پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم) | |||
---|---|---|---|
نویسنده: مجنون چهارشنبه، ۶ مهر ۱۳۹۰ (۳:۵۸) | |||
سوره یونس آیه 94 ---------------------------------------------- آيه فَإِن كُنتَ فِى شَكٍّ مِّمَّآ أَنْزَلْنَآ إِلَيْكَ فَسْئَلِ الَّذِينَ يَقْرَءُونَ الْكِتَبَ مِن قَبْلِكَ لَقَدْ جَآءَكَ الْحَقُّ مِن رَّبِّكَ فَلَا تَكُونَنَّ مِنَ الْمُمْتَرِينَ --------------------------------------------- ترجمه پس اگر در آنچه بر تو نازل كرديم شك دارى، از آن كسانى كه كتاب آسمانى پيش از تو را مىخوانند بپرس. يقيناً حقّ از سوى پروردگارت به سوى تو آمده است، پس از شك آوران مباش. -------------------------------------------- نکته ها در روايتى از امام هادىعليه السلام مىخوانيم: افراد جاهل مىپرسيدند: چرا به جاى پيامبر، فرشتهاى بر ما نازل نمىشود؟ خداوند با نزول اين آيه و اينكه همهى انبيا داراى زندگى مردمى بودهاند، پاسخشان داد. [354] سؤال: با آنكه كتب آسمانى گذشته تحريف شده است، چرا علماى اهل كتاب، در اين آيه مرجع و داور قرار داده شدهاند؟ پاسخ: زيرا با آنكه بخشهايى از كتب آسمانى گذشته تحريف شده، امّا ميان دانشمندان اهل كتاب، اشخاص و حرفهاى قابل استنادى يافت مىشود. [355] پرسش و پاسخ قرآنى سؤال: چگونه قرآن مىفرمايد: «ان كنت فى شكٍّ» اى پيامبر! اگر در حقّانيّت قرآن شكدارى، از اهل كتاب سؤال كن. با آنكه پيامبرصلى الله عليه وآله هرگز در شك نبوده است؟ و عقل نمىپذيرد كه پيامبرى، در وحى شك كند؟ پاسخ: 1- كلمهى «اِن» (اگر) فرض است و نشانهى حتميّت و وقوع نيست. مثل «ان كان للرحمن ولد» [356] اگر خداوند فرزندى داشت. با آنكه آيهى «لم يلد ولم يولد»، فرزند داشتن را صريحاً نفى مىكند. 2- در آيهى 104 اين سوره از قول پيامبر خطاب به مردم آمده است: اگر در دين من شكّ داريد. «ان كنتم فى شكٍّ من دينى»، پس خود آن حضرت شكّ نداشت، وگرنه تحدّى نمىكرد. همچنين قرآن مىفرمايد: «آمن الرسول بما انزل اليه» [357] پيامبر به آنچه به او وحى مىشد ايمان داشت. 3- گاهى خطاب قرآن به پيامبر است، ولى مخاطبِ مورد نظر ديگرانند. مثل اين آيه: «امّا يبلغنّ عندك الكبر احدهما اوكلاهما...» [358] اگر پدر و مادرت در نزد تو به سنّ پيرى رسيدند. در حالى كه پدر حضرت رسول قبل از تولّدش و مادر او در سنّ كودكى آن حضرت از دنيا رفتند و در هنگام نزول اين آيه، پيامبر پدر و مادرى نداشت تا پير باشند. آيه از بابِ «به در بگو تا ديوار بشنود» است، كه در زبان عربى مىگويند: «ايّاك اعنى و اسمعى يا جاره». در مسائل تربيتى هم گاهى خطاب به بزرگان و شخصيّتها مىكنند، تا ديگران حساب كار خودشان را بكنند. 4- گاهى آيهاى خطاب به پيامبر است، ولى مسلمانان مورد خطاباند چنانكه جملهى بعدى آن نيز جمع است. مانند: «يا ايها النبى، اذا طلقتم...» [359] و نيامده «طلّقت». به علاوه مىدانيم كه پيامبر هرگز زنى را طلاق نداده است. 5 - اگر بنا باشد با اين آيه، وحى زير سؤال و شك برود، بايد در حقّانيّت همين آيه هم كه مىگويد: «اگر شك دارى»، شك كرد!! 6- براى اهل كتاب، شك و سؤالى مطرح بود و از پرسيدن خجالت مىكشيدند، خداوند با اين بيان راه سؤال را به رويشان گشوده است. 7- ممكن است از باب مماشات و همراهى با طرف در بحث باشد، مثل حضرت ابراهيم كه به ستارهپرستان گفت: «هذا ربى» [360] اين (ستاره) خداى من است. 8 - رسول اكرم صلى الله عليه وآله چون اين آيه را شنيد، فرمود: من شكّ ندارم. امام صادق عليه السلام نيز فرموده است: واللَّه پيامبر شك نداشت. [361] _______________________________ 354) تفسير نورالثقلين. 355) تفسير كبيرفخررازى. 356) مريم، 91. 357) بقره، 285. 358) اسراء، 23. 359) طلاق، 1. 360) انعام، 76 - 78. 361) تفسير صافى. -------------------------------------------- پيام ها 1- از بين بردن شكّ در عقايد، ضرورى است. «ان كنت فى شكّ» 2- هنگام شك بايد به عالمان رجوع كرد. «فسئل الّذين يقرؤن الكتاب» (پس سخن عالم حجّت است) 3- كتابهاى آسمانى مؤيّد يكديگرند. «يقرؤن الكتاب» 4- بعضى اهل كتاب، حقّ را مىگويند. «فسئل الّذين يقرؤن الكتاب» 5 - رهبر بايد قاطع باشد وهيچترديدى به خود راه ندهد. «فلاتكوننّ منالممترين» 6- فضل آن است كه دشمنان به آن گواهى دهند، آيا با اعتراف مخالفان به حقّانيّت آن، باز هم شك داريد؟! «فلاتكونن من الممترين» |
تالار گفتمان
آخرین عناوین
آخرین ارسالها
قوانین و مقررات
عاشقان آبی و اناری
مباحث آزاد
لیگ فانتزی
مسابقات سایت
آبی و اناری
گردانندگان سایت
حمایت مالی از سایت
تاریخچه باشگاه
افتخارات باشگاه
زندگینامه بازیکنان
مربیان باشگاه
اسطورههای باشگاه
مقالات سایت
پیوستن به جمع نویسندگان آبی و اناری
مقالات اختصاصی
مقالات آماری تحلیلی
مقالات آنالیز فنی
گالری عکس
پیوستن به جمع همکاران گالری
عکسهای قهرمانی
عکسهای بازیهای بارسا
عکسهای بازیکنان
عکسهای فصل 2016/17
نقشه سایت
سوال یا ابهام خود را مطرح نمایید!
راهنمای عضویت در سایت
مشکل در ورود به سایت
سوالات متداول