پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم) | |||
---|---|---|---|
نویسنده: مجنون یکشنبه، ۲۳ مرداد ۱۳۹۰ (۱۵:۲۱) | |||
سوره مائده آیه 49 ------------------------------------------ آيه وَأَنْ احْكُم بَيْنَهُم بِمَآ أَنزَلَ اللَّهُ وَلَا تَتَّبِعْ أَهْوَآءَهُمْ وَاحْذَرْهُمْ أَن يَفْتِنُوكَ عَن بَعْضِ مَآ أَنزَلَ اللَّهُ إِلَيْكَ فَإِن تَوَلَّوْاْ فَاعْلَمْ أَنَّمَا يُرِيدُ اللَّهُ أن يُصِيبَهُم بِبَعْضِ ذُنُوبِهِمْ وَإِنَّ كَثِيراً مِّنَ النَّاسِ لَفَسِقُونَ ------------------------------------------- ترجمه و اينكه ميان آنان طبق آنچه خداوند نازل كرده حكم كن، و از هوسهاى آنان پيروى مكن، و بر حذر باش از اين كه تو را از برخى از آنچه خداوند بر تو نازل كرده منحرف سازند. پس اگر آنان (از حكم و داورى تو) روىگرداندند، پس بدان كه خداوند مىخواهد آنان را به خاطر پارهاى از گناهانشان مجازات كند، بى شك بسيارى از مردم فاسقند. ---------------------------------------- نکته ها مراد از فتنه در «يفتنوك»، توطئهچينى براى انحراف پيامبر اكرمصلى الله عليه وآله است. در شأن نزول آيه گفتهاند: جمعى از دانشمندان يهود، به رسول خدا صلى الله عليه وآله گفتند: اگر در فلان مسألهى اختلافى ميان ما و ديگران، به نفع ما داورى كنى، ما ايمان مىآوريم و در پى ما همهى يهود نيز ايمان خواهند آورد. اين آيه نازل شد و پيامبر را از اين توطئه آگاه ساخت. ---------------------------------------- پيام ها 1- داورى و قضاوت از شئون پيامبرى است. «و ان احكم بينهم» 2- اساس قضاوت و حكومت، قانون خداست. «وان احكم بينهم بما انزل اللَّه» 3- پيامبر اسلام علاوه بر مسلمانان، بر يهود ونصارى نيز ولايت دارد. «و ان احكم بينهم...» 4- در مسائل مهم وحياتى، تكرار تذكّر ضرورى است. (تنها به حكم خدا داورى كن واز هوسهاى مردم پيروى مكن» در اين آيه وآيه قبل تكرار شده است) 5 - توجّه به خواستههاى نفسانى مردم يكى از خطرهاى بزرگ براى قاضى و حاكم است. «و لاتتّبع اهواءهم» 6- هشدارهاى الهى، عامل مصونيّت و عصمت انبياست. «واحذرهم» 7- مراقب نفوذ فرهنگى دشمنان باشيم. «واحذرهم أن يفتنوك» 8 - وقتى رسول خدا صلى الله عليه وآله بايد از توطئههاى كفّار در بيم باشد، تكليف ديگران روشن است. «واحذرهم أن يفتنوك» 9- حتّى دستبرداشتن از بعضى احكام الهى نشانهى پيروى از هوسهاى مردم است. «أن يفتنوك عن بعض...» 10- مخالفان هم بعضى از دستورهاى الهى را مىپسندند. خطر اعراض و تحريف در بعضى احكام است. «عن بعض ما انزل اللّه» 11- بايد طبق وحى داورى كنيم، گرچه احتمال اِعراض مردم را بدهيم. «وان احكم بينهم بما انزل اللَّه... فان تولّوا» 12- هدف وسيله را توجيه نمىكند. نبايد به خاطر مسلمان شدن گروهى، از داورى و قضاوت ناروا كمك گرفت. (با توجّه به شأن نزول) 13- هشدارهاى تند همچون «لا تتّبع، احذرهم، يفتنوك ...» نشان صداقت پيامبرصلى الله عليه وآله در ابلاغ وحى الهى است وگرنه كسى به خودش اين همه تند خطاب نمىكند. 14- روىگردانى از داورى پيامبر، عامل سقوط و سبب عذاب الهى است. «ان يصيبهم ببعض ذنوبهم» 15- ريشهى اعراض كافران فسق است، وگرنه در آيين الهى نقصى نيست. «فان تولّوا فاعلم... لفاسقون» |
تالار گفتمان
آخرین عناوین
آخرین ارسالها
قوانین و مقررات
عاشقان آبی و اناری
مباحث آزاد
لیگ فانتزی
مسابقات سایت
آبی و اناری
گردانندگان سایت
حمایت مالی از سایت
تاریخچه باشگاه
افتخارات باشگاه
زندگینامه بازیکنان
مربیان باشگاه
اسطورههای باشگاه
مقالات سایت
پیوستن به جمع نویسندگان آبی و اناری
مقالات اختصاصی
مقالات آماری تحلیلی
مقالات آنالیز فنی
گالری عکس
پیوستن به جمع همکاران گالری
عکسهای قهرمانی
عکسهای بازیهای بارسا
عکسهای بازیکنان
عکسهای فصل 2016/17
نقشه سایت
سوال یا ابهام خود را مطرح نمایید!
راهنمای عضویت در سایت
مشکل در ورود به سایت
سوالات متداول