پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم) | |||
---|---|---|---|
نویسنده: مجنون چهارشنبه، ۳۰ شهریور ۱۳۹۰ (۴:۳۵) | |||
سوره توبه آیه 122 -------------------------------------------- آيه وَمَا كَانَ الْمُؤْمِنُونَ لِيَنفِرُواْ كَآفَّةً فَلَوْلَا نَفَرَ مِن كُلِّ فِرْقَةٍ مِّنْهُمْ طَآئِفَةٌ لِّيَتَفَقَّهُواْ فِى الدِّينِ وَلِيُنْذِرُواْ قَوْمَهُمْ إِذَا رَجَعُواْ إِلَيْهِمْ لَعَلَّهُمْ يَحْذَرُونَ --------------------------------------------- ترجمه سزاوار نيست كه همهى مؤمنان (به جهاد) رهسپار شوند، پس چرا از هر گروهى از ايشان دستهاى كوچ نمىكنند تادر دين فقيه شوند و هنگامى كه به سوى قوم خويش باز گشتند، آنان را بيم دهند تا شايد آنان (از گناه و طغيان) حذر كنند. -------------------------------------------- نکته ها بدنبال نزول آياتى كه به شدّت از متخلّفان جنگ انتقاد مىكرد و سختگيرى پيامبر در مورد آنان، از آن به بعد و در جنگهاى بعدى، همهى مسلمانان براى جهاد آماده مىشدند و پيامبر را در مدينه تنها مىگذاشتند. اين آيه كنترلى براى كوچ آنان به جبهه بود. [183] همهى مسلمانان باديهنشين براى آموختن دين، به شهر مىآمدند و اين موجب كوچ به شهر و تبعات بد آن مىشد. آيه نازل شد كه بعضى براى آشنايى بادين به شهر بيايند، آنگاه به وطن خود برگشته و ديگران را ارشاد كنند. «دين»، مجموعهى قوانين الهى و مقررّات ظاهرى و باطنى اسلام است. اسلام كه تنها دين پذيرفتهى الهى است، «انّ الدين عنداللَّه الاسلام» [184] به معناى تسليم خدا بودن است. تفقّه در دين، به معناى تلاش براى كسب شناخت عميق در دين و عقايد واحكام اسلامى است. تفقّه در دين، گاهى ممكن است براى دنيا و مقام و عشق به درس و بحث و سرگرمى و عقب نماندن از دوستان باشد و گاهى براى دين، خدا، بهشت و نجات امّت باشد. آيه، دوّمى را ارزشمند مىداند كه بيمدهى مردم و دعوت آنان به راه خداست. «لينذروا قومهم» فقه، آنچنان مهّم است كه رسول خداصلى الله عليه وآله در بدرقهى علىعليه السلام به يمن، به او فرمان آموزش فقه مردم را داد، «فقّههم فى الدين» [185] و او را چنين دعا كرد: «الّلهم فقّهه فى الدين» [186] با آنكه وى فقيهترين مردم بود. چنانكه حضرت اميرعليه السلام به فرزندش سفارش مىكند: «تَفقَّه فىالدّين فان الفقهاء ورثة الانبياء» [187] امام حسينعليه السلام نيز شب عاشورا در جملاتى خداوند را چنين ستود: حمد خدايى كه ما را فقيه در دين قرار داد. [188] از امام صادقعليه السلام پرسيدند: اگر براى امام حادثهاى اتفاق افتاد، تكليف مردم چيست؟ امام اين آيه را تلاوت فرمود كه از هر شهر و طايفهاى بايد براى شناخت امام حركت كنند. [189] _______________________________ 183) تفسير مجمعالبيان. 184) آلعمران، 19. 185) مستدرك الوسائل، حديث 36369. 186) بحار، ج66، ص 92. 187) بحار، ج1، ص216. 188) موسوعةكلماتالامام. 189) تفسير نورالثقلين. ---------------------------------------------- پيام ها 1- در برنامهريزى و مديريتها، جامعنگر باشيم تا توجّه به مسئلهاى سبب اخلال در مسائل ديگر نباشد. «ما كان المؤمنون لينفروا كافّة» 2- هجرت، ملازم ايمان است. يا براى دفاع از دين، هجرت كنيد، يا براى شناختِ دين.«فلولا نفر من كلّ فرقة» 3- بايد از هر منطقه، افرادى براى شناخت اسلام به مراكز علمى بروند تا در همه مناطق، روحانى دينى به مقدار لازم حضور داشته باشد.«من كلفرقة طائفة» 4- دانشمندى كه كوچ نكند، فقيه كامل نيست. «نَفَر» امام دربارهى كسى كه در خانهاش نشسته بود، فرمود: «كيف يتفّقه فى الدين؟». [190] 5 - تفقّه در دين وآموزش دين به مردم، واجب كفائى است. «فلولا نفر منهم طائفة» (جهاد و اجتهاد، هر دو واجب كفايى است. [191] پس برنامهريزى چنان بايد باشد كه نظام علمى محصلين علوم دينى، به هم نخورد) 6- هدف از فراگيرى فقه، هشدار مردم و هوشيار ساختن آنان و نجات از غفلت و بىتفاوتى نسبت به مشكلات است. «لينذروا» 7- در زمان جنگ هم نبايد مسائل فكرى، اعتقادى و اخلاقى، مورد غفلت قرار گيرد و دشمن خارجى ما را از دشمن داخلى (جهل و غفلت) غافل سازد.«ما كان المؤمنون لينفروا ... فلو لانفر...ليتفقّهوا» 8 - فقه، تنها فراگيرى احكام دين نيست، بلكه همهى معارف دينى قابل تحقيق، دقّت و ژرفنگرى است. «ليتفقّهوا فى الدّين» 9- شناختهاى دينى بايد عميق و ژرف باشد. «ليتفقّهوا فى الدين» 10- شرط تبليغ دينى آگاهى عميق از آن است. «ليتفقّهوا... لينذروا» 11- به سخنان يك اسلامشناس فقيه، مىتوان اعتماد كرد. «ليتفقّهوا... لينذروا» (ممكن است يك نفر در منطقه باشد، پس خبر واحد حجّيت دارد) 12- فقه در دين، آنگاه ارزش دارد كه فقيه، عالم به زمان و آگاه از شيطنتها و راههاى نفوذ دشمن باشد تا بتواند هشدار و بيم دهد.«ليتفقهوا ...لينذروا» 13- براى طلاب حوزهها، دو هجرت لازم است: يكى به سوى حوزهها وديگرى از حوزهها بسوى شهرها. لذا ماندن در حوزهها جايز نيست. «فلو لانفر... ليتفقّهوا، لينذروا... اذا رجعوا» 14- براى تبليغ وكار فرهنگى، زادگاه انسان در اولويت است. «لينذروا قومهم» 15- علما بايد سراغ مردم بروند و منتظر دعوت آنان نباشند. «رجعوا اليهم» 16- محور تبليغ، بايد ايجاد تقوا وياد معاد باشد. «لينذروا... لعلّهم يحذرون» 17- فقها نبايد انتظار اطاعتِ مطلق همهى مردم را داشته باشند، چون گروهى هرگز به راه دين و خدا نمىآيند. «لعلّهم يحذرون» ______________________________ 190) تفسير كنزالدقائق. 191) حضرت علىعليه السلام فرمود: اگر پيشآمدى رخ داد و نياز به حضور همه در جبهه شد، بر همه لازم مىشود. بحار، ج97، ص 48. |
تالار گفتمان
آخرین عناوین
آخرین ارسالها
قوانین و مقررات
عاشقان آبی و اناری
مباحث آزاد
لیگ فانتزی
مسابقات سایت
آبی و اناری
گردانندگان سایت
حمایت مالی از سایت
تاریخچه باشگاه
افتخارات باشگاه
زندگینامه بازیکنان
مربیان باشگاه
اسطورههای باشگاه
مقالات سایت
پیوستن به جمع نویسندگان آبی و اناری
مقالات اختصاصی
مقالات آماری تحلیلی
مقالات آنالیز فنی
گالری عکس
پیوستن به جمع همکاران گالری
عکسهای قهرمانی
عکسهای بازیهای بارسا
عکسهای بازیکنان
عکسهای فصل 2016/17
نقشه سایت
سوال یا ابهام خود را مطرح نمایید!
راهنمای عضویت در سایت
مشکل در ورود به سایت
سوالات متداول