پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم) | |||
---|---|---|---|
نویسنده: مجنون پنجشنبه، ۳ شهریور ۱۳۹۰ (۱۹:۵۴) | |||
سوره اعراف آیه 156 ------------------------------------------- آيه وَ اكْتُبْ لَنَا فِى هَذِهِ الدُّنْيَا حَسَنَةً وَ فِى الْأَخِرَةِ إِنَّا هُدْنَآ إِلَيْكَ قَالَ عَذَابِى أُصِيبُ بِهِ مَنْ أَشَآءُ وَرَحْمَتِى وَسِعَتْ كُلَّ شَىْءٍ فَسَأَكْتُبُهَا لِلَّذِينَ يَتَّقُونَ وَيُؤْتُونَ الزَّكَوةَ وَالَّذِينَ هُم بَِايَتِنَا يُؤْمِنُونَ ---------------------------------------- ترجمه (خداوندا!) براى ما در اين دنيا و در آخرت، خير و نيكى مقرّر كن كه ما به سوى تو رهنمون و بازگشت كردهايم. (خداوند) فرمود: عذابم را به هر كس كه بخواهم (و مستحقّ باشد) مىرسانم، و(لى) رحمتم همه چيز را فرا گرفته است، پس بهزودى آن (رحمتم) را براى كسانى كه تقوى دارند و زكات مىدهند و آنان كه به آيات ما ايمان مىآورند، مقرّر مىدارم. ----------------------------------------- نکته ها اين آيه، بيان دعاى ديگر حضرت موسى عليه السلام در پى خواستهى قبلى است. «هُدنا» اشاره دارد به توجّه آنان به سوى خدا وتوبه كردن از راه منحرفان و راه كسانى كه تقاضاى نابجاى ديدار خدا را داشتند. به نقل ابن عبّاس، هنگامى كه آيهى «و رحمتى وَسِعَت كلّ شىء» نازل شد، شيطان نيز در رحمت الهى طمع كرد و گفت: عبارت «كلّ شىء»، شامل من هم مىشود. خداوند براى رفع اين توهّم فرمود: «سأكتبها للّذين يتّقون...» آرى، سفرهى رحمت الهى گسترده است و به همه كس مىرسد، امّا شمول رحمت براى غير مؤمنان، به تفضّل الهى و به بركت مؤمنان و به طفيل آنان است. [286] در روايت آمده است كه شخصى در نماز مىگفت: «اللهمّ ارحمنى و محمّداً و لاترحم معنا احداً»، خدايا! تنها من و محمّد صلى الله عليه وآله را مشمول رحمت خود قرار بده، نه هيچ كس ديگرى را. پيامبر صلى الله عليه وآله پس از نماز در انتقاد به او فرمود: رحمت نامنتهاى الهى و موضع وسيع و نامحدود را محدود ساختى! [287] ____________________________ 286) تفسير اثنى عشرى 287) تفاسير مجمع البيان و نمونه ------------------------------------------ پيام ها 1- بهترين گامها و كارها، با ثباتترين آنهاست. «واكتب لنا» 2- انبيا در فكر تأمين سعادت دنيا و آخرت مردمند. «واكتب لنا فى هذه الدنيا حسنة و فى الآخرة» 3- از بهترين دعاها، جامعترين آنهاست. «فى هذه الدّنيا حسنة و فى الآخرة» 4- بازگشت خالصانه به سوى خدا، راه دريافت الطاف الهى است. «هُدنا» 5 - رحمت الهى نامحدود است، اگر كسى به آن نرسيد، تقصير از خود اوست. «رحمتى وسعت كلّ شىء» نقصى در فاعليّت رحمت الهى نيست، بلكه نقص در قابليّت و استقبال ماست. 6- رحمت خداوند فراگير است، ولى عذاب الهى چنين نيست. «رحمتى وسعت... عذابى اُصيب به مَن اشاء» 7- اصل، رحمت الهى است و عذاب او عارضى است. (براى رحمت، فعل ماضى «وَسعت»، ولى براى عذاب فعل مضارع «اُصيب» آمده است) 8 - دعاى انبيا نيز در چهارچوب حكمت و قانون الهى مستجاب مىشود. «اكتب لنا... سأكتبها للّذين...» 9- با وجود تقوا و عمل به تكاليف، شمول رحمت الهى حتمى است، «سأكتبها للّذين...» ولى با وجود گناه و معصيت، عذاب حتمى نيست، زيرا با توبه و استغفار، امكان مغفرت وجود دارد. «عذابى اصيب به من اشاء» 10- رحمت الهى بىنهايت است، امّا شرط بهرهورى از آن، تقوا، پرداخت زكات و ايمان است. «يتّقون... الزّكاة... يؤمنون» بنابراين كسى كه زكات نمىدهد و يا بىتقوا مىباشد، از رحمت الهى محروم و در معرض عذاب الهى است. 11- زكات، در شريعت يهود نيز بوده است. «يؤتون الزكاة» 12- آنچه سبب دريافت الطاف الهى است، ايمان به تمام آيات است، نه بعض آنها. «بآياتنا يؤمنون» |
تالار گفتمان
آخرین عناوین
آخرین ارسالها
قوانین و مقررات
عاشقان آبی و اناری
مباحث آزاد
لیگ فانتزی
مسابقات سایت
آبی و اناری
گردانندگان سایت
حمایت مالی از سایت
تاریخچه باشگاه
افتخارات باشگاه
زندگینامه بازیکنان
مربیان باشگاه
اسطورههای باشگاه
مقالات سایت
پیوستن به جمع نویسندگان آبی و اناری
مقالات اختصاصی
مقالات آماری تحلیلی
مقالات آنالیز فنی
گالری عکس
پیوستن به جمع همکاران گالری
عکسهای قهرمانی
عکسهای بازیهای بارسا
عکسهای بازیکنان
عکسهای فصل 2016/17
نقشه سایت
سوال یا ابهام خود را مطرح نمایید!
راهنمای عضویت در سایت
مشکل در ورود به سایت
سوالات متداول