به اولین سایت تخصصی هواداران بارسلونا در ایران خوش آمدید. برای استفاده از تمامی امکانات سایت، ثبت نام کنید و یا با نام کاربری خود وارد شوید!

شناسه کاربری:
کلمه عبور:
ورود خودکار

نحوه فعالیت در انجمن‌های سایت
دوستان عزیز توجه کنید که تا زمانی که با نام کاربری خود وارد نشده باشید، تنها می‌توانید به مشاهده مطالب انجمن‌ها بپردازید و امکان ارسال پیام را نخواهید داشت. در صورتی که تمایل دارید در مباحث انجمن‌های سایت شرکت نمایید، در سایت عضو شده و با نام کاربری خود وارد شوید.

پیشنهاد می‌کنیم که قبل از هر چیز، با مراجعه به انجمن قوانین و شرح وظایف ضمن مطالعه قوانین سایت، با نحوه اداره و گروه‌های فعال در سایت و همچنین شرح وظایف و اختیارات آنها آشنا شوید. به علاوه دوستان عزیز بهتر است قبل از آغاز فعالیت در انجمن‌ها، ابتدا خود را در تاپیک برای آشنایی (معرفی اعضاء) معرفی نمایند تا عزیزان حاضر در انجمن بیشتر با یکدیگر آشنا شوند.

همچنین در صورتی که تمایل دارید در یکی از گروه‌های کاربری جهت مشارکت در فعالیت‌های سایت عضو شوید و ما را در تهیه مطالب مورد نیاز سایت یاری نمایید، به تاپیک اعلام آمادگی برای مشارکت در فعالیت‌های سایت مراجعه نموده و علائق و توانایی های خود را مطرح نمایید.
تاپیک‌های مهم انجمن
در حال دیدن این عنوان: ۲ کاربر مهمان
این عنوان قفل شده است!
     
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم)
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام: ۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی
- ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور
- جوزپ گواردیولا
گروه:
- كاربران بلاک شده
سوره بقره
آیه 54

---------------------------------------
آيه
وَإِذْ قَالَ مُوسَى‏ لِقَوْمِهِ يَقَوْمِ إِنَّكُمْ ظَلَمْتُمْ أَنْفُسَكُم بِاتِّخَاذِكُمُ الْعِجْلَ فَتُوبُواْ إِلَى‏ بَارِئِكُمْ فَاقْتُلُواْ أَنفُسَكُمْ ذَ لِكُمْ خَيْرٌ لَّكُمْ عِندَ بَارِئِكُمْ فَتَابَ عَلَيْكُمْ إِنَّهُ هُوَ التَّوَّابُ الرَّحِيمُ
--------------------------------------‏
ترجمه
و (بخاطر بياوريد) زمانى كه موسى به قوم خود گفت: اى قوم من، شما با (به پرستش) گرفتن گوساله، به خود ستم كرديد. پس به سوى خالق خود توبه كرده و باز گرديد و يكديگر را به قتل برسانيد، اين كار براى شما در پيشگاه پروردگارتان بهتر است، پس خداوند توبه‏ى شما را پذيرفت، زيرا او توبه‏پذير مهربان است.
نکته ها
مراد از «قتل نفس» در جمله: «فاقتلوا انفسكم» خودكشى نيست، بلكه يكديگر را كشتن است. نظير آيه‏ى شريفه: «لا تلمزوا انفسكم» [341] همديگر را طعنه نزنيد. و يا نظير آيه‏ى «فسلّموا على انفسكم» [342] ، يعنى همديگر را سلام دهيد.
پذيرفتن اين نحو توبه‏ى سخت، براى يهوديان فضليت است. زيرا خداوند در انتقاد از مسلمانان منافق مى‏فرمايد: «و لو انّا كتبنا عليهم ان اقتلوا انفسكم اواخرجوا من دياركم ما فعلوه الاّ قليلٌ منهم» [343] يعنى: اگر بر آنان فرمان كشتن همديگر را واجب مى‏نموديم و يا فرمان خروج از سرزمين خودشان را صادر مى‏كرديم، آنرا جز افراد اندكى انجام نمى‏دادند.
_______________________________
341) حجرات، 11.
342) نور، 61.
343) نساء، 66.
-----------------------------------------------
پيام ها
1- مردم را با محبّت براى پذيرش حدود الهى آماده كنيد. «يا قوم ... فاقتلوا»
2- شرك، ظلم به نفس است. «ظلمتم انفسكم باتّخاذكم العجل»
3- هر چه برهان و معجزه و دليل بيشتر عرضه شود، تكليف سنگين‏تر و تخلّف از آن خطرناك‏تر خواهد بود. گوساله‏پرستى، بعد از ديدن آن همه معجزه، توبه‏اى جز اعدام ندارد.«فتوبوا... فاقتلوا انفسكم»
4- حكم مرتدّ، قتل است.«فاقتلوا انفسكم»
5 - مرگ در رحمت الهى، بهتر از زندگى در لعنت الهى است. «ذلكم خيرٌ لكم»
6- اجراى حدود الهى، گرچه به قيمت قتل انسان باشد، به نفع اوست. «فاقتلوا... ذلكم خير لكم»
7- اساس دستورات الهى، خير رسانى به انسان است. «ذلكم خير لكم»
8 - براى جريمه‏هاى سنگين، بايد بركات زيادى گفته شود تا مردم آماده پرداخت آن شوند. «فاقتلوا ... ذلكم خير، فتاب عليكم، انّه هو التّواب الرحيم»





۲۱ آبان ۱۳۸۹
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم)
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام: ۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی
- ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور
- جوزپ گواردیولا
گروه:
- كاربران بلاک شده
سوره بقره
آیه 55

----------------------------------------
آيه
وَإِذْ قُلْتُمْ يَمُوسَى‏ لَن نُّؤمِنَ لَكَ حَتَّى‏ نَرَى‏ اللَّهَ جَهْرَةً فَأَخَذَتْكُمُ الصَّعِقَةُ وَأَنْتُمْ تَنظُرُونَ
---------------------------------------------‏
ترجمه
و(نيز بخاطر آوريد) هنگامى كه گفتيد: اى موسى! هرگز به تو ايمان نمى‏آوريم مگر اينكه خدا را آشكارا (به چشم خود) ببينيم، پس صاعقه (جان) شما را گرفت، در حالى كه تماشا مى‏كرديد.
----------------------------------------------
نکته ها
قوم حضرت موسى دو گروه شدند:
الف: گروهى برگزيده، كه همراه موسى عليه السلام براى مناجات و شنيدن كلام خداوند به كوه طور آمدند، ولى وقتى گفتگوى خدا و موسى را شنيدند، گفتند: از كجا بدانيم كه اين صدا از خداست، بايد خدا را با چشم ببينيم تا بپذيريم.
ب: گروه ديگر كه با هارون ماندند، ولى در غياب حضرت موسى، گوساله‏پرست شدند. در سوره اعراف [344] در مورد كسانى كه ديدن خدا را طلب كردند، مى‏فرمايد: «اخذتهم الرجفة» آنها را زمين لرزه گرفت. شايد صاعقه‏اى كه در اين آيه مطرح است، همراه با زمين لرزه بوده و آنها با اين صاعقه از دنيا رفتند. چون آيه‏ى بعد مى‏فرمايد: شما را بعد از مرگ دوباره برانگيختيم.
روحيّه‏ى سؤال كنندگان، يكسان نيست. موسى و مردم هر دو تقاضاى ديدن خدا كردند، لكن موسى به نمايندگى از مردم و با ادب گفت: «أرنى»، ولى قوم موسى با تكبّر گفتند: «لن نؤمن لك حتّى نرى اللّه جهرة»، ما هرگز ايمان نخواهيم آورد مگر آنكه خدا را آشكارا ببينيم. لذا خداوند در جواب موسى فرمود: «لن ترانى»، تو هرگز مرا نخواهى ديد. امّا در برابر قوم، قهرش را فرستاد.
اين آيه پيامبر اسلام را تسليت و دلدارى مى‏دهد كه از درخواست‏هاى بيهوده مردم نگران مباش. زيرا مردم از موسى درخواست‏هاى خطرناكتر داشتند.
________________________________
344) اعراف، 154.
--------------------------------------------------
پيام ها
1- از عاقبت لجاجت، جسارت، بى‏ادبى و توقّعات نابجاى گذشتگان، عبرت بگيريد. «لن نؤمن... فاخذتكم»
2- براى گروهى منطق و استدلال و موعظه كافى است، ولى براى گروهى قهر و غلبه لازم است.«فاخذتكم»
3- اگر خداوند نيست تا او را ببينيد، امّا آثار او كه ديدنى است. چرا با ديدن آنها ايمان نمى‏آوريد. «فاخذتكم الصاعقة و انتم تنظرون»





۲۲ آبان ۱۳۸۹
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم)
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام: ۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی
- ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور
- جوزپ گواردیولا
گروه:
- كاربران بلاک شده
سوره بقره
آیه 56

----------------------------------------
آيه
ثُمَّ بَعَثْنَكُم مِّنْ بَعْدِ مَوْتِكُمْ لَعَلَّكُمْ تَشْكُرُونَ
-----------------------------------‏
ترجمه
سپس شما را پس از مرگتان (حيات بخشيديم و) برانگيختيم، شايد شكر او را بجا آوريد.
----------------------------------
نکته ها
زنده كردن مجددِ كسانى كه در اثر صاعقه از بين رفتند، به دنبال پريشانى و نگرانى و دعاى حضرت موسى عليه السلام بود كه در سوره‏ى اعراف [345] ان شاءاللّه بحث آن خواهد آمد.
_______________________
345) اعراف، 155.
----------------------------------
پيام ها
1- رجعت و معاد، امر محالى نيست. بعضى از مردگان در همين دنيا زنده شده‏اند. «بعثناكم من بعد موتكم»
2- رمز بروز برخى تلخى‏ها و سپس نجات از آنها، پيدا شدن روحيّه‏ى شكرگزارى است. «بعثناكم ... لعلكم تشكّرون»





۲۳ آبان ۱۳۸۹
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم)
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام: ۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی
- ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور
- جوزپ گواردیولا
گروه:
- كاربران بلاک شده
سوره بقره
آیه 57

---------------------------------------
آيه
وَظَلَّلْنَا عَلَيْكُمْ الْغَمَامَ وَأَنْزَلْنَا عَلَيْكُمُ الْمَنَّ وَالسَّلْوَى كُلُواْ مِن طَيِّبَتِ مَا رَزَقْنَكُمْ وَمَا ظَلَمُونَا وَلَكِن كَانُواْ أَنفُسَهُمْ يَظْلِمُونَ
-------------------------------------------‏
ترجمه
و ابر را بر شما سايبان ساختيم و «منّ» و «سَلوى‏» بر شما نازل كرديم (و گفتيم:) از نعمت‏هاى پاكيزه‏اى كه به شما روزى داديم بخوريد، (ولى شما با بهانه‏جويى‏هاى خود، كفران نعمت كرديد. بدانيد كه) آنها به ما ستم نكردند، بلكه به خودشان ستم نمودند.
-----------------------------------------------
نکته ها
پس از نجات بنى‏اسرائيل از سلطه‏ى فرعون، به آنان دستور داده شد كه وارد سرزمين فلسطين شوند. آنها به بهانه‏ى اينكه در آنجا افراد ستمگرى هستند، سرپيچى كرده و به موسى گفتند: با خدايت به جنگ آنان برو، ما همين جا نشسته‏ايم. قهر خداوند آنها را فراگرفت و مدّت چهل سال در بيابانِ «تيه» ماندگار شدند، ولى خداوند در آنجا نيز براى آنان ابرها را چون سايه‏بان قرار داد و دو نوع غذاى طبيعى و گوارا به نام‏هاى مَنّ و سَلوى‏، در دسترس آنان گذاشت.
«غَمام» به ابر بى‏باران گفته مى‏شود كه فقط سايه ايجاد مى‏كند، ابرهاى باران دار را «سحاب»، «غيم» و«مزن» مى‏گويند. «مَنّ»، به شيره‏ى مخصوص درختان كه چون قطره بر روى آنها مى‏نشيند، گفته مى‏شود كه همان صَمغ است وبرخى به معنى عسل وقارچ گرفته‏اند. «سَلوى» به پرندگانى مخصوص كه شبيه كبوترند مى‏گويند.
-------------------------------------------------
پيام ها
1- ابر و باد و باران، به فرمان خداوند هستند. «ظلّلنا عليكم الغمام»
2- رازق بودن خداوند، محدود به شرائط خاصّى نيست. در بيابان بى‏آب و علف هم، رزق طبيعى مى‏فرستد. «وانزلنا عليكم المنّ والسّلوى»
3- خداوند، رزق انسان را از حلال و پاكيزه مقدّر كرده است. «طيّبات ما رزقناكم»
4- تخلّف از فرامين الهى، ظلم بر خويشتن است. «انفسهم يظلمون»





۲۴ آبان ۱۳۸۹
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم)
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام: ۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی
- ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور
- جوزپ گواردیولا
گروه:
- كاربران بلاک شده
سوره بقره
آیه 58

------------------------------------
آيه
وَ إِذْ قُلْنَا ادْخُلُواْ هَذِهِ الْقَرْيَةَ فَكُلُواْ مِنْهَا حَيْثُ شِئْتُمْ رَغَداً وَ ادْخُلُوا الْبَابَ سُجَّداً وَقُولُواْ حِطَّةٌ نَّغْفِرْ لَكُمْ خَطَيَكُمْ وَ سَنَزِيدُ الُْمحْسِنِينَ
-----------------------------------‏
ترجمه
و (به خاطر بياوريد) زمانى كه گفتيم: وارد اين قريه (بيت المقدّس) شويد و از (نعمت‏هاى فراوان) آن، هر چه مى‏خواهيد با گوارايى بخوريد و از درِ (معبد بيت المقدّس) سجده‏كنان و خاشعانه وارد شويد و بگوييد: «حِطّة» (گناهان ما را بريز)، تا ما خطاهاى شما را ببخشيم و به نيكوكاران، پاداشى افزون خواهيم داد.
----------------------------------
نکته ها
چنانكه در سوره‏ى مائده [346] آمده، مراد از «قريه» در اين آيه، بيت‏المقدّس است. پس از چهل سال ماندن در بيابان تيه، بنى‏اسرائيل مأمور شد كه وارد شهر بيت المقدّس شده و به معبد درآيند و موقع داخل شدن به مسجد، كلمه‏ى مباركه «حِطّة» را بگويند. «حطّة» به معناى ريزش گناهان و طلب عفو و اظهار توبه است. در تفسير اطيب البيان آمده است كه مراد از باب، دروازه‏ى شهر نيست، بلكه درب مسجد است كه الآن هم به نام «باب الحطّة» معروف مى‏باشد و مراد از «سُجّداً» نيز سجده‏ى شكر، بعد از ورود به مسجد است.
_________________________
346) مائده، 21.
--------------------------------------
پيام ها
1- تأمين معاش مردم، مقدّم بر فرمان به عبادت و مقدّمه‏اى بر آن است. «كلوا... سجّداً»
2- براى ورود به مكان‏هاى مقدّس، احترام مخصوص لازم است.«ادخلوا...سجداً»
3- بخشش، از اوست، امّا استغفار و طلب آمرزش، بايد از سوى ما باشد. «قولوا حطّة نغفر لكم»
4- آداب دعا وشيوه توبه را نيز بايد از خدا بياموزيم. «ادخلوا...سجّداً وقولوا حطّة»
5 - عمل به دستورات خداوند، زمينه‏ى آمرزش ماست. «ادخلوا... قولوا... نغفر لكم»
6- استغفار، براى گناهكار مايه‏ى آمرزش و براى نيكوكار اعتلاى درجه است. «نغفر لكم خطاياكم و سنزيد المحسنين»




۲۵ آبان ۱۳۸۹
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم)
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام: ۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی
- ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور
- جوزپ گواردیولا
گروه:
- كاربران بلاک شده
سوره بقره
آیه 59

-----------------------------------------------------
آيه
فَبَدَّلَ الَّذِينَ ظَلَمُواْ قَوْلاً غَيْرَ الَّذِى قِيلَ لَهُمْ فَأَنزَلْنَا عَلَى الَّذِينَ ظَلَمُواْ رِجْزاً مِّنَ السَّمَآءِ بِمَا كَانُواْ يَفْسُقُونَ
---------------------------------------------------‏
ترجمه
امّا ستمگران (آن سخن را) به سخن ديگرى غير از آنچه به ايشان گفته شده بود، تبديل كردند (وبه جاى حطّه، به عنوان مسخره گفتند: حنطه، يعنى گندم.) پس ما بر آن ستمكاران به سزاى گناهى كه مرتكب مى‏شدند، عذابى از آسمان فرو فرستاديم.
---------------------------------------------------
نکته ها
در آيات 161 و162 سوره اعراف، مشابه اين آيه وآيه‏ى قبل تكرار شده وكلمه‏ى «رجز» به معناى عذاب، بيمارى طاعون و حالت اضطراب بكار رفته است.
سنّت خداوند، نزول رحمت است و به همين دليل، بهترين غذا «منّ وسَلوى‏» براى بنى‏اسرائيل نازل شد، ولى بخاطر كج روى، عذاب از آسمان نازل مى‏شود.
----------------------------------------------------
پيام ها
1- ظلم و گناه، زمينه‏ساز تغيير و تحريف قانون است. «فبدّل الّذين ظلموا»
2- تا وقتى كه روش و شيوه كارى بيان نشده، انسان آزاد است تا با نظر خود عمل كند، ولى بعد از بيان روشها، عذرى در تغيير آن نيست. «قيل لهم»
3- جزاى تحريف گران قوانين الهى، قهر و عذاب است. «رجزاً من السماء»
4- همه‏ى پاداش‏ها و كيفرها مربوط به آخرت نيست، بلكه بعضى از كيفرها در همين دنيا صورت مى‏پذيرد. «فانزلنا... رجزاً من السماء»
5 - اگر كج‏روى براى انسان عادت شد، قهر الهى فرا مى‏رسد. « كانوا يفسقون»





۲۶ آبان ۱۳۸۹
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم)
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام: ۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی
- ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور
- جوزپ گواردیولا
گروه:
- كاربران بلاک شده
سوره بقره
آیه 60

-----------------------------------------------------
آيه
وَإِذْ اسْتَسْقَى‏ مُوسَى‏ لِقَوْمِهِ فَقُلْنَا اضْرِب بِّعَصَاكَ الْحَجَرَ فَانْفَجَرَتْ مِنْهُ اثْنَتَا عَشْرَةَ عَيْناً قَدْ عَلِمَ كُلُّ أُنَاسٍ مَّشْرَبَهُمْ كُلُواْ وَ اشْرَبُواْ مِن رِّزْقِ اللَّهِ وَلاَ تَعْثَواْ فِى الْأَرْضِ مُفْسِدِينَ
---------------------------------------------‏
ترجمه
و (بخاطر بياور) زمانى كه موسى براى قوم خويش طلب آب كرد، به او گفتيم: عصاى خود را به سنگ بزن، ناگاه دوازده چشمه‏ى آب از آن بشكافت و جوشيد، (بطورى كه) هر يك از افراد (طوائف دوازده‏گانه بنى‏اسرائيل) آبشخور خود را شناخت. (گفتيم:) از روزى الهى بخوريد و بياشاميد و در زمين، تبهكارانه فساد نكنيد!
--------------------------------------------
نکته ها
در عدد دوازده، رمزى نهفته است. عدد ماهها، عدد نقباى بنى‏اسرائيل و تعداد حواريون حضرت عيسى عليه السلام و عدد ائمه‏ى معصومين عليهم السلام، دوازده است.
در آيه، همراه با كلمه‏ى «مفسدين »، «لاتعثوا» نيز آمده است. «عثوا» به معنى فساد شديد است و شايد در كنار هم قرار گرفتن اين دو كلمه، مى‏خواهد از توجّه و تعمّد و روحيّه‏ى فساد انگيزى نهى كند. چرا كه لغزشِ غير عمد و بدون قصد فتنه‏انگيزى، مورد عفو قرار مى‏گيرد.
-------------------------------------------------
پيام ها
1- انبيا، در فكر تأمين نيازهاى مادّى مردم نيز هستند. «اذ استسقى موسى لقومه»
2- همه چيز، حتّى آبِ خوردن را از خداوند بخواهيم. «استسقى»
3- قوانين طبيعت، محكوم اراده‏ى خداوند است. «اضرب... فانفجرت»
خداوند هم سبب‏ساز و هم سبب‏سوز است. با يك عصا واز دست يك نفر، يك‏بار آب را مى‏خشكاند و يك‏بار آب را جارى مى‏سازد.
4- دعاى انبيا، مستجاب است. «استسقى، فانفجرت»
5 - جارى شدن آب با زدن عصا به سنگ، يك معجزه است و پيدايش دوازده چشمه براى دوازده قبيله، معجزه‏اى ديگر. «اثنتا عشرة»
6- توزيع منظّم و عادلانه و حساب شده، مايه‏ى امنيّت و صفاست و مانع پيدا شدن اختلاف است. «قد علم كل اناس مشربهم»
7- بهره‏گيرى از نعمت‏هاى الهى، نبايد زمينه‏ساز فساد باشد. «كلوا... ولاتعثوا»
8 - براى جلوگيرى از فساد، از محبّت‏ها و لطف خداوند به انسان بگوييد. «كلوا و اشربوا... ولاتعثوا»






۲۷ آبان ۱۳۸۹
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم)
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام: ۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی
- ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور
- جوزپ گواردیولا
گروه:
- كاربران بلاک شده
سوره بقره
آیه 61

---------------------------------------------------
آيه
وَإِذْ قُلْتُمْ يَمُوسَى‏ لَنْ نَّصْبِرَ عَلَى‏ طَعَامٍ وَحِدٍ فَادْعُ لَنَا رَبَّكَ يُخْرِجُ لَنَا مِمَّا تُنْبِتُ الْأَرْضُ مِنْ بَقْلِهَا وَقِثَّآئِهَا وَفُومِهَا وَعَدَسِهَا وَ بَصَلِهَا قَالَ أَتَسْتَبْدِلُونَ الَّذِى هُوَ أَدْنَى‏ بِالَّذِى هُوَ خَيْرٌ اهْبِطُوا مِصْراً فَإِنَّ لَكُم مَّا سَأَلْتُمْ وَضُرِبَتْ عَلَيْهِمُ الذِّلَّةُ وَالْمَسْكَنَةُ وَ بَآءُو بِغَضَبٍ مِّنَ اللَّهِ ذَ لِكَ بِأَنَّهُمْ كَانُواْ يَكْفُرُونَ بََايَتِ اللَّهِ وَ يَقْتُلُونَ النَّبِيِّينَ بِغَيْرِ الْحَقِّ ذَ لِكَ بِمَا عَصَواْ وَّكَانُواْ يَعْتَدُون
---------------------------------------------------‏
ترجمه
و (نيز بخاطر آوريد) زمانى كه گفتيد: اى موسى، ما هرگز يك نوع غذا را تحمّل نمى‏كنيم، پس پروردگارت را بخوان تا از آنچه (به طور طبيعى از) زمين مى‏روياند، از سبزى و خيار و سير و عدس و پيازش، براى ما (نيز) بروياند. موسى گفت: آيا (غذاى) پست‏تر را بجاى نعمت بهتر مى‏خواهيد؟ (اكنون كه چنين است بكوشيد از اين بيابان خارج شده و) وارد شهر شويد، كه هر چه خواستيد براى شما فراهم است. پس (مُهر) ذلّت و درماندگى، بر آنها زده شد و (مجدّداً) گرفتار غضب پروردگار شدند. اين بدان جهت بود كه آنها به آيات الهى كفر مى‏ورزيدند و پيامبران را به ناحقّ مى‏كشتند، و اين به سبب آن بود كه آنان گنهكار و سركش و متجاوز بودند.
---------------------------------------------------
نکته ها
بنى‏اسرائيل به جاى شكرگزارى از نعمت‏هاى «منّ و سلوى»، به فكر زياده‏خواهى و تنوّع طلبى افتاده و از غذاهاى زمينى خواستند و براى نمونه، تعدادى از آنها مانند: سبزى، خيار، پياز و سير را نام بردند. حضرت موسى در برابر اين درخواست‏ها، ضمن تأسّف از اينكه آنها نعمت‏هاى نيكو و بهتر را با نعمت‏هاى ساده عوض مى‏كنند، به آنها گفت: اگر بناى كاميابى از اينها را داريد، بايد به شهر رفته و با دشمنانتان بجنگيد، شما از يك سو حال جهاد نداريد و از طرف ديگر تمام امتيازات شهرنشينى را مى‏خواهيد. خداوند خبر مى‏دهد كه اين قوم با چنين ويژگى‏ها و خصوصيّات، به ذلّت و خوارى افتاده و گرفتار قهر و غضب الهى خواهند شد.
تنوّع طلبى و افزون خواهى، دامى براى اسير شدن انسان‏هاست. استعمارگران نيز از همين خصيصه‏ى مردم، براى لباس، مسكن، مركب و تجمّلات استفاده كرده و مردم را به اسارت مى‏كشند.
---------------------------------------------------
پيام ها
1- شكم‏پرستى، عامل هبوط وسقوط انسان‏هاست. «لن‏نصبرعلى‏طعام‏واحد...اهبطوا»
2- رفاه‏طلبى، زمينه‏ى ذلّت و خوارى است. «لن نصبر... ضربت عليهم الذلّة...»
3- بى‏ادبى در گفتگو، نشانه‏ى روحيّه‏ى سركش وطغيانگر است. آنها مى‏توانستند بجاى «لن نصبر» هرگز صبر نمى‏كنيم، بگويند: يك‏نواختى غذا براى ما سنگين شده است. و يا بجاى «فادع لنا ربّك»، بگويند: «فادع لنا ربّنا»
4- بنى‏اسرائيل، نژاد پر توقّع و افزون طلب هستند. «فادع لنا، يخرج لنا»
5 - بيان خواسته‏هاى جزيى، نشانه‏ى شدّت وابستگى و حقارت طبع است. «بقل، قثاء، فوم، عدس و بصل»
6- راضى بودن به آنچه خداوند خواسته و صبر بر آن، تأمين كننده‏ى خير و مصلحت واقعى انسان است. «أتستبدلون الّذى هو ادنى بالّذى هو خير...»
7- شهرنشينى و داشتن همه نوع امكانات، نشانه‏ى رشد و تكامل نيست، بلكه گاهى مايه‏ى سقوط و هبوط است. «اهبطوا مصراً»
8 - كارهاى خطرناك، وابسته به افكار انحرافى وخطرناك است. «يكفرون، يقتلون»
9- تاريخ انبيا، با شهادت در راه خداوند گره خورده است. «يقتلون النبيين»
10- تعدّى و معصيت پى درپى، موجب كفر و كفر، عامل هر گونه جنايت است. «يكفرون، عصوا»
11- ذلّت و بدبختى، مربوط به نژاد نيست، بلكه مربوط به خصوصيّات و عقايد و اعمال انسان‏هاست. «ذلك بانّهم كانوا يكفرون»




۲۸ آبان ۱۳۸۹
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم)
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام: ۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی
- ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور
- جوزپ گواردیولا
گروه:
- كاربران بلاک شده
سوره بقره
آیه 62

------------------------------------
آيه
إِنَّ الَّذِينَ ءَامَنُواْ وَالَّذِينَ هَادُواْ وَالنَّصَرَى‏ وَالصَّبِئِينَ مَنْ ءَامَنَ بِاللَّهِ وَالْيَوْمِ الْأَخِرِ وَعَمِلَ صَلِحاً فَلَهُمْ أَجْرُهُمْ عِندَ رَبِّهِمْ وَ لاَ خَوْفٌ عَلَيْهِمْ وَلَا هُمْ يَحْزَنُونَ‏
-----------------------------------
ترجمه
همانا كسانى كه (به اسلام) ايمان آورده و كسانى كه يهودى شدند و نصارى و صابئان، هركس كه به خدا و روز قيامت ايمان آورد و عمل صالح انجام دهد، پس براى آنها در نزد پروردگارشان، پاداش و اجر است و بر آنها ترسى نيست و آنها محزون نمى‏شوند.
------------------------------------
نکته ها
در تفسير نمونه از جامع البيان، نقل شده است: سلمان فارسى به رسول اكرم صلى الله عليه وآله گفت: دوستان من كه اهل ايمان و نماز بودند، ولى شما را نديدند تا به شما ايمان بياورند، وضع آنها در قيامت چگونه است؟ يكى از حاضرين جواب داد: اهل دوزخند. ولى اين آيه نازل شد كه هر كدام از پيروان اديان كه در عصر خود بر طبق وظايف و فرمان الهى عمل كرده‏اند مأجورند. البتّه اين آيه نمى‏تواند بهانه و دستاويزى براى ماندن در يهوديّت و مسيحيّت باشد. زيرا اوّلاً: قرآن، اهل كتاب را به اسلام دعوت نموده است و ثانياً: تهديد كرده كه اگر آگاهانه به سراغ دينى غير از اسلام بروند، مورد قبول نيست. [347]
مراد از «الّذين هادوا» يهوديان هستند. اين نامگذارى يا به سبب اظهار توبه‏ى آنان است كه با تعبير «انّا هُدنا اليك» [348] آمده است و يا به جهت آنكه اين قوم به يكى از فرزندان حضرت يعقوب كه يهود نام داشت، منسوب بودند.
مراد از «نصارى»، مسيحيان هستند كه در جواب حضرت عيسى كه فرمود: «مَن أنصارى» گفتند: «نحن انصار اللّه» [349] . شايد هم اين نامگذارى به جهت سكونت آنان در منطقه ناصريّه، زادگاه عيسى عليه السلام باشد.
«صابئين» به كسانى گفته مى‏شود كه خود را پيروان حضرت يحيى مى‏دانند و براى ستارگان، قدرت تدبير قائلند. نام اين گروه در سوره‏هاى بقره، مائده و حج، در كنار يهود، نصارى، مجوس و مشركين آمده است [350] و از اينجا معلوم مى‏شود كه صابئين غير از چهار دسته‏ى مذكورند. پيروان اين آئين نيز همانند ساير اهل‏كتاب، به اسلام دعوت شده‏اند. اينها با توجّه به اعتقادات خاصّ خود، پيروان اندكى دارند و اهل تبليغ از دين خودشان نيستند. آنها بيشتر در كنار رودخانه‏ها و درياها زندگى مى‏كنند و گوشه‏گير و منزوى هستند. اين افراد، غسل‏هاى متعدّدى دارند كه در تابستان و زمستان بايد در رودخانه و آب جارى انجام دهند. هم اكنون تعداد نزديك به پنج هزار نفر از آنان در خوزستان در كنار رود كارون و شهرهاى ديگر آن استان زندگى مى‏كنند و قريب به هشت هزار نفر نيز در عراق در كنار دجله و شهرهاى ديگر عراق سكونت دارند.
____________________________
347) آل‏عمران، 85.
348) اعراف، 156.
349) صف، 14.
350) بقره، 62 ؛ مائده، 69 ؛ حج، 17.
-------------------------------------------
پيام ها
1- تمام اديان آسمانى، اصول مشترك دارند؛ توحيد، معاد و انجام اعمال صالح. «آمن باللَّه و اليوم الاخر و عمل صالحاً»
2- مهم‏ترين اصل اعتقادى بعد از توحيد، معاد است. «ءامن باللَّه و اليوم الاخر»
3- صاحبان اديان ديگر در صورت بى‏اطلاعى از اسلام، چه قبل از اسلام و چه بعد از اسلام، اگر به دين آسمانى خود ايمان داشته باشند و عمل صالح انجام دهند ودر بى‏اطلاعى خود مقصّر نباشند، اهل نجات هستند. «من آمن باللّه... لاخوف عليهم...»
4- انسان، تنها در سايه‏ى ايمان به خداوند و اميد به معاد و انجام عمل صالح، آرامش مى‏يابد. «لا خوف عليهم»
5 - سعادت وكرامت، مربوط به ايمان وعمل صالح است، نه عنوانِ مسلم، يهودى، مسيحى، صابئى. «من آمن باللّه... لاخوف عليهم...»




۲۹ آبان ۱۳۸۹
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم)
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام: ۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی
- ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور
- جوزپ گواردیولا
گروه:
- كاربران بلاک شده
سوره بقره
آیه 63

-----------------------------------------
آيه
وَإِذْ أَخَذْنَا مِيثَقَكُمْ وَرَفَعْنَا فَوْقَكُمْ الطُّورَ خُذُواْ مَآ ءَاتَيْنَكُم بِقُوَّةٍ وَاذْكُرُواْ مَا فِيهِ لَعَلَّكُمْ تَتَّقُونَ
------------------------------------------‏
ترجمه
و (ياد كن) زمانى كه از شما پيمان گرفتيم و كوه طور را بر فراز شما بالا برديم (و گفتيم:) آنچه را (از آيات و دستورات خداوند) به شما داده‏ايم، با قدرت بگيريد و آنچه را در آن هست، به خاطر داشته باشيد (و به آن عمل كنيد) تا پرهيزگار شويد.
------------------------------------------
نکته ها
ماجراى كنده شدن كوه طور از جاى خود و قرار گرفتن در بالاى سر يهود، در سوره‏هاى بقره، [351] نساء [352] و اعراف [353] نيز آمده است. همچنين شايد مراد از پيمان مطرح شده در اين آيه، همان پيمانى باشد كه در سوره‏هاى بقره [354] و مائده آمده [355] است.
_____________________________
351) بقره، 93.
352) نساء، 154.
353) اعراف، 171.
354) بقره، 40 و82.
355) مائده، 12.
------------------------------------------
پيام ها
1- ميثاق گرفتن، يكى از عوامل و انگيزه‏هاى عمل است. «اخذنا ميثاقكم»
2- خداوند، هم از طريق فرستادن پيامبر و هم با نشان دادن كارهاى خارق العاده، حجّت را بر مردم تمام كرده است. «رفعنا فوقكم الطور»
3- تهديد، براى سركوب كردن روحيّه‏هاى مغرور و لجوج، يك وسيله‏ى تربيتى است. «رفعنا فوقكم الطور»
4- حفظ دستاوردهاى انقلاب (نجات از سلطه‏ى فرعون وآزاد شدن از اسارت‏و...)، بايد با قدرت و قوّت دنبال شود. «رفعنا فوقكم الطور»
5 - عمل به آيات و احكام الهى، بايد همراه با جدّيّت، عشق و تصميم باشد نه شوخى، نه عادت، نه شكّ و نه تشريفات. «خذوا ما اتيناكم بقوة»
6- معارف دينى بايد با تدريس وتبليغ، در اذهان مردم زنده بماند. «اذكروا ما فيه»
7- ياد آيات الهى وتدبّر در آنها، زمينه‏ساز تقواست. «اذكروا ما فيه لعلكم تتقون»





۳۰ آبان ۱۳۸۹
< ۱ ... ۴ ۵ ۶ ۷ ۸ ۹ ۱۰ ... ۲۱۱ >
     
برو به صفحه
این عنوان قفل شده است!

اختیارات
شما می‌توانید مطالب را بخوانید.
شما نمی‌توانید عنوان جدید باز کنید.
شما نمی‌توانید به عنوان‌ها پاسخ دهید.
شما نمی‌توانید پیام‌های خودتان را ویرایش کنید.
شما نمی‌توانید پیام‌های خودتان را حذف کنید.
شما نمی‌توانید نظرسنجی اضافه کنید.
شما نمی‌توانید در نظرسنجی‌ها شرکت کنید.
شما نمی‌توانید فایل‌ها را به پیام خود پیوست کنید.
شما نمی‌توانید پیام بدون نیاز به تایید بزنید.

فعالترین کاربران ماه انجمن
فعالیترین کاربران سایت
اعضای جدید سایت
جدیدترین اعضای فعال
تعداد کل اعضای سایت
اعضای فعال
۱۷,۹۴۲
اعضای غیر فعال
۱۴,۳۶۳
تعداد کل اعضاء
۳۲,۳۰۵
پیام‌های جدید
بحث آزاد در مورد بارسا
انجمن عاشقان آب‍ی و اناری
۵۸,۲۰۴ پاسخ
۸,۴۱۲,۴۰۴ بازدید
۷ ساعت قبل
یا لثارات الحسن
هرچه می خواهد دل تنگت بگو...
انجمن مباحث آزاد
۷۶,۴۹۴ پاسخ
۱۱,۶۷۴,۶۴۵ بازدید
۱ روز قبل
یا لثارات الحسن
برای آشنایی خودتون رو معرفی کنید!
انجمن مباحث آزاد
۷,۶۴۳ پاسخ
۱,۲۴۳,۸۹۶ بازدید
۱ روز قبل
Activated PC
آموزش و ترفندهای فتوشاپ
انجمن علمی و کاربردی
۱۳۵ پاسخ
۴۴,۹۳۲ بازدید
۱ روز قبل
RealSoftPC
جام جهانی ۲۰۲۲
انجمن فوتبال ملی
۲۳ پاسخ
۲,۰۸۳ بازدید
۲ روز قبل
Crack Hints
موسیقی
انجمن هنر و ادبیات
۵,۱۰۱ پاسخ
۱,۰۲۲,۴۹۶ بازدید
۳ روز قبل
Activated soft
علمی/تلفن هوشمند/تبلت/فناوری
انجمن علمی و کاربردی
۲,۴۱۹ پاسخ
۴۳۷,۹۳۹ بازدید
۱۰ روز قبل
javibarca
بحث در مورد تاپیک های بخش سرگرمی
انجمن سرگرمی
۴,۶۶۴ پاسخ
۵۴۸,۲۷۰ بازدید
۱۴ روز قبل
یا لثارات الحسن
مباحث علمی و پزشکی
انجمن علمی و کاربردی
۱,۵۴۷ پاسخ
۷۴۸,۹۹۴ بازدید
۱ ماه قبل
رویا
مســابــقـه جــــذاب ۲۰ ســــوالـــــــــــــــــــی
انجمن سرگرمی
۲۳,۶۵۸ پاسخ
۲,۲۰۸,۷۵۱ بازدید
۱ ماه قبل
رویا
اسطوره های بارسا
انجمن بازیکنان
۳۴۳ پاسخ
۸۶,۴۳۶ بازدید
۶ ماه قبل
jalebamooz
تغییرات سایت
انجمن اتاق گفتگوی اعضاء و ناظران
۱,۵۵۷ پاسخ
۲۷۷,۸۴۳ بازدید
۱۱ ماه قبل
یا لثارات الحسن
حاضرین در سایت
۲۹۲ کاربر آنلاین است. (۱۷۸ کاربر در حال مشاهده تالار گفتمان)

عضو: ۰
مهمان: ۲۹۲

ادامه...
هرگونه کپی برداری از مطالب این سایت، تنها با ذکر نام «اف سی بارسلونا دات آی آر» مجاز است!