پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم) | |||
---|---|---|---|
نویسنده: مجنون چهارشنبه، ۲۶ مرداد ۱۳۹۰ (۰:۵۶) | |||
سوره انعام آیه 112 --------------------------------------------- آيه وَكَذَلِكَ جَعَلْنَا لِكُلِّ نَبِىٍّ عَدُوّاً شَيَطِينَ الْإِنسِ وَالْجِنِّ يُوحِى بَعْضُهُمْ إِلَى بَعْضٍ زُخْرُفَ الْقَوْلِ غُرُوراً وَلَوْ شَاءَ رَبُّكَ مَا فَعَلُوهُ فَذَرْهُمْ وَمَا يَفْتَرُونَ ---------------------------------------------- ترجمه (اى پيامبر! اينان تنها در برابر تو به لجاجت نپرداختند، بلكه) ما اين گونه براى هر پيامبرى، دشمنى از شيطانهاى انس و جنّ قرار داديم. كه برخى از آنان حرفهاى دلپسند و فريبنده را به برخى ديگر مرموزانه القا مىكنند. البتّه اگر پروردگارت مىخواست، چنين نمىكردند. (ولى سنّت الهى بر آزادى انسانها مىباشد،) پس آنان را و آنچه به دروغ مىسازند به خود واگذار. ------------------------------------------- نکته ها در دو آيهى قبل آمده بود كه: ما آنان را به حال خود رها كرديم، «نذرهم فى طغيانهم يعمهون» اينجا مىفرمايد: تو نيز آنان را به حال خود رها كن. «فذرهم» سقوط انسان، از قبول وسوسهى شيطان شروع مىشود، «يُوَسوِسُ فى صُدُورِ النّاس» [453] آنگاه هر كه وسوسه در او اثر گذاشت از ياران شيطان مىشود، «اِخوان الشياطين» [454] و در نهايت خودش شيطان مىگردد. «شياطين الانس» تضادّ و درگيرى، زمينه ساز تكامل اختيارى است. به همين جهت خداوند، جهان را عالم تزاحم و تضادّ اختيارى قرار داده است. «وكذلك» ______________________________ 453) ناس، 5. 454) اسراء، 27. ---------------------------------------------- پيام ها 1- از عوامل استقامت و پايدارى انسان، آگاهى از تاريخ و مشكلات ديگران است. «وكذلك» 2- مبارزه حقّ و باطل، در طول تاريخ وجود داشته است. «وكذلك» 3- رهبر جامعه، بايد براى مخالفتها آماده باشد. «وكذلك» 4- انتظار ريشهكن شدن مخالفان و بدخواهان را نداشته باشيم. «وكذلك جعلنا» 5 - از سنّتهاى الهى روبرو شدن انبيا با مخالفان گوناگون است. «و كذلك جعلنا لكلّ نبىٍّ عَدوّا» 6- كفّار لجوج، شيطانند. «شياطين الانس...» 7- شياطين انس و جنّ از طريق القا به يكديگر، با هم ارتباط دارند. «يوحى بعضهم الى بعض...» 8 - شياطين، روشهاى شيطنت را به يكديگر مىآموزند. «يوحى بعضهم الى بعض» 9- مخالفان انبيا، تبليغات درون گروهى دارند. «يوحى بعضهم الى بعض» 10- كلمات زيبا و فريبنده، مىتواند از عوامل اغفال انسان باشد. «يوحى... زخرف القول غرورا» 11- خداوند انسان را آزاد آفريده و دنيا را ميدان درگيرىها قرار داده است. «ولو شاء ربّك ما فعلوه» 12- اختيار و آزادى بشر، در مسير رشد و تربيت اوست. «و لو شاء ربّك ما فعلوه» 13- در نظام هستى، يك اراده حاكم است نه دو قدرت، يزدان و اهريمن در برابر هم نيستند و تلاشهاى انحرافى از قدرت و سلطهى الهى بيرون نيست. «ولو شاء ربك ما فعلوه» |
تالار گفتمان
آخرین عناوین
آخرین ارسالها
قوانین و مقررات
عاشقان آبی و اناری
مباحث آزاد
لیگ فانتزی
مسابقات سایت
آبی و اناری
گردانندگان سایت
حمایت مالی از سایت
تاریخچه باشگاه
افتخارات باشگاه
زندگینامه بازیکنان
مربیان باشگاه
اسطورههای باشگاه
مقالات سایت
پیوستن به جمع نویسندگان آبی و اناری
مقالات اختصاصی
مقالات آماری تحلیلی
مقالات آنالیز فنی
گالری عکس
پیوستن به جمع همکاران گالری
عکسهای قهرمانی
عکسهای بازیهای بارسا
عکسهای بازیکنان
عکسهای فصل 2016/17
نقشه سایت
سوال یا ابهام خود را مطرح نمایید!
راهنمای عضویت در سایت
مشکل در ورود به سایت
سوالات متداول