به اولین سایت تخصصی هواداران بارسلونا در ایران خوش آمدید. برای استفاده از تمامی امکانات سایت، ثبت نام کنید و یا با نام کاربری خود وارد شوید!

شناسه کاربری:
کلمه عبور:
ورود خودکار

نحوه فعالیت در انجمن‌های سایت
دوستان عزیز توجه کنید که تا زمانی که با نام کاربری خود وارد نشده باشید، تنها می‌توانید به مشاهده مطالب انجمن‌ها بپردازید و امکان ارسال پیام را نخواهید داشت. در صورتی که تمایل دارید در مباحث انجمن‌های سایت شرکت نمایید، در سایت عضو شده و با نام کاربری خود وارد شوید.

پیشنهاد می‌کنیم که قبل از هر چیز، با مراجعه به انجمن قوانین و شرح وظایف ضمن مطالعه قوانین سایت، با نحوه اداره و گروه‌های فعال در سایت و همچنین شرح وظایف و اختیارات آنها آشنا شوید. به علاوه دوستان عزیز بهتر است قبل از آغاز فعالیت در انجمن‌ها، ابتدا خود را در تاپیک برای آشنایی (معرفی اعضاء) معرفی نمایند تا عزیزان حاضر در انجمن بیشتر با یکدیگر آشنا شوند.

همچنین در صورتی که تمایل دارید در یکی از گروه‌های کاربری جهت مشارکت در فعالیت‌های سایت عضو شوید و ما را در تهیه مطالب مورد نیاز سایت یاری نمایید، به تاپیک اعلام آمادگی برای مشارکت در فعالیت‌های سایت مراجعه نموده و علائق و توانایی های خود را مطرح نمایید.
تاپیک‌های مهم انجمن
در حال دیدن این عنوان: ۱ کاربر مهمان
این عنوان قفل شده است!
     
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم)
Queen of Gallerion
نام کاربری: RAMONA
نام تیم: آژاکس
پیام: ۱۲,۷۱۷
عضویت از: ۳۰ بهمن ۱۳۹۰
از: همين حوالى...
طرفدار:
- همه ی بازیکنای بارسا + فابرگاس
- استقلال♥
- اسپانیا
- خسرو حیدری
- گواردیولا و انریکه
گروه:
- کاربران عضو
- لیگ فانتزی
- مدیران گالری
- ناظرين انجمن
- شورای نخبگان سایت
- مدیران نظرات
افتخارات
سوره اسراء
آيه 62


آيه

قَالَ أَرَءَيْتَكَ هَذَا الَّذِى كَرَّمْتَ عَلَىَّ لَئِنْ أَخَّرْتَنِ إِلَى‏ يَوْمِ الْقِيَمَةِلَأَحْتَنِكَنَّ ذُرِّيَّتَهُ إِلَّا قَلِيلاً


ترجمه

ابلیس گفت: به من خبر ده، این است آن كسى كه بر من گرامى داشتى؟ اگر تا قیامت مهلتم دهى، یقیناً بر نسل او افسار زده، به زیر سلطه مى‏كشم، مگر اندكى را.


نکته ها

«أرأیت» به معناى «اخْبرنى»، به من خبر ده مى‏باشد. «اَحتنكنّ» از «حَنك»، طنابى است كه به گردن حیوان انداخته و او را مى‏كشند. «اِحتناك»، به معناى از ریشه درآوردن و سلطه‏ى كامل یافتن نیز مى‏باشد.(144)
144) مفردات راغب.


پيام ها

1- خودپرستى، انسان را به طغیان در برابر خدا مى‏كشد. «هذا الّذى كرّمت علىّ»
2- دل كندن از جاه و مقام، یكى از سخت‏ترین امتحانات است. «كرّمتَ علىّ»(145)
5 - ابلیس هم از قیامت آگاه بود و هم به آن ایمان داشت. «اخّرتن الى یوم القیامة»
3- حسادت، به تدریج به كینه و اقدام علیه دیگران تبدیل مى‏شود. «لئن اخّرتن... لاحتنكنّ ذرّیته»
4- برخى حسدها وكینه‏ها نسل‏هاى آینده را نیز در برمى گیرد. «ذرّیته»
6- انسان در برابر وسوسه‏هاى شیطان، آزاد است و حقّ انتخاب دارد. «الاّ قلیلاً»
7- برخى مردم، از خطر سلطه‏ى ابلیس درامانند. «الاّ قلیلاً»
145) در سخن بزرگان آمده است: «آخر ما یخرج من رؤوس الصدّیقین حُبّ الرئاسة» آخرین چیزى كه انسان در خودسازى از آن دل مى‏كند، جاه ومقام است.





گره ز دل بگشا و از سپهر یاد مکن

که فکر هیچ مهندس چنین گره نگشاد
۷ اسفند ۱۳۹۵
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم)
Queen of Gallerion
نام کاربری: RAMONA
نام تیم: آژاکس
پیام: ۱۲,۷۱۷
عضویت از: ۳۰ بهمن ۱۳۹۰
از: همين حوالى...
طرفدار:
- همه ی بازیکنای بارسا + فابرگاس
- استقلال♥
- اسپانیا
- خسرو حیدری
- گواردیولا و انریکه
گروه:
- کاربران عضو
- لیگ فانتزی
- مدیران گالری
- ناظرين انجمن
- شورای نخبگان سایت
- مدیران نظرات
افتخارات
سوره اسراء
آيه 63


آيه

قَالَ اذْهَبْ فَمَن تَبِعَكَ مِنْهُمْ فَإِنَّ جَهَنَّمَ جَزَآؤُكُمْ جَزَآءً مَّوْفُوراً


ترجمه

(خداوند به ابلیس) گفت : برو، هر كس از آدمیان از تو پیروى كند، قطعاً كیفرتان دوزخ است، كیفرى كامل!


پيام ها

1- خداوند تقاضاى مهلت خواهى ابلیس را پذیرفت. «اذهب»
2- انسان در پذیرش راه خدا یا پیروى از شیطان، آزاد است. «فمن تبعك»
3- جایگاه ابلیس و پیروانش دوزخ است. «جزائكم جهنّم»
4- كیفر الهى كامل است، گنهكاران هم كیفر گناهان خودرا مى‏چشند، هم كیفر گمراه كردن دیگران را به طور كامل دریافت مى‏كنند. «موفورا»





گره ز دل بگشا و از سپهر یاد مکن

که فکر هیچ مهندس چنین گره نگشاد
۹ اسفند ۱۳۹۵
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم)
Queen of Gallerion
نام کاربری: RAMONA
نام تیم: آژاکس
پیام: ۱۲,۷۱۷
عضویت از: ۳۰ بهمن ۱۳۹۰
از: همين حوالى...
طرفدار:
- همه ی بازیکنای بارسا + فابرگاس
- استقلال♥
- اسپانیا
- خسرو حیدری
- گواردیولا و انریکه
گروه:
- کاربران عضو
- لیگ فانتزی
- مدیران گالری
- ناظرين انجمن
- شورای نخبگان سایت
- مدیران نظرات
افتخارات
سوره اسراء
آيه 64


آيه

وَاسْتَفْزِزْ مَنِ اسْتَطَعْتَ مِنْهُم بِصَوْتِكَ وَأَجْلِبْ عَلَيْهِم بِخَيْلِكَ وَ رَجِلِكَ وَشَارِكْهُمْ فِى الْأَمْوَ لِ وَالْأَوْلَدِ وَعِدْهُمْ وَمَا يَعِدُهُمُ الشَّيْطَنُ إِلَّا غُرُوراً


ترجمه

و (اى شیطان!) هر كس از مردم را مى‏توانى با صداى خود بلغزان و نیروهاى سواره و پیاده‏ات را بر ضدّ آنان گسیل‏دار و در اموال وفرزندان با آنان شریك شو و به آنان وعده بده، و شیطان جز فریب، وعده‏اى به آنان نمى‏دهد.


نکته ها

«اِستفزاز» به معناى لغزاندن با سرعت و تردستى و هُل دادن است.
ابلیس براى فریب انسان از یك راه وارد نمى‏شود، بلكه با تبلیغات، وعده‏ها، آرزوها، وسوسه‏ها، همراهى و مشاركت، پیاده و سواره، انسان را محاصره مى‏كند و در این میان عدّه‏اى همراه او مى‏شوند.
در روایات مى‏خوانیم: كسى كه باكى ندارد كه چه مى‏گوید و یا درباره او چه گفته مى‏شود ودست به هر كارى مى‏زند وعلناً گناه یا غیبت مى‏كند، شریك شیطان است.(146) و همچنین لقمه‏ى حرام، حرام‏خوارى، زنا و به وجود آوردن نسلى فاسد و منحرف،(147) از موارد شریك شدن شیطان است. وكسى كه اهل‏بیت پیامبرعلیهم السلام را دشمن بدارد، شیطان در نسل او شریك شده است.(148)
تولید و مصرف ناسالم، كنزاندوزى، وسرمایه‏گذارى شركت‏ها وكارخانجات خارجى، وایجاد مراكز علمى، فرهنگى، هنرى ومسابقات بین‏المللى استعمارى نوعى مشاركت شیطان است.
146) تفسیر نورالثقلین.
147) بحار، ج‏101، ص 136.
148) كافى، ج‏5، ص 502.


پيام ها

1- قدرت ابلیس محدود است. «مَن استطعت»
2- تبلیغات فاسد، در انحراف مردم نقش دارد. «بصوتك»
3- تهاجم تبلیغاتى و فرهنگى دشمن، مقدّم بر تهاجم نظامى است. «صوت» قبل از «خیل» آمده است. «بصوتك، اجلب علیهم بخیلك»
شیطان ابتدا با تبلیغات، انگیزه‏ى توحیدى انسان را مى‏گیرد، سپس با تسلیحات و لشكریانش بر او هجوم مى‏آورد.
4- ابلیس، هم خود مایه‏ى گمراهى است، «استفزز» وهم نیروهاى او. «خیلك»
5 - شیوه‏ى شیطان، در كمین نشستن و جلب و ربودن است. «اجلب»
6- شركت ابلیس در مال و فرزند انسان، از آغاز آن شروع مى‏شود و تا لقمه‏ى حرام و مشتبه و زنا ادامه مى‏یابد. «شاركهم»
7- هر آزادى و اختیارى نشان لطف الهى نیست، گاهى قدرت مانور، نوعى قهر الهى است. «استفزز، اجلب، شاركهم، و عِدهم»
8 - بستر نفوذ شیطان، آرزوهاى انسان است كه با وعده‏هاى خیالى شیطان تقویت مى‏شود. «عِدهم و مایعدهم الشیطان الاّ غرورا»
9- شیطان، علاوه بر فریب، گناه را توجیه مى‏كند، وعده‏ى دروغ شفاعت مى‏دهد و توبه را به تأخیر مى‏اندازد. «و ما یعدهم الشیطان الاّ غرورا»




گره ز دل بگشا و از سپهر یاد مکن

که فکر هیچ مهندس چنین گره نگشاد
۱۲ اسفند ۱۳۹۵
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم)
Queen of Gallerion
نام کاربری: RAMONA
نام تیم: آژاکس
پیام: ۱۲,۷۱۷
عضویت از: ۳۰ بهمن ۱۳۹۰
از: همين حوالى...
طرفدار:
- همه ی بازیکنای بارسا + فابرگاس
- استقلال♥
- اسپانیا
- خسرو حیدری
- گواردیولا و انریکه
گروه:
- کاربران عضو
- لیگ فانتزی
- مدیران گالری
- ناظرين انجمن
- شورای نخبگان سایت
- مدیران نظرات
افتخارات
سوره اسراء
آيه 65


آيه

إِنَّ عِبَادِى لَيْسَ لَكَ عَلَيْهِمْ سُلْطَنٌ وَكَفَى‏ بِرَبِّكَ وَكِيلاً


ترجمه

قطعاً تو بر بندگان (خالص) من تسلّطى ندارى و حمایت ونگهبانى پروردگارت (براى آنان) كافى است.


نکته ها

با آنكه همه‏ى مردم بندگان خدایند، ولى خداوند بعضى را از روى احترام و تكریم به خود نسبت داده است. «عبادى» همانگونه كه در مورد اشیا و جامدات نیز چنین نسبتى داده شده است. «بیتى»
عِباد خدا، در آیه دیگرى با ویژگى‏هاى ایمان وتوكّل، معرّفى شده‏اند كه شیطان را بر آنان تسلّطى نیست. «اِنّه لیس له سلطانٌ على الّذین آمنوا و على ربّهم یتوكّلون»(149) البتّه شیطان وسوسه مى‏كند و تماس مى‏گیرد، ولى آنان متذكّر شده و مقاومت مى‏كنند. «انّ الّذین اتّقوا اذا مسّهم طائف من‏الشیطان تذكّروا»(150)
در حدیث آمده است: اذان و نماز، عامل طرد شیطان است.(151)
149) نحل، 99.
150) اعراف، 201.
151) بحار، ج 63، ص 268 و ج 53، ص 182.


پيام ها

1- بندگان واقعى خداوند، كم هستند. «اِنّ عبادى لیس لك علیهم سلطان» در آیه 62 خواندیم كه ابلیس گفت: «لاحتنكنّ ذریّته الاّ قلیلا» من همه‏ى مردم را گمراه مى‏كنم مگر عدّه‏ى اندكى را.
2- بندگى خدا، انسان را در برابر تبلیغات و لشكركشى‏هاى ابلیسى بیمه مى‏كند. «اِنّ عبادى لیس لك علیهم سلطان» آرى كسى كه به قدرت بى‏نهایت متّصل شد، نفوذناپذیر مى‏شود.
3- انسان آزاد است و در برابر هجوم ابلیس مى‏تواند با پناه بردن به ایمان و عبودیّت، مقاومت كند. «عبادى لیس لك علیهم سلطان»
4- كسى كه عبد خدا شد، خداوند هم وكیل، حافظ و عهده‏دار او مى‏شود. «عبادى... كفى بربّك وكیلاً»
5 - پیامبر تحت حفاظت خاصّ الهى است واز نفوذ شیطان درامان است. «انّ عبادى... كفى بربّك وكیلاً»





گره ز دل بگشا و از سپهر یاد مکن

که فکر هیچ مهندس چنین گره نگشاد
۱۲ اسفند ۱۳۹۵
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم)
Queen of Gallerion
نام کاربری: RAMONA
نام تیم: آژاکس
پیام: ۱۲,۷۱۷
عضویت از: ۳۰ بهمن ۱۳۹۰
از: همين حوالى...
طرفدار:
- همه ی بازیکنای بارسا + فابرگاس
- استقلال♥
- اسپانیا
- خسرو حیدری
- گواردیولا و انریکه
گروه:
- کاربران عضو
- لیگ فانتزی
- مدیران گالری
- ناظرين انجمن
- شورای نخبگان سایت
- مدیران نظرات
افتخارات
سوره اسراء
آيه 66


آيه

رَبُّكُمُ الَّذِى يُزْجِى لَكُمُ الْفُلْكَ فِى الْبَحْرِ لِتَبْتَغُواْ مِن فَضْلِهِ إِنَّهُ كَانَ بِكُمْ رَحِيماً


ترجمه

پروردگار شما كسى است كه برایتان كشتى را در دریا به حركت درمى‏آورد، تا با تلاش خود از فضل و رحمتش بهره برید. البتّه او همواره نسبت به شما مهربان است.


نکته ها

راههاى دریایى از نظرِ ارزانى، همیشگى و عمومى بودن، نقش خوبى در نقل و انتقال اشخاص و اجناس دارد و بركات كشتیرانى در حمل ونقل بار و مسافر و ماهیگیرى، فراوان است. سهم دریا در اكسیژن سازى، تولید بخار و ابر و باران، پرورش ماهى و تغذیه و شگفتى‏هاى جمادى و گیاهى و حیوانى آن بسیار است. در دعاى جوشن كبیر مى‏خوانیم: «یا مَن فى البَحر عجائبه»


پيام ها

1- تأمین نیازهاى مادّى انسان، نشانه‏ى قدرت خداوند بر كفایت انسان است. «كفى بربّك وكیلاً ربّكم الّذى...»
2- امكانات وفضل از سوى خداست و كار و تلاش از ما. «یُزجى، لتبتغوا من فضله»
3- آنچه از نعمت‏هاى دریا به دست مى‏آوریم، تفضّل اوست. «من فضله»
4- ربوبیّت خداوند همراه رحمتِ دائمى اوست. «ربّكم... كان بكم رحیماً»





گره ز دل بگشا و از سپهر یاد مکن

که فکر هیچ مهندس چنین گره نگشاد
۱۳ اسفند ۱۳۹۵
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم)
Queen of Gallerion
نام کاربری: RAMONA
نام تیم: آژاکس
پیام: ۱۲,۷۱۷
عضویت از: ۳۰ بهمن ۱۳۹۰
از: همين حوالى...
طرفدار:
- همه ی بازیکنای بارسا + فابرگاس
- استقلال♥
- اسپانیا
- خسرو حیدری
- گواردیولا و انریکه
گروه:
- کاربران عضو
- لیگ فانتزی
- مدیران گالری
- ناظرين انجمن
- شورای نخبگان سایت
- مدیران نظرات
افتخارات
سوره اسراء
آيه 67


آيه

وَإِذَا مَسَّكُمُ الضُّرُّ فِى الْبَحْرِ ضَلَّ مَن تَدْعُونَ إِلَّا إِيَّاهُ فَلَمَّا نَجَّكُمْ إِلَى الْبَرِّ أَعْرَضْتُمْ وَكَانَ الْإِنْسَنُ كَفُوراً


ترجمه

وهرگاه در دریا به شما محنت و رنج رسد، هر كه را جز خداوند مى‏خوانید، محو وگم مى‏شود، پس چون شما را نجات دهد و به خشكى رساند، از او رومى‏گردانید. وانسان بسیار ناسپاس است.


نکته ها

یكى از دلایل فطرى بودن توحید، این است كه انسان در حالت درماندگى و ناامیدى از همه وسایل مادّى، متوجّه یك نقطه غیبى مى‏شود كه او را نجات دهد.
شخصى منكر خدا، از امام صادق‏علیه السلام دلیلى بر اثبات خدا مى‏خواست. حضرت پرسید: آیا تاكنون سوار كشتى شده‏اى كه دچار حادثه شود؟ گفت: آرى، یك بار در سفرى دریایى كشتى ما متلاشى شد و من بر تخته پاره‏اى سوار شدم. امام پرسید: آیا در آن هنگام، دل تو متوجّه قدرتى بود كه تو را نجات دهد؟ گفت: آرى. فرمود: همان قدرت غیبى، خداست.


پيام ها

1- ایمان و توبه‏ى موسمى و موضعى ارزشى ندارد. «مسّكم الضرّ...»
2- در گرداب خطر، انسان یكتاپرست مى‏شود، «الاّ ایاه» و نارسایى همه‏ى اسباب ظاهرى و پندارى روشن مى‏گردد. «ضلّ مَن تدعون»
3- فاصله گرفتن از وسایل مادّى، عامل درك بهتر حقایق است. «مسّكم‏الضرّ فى البحر ضلّ مَن تدعون الاّ ایّاه»
4- جز خداوند، هر معبودى محو و نابود مى‏شود. «ضَلّ مَن تدعون الاّ ایّاه»
5 - دعاى خالصانه مستجاب مى‏شود. «الاّ ایّاه فلمّا نجّاكم»
6- آسایش، عامل غفلت است. «نجّاكم الى البَرّ اعرضتم»
7- جاذبه‏هاى دنیا به قدرى دلفریب است كه انسان پس از ساعتى نجات از مهلكه، همه چیز را فراموش مى‏كند. «فلمّا نجّاكم... اعرضتم»
8 - فراموش كردن خداوند پس از نجات، جلوه‏ى روشن كفران است. «و كان الانسان كفوراً»




گره ز دل بگشا و از سپهر یاد مکن

که فکر هیچ مهندس چنین گره نگشاد
۱۴ اسفند ۱۳۹۵
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم)
Queen of Gallerion
نام کاربری: RAMONA
نام تیم: آژاکس
پیام: ۱۲,۷۱۷
عضویت از: ۳۰ بهمن ۱۳۹۰
از: همين حوالى...
طرفدار:
- همه ی بازیکنای بارسا + فابرگاس
- استقلال♥
- اسپانیا
- خسرو حیدری
- گواردیولا و انریکه
گروه:
- کاربران عضو
- لیگ فانتزی
- مدیران گالری
- ناظرين انجمن
- شورای نخبگان سایت
- مدیران نظرات
افتخارات
سوره اسراء
آيه 68


آيه

أَفَأَمِنتُمْ أَن يَخْسِفَ بِكُمْ جَانِبَ الْبَرِّ أَوْ يُرْسِلَ عَلَيْكُمْ حَاصِباً ثُمَّ لَا تَجِدُواْ لَكُمْ وَكِيلاً


ترجمه

پس آیا ایمن شده‏اید از این‏كه شما را در ناحیه‏ى خشكى (به قهر خود) فرو برد، یا باران ریگ بر شما بباراند، سپس نگهبانى براى خود نیابید؟


نکته ها

هلاكت اقوام پیشین، به گونه‏هاى متفاوت بوده است؛ خداوند برخى متجاوزان و دشمنان را در زمین فرو برد، بعضى را در دریا غرق كرد، بعضى را سنگباران و با صاعقه‏ى آسمانى نابود كرد. پس دست خداوند براى هلاكت كفّار باز است، اگر امروز شما را از دریا به سلامت به ساحل رساند، گمان نكنید راهى براى تنبیه شما نیست، یا دیگر عذاب نمى‏شوید!


پيام ها

1- به نعمت‏هاى الهى مغرور نشویم. «نجّاكم... افأمنتم» نجات از یك حادثه، نشانه نجات ابدى نیست، شاید دروقتى دیگر یا نقطه‏اى دیگر دچار مصیبت شویم.
2- احساس امنیّت از عقوبت، زمینه‏ساز غفلت و تجاوز است. «أفامنتم»
3- انسان در هر لحظه و هر جا كه باشد، در دست قدرت خداست و خشكى و دریا براى قهر خدا فرق نمى‏كند. «یخسف بكم جانب البَرّ»
4- در برابر قهر خدا، هیچ قدرت وتكیه‏گاهى نیست. «ثمّ لاتجدوا لكم وكیلاً»





گره ز دل بگشا و از سپهر یاد مکن

که فکر هیچ مهندس چنین گره نگشاد
۱۵ اسفند ۱۳۹۵
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم)
Queen of Gallerion
نام کاربری: RAMONA
نام تیم: آژاکس
پیام: ۱۲,۷۱۷
عضویت از: ۳۰ بهمن ۱۳۹۰
از: همين حوالى...
طرفدار:
- همه ی بازیکنای بارسا + فابرگاس
- استقلال♥
- اسپانیا
- خسرو حیدری
- گواردیولا و انریکه
گروه:
- کاربران عضو
- لیگ فانتزی
- مدیران گالری
- ناظرين انجمن
- شورای نخبگان سایت
- مدیران نظرات
افتخارات
سوره اسراء
آيه 69


آيه

أَمْ أَمِنتُمْ أَن يُعِيدَكُمْ فِيهِ تَارَةً أُخْرَى‏ فَيُرْسِلَ عَلَيْكُمْ قَاصِفاً مِّنَ الرِّيحِ فَيُغْرِقَكُم بِمَا كَفَرْتُمْ ثُمَّ لَا تَجِدُواْ لَكُمْ عَلَيْنَا بِهِ تَبِيعاً


ترجمه

یا اینكه ایمن شده‏اید از اینكه خداوند دوباره شما را به دریا ببرد و طوفانى شكننده بر شما بفرستد، پس شما را به خاطر كفرتان غرق كند. آنگاه براى خودتان هیچ دادخواه و پیجویى در برابر قهر ما نیابید!؟


نکته ها

«حاصِب»، به طوفان در خشكى و«قاصِف»، به طوفان دریائى گفته‏مى‏شود. «تَبیع» از كلمه «تَبَع»، به كسى كه خونبها وانتقام را پیگیرى ودادخواهى كند، گفته مى‏شود.


پيام ها

1- به آرامش‏هاى موقّت مغرور نشویم، خطر همیشه در كمین است. «أمنتم أن یعیدكم‏فیه‏تارةًاخرى» با نجات از مهلكه‏اى، خطر براى همیشه رفع نشده است.
2- كیفر برخى ناسپاسى‏ها، در همین دنیاست. «فیُغرقكم بما كفرتم»
3- غفلت از خدا پس از نجات، نمونه‏اى از كفر و كفران است. «بما كفرتم»
4- عامل هلاكت وبدبختى انسان، گرایش او به كفر وعملكرد خود اوست. «فیُغرقكم بما كفرتم»
5 - هیچ قدرتى نمى‏تواند در برابر خداوند، قرار گیرد و خداوند در برابر هیچ كس مسئول نیست. «لا تجدوا لكم علینا تبیعاً»





گره ز دل بگشا و از سپهر یاد مکن

که فکر هیچ مهندس چنین گره نگشاد
۱۶ اسفند ۱۳۹۵
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم)
Queen of Gallerion
نام کاربری: RAMONA
نام تیم: آژاکس
پیام: ۱۲,۷۱۷
عضویت از: ۳۰ بهمن ۱۳۹۰
از: همين حوالى...
طرفدار:
- همه ی بازیکنای بارسا + فابرگاس
- استقلال♥
- اسپانیا
- خسرو حیدری
- گواردیولا و انریکه
گروه:
- کاربران عضو
- لیگ فانتزی
- مدیران گالری
- ناظرين انجمن
- شورای نخبگان سایت
- مدیران نظرات
افتخارات
سوره اسراء
آيه 70


آيه

وَلَقَدْ كَرَّمْنَا بَنِى ءَادَمَ وَحَمَلْنَهُمْ فِى الْبَرِّ وَالْبَحْرِ وَرَزَقْنَهُم مِّنَ الطَّيِّبَتِ وَفَضَّلْنَهُمْ عَلَى‏ كَثِيرٍ مِّمَّنْ خَلَقْنَا تَفْضِيلاً


ترجمه

وهمانا فرزندان آدم را گرامى داشتیم و آنان را در خشكى و دریا (بر مركب‏ها) حمل كردیم و از چیزهاى پاكیزه روزى‏شان دادیم و آنان را بر بسیارى از آفریده‏هاى خود برترى كامل دادیم.


نکته ها

كرامت، گاهى كرامت معنوى واكتسابى ونزد خداست، مثل كرامتى كه خاصّ اهل تقواست. «اِنّ اَكرمَكم عنداللّه اتقاكم»(152) وگاهى كرامت در آفرینش است، نظیر «احسن تقویم»(153) كه در خلقت انسان آمده است. مراد از «كَرّمنا» در این آیه، احتمالاً وجه دوّم باشد. كرامت انسان هم در خلقت و هوش و عقل و استعداد است، و هم در دارا بودن قانون آسمانى و رهبرى معصوم، و مسجود فرشتگان واقع شدن.
انسان برتر از فرشته است، زیرا:
الف: انسان، مسجود فرشتگان است.
ب: فرشته، عقل محض است وشهوت ندارد و از این رو كمالش به ارزش كمال انسان نیست. هر كه عقلش را بر شهوتش غلبه دهد، برتر از فرشته است.
ج: در شب معراج، جبرئیل به پیامبرصلى الله علیه وآله گفت: تو امام باش تا به تو اقتدا كنم، زیرا خداوند شما را بر ما برترى داده است.(154)
با آنكه خداوند بشر را بر همه‏ى موجودات، حتّى فرشتگان برترى داد، «فضّلناهم على كثیرٍ ممّن خلقنا» ولى سوء انتخاب و عمل ناپسند انسان او را به پست‏ترین درجه «اسفل سافلین»(155) و به مرتبه‏ى حیوانات و پست‏تر از آن پایین مى‏آورد. «كمثل الحمار»(156)، «كمثل الكلب»(157)، «كالانعام بل هم اضلّ»(158)، «كالحجارة او اشدّ...»(159)
در آیه، براى انسان هم كرامت مطرح است، هم فضیلت. «كرّمنا، فضّلنا» شاید تفاوت این دو، عبارت باشد از:
الف: كرامت، امتیازى است كه در دیگران نیست، امّا فضیلت، امتیازى است كه در دیگران نیز هست.
ب: كرامت اشاره به نعمت‏هاى خدادادى در وجود انسان است، بدون تلاش. ولى فضیلت اشاره به نعمت‏هایى است كه با تلاش خود انسان همراه با توفیق الهى بدست آمده است.
ج: كرامت مربوط به نعمت‏هاى مادّى است، ولى فضیلت مربوط به نعمت‏هاى معنوى است.
سفر یكى از لوازم زندگى بشر، براى رفع نیازها و كسب تجربه‏هاست، كه خداوند اسباب آن را در خشكى و دریا، در اختیار بشر قرار داده و آن را به عنوان یكى از نعمت‏هاى خود برشمرده است.
به گفته‏ى بعضى مفسّران، «حمل در خشكى و دریا» اشاره به تسخیر تمام قواى زمینى و دریایى به دست بشر است، نه فقط سوار شدن بر كشتى و الاغ و مانند آن!
«طَیّبات»، اقسامى دارد: حیات طیّبه، ذرّیه‏ى طیّبه و رزق طیّب. و امام باقرعلیه السلام مى‏فرماید: رزقِ طیّب همان علم مفید است.(160)
152) حجرات، 13.
153) تین، 4.
154) تفسیر نورالثقلین.
155) تین، 5.
156) جمعه، 5.
157) اعراف، 176.
158) اعراف، 179.
159) بقره، 74.
160) تفسیر كنزالدقائق.


پيام ها

1- توجّه انسان به مقام و كرامت خود، سبب شكر و دورى از كفران است. «بماكفرتم... و لقد كرّمنا»
2- نه تنها حضرت آدم، بلكه نسل انسان مورد كرامت و برترى و گرامیداشت است. «كرّمنا بنى‏آدم»
3- تفاوت انسان با جانداران دیگر و برترى او، بسیار زیاد است. «لقد كرّمنا...فضّلناهم... تفضیلاً»
4- زمینه‏هاى رشد وكمال انسان از سوى خداست. «كرّمنا، حملنا، رزقنا، فضّلنا، خلقنا»




گره ز دل بگشا و از سپهر یاد مکن

که فکر هیچ مهندس چنین گره نگشاد
۱۷ اسفند ۱۳۹۵
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم)
Queen of Gallerion
نام کاربری: RAMONA
نام تیم: آژاکس
پیام: ۱۲,۷۱۷
عضویت از: ۳۰ بهمن ۱۳۹۰
از: همين حوالى...
طرفدار:
- همه ی بازیکنای بارسا + فابرگاس
- استقلال♥
- اسپانیا
- خسرو حیدری
- گواردیولا و انریکه
گروه:
- کاربران عضو
- لیگ فانتزی
- مدیران گالری
- ناظرين انجمن
- شورای نخبگان سایت
- مدیران نظرات
افتخارات
سوره اسراء
آيه 71


آيه

يَوْمَ نَدْعُواْ كُلَّ أُنَاسِ بِإِمَمِهِمْ فَمَنْ أُوتِىَ كِتَبَهُ بِيَمِينِهِ فَأُوْلَئِكَ يَقْرَءُونَ كِتَبَهُمْ وَلَا يُظْلَمُونَ فَتِيلاً


ترجمه

روزى كه هر گروهى از مردم را با پیشوایشان فرامى‏خوانیم، پس هر كس نامه‏ى عملش به دست راستش داده شود، پس آنان نامه‏ى خود را (با شادى) مى‏خوانند و كمترین ستمى بر آنان نمى‏شود.


نکته ها

«فَتیل»، رشته‏ى باریك میان شكاف هسته‏ى خرماست، كنایه از چیز بسیار اندك و كوچك و حقیر مى‏باشد.
قرآن از دو گونه پیشوا نام برده است: یكى امام نور و هدایت، «ائمّةً یهدون بأمرنا»(161) و دیگرى امام نار و ضلالت، «ائمّةً یدعون الى النّار»(162) كه گروه دوّم، با زور و تهدید و تطمیع و تحقیر، مردم را به اطاعت خود وامى‏دارند.
ابوبصیر به امام صادق‏علیه السلام گفت: «أشهد أنّك اِمامى»، گواهى مى‏دهم كه تو امام من هستى. امام فرمود: در قیامت، هر گروهى با امامشان محشور مى‏شوند، خورشیدپرستان با خورشید و ماه پرستان با ماه.(163)
161) انبیاء، 73.
162) قصص، 41.
163) تفسیر نورالثقلین.


پيام ها

1- قیامت رافراموش نكنیم. «یوم ندعوا»
2- تقسیم‏بندى مردم در قیامت، براساس رهبرانشان خواهد بود. «كلّ اُناس باِمامهم»
3- انسان، ناگزیر الگو و رهبرى را براى خود انتخاب مى‏كند. «كلّ اُناس بامامهم»
4- مسلمان نباید در مسائل رهبرى، منزوى و بى‏تفاوت باشد. «ندعوا كلّ اُناسٍ بامامهم» زیرا در قیامت به همراه او محشور مى‏شود.
5 - آثار مسأله انتخاب رهبرى و اطاعت از او، تا دامنه‏ى قیامت ادامه دارد. «ندعوا كلّ اُناسٍ بامامهم»
6- قیامت، نه تنها دادگاه افراد، بلكه محكمه‏ى بزرگ امّت‏ها و ملّت‏ها و احزاب و مكتب‏ها و حكومت‏ها نیز هست. «ندعوا كلّ اُناسٍ بامامهم»
7- امامت و ولایت، در متن زندگى مطرح است، نه آنكه صرفاً موضوعى اعتقادى و در حاشیه‏ى زندگى باشد. رهبر، زمینه‏ساز سعادت یا شقاوت مردم مى‏باشد. «كلّ اُناس باِمامهم»
8 - در قیامت، نیكان از خواندن نامه‏ى عمل خود شاد مى‏شوند. «یقرئون كتابهم» و یكدیگر را صدا مى‏زنند كه بیایید نامه‏ى مرا بخوانید. «هاؤم اقروا كتابیه»(164)
9- انسان عملكرد خود رابه صورت مكتوب دریافت خواهد كرد. «كتابه»
10- محاكمه‏ى انسان‏ها در قیامت بر اساس دلائل و اسناد مكتوب است. «و لایُظلَمون فَتیلا»
11- كیفر و پاداش در قیامت، صددرصد عادلانه است. «ولا یُظلَمون فتیلاً»
164) حاقّه، 19.




گره ز دل بگشا و از سپهر یاد مکن

که فکر هیچ مهندس چنین گره نگشاد
۱۸ اسفند ۱۳۹۵
     
برو به صفحه
این عنوان قفل شده است!

اختیارات
شما می‌توانید مطالب را بخوانید.
شما نمی‌توانید عنوان جدید باز کنید.
شما نمی‌توانید به عنوان‌ها پاسخ دهید.
شما نمی‌توانید پیام‌های خودتان را ویرایش کنید.
شما نمی‌توانید پیام‌های خودتان را حذف کنید.
شما نمی‌توانید نظرسنجی اضافه کنید.
شما نمی‌توانید در نظرسنجی‌ها شرکت کنید.
شما نمی‌توانید فایل‌ها را به پیام خود پیوست کنید.
شما نمی‌توانید پیام بدون نیاز به تایید بزنید.

فعالترین کاربران ماه انجمن
فعالیترین کاربران سایت
اعضای جدید سایت
جدیدترین اعضای فعال
تعداد کل اعضای سایت
اعضای فعال
۱۷,۹۴۸
اعضای غیر فعال
۱۴,۳۶۳
تعداد کل اعضاء
۳۲,۳۱۱
پیام‌های جدید
بحث آزاد در مورد بارسا
انجمن عاشقان آب‍ی و اناری
۵۸,۲۰۷ پاسخ
۸,۴۹۰,۰۰۶ بازدید
۸ روز قبل
armanshah
بحث در مورد تاپیک های بخش سرگرمی
انجمن سرگرمی
۴,۶۶۶ پاسخ
۵۵۲,۲۰۴ بازدید
۱۳ روز قبل
مهدی
هرچه می خواهد دل تنگت بگو...
انجمن مباحث آزاد
۷۶,۴۹۵ پاسخ
۱۱,۷۴۸,۵۸۹ بازدید
۱۴ روز قبل
Galaxy Alpha
برای آشنایی خودتون رو معرفی کنید!
انجمن مباحث آزاد
۷,۶۴۳ پاسخ
۱,۲۵۶,۸۱۶ بازدید
۲۴ روز قبل
Activated PC
آموزش و ترفندهای فتوشاپ
انجمن علمی و کاربردی
۱۳۵ پاسخ
۴۵,۱۹۰ بازدید
۲۴ روز قبل
RealSoftPC
جام جهانی ۲۰۲۲
انجمن فوتبال ملی
۲۳ پاسخ
۲,۲۱۳ بازدید
۲۵ روز قبل
Crack Hints
موسیقی
انجمن هنر و ادبیات
۵,۱۰۱ پاسخ
۱,۰۲۷,۹۰۸ بازدید
۲۶ روز قبل
Activated soft
علمی/تلفن هوشمند/تبلت/فناوری
انجمن علمی و کاربردی
۲,۴۱۹ پاسخ
۴۴۰,۶۰۸ بازدید
۱ ماه قبل
javibarca
مباحث علمی و پزشکی
انجمن علمی و کاربردی
۱,۵۴۷ پاسخ
۷۵۱,۵۶۴ بازدید
۱ ماه قبل
رویا
مســابــقـه جــــذاب ۲۰ ســــوالـــــــــــــــــــی
انجمن سرگرمی
۲۳,۶۵۸ پاسخ
۲,۲۲۴,۸۴۵ بازدید
۱ ماه قبل
رویا
اسطوره های بارسا
انجمن بازیکنان
۳۴۳ پاسخ
۸۷,۳۰۴ بازدید
۷ ماه قبل
jalebamooz
حاضرین در سایت
۲۶۰ کاربر آنلاین است. (۱۸۵ کاربر در حال مشاهده تالار گفتمان)

عضو: ۰
مهمان: ۲۶۰

ادامه...
هرگونه کپی برداری از مطالب این سایت، تنها با ذکر نام «اف سی بارسلونا دات آی آر» مجاز است!