پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم) | |||
---|---|---|---|
نویسنده: مجنون پنجشنبه، ۲۰ مرداد ۱۳۹۰ (۱۲:۳۹) | |||
سوره نسا آیه 171 ----------------------------------------- آيه يَأَهْلَ الْكِتَبِ لَا تَغْلُواْ فِى دِينِكُمْ وَلَا تَقُولُواْ عَلَى اللَّهِ إِلَّا الْحَقَّ إِنَّمَا الْمَسِيحُ عِيسَى ابْنُ مَرْيَمَ رَسُولُ اللَّهِ وَكَلِمَتُهُ أَلْقَهَا إِلَى مَرْيَمَ وَرُوحٌ مِّنْهُ فََامِنُوا بِاللَّهِ وَرُسُلِهِ وَلَا تَقُولُوا ثَلَثَةٌ انْتَهُوا خَيْراً لَكُمْ إِنَّمَا اللَّهُ إلَهٌ وَ حِدٌ سُبْحَنَهُ أَنْ يَكُونَ لَهُ وَلَدٌ لَهُ مَا فِى السَّمَوَتِ وَمَا فِى الْأَرْضِ وَكَفَى بِاللَّهِ وَكِيلاً ------------------------------------------ ترجمه اى اهل كتاب! در دين خود غلوّ نكنيد و جز حقّ، به خداوند نسبتى ندهيد. همانا مسيح، عيسى پسر مريم، فرستادهى خداوند و كلمهى اوست كه به مريم القا نمود و روحى است از جانب او. پس به خداوند و پيامبرانش ايمان آوريد، و به تثليث قائل نشويد. (از اين حرف) دست برداريد كه به نفع شماست. جز اين نيست كه اللّه خدايى است يكتا، و از اينكه فرزندى داشته باشد منزّه است. آنچه در آسمانها و آنچه در زمين است از آن اوست و خداوند براى تدبير و سرپرستى هستى كافى است. ------------------------------------------- نکته ها «كلمة اللّه» به انبيا و اوليا گفته مىشود، چون همانطور كه كلمه، بيانگر مطالبى است كه در ذهن گوينده است، پيامبران و اوليا بيانگر كمالات پروردگارند. چنانكه در حديث آمده است: «نحن كلمات اللّه التّامات» ما كلمات كامل الهى هستيم.[1] شايد هم مراد از كلمه، همان جملهى «كن فيكون» باشد كه قول خداوند است و مانند هر سخن ديگر، محصول آن كلمه است.[2] چنانكه در جاى ديگر، خداوند آفرينش عيسىعليه السلام را به آفرينش آدمعليه السلام تشبيه نموده و مىفرمايد: «انّ مثل عيسى عنداللّه كمثل آدم خلقه من تراب ثمّ قال له كن فيكون»[3] از امام صادقعليه السلام دربارهى «روح منه» سؤال شد، حضرت پاسخ دادند: مقصود روح خداست كه خداوند آن را در آدم و عيسىعليهما السلام قرار داد.[4] مسيحيان عقيده به تثليث دارند و اللّه را خداى پدر، مسيح را خداى پسر و جبرئيل را واسطهى اين دو خدا مىدانند، كه نوعى كفر است. قرآن هم مىفرمايد: «لقد كفر الّذين قالوا انّ اللّه ثالث ثلاثة»[5] آنانكه خدا را يكى از خدايان سهگانه مىدانند، كافرند. البتّه گروهى از آنان نيز حضرت مريم را به جاى جبرئيل، يكى از خدايان سهگانه مىدانند كه قرآن در اين باره مىفرمايد: «يا عيسىبن مريم ءانت قلت للناس اتّخذونى و امّى الهَين من دون اللّه»[6] اى عيسى! آيا تو به مردم گفتهاى كه مرا و مادرم را دو خدا قرار دهيد؟ در روايات، به غلوّ كنندگان نفرين شده و آنان از بدترين اقسام كفّار و مشركان به شمار آمدهاند.[7] اگر نداشتن پدر، دليل بر الوهيّت باشد، حضرت آدم بايد به طريق اولى الوهيّت داشته باشد، چون نه پدر داشت و نه مادر. ______________________________ 1) تفسير اطيبالبيان. 2) تفسير الميزان و فىظلالالقرآن. 3) آلعمران، 59. 4) كافى، ج1، ص 133. 5) مائده، 73. 6) مائده، 115. 7) ميزان الحكمة. ---------------------------------------- پيام ها 1- غلوّ نشانهى تعصّب نابجا است و در همهى اديان ممنوع مىباشد. يهود، «عُزير» را فرزند خدا مىدانستند و مسيحيان «عيسى» را. «لاتغلوا فى دينكم» 2- يكى از آفات اديان آسمانى، غلوّ درباره رهبران دينى است. «لاتغلوافىدينكم» 3- ميانه روى و اعتدال در همه جا لازم است و عشق به اولياى خدا نبايد سر از غلوّ درآورد. «لاتغلوا فى دينكم» 4- غلوّ كردن دربارهى انسانها، گرچه پيامبر باشند، توهين به خداوند و نسبت ناروا دادن به اوست. «لاتقولوا علىالله الاالحقّ» 5 - در قرآن و انجيل، حضرت عيسى پيامبر خدا معرفى شده است، نه خدا يا فرزند خدا.[438] «عيسىبن مريم رسول اللّه» 6- آفرينش غير طبيعى عيسى، آيه و نشانهى خداست، آن گونه كه كلمه، تابلو و نشانهى معناست. «كلمته القاها» 7- عيسى جزيى از خدا نيست، بلكه پرتوى از قدرت حيات بخش الهى است. «روح منه» 8 - قرآن، بيانگر عقيدهى صحيح ونافى عقايد باطل است. «لاتغلوا...لاتقولوا ثلاثة...» 9- خداوند جسم نيست تا فرزند داشته باشد. «سبحانه ان يكون له ولد» (تعبيراتى چون ثارالله، يدالله، كلمةالله كه در متون دينى آمده، تعبيرات مجازى است) 10- خدايى كه آسمانها ملك اوست، چه نيازى به فرزند و شريك دارد؟ «سبحانه ان يكون له ولد له ما فى السموات» 11- هر چيزى از خداست، پس بايد بندهى او بود و تنها به او توكّل كرد. «له ما فىالسموات و ما فى الارض و كفى باللّه وكيلا» 438) در قرآن 17 بار، عيسى به مريم نسبت داده شده تا فرزند خدا بودن را نفى كند. در اناجيل هم از او به عنوان فرستادهى خدا ياد شده است، نه خدا. در اناجيل، حضرت عيسىعليه السلام 80 بار خود را بنده و رسول خدا معرّفى كرده است. تفسير فرقان. |
تالار گفتمان
آخرین عناوین
آخرین ارسالها
قوانین و مقررات
عاشقان آبی و اناری
مباحث آزاد
لیگ فانتزی
مسابقات سایت
آبی و اناری
گردانندگان سایت
حمایت مالی از سایت
تاریخچه باشگاه
افتخارات باشگاه
زندگینامه بازیکنان
مربیان باشگاه
اسطورههای باشگاه
مقالات سایت
پیوستن به جمع نویسندگان آبی و اناری
مقالات اختصاصی
مقالات آماری تحلیلی
مقالات آنالیز فنی
گالری عکس
پیوستن به جمع همکاران گالری
عکسهای قهرمانی
عکسهای بازیهای بارسا
عکسهای بازیکنان
عکسهای فصل 2016/17
نقشه سایت
سوال یا ابهام خود را مطرح نمایید!
راهنمای عضویت در سایت
مشکل در ورود به سایت
سوالات متداول