پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم) | |||
---|---|---|---|
نویسنده: مجنون پنجشنبه، ۲۶ آبان ۱۳۹۰ (۱۲:۱۵) | |||
سوره رعد آیه 2 -------------------------------------------- آيه اللَّهُ الَّذِى رَفَعَ السَّمَوَ تِ بِغَيْرِ عَمَدٍ تَرَوْنَهَا ثُمَّ اسْتَوَى عَلَى الْعَرْشِ وَ سَخَّرَ الشَّمْسَ وَ الْقَمَرَ كُلٌّ يَجْرِى لِأَجَلٍ مُّسَمّىً يُدَبِّرُ الْاُمْرَ يُفَصِّلُ الْأَيَتِ لَعَلَّكُمْ بِلِقَآءِ رَبِّكُمْ تُوقِنُونَ -------------------------------------------- ترجمه خداست آنكه آسمانها را بدون ستونهايى كه آنرا ببينيد برافراشت، سپس بر عرش (مقام فرمانروايى) برآمد وخورشيد وماه را كه هر كدام تا زمان معينى حركت دارند، تسخير نمود. او كار (هستى) را تدبير مىكند، آيات خود را به روشنى بيان مىكند تا شايد به لقاى پروردگارتان يقين حاصل كنيد. -------------------------------------------- نکته ها آياتى در قرآن برنگهدارى آسمانها (وزمين) توسط خدا دلالت مىكند، از جمله: الف: آيه فوق، «اللَّه الّذى رفع السّموات بغير عمد ترونها» ب: «ان اللَّه يمسك السّموات والارض ان تزولا ولئن زالتا ان امسكهما من احد من بعده»(1) همانا خداوند آسمانها و زمين را از سقوط حفظ مىكند و اگر روى به سقوط نهند، هيچكس جز او نمىتواند آنها را نگهدارد. ج: «و يمسك السّماء ان تقع على الارض الاّ باذنه»(2) و خداوند از سقوط آسمان بر زمين جلوگيرى مىكند. علامه طباطبايى (ره) در تفسيرالميزان مىگويد: مراد از «تفصيل» جدا كردن كرات آسمانى و زمين از يكديگر است، و مشاهدهى اين تفكيك، ما را بر قدرت تفكيك مردم در قيامت آگاه مىسازد. «عَمد» جمع عمود به معناى ستون و پايه است. از حضرت علىعليه السلام سؤال شد كه خداوند چگونه به حساب همه خلائق مىرسد؟ حضرت فرمودند: همانگونه كه به همه خلايق رزق مىدهد.(3) ______________________________ 1) فاطر، 41. 2) حج، 65. 3) تفسيركبير فخررازى. ---------------------------------------------- پيام ها 1- آسمانها بر پايههايى استوارند. «بغير عمد ترونها» نديدن دليل بر نبودن نيست. امام رضاعليه السلام فرمودند: «فثَمّ عَمَد ولكن لا ترونها»(4) پايههايى هست، ولى شما آنها را نمىبينيد. 2- خورشيد نيز در حال حركت است. «كلّ يجرى» 3- كرات آسمانى در مقدار حركت خود، زمانبندى شدهاند. «اجل مسمّىً» 4- هستى تحت تدبير الهى است. «يدبّر» 5 - دست خداوند در تفصيل آيات باز است. (چه تفصيل آيات تشريعى و چه تفصيل آيات تكوينى) «يفصّل الآيات» 6- نظام هستى، هدفدار است. «يجرى لاجل - لعلكم بلقاء ربّكم توقنون» آفرينش جهان بدون معاد، كارى لغو و بيهوده است. 7- دليل بر معاد، همان دليل توحيد است. خدايى كه مىآفريند وتدبير و... مىكند، قيامت را هم برپا خواهد كرد.«رفع، استوى، يدبر،... بلقاء ربّكم توقنون» ______________________________ 4) بحار، ج 60، ص 79. |
تالار گفتمان
آخرین عناوین
آخرین ارسالها
قوانین و مقررات
عاشقان آبی و اناری
مباحث آزاد
لیگ فانتزی
مسابقات سایت
آبی و اناری
گردانندگان سایت
حمایت مالی از سایت
تاریخچه باشگاه
افتخارات باشگاه
زندگینامه بازیکنان
مربیان باشگاه
اسطورههای باشگاه
مقالات سایت
پیوستن به جمع نویسندگان آبی و اناری
مقالات اختصاصی
مقالات آماری تحلیلی
مقالات آنالیز فنی
گالری عکس
پیوستن به جمع همکاران گالری
عکسهای قهرمانی
عکسهای بازیهای بارسا
عکسهای بازیکنان
عکسهای فصل 2016/17
نقشه سایت
سوال یا ابهام خود را مطرح نمایید!
راهنمای عضویت در سایت
مشکل در ورود به سایت
سوالات متداول