پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم) | |||
---|---|---|---|
نویسنده: مجنون یکشنبه، ۲۴ مهر ۱۳۹۰ (۴:۲۶) | |||
سوره هود آیه 17 ------------------------------------------ آيه أَفَمَنْ كَانَ عَلَى بَيِّنَةٍ مِّن رَّبِّهِ وَيَتْلُوهُ شَاهِدٌ مِّنْهُ وَمِن قَبْلِهِ كِتَبُ مُوسَى إِمَاماً وَرَحْمَةً أُوْلَئِكَ يُؤْمِنُونَ بِهِ وَمَن يَكْفُرْ بِهِ مِنَ الْأَحْزَابِ فَالنَّارُ مَوْعِدُهُ فَلَا تَكُ فِى مِرْيَةٍ مِّنْهُ إِنَّهُ الْحَقُّ مِن رَّبِّكَ وَ لَكِنَّ أَكْثَرَ النَّاسِ لَا يُؤْمِنُونَ ----------------------------------------- ترجمه آيا آن كس كه (همچون پيامبر اسلام) دليل روشنى (مثل قرآن) از طرف پروردگارش دارد و بدنبال او شاهدى از اوست، و پيش از او (نيز) كتاب موسى (كه) رهبر و رحمت بوده است (بر آمدن او بشارت داده، مانند كسى است كه اين خصوصيات را نداشته باشد؟)، آنان (كسانى كه حقجو هستند) به او ايمان مىآورند، و هر كس از احزاب (و گروههاى مختلف) كه به او كافر شود، وعدگاهش آتش است. پس، از آن در ترديد مباش (كه) قطعاً آن (وحى، كلامِ) حقّى است (كه) ازپروردگارت (نازل شده)، اگر چه اكثر مردم ايمان نياورند. ---------------------------------------- نکته ها روايات بسيارى از ائمه معصومينعليهم السلام رسيده است كه مراد از «شاهد» در اين آيه علىبن ابىطالبعليهما السلام است.(30) چنانكه خود حضرت على عليه السلام نيز در خطبهاى فرمود: مُراد از «شاهد» من هستم. طبق اين آيه، شاهد و گواه پيامبرصلى الله عليه وآله از اوست، نه جداى از او. و طبق روايات شيعه و سنّى پيامبرصلى الله عليه وآله فرمودند: من از علىّ هستم و علىّ از من است.(31) در آخرين آيهى سورهى رعد آمده است كه وقتى كفّار به پيامبر صلى الله عليه وآله گفتند: «لست مرسلاً» پيامبر صلى الله عليه وآله به امر خداوند پاسخ مىدهد: «كفى باللّه شهيداً بينى و بينكم و مَن عنده علم الكتاب» يعنى براى گواهى ميان من و شما، خداوند و كسى كه علم كتاب نزد اوست كافى است. در آنجا نيز طبق روايات شيعه و سنّى مُراد از «مَن عنده علم الكتاب» علىبن ابىطالب عليهما السلام است كه شهيد و گواه پيامبر صلى الله عليه وآله است. در آنجا شهيد و در اينجا شاهد است. ___________________________ 30) كافى، ج1، ص 190. 31) صحيح بخارى، كتاب صلح، باب «كيف نكتب» ؛ مسند احمد حنبل، ج 5، ص 356. ----------------------------------------- پيام ها 1- در تبليغ، با شيوهى سؤال، وجدانهاى سالم را به قضاوت بطلبيم. «افمن كان» 2- قرآن، حجّت خداوند بر مردم است. «بينةٍ من ربّه» 3- كسى كه در زمان حيات پيامبرصلى الله عليه وآله همراه و دنبالهرو اوست، پس از پيامبرصلى الله عليه وآله هم جانشين پيامبرصلى الله عليه وآله است. «يتلوه» 4- وجود پيروان راستين، وارسته و فداكار، يكى از راههاى شناخت و حقّانيّت پيامبران است. «بيّنة ... شاهدٌ منه» 5 - خداوند حجّت را بر مردم تمام كرده است، هم خود قرآن معجزه است و هم گواهى چون علىبن ابىطالبعليهما السلام دارد و هم تورات از قبل بشارت آن را دادهاست. «بينةٍ من ربه ... شاهدٌ منه ... و من قبله كتاب موسى» 6- كتب آسمانى، مؤيّد يكديگرند. «من قبله كتاب موسى» 7- در تبليغ، شناخت مخاطب يك اصل است، چون در حجاز يهوديان بيش از مسيحيان بودهاند، خطاب قرآن با آنان است، گرچه در انجيل هم بشارات بسيارى آمده است. «من قبله كتاب موسى» 8 - كتب آسمانى و قوانين الهى، راه هدايت و وسيلهى رحمت براى مردم هستند. «اماماً و رحمة» 9- مردم بايد كتاب آسمانى را امام وپيشواى خود قرار دهند. «كتاب موسى اماماً» 10- امامت و رحمت بايد در كنار هم باشند. «اماماً و رحمة» 11- ملاك و محور، حقّ باشد نه حزب. بجاى توجّه به حزب و نژاد و منطقه، بدنبال پيروى از حقّ باشيم. «و من يكفر به من الاحزاب» 12- همهى مردم از هر گروه و طايفه و حزب بايد به قرآن رو آورند وگرنه گرفتار قهر الهى هستند. «و من يكفر به من الاحزاب فالنار موعده» 13- كفر برخى از مردم سبب دلسردى و تزلزل مؤمنان نشود. «و من يكفر ... فلاتك فى مريةٍ منه» 14- اكثريّت، نشانهى حقانيّت نيست. «الحق من ربّك ... اكثر الناس لايؤمنون» |
تالار گفتمان
آخرین عناوین
آخرین ارسالها
قوانین و مقررات
عاشقان آبی و اناری
مباحث آزاد
لیگ فانتزی
مسابقات سایت
آبی و اناری
گردانندگان سایت
حمایت مالی از سایت
تاریخچه باشگاه
افتخارات باشگاه
زندگینامه بازیکنان
مربیان باشگاه
اسطورههای باشگاه
مقالات سایت
پیوستن به جمع نویسندگان آبی و اناری
مقالات اختصاصی
مقالات آماری تحلیلی
مقالات آنالیز فنی
گالری عکس
پیوستن به جمع همکاران گالری
عکسهای قهرمانی
عکسهای بازیهای بارسا
عکسهای بازیکنان
عکسهای فصل 2016/17
نقشه سایت
سوال یا ابهام خود را مطرح نمایید!
راهنمای عضویت در سایت
مشکل در ورود به سایت
سوالات متداول