به اولین سایت تخصصی هواداران بارسلونا در ایران خوش آمدید. برای استفاده از تمامی امکانات سایت، ثبت نام کنید و یا با نام کاربری خود وارد شوید!

شناسه کاربری:
کلمه عبور:
ورود خودکار

نحوه فعالیت در انجمن‌های سایت
دوستان عزیز توجه کنید که تا زمانی که با نام کاربری خود وارد نشده باشید، تنها می‌توانید به مشاهده مطالب انجمن‌ها بپردازید و امکان ارسال پیام را نخواهید داشت. در صورتی که تمایل دارید در مباحث انجمن‌های سایت شرکت نمایید، در سایت عضو شده و با نام کاربری خود وارد شوید.

پیشنهاد می‌کنیم که قبل از هر چیز، با مراجعه به انجمن قوانین و شرح وظایف ضمن مطالعه قوانین سایت، با نحوه اداره و گروه‌های فعال در سایت و همچنین شرح وظایف و اختیارات آنها آشنا شوید. به علاوه دوستان عزیز بهتر است قبل از آغاز فعالیت در انجمن‌ها، ابتدا خود را در تاپیک برای آشنایی (معرفی اعضاء) معرفی نمایند تا عزیزان حاضر در انجمن بیشتر با یکدیگر آشنا شوند.

همچنین در صورتی که تمایل دارید در یکی از گروه‌های کاربری جهت مشارکت در فعالیت‌های سایت عضو شوید و ما را در تهیه مطالب مورد نیاز سایت یاری نمایید، به تاپیک اعلام آمادگی برای مشارکت در فعالیت‌های سایت مراجعه نموده و علائق و توانایی های خود را مطرح نمایید.
تاپیک‌های مهم انجمن
در حال دیدن این عنوان: ۲ کاربر مهمان
این عنوان قفل شده است!
     
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم)
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام: ۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی
- ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور
- جوزپ گواردیولا
گروه:
- كاربران بلاک شده
سوره بقره
آیه 64

---------------------------------------------
آيه
ثُمَّ تَوَلَّيْتُمْ مِّنْ بَعْدِ ذَ لِكَ فَلَوْلَا فَضْلُ اللَّهِ عَلَيْكُمْ وَرَحْمَتُهُ لَكُنتُمْ مِّنَ الْخَسِرِينَ
--------------------------------------------‏
ترجمه
سپس شما بعد از اين جريان (كه كوه طور را بالاى سر خود ديديد، بازهم) رويگردان شديد و اگر فضل و رحمت خداوند بر شما نبود قطعاً از زيانكاران بوديد.
--------------------------------------------
پيام ها
1- انسانِ غافل، مهم‏ترين تهديدها را فراموش مى‏كند. «ثمّ تولّيتم من بعد ذلك»
2- نوميد نشويد، زيرا كه خداوند با متخلّفان نيز با فضل و رحمت برخورد مى‏كند. «فلو لا فضل اللّه عليكم»
3- نجات از خسارت، در سايه‏ى فضل و رحمت الهى است. «لولا فضل اللَّه عليكم و رحمته لكنت من الخاسرين»





۱ آذر ۱۳۸۹
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم)
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام: ۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی
- ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور
- جوزپ گواردیولا
گروه:
- كاربران بلاک شده
سوره بقره
آیه 65

-----------------------------------------------
آيه
وَلَقَدْ عَلِمْتُمُ الَّذِينَ اعْتَدَوْاْ مِنْكُم فِى السَّبْتِ فَقُلْنَا لَهُمْ كُونُواْ قِرَدَةً خَسِئِينَ
-----------------------------------------------------‏
ترجمه
قطعاً شما از (سرنوشت) كسانى از خودتان كه در روز شنبه، نافرمانى كردند (و به جاى تعطيل كردن كار در اين روز، دنبال كار رفتند) آگاهيد، ما (به خاطر اين نافرمانى) به آنان گفتيم: به شكل بوزينه‏هاى مطرود در آييد.
---------------------------------------------------
نکته ها
يكى از احكام تورات، وجوب تعطيل كردن شنبه بود كه حرص و آز، گروهى از بنى‏اسرائيل را به كار واداشت و با حيله‏اى كه بعداً خواهيم گفت، روزهاى شنبه، كار مى‏كردند. لذا خداوند، افراد حيله‏گر را به صورت بوزينه در آورد تا درس عبرتى براى ديگران باشد. اين ماجرا علاوه بر اين آيه در سوره اعراف [356]نيز آمده است. و اصولاً مسخ چهره، يكى از عذاب‏هاى الهى و تحقّق قهر خداوندى است. گروهى از نصارى نيز بعد از نزول مائده آسمانى، كفر ورزيدند كه به شكل بوزينه و خوك در آمدند. «وجعل منهم القردة و الخنازير» [357]
كلمه‏ى «سَبت» به معناى قطع و دست كشيدن از كار است. چنانكه در آيه‏اى ديگر، درباره‏ى نقش خواب فرموده است: «وجعلنا نومكم سباتاً» [358] و لذا شنبه، روز تعطيلى يهود، «يوم السبّت» ناميده شده است.
«خاسئين» از ماده «خسأ» به معنى «طرد نمودن» است. اين واژه ابتدا براى طرد سگ بكار رفته، ولى سپس به طور عام استعمال شده است. در آيه بجاى «قردة خاسئة»، «خاسئين» فرموده كه صفت براى جمع مذكّر عاقل است، شايد اين استعمال براى آن است كه جسم آنان تبديل به بوزينه شده، نه روح و عقل انسانى آنان. زيرا در اين صورت، عذابِ بيشترى مى‏كشند. هر چند كه برخى، همانند مراغى در تفسير خود، مراد از بوزينه شدن را يك تشبيه دانسته و گفته‏اند: اين آيه نيز نظير آيه‏ى «كمثل الحمار» و يا «كالاَنعام» است. يعنى مسخ معنوى آنان منظور است، نه مسخ صورى و ظاهرى. ولى در تفسير اطيب‏البيان روايتى از پيامبر صلى الله عليه وآله نقل شده است كه فرمودند: خداوند هفتصد امّت را در تاريخ به خاطر كفرشان، تغيير چهره داده و به سيزده نوع حيوان، تبديل شده‏اند. [359]
همانگونه كه در روايات مى‏خوانيم دامنه مسخ در قيامت با توجّه به خصوصيّات روحى افراد، گسترده‏تر خواهد بود. در قيامت مردم ده گونه محشور مى‏شوند:
1- شايعه‏سازان، به صورت ميمون. 2- حرام خواران، به صورت خوك. 3- رباخواران، واژگونه. 4- قاضى ناحقّ، كور. 5 - خودخواهان مغرور، كر و لال. 6- عالم بى‏عمل، در حال جويدن زبان خود. 7- همسايه آزار، دست و پا بريده. 8 - خبرچين، آويخته به شاخه‏هاى آتش. 9- عيّاشان، بد بوتر از مردار. 10- مستكبران، در پوششى از آتش. [360]
______________________________________
356) اعراف، 163 تا 166.
357) مائده، 60.
358) نبأ، 9.
359) بحار، ج‏14، ص‏787.
360) تفسير مجمع‏البيان و نورالثقلين و صافى، ذيل آيه 18 سوره نبأ.
--------------------------------------------
پيام ها
1- از دانستنى‏هاى تاريخ، عبرت بگيريد. «ولقد علمتم»
2- كسى كه حكم خدا را نسخ كند، خود را مسخ كرده است. تغيير وتحريف چهره دين، تغيير چهره انسانيّت را بدنبال دارد. «اعتدّوا... كونوا قِردة»
3- استراحت و عبادت، بايد جزء برنامه‏هاى رسمى باشد و هركس زمان تعطيل و تفريح و عبادت را به كار مشغول شود، متجاوز است. «اعتدّوا فى السبت»
4- هر كس راه خدا را كنار بگذارد، بوزينه صفت، مقلّد ديگران خواهد شد. «كونوا قِردة خاسئين»
5 - در جهان طبيعت، تبديل موجودى به موجود ديگر ممكن است. «كونواقِردة»
6- حيوانات، از رحمتِ خداوند دور نيستند، ولى حيوان شدن انسان، نشانه‏ى قهر و طرد الهى است. «كونوا قِردة خاسئين»





۶ آذر ۱۳۸۹
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم)
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام: ۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی
- ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور
- جوزپ گواردیولا
گروه:
- كاربران بلاک شده
سوره بقره
آیه 66

------------------------------------------------------
آيه
فَجَعَلْنَهَا نَكَلاً لِّمَا بَيْنَ يَدَيْهَا وَمَا خَلْفَهَا وَمَوْعِظَةً لِّلْمُتَّقِينَ
----------------------------------------------------‏
ترجمه
ما اين عقوبت را عبرتى براى حاضران معاصر و نسل‏هاى بعدشان و پندى براى پرهيزكاران قرار داديم.
--------------------------------------------------
نکته ها
«نكال» عذابى است كه اثر آن باقى وظاهر باشد تا ديگران ببينند و عبرت بگيرند.
امام صادق عليه السلام فرمود: مراد از «لما بين يديها»، مردم زمان نزول بلا هستند و مراد از «ماخلفها»، امّت‏هاى بعد از نزولند كه شامل ما مسلمانان نيز مى‏شود.
----------------------------------------------
پيام ها
1- شكست‏ها و پيروزى‏ها بايد براى آيندگان درس باشد. «نكالاً... لما خلفها»
2- عبرت گرفتن و پندپذيرى، نيازمند داشتن روحيّه‏ى تقواست. «موعظةً للمتّقين»




۷ آذر ۱۳۸۹
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم)
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام: ۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی
- ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور
- جوزپ گواردیولا
گروه:
- كاربران بلاک شده
سوره بقره
آیه 67

-------------------------------------------------
آيه
وَإِذْ قَالَ مُوسَى‏ لِقَوْمِهِ إِنَّ اللَّهَ يَأْمُرُكُمْ أَن تَذْبَحُواْ بَقَرَةً قَالُواْ أَتَتَّخِذُنَا هُزُواً قَالَ أَعُوذُ بِاللَّهِ أَنْ أَكُونَ مِنَ الْجَهِلِينَ
-------------------------------------------------‏
ترجمه
و (بخاطر بياوريد) هنگامى كه موسى به قوم خود گفت: خداوند به شما فرمان مى‏دهد (براى يافتن قاتل) ماده گاوى را ذبح كنيد، گفتند: آيا ما را به تمسخر مى‏گيرى؟ (موسى) گفت: به خدا پناه مى‏برم از اينكه از جاهلان باشم.
--------------------------------------------------
نکته ها
اين سوره را به جهت اين داستان، سوره بقره ناميده‏اند. فرمان ذبح گاو، در تورات به عن [361] وان يك قانون قضايى مطرح شده است و خلاصه‏ى ماجرا از اين قرار بوده كه مقتولى در بين بنى‏اسرائيل پيدا شد كه قاتل آن معلوم نبود. در ميان قوم نزاع و درگيرى شروع شد و هر قبيله، قتل را به طايفه و قبيله‏اى ديگر نسبت مى‏داد و خود را تبرئه مى‏كرد.
آنها براى داورى و حل مشكل، نزد حضرت موسى رفتند. موسى عليه السلام به آنها فرمود: خداوند دستور داده گاوى را ذبح كنيد و قطعه‏اى از بدن آنرا به مقتول بزنيد تا زنده شود و قاتل خود را معرّفى كند. آنها با شنيدن اين جواب به موسى عليه السلام گفتند: آيا ما را مسخره مى‏كنى؟ موسى گفت: مسخره كردن كار جاهلان است و من به خدا پناه مى‏برم كه از جاهلان باشم.
در فرهنگ قرآن و روايات، جهل به معناى بى‏خردى است، نه نادانى. لذا كلمه‏ى «جهل» در برابر «عقل» بكار مى‏رود، نه در برابر علم. وچون مسخره كردن ديگران، نشانه‏ى بى‏خردى است، حضرت موسى از آن به خدا پناه مى‏برد.
___________________________________
361) تورات، سِفر تثنيه، فصل 21.
-----------------------------------------------------
پيام ها
1- اگر فرمان خداوند، با ذهن و سليقه‏ى ما مطابق نيامد و راز آن را نفهميديم، نبايد آنرا انكار كنيم. «انّ اللّه يأمركم... أتتّخذنا هزواً»
2- موسى عليه السلام دستور ذبح گاو را از سوى خدا معرّفى مى‏كند تا بلكه رعايت ادب نموده وتسليم شوند، ولى آنها باز بهانه گيرى مى‏كنند. «انّ اللّه يأمركم»
3- خداوند اگر اراده نمايد، از به هم خوردن دو مرده، مرده‏اى زنده مى‏شود. «تذبحوا بقرة»
4- در كشتن گاو، تقدّس گاو كوبيده مى‏شود. همانند بت‏شكنى ابراهيم عليه السلام و آتش زدن گوساله‏ى طلايى سامرى. «تذبحوا بقرةً»
5 - درجه‏ى ايمان مردم به پيامبرشان، از برخورد آنها در مقابل دستورات وى فهميده مى‏شود. «اتتّخذنا هزوا»
6- استعاذه و پناه بردن به خدا، يكى از راه‏هاى بيمه شدن است. عصمت انبيا در سايه‏ى استعاذه و امثال آن است. «اعوذ...»
7- مسخره كردن، كار افراد جاهل وبى‏خرد است. «اكون من الجاهلين»
8 - جهل، خطرى است كه اولياى خدا، از آن به خدا پناه مى‏برند. «اعوذ باللَّه ان اكون من‏الجاهلين»
9- خداوند در يك ماجرا، توحيد؛ قدرت نمايى خود، نبوّت؛ معجزه موسى، و معاد؛ زنده شدن مرده را به اثبات مى‏رساند.




۸ آذر ۱۳۸۹
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم)
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام: ۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی
- ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور
- جوزپ گواردیولا
گروه:
- كاربران بلاک شده
سوره بقره
آیه 68

---------------------------------------------------
آيه
قَالُوا ادْعُ لَنَا رَبَّكَ يُبَيِّن لَّنَا مَا هِىَ قَالَ إِنَّهُ يَقُولُ إِنَّهَا بَقَرَةٌ لا فَارِضٌ وَلَا بِكْرٌ عَوَانٌ بَيْنَ ذَ لِكَ فَافْعَلُواْ مَا تُؤْمَرُونَ
----------------------------------------------‏
ترجمه
(بنى‏اسرائيل به موسى) گفتند: از پروردگارت براى ما بخواه تا بر ما روشن كند كه آن چگونه (گاوى) است؟ (موسى) گفت: همانا خداوند مى‏فرمايد: ماده گاوى كه نه پير و از كار افتاده باشد و نه بكر و جوان، (بلكه) ميان اين دو (و ميان سال) باشد. پس آنچه به شما دستور داده شده (هر چه زودتر) انجام دهيد.
-------------------------------------------
نکته ها
وقتى بنى‏اسرائيل فهميدند كه موضوع جدّى است، شروع به بهانه‏تراشى نمودند. و به نظر برخى مفسّران، احتمال مى‏رود كه اين بهانه‏ها از طرف قاتل واقعى به مردم القا مى‏شد تا مبادا رسوا شود. [362] در هر حال روش سؤال كردنِ قوم، حكايت از روحيّه‏ى لجاجت آنان دارد كه در آيه به آن اشاره شده و پرده از باطن آنان برداشته است.
_____________________________
362) تفسير فخررازى، ذيل آيه.
--------------------------------------------
پيام ها
1- با ادب سؤال كنيد. در اين آيه كلمه «لنا» دوبار تكرار شده و به جاى «ربّنا» كلمه «ربّك» آمده كه نشانه روح تكبّر است. «ادع لنا ربّك يبيّن لنا»
2- فرمان خداوند را سريع انجام دهيد و از وسوسه و ترديد بپرهيزيد. «فافعلوا ما تؤمرون»





۹ آذر ۱۳۸۹
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم)
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام: ۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی
- ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور
- جوزپ گواردیولا
گروه:
- كاربران بلاک شده
سوره بقره
آیه 69

-----------------------------------------------
آيه
قَالُواْ ادْعُ لَنَا رَبَّكَ يُبَيِّن لَّنَا مَا لَوْنُهَا قَالَ إِنَّهُ يَقُولُ إِنَّهَا بَقَرَةٌ صَفْرَآءُ فَاقِعٌ لَوْنُهَا تَسُرُّ النَّظِرِينَ
----------------------------------------------‏
ترجمه
(آنان به موسى) گفتند: از پروردگارت براى ما بخواه تا بر ما روشن سازد كه رنگش چگونه باشد؟ (موسى) گفت: همانا خداوند مى‏گويد: آن ماده گاوى باشد زرد يك دست، كه رنگ آن بينندگان را شاد و مسرور سازد!
------------------------------------------------
نکته ها
با اينكه فرمان ذبح، دوبار صادر شد، امّا گويا برخى از آنها قاتل را مى‏شناختند و نمى‏خواستند معرّفى شود. لذا از روى لجاجت و بهانه‏تراشى، سؤالهاى متعدّدى را مطرح مى‏كردند، تا بالاخره از رنگ گاو سؤال كردند. خداوند در جواب آنها فرمود: رنگ گاو، زرد شديد و پر رنگ و خالص باشد. رنگى كه بينندگان را شادمان كند. يعنى از خوش اندامى، سلامتى، رنگ و زيبايى خاصى برخوردار باشد. اى‏بسا اگر وسيله‏ى وزن كردن داشتند، از وزن گاو نيز سؤال مى‏كردند!
از سؤالات نابجا نهى شده‏ايم. در سوره‏ى مائده مى‏خوانيم: «لا تسألوا عن اشياء ان تُبدَلكم تَسؤكم» [363] از چيزهايى كه اگر به آنها پاسخ داده شود براى شما مشكل به وجود مى‏آيد، سؤال نكنيد.
روزى پيامبر صلى الله عليه وآله درباره لزوم و اهمّيت حج، خطبه‏اى ايراد مى‏فرمودند. در بين خطبه، شخصى سؤال كرد: آيا حج، هر سال واجب است؟ پيامبر صلى الله عليه وآله جواب نفرمود. آن شخص دوباره سؤال خود را تكرار نمود. حضرت ناراحت شده فرمودند: چرا اصرار مى‏كنى؟ اگر بگويم بله، كار شما مشكل مى‏شود، همين كه ديديد من ساكت شدم، اصرار نكنيد. سپس پيامبر صلى الله عليه وآله فرمود: يكى از عوامل هلاكت اقوام گذشته، سؤالات نابجاى آنها بود. [364]
حضرت على عليه السلام در نهج البلاغه مى‏فرمايد: «و سَكت لكم عن اشياء ولم يدعها نسياناً فلا تتكلّفوها» [365] خداوند حكم برخى اشيا را مسكوت گذاشته است، اين سكوت از سر فراموشى نيست، بلكه براى آن است كه شما در عمل، در وسعت باشيد. و لذا با سؤالات نابجا، موشكافى نكنيد.
_____________________________
363) مائده، 101.
364) تفسير نمونه، ج‏5، ص‏96.
365) شرح ابن‏ابى‏الحديد، ج‏18، ص‏102.
-------------------------------------------
پيام ها
1- رنگ زرد، چنانكه در روايات نيز آمده، مورد سفارش دين است. «فاقع لونها»
2- رنگ‏ها، در روحيّه‏ى انسان تأثير دارند. «لونها تسر النّاظرين»





۱۰ آذر ۱۳۸۹
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم)
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام: ۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی
- ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور
- جوزپ گواردیولا
گروه:
- كاربران بلاک شده
سوره بقره
آیه 70

-----------------------------------------------
آيه
قَالُواْ ادْعُ لَنَا رَبَّكَ يُبَيِّن لَّنَا مَا هِىَ إِنَّ الْبَقَرَ تَشَبَهَ عَلَيْنَا وَإِنَّآ إِنْ شَآءَ اللَّهُ لَمُهْتَدُونَ
------------------------------------------------------‏
ترجمه
(بار ديگر به موسى) گفتند: از پروردگارت براى ما بخواه تا بر ما روشن كند چگونه گاوى باشد؟ زيرا اين گاو بر ما مشتبه شده و اگر خداوند بخواهد (با توضيحات تو) حتماً هدايت خواهيم شد.
------------------------------------------------------
نکته ها
اعتدال در هر كارى يك ارزش است. گاهى افراد با ديدن نشانه‏اى بسيار ساده، يقين پيدا مى‏كنند، ولى برخى با وجود بيان صريح؛ «أن تذبحوا بقرةً» وسوسه مى‏كنند. نبايد در بيان‏هاى روشن و صريح، دچار وسوسه شد.
در حديث آمده است كه پيامبر عليه السلام فرمود: بنى‏اسرائيل مأمور ذبح يك گاو ساده و معمولى بودند، لكن چون سخت گرفتند و بهانه آوردند، خداوند نيز بر آنان سخت گرفت.
-------------------------------------------------
پيام ها
[366] 1- توجّه به مسائل فرعى، انسان را از تمركز نسبت به مسائل اساسى، باز مى‏دارد. «انّ البقر تشابه علينا»
2- روحيّه‏ى لجاجت باعث مى‏شود حقّ بر انسان مشتبه شود. «انّ‏البقرتشابه علينا»
3- گاهى سؤال براى تحقيق و علم و آگاهى نيست، بلكه نشانه‏ى روح لجاجت و طفره رفتن است. «يبيّن لنا ما هى انّ البقر تشابه علينا»
4- رهبران الهى، صعه‏ى صدر دارند و جسارت را به روى خود نمى‏آورند. (كلمه «ربّك» بجاى «ربّنا» يك نوع جسارت بود كه بارها تكرار شد، ولى حضرت موسى به روى خود نياورد.)
________________________________
366) تفسير نورالثقلين، ج‏1، ص‏89.




۱۱ آذر ۱۳۸۹
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم)
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام: ۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی
- ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور
- جوزپ گواردیولا
گروه:
- كاربران بلاک شده
سوره بقره
آیه 71

----------------------------------------
آيه
قَالَ إِنَّهُ يَقُولُ إِنَّهَا بَقَرَةٌ لَّا ذَلُولٌ تُثِيرُ الْأَرْضَ وَلَا تَسْقِى الْحَرثَ مُسَلَّمَةٌ لَّاشِيَةَ فِيهَا قَالُواْ الْنَ جِئْتَ بِالْحَقِّ فَذَبَحُوهَا وَمَا كَادُواْ يَفْعَلُونَ
-----------------------------------------------‏
ترجمه
(موسى) گفت: خداوند مى‏فرمايد: همانا آن گاوى است كه نه چنان رام باشد كه زمين را شخم زند و نه كشتزار را آبيارى كند. از هر عيبى بركنار است و هيچ لكّه‏اى در (رنگ) آن نيست. گفتند: الآن حقّ (مطلب) را آوردى! پس (چنان گاوى را پيدا كرده و) آنرا سر بريدند، ولى نزديك بود انجام ندهند.
-----------------------------------------------
نکته ها
«ذَلول» به معناى حيوان رام شده، «تُثير» از «اثارة» به معناى شخم زدن، «مُسلَّمه» به معناى سالم از هر عيب و نقص عضوى و «شِية» از «وشى» به معناى خال، و «لاشية» يعنى خال يا رگه‏ى رنگ ديگرى نداشته باشد.
يهود نسبت به پيامبر خود بى‏ادب بودند، با آنكه خود بدنبال بهانه و راه فرار بودند، وقتى مجبور به انجام فرمان شدند، به موسى گفتند: «الآن جئت بالحق» حالا حقّ گفتى. گويا قبل از اين باطل مى‏گفته است.
---------------------------------------------------
پيام ها
1- در اجراى طرح‏ها، عناصر و منابع فعّال و توليدى و اقتصادى را منهدم نكنيد. «لاذلول... ولاتسقى»
2- آنچه در راه فرمان خدا مصرف مى‏شود، بايد سالم باشد. «مسلّمة» در سفر حج نيز زائر خانه خدا بايد روز عيد قربان، حيوان سالم ذبح كند.
3- غرور و هوس، كار را به جايى مى‏رساند كه انسان هرچه را طبق ميل خودش باشد، حقّ مى‏داند. «جئت بالحق»





۱۲ آذر ۱۳۸۹
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم)
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام: ۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی
- ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور
- جوزپ گواردیولا
گروه:
- كاربران بلاک شده
سوره بقره
آیه 72

------------------------------------
آيه
وَ إِذْ قَتَلْتُمْ نَفْساً فَادّ رَءتُمْ فِيهَا وَاللَّهُ مُخْرِجٌ مَّا كُنْتُمْ تَكْتُمُونَ
---------------------------------------‏
ترجمه
و(بياد آوريد) هنگامى كه فردى را به قتل رسانديد وسپس درباره‏ى (قاتل) او، به نزاع پرداختيد، ولى خداوند آنچه را شما پنهان مى‏داشتيد، آشكار مى‏سازد.
--------------------------------------
نکته ها
جريان قتل و فرمان ذبح گاو، در آيات قبل به طور مفصّل بيان شده است، ولى اين آيه خلاصه‏ى ماجرا را ذكر مى‏كند تا هشدارى مجدد باشد كه آنچه را شما پنهان مى‏داشتيد، خداوند با فرمان ذبح و زدن قسمتى از گاو به بدن مقتول و زنده شدن مقتول و معرّفى نمودن قاتل خويش، افشا ساخت واز خلاف‏كارى‏هاى شما پرده برداشت.
حديثى در درّالمنثور نقل شده كه اگر انسان در لابلاى سنگ‏هاى محكم كه هيچ روزنه‏اى در آن نباشد، عملى را انجام دهد، خداوند آنرا براى مردم ظاهر مى‏كند. [367]
در روايات مى‏خوانيم: گاو ميان سالِ زرد رنگ با آن خصوصيّات، تنها در اختيار جوانى بود كه معامله‏ى پرسودى برايش پيش آمده بود، امّا چون كليد انبار زير سر پدرش بود و او براى اينكه پدر را بيدار نكند، از سود گذشت. و خداوند براى جبران اين خدمت فرزند به پدر، پاسخ بهانه‏هاى بنى‏اسرائيل را چنان قرار داد كه گاو آن جوان، متعيّن شود تا آنرا با قيمت گران بفروشد. حضرت موسى فرمود: «انظروا الى البّر مايبلغ باهله» بنگريد به نيكى، كه چه به اهلش مى‏رساند. [368]
____________________________
367) تفسير درّالمنثور، ج‏1، ص‏78.
368) تفسير نورالثقلين، ج‏1، ص‏88.
-------------------------------------------
پيام ها
1- هر كس به گناه ديگران راضى باشد، در گناه آنان شريك است. خداوند به يهوديان زمان پيامبر نسبت قتل داده است، گويا آنان به قتل زمان موسى راضى بودند. «واذ قتلتم»
2- گاهى انسان با نسبت دادن جرم به ديگران، مى‏خواهد با حيله آنرا از خود دفع كند. غافل از آنكه اگر خداوند بخواهد، با زدن مرده‏اى بر مرده‏ى ديگر، مسائل را روشن و مجرم را افشا مى‏كند. «واللّه مخرجٌ ما كنتم تكتمون»






۱۴ آذر ۱۳۸۹
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم)
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام: ۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی
- ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور
- جوزپ گواردیولا
گروه:
- كاربران بلاک شده
سوره بقره
آیه 73

----------------------------------------
آيه
فَقُلْنَا اضْرِبُوهُ بِبَعْضِهَا كَذَ لِكَ يُحْىِ اللَّهُ الْمَوْتَى‏ وَيُرِيُكُمْ ءَايَتِهِ لَعَلَّكُمْ تَعْقِلُونَ‏
-----------------------------------------
ترجمه
پس گفتيم: قسمتى از گاو ذبح شده را به مقتول بزنيد (تا زنده شود و قاتل را معرّفى كند.) خداوند اينگونه مردگان را زنده مى‏كند و آيات خود را به شما نشان مى‏دهد، شايد تعقّل كنيد.
-------------------------------------------
پيام ها
1- اطمينان و اعتماد مردم را جلب كنيد. حضرت موسى، شخصاً به زدن قسمتى از بدن گاو به مقتول اقدام نكرد، بلكه به مردم فرمود: خودتان اين كار را بكنيد. «اضربوه»
2- اين آيه، نمونه‏اى از قدرت خداوند بر زنده كردن مردگان در دنيا به عنوان رجعت و در قيامت براى پاداش است. «كذلك يحيى اللّه الموتى»
3- ديدن نشانه‏هاى قدرت الهى، براى تعقّل دائمى انسان‏هاست، نه تعجّب لحظه‏اى. «لعلكم تعقلون»
4- اگر روح و فكر انسان آلوده باشد، ديدن آيات الهى نيز تعقّل را در او برنينگيزد. (تعقّل با واژه «لعّل» بكار رفته است.) «لعلّكم تعقلون»





۱۵ آذر ۱۳۸۹
< ۱ ... ۵ ۶ ۷ ۸ ۹ ۱۰ ۱۱ ... ۲۱۱ >
     
برو به صفحه
این عنوان قفل شده است!

اختیارات
شما می‌توانید مطالب را بخوانید.
شما نمی‌توانید عنوان جدید باز کنید.
شما نمی‌توانید به عنوان‌ها پاسخ دهید.
شما نمی‌توانید پیام‌های خودتان را ویرایش کنید.
شما نمی‌توانید پیام‌های خودتان را حذف کنید.
شما نمی‌توانید نظرسنجی اضافه کنید.
شما نمی‌توانید در نظرسنجی‌ها شرکت کنید.
شما نمی‌توانید فایل‌ها را به پیام خود پیوست کنید.
شما نمی‌توانید پیام بدون نیاز به تایید بزنید.

فعالترین کاربران ماه انجمن
فعالیترین کاربران سایت
اعضای جدید سایت
جدیدترین اعضای فعال
تعداد کل اعضای سایت
اعضای فعال
۱۷,۹۴۳
اعضای غیر فعال
۱۴,۳۶۳
تعداد کل اعضاء
۳۲,۳۰۶
پیام‌های جدید
بحث در مورد تاپیک های بخش سرگرمی
انجمن سرگرمی
۴,۶۶۵ پاسخ
۵۴۸,۲۸۷ بازدید
۲ ساعت قبل
ali
بحث آزاد در مورد بارسا
انجمن عاشقان آب‍ی و اناری
۵۸,۲۰۴ پاسخ
۸,۴۱۲,۸۲۸ بازدید
۱۰ ساعت قبل
یا لثارات الحسن
هرچه می خواهد دل تنگت بگو...
انجمن مباحث آزاد
۷۶,۴۹۴ پاسخ
۱۱,۶۷۵,۰۲۶ بازدید
۱ روز قبل
یا لثارات الحسن
برای آشنایی خودتون رو معرفی کنید!
انجمن مباحث آزاد
۷,۶۴۳ پاسخ
۱,۲۴۳,۹۵۹ بازدید
۱ روز قبل
Activated PC
آموزش و ترفندهای فتوشاپ
انجمن علمی و کاربردی
۱۳۵ پاسخ
۴۴,۹۳۶ بازدید
۱ روز قبل
RealSoftPC
جام جهانی ۲۰۲۲
انجمن فوتبال ملی
۲۳ پاسخ
۲,۰۸۴ بازدید
۲ روز قبل
Crack Hints
موسیقی
انجمن هنر و ادبیات
۵,۱۰۱ پاسخ
۱,۰۲۲,۵۲۶ بازدید
۳ روز قبل
Activated soft
علمی/تلفن هوشمند/تبلت/فناوری
انجمن علمی و کاربردی
۲,۴۱۹ پاسخ
۴۳۷,۹۵۷ بازدید
۱۰ روز قبل
javibarca
مباحث علمی و پزشکی
انجمن علمی و کاربردی
۱,۵۴۷ پاسخ
۷۴۹,۰۷۱ بازدید
۱ ماه قبل
رویا
مســابــقـه جــــذاب ۲۰ ســــوالـــــــــــــــــــی
انجمن سرگرمی
۲۳,۶۵۸ پاسخ
۲,۲۰۸,۸۰۶ بازدید
۱ ماه قبل
رویا
اسطوره های بارسا
انجمن بازیکنان
۳۴۳ پاسخ
۸۶,۴۳۸ بازدید
۶ ماه قبل
jalebamooz
تغییرات سایت
انجمن اتاق گفتگوی اعضاء و ناظران
۱,۵۵۷ پاسخ
۲۷۷,۸۴۷ بازدید
۱۱ ماه قبل
یا لثارات الحسن
حاضرین در سایت
۲۴۵ کاربر آنلاین است. (۱۵۸ کاربر در حال مشاهده تالار گفتمان)

عضو: ۰
مهمان: ۲۴۵

ادامه...
هرگونه کپی برداری از مطالب این سایت، تنها با ذکر نام «اف سی بارسلونا دات آی آر» مجاز است!