خود مريم نبوده است، بلكه درباره فرزند او خواهد بود.[1]
__________________________
1) كافى، ج‏1، ص 535.
---------------------------------------
پيام ها
1- رشد معنوى زن تا آنجا بالا مى‏رود كه بعد از سالها انتظار، فرزند خود را نذر خدمت خانه خدا مى‏كند. «امرأت عمران ربّ انّى نذرت لك»
2- افراد دورانديش، قبل از تولّدِ فرزند به فكر مسير خدمات او نيز هستند. «نذرت لك ما فى بطنى محرّراً»
3- از خود بگذريم و تنها در راه خدا صرف كنيم. «نذرتُ لك»
4- خدمت در مسجد به قدرى ارزشمند است كه اولياى خدا عزيزان خود را قبل از تولّد نذر آن مى‏كنند. «نذرت لك...»
5 - موضوع نذر، تاريخى بس طولانى در اديان الهى دارد. «ربّ انّى نذرت»
6- مادر، نوعى ولايت بر فرزند دارد. «نذرت لك ما فى بطنى»
7- ميان گذشت از فرزند و برگزيدگى خداوند رابطه است. «اصطفى... آل‏عمران... نذرت لك ما فى بطنى محرّراً»
8 - كسانى در خدمات دينى موفّق‏ترند كه تمام وجود خود را صرف خدمت نمايند، نه بخشى از وقت را. «محرّراً»
9- خدمت فرزند به مادر، حقّ طبيعى مادر و قابل گذشت است. «محرّرا»
10- اگر عزيزترين ومحبوب‏ترين چيزها را مى‏دهيد، به فكر قبولى آن نيز باشيد. «فتَقبَّل»





۱۰ مرداد ۱۳۹۰
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم)
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام: ۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی
- ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور
- جوزپ گواردیولا
گروه:
- كاربران بلاک شده
سوره آل عمران
آیه 36

-----------------------------------------
آيه
فَلَمَّا وَضَعَتْهَا قَالَتْ رَبِّ إِنِّى وَضَعْتُهَآ أُنْثَى‏ وَاللَّهُ أَعْلَمُ بِمَا وَضَعَتْ وَلَيْسَ الْذَّكَرُ كَالْأُنْثَى‏ وَإِنِّى سَمَّيْتُهَا مَرْيَمَ وَإِنِّى أُعِيذُهَا بِكَ وَذُرِّيَّتَهَا مِنَ الْشَّيطَنِ الْرَّجِيمِ‏
-----------------------------------------------
ترجمه
پس چون فرزند را به دنيا آورد گفت: پروردگارا! من دختر زاده‏ام - در حالى كه خداوند به آنچه او زاده داناتر است و پسر مانند دختر نيست - و من نامش را مريم ناميدم و من او و فرزندانش را از (شرّ) شيطان رانده شده، در پناه تو قرار مى‏دهم.
-------------------------------------------------
نکته ها
مادر انتظار داشت فرزندش پسر باشد، تا بتواند خدمتكار بيت‏المقدّس شود، لذا چون نوزاد دختر به دنيا آمد، با حسرت گفت: پروردگارا! فرزند دخترى زاده‏ام حال چگونه به نذرم عمل كنم؟ امّا خداوند براى تسلّى خاطر اين مادر مى‏فرمايد: آن پسرى كه انتظارش را داشتى به خوبى اين دختر نيست، زيرا اين دختر داراى كمالاتى است و مادرِ پسرى مى‏شود كه او نيز مايه‏ى بركت خواهد بود، پس بهره‏ى تو از نسل مبارك چندين برابر خواهد شد.
«مَريم» به معناى «عابده» و«خادمه» است و اين نام 34 مرتبه در قرآن آمده است.
---------------------------------------------
پيام ها
1- تمايلات انسان مهم نيست، مصلحت و خواست خداوند مهم است. «واللّه اعلم بما وضعت»
2- گاهى دختر در پاكى و پاكدامنى، به جايى مى‏رسد كه هرگز پسر به آن نمى‏رسد. «ليس الذكر كالانثى»
3- حضرت مريم مقام والايى دارد. «ليس الذكر كالاُنثى» مراد از «الاُنثى» زن خاصّى است.
4- براى فرزندان خود، نام نيكو انتخاب نماييد. «انّى سمّيتها مريم»
5 - مادر، حقّ نامگذارى فرزند خود را دارد. «انّى سمّيتها»
6- تغييرات جزيى، شما را از خدا و اهداف عالى دور نكند. با اينكه فرزند بر خلاف تصوّر دختر شد، امّا نام او را مريم كه به معناى خادمه است گذاشت. «سمّيتها مريم»
7- قبل از هر چيز، به فكر سلامتى فرزند از شرّ شيطان باشيد. «اعيذها»
8 - تنها فرزندان بلافصل را در نظر نگيريد وبا دورانديشى، نسل‏هاى بعدى را نيز در نظر داشته باشيد. «اعيذها بك و ذرّيتها»
9- براى تأمين سعادت فرزند، تنها به تربيت خود متّكى نباشيم، او را به خدا بسپاريم كه توانايى‏هاى ما محدود وعوامل انحراف زياد است. «اعيذها بك»
10- مادر مريم، جايگاهى خاص دارد. از بيان نذر او، اخلاص او، نام‏گذارى او و استعاذه او اين برداشت استفاده مى‏شود. «نذرت لك، سمّيتها، اعيذها بك»
11- شيطان، دشمن ديرينه نسل بشر است. «اعيذها... من الشيطان الرجيم»





۱۰ مرداد ۱۳۹۰
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم)
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام: ۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی
- ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور
- جوزپ گواردیولا
گروه:
- كاربران بلاک شده
سوره آل عمران
آیه 37

-----------------------------------------
آيه
فَتَقَبَّلَهَا رَبُّهَا بِقَبُولٍ حَسَنٍ وَأَنْبَتَهَا نَبَاتاً حَسَناً وَكَفَّلَهَا زَكَرِيَّا كُلَّمَا دَخَلَ عَلَيْهَا زَكَرِيَّا الِْمحْرَابَ وَجَدَ عِنْدَهَا رِزْقاً قَالَ يَمَرْيَمُ أَنَّى‏ لَكِ هَذَا قَالَتْ هُوَ مِنْ عِنْدِ اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ يَرْزُقُ مَنْ يَشَآءُ بِغَيْرِ حِسَابٍ‏
----------------------------------------
ترجمه
پس پروردگارش او را به پذيرشى نيكو پذيرفت و به رويشى نيكو روياند و سرپرستى او را به زكريّا سپرد. هرگاه زكريّا در محراب عبادت بر مريم وارد مى‏شد، خوراكى (شگفت‏آورى) نزد او مى‏يافت. مى‏پرسيد: اى مريم اين (رزق تو) از كجاست؟! مريم در پاسخ مى‏گفت: آن از نزد خداست. همانا خداوند به هر كس كه بخواهد بى‏شمار روزى مى‏دهد.
----------------------------------------
نکته ها
كسى كه در راه خدا گام بر دارد، دنياى او نيز تأمين مى‏شود. مادر مريم فرزندش را براى خدا نذر كرد، خداوند در اين آيه مى‏فرمايد: هم جسم او را رشد داديم و هم سرپرستى مانند زكريّا براى او قرار داديم و هم مائده آسمانى بر او نازل كرديم.
رزق بى‏حساب، به معناى نداشتن حساب نيست، بلكه به معناى خارج بودن از محاسبات عمومى است. «يرزق من يشاء بغير حساب»
حضرت مريم از نظر ظاهرى وجسمى، رشد كامل وخوبى داشت. «فانبتها نباتاً حسناً»
مادرى همانند مريم، محل تربيتى مثل مسجد و سرپرستى همچون زكريّاى پيامبر وبا تغذيه‏اى بهشتى، محصولش فرزندى چون عيسى مى‏شود. عوامل مؤثّر در تربيت عبارتند از:
روح پاك مادر. «تقبّلها ربّها بقبول حسن»
جسم سالم. «نباتاً حسناً»
تعليم و تربيت الهى. «كفّلها زكريّا»
تغذيه پاك. «وجد عندها رزقاً»
در تاريخ آمده است: زمانى قحطى مدينه را فرا گرفت، روزى حضرت فاطمه‏عليها السلام مقدارى نان وگوشت خدمت پيامبر آورد. پيامبرصلى الله عليه وآله پرسيد: در زمان قحطى اين غذا كجا بوده است؟ حضرت فرمود: «هو من عنداللّه» پيامبر فرمود: خدا را شكر كه تورا مانند مريم قرارداد. آنگاه پيامبر، حضرت على وامام‏حسن وامام حسين‏عليهم السلام را جمع كرد واز آن غذا همگى خوردند وبه همسايگان نيز دادند.[1]
____________________________
1) تفسيرروح‏البيان، ج‏2، ص‏29.
-------------------------------------------
پيام ها
1- پذيرش دعا، جلوه‏اى از ربوبيّت الهى است. «تقبّلها ربّها»
2- قبولى خداوند درجاتى دارد. خداوند نذر مادر مريم را به بهترين وجه پذيرفت. «بقبول حسن»
3- كسى كه با اخلاص است، خداوند كارش را به نيكى مى‏پذيرد. «بقبول حسن»
4- مادر مريم نذر كرد كودكش خادم خانه‏ى خدا شود، خداوند در پاسخ، پيامبرش را خادم و متكفّل اين كودك قرار داد. «كفّلها زكريّا»
5 - هر كه تحت تكفّل انبيا درآيد، از شيطان دور مى‏شود. «اعيذها... من الشيطان الرّجيم... و كفّلها زكريّا»
6- عبادت، نبايد موسمى و مقطعى باشد. «كلّما دخل»
7- شرط تكفّل، نظارت و تفحّص است. «كفّلها... دخل عليها... انّى‏ لك هذا»
8 - عبادت، جنگ با شيطان و محلّ عبادت، مِحراب يعنى محلّ نبرد است. «دخل عليها زكريّا المحراب»
9- رزق پاك درسايه‏ى عبادت است. «المحراب وجد عندها رزقا»
10- زن مى‏تواند بدان مقام رسد كه پيامبر خدا را به شگفتى وادارد. «اَنّى‏ لكِ هذا»
11- صادر شدن كرامت از اولياى الهى، كار مشكلى نيست. «هو من عنداللّه»
12- نعمت‏ها را از او بدانيد، نه از تلاش خود. «هو من عنداللّه»
13- خداوند مى‏تواند خارج از اسباب مادّى روزى بدهد. «هذا من عند اللّه»
14- در شرايط و محيطى سالم، زن و مرد مى‏توانند با هم سخن بگويند. «انّى‏ لك هذا قالت هو من عنداللّه»





۱۰ مرداد ۱۳۹۰
     
برو به صفحه
این عنوان قفل شده است!

اختیارات
شما می‌توانید مطالب را بخوانید.
شما نمی‌توانید عنوان جدید باز کنید.
شما نمی‌توانید به عنوان‌ها پاسخ دهید.
شما نمی‌توانید پیام‌های خودتان را ویرایش کنید.
شما نمی‌توانید پیام‌های خودتان را حذف کنید.
شما نمی‌توانید نظرسنجی اضافه کنید.
شما نمی‌توانید در نظرسنجی‌ها شرکت کنید.
شما نمی‌توانید فایل‌ها را به پیام خود پیوست کنید.
شما نمی‌توانید پیام بدون نیاز به تایید بزنید.

فعالترین کاربران ماه انجمن
فعالیترین کاربران سایت
اعضای جدید سایت
جدیدترین اعضای فعال
تعداد کل اعضای سایت
اعضای فعال
۱۷,۹۴۴
اعضای غیر فعال
۱۴,۳۶۳
تعداد کل اعضاء
۳۲,۳۰۷
پیام‌های جدید
بحث آزاد در مورد بارسا
انجمن عاشقان آب‍ی و اناری
۵۸,۲۰۵ پاسخ
۸,۴۲۲,۴۰۹ بازدید
۲ روز قبل
Salehm
بحث در مورد تاپیک های بخش سرگرمی
انجمن سرگرمی
۴,۶۶۵ پاسخ
۵۴۹,۵۱۱ بازدید
۳ روز قبل
ali
هرچه می خواهد دل تنگت بگو...
انجمن مباحث آزاد
۷۶,۴۹۴ پاسخ
۱۱,۶۸۳,۷۱۲ بازدید
۴ روز قبل
یا لثارات الحسن
برای آشنایی خودتون رو معرفی کنید!
انجمن مباحث آزاد
۷,۶۴۳ پاسخ
۱,۲۴۵,۷۲۸ بازدید
۴ روز قبل
Activated PC
آموزش و ترفندهای فتوشاپ
انجمن علمی و کاربردی
۱۳۵ پاسخ
۴۴,۹۹۳ بازدید
۴ روز قبل
RealSoftPC
جام جهانی ۲۰۲۲
انجمن فوتبال ملی
۲۳ پاسخ
۲,۰۹۰ بازدید
۵ روز قبل
Crack Hints
موسیقی
انجمن هنر و ادبیات
۵,۱۰۱ پاسخ
۱,۰۲۳,۲۵۸ بازدید
۶ روز قبل
Activated soft
علمی/تلفن هوشمند/تبلت/فناوری
انجمن علمی و کاربردی
۲,۴۱۹ پاسخ
۴۳۸,۲۳۸ بازدید
۱۳ روز قبل
javibarca
مباحث علمی و پزشکی
انجمن علمی و کاربردی
۱,۵۴۷ پاسخ
۷۴۹,۶۸۶ بازدید
۱ ماه قبل
رویا
مســابــقـه جــــذاب ۲۰ ســــوالـــــــــــــــــــی
انجمن سرگرمی
۲۳,۶۵۸ پاسخ
۲,۲۱۱,۵۰۰ بازدید
۱ ماه قبل
رویا
اسطوره های بارسا
انجمن بازیکنان
۳۴۳ پاسخ
۸۶,۵۰۶ بازدید
۶ ماه قبل
jalebamooz
تغییرات سایت
انجمن اتاق گفتگوی اعضاء و ناظران
۱,۵۵۷ پاسخ
۲۷۷,۹۹۷ بازدید
۱۱ ماه قبل
یا لثارات الحسن
حاضرین در سایت
۱۲۸ کاربر آنلاین است. (۸۳ کاربر در حال مشاهده تالار گفتمان)

عضو: ۰
مهمان: ۱۲۸

ادامه...
هرگونه کپی برداری از مطالب این سایت، تنها با ذکر نام «اف سی بارسلونا دات آی آر» مجاز است!