پاسخ به: بيداري انديشه(بحث آزاد ) | |||
---|---|---|---|
نویسنده: Ramona پنجشنبه، ۲۵ اسفند ۱۳۹۰ (۱۹:۱۷) | |||
دکترمحمدرضا حبیبی دارنده دکترای اقتصاد با گرایش بانکداری، مدرس دانشگاه تهران و عضو هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی گفت: در میان عقود مختلف، فقط عقود مشارکتی، سرمایهگذاری مستقیم و قرضالحسنه با اهداف بانکداری اسلامی منطبق هستند و در عقودی مانند اجاره به شرط تملیک، سلف یا فروش اقساطی که مورد توجه بانکها هم هست، رگههایی از ربا مشاهده میشود. با این وجود عدهای بر این عقیدهاند که در شرع آمده است لاربا الا فی النسیه. براین اساس اگر کالایی داشته باشید و بخواهید آن را به صورت نسیه به فروش برسانید، میتوانید بین قیمت نقد و نسیه آن تفاوت قائل شوید و هیچ منعی هم بر این کار وارد نیست. در روش مشارکت به سپردهگذار گفته میشود که پول معینی را به عنوان سود سپرده دریافت خواهد کرد. این در حالی است که در پایان سال مالی، سود مازاد وی نیز علاوه بر سود قبلی و براساس ترازنامه به وی پرداخت خواهد شد. بنابراین میتوان این امر را مشابه روشهای ربوی دانست، حتی برای کسی هم که از بانک، اعتبار میگیرد این مشکل وجود دارد، چرا که قاعدتا باید به او گفته شود که پس از انجام فعالیتها و مشخص شدن نتیجه، سود و زیان تعیین و سود حاصله تقسیم خواهد شد. پس در چنین شرایطی نیز شبهه ربا وجود دارد، ولی قطعا نمیتوان گفت رباست، چون براساس فتاوایی تنظیم شده است .حبیبی یاد آور شد به هر حال بانکداری فعلی کشور، یعنی بانکداری براساس عقود، به دلیل آنکه بدون تغییر در ساختار و زیربنا در قالب بانکداری ربوی ریخته شده، برای بانکدار شبهه ایجاد کرده است، البته این شبهه در عملکرد مشتری هم وجود دارد. شخصی که از بانک تسهیلات میگیرد، در عقد مشارکت واقعی باید بانک را در سود شریک کند؛ بدین معنا که در دفاتر حساب، جایی برای سود شریک در نظر گرفته شود، در حالی که درعمل، اینگونه نیست و در دفاتر و حسابهای گیرنده تسهیلات سود پرداختی به بانک، بابت هزینه عملیات بانکی ثبت میشود؛ یعنی مشتری هم براساس مشارکت در سود و زیان با بانکدار رفتار نمیکند و عمل او شبیه به رباست. بنابراین بار دیگر به این واقعیت میرسیم که ساختار بانکداری ما با وجود چنین مشکلاتی، قالببندی، شکل و ساختار شبه ربوی دارد، اما ربای قطعی نیست. بانکداری فعلی مشکل شرعی دارد احمدی پژوهشگر اقتصاد اسلامی هم معتقد است بانکداری فعلی ایران متناسب با ماهیت بانکداری اسلامی نیست، قانون بانکداری فعلی از نظر تئوری درست است ولی نگرانی از آن جهت است که در عمل و اجرا این قانون رعایت نمیشود. به عبارتی بانکداری فعلی ایران متناسب با ماهیت بانکداری نیست، زیرا از لحاظ اقتصادی توجیه لازم را ندارد و در ضمن مشکل شرعی نیز دارد. او در خصوص دیدگاه فقها به بهره بانکی گفت: گروهی بهره بانکی را مصداق کامل ربا دانستهاند و به دنبال ایجاد بانکهای اسلامی بودند که از 50 سال پیش تئوریهای آن مطرح شد و در 32 سال پیش در برخی کشورهای اسلامی ایجاد شده است. گروه دوم به توجیه این موضوع روی آوردهاند و آن را نیاز جامعه دانستهاند و به عنوان مصلحت و حاجت به حکم ثانوی به آن تن دادهاند و گروه سوم نیز بین ربا و بهره بانکی تفاوت قائل شدهاند و حکم این دو را متفاوت خواندهاند که گروه سوم را میتوان جز طراحان بانکداری فعلی کشور دانست. وی هرنوع زیاده در قرار گرفتن قرض را تعریف شرعی ربا دانست و با اشاره به حدیثی از امام باقر(ع) گفت: در این حدیث تاکید شده است کسی که قرض میدهد بیشتر از مثل آن را اعم از ثابت و متغیر شرط نکند. |
تالار گفتمان
آخرین عناوین
آخرین ارسالها
قوانین و مقررات
عاشقان آبی و اناری
مباحث آزاد
لیگ فانتزی
مسابقات سایت
آبی و اناری
گردانندگان سایت
حمایت مالی از سایت
تاریخچه باشگاه
افتخارات باشگاه
زندگینامه بازیکنان
مربیان باشگاه
اسطورههای باشگاه
مقالات سایت
پیوستن به جمع نویسندگان آبی و اناری
مقالات اختصاصی
مقالات آماری تحلیلی
مقالات آنالیز فنی
گالری عکس
پیوستن به جمع همکاران گالری
عکسهای قهرمانی
عکسهای بازیهای بارسا
عکسهای بازیکنان
عکسهای فصل 2016/17
نقشه سایت
سوال یا ابهام خود را مطرح نمایید!
راهنمای عضویت در سایت
مشکل در ورود به سایت
سوالات متداول