پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم) | |||
---|---|---|---|
نویسنده: مجنون سهشنبه، ۱۸ مرداد ۱۳۹۰ (۱۷:۲۸) | |||
سوره نسا آیه 35 ------------------------------------------- آيه وَإِنْ خِفْتُمْ شِقَاقَ بَيْنِهِمَا فَابْعَثُواْ حَكَماً مِّنْ أَهْلِهِ وَحَكَماً مِّنْ أَهْلِهَآ إِنْ يُرِيدَآ إِصْلَحاً يُوَفِّقِ اللَّهُ بَيْنَهُمَآ إِنَّ اللَّهَ كَانَ عَلِيماً خَبِيراً ------------------------------------------- ترجمه و اگر از (ناسازگارى و) جدايى ميان آن دو (زن و شوهر) بيم داشتيد، پس داورى از خانوادهى شوهر، و داورى از خانوادهى زن برگزينيد (تا به اختلاف آن دو رسيدگى كنند) اگر اين دو بناى اصلاح داشته باشند خداوند ميان آن دو را به توافق مىرساند، زيرا خداوند، (از نيّات همه) با خبر و آگاه است. ------------------------------------------ نکته ها اين آيه، براى رفع اختلاف ميان زن و شوهر، و پيشگيرى از وقوع طلاق، يك دادگاه خانوادگى را با امتيازات زير مطرح مىكند: 1- داوران، از هردو فاميل باشند تا سوز، تعهّد وخيرخواهى بيشترى داشتهباشند. 2- اين دادگاه، نياز به بودجه ندارد. 3- رسيدگى به اختلاف در اين دادگاه، سريع، بدون تراكم پرونده و مشكلات كارِ ادارى است. 4- اسرار دادگاه به بيگانگان نمىرسد ومسائل اختلافى در ميان خودشان مىماند. 5 - چون داوران از خود فاميلند، مورد اعتماد طرفين مىباشند. براى حل همه مشكلات، انتخاب داور جايز است. امام باقرعليه السلام در پاسخ اعتراضى كه به پذيرش حكميّت در صفّين براى حضرت علىعليه السلام بود اين آيه را تلاوت فرمودند.[1] از امام صادقعليه السلام دربارهى «فابعثوا حَكماً...» سؤال شد، حضرت فرمود: حَكمين نمىتوانند به طلاق وجدايى حكم كنند، مگر آنكه از طرفين اجازه داشتهباشند. [2] ____________________________ 1) تفسير نورالثقلين و احتجاج طبرسى، ج2، ص58. 2) كافى، ج6، ص146. ------------------------------------------ پيام ها 1- علاج واقعه قبل از وقوع بايد كرد. نگرانى از شقاق و جدايى كافى است تا اقدام به گزينش داوران شود. «ان خفتم» 2- قبل از نگرانى از شقاق، در زندگى مردم دخالت نكنيم. «وان خفتم» 3- طلاق و جدايى، سزاوار ترس و نگرانى است. «خفتم شقاق» 4- زن و شوهر، يك روح در دو پيكرند. كلمه «شقاق» در جايى بكار مىرود كه يك حقيقت به دو قسمت تقسيم شود. 5 - اقدام براى اصلاح ميان زن و شوهر بايد سريع باشد. حرف «فاء» در جمله «فابعثوا» براى تسريع است. 6- جامعه در برابر اختلافات خانوادهها، مسئوليّت دارد. «وان خفتم... فابعثوا» 7- بستگان، در رفع اختلاف خانوادهها، مسئوليّت بيشترى دارند. «من اهله» 8 - زن ومرد در انتخاب داور، حقّ يكسان دارند. «حَكماً من اهله و حَكماً من اهلها» 9- در جامعه به افرادى اعتماد كنيم و داورى آنان را بپذيريم. «فابعثوا حكماً...» 10- مشكلات مردم را با كمك خود مردم حل كنيم. «فابعثوا حكماً من اهله» 11- از آشتى دادن نااميد و مأيوس و نسبت به آن بىتفاوت نباشيم. «فابعثوا» 12- بيش از نگرانى، موج ايجاد نكنيم، يك داور براى هر يك كافى است. «حَكماً من اهله و حَكماً من اهلها» 13- اسلام به مسائل شورايى وكدخدامنشى توجّه دارد. «حكماً من اهله و... اهلها» 14- همه مسائل را به قاضى و دادگاه نكشانيد، خودتان درونگروهى حل كنيد. «فابعثوا حكماً من اهله» 15- هرجا سخن از حقّ و حقوق است، طرفين بايد حضور داشته باشند. «حكماً من اهله و حَكماً من اهلها» 16- بايد زن و شوهر، داورى داوران انتخاب شده را بپذيرند. (لازمه انتخاب داور، اطاعت از حكم اوست.) 17- در انتخاب داور بايد به آگاهى، رازدارى واصلاحطلبى آنان توجّه كرد. «ان يريدا اصلاحاً» 18- هرجا حسن نيّت و بناى اصلاح باشد، توفيق الهى هم سرازير مىشود. «ان يريدا اصلاحاً يوفّق اللّه بينهما» 19- دلها بدست خداست. «يوفّق اللَّه بينهما» 20- به عقل و تدبير خود مغرور نشويد، توفيق را از خداوند بدانيد. «يوفّق اللّه» 21- طرح قرآن براى اصلاح خانواده برخاسته از علم و حكمت الهى است. «عليماً خبيراً» 22- بايد حسن نيّت داشت، چرا كه خداوند، به انگيزههاى همه آگاه است. «انّ اللّه كان عليماً خبيراً» |
تالار گفتمان
آخرین عناوین
آخرین ارسالها
قوانین و مقررات
عاشقان آبی و اناری
مباحث آزاد
لیگ فانتزی
مسابقات سایت
آبی و اناری
گردانندگان سایت
حمایت مالی از سایت
تاریخچه باشگاه
افتخارات باشگاه
زندگینامه بازیکنان
مربیان باشگاه
اسطورههای باشگاه
مقالات سایت
پیوستن به جمع نویسندگان آبی و اناری
مقالات اختصاصی
مقالات آماری تحلیلی
مقالات آنالیز فنی
گالری عکس
پیوستن به جمع همکاران گالری
عکسهای قهرمانی
عکسهای بازیهای بارسا
عکسهای بازیکنان
عکسهای فصل 2016/17
نقشه سایت
سوال یا ابهام خود را مطرح نمایید!
راهنمای عضویت در سایت
مشکل در ورود به سایت
سوالات متداول