در حال دیدن این عنوان: |
۱ کاربر مهمان
|
این عنوان قفل شده است!
|
|
|
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم) | ||
نام کاربری: RAMONA
نام تیم: آژاکس
پیام:
۱۲,۷۱۷
عضویت از: ۳۰ بهمن ۱۳۹۰
از: همين حوالى...
طرفدار:
- همه ی بازیکنای بارسا + فابرگاس - استقلال♥ - اسپانیا - خسرو حیدری - گواردیولا و انریکه گروه:
- کاربران عضو - لیگ فانتزی - مدیران گالری - ناظرين انجمن - شورای نخبگان سایت - مدیران نظرات |
سوره اسراء آيه 62 آيه قَالَ أَرَءَيْتَكَ هَذَا الَّذِى كَرَّمْتَ عَلَىَّ لَئِنْ أَخَّرْتَنِ إِلَى يَوْمِ الْقِيَمَةِلَأَحْتَنِكَنَّ ذُرِّيَّتَهُ إِلَّا قَلِيلاً ترجمه ابلیس گفت: به من خبر ده، این است آن كسى كه بر من گرامى داشتى؟ اگر تا قیامت مهلتم دهى، یقیناً بر نسل او افسار زده، به زیر سلطه مىكشم، مگر اندكى را. نکته ها «أرأیت» به معناى «اخْبرنى»، به من خبر ده مىباشد. «اَحتنكنّ» از «حَنك»، طنابى است كه به گردن حیوان انداخته و او را مىكشند. «اِحتناك»، به معناى از ریشه درآوردن و سلطهى كامل یافتن نیز مىباشد.(144) 144) مفردات راغب. پيام ها 1- خودپرستى، انسان را به طغیان در برابر خدا مىكشد. «هذا الّذى كرّمت علىّ» 2- دل كندن از جاه و مقام، یكى از سختترین امتحانات است. «كرّمتَ علىّ»(145) 5 - ابلیس هم از قیامت آگاه بود و هم به آن ایمان داشت. «اخّرتن الى یوم القیامة» 3- حسادت، به تدریج به كینه و اقدام علیه دیگران تبدیل مىشود. «لئن اخّرتن... لاحتنكنّ ذرّیته» 4- برخى حسدها وكینهها نسلهاى آینده را نیز در برمى گیرد. «ذرّیته» 6- انسان در برابر وسوسههاى شیطان، آزاد است و حقّ انتخاب دارد. «الاّ قلیلاً» 7- برخى مردم، از خطر سلطهى ابلیس درامانند. «الاّ قلیلاً» 145) در سخن بزرگان آمده است: «آخر ما یخرج من رؤوس الصدّیقین حُبّ الرئاسة» آخرین چیزى كه انسان در خودسازى از آن دل مىكند، جاه ومقام است. |
||
که فکر هیچ مهندس چنین گره نگشاد |
|||
۷ اسفند ۱۳۹۵
|
|
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم) | ||
نام کاربری: RAMONA
نام تیم: آژاکس
پیام:
۱۲,۷۱۷
عضویت از: ۳۰ بهمن ۱۳۹۰
از: همين حوالى...
طرفدار:
- همه ی بازیکنای بارسا + فابرگاس - استقلال♥ - اسپانیا - خسرو حیدری - گواردیولا و انریکه گروه:
- کاربران عضو - لیگ فانتزی - مدیران گالری - ناظرين انجمن - شورای نخبگان سایت - مدیران نظرات |
سوره اسراء آيه 63 آيه قَالَ اذْهَبْ فَمَن تَبِعَكَ مِنْهُمْ فَإِنَّ جَهَنَّمَ جَزَآؤُكُمْ جَزَآءً مَّوْفُوراً ترجمه (خداوند به ابلیس) گفت : برو، هر كس از آدمیان از تو پیروى كند، قطعاً كیفرتان دوزخ است، كیفرى كامل! پيام ها 1- خداوند تقاضاى مهلت خواهى ابلیس را پذیرفت. «اذهب» 2- انسان در پذیرش راه خدا یا پیروى از شیطان، آزاد است. «فمن تبعك» 3- جایگاه ابلیس و پیروانش دوزخ است. «جزائكم جهنّم» 4- كیفر الهى كامل است، گنهكاران هم كیفر گناهان خودرا مىچشند، هم كیفر گمراه كردن دیگران را به طور كامل دریافت مىكنند. «موفورا» |
||
که فکر هیچ مهندس چنین گره نگشاد |
|||
۹ اسفند ۱۳۹۵
|
|
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم) | ||
نام کاربری: RAMONA
نام تیم: آژاکس
پیام:
۱۲,۷۱۷
عضویت از: ۳۰ بهمن ۱۳۹۰
از: همين حوالى...
طرفدار:
- همه ی بازیکنای بارسا + فابرگاس - استقلال♥ - اسپانیا - خسرو حیدری - گواردیولا و انریکه گروه:
- کاربران عضو - لیگ فانتزی - مدیران گالری - ناظرين انجمن - شورای نخبگان سایت - مدیران نظرات |
سوره اسراء آيه 64 آيه وَاسْتَفْزِزْ مَنِ اسْتَطَعْتَ مِنْهُم بِصَوْتِكَ وَأَجْلِبْ عَلَيْهِم بِخَيْلِكَ وَ رَجِلِكَ وَشَارِكْهُمْ فِى الْأَمْوَ لِ وَالْأَوْلَدِ وَعِدْهُمْ وَمَا يَعِدُهُمُ الشَّيْطَنُ إِلَّا غُرُوراً ترجمه و (اى شیطان!) هر كس از مردم را مىتوانى با صداى خود بلغزان و نیروهاى سواره و پیادهات را بر ضدّ آنان گسیلدار و در اموال وفرزندان با آنان شریك شو و به آنان وعده بده، و شیطان جز فریب، وعدهاى به آنان نمىدهد. نکته ها «اِستفزاز» به معناى لغزاندن با سرعت و تردستى و هُل دادن است. ابلیس براى فریب انسان از یك راه وارد نمىشود، بلكه با تبلیغات، وعدهها، آرزوها، وسوسهها، همراهى و مشاركت، پیاده و سواره، انسان را محاصره مىكند و در این میان عدّهاى همراه او مىشوند. در روایات مىخوانیم: كسى كه باكى ندارد كه چه مىگوید و یا درباره او چه گفته مىشود ودست به هر كارى مىزند وعلناً گناه یا غیبت مىكند، شریك شیطان است.(146) و همچنین لقمهى حرام، حرامخوارى، زنا و به وجود آوردن نسلى فاسد و منحرف،(147) از موارد شریك شدن شیطان است. وكسى كه اهلبیت پیامبرعلیهم السلام را دشمن بدارد، شیطان در نسل او شریك شده است.(148) تولید و مصرف ناسالم، كنزاندوزى، وسرمایهگذارى شركتها وكارخانجات خارجى، وایجاد مراكز علمى، فرهنگى، هنرى ومسابقات بینالمللى استعمارى نوعى مشاركت شیطان است. 146) تفسیر نورالثقلین. 147) بحار، ج101، ص 136. 148) كافى، ج5، ص 502. پيام ها 1- قدرت ابلیس محدود است. «مَن استطعت» 2- تبلیغات فاسد، در انحراف مردم نقش دارد. «بصوتك» 3- تهاجم تبلیغاتى و فرهنگى دشمن، مقدّم بر تهاجم نظامى است. «صوت» قبل از «خیل» آمده است. «بصوتك، اجلب علیهم بخیلك» شیطان ابتدا با تبلیغات، انگیزهى توحیدى انسان را مىگیرد، سپس با تسلیحات و لشكریانش بر او هجوم مىآورد. 4- ابلیس، هم خود مایهى گمراهى است، «استفزز» وهم نیروهاى او. «خیلك» 5 - شیوهى شیطان، در كمین نشستن و جلب و ربودن است. «اجلب» 6- شركت ابلیس در مال و فرزند انسان، از آغاز آن شروع مىشود و تا لقمهى حرام و مشتبه و زنا ادامه مىیابد. «شاركهم» 7- هر آزادى و اختیارى نشان لطف الهى نیست، گاهى قدرت مانور، نوعى قهر الهى است. «استفزز، اجلب، شاركهم، و عِدهم» 8 - بستر نفوذ شیطان، آرزوهاى انسان است كه با وعدههاى خیالى شیطان تقویت مىشود. «عِدهم و مایعدهم الشیطان الاّ غرورا» 9- شیطان، علاوه بر فریب، گناه را توجیه مىكند، وعدهى دروغ شفاعت مىدهد و توبه را به تأخیر مىاندازد. «و ما یعدهم الشیطان الاّ غرورا» |
||
که فکر هیچ مهندس چنین گره نگشاد |
|||
۱۲ اسفند ۱۳۹۵
|
|
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم) | ||
نام کاربری: RAMONA
نام تیم: آژاکس
پیام:
۱۲,۷۱۷
عضویت از: ۳۰ بهمن ۱۳۹۰
از: همين حوالى...
طرفدار:
- همه ی بازیکنای بارسا + فابرگاس - استقلال♥ - اسپانیا - خسرو حیدری - گواردیولا و انریکه گروه:
- کاربران عضو - لیگ فانتزی - مدیران گالری - ناظرين انجمن - شورای نخبگان سایت - مدیران نظرات |
سوره اسراء آيه 65 آيه إِنَّ عِبَادِى لَيْسَ لَكَ عَلَيْهِمْ سُلْطَنٌ وَكَفَى بِرَبِّكَ وَكِيلاً ترجمه قطعاً تو بر بندگان (خالص) من تسلّطى ندارى و حمایت ونگهبانى پروردگارت (براى آنان) كافى است. نکته ها با آنكه همهى مردم بندگان خدایند، ولى خداوند بعضى را از روى احترام و تكریم به خود نسبت داده است. «عبادى» همانگونه كه در مورد اشیا و جامدات نیز چنین نسبتى داده شده است. «بیتى» عِباد خدا، در آیه دیگرى با ویژگىهاى ایمان وتوكّل، معرّفى شدهاند كه شیطان را بر آنان تسلّطى نیست. «اِنّه لیس له سلطانٌ على الّذین آمنوا و على ربّهم یتوكّلون»(149) البتّه شیطان وسوسه مىكند و تماس مىگیرد، ولى آنان متذكّر شده و مقاومت مىكنند. «انّ الّذین اتّقوا اذا مسّهم طائف منالشیطان تذكّروا»(150) در حدیث آمده است: اذان و نماز، عامل طرد شیطان است.(151) 149) نحل، 99. 150) اعراف، 201. 151) بحار، ج 63، ص 268 و ج 53، ص 182. پيام ها 1- بندگان واقعى خداوند، كم هستند. «اِنّ عبادى لیس لك علیهم سلطان» در آیه 62 خواندیم كه ابلیس گفت: «لاحتنكنّ ذریّته الاّ قلیلا» من همهى مردم را گمراه مىكنم مگر عدّهى اندكى را. 2- بندگى خدا، انسان را در برابر تبلیغات و لشكركشىهاى ابلیسى بیمه مىكند. «اِنّ عبادى لیس لك علیهم سلطان» آرى كسى كه به قدرت بىنهایت متّصل شد، نفوذناپذیر مىشود. 3- انسان آزاد است و در برابر هجوم ابلیس مىتواند با پناه بردن به ایمان و عبودیّت، مقاومت كند. «عبادى لیس لك علیهم سلطان» 4- كسى كه عبد خدا شد، خداوند هم وكیل، حافظ و عهدهدار او مىشود. «عبادى... كفى بربّك وكیلاً» 5 - پیامبر تحت حفاظت خاصّ الهى است واز نفوذ شیطان درامان است. «انّ عبادى... كفى بربّك وكیلاً» |
||
که فکر هیچ مهندس چنین گره نگشاد |
|||
۱۲ اسفند ۱۳۹۵
|
|
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم) | ||
نام کاربری: RAMONA
نام تیم: آژاکس
پیام:
۱۲,۷۱۷
عضویت از: ۳۰ بهمن ۱۳۹۰
از: همين حوالى...
طرفدار:
- همه ی بازیکنای بارسا + فابرگاس - استقلال♥ - اسپانیا - خسرو حیدری - گواردیولا و انریکه گروه:
- کاربران عضو - لیگ فانتزی - مدیران گالری - ناظرين انجمن - شورای نخبگان سایت - مدیران نظرات |
سوره اسراء آيه 66 آيه رَبُّكُمُ الَّذِى يُزْجِى لَكُمُ الْفُلْكَ فِى الْبَحْرِ لِتَبْتَغُواْ مِن فَضْلِهِ إِنَّهُ كَانَ بِكُمْ رَحِيماً ترجمه پروردگار شما كسى است كه برایتان كشتى را در دریا به حركت درمىآورد، تا با تلاش خود از فضل و رحمتش بهره برید. البتّه او همواره نسبت به شما مهربان است. نکته ها راههاى دریایى از نظرِ ارزانى، همیشگى و عمومى بودن، نقش خوبى در نقل و انتقال اشخاص و اجناس دارد و بركات كشتیرانى در حمل ونقل بار و مسافر و ماهیگیرى، فراوان است. سهم دریا در اكسیژن سازى، تولید بخار و ابر و باران، پرورش ماهى و تغذیه و شگفتىهاى جمادى و گیاهى و حیوانى آن بسیار است. در دعاى جوشن كبیر مىخوانیم: «یا مَن فى البَحر عجائبه» پيام ها 1- تأمین نیازهاى مادّى انسان، نشانهى قدرت خداوند بر كفایت انسان است. «كفى بربّك وكیلاً ربّكم الّذى...» 2- امكانات وفضل از سوى خداست و كار و تلاش از ما. «یُزجى، لتبتغوا من فضله» 3- آنچه از نعمتهاى دریا به دست مىآوریم، تفضّل اوست. «من فضله» 4- ربوبیّت خداوند همراه رحمتِ دائمى اوست. «ربّكم... كان بكم رحیماً» |
||
که فکر هیچ مهندس چنین گره نگشاد |
|||
۱۳ اسفند ۱۳۹۵
|
|
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم) | ||
نام کاربری: RAMONA
نام تیم: آژاکس
پیام:
۱۲,۷۱۷
عضویت از: ۳۰ بهمن ۱۳۹۰
از: همين حوالى...
طرفدار:
- همه ی بازیکنای بارسا + فابرگاس - استقلال♥ - اسپانیا - خسرو حیدری - گواردیولا و انریکه گروه:
- کاربران عضو - لیگ فانتزی - مدیران گالری - ناظرين انجمن - شورای نخبگان سایت - مدیران نظرات |
سوره اسراء آيه 67 آيه وَإِذَا مَسَّكُمُ الضُّرُّ فِى الْبَحْرِ ضَلَّ مَن تَدْعُونَ إِلَّا إِيَّاهُ فَلَمَّا نَجَّكُمْ إِلَى الْبَرِّ أَعْرَضْتُمْ وَكَانَ الْإِنْسَنُ كَفُوراً ترجمه وهرگاه در دریا به شما محنت و رنج رسد، هر كه را جز خداوند مىخوانید، محو وگم مىشود، پس چون شما را نجات دهد و به خشكى رساند، از او رومىگردانید. وانسان بسیار ناسپاس است. نکته ها یكى از دلایل فطرى بودن توحید، این است كه انسان در حالت درماندگى و ناامیدى از همه وسایل مادّى، متوجّه یك نقطه غیبى مىشود كه او را نجات دهد. شخصى منكر خدا، از امام صادقعلیه السلام دلیلى بر اثبات خدا مىخواست. حضرت پرسید: آیا تاكنون سوار كشتى شدهاى كه دچار حادثه شود؟ گفت: آرى، یك بار در سفرى دریایى كشتى ما متلاشى شد و من بر تخته پارهاى سوار شدم. امام پرسید: آیا در آن هنگام، دل تو متوجّه قدرتى بود كه تو را نجات دهد؟ گفت: آرى. فرمود: همان قدرت غیبى، خداست. پيام ها 1- ایمان و توبهى موسمى و موضعى ارزشى ندارد. «مسّكم الضرّ...» 2- در گرداب خطر، انسان یكتاپرست مىشود، «الاّ ایاه» و نارسایى همهى اسباب ظاهرى و پندارى روشن مىگردد. «ضلّ مَن تدعون» 3- فاصله گرفتن از وسایل مادّى، عامل درك بهتر حقایق است. «مسّكمالضرّ فى البحر ضلّ مَن تدعون الاّ ایّاه» 4- جز خداوند، هر معبودى محو و نابود مىشود. «ضَلّ مَن تدعون الاّ ایّاه» 5 - دعاى خالصانه مستجاب مىشود. «الاّ ایّاه فلمّا نجّاكم» 6- آسایش، عامل غفلت است. «نجّاكم الى البَرّ اعرضتم» 7- جاذبههاى دنیا به قدرى دلفریب است كه انسان پس از ساعتى نجات از مهلكه، همه چیز را فراموش مىكند. «فلمّا نجّاكم... اعرضتم» 8 - فراموش كردن خداوند پس از نجات، جلوهى روشن كفران است. «و كان الانسان كفوراً» |
||
که فکر هیچ مهندس چنین گره نگشاد |
|||
۱۴ اسفند ۱۳۹۵
|
|
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم) | ||
نام کاربری: RAMONA
نام تیم: آژاکس
پیام:
۱۲,۷۱۷
عضویت از: ۳۰ بهمن ۱۳۹۰
از: همين حوالى...
طرفدار:
- همه ی بازیکنای بارسا + فابرگاس - استقلال♥ - اسپانیا - خسرو حیدری - گواردیولا و انریکه گروه:
- کاربران عضو - لیگ فانتزی - مدیران گالری - ناظرين انجمن - شورای نخبگان سایت - مدیران نظرات |
سوره اسراء آيه 68 آيه أَفَأَمِنتُمْ أَن يَخْسِفَ بِكُمْ جَانِبَ الْبَرِّ أَوْ يُرْسِلَ عَلَيْكُمْ حَاصِباً ثُمَّ لَا تَجِدُواْ لَكُمْ وَكِيلاً ترجمه پس آیا ایمن شدهاید از اینكه شما را در ناحیهى خشكى (به قهر خود) فرو برد، یا باران ریگ بر شما بباراند، سپس نگهبانى براى خود نیابید؟ نکته ها هلاكت اقوام پیشین، به گونههاى متفاوت بوده است؛ خداوند برخى متجاوزان و دشمنان را در زمین فرو برد، بعضى را در دریا غرق كرد، بعضى را سنگباران و با صاعقهى آسمانى نابود كرد. پس دست خداوند براى هلاكت كفّار باز است، اگر امروز شما را از دریا به سلامت به ساحل رساند، گمان نكنید راهى براى تنبیه شما نیست، یا دیگر عذاب نمىشوید! پيام ها 1- به نعمتهاى الهى مغرور نشویم. «نجّاكم... افأمنتم» نجات از یك حادثه، نشانه نجات ابدى نیست، شاید دروقتى دیگر یا نقطهاى دیگر دچار مصیبت شویم. 2- احساس امنیّت از عقوبت، زمینهساز غفلت و تجاوز است. «أفامنتم» 3- انسان در هر لحظه و هر جا كه باشد، در دست قدرت خداست و خشكى و دریا براى قهر خدا فرق نمىكند. «یخسف بكم جانب البَرّ» 4- در برابر قهر خدا، هیچ قدرت وتكیهگاهى نیست. «ثمّ لاتجدوا لكم وكیلاً» |
||
که فکر هیچ مهندس چنین گره نگشاد |
|||
۱۵ اسفند ۱۳۹۵
|
|
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم) | ||
نام کاربری: RAMONA
نام تیم: آژاکس
پیام:
۱۲,۷۱۷
عضویت از: ۳۰ بهمن ۱۳۹۰
از: همين حوالى...
طرفدار:
- همه ی بازیکنای بارسا + فابرگاس - استقلال♥ - اسپانیا - خسرو حیدری - گواردیولا و انریکه گروه:
- کاربران عضو - لیگ فانتزی - مدیران گالری - ناظرين انجمن - شورای نخبگان سایت - مدیران نظرات |
سوره اسراء آيه 69 آيه أَمْ أَمِنتُمْ أَن يُعِيدَكُمْ فِيهِ تَارَةً أُخْرَى فَيُرْسِلَ عَلَيْكُمْ قَاصِفاً مِّنَ الرِّيحِ فَيُغْرِقَكُم بِمَا كَفَرْتُمْ ثُمَّ لَا تَجِدُواْ لَكُمْ عَلَيْنَا بِهِ تَبِيعاً ترجمه یا اینكه ایمن شدهاید از اینكه خداوند دوباره شما را به دریا ببرد و طوفانى شكننده بر شما بفرستد، پس شما را به خاطر كفرتان غرق كند. آنگاه براى خودتان هیچ دادخواه و پیجویى در برابر قهر ما نیابید!؟ نکته ها «حاصِب»، به طوفان در خشكى و«قاصِف»، به طوفان دریائى گفتهمىشود. «تَبیع» از كلمه «تَبَع»، به كسى كه خونبها وانتقام را پیگیرى ودادخواهى كند، گفته مىشود. پيام ها 1- به آرامشهاى موقّت مغرور نشویم، خطر همیشه در كمین است. «أمنتم أن یعیدكمفیهتارةًاخرى» با نجات از مهلكهاى، خطر براى همیشه رفع نشده است. 2- كیفر برخى ناسپاسىها، در همین دنیاست. «فیُغرقكم بما كفرتم» 3- غفلت از خدا پس از نجات، نمونهاى از كفر و كفران است. «بما كفرتم» 4- عامل هلاكت وبدبختى انسان، گرایش او به كفر وعملكرد خود اوست. «فیُغرقكم بما كفرتم» 5 - هیچ قدرتى نمىتواند در برابر خداوند، قرار گیرد و خداوند در برابر هیچ كس مسئول نیست. «لا تجدوا لكم علینا تبیعاً» |
||
که فکر هیچ مهندس چنین گره نگشاد |
|||
۱۶ اسفند ۱۳۹۵
|
|
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم) | ||
نام کاربری: RAMONA
نام تیم: آژاکس
پیام:
۱۲,۷۱۷
عضویت از: ۳۰ بهمن ۱۳۹۰
از: همين حوالى...
طرفدار:
- همه ی بازیکنای بارسا + فابرگاس - استقلال♥ - اسپانیا - خسرو حیدری - گواردیولا و انریکه گروه:
- کاربران عضو - لیگ فانتزی - مدیران گالری - ناظرين انجمن - شورای نخبگان سایت - مدیران نظرات |
سوره اسراء آيه 70 آيه وَلَقَدْ كَرَّمْنَا بَنِى ءَادَمَ وَحَمَلْنَهُمْ فِى الْبَرِّ وَالْبَحْرِ وَرَزَقْنَهُم مِّنَ الطَّيِّبَتِ وَفَضَّلْنَهُمْ عَلَى كَثِيرٍ مِّمَّنْ خَلَقْنَا تَفْضِيلاً ترجمه وهمانا فرزندان آدم را گرامى داشتیم و آنان را در خشكى و دریا (بر مركبها) حمل كردیم و از چیزهاى پاكیزه روزىشان دادیم و آنان را بر بسیارى از آفریدههاى خود برترى كامل دادیم. نکته ها كرامت، گاهى كرامت معنوى واكتسابى ونزد خداست، مثل كرامتى كه خاصّ اهل تقواست. «اِنّ اَكرمَكم عنداللّه اتقاكم»(152) وگاهى كرامت در آفرینش است، نظیر «احسن تقویم»(153) كه در خلقت انسان آمده است. مراد از «كَرّمنا» در این آیه، احتمالاً وجه دوّم باشد. كرامت انسان هم در خلقت و هوش و عقل و استعداد است، و هم در دارا بودن قانون آسمانى و رهبرى معصوم، و مسجود فرشتگان واقع شدن. انسان برتر از فرشته است، زیرا: الف: انسان، مسجود فرشتگان است. ب: فرشته، عقل محض است وشهوت ندارد و از این رو كمالش به ارزش كمال انسان نیست. هر كه عقلش را بر شهوتش غلبه دهد، برتر از فرشته است. ج: در شب معراج، جبرئیل به پیامبرصلى الله علیه وآله گفت: تو امام باش تا به تو اقتدا كنم، زیرا خداوند شما را بر ما برترى داده است.(154) با آنكه خداوند بشر را بر همهى موجودات، حتّى فرشتگان برترى داد، «فضّلناهم على كثیرٍ ممّن خلقنا» ولى سوء انتخاب و عمل ناپسند انسان او را به پستترین درجه «اسفل سافلین»(155) و به مرتبهى حیوانات و پستتر از آن پایین مىآورد. «كمثل الحمار»(156)، «كمثل الكلب»(157)، «كالانعام بل هم اضلّ»(158)، «كالحجارة او اشدّ...»(159) در آیه، براى انسان هم كرامت مطرح است، هم فضیلت. «كرّمنا، فضّلنا» شاید تفاوت این دو، عبارت باشد از: الف: كرامت، امتیازى است كه در دیگران نیست، امّا فضیلت، امتیازى است كه در دیگران نیز هست. ب: كرامت اشاره به نعمتهاى خدادادى در وجود انسان است، بدون تلاش. ولى فضیلت اشاره به نعمتهایى است كه با تلاش خود انسان همراه با توفیق الهى بدست آمده است. ج: كرامت مربوط به نعمتهاى مادّى است، ولى فضیلت مربوط به نعمتهاى معنوى است. سفر یكى از لوازم زندگى بشر، براى رفع نیازها و كسب تجربههاست، كه خداوند اسباب آن را در خشكى و دریا، در اختیار بشر قرار داده و آن را به عنوان یكى از نعمتهاى خود برشمرده است. به گفتهى بعضى مفسّران، «حمل در خشكى و دریا» اشاره به تسخیر تمام قواى زمینى و دریایى به دست بشر است، نه فقط سوار شدن بر كشتى و الاغ و مانند آن! «طَیّبات»، اقسامى دارد: حیات طیّبه، ذرّیهى طیّبه و رزق طیّب. و امام باقرعلیه السلام مىفرماید: رزقِ طیّب همان علم مفید است.(160) 152) حجرات، 13. 153) تین، 4. 154) تفسیر نورالثقلین. 155) تین، 5. 156) جمعه، 5. 157) اعراف، 176. 158) اعراف، 179. 159) بقره، 74. 160) تفسیر كنزالدقائق. پيام ها 1- توجّه انسان به مقام و كرامت خود، سبب شكر و دورى از كفران است. «بماكفرتم... و لقد كرّمنا» 2- نه تنها حضرت آدم، بلكه نسل انسان مورد كرامت و برترى و گرامیداشت است. «كرّمنا بنىآدم» 3- تفاوت انسان با جانداران دیگر و برترى او، بسیار زیاد است. «لقد كرّمنا...فضّلناهم... تفضیلاً» 4- زمینههاى رشد وكمال انسان از سوى خداست. «كرّمنا، حملنا، رزقنا، فضّلنا، خلقنا» |
||
که فکر هیچ مهندس چنین گره نگشاد |
|||
۱۷ اسفند ۱۳۹۵
|
|
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم) | ||
نام کاربری: RAMONA
نام تیم: آژاکس
پیام:
۱۲,۷۱۷
عضویت از: ۳۰ بهمن ۱۳۹۰
از: همين حوالى...
طرفدار:
- همه ی بازیکنای بارسا + فابرگاس - استقلال♥ - اسپانیا - خسرو حیدری - گواردیولا و انریکه گروه:
- کاربران عضو - لیگ فانتزی - مدیران گالری - ناظرين انجمن - شورای نخبگان سایت - مدیران نظرات |
سوره اسراء آيه 71 آيه يَوْمَ نَدْعُواْ كُلَّ أُنَاسِ بِإِمَمِهِمْ فَمَنْ أُوتِىَ كِتَبَهُ بِيَمِينِهِ فَأُوْلَئِكَ يَقْرَءُونَ كِتَبَهُمْ وَلَا يُظْلَمُونَ فَتِيلاً ترجمه روزى كه هر گروهى از مردم را با پیشوایشان فرامىخوانیم، پس هر كس نامهى عملش به دست راستش داده شود، پس آنان نامهى خود را (با شادى) مىخوانند و كمترین ستمى بر آنان نمىشود. نکته ها «فَتیل»، رشتهى باریك میان شكاف هستهى خرماست، كنایه از چیز بسیار اندك و كوچك و حقیر مىباشد. قرآن از دو گونه پیشوا نام برده است: یكى امام نور و هدایت، «ائمّةً یهدون بأمرنا»(161) و دیگرى امام نار و ضلالت، «ائمّةً یدعون الى النّار»(162) كه گروه دوّم، با زور و تهدید و تطمیع و تحقیر، مردم را به اطاعت خود وامىدارند. ابوبصیر به امام صادقعلیه السلام گفت: «أشهد أنّك اِمامى»، گواهى مىدهم كه تو امام من هستى. امام فرمود: در قیامت، هر گروهى با امامشان محشور مىشوند، خورشیدپرستان با خورشید و ماه پرستان با ماه.(163) 161) انبیاء، 73. 162) قصص، 41. 163) تفسیر نورالثقلین. پيام ها 1- قیامت رافراموش نكنیم. «یوم ندعوا» 2- تقسیمبندى مردم در قیامت، براساس رهبرانشان خواهد بود. «كلّ اُناس باِمامهم» 3- انسان، ناگزیر الگو و رهبرى را براى خود انتخاب مىكند. «كلّ اُناس بامامهم» 4- مسلمان نباید در مسائل رهبرى، منزوى و بىتفاوت باشد. «ندعوا كلّ اُناسٍ بامامهم» زیرا در قیامت به همراه او محشور مىشود. 5 - آثار مسأله انتخاب رهبرى و اطاعت از او، تا دامنهى قیامت ادامه دارد. «ندعوا كلّ اُناسٍ بامامهم» 6- قیامت، نه تنها دادگاه افراد، بلكه محكمهى بزرگ امّتها و ملّتها و احزاب و مكتبها و حكومتها نیز هست. «ندعوا كلّ اُناسٍ بامامهم» 7- امامت و ولایت، در متن زندگى مطرح است، نه آنكه صرفاً موضوعى اعتقادى و در حاشیهى زندگى باشد. رهبر، زمینهساز سعادت یا شقاوت مردم مىباشد. «كلّ اُناس باِمامهم» 8 - در قیامت، نیكان از خواندن نامهى عمل خود شاد مىشوند. «یقرئون كتابهم» و یكدیگر را صدا مىزنند كه بیایید نامهى مرا بخوانید. «هاؤم اقروا كتابیه»(164) 9- انسان عملكرد خود رابه صورت مكتوب دریافت خواهد كرد. «كتابه» 10- محاكمهى انسانها در قیامت بر اساس دلائل و اسناد مكتوب است. «و لایُظلَمون فَتیلا» 11- كیفر و پاداش در قیامت، صددرصد عادلانه است. «ولا یُظلَمون فتیلاً» 164) حاقّه، 19. |
||
که فکر هیچ مهندس چنین گره نگشاد |
|||
۱۸ اسفند ۱۳۹۵
|
این عنوان قفل شده است!
|
شما میتوانید مطالب را بخوانید. |
شما نمیتوانید عنوان جدید باز کنید. |
شما نمیتوانید به عنوانها پاسخ دهید. |
شما نمیتوانید پیامهای خودتان را ویرایش کنید. |
شما نمیتوانید پیامهای خودتان را حذف کنید. |
شما نمیتوانید نظرسنجی اضافه کنید. |
شما نمیتوانید در نظرسنجیها شرکت کنید. |
شما نمیتوانید فایلها را به پیام خود پیوست کنید. |
شما نمیتوانید پیام بدون نیاز به تایید بزنید. |