پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم) | |||
---|---|---|---|
نویسنده: مجنون دوشنبه، ۱۷ مرداد ۱۳۹۰ (۰:۲۶) | |||
سوره آل عمران آیه 161 ----------------------------------- آيه وَمَا كَانَ لِنَبِىٍّ أَن يَغُلَّ وَمَن يَغْلُلْ يَأْتِ بِمَا غَلَّ يَوَمَ الْقِيَمَةِ ثُمَّ تُوَفَّى كُلُّ نَفْسٍ مَّا كَسَبَتْ وَهُمْ لَا يُظْلَمُونَ ------------------------------------- ترجمه و هيچ پيامبرى را نسزد كه خيانت كند و هر كس خيانت كند، آنچه را كه (در آن) خيانت نموده روز قيامت به همراه آورد، سپس به هر كس پاداشِ كاملِ آنچه كسب كرده، داده شود و آنها ستم نبينند. --------------------------------------- نکته ها شايد اين آيه، پاسخى به آنان باشد كه به خاطر جمع غنايم، منطقه حفاظتى اُحد را رها كردند. آنها به گمان اينكه از سهم غنيمت محروم نشوند، هشدارهاى فرمانده خود را كه مىگفت: سهم شما محفوظ است و از نظر رسول خدا صلى الله عليه وآله دور نخواهد بود، ناديده گرفتند. اين آيه مىفرمايد: پيامبر در سهم شما از غنيمت خيانت نخواهد كرد، پس مطمئن باشيد و به وظيفهى خود عمل كنيد. امام باقرعليه السلام فرمودند: جنسِ به سرقت رفته، در دوزخ در برابر چشم خائن مجسّم، و به او گفته مىشود به آتش داخل شو وآن را خارج كن.[1] غشّ، تقلّب، غصب و خيانت از موارد «غِلّ» است. شخصى كه مسئول جمعآورى زكات بود، خدمت رسول خدا صلى الله عليه وآله رسيد و گفت: اين مقدار از اموالى كه جمع كردهام زكات است و مربوط به شماست و اين مقدار نيز هداياى مردم به خود من است. حضرت بالاى منبر رفت و فرمود: آيا اگر اين شخص در خانهاش مىنشست كسى به او هديه مىداد؟! به خدا سوگند او با همين اموال حرام در قيامت محشور خواهد شد.[2] آنجا كه به انبيا بدبين مىشوند، شما چه انتظارى نسبت به خودتان داريد؟! از امام صادق عليه السلام نقل شده است كه فرمود: رضايت مردم به دست نمىآيد و زبانشان قابل كنترل نيست.[3] 1) تفسير نورالثقلين. 2) تفسير فرقان. 3) تفسير نورالثقلين. ------------------------------------- پيام ها 1- نه تنها پيامبر اسلام، بلكه همهى انبياى الهى امين هستند. «و ما كان لنبىّ...» نبوّت با خيانت سازگار نيست. كسى كه مىخواهد امين تربيت كند بايد خود اهل خيانت نباشد. گرچه در بين رهبران غير الهى، اهل خيانت كم نيست. 2- هيچ كس حتّى انبيا، از سوءظنّ مردم به دور نيست. «ما كان لنبىّ ان يَغُلّ» (ضعف ايمان از يكسو و حبّ دنيا از سوى ديگر، انسان را وادار مىكند به انبيا سوءظنّ ببرد.) 3- از حريم انسانهاى پاك و اولياى خدا دفاع كنيد. «و ما كان لنبىّ ان يغل...» 4- آوردن مال حرام در قيامت، نوعى مجازات است. و چه سخت است كه در قيامت، در برابر انبيا، شهدا وهمهى مردم، انسان را همراه با مالى كه خيانت كرده بياورند. «يأت بما غلّ» 5 - ياد قيامت، بازدارنده از خيانت است. «يأت بما غلّ» 6- خيانت، خيانت است و مقدار آن مهم نيست. كلمه «ما» در جملهى «يأت بما غلّ» شامل كم و زياد هر دو مىشود. 7- قيامت صحنهاى است كه نيكان، حسنات خود را مىآورند، «جاء بالحسنة»[1] و خائنين خيانتهاى خود را به همراه دارند. «يأت بما غلّ» 8 - خداوند عادل است. هم جزا را كامل مىدهد و هم ذرّهاى افراط نمىكند. «وهم لايظلمون» ___________________________ 1) انعام، 160. |
تالار گفتمان
آخرین عناوین
آخرین ارسالها
قوانین و مقررات
عاشقان آبی و اناری
مباحث آزاد
لیگ فانتزی
مسابقات سایت
آبی و اناری
گردانندگان سایت
حمایت مالی از سایت
تاریخچه باشگاه
افتخارات باشگاه
زندگینامه بازیکنان
مربیان باشگاه
اسطورههای باشگاه
مقالات سایت
پیوستن به جمع نویسندگان آبی و اناری
مقالات اختصاصی
مقالات آماری تحلیلی
مقالات آنالیز فنی
گالری عکس
پیوستن به جمع همکاران گالری
عکسهای قهرمانی
عکسهای بازیهای بارسا
عکسهای بازیکنان
عکسهای فصل 2016/17
نقشه سایت
سوال یا ابهام خود را مطرح نمایید!
راهنمای عضویت در سایت
مشکل در ورود به سایت
سوالات متداول