پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم) | |||
---|---|---|---|
نویسنده: مجنون پنجشنبه، ۲۷ مرداد ۱۳۹۰ (۱۵:۱۸) | |||
سوره اعراف آیه 33 ---------------------------------------------- آيه قُلْ إِنَّمَا حَرَّمَ رَبِّىَ الْفَوَ حِشَ مَا ظَهَرَ مِنْهَا وَمَا بَطَنَ وَالْإِثْمَ وَ الْبَغْىَ بِغَيْرِ الْحَقِّ وَأَن تُشْرِكُواْ بِاللَّهِ مَالَمْ يُنَزِّلْ بِهِ سُلْطَناً وَ أَن تَقُولُواْ عَلَى اللَّهِ مَا لَا تَعْلَمُونَ ------------------------------------------- ترجمه (اى پيامبر!) بگو: همانا پروردگارم كارهاى زشت و زننده، چه آشكار و چه پنهان، و گناه و ستم و سركشى به ناحقّ و شريك قرار دادن چيزى براى خدا كه او دليلى بر حقّانيّت آن نازل نكرده، و نسبت دادن آنچه را نمىدانيد به خداوند، (همه را) حرام كرده است. نکته ها «فواحش» جمع «فاحشة»، يعنى گناهى كه زشتى آن بر همه آشكار است، همچون زنا و چون در جاهليّت انجام پنهانى آن را روا مىداشتند، اين آيه حرمت آن را نيز تأكيد مىنمايد. «اِثم»، گناهى است كه سقوط انسان را در پى داشته باشد و «بَغى»، تجاوز به حقّ ديگران است. اين آيه، انواع گناهان اعتقادى و زبانى را در بر دارد. در روايات، مراد از گناه باطنى، پذيرش ولايت رهبران ستمگر دانسته شده است. [87] پيامبر اكرم صلى الله عليه وآله فرمودند: كسى كه بدون علم و آگاهى حكمى صادر كند، فرشتگان آسمان و زمين او را لعنت مىكنند. [88] زراره از امام صادق عليه السلام پرسيد: حجّت خداوند بر بندگانش چيست؟ حضرت فرمودند: «أن يقولوا ما يعلمون و يقفوا عند ما لايعلمون» [89] تنها آنچه را مىدانند بگويند و اگر نمىدانند، سكوت كرده و بازايستند. _____________________________ 87) تفسير نورالثقلين 88) تفسير نمونه 89) تفسير فرقان --------------------------------------------- پيام ها 1- تحريمهاى الهى، در مسير تربيت ورشد وتكامل انسان است. «حرّم ربّى» 2- حلالها بسيار است، ولى حرامها اندك و محدود كه موارد آن در قرآن و روايات بيان شده است. «انّما حرّم... ان يقولوا على اللّه ما لاتعلمون» 3- گناه، گناه است و قبح ذاتى و عقلى دارد، گرچه مردم نفهمند. «وما بطن» 4- مشركان، براى اعتقاد خود استدلالى ندارند. «لم ينزّل به سلطاناً» 5 - در تبليغ و نهى از منكر، ابتدا راههاى حلال و معروف ارائه شود، سپس نهى از منكرات و اعلام كارهاى حرام. (آيه قبل حلالها را بيان كرد، اين آيه محرّمات را). «قل من حرّم زينة اللّه... انّما حرّم ربّى» 6- برهان و استدلال، نوعى افاضه و لطف الهى است كه بر عقل و جان القا مىشود. «ما لمينزّل به سلطاناً» 7- استناد هر چيز به خداوند بايد متّكى بر علم ودليل باشد. «ما لمينزّل به سلطاناً» آرى، هرگونه ادّعايى خصوصاً در مورد هستى بايد با دليل و منطق باشد. |
تالار گفتمان
آخرین عناوین
آخرین ارسالها
قوانین و مقررات
عاشقان آبی و اناری
مباحث آزاد
لیگ فانتزی
مسابقات سایت
آبی و اناری
گردانندگان سایت
حمایت مالی از سایت
تاریخچه باشگاه
افتخارات باشگاه
زندگینامه بازیکنان
مربیان باشگاه
اسطورههای باشگاه
مقالات سایت
پیوستن به جمع نویسندگان آبی و اناری
مقالات اختصاصی
مقالات آماری تحلیلی
مقالات آنالیز فنی
گالری عکس
پیوستن به جمع همکاران گالری
عکسهای قهرمانی
عکسهای بازیهای بارسا
عکسهای بازیکنان
عکسهای فصل 2016/17
نقشه سایت
سوال یا ابهام خود را مطرح نمایید!
راهنمای عضویت در سایت
مشکل در ورود به سایت
سوالات متداول