به اولین سایت تخصصی هواداران بارسلونا در ایران خوش آمدید. برای استفاده از تمامی امکانات سایت، ثبت نام کنید و یا با نام کاربری خود وارد شوید!

شناسه کاربری:
کلمه عبور:
ورود خودکار

نحوه فعالیت در انجمن‌های سایت
دوستان عزیز توجه کنید که تا زمانی که با نام کاربری خود وارد نشده باشید، تنها می‌توانید به مشاهده مطالب انجمن‌ها بپردازید و امکان ارسال پیام را نخواهید داشت. در صورتی که تمایل دارید در مباحث انجمن‌های سایت شرکت نمایید، در سایت عضو شده و با نام کاربری خود وارد شوید.

پیشنهاد می‌کنیم که قبل از هر چیز، با مراجعه به انجمن قوانین و شرح وظایف ضمن مطالعه قوانین سایت، با نحوه اداره و گروه‌های فعال در سایت و همچنین شرح وظایف و اختیارات آنها آشنا شوید. به علاوه دوستان عزیز بهتر است قبل از آغاز فعالیت در انجمن‌ها، ابتدا خود را در تاپیک برای آشنایی (معرفی اعضاء) معرفی نمایند تا عزیزان حاضر در انجمن بیشتر با یکدیگر آشنا شوند.

همچنین در صورتی که تمایل دارید در یکی از گروه‌های کاربری جهت مشارکت در فعالیت‌های سایت عضو شوید و ما را در تهیه مطالب مورد نیاز سایت یاری نمایید، به تاپیک اعلام آمادگی برای مشارکت در فعالیت‌های سایت مراجعه نموده و علائق و توانایی های خود را مطرح نمایید.
تاپیک‌های مهم انجمن
در حال دیدن این عنوان: ۱ کاربر مهمان
این عنوان قفل شده است!
     
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم)
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام: ۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی
- ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور
- جوزپ گواردیولا
گروه:
- كاربران بلاک شده
سوره بقره
آیه 105

-------------------------------------------------
آيه
مَّا يَوَدُّ الَّذِينَ كَفَرُواْ مِنْ أَهْلِ الْكِتَبِ وَلاَ الْمُشْرِكِينَ أَنْ يُنَزَّلَ عَلَيْكُمْ مِنْ خَيْرٍ مِّنْ رَبِّكُمْ وَاللَّهُ يَخْتَصُّ بِرَحْمَتِهِ مَنْ يَشَآءُ واللَّهُ ذُو الْفَضْلِ الْعَظِيمِ
-------------------------------------------------‏
ترجمه
كافران از اهل كتاب ومشركان، دوست ندارند كه هيچ خير ونيكى از طرف پروردگارتان بر شما نازل شود. در حالى كه خداوند، رحمت خود را به هر كه بخواهد اختصاص مى‏دهد، و خداوند صاحب فضل بزرگ است.
-----------------------------------------------
نکته ها
اين آيه، پرده از كينه توزى و عداوت مشركان و كفّار از يهود و نصارى، نسبت به مؤمنان برمى‏دارد. آنان حاضر نيستند، ببينند كه مسلمانان صاحب پيامبرى بزرگ و كتابى آسمانى هستند و مى‏خواهند نداى توحيد را به تمام جهان رسانده و با تمام تبعيضات نژادى و اقليمى و با تمام خرافاتِ مشركان و تحريفاتِ اهل كتاب مبارزه كنند و مانع عوام‏فريبى بزرگان آنان شوند. خداوند در اين آيه مى‏فرمايد: لطف و رحمت خداوند طبق اراده‏ى او به هر كسى كه بخواهد اختصاص مى‏يابد و كارى به ميل اين و آن ندارد كه آنها دوست داشته باشند يا نه!
---------------------------------------------
پيام ها
1- اراده‏ى قلبى و روحيّه باطنى دشمن را بشناسيد و هرگز به آنان تمايل پيدا نكنيد. [395] «ما يودّ...»
2- خيررسانى، از شئون ربوبيّت است. «خير من ربكم»
3- توكّل به خدا كنيد و از كينه و حسادت دشمن نهراسيد. «واللّه يختص»
4- حسادت حسود، هيچ اثرى در اراده‏ى لطف خداوند ندارد. «من يشاء»
5 - فضل و رحمت و هدايت خداوند، شامل همه‏ى اقوام و ملل مى‏شود و اختصاصى به بنى‏اسرائيل وگروه خاصّى ندارد. «من يشاء واللَّه ذو الفضل العظيم»
________________________________
395) آنان هرگز دوست ندارند به مسلمانان كمترين خيرى برسد، ولى در مقابل از بازگشت آنان به كفر وارتجاع واز سازشكارى وسكوت وسستى با كفّار واز به سختى افتادن آنان، لذّت مى‏برند. »ودّوالو تكفرون كما كفروا فتكونون سواء« كفّار دوست دارند همانند آنها كافر شويد. نساء، 89. »ودّوالو تدهن فيدهنون« كفّار دوست دارند كه تو اى پيامبر نيز با آنها سازش كنى. قلم، 9. »ودّوا ما عنتّم« كفّار دوست دارند كه شما مسلمين در زحمت قرار گيريد. آل‏عمران، 118. »ودّت طائفة من اهل الكتاب لو يضلّونكم« گروهى از اهل كتاب دوست دارند شما را منحرف نمايند. آل‏عمران، 69.





۲۶ دی ۱۳۸۹
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم)
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام: ۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی
- ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور
- جوزپ گواردیولا
گروه:
- كاربران بلاک شده
سوره بقره
آیه 106

-------------------------------------------
آيه
مَا نَنْسَخْ مِنْ ءَايَةٍ أَوْ نُنْسِهَا نَأْتِ بِخَيْرٍ مِّنْهَآ أَوْ مِثْلِهَا أَلَمْ تَعْلَمْ أَنَّ اللَّهَ عَلَى‏ كُلِّ شَي‏ءٍ قَدِيْرٌ
------------------------------------------
ترجمه
هر (حكم و) آيه‏اى را نسخ كنيم ويا (نزول) آنرا به تأخير اندازيم، بهتر از آن، يا همانند آنرا مى‏آوريم، آيا نمى‏دانى كه خدا بر هر چيزى قادر است؟
-------------------------------------------
نکته ها
كلمه «ننسها» از مصدر «انساء» به معناى تأخير انداختن يا حذف كردن است. بدين معنا كه نزول آيه به تأخير افتد و پس از مدّتى نازل شود.
اين آيه در مقام پاسخ به تبليغات سوء يهود است. آنان سؤال مى‏كردند چرا در اسلام برخى قوانين تغيير پيدا مى‏كند؟ چرا قبله از بيت‏المقدّس به كعبه تغيير يافت؟ اگر اوّلى درست بود پس دستور دوّم چيست؟ و اگر دستور دوّم درست است پس اعمال قبلى شما باطل است.
قرآن به اين ايرادها پاسخ مى‏گويد: ما هيچ حكمى را نسخ نمى‏كنيم يا آنرا به تأخير نمى‏اندازيم مگر بهتر از آن يا همانندش را جانشين آن مى‏سازيم. آنان از اهداف و آثار تربيتى، اجتماعى و سياسى احكام غافل هستند. همانگونه كه پزشك براى بيمار در يك مرحله دارويى تجويز مى‏كند، ولى وقتى حال مريض كمى بهبود يافت، برنامه دارويى و درمان او را تغيير مى‏دهد. يا معلّم با پيشرفت درس دانش‏آموز، برنامه درسى او را تغيير مى‏دهد، خداوند نيز در زمان‏ها و شرايط مختلف و متفاوت، برنامه‏هاى تكاملى بشر را تغيير مى‏دهد.
يكى از مصاديق آيه، استمرار امامت در جامعه و جانشينى هر امام به جاى امام قبلى است، چنانكه در حديثى ذيل اين آيه مى‏خوانيم: هر امامى از دنيا مى‏رود، امام ديگر جانشين او مى‏شود. [396]
_____________________________
396) نخبة التفاسير.
-------------------------------------------
پيام ها
1- انسان همراه با نيازهاى فطرى و ثابت خويش، گاهى در شرايط خاصّ اجتماعى، اقتصادى، سياسى و نظامى نيز قرار مى‏گيرد. در اين موارد در كنار قوانين و مقررات واحكام ثابت، بايد دستورالعمل‏هاى متغير داشته باشد كه از طريق نسخ يا فرمان پيامبر وجانشينان او به مردم ابلاغ شود. «ماننسخ من آية»
2- تغيير احكام، دليل بر شكست طرح قبلى نيست، بلكه نشانه‏ى توجّه به مسائل جديد وتغييرى حكيمانه است. همانند تغيير كتاب ومعلّم. «ماننسخ من آية... نأت بخير منها...»
3- در ظاهر دستورها متغير وانبيا متعدّدند، ولى لطف خدا همواره يكسان است. «مثلها»
4- جعل احكام و همچنين تغيير و تأخير آنها، بدست خداست. «ننسخ، ننسها»
5 - همواره بايد بهتر جايگزين شود، نه پست‏تر. «نأت بخير منها»
6- اسلام هرگز بن‏بست ندارد. بعضى از قوانين، قابل تغيير است. «ننسخ، ننسها»
7- تغيير قانون، علاوه بر زمينه‏هاى گوناگون وپيدا شدن مصالح جديد، نياز به قدرت دارد. «ننسخ... ان اللَّه على كل شى قدير»





۲۷ دی ۱۳۸۹
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم)
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام: ۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی
- ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور
- جوزپ گواردیولا
گروه:
- كاربران بلاک شده
سوره بقره
آیه 107

-------------------------------------------
آيه
أَلَمْ تَعْلَم أَنَّ اللَّهَ لَهُ مُلْكُ السَّمَوتِ وَالأَرْضِ وَمَا لَكُمْ مِنْ دُونِ اللَّهِ مِنْ وَلِيٍّ وَ لاَ نَصِير
-------------------------------------------
ترجمه
آيا ندانستى كه حكومت آسمان‏ها و زمين از آن خداست؟ (و او حقّ دارد هرگونه تغيير و تبديلى را به مقتضاى حكمت و حاكميّت خود، در قوانين و احكام بوجود آورد.) و جز خدا براى شما هيچ ياور و سرپرستى نيست.
--------------------------------------------
نکته ها
آنان كه درباره‏ى تغيير بعضى احكام و دستورات اعتراض و ايراد مى‏كنند، توجهّ به حاكميّت مطلق خداوند ندارند. حاكميّت خداوند دايمى وذاتى وعمومى است، ولى غير خدا، حاكميّت و حكومتش محدود، موقّتى، قراردادى و غير ذاتى است. بنى‏اسرائيل از حاكميّت الهى چنين تصوّر نادرستى داشته و خدا را نسبت به اِعمال حاكميّت، دست بسته مى‏دانسته ومى‏گفتند: «يداللّه مغلولة» [397] ، در حالى كه دست خداوند در آفرينش و خلقت و همچنين در وضع و جعل قوانين و تغيير و تحول آنها باز است. [398] «بل يداه مبسوطتان»
____________________________
397) مائده، 64.
398) خداوند مى‏تواند هرگاه اراده كند، در آفرينش ايجاد تغيير كند؛ مثلاً آب را تلخ كند؛ »لو نشاء لجعلناه اجاجاً« واقعه، 70. و يا درختان را خشك سازد؛ »لو نشاء لجلناه حطاماً« واقعه، 65. و بالاتر از همه، تمامى مردمان را نابود و گروه ديگرى را بيافريند؛ان يشاء يذهبكم و يأت بخلق جديد« ابراهيم، 19. چنانكه به گروهى از بنى‏اسرائيل فرمود: »كونوا قردةًخاسئين« بقره، 65. يعنى شما به شكل بوزينگان در آييد و آنان از شكل انسانى به صورت بوزينگان در آمدند. اين نوع تغيير و تحوّل را بنى‏اسرائيل در طول تاريخ زندگانى خويش بارها ديده است، خشك شدن دريا براى عبور آنان، اژدها شدن عصاى حضرت موسى عليه السلام، شكافته شدن سنگ‏ها و جارى شدن آب، چگونه است اين همه را با چشم خود ديده‏اند، ولى اكنون با تغيير مختصرى در احكام و دستورات بهانه‏گيرى مى‏كنند؟
----------------------------------------------------
پيام ها
1- حقّ حاكميتِ هميشگى ومطلقِ آسمان‏ها وزمين، مخصوص خداوند است. «له ملك السموات والارض»
2- تغيير قوانين، مخصوص خداوندى است كه حاكميّت آسمان‏ها وزمين را دارد. لذا شائبه‏ى هيچ هوس يا ترسى در اين تغييرها نيست. «ماننسخ... له ملك السموات...»
3- راضى كردن ديگران كه بهانه‏گير و لجوج هستند، براى شما ارزش نباشد، چون غير از خداوند كسى شما را ياورى و سرپرستى نخواهد كرد. «ما لكم من دون اللَّه...»





۲۸ دی ۱۳۸۹
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم)
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام: ۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی
- ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور
- جوزپ گواردیولا
گروه:
- كاربران بلاک شده
سوره بقره
آیه 108

------------------------------------------------
آيه
أَمْ تُرِيدُونَ أَنْ تَسْئَلُوا رَسُولَكُمْ كَمَا سُئِلَ مُوسَى‏ مِنْ قَبْلُ وَمَنْ يَتَبَدَّلِ الكُفْرَ بِالإيمَنِ فَقَدْ ضَلَّ سَوَآءَ الْسَّبِيلِ
-----------------------------------------------‏
ترجمه
آيا بنا داريد از پيامبرتان سؤالات و درخواست‏هايى (نابجا) بكنيد، آنگونه كه پيش از اين، موسى (از طرف بنى‏اسرائيل) مورد سؤال قرار گرفت، و هر كس (با اين بهانه‏جويى‏ها از ايمان سرباز زند و) كفر را با ايمان مبادله كند، پس قطعاً از راه مستقيم گمراه شده است.
-----------------------------------------------
نکته ها
با توجّه به خود آيه و آنچه از شأن نزول‏ها برمى‏آيد، برخى از مسلمانان ضعيف‏الايمان و بعضى از مشركان، از پيامبر صلى الله عليه وآله تقاضاهاى نامربوط و غير منطقى داشتند، مثلاً تقاضا مى‏كردند براى ما نامه‏اى از سوى خداوند بياور! و يا نهرهايى را براى ما جارى ساز. و برخى ديگر همانند بنى‏اسرائيل مى‏گفتند: خداوند را آشكارا به ما نشان بده تا با چشم او را ببينيم و به او ايمان بياوريم!
آوردن معجزه و اتمام حجّت، براى صدق دعوت پيامبر لازم است، ولى انجام دادن هر درخواستى، طبق هوس و ميل هر فردى كه از راه مى‏رسد، درست نيست. يك مهندس يا نقاش براى اثبات مهارت خويش، چند نمونه كار ارائه مى‏دهد، ولى ضرورت ندارد براى هر كسى خانه‏اى بسازد يا تابلويى بكشد!
بازگويى مشكلات و تاريخ انبيا، براى دلدارى دادن به پيامبر اسلام صلى الله عليه وآله است، كه اگر افرادى از تو سؤال و درخواست نامعقول دارند، از انبياى پيشين نيز از همين قبيل درخواست‏ها مى‏كردند.
---------------------------------------------------
پيام ها
1- از سؤالات ودرخواست‏هاى بى‏جا بپرهيزيد كه گاهى زمينه‏ساز كفر است. «ام تريدون ان تسئلوا... و من يتبدل الكفر»
2- خطراتى كه پيروان ديگر اديان را تهديد كرده، مسلمانان را نيز تهديد مى‏كند. «تسئلوا رسولكم كما سئل موسى»
3- از عاقبت و سرانجام ديگران، عبرت بگيريد. «كما سئل موسى»





۲۹ دی ۱۳۸۹
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم)
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام: ۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی
- ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور
- جوزپ گواردیولا
گروه:
- كاربران بلاک شده
سوره بقره
آیه 109

-------------------------------------------
آيه
وَدَّ كَثِيرٌ مِنْ أَهْلِ الْكِتَبِ لَوْ يَرُدُّونَكُمْ مِّنْ بَعْدِ إيمَنِكُمْ كُفَّاراً حَسَداً مِّنْ عِنْدِ أَنْفُسِهِمْ مِّنْ بَعْدِ مَا تَبَيَّنَ لَهُمُ الحَقُّ فاَعْفُواْ وَ اصْفَحُواْ حَتَّى‏ يَأْتِيَ اللَّهُ بِأَمْرِهِ إِنَّ اللَّهَ عَلَى‏ كُلِّ شَي‏ءٍ قَدِيرٌ
-------------------------------------------
ترجمه
بسيارى از اهل كتاب (نه تنها خودشان ايمان نمى‏آورند، بلكه) از روى حسدى كه در درونشان هست، دوست دارند شما را بعد از ايمانتان به كفر بازگردانند، با اينكه حقّ (بودن اسلام و قرآن،) براى آنان روشن شده است، ولى شما (در برابر حسادتى كه مى‏ورزند، آنها را) عفو كنيد و درگذريد تا خداوند فرمان خويش بفرستد، همانا خداوند بر هر كارى تواناست.
---------------------------------------------
نکته ها
«عفو» يعنى بخشيدنِ خلاف، «صَفح» يعنى ناديده گرفتنِ خلاف.
دشمن كه در دل آرزوى كفر شما را دارد، در عمل از هيچ توطئه و نقشه‏اى خوددارى نخواهد كرد. روشهاى اقدام آنها همان طرح سؤالات بى‏جا، وسوسه‏ها، القاى شبهات و... مى‏باشد كه بايد نسبت بدانها هشيار بود.
-----------------------------------------
پيام ها
1- نسبت به روحيّات وبرنامه‏هاى دشمنان خود، مواظب باشيد. «ودَّ... يرُدّونكم»
2- در برخورد با دشمن نيز بايد انصاف داشت. «ودّ كثير» (آيه مى‏فرمايد: بسيارى از اهل كتاب چنين هستند، نه همه‏ى آنان.)
3- شعله‏ى حسادت، چنان خطرناك است كه بعد از علم و آگاهى نيز فرو نمى‏نشيند. «حسداً... من بعد ما تبين لهم الحقّ»
4- شما با ايمان آوردن به اسلام، عظمت و عزّتى مى‏يابيد كه دشمنان به شما رشك و حسد مى‏ورزند و مى‏خواهند شما به جهل، شرك و تفرقه‏ى زمان جاهليّت برگرديد. «ودّ كثير... لو يردّونكم»
5 - با مخالفان نبايد فوراً به خشونت برخورد كرد، گاهى لازم است حتّى با علم به كينه و حسادت آنها، با ايشان مدارا نمود. «فاعفوا»
6- فرمان عفو دشمن، به صورت موقّت و تا زمانى است كه مسلمانان دلسرد و دشمنان جسور نشوند. «فاعفوا و اصفحوا حتّى»
7- عفو، نشان ضعف نيست. خداوند بر انجام هر كارى تواناست و امروز نيز مى‏تواند شما را بر دشمنان غالب گرداند. «انّ اللّه... قدير»





۳۰ دی ۱۳۸۹
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم)
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام: ۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی
- ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور
- جوزپ گواردیولا
گروه:
- كاربران بلاک شده
سوره بقره
آیه 110

-------------------------------------------
آيه
وَأَقِيمُواْ الْصَّلوةَ وَءَاتُواْ الزَّكَوةَ وَمَا تُقَدِّمُواْ لأَنْفُسِكُمْ مِّنْ خَيْرٍ تَجِدُوهُ عِنْدَ اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ بِمَا تَعْمَلُونَ بَصِيرٌ
-------------------------------------------
ترجمه
و نماز را برپا داريد و زكات را پرداخت نماييد و هر خيرى كه براى خود از پيش مى‏فرستيد، آنرا نزد خدا (در سراى ديگر) خواهيد يافت، همانا خداوند به اعمال شما بيناست.
----------------------------------------------
نکته ها
بعد از اوّلين خطاب در آيه 104؛ «يا ايها الذين آمنوا»، اين آيه حامل سومين دستور براى مسلمانان است.
در دستور اوّل؛ خداوند رعايت ادب در گفتگو با رسول خدا صلى الله عليه وآله را يادآور شد تا در سخن گفتن مواظب باشند بهانه و دستاويزى براى تمسخر به دست دشمنان و مخالفان ندهند. «لاتقولوا راعنا و قولوا اُنظرنا»
دستور دوّم؛ عفو و اغماض از كينه و حسادت اهل كتاب تا زمان صدور دستور جديد بود. «فاعفوا و اصفحوا»
دستور سوّم؛ اقامه نماز و پرداخت زكات است. در زمانى كه مسلمانان در تيررس انواع كينه و حسادت‏ها بودند و مأمور به عفو و اغماض شده‏اند، لازم است رابطه‏ى خودشان را با خداوند از طريق اقامه نماز، و پيوند با محرومان جامعه را از طريق زكات، تقويت نمايند.
----------------------------------------------
پيام ها
1- معمولاً دستور به نماز همراه با زكات در قرآن آمده است. يعنى ياد خدا بايد همراه با توجّه به خلق خدا باشد. «اقيموا الصلوة واتوا الزكوة»
2- اعمال انسان، قبل از خود انسان وارد عرصه قيامت مى‏شود. «تقدّموا لانفسكم»
3- مقدار كار خير مهم نيست، هركس به هر مقدار مى‏تواند بايد انجام دهد. «من خير»
4- كارهاى خير، براى قيامت محفوظ مى‏ماند. «تجدوه»
5 - ايمان به نظارت الهى وپاداش در قيامت، قوى‏ترين انگيزه عمل صالح مى‏باشد. «ما تقدموا... تجدوه عند اللَّه انّ اللَّه بما تعملون بصير»




۱ بهمن ۱۳۸۹
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم)
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام: ۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی
- ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور
- جوزپ گواردیولا
گروه:
- كاربران بلاک شده
سوره بقره
آیه 111

------------------------------------------
آيه
وَقَالُواْ لَنْ يَدْخُلَ الْجَنَّةَ إِلّا مَنْ كَانَ هُوداً أَوْ نَصَرَى‏ تِلْكَ أَمَانِيُّهُمْ قُلْ هَاتُواْ بُرْهَنَكُمْ إِنْ كُنْتُمْ صَدِقِينَ
-----------------------------------------‏
ترجمه
وگفتند: هرگز به بهشت داخل نشود مگر آنكه يهودى يا نصرانى باشد. اينها آرزوهاى آنهاست، بگو: اگر راستگوييد، دليل خود را (بر اين موضوع) بياوريد.
-----------------------------------------
پيام ها
1- غرور دينى، باعث شد تا يهود ونصارى خود را نژاد برتر و بهشت را در انحصار خود بدانند. «الاّ مَن كان هوداً او نصارى»
2- امتيازطلبى وخودبرتربينى، آرزويى خام وخيالى واهى است. «تلك امانيّهم»
3- ادّعاى بدون دليل محكوم است. «قل هاتوا برهانكم»
4- هرگونه عقيده‏اى بايد بر اساس دليل باشد. «قالوا... قل هاتوا برهانكم» قرآن، مطالب خود را با دليل بيان كرده است و از مخالفان نيز تقاضاى دليل مى‏كند.






۲ بهمن ۱۳۸۹
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم)
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام: ۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی
- ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور
- جوزپ گواردیولا
گروه:
- كاربران بلاک شده
سوره بقره
آیه112

---------------------------------------------
آيه
بَلَى‏ مَنْ أَسْلَمَ وَجْهَهُ لِلَّهِ وَهُوَ مُحْسِنٌ فَلَهُ أَجْرُهُ عِنْدَ رَبِّهِ وَ لاَ خَوْفٌ عَلَيْهِمْ وَلا َ هُمْ يَحْزَنُونَ
-------------------------------------------‏
ترجمه
آرى، كسى كه با اخلاص به خدا روى آورد و نيكوكار باشد، پس پاداش او نزد پروردگار اوست، نه ترسى بر آنهاست و نه غمگين خواهند شد.
------------------------------------------
نکته ها
آيه علّت ورود در بهشت را، تسليم فرمان خدا و نيكوكار بودن مى‏داند. يعنى بهشت به ادّعا وشعار به كسى داده نمى‏شود، بلكه ايمان و عمل‏صالح لازم است.
------------------------------------------
پيام ها
1- براى ورود به بهشت، به جاى خيال و آرزو، هم تسليم خدا بودن و ايمان درونى لازم است و هم عمل صالح بيرونى. «اسلم وجهه لله و هومحسن»
2- نيكوكارى بايد سيره‏ى انسان باشد، نه به صورت موسمى وفصلى. «هو محسن»
3- پاداش دادن، از شئون ربوبيّت است. «اجره عند ربه»
4- هر كس خالصانه روى به خدا آورد، هم بهره كامل دارد؛ «فله اجره عند ربه» و هم از هر نوع دلهره بيمه خواهد بود. «لا خوف عليهم»





۳ بهمن ۱۳۸۹
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم)
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام: ۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی
- ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور
- جوزپ گواردیولا
گروه:
- كاربران بلاک شده
سوره بقره
آیه113

------------------------------------------
آيه
وَقَالَتِ الْيَهُودُ لَيْسَتِ النَّصَرَى‏ عَلَى‏ شَى‏ءٍ وقَالَتِ النَّصَرَى‏ لَيْسَتِ الْيَهُودُ عَلَى‏ شَي‏ءٍ وَهُمْ يَتْلُونَ الْكِتَبَ كَذَلِكَ قَالَ الَّذِينَ لاَيَعْلَمُونَ مِثْلَ قَوْلِهِمْ فَاللَّهُ يَحْكُمُ بَيْنَهُمْ يَوْمَ الْقِيَمةِ فِيَما كَانُواْ فِيهِ يَخْتَلِفُونَ
-------------------------------------------‏
ترجمه
و يهوديان گفتند: مسيحيان بر حقّ نيستند، و مسيحيان گفتند: يهوديان بر حقّ نيستند، در حالى كه (هر دو گروه) آنان، كتاب آسمانى را مى‏خوانند! همچنين افراد نادان ديگر (همچون مشركان كه خبر از كتاب ندارند)، همانند سخن آنها را گفتند. پس خداوند در روز قيامت در آنچه اختلاف دارند، در بين آنان داورى خواهد نمود.
-----------------------------------------
نکته ها
اين آيه ترسيمى مجدّدى از سيماى متعصّبِ اهل كتاب است كه هرگروه در صدد نفى گروه ديگر است. يهوديان، مسيحيان را بر باطل و بى‏موقعيّت در پيشگاه خداوند معرّفى مى‏كنند و در مقابل، مسيحيان نيز يهود را بى‏منزلت در نزد خداوند مى‏دانند. اينگونه برخوردها، از روحيّه‏ى متعصّب آنها سرچشمه مى‏گيرد، در حالى كه اگر به كتاب آسمانى خود توجّه كنند، از اين برخوردها دست بر مى‏دارند. سپس مى‏فرمايد: مشركان و بت‏پرستان نيز با آنكه كتاب آسمانى ندارند، همان سخن‏ها را مى‏گويند. يعنى صاحبان عقايد باطل همديگر را نفى مى‏كنند، ولى همه‏ى اين اختلافات در روز قيامت، با داورى خداوند متعال پايان مى‏پذيرد و آنها حقّ را مشاهده مى‏كنند.
---------------------------------------
پيام ها
1- تعصّب بى‏جا و انحصارطلبى بى‏دليل، ممنوع است. تحقير و ناديده گرفتن ديگران، نشانه‏ى استبداد و خودمحورى است. [399] «ليست النصارى على شى‏ء... ليست اليهود على شى‏ء»
2- اگر تعصّب و خودخواهى باشد، علم هم نمى‏تواند هدايت كند. اهل كتاب قادر به تلاوت آن بودند ولى به خاطر داشتن روحيّه‏ى انحصارطلبى تلاوت‏ها كارساز نبود. «وهم يتلون الكتاب»
3- در فضاى آميخته به تعصّب، عالم و جاهل همانند هم فكر مى‏كنند. مشركان جاهل همان حرفى را مى‏زدند كه تلاوت كنندگان تورات و انجيل مى‏گفتند. «كذلك قال الذين لا يعلمون»
_____________________________
399) هر گروهى به آنچه خود دارد مى‏بالد، و اين باليدن‏هاى بى‏جا ريشه‏ى بسيارى از فتنه‏هاست. در سوره‏ى مؤمنون آيه 53 ،تعبير ديگرى دارد: »كلّ حزب بمالديهم فرحون« هر گروهى به آنچه در نزدشان هست، شادمان است.




۴ بهمن ۱۳۸۹
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم)
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام: ۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی
- ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور
- جوزپ گواردیولا
گروه:
- كاربران بلاک شده
سوره بقره
آیه 114

-----------------------------------
آيه
وَمَنْ أَظْلَمُ مِمَّنْ مَّنَعَ مَسَجِدَ اللَّهِ أَنْ يُذْكَرَ فِيهَا اسْمُهُ وَسَعَى‏ فى خَرَابِهَا اُؤلَئِكَ مَا كَانَ لَهُمُ أَنْ يَدْخُلُوهَآ إلّاَ خَآئِفِينَ لَهُمْ فِى الدُّنْيَا خِزْيٌ وَلَهُمْ فِى الأَخِرَةِ عَذَابٌ عَظِيمٌ
----------------------------------‏
ترجمه
كيست ستمكارتر از آنكه نگذاشت نام خدا در مساجد الهى برده شود و سعى در خرابى آنها داشت؟ آنان جز با ترس و خوف، حقّ ورود به مساجد را ندارند. بهره‏ى آنان در دنيا، رسوايى و خوارى و در آخرت عذاب بزرگ است.
-----------------------------------
نکته ها
بنابر آنچه از شأن نزول‏ها و برخى روايات بدست مى‏آيد، آيه درباره‏ى كسانى نازل شده است كه درصدد تخريب مساجد برآمده بودند. در طول تاريخ، تخريب مساجد ويا جلوگيرى از رونق آنان بارها به دست افراد منحرف و طاغوت‏ها صورت گرفته است. از تخريب بيت‏المقدّس و آتش زدن تورات بدست مسيحيان به رهبرى شخصى به نام «فطلوس» گرفته، تا ممانعت قريش از ورود مسلمانان به مسجدالحرام، نشانه‏اى از همين تلاش‏ها است.
امروز نيز از يك‏سو شاهد تخريب مساجد باقيمانده از صدر اسلام در كنار قبور ائمه بقيع عليهم السلام به عنوان مبارزه با شرك هستيم و از طرف ديگر ويرانى مساجد تاريخى، همانند مسجد بابرى در هند را كه نشانگر قدمت مسلمانان در شبه قارّه است، به چشم مى‏بينيم. اينها همه حكايت از روحيّه‏ى كفرآلود طاغوت‏ها و جاهلانى دارد كه از ياد ونام خداوند كه در مراكز توحيد طنين انداز مى‏شود، وحشت دارند.
اين آيه به والدين و بزرگانى كه از رفتن فرزندانشان به مساجد ممانعت به عمل مى‏آورند، هشدار مى‏دهد.
اگر خرابى مسجد ظلم باشد پس آباد كردن مسجد، اَنفع كارها مى‏باشد. [400]
___________________________
400) تفسير فخررازى.
----------------------------------------
پيام ها
1- ظلم فرهنگى، بزرگترين ظلم‏هاست. «و من اظلم» (در قرآن «اظلم»، به افترا بر خدا و بستن خانه خدا گفته شده كه هر دو جنبه فرهنگى دارد.)
2- خرابى مسجد تنها با بيل و كلنگ نيست، بلكه هر برنامه‏اى كه از رونق مسجد بكاهد، تلاش در خرابى آن است. «منع مساجد اللَّه»
3- مساجدى مورد قبول هستند كه در آنها ياد خدا زنده شود. مطالب خداپسند و احكام خدا بازگو شود. «يذكر فيه اسمه»
4- دشمن از در و ديوار مسجد نمى‏ترسد، ترس او از زنده شدن نام خدا و بيدارى مسلمانان است. «ان يذكر فيها اسمه»
5 - مساجد سنگر مبارزه‏اند، لذا دشمن سعى در خرابى آنها دارد. «سعى‏ فى خرابها»
6- مسجد بايد پر رونق و پر محتوى وهمانند سنگر فرماندهى نظامى باشد. همچنان كه جاسوس از رخنه به مراكز نظامى در وحشت و اضطراب است، بايد مخالفان و دشمنان نيز از نفوذ و ورود به مساجد، در ترس ونگرانى باشند. «ما كان لهم ان يدخلوها الاّ خائفين»
7- كسانى كه با مقدّسات دينى به مبارزه برمى‏خيزند، علاوه بر قهرالهى در قيامت، گرفتار ذلّت وخوارى دنيا نيز مى‏شوند. [401] «سعى فى خرابها... لهم فى الدنيا خزى»
________________________________
401) اگر سعى در خرابى ساختمانى كه يادآور خداست، ذلّت دنيوى و عذاب اخروى دارد، پس كسانى كه با شايعه و تهمت و تحقير، قداست مردانى را شكستند كه در جامعه يادآور خدا هستند، قطعاً در همين دنيا گرفتار ذلّت و نكبت خواهند شد.





۱۰ بهمن ۱۳۸۹
     
برو به صفحه
این عنوان قفل شده است!

اختیارات
شما می‌توانید مطالب را بخوانید.
شما نمی‌توانید عنوان جدید باز کنید.
شما نمی‌توانید به عنوان‌ها پاسخ دهید.
شما نمی‌توانید پیام‌های خودتان را ویرایش کنید.
شما نمی‌توانید پیام‌های خودتان را حذف کنید.
شما نمی‌توانید نظرسنجی اضافه کنید.
شما نمی‌توانید در نظرسنجی‌ها شرکت کنید.
شما نمی‌توانید فایل‌ها را به پیام خود پیوست کنید.
شما نمی‌توانید پیام بدون نیاز به تایید بزنید.

فعالترین کاربران ماه انجمن
فعالیترین کاربران سایت
اعضای جدید سایت
جدیدترین اعضای فعال
تعداد کل اعضای سایت
اعضای فعال
۱۷,۹۴۶
اعضای غیر فعال
۱۴,۳۶۳
تعداد کل اعضاء
۳۲,۳۰۹
پیام‌های جدید
بحث در مورد تاپیک های بخش سرگرمی
انجمن سرگرمی
۴,۶۶۶ پاسخ
۵۵۱,۱۲۰ بازدید
۱ روز قبل
مهدی
هرچه می خواهد دل تنگت بگو...
انجمن مباحث آزاد
۷۶,۴۹۵ پاسخ
۱۱,۷۰۸,۱۴۸ بازدید
۲ روز قبل
Galaxy Alpha
بحث آزاد در مورد بارسا
انجمن عاشقان آب‍ی و اناری
۵۸,۲۰۵ پاسخ
۸,۴۴۷,۹۳۱ بازدید
۱۰ روز قبل
Salehm
برای آشنایی خودتون رو معرفی کنید!
انجمن مباحث آزاد
۷,۶۴۳ پاسخ
۱,۲۵۰,۵۴۴ بازدید
۱۲ روز قبل
Activated PC
آموزش و ترفندهای فتوشاپ
انجمن علمی و کاربردی
۱۳۵ پاسخ
۴۵,۰۷۱ بازدید
۱۲ روز قبل
RealSoftPC
جام جهانی ۲۰۲۲
انجمن فوتبال ملی
۲۳ پاسخ
۲,۱۱۱ بازدید
۱۳ روز قبل
Crack Hints
موسیقی
انجمن هنر و ادبیات
۵,۱۰۱ پاسخ
۱,۰۲۵,۰۷۰ بازدید
۱۴ روز قبل
Activated soft
علمی/تلفن هوشمند/تبلت/فناوری
انجمن علمی و کاربردی
۲,۴۱۹ پاسخ
۴۳۹,۴۰۸ بازدید
۲۱ روز قبل
javibarca
مباحث علمی و پزشکی
انجمن علمی و کاربردی
۱,۵۴۷ پاسخ
۷۵۰,۳۸۲ بازدید
۱ ماه قبل
رویا
مســابــقـه جــــذاب ۲۰ ســــوالـــــــــــــــــــی
انجمن سرگرمی
۲۳,۶۵۸ پاسخ
۲,۲۱۸,۷۰۱ بازدید
۱ ماه قبل
رویا
اسطوره های بارسا
انجمن بازیکنان
۳۴۳ پاسخ
۸۶,۷۹۹ بازدید
۷ ماه قبل
jalebamooz
تغییرات سایت
انجمن اتاق گفتگوی اعضاء و ناظران
۱,۵۵۷ پاسخ
۲۷۸,۴۸۷ بازدید
۱۱ ماه قبل
یا لثارات الحسن
حاضرین در سایت
۳۹ کاربر آنلاین است. (۳۳ کاربر در حال مشاهده تالار گفتمان)

عضو: ۰
مهمان: ۳۹

ادامه...
هرگونه کپی برداری از مطالب این سایت، تنها با ذکر نام «اف سی بارسلونا دات آی آر» مجاز است!