به اولین سایت تخصصی هواداران بارسلونا در ایران خوش آمدید. برای استفاده از تمامی امکانات سایت، ثبت نام کنید و یا با نام کاربری خود وارد شوید!

شناسه کاربری:
کلمه عبور:
ورود خودکار

نحوه فعالیت در انجمن‌های سایت
دوستان عزیز توجه کنید که تا زمانی که با نام کاربری خود وارد نشده باشید، تنها می‌توانید به مشاهده مطالب انجمن‌ها بپردازید و امکان ارسال پیام را نخواهید داشت. در صورتی که تمایل دارید در مباحث انجمن‌های سایت شرکت نمایید، در سایت عضو شده و با نام کاربری خود وارد شوید.

پیشنهاد می‌کنیم که قبل از هر چیز، با مراجعه به انجمن قوانین و شرح وظایف ضمن مطالعه قوانین سایت، با نحوه اداره و گروه‌های فعال در سایت و همچنین شرح وظایف و اختیارات آنها آشنا شوید. به علاوه دوستان عزیز بهتر است قبل از آغاز فعالیت در انجمن‌ها، ابتدا خود را در تاپیک برای آشنایی (معرفی اعضاء) معرفی نمایند تا عزیزان حاضر در انجمن بیشتر با یکدیگر آشنا شوند.

همچنین در صورتی که تمایل دارید در یکی از گروه‌های کاربری جهت مشارکت در فعالیت‌های سایت عضو شوید و ما را در تهیه مطالب مورد نیاز سایت یاری نمایید، به تاپیک اعلام آمادگی برای مشارکت در فعالیت‌های سایت مراجعه نموده و علائق و توانایی های خود را مطرح نمایید.
تاپیک‌های مهم انجمن
در حال دیدن این عنوان: ۱ کاربر مهمان
این عنوان قفل شده است!
     
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم)
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام: ۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی
- ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور
- جوزپ گواردیولا
گروه:
- كاربران بلاک شده
سوره بقره
آیه 94

------------------------------------------------
آيه
قُلْ إِنْ كَانَت لَكُمْ الدَّارُ الأَخِرَةُ عِنْدَ اللَّهِ خَالِصَةً مِّن دُونِ النَّاسِ فَتَمَنَّواْ الْمَوْتَ إِنْ كُنْتُمْ صَدِقينَ
-------------------------------------------------‏
ترجمه
بگو: اگر سراى آخرت در نزد خداوند مخصوص شماست، نه ساير مردم، پس آرزوى مرگ كنيد، اگر راست مى‏گوييد.
--------------------------------------------------
نکته ها
بنى‏اسرائيل، ادّعاهاى دروغين و خيال پردازى‏هاى فراوان داشتند كه برخى از آنها عبارت بود از:
* ما فرزندان و محبوبان خدا هستيم. «نحن ابناء اللّه و احبّائه» [381]
* كسى وارد بهشت نمى‏شود مگر آنكه يهودى و يا نصرانى باشد. «قالوا لن يدخل الجنّه الاّ من كان هوداً او نصارى» [382]
* آتش دوزخ، جز چند روزى به ما اصابت نمى‏كند. «لن تمسّنا النّار الاّ ايّاما معدودة»
اين آيه [383] ، همه‏ى اين بافته‏هاى خيالى وموهومات فكرى آنها را ردّ كرده و مى‏فرمايد: اگر اين ادّعاهاى شما درست باشد و به اين حرف‏ها ايمان داشته باشيد، ديگر نبايد از مرگ بترسيد واز آن فرار كنيد، بلكه بايد آرزوى مرگ كنيد تا به بهشت وارد شود!
اولياى خدا، نه تنها از مرگ نمى‏ترسند، بلكه اشتياق به مرگ نيز دارند. همانگونه كه حضرت على عليه السلام مى‏فرمايد: «واللَّه لابن ابى‏طالب آنس بالموت من الطفل بثدى امّه» يعنى [384] به خدا سوگند علاقه فرزند ابوطالب به مرگ، از علاقه طفل شيرخوار به سينه مادرش بيشتر است.
آرى، بايد بگونه‏اى زندگى كنيم كه هر لحظه آماده مرگ باشيم. [385]
________________________________
381) مائده، 18.
382) بقره، 111.
383) بقره، 80.
384) بحار، ج‏28، ص‏233.
385) مرگ، همانند سفر است. راننده در صورتى از سفر مى‏ترسد كه يا راه را نمى‏شناسد، يا بنزين ندارد يا تخلّف نموده است، يا جنس قاچاق حمل مى‏كند و يا در مقصد، محل سكونت ندارد. در حالى كه مؤمن واقعى، راه را مى‏داند؛ »اليه المصير« سوخت بين راه دارد؛ »عمل صالحاً« تخلّفاتش را با توبه جبران كرده است، جنس قاچاق يعنى عمل خلاف ندارد و محل سكونتش را نيز مى‏داند؛ »جنّة الماوى« و لذا نمى‏ترسد.
--------------------------------------------
پيام ها
1- در برابر خيالات و موهومات، با صراحت برخورد كنيد. «قل»
2- دامنه‏ى انحصار ونژادپرستى، تا قيامت كشيده مى‏شود! «لكم الدار الاخرة خالصة...»
3- وجدان، بهترين قاضى است. «إن كانت... فتمنّوا الموت»
4- آمادگى براى مرگ، نشانه‏ى ايمان واقعى و صادقانه است. «فتمنّوا الموت ان كنتم صادقين»





۶ دی ۱۳۸۹
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم)
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام: ۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی
- ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور
- جوزپ گواردیولا
گروه:
- كاربران بلاک شده
سوره بقره
آیه 95

---------------------------------------
آيه
وَلَنْ يَتَمَنَّوْهُ أَبَداً بِمَا قَدَّمَتْ أَيْدِيهُمْ وَاللَّهُ عَلِيمٌ بِالظَّلِمِينَ
----------------------------------------------------
ترجمه
ولى آنها هرگز به سبب آنچه از پيش فرستاده‏اند، آرزوى مرگ نكنند و خداوند به حال ستمگران، آگاه است.
--------------------------------------------------
نکته ها
نترسيدن از مرگ، نشانه‏ى صدق ويقين است. وقتى مرگ از راه مى‏رسد شوخى‏ها، تعارفات و خيالات مى‏گريزند، تنها انسان مى‏ماند و اعمال او. در لحظه‏ى مرگ، انسان باور مى‏كند كه متاع دنيا كم است و آخرت بهتر وباقى است. در لحظه مرگ، انسان باور مى‏كند كه دنيا غنچه‏اى است كه براى هيچكس شكفته نمى‏شود و دوستان دنيوى مگسانند دور شيرينى. انسان اگر به مرتبه يقين برسد، هرچه به مرگ نزديك‏تر مى‏شود، احساس قرب ووصول به لقا وديدار الهى مى‏كند. به همين دليل حضرت على عليه السلام وقتى ضربه‏ى شمشير را بر فرق خود احساس كرد فرمود: «فزت و ربّ الكعبة» قسم به پروردگار كعبه رستگار شدم. امام حسين عليه السلام در كربلا هر چه به ظهر عاشورا و زمان شهادت نزديك مى‏شد، صورتش برافروخته و شكوفاتر مى‏گرديد، و وقتى در شب آخر از يارانش پرسيدند: مرگ نزد شما چگونه است؟ جملاتى را در جواب عرضه داشتند كه نشان دهنده‏ى يقين آنان به حقّانيّت راهشان بود، آنها مرگ را شيرين مى‏دانستند و حتّى برخى از آنان در همان شب آخر با يكديگر مزاح مى‏كردند.
--------------------------------------------------
پيام ها
1- ترس از مرگ، در واقع ترس از كيفر كارهاى خودماست. «بما قدّمت ايديهم»
2- مدّعيان دروغگو و متوقّعان نابجا، ظالمند. «واللَّه عليم بالظالمين»
3- خودتان مى‏دانيد كه چه كرده‏ايد، خداوند نيز كه از آنها با خبر است، پس اين همه ادّعا براى چه؟! «واللَّه عليم بالظالمين»




۷ دی ۱۳۸۹
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم)
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام: ۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی
- ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور
- جوزپ گواردیولا
گروه:
- كاربران بلاک شده
سوره بقره
آیه 96

------------------------------------------
آيه
وَلَتَجِدَنَّهُمْ أَحْرَصَ النَّاسِ عَلَى‏ حَيَوةٍ وَمِنَ الَّذِينَ أَشْرَكُواْ يَوَدُّ أَحَدُهُمْ لَوْ يُعَمَّرُ أَلْفَ سَنَةٍ وَمَا هُوَ بِمُزَحْزِحِه مِنَ العَذَابِ أَنْ يُعَمَّرَ وَاللَّهُ بَصِيرٌ بِمَا يَعْمَلُونَ
-----------------------------------------------‏
ترجمه
(اى پيامبر) هر آينه يهود را حريص‏ترين مردم، حتّى (حريص‏تر) از مشركان، بر زندگى (اين دنيا و اندوختن ثروت) خواهى يافت، (تا آنجا كه) هر يك از آنها دوست دارد هزار سال عمر كند، در حالى كه (اگر) اين عمر طولانى به آنان داده شود، آنان را از عذاب خداوند باز نخواهد داشت و خداوند به اعمال آنها بيناست.
------------------------------------------------------
پيام ها
1- عمر طولانى مهم نيست، قرب به خداوند و بركت عمر ونجات از آتش، ارزش دارد. [386] «لويعمّر الف سنة وما هو بمزحزحه من العذاب»
2- يهود، حريص‏ترين و دنياگراترين مردم دنيا هستند. «احرص الناس على حيوة»
3- يهوديان مى‏خواهند زنده بمانند گرچه به هر نحو زندگى پست باشد. «احرص الناس على حيوة» (كلمه «حيوة» نكره و نشانه‏ى هر نوع زندگى است.)
4- دروغگو، كم حافظه است. يهوديان از يك سو بهشت را مخصوص خود مى‏دانند، «لكم الدار الاخرة خالصة» واز سوى ديگر مى‏خواهند هميشه در دنيا زنده بمانند. «يعمّر الف سنة» [387]
_______________________________________
386) در تفسير فخر رازى دعايى از رسول اكرم صلى الله عليه وآله نقل شده است كه فرمودند: اگر زندگى براى من نيكوست، مرا زنده نگهدار و اگر مرگ بهتر است، بميران. امام سجاد عليه السلام نيز در دعاى مكارم الاخلاق از خداوند چنين مسئلت مى‏كند: »الهى عمرّنى ما كان عمرى بذلةً فى طاعتك، فاذا كان عمرى مرتعاً للشيطان فاقبضنى ...« خداوندا اگر عمر من وسيله خدمت در راه اطاعت تو باشد، عمر مرا طولانى كن، ولى اگر عمر من چراگاه شيطان خواهد بود، آن را قطع نما.
387) تفسير راهنما.




۸ دی ۱۳۸۹
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم)
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام: ۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی
- ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور
- جوزپ گواردیولا
گروه:
- كاربران بلاک شده
سوره بقره
آیه 97

----------------------------------------------
آيه
قُلْ مَنْ كَانَ عَدُوّاً لِّجِبْرِيْلَ فإِنَّهُ نَزَّلَهُ عَلَى‏ قَلْبِكَ بِإِذْنِ اللَّهِ مُصَدِّقاً لِّمَا بَيْنَ يَدَيْهِ وَهُدىً وَبُشْرى‏ لِلْمُؤمِنينَ
-----------------------------------------------‏
ترجمه
(يهود مى‏گويند: چون فرشته‏اى كه وحى بر تو نازل مى‏كند جبرئيل است و ما با جبرئيل دشمن هستيم، به تو ايمان نمى‏آوريم) بگو: هركه دشمن جبرئيل باشد (در حقيقت دشمن خداست.) چرا كه او به فرمان خدا، قرآن را بر قلب تو نازل كرده است، (قرآنى) كه كتب آسمانى پيشين را تصديق مى‏كند ومايه‏ى هدايت و بشارت براى مؤمنان است.
----------------------------------------------
نکته ها
در شأن نزول آيه آمده است: وقتى پيامبر اسلام به مدينه آمدند، روزى ابن صوريا )يكى از علماى يهود) با جمعى از يهوديان فدك، نزد پيامبر آمده و سؤالاتى كردند. حضرت همه‏ى سؤالات آنها را جواب داده وهر نشانه‏اى كه خواستند بيان كردند. آخرين سؤالشان اين بود كه نام فرشته وحى تو چيست؟ حضرت فرمودند: جبرئيل. آنها گفتند: اگر ميكائيل بود ما به تو ايمان مى‏آورديم، چون جبرئيل، دستورات مشكلى مثل جهاد مى‏آورد، ولى دستورات ميكائيل ساده و راحت است!
-----------------------------------------
پيام ها
1- دامنه‏ى خيال‏پردازى و لجاجت انسان تا آنجا گسترده مى‏شود كه به جهان فرشتگان نيز سرايت مى‏كند. [388] «عدوّاً لجبريل»
2- حمايت ودفاع از پاكانى كه مورد تهمت قرار گيرند، لازم است. «نزّله...باذن‏اللَّه» خداوند ضمن محكوم كردن تصورات بنى‏اسرائيل، از جبرئيل تجليل كرده كه بدون اذن ما كارى نمى‏كند ودر رسالت خود، امين ورابط بين ما وپيامبر است.
3- جبرئيل كتابى آورد كه تورات شما را تصديق مى‏كند، پس چرا با او دشمن هستيد؟! «نزّله... مصدّقاً»
______________________________
388) انسان لجوج، حتّى فرشتگان را متهم مى‏كند. فرشتگانى كه خداوند آنها را معصوم مى‏داند و درباره آنان مى‏فرمايد: »لا يعصون اللّه ما امرهم« آنها هرگز فرمان خداوند را نافرمانى نمى‏كنند. )تحريم، 6) آنان دليل دشمنى با جبرئيل را آوردن دستورات سنگين و دليل دوستى ميكائيل را آوردن دستورات سبك مى‏دانند. درست مانند كودك بازيگوشى كه معلّم رياضى را بد و معلّم ورزش را خوب مى‏پندارد با آنكه هر دو در جهت تعليم و تربيت فعاليّت مى‏كنند.





۹ دی ۱۳۸۹
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم)
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام: ۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی
- ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور
- جوزپ گواردیولا
گروه:
- كاربران بلاک شده
سوره بقره
آیه 98

-------------------------------------
آيه
مَنْ كَانَ عَدُوًّا لِلَّهِ وَمَلئِكَتِهِ وَرُسُلِهِ وَجِبْرِيلَ وَمِيكَلَ فَإِنَّ اللَّهَ عَدُوٌّ لِلكَفِرِينَ
-------------------------------------‏
ترجمه
هركه دشمن خدا و فرشتگان و پيامبران او و جبرئيل و ميكائيل باشد (كافر است و بداند كه) خداوند دشمن كافران است.
--------------------------------------
پيام ها
1- ايمان و تولّى، نسبت به همه‏ى مقدّسات لازم است. «للّه وملائكته ورسله»
2- دشمنى با انبيا واوليا، كفر ودشمنى با خداوند است. «فانّ اللّه عدّوٌ للكافرين»
3- همه فرشتگان، در يك مرتبه و سطح نيستند. «ملائكته... جبريل وميكال» (نام دو فرشته‏ى مخصوص؛ جبرئيل و ميكائيل را برده است.)





۱۱ دی ۱۳۸۹
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم)
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام: ۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی
- ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور
- جوزپ گواردیولا
گروه:
- كاربران بلاک شده
سوره بقره
آیه 99

-------------------------------------
آيه
وَلَقَدْ أَنْزَلْنَآ إلَيْكَ ءَايَتٍ بَيِّنَتٍ وَمَا يَكْفُرُ بِهَا إِلّاَ الْفَسِقُونَ
--------------------------------------‏
ترجمه
همانا آيات (و نشانه‏هاى) روشنى به سوى تو فرستاديم و جز فاسقان كسى به آنها كفر نمى‏ورزد.
--------------------------------------
نکته ها
انسان با پيروى از هوسها و ارتكاب گناه، از مدار حقّ خارج شده و به سوى كفر تمايل پيدا مى‏كند. قرآن مى‏فرمايد: سرانجام كسانى كه مرتكب گناه مى‏شوند - اگر توبه و جبران نكنند - تكذيب و كفر است. [389]
ابن‏صوريا كه داستانش در دو آيه قبل آمد، بعد از آنكه پيامبر سؤالات او را پاسخ داد، بهانه‏اى نداشت جز اينكه بگويد: چون جبرئيل بر تو وحى مى‏آورد نه ميكائيل، ما به تو ايمان نمى‏آوريم. ولى از آنجا كه جوابش با آيه قبل داده شد، براى اغفال عوام يهود گفت: او دليل روشنى به ما ارائه نكرد. آيه نازل شد كه مبادا بهانه‏جويى علمايى همچون ابن‏صوريا تو را ناراحت كند، مردم بدانند كه بنى‏اسرائيل بهانه مى‏گيرند وگرنه ما آيات ودلايل روشن ومحكمى فرستاده‏ايم تا كسى در نبوّت تو ترديدى نداشته باشد وبا اين دلايل، تنها كسانى كفر مى‏ورزند كه فاسق باشند و به خاطر هوسها وگناهان زياد، از مدار حقّ بيرون رفته باشند.
_________________________________
389) ثمّ كان عاقبة الّذين اساؤا السُؤاى ان كذّبوا بايات اللَّه...« روم، 10.
---------------------------------------------------
پيام ها
1- در برابر تضعيف ناحقّ، بايد تقويت بجا صورت بگيرد. چون علماى يهود، پيامبر اسلام را به ناحقّ تضعيف كرده و گفتند دليل روشنى ندارد، خداوند آن حضرت را تقويت فرمود. «انزلنا اليك آيات بيّنات»
2- فسق و گناه زمينه‏ى كفر است. «ما يكفر بها الا الفاسقون»





۱۲ دی ۱۳۸۹
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم)
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام: ۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی
- ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور
- جوزپ گواردیولا
گروه:
- كاربران بلاک شده
سوره بقره
آیه 100 و 101

--------------------------------------------
آيه
أَوَكُلَّمَا عَهَدُواْ عَهْداً نَّبَذَهُ فَرِيقٌ مِنْهُمْ بَلْ أَكْثَرُهُمْ لاَ يُؤْمِنُونَ‏
وَ لَمَّا جَآءَهُمْ رَسُولٌ مِّنْ عِنْدِ اللَّهِ مُصَدِّقٌ لِّمَا مَعَهُمْ نَبَذَ فَرِيقٌ مِنَ الَّذِينَ أُوتُواْ الْكِتَبَ كِتَبَ اللَّهِ وَرَآءَ ظُهُورِهِمْ كَأَنَّهُمْ لاَ يَعْلَمُونَ
--------------------------------------------------‏
ترجمه
و آيا چنين نبود كه هربار آنها (يهود) پيمانى (با خدا و پيامبر) بستند، جمعى از آنان آن را دور افكندند، حقيقت اين است كه بيشتر آنها ايمان ندارند. ++390%%
و هنگامى كه فرستاده‏اى (چون پيامبر اسلام) از سوى خدا به سراغشان آمد، كه آنچه را با ايشان است (يعنى تورات) تصديق مى‏كند، گروهى از اهل‏كتاب، كتاب خدا را پشت سر افكندند، گويى اصلاً از آن خبر ندارند.
-------------------------------------------------
نکته ها
علماى يهود، پيش از بعثت پيامبر، مردم را به ظهور و دعوت آن حضرت بشارت مى‏دادند ونشانه‏ها ومشخّصات او را بازگو مى‏كردند. با نشانه‏هايى كه در نزد دانشمندان يهود بود، آنان محمّد صلى الله عليه وآله را همچون فرزندان خويش مى‏شناختند، ولى بعد از بعثت آن حضرت، در صدد انكار و كتمان آن نشانه‏ها برآمدند.
--------------------------------------------------
پيام ها
1- در برخورد با مخالفان، بايد انصاف مراعات شود. در آيه پيشين فرمود: اكثر آنان ايمان نمى‏آورند، تا حقّ اقلّيّت محفوظ بماند. در اين آيه نيز مى‏فرمايد: گروهى از آنان چنين‏اند، تا همه به يك چشم ديده نشوند. «نبذ فريق منهم»
2- علمى كه بدان عمل نشود همانند جهل است. به علمايى كه علم خود را ناديده گرفته و حقايق را كتمان كردند مى‏فرمايد: «كانّهم لايعلمون»





۲۲ دی ۱۳۸۹
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم)
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام: ۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی
- ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور
- جوزپ گواردیولا
گروه:
- كاربران بلاک شده
سوره بقره
آیه 102

-----------------------------------------------
آيه
أَوَكُلَّمَا عَهَدُواْ عَهْداً نَّبَذَهُ فَرِيقٌ مِنْهُمْ بَلْ أَكْثَرُهُمْ لاَ يُؤْمِنُونَ‏
وَ لَمَّا جَآءَهُمْ رَسُولٌ مِّنْ عِنْدِ اللَّهِ مُصَدِّقٌ لِّمَا مَعَهُمْ نَبَذَ فَرِيقٌ مِنَ الَّذِينَ أُوتُواْ الْكِتَبَ كِتَبَ اللَّهِ وَرَآءَ ظُهُورِهِمْ كَأَنَّهُمْ لاَ يَعْلَمُون
----------------------------------------------
ترجمه
و (يهود) آنچه (از افسون و سحر كه) شياطين (از جنّ وانس) در عصر سليمان مى‏خواندند، پيروى مى‏كردند وسليمان هرگز (دست به سحر نيالود و) كافر نشد ولكن شياطين، كفر ورزيدند كه به مردم سحر وجادو مى‏آموختند و(نيز) از آنچه بر دو فرشته، هاروت وماروت، در شهر بابل نازل شده بود (پيروى نمودند. آنها سحر را براى آشنايى به طرز ابطال آن به مردم مى‏آموختند.) وبه هيچ‏كس چيزى نمى‏آموختند، مگر اينكه قبلاً به او مى‏گفتند ما وسيله آزمايش شما هستيم، (با بكار بستن سحر) كافر نشويد (واز اين تعلميات سوء استفاده نكنيد،) ولى آنها از آن دو فرشته مطالبى را مى‏آموختند كه بتوانند به وسيله آن ميان مرد و همسرش جدايى بيفكنند (نه اينكه از آن براى ابطال سحر استفاده كنند). ولى هيچگاه بدون خواست خدا، نمى‏توانند به كسى ضرر برسانند. آنها قسمت‏هايى را فرا مى‏گرفتند كه براى آنان زيان داشت و نفعى نداشت، و مسلّماً مى‏دانستند هركس خريدار اينگونه متاع باشد، بهره‏اى در آخرت نخواهد داشت وبه راستى خود را به بد چيزى فروختند، اگر مى‏فهميدند.
---------------------------------------------------
نکته ها
آنچه از روايات استفاده مى‏شود آن است كه حضرت سليمان عليه السلام براى جلوگيرى از انحراف يا سوء استفاده، دستور داد اوراق ساحران را جمع‏آورى و نگهدارى كنند. ولى بعد از وفات او گروهى به آن نوشته‏ها دست يافته و مشغول تعليم و اشاعه سحر [391] در ميان مردم شدند. آنان حتّى معجزات حضرت سليمان را سحر معرّفى كرده و پيامبرى او را منكر شدند. و برخى از بنى‏اسرائيل نيز به جاى پيروى از تورات به سراغ سحر و جادو رفتند. اين كار چنان شهرت و گسترش يافت كه يهود زمان پيامبر اسلام صلى الله عليه وآله نيز سليمان را ساحرى زبردست مى‏دانستند و او را به عنوان پيامبر نمى‏شناختند!
اين آيه، گناه و انحراف رها كردن تورات و پيروى از شياطين سحرآموز را بيان مى‏كند كه يهود به جاى تورات از آنچه شياطين در زمان سليمان بر مردم مى‏خواندند، پيروى مى‏كردند. آنان براى توجيه كار خويش، نسبت سحر به سليمان نيز مى‏دادند، در حالى كه سليمان مرد خدا بود و كارش معجزه، و شياطين در جهت مخالف او و كارشان سحر بود.
علاوه بر آنچه گذشت، يهود از منبع ديگرى نيز به سحر دست يافتند. بدين طريق كه خداوند دو فرشته را به نام «هاروت» و «ماروت» به صورت انسان در شهر «بابل» در ميا [392] ن مردم قرار داد كه روش ابطال و خنثى سازى سحر و جادو را به آنان بياموزند. امّا براى اينكار لازم بود ابتدا آنان را با سحر آشنا سازند. چون انسان تا فرمول تركيبى چيزى را نداند، نمى‏تواند آنرا خنثى نمايد. لذا فرشته‏ها، ابتدا طريق سحر و سپس طريقه ابطال آن را مى‏آموختند و قبل از آموزش با شاگردان خود شرط مى‏كردند كه از آن سوء استفاده نكنند ومى‏گفتند: اين كار مايه‏ى فتنه و آزمايش است، مبادا در مسير مبارزه و خنثى سازى، خودتان گرفتار شويد. امّا يهود از آن آموزش سوء استفاده نموده و از آن براى مقاصد ناشايست بهره بردند و حتّى براى جدايى ميان مرد و همسرش بكار گرفتند.
قرآن در اينجا نكته‏اى را يادآور مى‏شود كه جاى دقت و تأمل است. مى‏فرمايد: ساحر با داشتن علمِ سحر، از دايره‏ى قدرت الهى خارج نيست و بدون اراده‏ى خدا قادر به انجام كارى نيست و به كسى نمى‏تواند ضررى برساند، ولى از آنجايى كه خداوند براى هر چيز اثرى قرار داده است، سحر و جادو نيز مى‏تواند اثرات سويى داشته باشد كه از آن جمله تأثير آن بر روابط زناشويى و خانوادگى است.
____________________________________
391) سحر، به فن ظريف و دقيقى گفته مى‏شود كه امور را از مسير عادّى خود منحرف مى‏سازد. و گاهى سحر به معنى خدعه، و باطل را در شكل و قالب حقّ آوردن، آمده است.
392) بابل» نام منطقه‏اى حدود نجف و كربلاى فعلى بوده است.
------------------------------------------------------
پيام ها
1- در حكومت حقّ وزمامدارى حاكم الهى نيز همه‏ى مردم اصلاح نمى‏شوند، گروهى كجروى مى‏كنند. «واتبعوا ماتتلوا الشياطين على ملك سليمان»
2- شياطين، در حكومت سليمان نيز بيكار نمى‏نشينند و پى درپى القاى سوء مى‏كنند. «ما تتلواالشياطين على ملك سليمان»
3- حكومت، با نبوّت منافات ندارد. برخى انبيا حكومت داشته‏اند. «ملك‏سليمان»
4- ساحران براى مقدّس جلوه دادن و توجيه كار خود، سليمان را نيز ساحر معرّفى مى‏كردند. «وما كفر سليمان»
5 - خداوند، از مقام انبيا در برابر تهمت ديگران دفاع مى‏كند. «و ما كفر سليمان»
6- تعليم وتعلّم واِعمال سحر، در رديف كفر است. [393] «كفروا يُعلّمون النّاس السحر»
7- براى مقابله با علوم مضرّ وعقايد انحرافى، آگاهى صالحان از آنها لازم است. «ما انزل على الملكين»
8 - در مقام تعليم، معلّم بايد نسبت به كاربردهاى منفى علوم هشدار دهد. «وما يُعلّمان... حتّى يقولا... فلا تكفر»
9- انسان در بين دو آموزش قرار داد: هم وساوس شيطانى؛ «يعلّمون الناس السحر» و هم الهامات الهى. «وما يعلّمان»
10- فرشتگان نيز مى‏توانند معلّم انسان‏ها شوند. «ما يعلّمان ...حتّى يقولا»
11- گاهى علم ودانش، وسيله آزمايش است. «انّما نحن فتنة»
12- تفرقه انداختن ميان زن و شوهر، كارى شياطينى ودر حدّ كفراست. «فلا تكفر فيتعلّمون منهما ما يفرّقون به بين المرء...»
13- دانش وآموزش هميشه مفيد نيست، گاهى مضرّ و زيان‏آور نيز مى‏باشد. «يتعلّمون ما يضرّهم و لاينفعهم»
14- سحر وجادو واقعيّت دارد ودر زندگى انسان مؤثّر است. «يفرّقون به...»
15- ساحر دست به كارهايى مى‏زند، ولى تمام تأثير و تأثرات زير نظر خداست. مى‏توان از طريق پناه بردن به خداوند و استعاذه و توكّل و دعا و صدقه از توطئه‏ها نجات يافت. «و ماهم بضارين»
16- ساحران شايد به پول و شهرتى برسند، ولى در قيامت بهره‏اى ندارند. «ماله فى الاخرة من خلاق»
17- كسى كه به سراغ تفرقه اندازى و سحر مى‏رود، انسانيّت خود را از دست مى‏دهد. «لبئس ما شروا به انفسهم»
________________________________
393) در روايات نيز وارد شده كه ساحر، كافر ومجازاتش قتل است.





۲۳ دی ۱۳۸۹
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم)
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام: ۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی
- ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور
- جوزپ گواردیولا
گروه:
- كاربران بلاک شده
سوره بقره
آیه 103

------------------------------------------------
آيه
وَلَوْأَنَّهُمْ ءَامَنُواْ وَاتَّقَوْاْ لَمَثُوبَةٌ مِّنْ عِنْدِاللَّهِ خَيْرٌ لَّوْكَانُواْ يَعْلَمُونَ
-----------------------------------------------‏
ترجمه
و اگر آنها ايمان آورده وپرهيزكار شده بودند، قطعاً پاداشى كه نزد خداست براى آنان بهتر بود، اگر آگاهى داشتند.
---------------------------------------------
نکته ها
«تقوى» تنها به معناى پرهيز از بدى‏ها نيست، بلكه به معناى مراقبت و تحفّظ درباره‏ى خوبى‏ها نيز هست. مثلاً در جمله‏ى «اتّقواالنار» به معنى حفاظت و خودنگهدارى از آتش، و در جمله‏ى «اتّقواللّه» به معنى مراقبت درباره‏ى اوامر و نواهى الهى است. چنانكه در آيه «اتّقوا اللَّه و... الارحام» يعنى نسبت به فاميل و خويشان تحفّظ داشته باش.
امام صادق عليه السلام در جواب سؤال از تقوى فرمودند: تقوى همچون مراقبت هنگام عبور از منطقه تيغ‏زار و پرخار و خاشاك است.
----------------------------------------------
پيام ها
1- ايمان به تنهايى كافى نيست، تقوى و مراقبت لازم است. «امنوا و اتقوا»
2- پاداش‏هاى الهى، محدوديّت ندارد. «لمثوبة» نكره و نشانه‏ى بى‏نهايت است.
3- پاداش‏هاى الهى، قطعى است. حرف «ل» در «لَمثوبة»
4- پاداش‏هاى الهى، از هر چيز بهتر است. به دنبال كلمه «خير» چيزى نيامده كه اين نشانه‏ى برترى مطلق است، نه نسبى.





۲۴ دی ۱۳۸۹
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم)
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام: ۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی
- ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور
- جوزپ گواردیولا
گروه:
- كاربران بلاک شده
سوره بقره
آیه 104

-----------------------------------------------
آيه
يأَيُّهَا الَّذِينَ ءَامَنُواْ لاَ تَقُولُواْ رَ عِنَا وَقُولُواْ انْظُرْنَا وَاسْمَعُواْ وَ لِلْكَفِرِينَ عَذَابٌ أَلِيمٌ
-----------------------------------------------‏
ترجمه
اى كسانى كه ايمان آورده‏ايد! (به پيامبر) نگوييد: «راعِنا» مراعاتمان كن، بلكه بگوييد: «اُنظرنا» ما را در نظر بگير، و (اين توصيه را) بشنويد و براى كافران عذاب دردناكى است.
-----------------------------------------------
نکته ها
برخى از مسلمانان براى اينكه سخنان پيامبر را خوب درك كنند، درخواست مى‏كردند كه آن حضرت با تأنّى و رعايت حال آنان سخن بگويد. اين تقاضا را با كلمه «راعنا» مى‏گفتند. يعنى مراعاتمان كن. ولى چون اين تعبير در عرف يهود، نوعى دشنام تلقى مى‏شد، [394] آيه نازل شد كه بجاى «راعنا» بگوييد: «انظرنا» تا دشمن سوء استفاده نكند.
اين اوّلين آيه از آغاز قرآن است كه با خطاب: «يا ايّها الّذين آمنوا» شروع مى‏شود. و از اين به بعد بيش از هشتاد مورد وجود دارد كه با همين خطاب آمده است.
_________________________________
394) راعنا« از ماده‏ى «رعى» به معنى مهلت دادن است. ولى يهود كلمه‏ى »راعنا« را از ماده‏ى «الرعونة» كه به معنى كودنى و حماقت است، مى‏گرفتند.
---------------------------------------------------
پيام ها
1- توجّه به انعكاس حرف‏ها داشته باشيد. «لا تقولوا راعنا...» ممكن است افرادى با حسن نيّت سخن بگويند، ولى بايد بازتاب آنرا نيز در نظر داشته باشند.
2- دشمن، تمام حركات وحتّى كلمات ما را زير نظر دارد واز هر فرصتى كه بتواند مى‏خواهد بهره برده وضربه بزند. «لا تقولوا راعنا...»
3- اسلام، به انتخاب واژه‏هاى مناسب، بيان سنجيده ونحوه‏ى طرح و ارائه مطلب توجّه دارد. «وقولوا انظرنا»
4- بايد در سخن گفتن با بزرگان ومعلّم، ادب در گفتار رعايت شود. «لا تقولوا راعنا و قولوا...»
5 - اگر ديگران را سفارش به مراعات ادب مى‏كنيم، بايد ابتدا خودمان در سخن با مردم، رعايت ادب را بكنيم. «يا ايها الذين آمنوا» خطاب محترمانه است.
6- اگر از چيزى نهى مى‏شود، بايد جايگزين مناسب آن معرّفى شود. «لاتقولوا راعنا وقولوا انظرنا»





۲۵ دی ۱۳۸۹
     
برو به صفحه
این عنوان قفل شده است!

اختیارات
شما می‌توانید مطالب را بخوانید.
شما نمی‌توانید عنوان جدید باز کنید.
شما نمی‌توانید به عنوان‌ها پاسخ دهید.
شما نمی‌توانید پیام‌های خودتان را ویرایش کنید.
شما نمی‌توانید پیام‌های خودتان را حذف کنید.
شما نمی‌توانید نظرسنجی اضافه کنید.
شما نمی‌توانید در نظرسنجی‌ها شرکت کنید.
شما نمی‌توانید فایل‌ها را به پیام خود پیوست کنید.
شما نمی‌توانید پیام بدون نیاز به تایید بزنید.

فعالترین کاربران ماه انجمن
فعالیترین کاربران سایت
اعضای جدید سایت
جدیدترین اعضای فعال
تعداد کل اعضای سایت
اعضای فعال
۱۷,۹۴۳
اعضای غیر فعال
۱۴,۳۶۳
تعداد کل اعضاء
۳۲,۳۰۶
پیام‌های جدید
بحث در مورد تاپیک های بخش سرگرمی
انجمن سرگرمی
۴,۶۶۵ پاسخ
۵۴۸,۲۹۷ بازدید
۴ ساعت قبل
ali
بحث آزاد در مورد بارسا
انجمن عاشقان آب‍ی و اناری
۵۸,۲۰۴ پاسخ
۸,۴۱۳,۳۴۸ بازدید
۱۲ ساعت قبل
یا لثارات الحسن
هرچه می خواهد دل تنگت بگو...
انجمن مباحث آزاد
۷۶,۴۹۴ پاسخ
۱۱,۶۷۵,۳۰۲ بازدید
۱ روز قبل
یا لثارات الحسن
برای آشنایی خودتون رو معرفی کنید!
انجمن مباحث آزاد
۷,۶۴۳ پاسخ
۱,۲۴۴,۰۰۲ بازدید
۱ روز قبل
Activated PC
آموزش و ترفندهای فتوشاپ
انجمن علمی و کاربردی
۱۳۵ پاسخ
۴۴,۹۳۶ بازدید
۱ روز قبل
RealSoftPC
جام جهانی ۲۰۲۲
انجمن فوتبال ملی
۲۳ پاسخ
۲,۰۸۵ بازدید
۲ روز قبل
Crack Hints
موسیقی
انجمن هنر و ادبیات
۵,۱۰۱ پاسخ
۱,۰۲۲,۵۴۷ بازدید
۳ روز قبل
Activated soft
علمی/تلفن هوشمند/تبلت/فناوری
انجمن علمی و کاربردی
۲,۴۱۹ پاسخ
۴۳۷,۹۶۹ بازدید
۱۰ روز قبل
javibarca
مباحث علمی و پزشکی
انجمن علمی و کاربردی
۱,۵۴۷ پاسخ
۷۴۹,۱۰۵ بازدید
۱ ماه قبل
رویا
مســابــقـه جــــذاب ۲۰ ســــوالـــــــــــــــــــی
انجمن سرگرمی
۲۳,۶۵۸ پاسخ
۲,۲۰۸,۸۴۳ بازدید
۱ ماه قبل
رویا
اسطوره های بارسا
انجمن بازیکنان
۳۴۳ پاسخ
۸۶,۴۳۹ بازدید
۶ ماه قبل
jalebamooz
تغییرات سایت
انجمن اتاق گفتگوی اعضاء و ناظران
۱,۵۵۷ پاسخ
۲۷۷,۸۵۸ بازدید
۱۱ ماه قبل
یا لثارات الحسن
حاضرین در سایت
۲۲۸ کاربر آنلاین است. (۱۴۲ کاربر در حال مشاهده تالار گفتمان)

عضو: ۰
مهمان: ۲۲۸

ادامه...
هرگونه کپی برداری از مطالب این سایت، تنها با ذکر نام «اف سی بارسلونا دات آی آر» مجاز است!